Officiell Tråd - Pioneer 8G Plasma
5159 svar till detta ämne
Postad 31 July 2007 - 08:22
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1668 inlägg
Det roliga vore ju om man själv kan ställa in tvn efter att man fått in den och sedan efter 200+ timmar kalibrera den :-)
<{POST_SNAPBACK}>
Håller med! Det är därför jag skaffat DVE och håller nu som bäst på med att försöka lära mig hur respektive kontroll på 508:an påverkar bilden och hur olika kombinationer av justering sammantaget fungerar. Inte det lättaste, men kul. Jag är även mycket intresserad av att skaffa en colorimeter och programvara. Inte istället för en ISF-kalibrering, men som ett komplement. Är det någon som vet någon colorimeter som fungerar bra på plasma och på Pioneer G8 i synnerhet?
Postad 31 July 2007 - 08:32
plasmaplytet
-
plasmaplytet
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Sir Duke<< En viktig faktor att komma ihåg är att ju större bilden är, desto tydligare blir felaktigheten om bildsignalen är dålig typ SD.
Postad 31 July 2007 - 08:40
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Utgår man från FILM/MOVIE läget (ska vara det läge som ska vara så nära ISF standard Pio kan leverera från fabrik) på sin Pio och sen justerar så gott det går mha DVE får du en bild som nog de flesta "dödliga" är mycket nöjd med. Vill du nå ett steg längre så utbildar du dig själv genom att läsa på om kalibrering och skaffar dig hyfsad hårdvara/mjukvara och övar upp dig själv att kalibrera mer avancerade inställningar såsom gråskala, gamma genom att träna och träna till du börar föstå vad som styr vad. Vill du ha ut max behöver du anlita en duktig kalibrerare, dvs en som har utbildningen, den nödvändiga hårdvaran/mjukvaran men också en ordentlig dos erfarenhet vad gäller kalibrering. Krävs även här att göra sin läxa och finna en person som är duktig på den han/hon gör.
På liknande sätt som du kan trimma en bil att prestera mycket bättre än när den levererades från fabrik, antingen genom eget intresse eller genom att anlita ett proffs. Förstår inte varför så många har svårt att förstå att detsamma gäller TV, projektorer, ljudanläggningar som övriga produkter på marknaden. Det finns absolut inget som säger att man måste ISF kalibrera sin TV för att njuta av den, men att köpa DVE och åtminstonde göra en grundinställning som passar dina förhållanden och din smak är något alla kan göra coh är ett bra alternativ för oss som inte har ISF tekniker i närheten.
<{POST_SNAPBACK}>
Inlägg of the week, utan tveckan. *applåder* Jag spenderade inte många minuter med DVE (däremot en hel del tid innan för att glo igenom (nästan) alla miljoner menyalternativ) och fick till en bild som var RIKTIGT bra, bästa platt-tv bilden jag sett tom. Att man sen kan fintrimma det ytterliggare är bara en bonus. Så även om Pioneer, precis som ALLA skärmar, kräver kalibrering för att topprestera så ska man ändå komma ihåg att det går att få rätt fin bild ändå.
Postad 31 July 2007 - 09:54
suckerpunch
-
suckerpunch
-
Amatör
-
-
88 inlägg
EDIT: Felpost!
Redigerat av suckerpunch, 31 July 2007 - 09:55.
Postad 31 July 2007 - 10:28
Jeppe_
-
Jeppe_
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Är det ingen som kan lägga upp sina inställningar så att man kan få jämföra...
Gärna på en 42:a...
Postad 31 July 2007 - 17:39
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlägg
Dessa bilder är SD-tv via Shy-hd box men de är inte HD-format Så detta är vad jag kan vänta mig om jag kopplar min Boxer till en Pi 8G Plasma?
<{POST_SNAPBACK}>
Här kan du se mera bild av sd-tv från Sverige: https://www.prisjakt...kt.php?g=193246
Postad 31 July 2007 - 18:08
Unregistered46b3322a
-
Unregistered46b3322a
-
Lärjunge
-
-
433 inlägg
Tackar! Börjar så smått fundera på plasma-tv och vill ju ha det bästa. En Pio ligger bra till, ska vänta o se hur bra den nya Pannan, Pz700 är, sedan blir det nog köp.
Postad 31 July 2007 - 18:59
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlägg
Postad 31 July 2007 - 19:43
Unregistered441b6096
-
Unregistered441b6096
-
Forumräv
-
-
729 inlägg
Dåliga bilder
Postad 31 July 2007 - 21:07
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3866 inlägg
Tackar! Börjar så smått fundera på plasma-tv och vill ju ha det bästa. En Pio ligger bra till, ska vänta o se hur bra den nya Pannan, Pz700 är, sedan blir det nog köp.
<{POST_SNAPBACK}>
Pz700 är jättefin. Både HD-ready- och Full-HD-varianterna ser mycket bra ut. Har dock inte sett dem bredvid Pio 8G. Och Panna har inget stöd för 1080p/24, det kommer först nästa år fick jag besked om. Om man nu måste ha det.
Postad 31 July 2007 - 21:12
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3866 inlägg
Dåliga bilder 
<{POST_SNAPBACK}>
Jaa, mitt 10 år gamla N64 ser bättre än just dessa bilder. Men jag har inte sett så mycket annat på Wii så det är svårt att avgöra. Men trailern till Zelda ser ju fin ut i alla fall. Poängen är väl att Nintendo inte ska jämföras grafikmässigt med andra konsoler, det är inte där deras styrka ligger. Dom har däremot någon annan sorts mystisk magi som trollbinder generationer av människor. Dom dyrkar allt som det står Nintendo på. Det är värt respekt tycker jag.
Postad 31 July 2007 - 21:29
Unregisteredf0eacfec
-
Unregisteredf0eacfec
-
Användare
-
-
237 inlägg
1) ISF - värt pengarna om man vill ha det optimala och visst gör det skillnad (när till och med min fru ser skillnad, så är det värt pengarna). Vissa handlare, tex The Rock i Lund, säljer bara sina skärmar inkl ISF kalibrering (givetvis lite dyrare än rek pris, men ändå inte hutlösa påslag). Det är upp till var och en att välja detta, varpå Pioneer har två modeller.
2) Var och kollade lite snabbt på 4280 modellen hos expert Mobilia Malmö. Lite besviken måste jag säga efter allt hypande från Pioneer. Visst var bilden bra (mycket bra svärta), men vid sidan satt en Samsung Q97 plasma som kostade 12 000 kr mindre som presterade mycket bra. Är pioneer 12 000 kr bättre? Nja (svär i kyrkan, jag vet  ) och det var lika mycket reflexer i 4280 som i 4270
Sätter mina förhoppningar till gänget på The Rock som jag hoppas kan frälsa min hemmabiosjäl med en kalibrerad 428 skärm. Det som tidigare avgjort till Pioneers fördel är deras förmåga att hantera SD material på ett mycket bra sätt. Dock svårt att finna en handlare utan HD stillbilder som demo (sitter ju i en lägenhet med comhem utan HD möjlighet).
3) Prissänkningar? Startfältet hos de övriga tillverkarna kommer att vara riktigt starkt vid höstlanseringarna. Samsung och Panasonic har ju 50" 1080p plasmor som nu bör dyka upp under hösten till motsvarande 42" pio priser. Dock är deras 1080p skärmar som Jesus; många har hört talas om dem, få har sett dem.
Postad 31 July 2007 - 21:53
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlägg
Om priset för 42" nu säljs then där i England med 5 års garanti för ca 20.000
Postad 01 August 2007 - 03:57
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlägg
...
Inlägg of the week, utan tveckan. *applåder*
Jag spenderade inte många minuter med DVE (däremot en hel del tid innan för att glo igenom (nästan) alla miljoner menyalternativ) och fick till en bild som var RIKTIGT bra, bästa platt-tv bilden jag sett tom. Att man sen kan fintrimma det ytterliggare är bara en bonus. Så även om Pioneer, precis som ALLA skärmar, kräver kalibrering för att topprestera så ska man ändå komma ihåg att det går att få rätt fin bild ändå.
<{POST_SNAPBACK}>
Tackar ödmjukast, men det var väl bara för att det var tidigt på veckan  Det är synd att det är vida spritt att DVE är hemskt krångligt. Visst är menysystemet under all kritik och kunde säkert gjorts mer överskådligt, men det finns ju så bra råd, inte minst från dig själv, hur man går tillväga för att använda de viktigaste testbilderna för en grundinställning att inlärningskurvan helt klart är överkomlig.
Postad 01 August 2007 - 08:01
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1668 inlägg
Wolfy>> Ditt inlägg var bra! Tidigt som sent i veckan.
Postad 01 August 2007 - 08:56
plasmaplytet
-
plasmaplytet
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Angående kalibrering så kan jag säga att jag har använt mig av Monster Cable ISF Calibration DVD, lättanvänd och lättförståelig kalibrerings-DVD. Extremt nöjd med den bilden jag har trollat fram.
Postad 01 August 2007 - 10:04
Petter Lindgren
-
Petter Lindgren
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Nu har Telemekano iallafall sänkt priset på 428XD med 2000:- till 24990:-! Det är samma pris som 4280XD! Hoppas att 508XD också börjar sjunka snart!
Postad 01 August 2007 - 10:09
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Så detta är vad jag kan vänta mig om jag kopplar min Boxer till en Pi 8G Plasma?
<{POST_SNAPBACK}>
Bara om du har för vana att köra just det programmet, ta kort på tv:n med just den kameran på just det sättet, överföra kortet till datorn och förminska bilden och titta på programmet via din dator-skärm (inte din G8 Pio märkligt nog), i stilbilds form dessutom. DÅ är du ganska nära. Men de flesta tittar direkt på tv:n istället. Ärligt talat, de bilderna skulle kunna vara bilder på iprincip vilken tv som helst, säger inte ett dyft om Pions hantering av SDTV via Boxer. Wolfy>> Början av veckan spelar ingen roll, sätter ändå 50 öre på att ditt inlägg är veckans inlägg.
Postad 01 August 2007 - 10:40
Unregistered46e1de31
-
Unregistered46e1de31
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Angående kalibrering så kan jag säga att jag har använt mig av Monster Cable ISF Calibration DVD, lättanvänd och lättförståelig kalibrerings-DVD. Extremt nöjd med den bilden jag har trollat fram. 
<{POST_SNAPBACK}>
Ingår det nåt blåfilter eller så med den? EDIT: Hittade just att den inte innehåller något färgfilter och att DVE klarar färgkalibreringen bättre. Se punkt 5: http://www.hometheat...erisf_hdtv.html/ZR
Redigerat av Unregistered46e1de31, 01 August 2007 - 11:11.
Postad 01 August 2007 - 11:16
Unregisteredaa73c0e8
-
Unregisteredaa73c0e8
-
Forumräv
-
-
911 inlägg
58 sidor . ..
Ställer fråga direkt här istället.
När kommer Pioneer med 1080/24p i 50" ?
Mvh
Postad 01 August 2007 - 11:19
plasmaplytet
-
plasmaplytet
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Håller med om att Wolfys inlägg var veckans starkaste inlägg, mycker väl skrivet!! Men veckans roligaste rad går till Enator "Du vet väl att vi här är G8-talibaner" *asgarv* Priceless!!!!
Postad 01 August 2007 - 11:39
plasmaplytet
-
plasmaplytet
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
När kommer Pioneer med 1080/24p i 50?? Har typ haft äkta 1080/24p 50 i över snart 1,5 år nu. på G7:an  G8 kommer i Septemper.
Postad 01 August 2007 - 11:41
Unregistered98a0ff0c
-
Unregistered98a0ff0c
-
Amatör
-
-
80 inlägg
58 sidor . .. 
Mvh
<{POST_SNAPBACK}>
Menar du paneler med 1920x1080? De bör dyka upp inom kort. De nuvarande modellerna kan ta emot 1080/24p signal från blu-ray/hd-dvd.
Postad 01 August 2007 - 11:43
plasmaplytet
-
plasmaplytet
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Bakis som fan idag, där av stavfelen hela tiden.. He he Usch aldrig mer sprit nu ska jag fan lägga alla pengarna på hemmabio prylar istället...haha
Postad 01 August 2007 - 13:24
PsychoCheF
-
PsychoCheF
-
Beroende
-
-
1353 inlägg
felpost
Redigerat av PsychoCheF, 01 August 2007 - 13:25.
Postad 01 August 2007 - 14:04
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlägg
Håller med om att Wolfys inlägg var veckans starkaste inlägg, mycker väl skrivet!! Men veckans roligaste rad går till Enator "Du vet väl att vi här är G8-talibaner" *asgarv* Priceless!!!!
<{POST_SNAPBACK}>
Ja om man ser denna tv blir man väl G8-taliban
Postad 01 August 2007 - 14:19
Unregisteredaa73c0e8
-
Unregisteredaa73c0e8
-
Forumräv
-
-
911 inlägg
58 sidor . .. 
Mvh
<{POST_SNAPBACK}>
Menar du paneler med 1920x1080? De bör dyka upp inom kort. De nuvarande modellerna kan ta emot 1080/24p signal från blu-ray/hd-dvd.
<{POST_SNAPBACK}>
Ja exakt. Är ute efter 1920x1080p/24fps 120hz. Så det är väl bara att vänta tills alla "mellan" modeler har kommit så de riktigta apperaterna kommer... Mvh
Postad 01 August 2007 - 14:56
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlägg
Idag var jag ute och tittade på Pio G8 42” och 50” hos Hemmabiocenter. Här med vill jag tacka Björn med sina kunskaper och kärlek till bild som en konstnär för all hjälp som jag fick där.
Jag var där ca 1.5 timmar. Först var det 42” som jag tittade, kalibrerad och icke kalibrerad. Ni so tvekar om ni skall låta någon annan skall ISF kalibrera åt er, mitt råd är gör det, ni får ca 50 till 60% förbättring på era bilder. Tittade på SD-TV via HD-BOX och deN visade sig att ha lika bra bilder som min SD-TV. Den köpte jag för 6 år sedan för 16.000 kr och då kostade en vanlig tv bara 6.000 kr. Så oroa inte er för SD-TV bilder.
På 42” kollade jag på SVT-HD och den är en av de bästa bilder som jag har sett hitintills på en HD-RADY tv. Svärtan var i topp klass så ingen tv kan inte ens komma i närheten av dem. Denna svärta göra att färgen på olika scener blir mycket mer levande och 3D. Den märker man mycket mera när man tittar på HD-DVD. HD-DVD kollade jag på 50” med King Kong i huvudrollen. Björn körde mycket mörka scener och där färgerna bara poppade ut från skärmen och dansade framför mig  Upplevelse som man sällan har, men det kommer jag få denna upplevelse när jag får in min egen 8G 1920x1080p.
Fotboll scener på SVT-HD klar bästa bilder som man kan se, vilket jag har inte sett i någon LCD pga kamera rörelse samt spelare som springer efter en enda boll (Jag har aldrig förstått varför 22 man plus en domare springer efter en enda boll?)  .
SD-TV på 50” Pio är klar godkänd pga höga upplösningen och då skall man inte sätta sig på 2.2 m avstånd som jag sitter.
Till sist rekommenderar jag att ni som bor här i Stockholm och närheten av den skall ut till Hemmabiocenter och där kan ni se styrkan på 8G. Säkert kommer ni att bli kär i denna tv också.
Postad 01 August 2007 - 15:37
Marcus B.
-
Marcus B.
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
Gjorde precis samma resa som dig igår, faktiskt.
Mycket intressant var att se hur Planar LCD uppförde sig i relation till Pioplasmorna, då de stod så fint bredvid varnadra (Jag var ju även som dig insnöad på Sharp lcd förut..) ...Planar är ju faktiskt en väldigt fin LCD. Men den räcker liksom inte riktigt lika långt som Pio plasmorna.
Det kommer att bli en Pio under hösten.
Råkade dock blåsa iväg pengar på en andra bil under sommaren, så jag behöver ett par månader till.
Men sen smäller det!
Ska bli riktigt skoj!
Postad 01 August 2007 - 15:51
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlägg
Orsaken att jag ville hav LCD innan var att jag sitter ganska nära min tv då behöver jag högre upplösning dvs 1920x1080p (pga stora celler i 720 50”) men då fanns ingen plasma alternativ till det samt skräcken om innebrännig. Men nu verkar att 2 års sökande kommer till sin ände till sist.
Men nu anser jag att det inte finns någon annan alternativ till denna tv i dagläget
Postad 01 August 2007 - 17:31
TomJones83
-
TomJones83
-
Användare
-
-
111 inlägg
Fråga till er lyckliga G8-ägare:
Hur upplever ni brusnivåerna? Finns en hel del inlägg om detta på avforums, men skärmarna sägs "lugna ner sig" efter 200-300 timmars användande, någon här som kan bekräfta/dementera detta?
Postad 01 August 2007 - 17:46
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlägg
Hur upplever ni brusnivåerna? Finns en hel del inlägg om detta på avforums, men skärmarna sägs "lugna ner sig" efter 200-300 timmars användande, någon här som kan bekräfta/dementera detta?
<{POST_SNAPBACK}>
Det brusproblem som du pratar om finns i visa ex. på 42". Jag har inte hört någon klaga över det här i Sverige men få har gjort det där i England och rådet har varit att skicka den tillbaks och bytt den till en ny eftersom det inte är alla 42 som har varit drabbade av detta fenomen. Men som jag sa det är få som har haft detta problem där i England.
Postad 01 August 2007 - 17:55
Horrabin
-
Horrabin
-
Lärjunge
-
-
402 inlägg
Jag har läst i denna tråd till och från och vet inte om jag har missat det, men hur fungerar det att köra en dator kopplad via HDMI-ingången till de nya G8-modellerna? Jag har läst att det skulle fungera utan problem och att man kan få en datorbild utan overscan, även om man inte kör via PC-ingången. Stämmer detta, får man en pixelmappad bild om man kör via HDMI (eller om man kör med en DVI->HDMI sladd) från datorn? Vilka upplösningar fungerar på så sätt i så fall?
Redigerat av Horrabin, 01 August 2007 - 17:55.
Postad 01 August 2007 - 18:35
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlägg
Jag har läst i denna tråd till och från och vet inte om jag har missat det, men hur fungerar det att köra en dator kopplad via HDMI-ingången till de nya G8-modellerna? Jag har läst att det skulle fungera utan problem och att man kan få en datorbild utan overscan, även om man inte kör via PC-ingången. Stämmer detta, får man en pixelmappad bild om man kör via HDMI (eller om man kör med en DVI->HDMI sladd) från datorn? Vilka upplösningar fungerar på så sätt i så fall?
<{POST_SNAPBACK}>
Det går att köra HDMI och få 1:1 pixelmappad. Det fungera på 720p och 1080p. Här kommer från review: Automatic PC adjustments over VGA and HDMI to eliminate overscan
Postad 01 August 2007 - 18:46
Horrabin
-
Horrabin
-
Lärjunge
-
-
402 inlägg
Det låter ju finfint. Finns det någon här på forumet som har en av dessa modeller som har provat på egen hand och kan bekräfta detta?
Postad 01 August 2007 - 19:06
TomJones83
-
TomJones83
-
Användare
-
-
111 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Det brusproblem som du pratar om finns i visa ex. på 42". Jag har inte hört någon klaga över det här i Sverige men få har gjort det där i England och rådet har varit att skicka den tillbaks och bytt den till en ny eftersom det inte är alla 42 som har varit drabbade av detta fenomen. Men som jag sa det är få som har haft detta problem där i England.
<{POST_SNAPBACK}>
Har också läst om detta "brusproblem" och är inte orolig för just det problemet då det verkar gälla några få 42" modeller tillverkade i juni, men en del tycker att dessa skärmar är ganska brusiga överlag (även hdtvtest kommenterade att testskärmen hade mer brus vid vissa inställningar). Några av ägarna där borta påstår dock att skärmarna sätter sig efter några hundra timmar, tänkte höra om någon svensk ägare har någon åsikt om detta.
Postad 01 August 2007 - 19:09
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlägg
Bruset kunde jag även se idag när jag var och kollade på 50" men inte från 2.2 m utan bara när jag ca 1m från tvn.
Postad 01 August 2007 - 19:13
TomJones83
-
TomJones83
-
Användare
-
-
111 inlägg
Bruset kunde jag även se idag när jag var och kollade på 50" men inte från 2.2 m utan bara när jag ca 1m från tvn.
<{POST_SNAPBACK}>
Skönt att höra, kommer ha minst 3 meter till tv'n så det är hur lugnt som helst. Var det nåt synligt brus på den ISF-kalibrerade 42-tummaren?
Postad 01 August 2007 - 19:23
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Skönt att höra, kommer ha minst 3 meter till tv'n så det är hur lugnt som helst.
Var det nåt synligt brus på den ISF-kalibrerade 42-tummaren?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tänkte inte ens på den när jag tittade på 42" men igen från 2.2 m märkte jag inte något brus där heller. Jag hade blivit tagen av den 3D bilden som jag såg. En sak till det märktes till och med att 42" hade en aning bättre svärta än 52" trots att 42" stådd på en ljusare plats. I teorin skall det vara så också eftersom 42" har lite mindre celler.
Postad 01 August 2007 - 19:35
Bonzichrille
-
Bonzichrille
-
Forumräv
-
-
825 inlägg
Tyvärr klarar inte 42 tums versionen av pixelmappning över hdmi. 50 tummaren accepterar signalen 1360*768@60Hz pixelmappat över hdmi, dock inte @50Hz eller @24Hz. Helt ofattbart klantigt av pioneer. Den framtida 1080p versionen kan vi ju hoppas klarar av pixelmappat över hdmi i 24, 50 och 60Hz. Men tro inte att det blir en självklarhet! Många tillverkare overscannar sina hdmi ingångar äver fast signalen och skärmens fysiska upplösning är 1080p. En annan läskig möjlighet är följande scenario: 1080p-versionen accepterar pixelmappat över hdmi i det så kallade dot-by-dot läget. Men då slutar bildprocessor-chipet att hantera signalerna korrekt och går över till att omvandla allt till 60Hz internt inuti skärmen. Då blir det inga judderfria 1080p@24Hz-panoreringar i 72hz från datorn inte!
Postad 01 August 2007 - 20:15
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1668 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Visst finns det brus men det är inte så att man stör sig på det. Har inte kört mer än ca 15h ännu så jag kan inte av göra hur snabbt det ev avtar. Men som sagt inte störande alls, syns bara om man tittar riktigt noga.
Redigerat av khalnur, 01 August 2007 - 20:38.
Postad 01 August 2007 - 20:23
Unregistered46e1de31
-
Unregistered46e1de31
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Tyvärr klarar inte 42 tums versionen av pixelmappning över hdmi. 50 tummaren accepterar signalen 1360*768@60Hz pixelmappat över hdmi, dock inte @50Hz eller @24Hz. Helt ofattbart klantigt av pioneer.
Den framtida 1080p versionen kan vi ju hoppas klarar av pixelmappat över hdmi i 24, 50 och 60Hz. Men tro inte att det blir en självklarhet! Många tillverkare overscannar sina hdmi ingångar äver fast signalen och skärmens fysiska upplösning är 1080p.
En annan läskig möjlighet är följande scenario: 1080p-versionen accepterar pixelmappat över hdmi i det så kallade dot-by-dot läget. Men då slutar bildprocessor-chipet att hantera signalerna korrekt och går över till att omvandla allt till 60Hz internt inuti skärmen. Då blir det inga judderfria 1080p@24Hz-panoreringar i 72hz från datorn inte!
<{POST_SNAPBACK}>
Va?!  Och jag som tänkt använda datorn för uppspelning av HD-material. Kanske bäst att vänta och se hur 1080p-modellerna blir. /ZR
Postad 01 August 2007 - 21:08
andersos
-
andersos
-
Mästare
-
-
3199 inlägg
Hade inte tänkt på att det kunde vara problem med 24hz från dator på hdmi. Det var inte bra. Grafikkortstillverkarna borde börja göra kort som klarar 24hz. Börjar ju finnas behov av det.
Postad 01 August 2007 - 21:41
Horrabin
-
Horrabin
-
Lärjunge
-
-
402 inlägg
Tyvärr klarar inte 42 tums versionen av pixelmappning över hdmi. 50 tummaren accepterar signalen 1360*768@60Hz pixelmappat över hdmi, dock inte @50Hz eller @24Hz. Helt ofattbart klantigt av pioneer.
<{POST_SNAPBACK}>
Det var ju bra att veta, då känns det inte som min eventuella uppgradering från 427XA behöver bli av. Det var egentligen det enda som jag är lite missnöjd med på min nuvarande Pioneer, att det blir en del overscan när jag kör från min HTPC till TV:n via HDMI. Då får jag rikta in mig på att köpa något annat skoj för pengarna istället! Tack för informationen!
Postad 02 August 2007 - 07:06
Unregistered32f46448
-
Unregistered32f46448
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Idag var jag ute och tittade på Pio G8 42” och 50” hos Hemmabiocenter. Här med vill jag tacka Björn med sina kunskaper och kärlek till bild som en konstnär för all hjälp som jag fick där. . . . . . SD-TV på 50” Pio är klar godkänd pga höga upplösningen och då skall man inte sätta sig på 2.2 m avstånd som jag sitter.
Jag funderar starkt på att köpa en Pio G8 50” !! Enda som jag är lite orolig över är om SD-TV (IP-TV via Bredbandsbolaget) är okay på mitt tittavstånd, som är ca. 2.8 m Någon som vet ?? P.S. Idag har jag en NEC 42” plasma och det är inget problem med SD-TV på 2.8 m avstånd D.S.
Postad 02 August 2007 - 07:15
Unregistered98a0ff0c
-
Unregistered98a0ff0c
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Idag var jag ute och tittade på Pio G8 42” och 50” hos Hemmabiocenter. Här med vill jag tacka Björn med sina kunskaper och kärlek till bild som en konstnär för all hjälp som jag fick där. . . . . . SD-TV på 50” Pio är klar godkänd pga höga upplösningen och då skall man inte sätta sig på 2.2 m avstånd som jag sitter.
Jag funderar starkt på att köpa en Pio G8 50” !! Enda som jag är lite orolig över är om SD-TV (IP-TV via Bredbandsbolaget) är okay på mitt tittavstånd, som är ca. 2.8 m
Någon som vet ??
P.S. Idag har jag en NEC 42” plasma och det är inget problem med SD-TV på 2.8 m avstånd D.S.
<{POST_SNAPBACK}>
Det är mycket svårt att svara på denna fråga. Det skiljer oerhört mycket från olika SDTV-kanaler. Jag kollade på matchen Hammarby-Malmö igår på Canal+ Sport. Den produceras och sänds i HD vilket tyvärr vi som har comhem inte har så mycket nytta av. Däremot blir bilden avsevärt mycket bättre även i SD när det kommer från en ordentlig källa. Jag tror inte att bilden blir så mycket bättre än så i SD faktiskt. Slår man däremot över till någon annan kanal tex TV4+ så är det inte mycket att hänga i julgranen. Fast å andra sidan så är det antagligen den bästa plasman för SD man kan hitta på marknaden så det är bara att slå till
Postad 02 August 2007 - 07:24
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
En annan läskig möjlighet är följande scenario: 1080p-versionen accepterar pixelmappat över hdmi i det så kallade dot-by-dot läget. Men då slutar bildprocessor-chipet att hantera signalerna korrekt och går över till att omvandla allt till 60Hz internt inuti skärmen. Då blir det inga judderfria 1080p@24Hz-panoreringar i 72hz från datorn inte!
<{POST_SNAPBACK}>
Vill minnas att Meridian använde en 5000EX när de demonstrerade sin externa motion compensation låda (dvs en maskin som via interpoleringen konverterar till en högre framrate, inte olikt det som börjar dyka upp på LCD:er, den här kostar dock mkt, mkt mer...) som då outputtade 1080p72 (24p interpolerat till 72p) med gott resultat. Gissningsvis borde då även 1080p24 funka. Så utan att ha provat själv så verkar det som om 1080 Pios kan äta en del coola signaler.  edit: Vid närmare eftertanke så var det nog Pios proffs-modeller( länk), vi håller tummarna för LX.
Redigerat av pacman, 02 August 2007 - 07:34.
Postad 02 August 2007 - 07:35
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlägg
Jag funderar starkt på att köpa en Pio G8 50” !! Enda som jag är lite orolig över är om SD-TV (IP-TV via Bredbandsbolaget) är okay på mitt tittavstånd, som är ca. 2.8 m
Någon som vet ??
P.S. Idag har jag en NEC 42” plasma och det är inget problem med SD-TV på 2.8 m avstånd D.S.
<{POST_SNAPBACK}>
Det är mycket svårt att svara på denna fråga. Det skiljer oerhört mycket från olika SDTV-kanaler. Jag kollade på matchen Hammarby-Malmö igår på Canal+ Sport. Den produceras och sänds i HD vilket tyvärr vi som har comhem inte har så mycket nytta av. Däremot blir bilden avsevärt mycket bättre även i SD när det kommer från en ordentlig källa. Jag tror inte att bilden blir så mycket bättre än så i SD faktiskt. Slår man däremot över till någon annan kanal tex TV4+ så är det inte mycket att hänga i julgranen. Fast å andra sidan så är det antagligen den bästa plasman för SD man kan hitta på marknaden så det är bara att slå till 
<{POST_SNAPBACK}>
Jag undrar själv varför skall man köpa en 50" HD-READY skärm och sitta och titta på SD-TV?
Postad 02 August 2007 - 07:38
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Jag undrar själv varför skall man köpa en 50" HD-READY skärm och sitta och titta på SD-TV?
<{POST_SNAPBACK}>
Man kanske inte bara ska titta på SDTV? Dessutom kan det ju hända, hur konstigt det än låter, att man ibland tittar på nått för innehållets skull, inte för bidlkvalitén på signalen?
Postad 02 August 2007 - 07:48
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1668 inlägg
Någon som vet ??
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har 508:an på 3m och har inga problem med SD-tv. Tvärtom, på vissa sändningar får jag blåmärken på hakan.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|