Panasonic Plasma 2011
3946 svar till detta ämne
Postad 26 July 2011 - 09:56
Unregistered33b3a508
-
Unregistered33b3a508
-
Forumräv
-
-
780 inlägg
Hej hallå forumet!
Är grymt sugen på en TX-P50GT30 (eller kanske t.o.m. TX-P50VT30) efter att ha läst om den och vrålstirrat och knappat på den i ca 45 minuter på Media Markt (dock endast matad med 60Hz-material)
Det kliar i köpfingrarna.... 
Om jag minns rätt begärde Media Markt ca 22 000 kronor för en P50VT30Y. Expert Barkarby begärde 19 000 kronor. Prutmån bör finnas hos båda. .
Postad 26 July 2011 - 10:03
MiWa
-
MiWa
-
Lärjunge
-
-
399 inlägg
Jag tycker det verkar som många av er notoriskt letar efter fel. Jag hade tex. aldrig sett någon flucturating blackness på min vt25 fören jag läste om det här på forumet och verkligen försökte se fenomenet.
Måste ju vara skitjobbigt för många att se på film om man bara sitter och letar fel ?
Generellt sett så håller jag med dig, men samtidigt vill man ju skaffa sig så mycket underlag som möjligt inför ett sånt här köp, som trots allt går loss på några kronor. Man vill ju inte köpa en "dålig" produkt plus att man säkert (iaf jag i många fall) vill övertyga sig själv om att man gör världens bästa köp  Men som sagt, generellt sett så är det mycket klagomål och felletande bland forum-folk och i många fall så är det "fel" som man knappt märker av gissar jag...
Postad 26 July 2011 - 10:07
MiWa
-
MiWa
-
Lärjunge
-
-
399 inlägg
Om jag minns rätt begärde Media Markt ca 22 000 kronor för en P50VT30Y. Expert Barkarby begärde 19 000 kronor. Prutmån bör finnas hos båda. .
22" lät ju jefligt saftigt med tanke på att priserna börjar på ~18400 kr enligt prisjakt... Kör MM med prisgaranti förresten? I såna fall kanske man kunde kommer ner en bit... EDIT: Felstavning
Redigerat av MiWa, 26 July 2011 - 10:08.
Postad 26 July 2011 - 10:16
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Att köra in en plasma behöver inte vara jobbigare än att köra den med fullbild och med vanliga teveprogram och film.
Postad 26 July 2011 - 14:56
Unregistered6a791ded
-
Unregistered6a791ded
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Hi-Fi har sänkt sitt pris till 18395:- för 50vt30, synd jag köpte min för 19000 men jag är skitglad ändå för vt30an är kanon för BD och Xbox/ps3, tycker även SD är mycket bättre än mina förra LED Edge samsung c8705/D8000, kanal 5,8,9 och 3an blir betydligt bättre som SD på panasonic än Samsung.
Postad 26 July 2011 - 21:30
A11ium
-
A11ium
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Om flimret(av typ CRT i 60hz flimmer) minskar med tiden vet jag inget om tyvärr eftersom jag inte såg något alls på min efter byte till 60hz input istället för 50. SweElite(och andra): Nu kanske jag har tolkats som världens grinigaste redan men... Jag var inte missnöjd med min för att jag hittade fel när jag sökte efter dem utan för att jag såg fel som jag inte kunde få bort från min blick. Men ja, det var stundvis jobbigt vilket är jättetråkigt för mig. Problemet att nämna det är att andra kan börja leta efter de problemen. MiWa: Om jag vore i en sits där returfönstret började stängas och jag fortfarande störde mig på flimmer så skulle jag lämna tillbaka den. Skulle aldrig betala 15-20k för något som jag STÖR mig på, flimmer eller vad det nu kan vara. Betalar man så mycket ska man kunna NJUTA framför TVn. Vägbulor och potthål tillåter jag inte för de pengarna. Jag håller med om att vi klagar mest, men det är väl ganska självklart. Vi har mycket högre krav än andra och blir då forum-folk som yttrar sig. Kravlösa bryr sig väl inte ens om forum så det finns inga kravlösa forum-folk? Någon annan undrade om det kommer något bättre i år, ja det gör det. Om man vill ha plasma(från Panasonic) så tillverkas en bättre serie än VT. Den kallas för VX och kommer kanske i september(?). Inte för vanliga dödliga tror jag. För övrigt så tycker jag att VT serien är det bästa jag har sett med egna ögon, kanske inte lät så men tänk nu på att jag har dissat allt annat fram tills nu också.
Postad 26 July 2011 - 21:55
Unregistered97866a2a
-
Unregistered97866a2a
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
En kontrollfråga, har 50vt30y hdmi kontakter som pekar rakt bakåt eller är de som på 50gt30y? Är lite i valet och kvalet när det gäller tv nämligen... Och är det nån som vet av några stundande prissänkningar
Postad 27 July 2011 - 06:01
Unregisteredc676d4e9
-
Unregisteredc676d4e9
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
HDMI-kontakterna går åt sidan och ner.
Vad gäller prissänkningar så tror jag det kommer att ta ganska långtid innan tex. 50" når så mycket lägre pris än 18 med tanke på att dom som fortfarande har vt20 i lager tar dryga 15 för dom.
Postad 27 July 2011 - 06:14
MartKul88
-
MartKul88
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Jag och sambon fick hem våran TX-P50VT30Y igår och oj, oj, oj, där går det verkligen inte att bli missnöjd! Underbar bild, okej ljud från början (kopplade givetvis in till externa högtalare förhållandevis direkt) och utan att göra några som helst inställningar så var det underbara färger.
Fungerade perfekt med Xbox 360:t. Jag citerar min sambo: "Nu förstår jag inte hur du har kunnat sitta och spela på den lilla TV:n", och med det syftar hon på vår gamla 28" "tjock-TV" från Philips. Det gick att spela, för all del, men man såg absolut ingen text, man såg knappt vad man gjorde på TV:n ibland. Skönt att äntligen kunna göra det!
Testade även att köra en DVD-film och en Blu-ray-film på den och ja, än en gång så kan man definitivt inte klaga! "Perfekta" färger och inga fördröjningar eller någonting. LOVE IT!
Tack för mig!
Postad 27 July 2011 - 07:49
Fresan86
-
Fresan86
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Jag och sambon fick hem våran TX-P50VT30Y igår och oj, oj, oj, där går det verkligen inte att bli missnöjd! Underbar bild, okej ljud från början (kopplade givetvis in till externa högtalare förhållandevis direkt) och utan att göra några som helst inställningar så var det underbara färger.
Fungerade perfekt med Xbox 360:t. Jag citerar min sambo: "Nu förstår jag inte hur du har kunnat sitta och spela på den lilla TV:n", och med det syftar hon på vår gamla 28" "tjock-TV" från Philips. Det gick att spela, för all del, men man såg absolut ingen text, man såg knappt vad man gjorde på TV:n ibland. Skönt att äntligen kunna göra det!
Testade även att köra en DVD-film och en Blu-ray-film på den och ja, än en gång så kan man definitivt inte klaga! "Perfekta" färger och inga fördröjningar eller någonting. LOVE IT!
Tack för mig!
Fan vad roligt, grattis:). Ändrade du inte något alls på bilden? THX läge? Eller körde du på de som va?
Postad 27 July 2011 - 08:57
MiWa
-
MiWa
-
Lärjunge
-
-
399 inlägg
Om flimret(av typ CRT i 60hz flimmer) minskar med tiden vet jag inget om tyvärr eftersom jag inte såg något alls på min efter byte till 60hz input istället för 50.
[...]
MiWa: Om jag vore i en sits där returfönstret började stängas och jag fortfarande störde mig på flimmer så skulle jag lämna tillbaka den. Skulle aldrig betala 15-20k för något som jag STÖR mig på, flimmer eller vad det nu kan vara. Betalar man så mycket ska man kunna NJUTA framför TVn. Vägbulor och potthål tillåter jag inte för de pengarna.
[...]]
Håller med dig fullt ut. Kommer INTE behålla en TV för närmare 20" om jag upplever att bilden flimmrar, nån måtta får det vara på galenskaperna  Men vad jag förstått så är ju vissa personer känsligare än andra för plasma-flimmer (som beror på plasmatekniken, inte materialet som skärmen visar), så jag måste nog utvärdera mig själv lite mer i nån affär med VT30/GT30  EDIT: Stavfel
Redigerat av MiWa, 27 July 2011 - 08:57.
Postad 27 July 2011 - 09:11
Unregistered07d88a1c
-
Unregistered07d88a1c
-
Rookie
-
6 inlägg
Är det någon som vet när nästa laddning av VT65:or kommer till Svedala?
Postad 27 July 2011 - 09:17
MartKul88
-
MartKul88
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Fan vad roligt, grattis:). Ändrade du inte något alls på bilden? THX läge? Eller körde du på de som va?
Jag ändrade till THX-läget, det var allt (typ), hann i princip bara ställa in nätverk och dylikt. Vi kommer ändra i inställningar sen för att få ännu lite bättre bild, men i det läget är det underbar bild ändå. Ska lägga upp lite bilder i mitt galleri om en stund  Före- (med Philips-TV:n) och efter-bilder (med VT30:an).
Postad 27 July 2011 - 09:23
Fresan86
-
Fresan86
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Jag ändrade till THX-läget, det var allt (typ), hann i princip bara ställa in nätverk och dylikt. Vi kommer ändra i inställningar sen för att få ännu lite bättre bild, men i det läget är det underbar bild ändå.
Ska lägga upp lite bilder i mitt galleri om en stund Före- (med Philips-TV:n) och efter-bilder (med VT30:an).
okej tänkte väl det. =) tydligen så är thx väldigt bra på vt30, kommer väldigt nära resultaten av en isf kalibrering. ialflall om amn lyssnar på flatpanel=) vad roligt, säg till när du lagt upp bilder.. när du lirade xbox ändrade du då till gamemode?
Postad 27 July 2011 - 10:23
MartKul88
-
MartKul88
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
okej tänkte väl det. =)
tydligen så är thx väldigt bra på vt30, kommer väldigt nära resultaten av en isf kalibrering. ialflall om amn lyssnar på flatpanel=)
vad roligt, säg till när du lagt upp bilder..
när du lirade xbox ändrade du då till gamemode?
Ja, det ska jag göra! Skickar ett PM då. Nej, det gjorde jag inte. Bara startade Xbox 360:t, satte i spelet (Crysis 2) och tryckte igång spelet - efter jobbet ska jag testa med game mode också!
Postad 27 July 2011 - 10:25
Fresan86
-
Fresan86
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Ja, det ska jag göra! Skickar ett PM då.
Nej, det gjorde jag inte. Bara startade Xbox 360:t, satte i spelet (Crysis 2) och tryckte igång spelet - efter jobbet ska jag testa med game mode också!
okej, underbart=) berätta gärna skillnaden på gamemode och utan gamemode=) ps vi älskar foton=)
Postad 27 July 2011 - 10:37
Unregistered6a791ded
-
Unregistered6a791ded
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Fan va kul å höra:) kan du ta en bild så vi frå njuta lite!?
Flyter de på bra i spel?
Kalibrerat den?
Hej, ska ta en bild, nej jag kör med THX för BD och game mode i xboxen. Flyter perfekt i Halo och en skillnad som jag märkte direkt var att i Halo Reach Matchmaking så har vissa motspelare svårare att träffa mig de ligger liksom lite efter  vilket inte hände med min samsung c8705 där jag även förlorade fler hand to hand situationer i Halo som jag nu med vt30 vinner fler av. Jag har med andra ord blivit bättre lirare i Halo efter att ha bytt TV. Har inte provat med datorn på plasman eftersom jag kör dell u2711 och ingen TV slår upplösningen 2560x1440
Postad 27 July 2011 - 11:47
Unregistered97866a2a
-
Unregistered97866a2a
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Är det svenska butiker som gäller eller finns det stora pengar att spara genom att titta i tex Tyskland? Vet att jag verkar lat
Postad 27 July 2011 - 21:30
zamson
-
zamson
-
Användare
-
-
100 inlägg
Efter en månad med vt30 så är jag överlag nöjd. Bilden är riktigt bra, några minus dock:
- TV:n vägrar komma ihåg att den ska starta på AV/HDMI även att jag ställt in det.
- Grönstick i THX-läget, vissa filmer ser hudtoner riktigt gröna ut
- Svag buzzing i ljust material. Inte konstigt men hörde inte ett skvatt från min gamla PV60 ur tittarposition.
- FBr, har blivit bättre men har märkt av det.
- Upplever bilden som lite väl dimmad ibland, försöker fortfarande hitta optimala inställningar.
Nu låter det som mycket fel men samtliga minus är inte allt för påtagliga. Allt som allt så är Vt30 nog den bästa TV jag hade kunnat hitta just nu.
Postad 27 July 2011 - 21:33
Fresan86
-
Fresan86
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Fan va butiken idag å titts på vt30 och samsung 8005.. E svårt.
Postad 27 July 2011 - 22:06
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
Efter en månad med vt30 så är jag överlag nöjd. Bilden är riktigt bra, några minus dock:
- TV:n vägrar komma ihåg att den ska starta på AV/HDMI även att jag ställt in det. - Grönstick i THX-läget, vissa filmer ser hudtoner riktigt gröna ut - Svag buzzing i ljust material. Inte konstigt men hörde inte ett skvatt från min gamla PV60 ur tittarposition. - FBr, har blivit bättre men har märkt av det. - Upplever bilden som lite väl dimmad ibland, försöker fortfarande hitta optimala inställningar.
Nu låter det som mycket fel men samtliga minus är inte allt för påtagliga. Allt som allt så är Vt30 nog den bästa TV jag hade kunnat hitta just nu.
Gå in i hotell-menyn, där kan man välja vilken ingång den alltid ska starta på, tror det är samma procedur på alla Pana, håll in -/V knappen på sidan och sen tre tryck på AV-knappen på fjärren. Där finns en inställning som heter Initial INPUT, bara att ställa den på den ingång du vill att den ska starta med
Postad 27 July 2011 - 23:37
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Fan va butiken idag å titts på vt30 och samsung 8005.. E svårt.
Lite läskigt om fan står bredvid en och tittar.
Postad 28 July 2011 - 09:28
SweElite
-
SweElite
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Kan man få en 8005 utan clouding så verkar den ok, dock verkar det vara rena lotteriet ifall man får ett ex med eller utan cloudning. Fan va butiken idag å titts på vt30 och samsung 8005.. E svårt.
Ni som upplever att vt30 flimrar, har någon sett en vt25 ? Tänker ifall vt30 flimmrar mer eller mindre...
Postad 28 July 2011 - 09:35
Fresan86
-
Fresan86
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Lite läskigt om fan står bredvid en och tittar.
haha aa han stod där å va jobbig=) Kan man få en 8005 utan clouding så verkar den ok, dock verkar det vara rena lotteriet ifall man får ett ex med eller utan cloudning.
Ni som upplever att vt30 flimrar, har någon sett en vt25 ? Tänker ifall vt30 flimmrar mer eller mindre...
håller med 8005 är riktigt bra... Så om man får en utan clouding, eller ja helt utan går inte men så lite som möjligt så är det en intressant tv.
Postad 28 July 2011 - 10:27
Krillur
-
Krillur
-
Användare
-
-
100 inlägg
30 maj köpte jag en Panasonic TX-P46G30Y och har spelat en del dirt 3 (rallyspel) på den. Nu har jag en hastighetsmätare inbränd nere i högra hörnet! Känns jävligt surt! Dessutom så går det inte på garantin! Detta svar fick jag från Panasoniv.
"Så här står det i den långa manualen, på sida 3:
"Visa inte stillbilder under någon
längre tid
Det kan orsaka att bilden blir kvar på plasmaskärmen
(”bildkvarhållning”).
Det uppfattas inte som ett fel, och täcks därför inte av
garantin.
TX-P46G30Y har skärmtvätt funktion. Du kan testa det.
Gå till
Menu,
Bild,
Avancerade inställningar/ Skärmtvätt
Du kan även ha Pixelrotation PÅ"
Postad 28 July 2011 - 10:40
SweElite
-
SweElite
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Du är inte den enda...jag har en Svt B i mitt högra hörn på min vt25  30 maj köpte jag en Panasonic TX-P46G30Y och har spelat en del dirt 3 (rallyspel) på den. Nu har jag en hastighetsmätare inbränd nere i högra hörnet! Känns jävligt surt! Dessutom så går det inte på garantin! Detta svar fick jag från Panasoniv.
"Så här står det i den långa manualen, på sida 3: "Visa inte stillbilder under någon längre tid Det kan orsaka att bilden blir kvar på plasmaskärmen (”bildkvarhållning”). Det uppfattas inte som ett fel, och täcks därför inte av garantin. TX-P46G30Y har skärmtvätt funktion. Du kan testa det. Gå till Menu, Bild, Avancerade inställningar/ Skärmtvätt Du kan även ha Pixelrotation PÅ"
Postad 28 July 2011 - 10:47
Fresan86
-
Fresan86
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Du är inte den enda...jag har en Svt B i mitt högra hörn på min vt25 
till er båda är frågan..... har ni testat skärmtvätt? sedan, hur länge spelade ni? När började ni spela, dag 1 eller? Man ska väll helst inte spela så mkt i början, utan först efter ca 100-200 timmar. Har man inte fått några inbräningar innan 200 timmar så kan man knappt få det efter.
Postad 28 July 2011 - 10:50
zamson
-
zamson
-
Användare
-
-
100 inlägg
Gå in i hotell-menyn, där kan man välja vilken ingång den alltid ska starta på, tror det är samma procedur på alla Pana, håll in -/V knappen på sidan och sen tre tryck på AV-knappen på fjärren. Där finns en inställning som heter Initial INPUT, bara att ställa den på den ingång du vill att den ska starta med 
Nice, ska testa det! Edit: Funkade, tack! Jag läste på ett annat forum att den vanliga power on preference bara reagerar om det finns signal på HDMI 1 (puckat då det är HDMI 2 som har ARC). 30 maj köpte jag en Panasonic TX-P46G30Y och har spelat en del dirt 3 (rallyspel) på den. Nu har jag en hastighetsmätare inbränd nere i högra hörnet! Känns jävligt surt! Dessutom så går det inte på garantin! Detta svar fick jag från Panasoniv.
Va surt, började du spela långa sessioner direkt när du fick den? Trodde att det skulle vara riktigt svårt att få permanenta inbränningar på dagens plasma. Jag har märkt av lite IR efter långa spelsessioner men alltid kört tvätt efter nu i början och inte spelat allt för länge i sträck. Kör tvätten, sen kan du även ladda ned färgade slides och köra som bildspel i photomode. Kanske hjälper. Sjukt att det inte täcks av garantin när panelen är så ny. Jag menar, det är ju inte så att säljarna säger något alls om det här. Säljarens om sålde min VT30 sa att det var i princip "omöjligt" att få inbränningar numera.
Redigerat av zamson, 28 July 2011 - 10:56.
Postad 28 July 2011 - 10:53
Fresan86
-
Fresan86
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Nice, ska testa det!
Va surt, började du spela långa sessioner direkt när du fick den? Trodde att det skulle vara riktigt svårt att få permanenta inbränningar på dagens plasma. Jag har märkt av lite IR efter långa spelsessioner men alltid kört tvätt efter nu i början och inte spelat allt för länge i sträck. Kör tvätten, sen kan du även ladda ned färgade slides och köra som bildspel i photomode. Kanske hjälper. Sjukt att det inte täcks av garantin när panelen är så ny. Jag menar, det är ju inte så att säljarna säger något alls om det här. Säljarens om sålde min VT30 sa att det var i princip "omöjligt" att få inbränningar numera.
då var den säljaren jävligt sugen på att sälja, tyvärr.
Postad 28 July 2011 - 11:02
zamson
-
zamson
-
Användare
-
-
100 inlägg
då var den säljaren jävligt sugen på att sälja, tyvärr.
Är dem inte alltid det? Jag hade läst en hel del så körde panel prep med slides och var väldigt försiktig i början. Men jag tänker mest på andra "normala" konsumenter som inte lägger ner x antal timmar i research. Tycker att det är säljarens skyldighet att berätta hur man ska gå till väga för att slippa problem som inbränningar.
Postad 28 July 2011 - 11:52
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Permanenta inbränningar är hela tevens livslängd. Teoretiskt kan en plasma hålla 60.000 timmar. Man hinner få bort spökbilderna innan teven är förbrukad. Det är bara det att folk inte orkar vänta. Kör fullbild väldigt länge och blandat bildinnehåll så kommer även de svåraste spökbilderna försvinna.
Postad 28 July 2011 - 12:06
Fresan86
-
Fresan86
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Är dem inte alltid det? Jag hade läst en hel del så körde panel prep med slides och var väldigt försiktig i början. Men jag tänker mest på andra "normala" konsumenter som inte lägger ner x antal timmar i research. Tycker att det är säljarens skyldighet att berätta hur man ska gå till väga för att slippa problem som inbränningar.
jag håller med dig till 100 %.. dom borde informera om det mer.
Postad 28 July 2011 - 13:56
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Det brukar stå i manualen hur man undviker spökbilder.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 28 July 2011 - 13:57.
Postad 28 July 2011 - 14:12
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Konstigt... inte ens fått ghosting på min G30 nån gång... och jag har spelat CoD och bfbc2 i flera timmar isträck...
Postad 28 July 2011 - 17:10
Krillur
-
Krillur
-
Användare
-
-
100 inlägg
Nice, ska testa det!
Edit: Funkade, tack! Jag läste på ett annat forum att den vanliga power on preference bara reagerar om det finns signal på HDMI 1 (puckat då det är HDMI 2 som har ARC).
Jag mailade även till Expert där jag köpte tv:n och dom svarade: "Det som skett är förmodligen det man kallar för "inbränning" och det är mer eller mindre unikt för plasma-tv. Det finns dessvärre inget sätt att bli av med en inbränning, eventuellt kan det bli mindre synligt med tiden, men en inbränning är i stort sett permanent." Nu har jag kört skärmtvätt i ca 4 timmar och kanske har det blivit något bättre. Ska köra hela natten så får vi se. Jag mailade även till Expert där jag köpte tv:n och dom svarade: "Det som skett är förmodligen det man kallar för "inbränning" och det är mer eller mindre unikt för plasma-tv. Det finns dessvärre inget sätt att bli av med en inbränning, eventuellt kan det bli mindre synligt med tiden, men en inbränning är i stort sett permanent."
Nu har jag kört skärmtvätt i ca 4 timmar och kanske har det blivit något bättre. Ska köra hela natten så får vi se.
Och tyvärr körde jag nog spelet som orsakade inbränningen redan 2:a dagen. Visste inte bättre.
Postad 28 July 2011 - 17:20
robhol
-
robhol
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Kanske skrivits tidigare men angående inbränningar så såg jag ett beslut från ARN rörande det visserligen några år sen. http://www.arn.se/pr...pa-plasmaskarm/Även i ditt fall här i tråden hänvisar ju Panasonic till "längre tid" i manualen. Hoppas däremot att det löser sig för dig med skärmtvätten!
Postad 28 July 2011 - 17:41
joslse
-
joslse
-
Amatör
-
-
99 inlägg
30 maj köpte jag en Panasonic TX-P46G30Y och har spelat en del dirt 3 (rallyspel) på den. Nu har jag en hastighetsmätare inbränd nere i högra hörnet! Känns jävligt surt! Dessutom så går det inte på garantin! Detta svar fick jag från Panasoniv.
"Så här står det i den långa manualen, på sida 3: "Visa inte stillbilder under någon längre tid Det kan orsaka att bilden blir kvar på plasmaskärmen (”bildkvarhållning”). Det uppfattas inte som ett fel, och täcks därför inte av garantin. TX-P46G30Y har skärmtvätt funktion. Du kan testa det. Gå till Menu, Bild, Avancerade inställningar/ Skärmtvätt Du kan även ha Pixelrotation PÅ"
På lg plasmor finns det skärmtvätt där det är en helt vit bild som används, funkar klockrent. Vet inte hur det är på panasonic men om det inte är nått liknande som används vid skärmtvätt så rekommenderar jag att du lägger in en helt vit bild på en usb sticka och kör tv`n i dynamiskt läge i tills hastighetsmätaren försvinner. Skulle tro att du max behöver köra så i en timme eller två, lycka till. Mvh Jonas
Postad 29 July 2011 - 09:46
Krille_holm
-
Krille_holm
-
Användare
-
-
107 inlägg
Jag är på jakt efter en ny TV minst 50" och har nu siktet instält på g30. Jag har aldrig haft en plasma innan utan bara kört med LCD skärmar eftersom jag är livrädd för att få samma problem som Krillur har, inbränningar eftersom jag lirar en del ps3. Så nu då till mina frågor.
1. Kan man skydda sig mot inbränningar?? ( jag har ju förståt att man ska vara försiktig med tvn i början men är det fritt fram och lira tv-spel i några timmar i sträck utan att få inbräningar efter att man har "tittat in tvn")
2. Jag kommer att ha TVn i ett rätt så ljust rum med mycket soltimmar. Hur är det med plasmor och solljus? kommer det att reflektera mycket, för jag vill inte dra ner en massa persiener varje gång jag ska se på tv.
3. vad är det för skillnader melan g30 och v30? skulle vara kul att veta även om vt30 ligger utanför min budget.
Mvh Krille
Postad 29 July 2011 - 09:48
Fresan86
-
Fresan86
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Jag är på jakt efter en ny TV minst 50" och har nu siktet instält på g30. Jag har aldrig haft en plasma innan utan bara kört med LCD skärmar eftersom jag är livrädd för att få samma problem som Krillur har, inbränningar eftersom jag lirar en del ps3. Så nu då till mina frågor.
1. Kan man skydda sig mot inbränningar?? ( jag har ju förståt att man ska vara försiktig med tvn i början men är det fritt fram och lira tv-spel i några timmar i sträck utan att få inbräningar efter att man har "tittat in tvn")
2. Jag kommer att ha TVn i ett rätt så ljust rum med mycket soltimmar. Hur är det med plasmor och solljus? kommer det att reflektera mycket, för jag vill inte dra ner en massa persiener varje gång jag ska se på tv.
3. vad är det för skillnader melan g30 och v30? skulle vara kul att veta även om vt30 ligger utanför min budget.
Mvh Krille
om det är kraftigt med solljus så skulle jag inte köra plasma. då får du inte ut den bästa bilden.. Då kan du liga gärna köra på en lcd... Clouding kommer du knappt se eftersom det är så ljust.
Postad 29 July 2011 - 09:53
Krille_holm
-
Krille_holm
-
Användare
-
-
107 inlägg
Joo det är klart. men då kommer ju problemet med clouding på vinterhalvåret
Men jag tittar rätt mycket på sport (läs fotboll) och det har jag fått för mig ska flyta på rätt bra med 600Hz plasmor (jag ska givetvis provkolla det på tvn först) Är det någon som har erfarenhet av detta jämfört med t.ex lcd?
lurigt detta..
Postad 29 July 2011 - 10:46
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Tänkte på en sak... ska man ha svartnivån,(gammainställningen?) på nåt sätt när man ser på film från PC med tex XBMC? vet att på LGn skulle man ju ha svartnivå low/high, beroende på om man såg film på PC eller inte...
Bump. Nån som vet/har nån idé?  Tycker det gråa blir lite sämre, och skärpan lite sämre än när jag tar ut och testar med AcRyanMiniHD(Köp aldrig den, strular som f*n!). Så kanske finns nån inställning för just PC..? Kör genom Onkyo 607...
Postad 29 July 2011 - 15:51
Anniggo
-
Anniggo
-
Lärjunge
-
-
401 inlägg
Jag fick min 50VT30 från Elgiganten idag men hittar bara två par glasögon fast det skulle vara tre. Får man dom senare eller har jag missat dom (eller elgiganten)? Hittar inga kontaktuppgifter till elgiganten på deras sida.
Postad 29 July 2011 - 17:56
Unregistered8f84b172
-
Unregistered8f84b172
-
Användare
-
-
173 inlägg
Postad 29 July 2011 - 18:18
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Men jag tittar rätt mycket på sport (läs fotboll) och det har jag fått för mig ska flyta på rätt bra med 600Hz plasmor (jag ska givetvis provkolla det på tvn först) Är det någon som har erfarenhet av detta jämfört med t.ex lcd?
lurigt detta..
600 hz har inget med flytet att göra.
Postad 30 July 2011 - 00:10
zamson
-
zamson
-
Användare
-
-
100 inlägg
lurigt detta..
Tittar massvis med fotboll. Nu har jag inte sett så mycket på min VT30 ännu, bara enstaka matcher - pga uppehållet. Men har haft Panasonic PV60 innan och min åsikt är att fotboll gör sig bättre på Plasma. Angående inbränningar. Tittade närmare på min skärm idag. Har fått en svag inbränning av att spela Fifa 11! Skall tilläggas att jag kört en ordentlig panel prep med slides och zoom tittande. Blev jäkligt förvånad. Det är inte IR för jag har kört annat på TV:n sen dess och det sitter kvar. Kör tvätt nu, återkommer med uppföljning  Övrigt: Ni som får era VT30:s nu, vilken firmware kommer den med?
Postad 30 July 2011 - 08:04
MiWa
-
MiWa
-
Lärjunge
-
-
399 inlägg
Jag fick min 50VT30 från Elgiganten idag men hittar bara två par glasögon fast det skulle vara tre. Får man dom senare eller har jag missat dom (eller elgiganten)? Hittar inga kontaktuppgifter till elgiganten på deras sida.
Funderar på samma deal när vt30 kommer in i lager igen, så du får gärna posta hur det går/hur man ska göra...
Postad 30 July 2011 - 09:39
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Som jag har sagt...tar man bara tid på sig försvinner spökbilderna.
Postad 30 July 2011 - 10:34
MartKul88
-
MartKul88
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Ska bara vara, vad jag vet, två par glasögon med VT30.
Postad 30 July 2011 - 12:09
Anniggo
-
Anniggo
-
Lärjunge
-
-
401 inlägg
Om man beställer 50VT30 från elgiganten på internet så följer det med ett par extra glasögon. De hade missat att skicka dem så de kommer nu lite senare.
Falafel58: tack för länken!
Redigerat av Anniggo, 30 July 2011 - 12:11.
Postad 30 July 2011 - 16:33
Jacob90
-
Jacob90
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Var in på Expert tidigare idag och kollade på VT30 idag, har varit in fler gånger på butiken och kollat på deras exemplar som står frame så idag frågade jag en säljare där om pris och han sa att dem kunde matcha priset som elgiganten / NetOnnet hade på deras hemsida. Men han tyckte att man skulle köpa en 5 årig garanti hos dem eftersom Panasonic inte har någon pixel garanti ? Han påstod att det inte spela någon roll hur många pixlar det var fel på.
Så jag funderar ska man ta en så pass dyr tv med deras Garanti eller ska man skippa de ?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|