Så där, bytte både filter och lampa igår, skillnaden var bokstavligt talat bländande=)Nej, bytas var den uppgift jag fick ifrån dom. Beställde ett nytt från Epson store nu, 238:- inkl. frakt. Känns som en överkomlig summa.
* Officiell tråd - Epson EH-TW3200 *
Epson EH-TW3200
(Projektorer)
|
6
|
(112)
|
Inga priser |
Postad 29 November 2012 - 10:47
Postad 30 November 2012 - 00:11
https://www.prisjakt...kt.php?p=718731
Postad 30 November 2012 - 07:43
Ser jag i syne, eller har priserna på TW3200 höjts med en hel massa pengar? Det var inte mer än några veckor sedan den kostade 8190 hos elgiganten t ex.
https://www.prisjakt...kt.php?p=718731
stämmer bra det
Redigerat av zalsson, 30 November 2012 - 07:44.
Postad 30 November 2012 - 13:33
Postad 30 November 2012 - 18:34
Och hur motiverar man en höjning med 600kr på en projektor som snarare bör bli billigare med åren och särsilt med de nya modellerna som Epson släpper snart?
nya modellerna är väl redan släppta?
Postad 30 November 2012 - 21:15
Postad 04 December 2012 - 00:01
Mellandagspriserna ser ju mycket billigare ut om priset är högt från början.Och hur motiverar man en höjning med 600kr på en projektor som snarare bör bli billigare med åren och särsilt med de nya modellerna som Epson släpper snart?
Postad 04 December 2012 - 00:07
jämfört med din tx100 tror jag du skulle uppleva tw3200 som en jättebra uppgradering med mycket bättre kontrast och svärta och upplösning ...Har en 8 år gammal Hitachi PJ-TX100 just nu som väntar på att få gå i pension. Men jag är lite villrådig. 3d kan säkert vara kul någon gång men är i ärlighetens namn inte viktigt. Skulle jag uppleva en 3200 som en uppgradering? Jag har ju läst en del om Epsons dåliga svärta men inte haft någon möjlighet att se det med egna ögon.
Postad 05 December 2012 - 19:42
Däremot håller jag på att pilla lite med inställningarna och undrar om någon hittat några speciella inställningar för diverse olika situationer?
Postad 06 December 2012 - 14:37
Impulsuppgraderade min TW700 till en TW3200 i måndags, mycket nöjd.
Däremot håller jag på att pilla lite med inställningarna och undrar om någon hittat några speciella inställningar för diverse olika situationer?
Jag får min imorgon och undrar samma sak, vilka inställningar ska man ändra på och till vilka värden för att få bästa möjliga bild?
Postad 06 December 2012 - 16:19
Postad 07 December 2012 - 07:29
Om ni kan mörklägga hyfsat så ställ den i cinema mode till att börja med, det är nog den viktigaste inställningen. Sen kan man alltid peta lite med de andra reglagen men själv har jag ändrat väldigt lite. Om ni söker i den här tråden så finns det länkar till ett par inställningsguider med ändringar man kan prova.
Som denna.
http://www.projector...calibration.php
Postad 07 December 2012 - 14:22
Som denna.
http://www.projector...calibration.php
Jag körde inställningarna från denna rek och det blev då kanon hos mig, DVE kaliberingen efteråt stämde kolckrent!
TW3200/TW3600 settings for optimum colour and black level with movies:
-In the Signal menu choose Advanced and then HDMI Range. It can be set to either Expanded or normal. Choose HDMI Range Normal.
-In the Image menu set Brightness control to Eco mode. Brightness is thereby lowered a tiny bit and this increases life time of the bulp. Also black level is increased slightly and the fan is less noisy.
-In the Image menu set Auto iris to High Speed: Will unquestionably increase black level slightly in very dark scenes with it's lowering of the light coming through the iris on a scene by scene basis. The downside is a slight noise from the iris when it opens/closes. There are two settings - Normal and High Speed mode. Normal is not recommended as it can't really keep up with very fast cuts between bright and dark scenes. High Speed is almost perfect visually but does make more noise. Like the noise from the projector's fan it is inaudible except during silent scenes in movies. Some don't mind, others do - so you will have to try for yourself to see if you prefer it off or on.
-In the image menu set Colour temperature to 7000k: The default is 6500k and for most projectors this is the best setting. The colour temperature is a bit warmer on the TW3200 than the norm though so several prefer to counter this with either the 7000k or 7500k setting. Black level also benefits slightly from 7000k/7500k.
-In the Gamma menu (pres "Gamma" on the remote) several people have experienced better black level when running with the Gamma 2.3 setting in stead of the default 2.2 setting.
Postad 08 December 2012 - 08:02
Postad 08 December 2012 - 14:19
Postad 08 December 2012 - 21:49
Redigerat av Unregistered3b10ed5e, 08 December 2012 - 21:53.
Postad 09 December 2012 - 11:48
Ett litet tips.. Ni som fått dustblobs, pröva med att ställa in projektorn på hög höjds läget, då surrar fläkten igång med lite högre varv och förhoppningsvis blåser bort dammet. Jag hade en grön blob som försvann på detta sätt!
Det ska jag prova! Är uppe i 3 blobs nu. Undrar hur panelen ser ut efter 1000 timmar om det fortsätter såhär.
Postad 11 December 2012 - 19:43
i alla fall så funderar jag på en sak, jag vill ju ha rätt så fet storlek på skärmen, 120". Både jag och projektor kommer sitta ganska exakt 4,2m från duken vilket är mer än tillräckligt för att projicera en bild på 120" med lite zoom.
Däremot så funderar jag, har läst att man inte förlorar i bildkvalitet om man zoomar in, men det känns som att någonting borde ta stryk? det låter ologiskt att allt skulle kunna vara optimalt om man zoomar in, eller?!
Postad 23 December 2012 - 17:21
Har 3.8m från duk till projektor, 100" duk som sitter ca 15cm från tak, takmonterad projektor. Då vill den sätta projektorn hela 70cm från tak???
Postad 23 December 2012 - 19:37
ok, nu har jag beställt den från Netonnet!
![]()
![]()
dessutom ska inte fakturan betalas förän till påsk och det är räntefritt. niiiice!
i alla fall så funderar jag på en sak, jag vill ju ha rätt så fet storlek på skärmen, 120". Både jag och projektor kommer sitta ganska exakt 4,2m från duken vilket är mer än tillräckligt för att projicera en bild på 120" med lite zoom.
Däremot så funderar jag, har läst att man inte förlorar i bildkvalitet om man zoomar in, men det känns som att någonting borde ta stryk? det låter ologiskt att allt skulle kunna vara optimalt om man zoomar in, eller?!
Det som ändras framförallt är ljusstyrkan, epson tw3500 som jag hade tidigare skiljde visst 46% mellan max o minzoom.
Postad 01 February 2013 - 07:48
har nu tröttnat på min projektor, lens-shiften "ramlar" ur position ständigt samt har en grön jätteblobb i mitten av bilden (då har lampan endast brunnit i 200 timmar) så jag slog en signal till supporten som bokade en service i England blev samtidigt lovad att jag skall få tillbaka samma projektor och inte en fabriksrenoverad, uppföljning kommer...
Postad 01 February 2013 - 16:13
Hade problem med lens-shiften i början men nu har den fastnat för gott, jag har extremt dammigt hemma men jag har då klarat mig, har min projje uppochner vänd, tror de blir mindre damm då eftersom den är tätare på undersidan, har kört min i eco mode hela tiden, då drar fläkten inte in så mycket.Hej,
har nu tröttnat på min projektor, lens-shiften "ramlar" ur position ständigt samt har en grön jätteblobb i mitten av bilden (då har lampan endast brunnit i 200 timmar) så jag slog en signal till supporten som bokade en service i England blev samtidigt lovad att jag skall få tillbaka samma projektor och inte en fabriksrenoverad, uppföljning kommer...
Postad 01 February 2013 - 16:22
Vad menar du med att lens-shift på din projektor, har fastnat för gott?
Låter inte bra att du har extremt dammigt där hemma, tänk på din hälsa.
I all välmening
Mvh
Postad 01 February 2013 - 20:16
Vilket as Epsons maskin är rent storleksmässig jämfört med Optoman. Som natt och dag!
Jag sitter ca 3,5m från duken som är på 90". Som refernesmaterial använder jag min PS3a. Testade att streama lite 1080p-filmer men använde även blu-ray - Avatar.
Ska jag var helt ärlig så tycker jag inte skillnaden i bildkvalitet motiverar att jag slänger ut Optoman och lägger 8-9k på en TW3200. Visst, ställer jag mig 30cm från duken så visar sig skillnaden i upplösning, men från soffan så märkte jag knappt någon skillnad.
Svärtan tyckte jag även den var snarlik.
Jag trodde faktiskt att 1080p vs 720p skulle göra mycket större skillnad på 90" är vad jag upplevde.
Cheers!
Postad 01 February 2013 - 21:47
Postad 02 February 2013 - 00:04
Och dra in luft därbak, kör man hårdare blir de ju högre luftflöde och den drar in mer damm dock genom filter men jag tror endå att de blir mindre damm om fläkten inte går på så höga varv, har då över 1000 timmar på min utan problem, sen har inte lens skiften fastnat bokstavligen utan den har lagt sig i ett bra läge, från början fick jag sjustera hela tiden för bilden ramlade ner och när jag försökte sjustera till den så hoppade den ner endå hela tiden men till slut fick jag bilden att ligga still så nu rör jag inget.Är din felkonstruerad? "Då drar fläkten inte in så mycket"
Den ska ju blåsa ut den varma luften
Vad menar du med att lens-shift på din projektor, har fastnat för gott?
Låter inte bra att du har extremt dammigt där hemma, tänk på din hälsa.
I all välmening
Mvh
Postad 03 February 2013 - 19:34
När jag kopplar in datorn till projjen (HDMI-sladd) så visar den inte bilden på hela duken, och jag kommer inte in på Aspect settings så jag skulle kunna ända det där?
Men när jag trycker på knappen BLANK för att se den blåbilden, då jädrar visar den mer än över hela duken..!
Hur gör jag för att lösa det här? Någon som haft samma problem eller vet hur man ska göra? Mycket MYCKET tacksam för svar!
Postad 04 February 2013 - 00:43
Att använda sig av andras inställningar är inget man kan rekommendera, då alla rum i stort sett är olika. Och var duken är placerad spelar roll, t.ex nära vägg? Högt i taket? Färg på väggarna? Förutsättningar att mörklägga? Många faktorer spelar in. Att det stämde för dig med DVE skivan efteråt har jag väldigt svårt att tro, men du kanske hade tur.Jag körde inställningarna från denna rek och det blev då kanon hos mig, DVE kaliberingen efteråt stämde kolckrent!
TW3200/TW3600 settings for optimum colour and black level with movies:
-In the Signal menu choose Advanced and then HDMI Range. It can be set to either Expanded or normal. Choose HDMI Range Normal.
-In the Image menu set Brightness control to Eco mode. Brightness is thereby lowered a tiny bit and this increases life time of the bulp. Also black level is increased slightly and the fan is less noisy.
-In the Image menu set Auto iris to High Speed: Will unquestionably increase black level slightly in very dark scenes with it's lowering of the light coming through the iris on a scene by scene basis. The downside is a slight noise from the iris when it opens/closes. There are two settings - Normal and High Speed mode. Normal is not recommended as it can't really keep up with very fast cuts between bright and dark scenes. High Speed is almost perfect visually but does make more noise. Like the noise from the projector's fan it is inaudible except during silent scenes in movies. Some don't mind, others do - so you will have to try for yourself to see if you prefer it off or on.
-In the image menu set Colour temperature to 7000k: The default is 6500k and for most projectors this is the best setting. The colour temperature is a bit warmer on the TW3200 than the norm though so several prefer to counter this with either the 7000k or 7500k setting. Black level also benefits slightly from 7000k/7500k.
-In the Gamma menu (pres "Gamma" on the remote) several people have experienced better black level when running with the Gamma 2.3 setting in stead of the default 2.2 setting.
Som sagt, ta det med en nypa salt. Skaffa dig DVE-HD skivan för att göra egna justeringar för ditt rum. Och din projektor. Två stycken likadana TW-3200 är inte identiska, även om man tycker att det borde vara så.Kanon, thanks :-)
Dustblobs? När ser du dessa? Min har snart rullat i 3000 timmar.Det ska jag prova! Är uppe i 3 blobs nu. Undrar hur panelen ser ut efter 1000 timmar om det fortsätter såhär.
Har du skaffat dig DVE-HD skivan än eller ska vi synka upp till helgen, kanske med några bärs?
Postad 04 February 2013 - 07:52
Dustblobs? När ser du dessa? Min har snart rullat i 3000 timmar.
Har du skaffat dig DVE-HD skivan än eller ska vi synka upp till helgen, kanske med några bärs?
Nej jag har inte köpt den än tyvärr. Du är välkommen upp på Lördag kväll om du kan/har lust. Ölen står jag för!
Postad 04 February 2013 - 08:18
Låter nice. Jag hör av mig under lördagen då.Nej jag har inte köpt den än tyvärr. Du är välkommen upp på Lördag kväll om du kan/har lust. Ölen står jag för!
Postad 04 February 2013 - 10:37
Jag har precis köpt mig en Epson TW3200, är MYCKET nöjd men har några funderingar.
När jag kopplar in datorn till projjen (HDMI-sladd) så visar den inte bilden på hela duken, och jag kommer inte in på Aspect settings så jag skulle kunna ända det där?
Men när jag trycker på knappen BLANK för att se den blåbilden, då jädrar visar den mer än över hela duken..!
Hur gör jag för att lösa det här? Någon som haft samma problem eller vet hur man ska göra? Mycket MYCKET tacksam för svar!
Det är nog overscan som spökar. Kolla grafikkortsinställningarna.
Postad 07 February 2013 - 13:59
Hej,
Nu är projektorn tillbaka hos mig Lens-shiften är åtgärdad och alla Blobs är helt borta, kan inte vara nöjdare
Postad 10 February 2013 - 11:24
Postad 10 February 2013 - 15:34
Nu är projektorn tillbaka hos mig Lens-shiften är åtgärdad och alla Blobs är helt borta, kan inte vara nöjdare
DHL hämtade 1/2 & lämnade till mig idag 7/2, enda jag kan anmärka på är att lamptimmarna är nollställda & jag antar att dom inte bytt lampan?
Hur många timmar har den gått? Det är nog bara att fråga dem om de bytt. Troligtvis har de gjort en total återställning inkl lamptid men inte bytt lampa... men man vet aldrig
Postad 14 February 2013 - 15:38
Postad 14 February 2013 - 15:39
ni som kör TW3200 med en Harmony One, hur har ni programerat fjärren för avstängning av projektorn. Min projektor kräver att jag trycker 2 gånger efter varandra på power knappen för att stängas av och jag kan ej få det att fungera på harmony one. Funderar om det är timingen som är fel, har försökt lägga till en power toggle som sista steg men den stänger ej ner.
Jag gjorde det enkelt för mig och ställde om i projjen så den accepterar enkeltryck istället. Problemet löst :-)
Postad 15 February 2013 - 21:15
Äger en TW3200 men ska nu flytta och tror tyvärr att man kanske måste göra sig av med den.. Någon som har en idé över vad värdet kan vara?
Inköpt jan. 2011 tillsammans med en motordriven Kingpin 104 tum, väggfäste och 12m Supra HDMI.
Detta är ingen annons men är dålig på vad andrahandsvärdet kan vara, så skulle behöva lite tips. Lampan har dessutom bara gått 200 timmar.
Osäker på om detta är rätt tråd, men tänkte eftersom officiella tråden för projjen så..
//Tomme
Postad 18 February 2013 - 09:17
Hur många timmar har den gått? Det är nog bara att fråga dem om de bytt. Troligtvis har de gjort en total återställning inkl lamptid men inte bytt lampa... men man vet aldrig
Den hade bara gått 200 timmar c:a så det är tveksamt att de skulle bytt lampan, tänkte mest på lampgarantin om den gäller från 0 timmar nu eller 200 som tidigare.
Postad 18 February 2013 - 14:00
Den hade bara gått 200 timmar c:a så det är tveksamt att de skulle bytt lampan, tänkte mest på lampgarantin om den gäller från 0 timmar nu eller 200 som tidigare.
Detta svar fick jag efter min reparation/byte (min lampa hade gått 300h, den jag fick tillbaks hade gått 1700h)
"Garantin på lampan - oavsett lamptimmar - och projektorn är 3 år (dvs, du kan ha projektorn på dygnet runt om du så vill
Redigerat av fredrik11, 18 February 2013 - 14:01.
Postad 18 February 2013 - 18:43
Postad 19 February 2013 - 06:12
Hade dem använt din projektor med 1400 Tim under servicen ? Wow vilken service!
Man får sällan tillbaka den maskin man skickar in man får en annan renoverad.
Postad 19 February 2013 - 08:47
Man får sällan tillbaka den maskin man skickar in man får en annan renoverad.
Helt sjukt! Tänk om lampan pajjar nu direkt så får du strula med det oxå!
Redigerat av vinncent, 19 February 2013 - 08:59.
Postad 19 February 2013 - 09:00
Detta svar fick jag efter min reparation/byte (min lampa hade gått 300h, den jag fick tillbaks hade gått 1700h)
"Garantin på lampan - oavsett lamptimmar - och projektorn är 3 år (dvs, du kan ha projektorn på dygnet runt om du så vill)"
Då känns det bra att jag fick tillbaka samma maskin
Postad 20 February 2013 - 12:14
Helt sjukt! Tänk om lampan pajjar nu direkt så får du strula med det oxå!
Då fyller han bara i ett formulär på epsons hemsida så får han en ny lampa hemskickad... inte så mycket strul med andra ord.
Förutsatt att han har garanti kvar.
Redigerat av zalsson, 20 February 2013 - 12:14.
Postad 20 February 2013 - 20:15
Då fyller han bara i ett formulär på epsons hemsida så får han en ny lampa hemskickad... inte så mycket strul med andra ord.
Förutsatt att han har garanti kvar.
Hur ska man veta om man har garanti kvar när man får en gammal maskin tillbaka med en lampa som gått tre gånger längre än hans förra maskin ? Serienumret lär ju inte stämma med hans kvitto precis !
Postad 20 February 2013 - 20:42
Postad 20 February 2013 - 23:58
Hur ska man veta om man har garanti kvar när man får en gammal maskin tillbaka med en lampa som gått tre gånger längre än hans förra maskin ? Serienumret lär ju inte stämma med hans kvitto precis !
Du har ju ett ärendenummer på projektorn etc. Utlovad garanti ska ju vara densamma oavsett vad.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
6
Överföra bilden trådlöst från Tv-spel och dator till projektorn?
5 bilder
61 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?