* Officiell Tråd - Panasonic PT-AE4000 *
811 svar till detta ämne
Postad 01 december 2009 - 21:57
Unregistered39a85909
-
Unregistered39a85909
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Kan inte ge dig några exakta siffror men jag har också 4,2m och kör med en 114" 2:35.1 duk med gott resultat. Den är 285cm inklusive maskning har jag för mig. Projektorn sitter på en hylla på motsatt sida med endast cirka 5cm till vägg och det funkar utan problem.
Menar du att du har 4,2 meter mellan lins och duk? Eller menar du minus djupet på duk, projje & luftspalt? Dvs att du har 3,8m mellan lins och duk... /Silverbullit
Postad 02 december 2009 - 09:33
Peter B
-
Peter B
-
Lärjunge
-
-
283 inlägg
[quote name='JohanGbg' date='Dec 1 2009, 07:34 ' post='2681393'] Om du vill ha en 266cm bred 2.35:1 duk så skall projektorn enligt Panasonics sida placeras på ett avsånd mellan 359cm och 543,5cm /Johan /quote] Funkar det lika bra med max- och minimumavstånden eller är det bäst att ta mitt i mellan 359 och 543 cm?
Postad 02 december 2009 - 15:21
Unregistered93acb259
-
Unregistered93acb259
-
Användare
-
-
134 inlägg
Om du vill ha en 266cm bred 2.35:1 duk så skall projektorn enligt Panasonics sida placeras på ett avsånd mellan 359cm och 543,5cm /Johan
Funkar det lika bra med max- och minimumavstånden eller är det bäst att ta mitt i mellan 359 och 543 cm?
Om jag förstått det rätt är det att föredra att ha projektorn så långt bak man kan eftersom man får ut större antal lumen (eller är det candela? - jag är inte så påläst) när man inte zoomar så mycket. Det blir alltså starkare belysning om man projicerar från långt håll med smal stråle än nära med bred stråle även om dukens yta är lika.
Postad 02 december 2009 - 16:31
Lomen
-
Lomen
-
Användare
-
-
143 inlägg
Funkar det lika bra med max- och minimumavstånden eller är det bäst att ta mitt i mellan 359 och 543 cm?
Om jag förstått det rätt är det att föredra att ha projektorn så långt bak man kan eftersom man får ut större antal lumen (eller är det candela? - jag är inte så påläst) när man inte zoomar så mycket. Det blir alltså starkare belysning om man projicerar från långt håll med smal stråle än nära med bred stråle även om dukens yta är lika.
Nej, det är tvärtom, ju närmare projektorn är destå mer kräm.
Postad 02 december 2009 - 17:02
Peter B
-
Peter B
-
Lärjunge
-
-
283 inlägg
Nej, det är tvärtom, ju närmare projektorn är destå mer kräm.
Låter lågiskt eftersom ljusstyrkan borde avta med avståndet. Finns det några andra aspekter än ljusstyrka att ta hänsyn till?
Postad 02 december 2009 - 21:56
chrillebn
-
chrillebn
-
Forumräv
-
-
697 inlägg
Menar du att du har 4,2 meter mellan lins och duk?
Eller menar du minus djupet på duk, projje & luftspalt? Dvs att du har 3,8m mellan lins och duk...
/Silverbullit
Jag har 4.2m mellan väggarna, ca: 3.8m mellan duk o proj.
Postad 03 december 2009 - 14:16
Unregistered93acb259
-
Unregistered93acb259
-
Användare
-
-
134 inlägg
Låter lågiskt eftersom ljusstyrkan borde avta med avståndet.
Inte riktigt. Ljusstyrkan avtar bara med avståndet vid konstant zoom. För att kunna belysa samma yta på nära håll är du tvungen att sprida ljuset i större vinkel än om du är långt ifrån. Det viktigaste måttet är belysning/cm2 (tror det är det som mäts i candela) och eftersom totala mängden ljus är samma så är det i stort sett samma mängd ljus som träffar duken mellan att vara nära med bred stråle och långt bort med koncentrerad stråle. Det som inverkar är mer hur bra optiken fungerar i de olika zoom-lägena och där har jag för mig att jag läste att det är bättre att vara långt bort med smal stråle eftersom det blir mindre förluster i optiken.
Postad 03 december 2009 - 20:29
Maggehjelm
-
Maggehjelm
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Inhandlade denna projj och måste säga att det är en fantastisk liten (stor) sak! Kör för tillfälligt mot väggen och tycker ändå bilden är grym! Duken kommer nästa vecka (120 tum 2.35:1) och jag kan knappt föreställa mig hur bra det blir med den!! MUMMA! Ljudanläggningen kommer också nån gång nästa vecka (hoppas jag) och då ska allt pillas ihop. Fixar självklart upp lite goa bilder då så ni inte kan motstå ett köp!
KÖP KÖP KÖP!!
Postad 04 december 2009 - 07:30
eliselis
-
eliselis
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Inte riktigt. Ljusstyrkan avtar bara med avståndet vid konstant zoom. För att kunna belysa samma yta på nära håll är du tvungen att sprida ljuset i större vinkel än om du är långt ifrån. Det viktigaste måttet är belysning/cm2 (tror det är det som mäts i candela) och eftersom totala mängden ljus är samma så är det i stort sett samma mängd ljus som träffar duken mellan att vara nära med bred stråle och långt bort med koncentrerad stråle. Det som inverkar är mer hur bra optiken fungerar i de olika zoom-lägena och där har jag för mig att jag läste att det är bättre att vara långt bort med smal stråle eftersom det blir mindre förluster i optiken.
Det är nog som Lomen säger, att ju närmare projjen är duken, desto mera kräm, det finns ju ett antal projjetestare som har mätt upp ljusstyrkan vid olika avstånd och det kan skilja rätt mycket i "kräm" En del projjar tappar bort mot 40% av ljusflödet vid placering långt bort kontra nära duken Däremot blir kontrasten bättre vid placering långt bort... elis
Postad 04 december 2009 - 10:46
Snakey
-
Snakey
-
Användare
-
-
127 inlägg
Har nu haft denna projektor i ett par dagar. Bildkvaliteten är fantastisk men jag har ett problem:
Jag får inte de olika zoom/focus-minnena att fungera. Jag har en 2.35:1-duk. Om jag t.ex. först ställer in 2.35:1 och sen börjar zooma ut för att ställa in 16:9 så verkar bildens centrum förflyttas (?!), så att när den nedersta kanten (eller om det var översta, kommer inte ihåg) precis matchar dukens kant så blir det 2 decimeter tomrum mellan den projicerade bildens överkant och dukens överkant.
Vad gör jag för fel?
Hur ska projektorn fysiskt riktas?
Nu står den på en hylla bakom soffan (ganska långt ner).
En stor del varför jag valde AE4000 var ju p.g.a. de olika zoom-minnena, men nu får jag det inte att funka :S
(Varför Pana inte fixat motoriserad Lens shift och byggt in detta i minnesfunktionen begriper jag inte. Det hade varit GULD).
Postad 04 december 2009 - 13:29
Unregistered6831785b
-
Unregistered6831785b
-
Användare
-
-
149 inlägg
Har nu haft denna projektor i ett par dagar. Bildkvaliteten är fantastisk men jag har ett problem: Jag får inte de olika zoom/focus-minnena att fungera. Jag har en 2.35:1-duk. Om jag t.ex. först ställer in 2.35:1 och sen börjar zooma ut för att ställa in 16:9 så verkar bildens centrum förflyttas (?!), så att när den nedersta kanten (eller om det var översta, kommer inte ihåg) precis matchar dukens kant så blir det 2 decimeter tomrum mellan den projicerade bildens överkant och dukens överkant. Vad gör jag för fel? Hur ska projektorn fysiskt riktas? Nu står den på en hylla bakom soffan (ganska långt ner).
En stor del varför jag valde AE4000 var ju p.g.a. de olika zoom-minnena, men nu får jag det inte att funka :S
(Varför Pana inte fixat motoriserad Lens shift och byggt in detta i minnesfunktionen begriper jag inte. Det hade varit GULD).
Börja att ställa in 16:9 bilden och sen 2.35:1 så ska de funka.. funkar klockrent för mig när jag gjorde den ordningen
Postad 04 december 2009 - 16:22
chrillebn
-
chrillebn
-
Forumräv
-
-
697 inlägg
Antagligen för att det tar en del plats plus att den blir ännu dyrare. Har du projektorn inom dukens ram i höjdled? Sen måste du flytta bilden med horisontal och vertikal position i menyn för att sedan spara inställningen på ena formatet. Tror som sagts ovan att det är bäst att ställa in 16:9 först och sen i 21:9 ställa in horinsontal o vertikal position.
Postad 04 december 2009 - 18:45
Unregistered93acb259
-
Unregistered93acb259
-
Användare
-
-
134 inlägg
Det är nog som Lomen säger, att ju närmare projjen är duken, desto mera kräm, det finns ju ett antal projjetestare som har mätt upp ljusstyrkan vid olika avstånd och det kan skilja rätt mycket i "kräm" En del projjar tappar bort mot 40% av ljusflödet vid placering långt bort kontra nära duken Däremot blir kontrasten bättre vid placering långt bort...
elis
Det enklaste är väl att inte fixera projektorn och duken först utan prova lite och flytta runt så kan man själv se vad som fungerar bäst. Det tänker jag göra när jag flyttar in i nya lägenheten. Enklast för min montering vore faktiskt takstativ ganska långt fram med tanke på hur jag tänkt möblera.
Postad 11 december 2009 - 10:54
Zhentro
-
Zhentro
-
Användare
-
-
211 inlägg
Har nu 7 timmar på min projje och tänkte ge ett första intryck. Jag jämför med min gamla Sanyo Z4, så naturligtvis är bilden grymt mycket bättre (även om man även nu ser hur bra Z4'an verkligen är). Jag använder BDP3000 som Blu-ray spelare och en ramspänd Kingpin Velvet Framed 16:9 duk på 104tum. Jag kan mörklägga så att det blir helt mörkt i rummet och väggarna är i en mörkgrå nyans, omålat trätak och en beige heltäckningsmatta.
Efter lite testtittande av lägena Cinema1 och Color1 (lampan i Eco-mode) så jag fastnade för Cinema1. Svårt att beskriva skillnaden, men det läget funkade iaf bäst. Sedan tog jag fram DVE HD Basic, även om man skall vänta en massa timmar innan man kalibrerar så kan det ju inte skada  , och framför att färgerna var bättre inställda på Cinema1 än Color1. Möjligtvis borde jag ändra lite på grön, men det får bli sedan. Den ändring jag gjorde var att sänka Brightness till -2.
Det första som slog mig var att det var ett grymt ljustryck i bilden och vid ljusa bilder lös rummet upp på ett helt annat sätt än tidigare. Detta extra ljustryck gör bilden klart mer levande och klar. Trätaket (ej målat) gav betydligt mer reflektioner nu, så genast började man fundera på om man skall göra taket mörkare eller skaffa en duk som inte reflekterar tillbaka ljuset, men dukalternativet får nog vänta pga. av vad en sådan duk kostar. Att uppgraderingsjävulen alltid skall titta fram  .
Den största orsaken till att jag ville byta projje (förutom att det är kul att köpa nytt) var svärtan och även där var skillnaden enorm. Nu känns det som det är mörkt i mörka scener och inte grått.
När jag var och kollade på en demo av ae4000 tyckte jag den var i princip ljudlös, men hemma tycker jag den hörs mer, men bara som ett väldigt tyst susande och under en film tänker man inte på det ens när det bara är dialog. Jag har bara ca 1m mellan projjen och huvudet, så det är nära. Det kan ju kanske också bero på att projjen bara står ca 10cm från väggen, medan demon hände fritt i ett takfäste. När projjen inte har någon signal låter fläkten mycket mer av någon anledning, men så fort det blir signal går den ner igen. Så det är ingen fara men kan vara bra att veta. Klart mycket tystare än Z4'an.
Det blev Terminator Salvation som första film, via min BDP3000, och eftersom jag redan sett filmen 2ggr så kunde jag sitta och njuta av bilden och den är helt enkel grym. Bla. kan man ju i närbilder se porerna i huden och det kan jag inte komma ihåg att jag upptäckte förra gången jag kollade på filmen med Z4'an.
Oj, nu blev det långt, men för att summera: Jag är grymt nöjd med mitt byte till detta projje
Redigerat av Zhentro, 15 december 2009 - 10:09.
Postad 11 december 2009 - 13:50
Nahaz
-
Nahaz
-
Beroende
-
-
1 349 inlägg
Håller med.
Gick också från Z4 till AE4000 och man slås av hur bra Z4 ändå var.
Men AE4000 har som sagt mycket bättre svärta och betydligt mer tryck i ljusa scener, det lyser upp hela rummet.
Jag blir såklart också sugen på en duk som inte reflekterar åt fel håll typ black diamond : )
Men dom är för dyra helt enkelt.
Vad gäller ljudvolymen så är jag mycket nöjd, Z4 räknades som tyst med AE4000 är ännu tystare. Min hänger fritt utan bakvägg, det är möjligt att din positionering nära bakvägg reflekterar mer ljud och att den därför blir mer högljudd.
Att den låter mer när det inte är signal är antagligen för att bilden lyser max blått då, den jobbar väl lite mer i det läget kanske. Oavsett gör det ju inget, man tittar ju sällan på bild utan signal : )
Postad 11 december 2009 - 17:06
Unregistered93acb259
-
Unregistered93acb259
-
Användare
-
-
134 inlägg
Oj, nu blev det långt
Gör inget alls. Det är så kul att läsa.  Nu är det mindre än två veckor kvar tills jag får nycklarna till nya lägenheten och äntligen kan börja ordna för projektorn. Ni kan tro att det är jobbigt att inte "få" använda projektorn, men det var helt enkelt inte lönt att fixa när flytten låg så nära i tiden.
Postad 12 december 2009 - 11:24
oa51
-
oa51
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Jag har bytt från en gammal Hitach TJ-x10. OTROLIGT vilken skillnad det är på bilden. Med den gamla projektorn kunde man aldrig riktigt släppa att det var en projektorbild man tittade på, men här blir man efterhand helt omedveten om detta, känns som att sitta på bio. Jag är supernöjd!
Postad 13 december 2009 - 13:26
Zhentro
-
Zhentro
-
Användare
-
-
211 inlägg
Nu blev jag imponerad av denna projje igen  Det jag tyckte minst om med min Sanyo Z4 var ju svärtan, så jag tog och laddade första delen av Sagan om ringen och hoppade fram till när de går igenom Morias grottsystem. När jag tittat på dessa scener förut har jag alltid tyckt att det mest varit en "trist" grå grotta, men med Pannan blev det en väldig WOW-känsla! Nu är ju det som skall vara svart(mörkt) just mörkt och inte grått.
Skulle just nu betala mycket för att få se LOTR på Blu-ray, men det är ju en annan diskussion!
Postad 15 december 2009 - 01:18
Unregistered8aa5872c
-
Unregistered8aa5872c
-
Användare
-
-
219 inlägg
Jag skulle gärna ta lite tips angående inställningar! Kanske diskuterats mer på avforums etc?
Bytt upp mig från sanyo z2000 och är också mkt imponerad av svärtan så långt.
Redigerat av Unregistered8aa5872c, 15 december 2009 - 01:19.
Postad 15 december 2009 - 03:16
Unregistered8aa5872c
-
Unregistered8aa5872c
-
Användare
-
-
219 inlägg
Lite första intryck efter ett avsnitt dexter 720p
Växlade mellan lägena "normal" och "cinema1". Sitter i ett ganska ljust rum så föredrog normalläget. Lite led det vid mörkare partier då dock. Fortfarande fantastiskt uppsving i svärtan, helt klart nytt liv i mörka scener. Gick också lite mellan normallampa och sparläge. Måste säga att jag är besviken på fläktljudet, precis som på z2000 låter den ganska mkt vid normallampa. Vid eco är det dock inga problem.
Vissa scener var det verkligen känslan att vara i rummet, den känslan fick jag sällan eller aldrig med z2000. Fantastiskt
Färgerna känns väldigt korrekta och som någon nämnt är det bättre punch i bilden.
Helt klart en ordentlig uppgradering men det ska det väl vara också med tanke på prisskillnaden! Nu betalade jag inte mer än 15k för den men ändå
Postad 15 december 2009 - 10:08
Zhentro
-
Zhentro
-
Användare
-
-
211 inlägg
Jag skulle gärna ta lite tips angående inställningar! Kanske diskuterats mer på avforums etc?
Jag har testat DVE (DVD versionen) via min Popcorn hour och DVE HD Basic via min Blu-ray spelare. Dock verkar min Blu-ray spelare (BDP3000) klippa vitare än vitt och svartare än svart så det blir lite svårt att ställa in Brightness och Contrast med den, så dessa inställningar är gjorde via Popcornen, men jag tycker de funkar bra för Blu-ray också. Rum: Total mörkläggning med mörkgrå väggar, ofärgat trätak och beige heltckningsmatta. 3,8m mellan lins och en 104tums duk med gain 1.0. Lamp mode: Eco I Normal låter fläkten för mycket, och i mitt rum blir det även för ljusstark bild. Bildläge: Cinema1 Har testat med Color1 också, men jag tyckte färgerna (framförallt blått) hade bättre grundinställning med cinema1 enligt DVE. Vet inte varför, men Cinema1 tilltalade mig bättre. Brightness: -2 Contrast: +11 Detta ger en lite ljusare bild men jag tycker inte att svärtan påverkas av detta. Känns som jag fick skruva upp denna lite väl mycket men om jag inte tolkat DVE fel så borde det vara så här hos mig. På resten av alla parametrar kör jag med defaultläget. Detta är den första testkalibreringen av projjen, så får väl se om en senare kalibrering ändrar detta. Ett tips för att se vad en ändring gör för bilden är att ställa parametern och sedan tryck på "default" knappen på fjärren. Då går parametern direkt tillbaka till defaultinställningen och man ser hur bilden ändrar sig. Man kan ju även använda splitmode, men jag tyckte det var svårare att se skillnaden då. Här finns också inställningar efter kalibrering: http://www.projector...calibration.php
Postad 15 december 2009 - 13:33
Karamasha
-
Karamasha
-
Beroende
-
-
1 269 inlägg
Har Panasonicen (AE4000) organiska paneler?
/K
Postad 15 december 2009 - 14:06
Unregistered8aa5872c
-
Unregistered8aa5872c
-
Användare
-
-
219 inlägg
Här finns också inställningar efter kalibrering: http://www.projector...calibration.php
Tackar! Inställningen han gör för färgtemp, är det något man bara kan göra med någon speciell utrustning?
Postad 15 december 2009 - 20:38
Hybe
-
Hybe
-
Beroende
-
-
1 429 inlägg
Har Panasonicen (AE4000) organiska paneler?
/K
nej
Postad 16 december 2009 - 08:51
Zhentro
-
Zhentro
-
Användare
-
-
211 inlägg
Tackar!
Inställningen han gör för färgtemp, är det något man bara kan göra med någon speciell utrustning?
Mätningen de gör av färgtempen kan bara göras med speciell utrustning, så det borde betyda att denna ändring inte går att göra själv. Under "PICTURE" menyn finns en parameter som heter "COLOUR TEMPERATURE", men den skall man inte röra enligt AVFORUMS recension: "Under the front panel controls we have a colour temperature setting that should not be confused with the usual white balance settings for greyscale. This slider control moves the white point from normal in the 0 position, to adding blue in the + setting and more Red in the – setting. This is best left at 0."
Postad 16 december 2009 - 16:56
Unregistered8aa5872c
-
Unregistered8aa5872c
-
Användare
-
-
219 inlägg
Jag satte mig och pillade lite med DVE på dvd nu. Brightness och contrast behövde jag bara ändra något hack, färgerna stämde bra i cinema1.
Ett problem jag har är dock den gröna färgen på testkartan. Den gröna stämmer inte riktigt överens med bakrgunden, och av de tre mörka rutorna är det bara en som är helt svart (den i mitten) och de andra är mer mörkgröna. Vad tusan beror detta på? Samma fel både på normal-läget som alla andra lägen. Blå och röd stämmer perfekt
Redigerat av Unregistered8aa5872c, 16 december 2009 - 16:57.
Postad 17 december 2009 - 23:20
Heja Gais
-
Heja Gais
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Kör nu pt-ae 4000 på en konkav 2:35 duk. Problemet är att när jag tittar på en bluray film i 2:35 från Panasonic bd-60 är att textningen delvis kommer utanför skärmen... Antar att det inte är så mycket man kan göra åt det? Hade jag vetat det tror jag ej att jag hade bytt till 2:35 skärm. Lite jobbigt att titta på en fransk film utan text. Likadant när jag tittar på film från min Tvix 6500, texten kommer delvis utanför. Jag skulle vilja ha texten på själva film området. Alternativet blir ju att liktförbannat köra 16:9, men då använder jag bara 86" av 106"...
Någon lösning ngn?
Postad 17 december 2009 - 23:29
Forsyth
-
Forsyth
-
Veteran
-
-
1 649 inlägg
Kör nu pt-ae 4000 på en konkav 2:35 duk. Problemet är att när jag tittar på en bluray film i 2:35 från Panasonic bd-60 är att textningen delvis kommer utanför skärmen... Antar att det inte är så mycket man kan göra åt det? Hade jag vetat det tror jag ej att jag hade bytt till 2:35 skärm. Lite jobbigt att titta på en fransk film utan text. Likadant när jag tittar på film från min Tvix 6500, texten kommer delvis utanför. Jag skulle vilja ha texten på själva film området. Alternativet blir ju att liktförbannat köra 16:9, men då använder jag bara 86" av 106"...
Någon lösning ngn?
Byt BD-spelare till en Philips 9500 (kan kanske även funka med enklare varianter hos Philips) eller en Oppo BDP-83 med senaste beta-fw. De har subtitle shift så att du kan flytta upp texten i bilden. så du slipper det problemet.
Postad 17 december 2009 - 23:32
KJE
-
KJE
-
Beroende
-
-
1 076 inlägg
Byt BD-spelare till en Philips 9500 (kan kanske även funka med enklare varianter hos Philips) eller en Oppo BDP-83 med senaste beta-fw. De har subtitle shift så att du kan flytta upp texten i bilden. så du slipper det problemet.
Mm, det går bra med Philips BDP3000, BDP7500 och troligtvis BDP2500 också
Postad 17 december 2009 - 23:37
Peter B
-
Peter B
-
Lärjunge
-
-
283 inlägg
HJÄLP! har också problem. Kör än så länge med DVD-spelare via HDMI på 16:9 duk. Mitt problem är att 2.35 filmerna blir hoptryckta, för smala i POSITION menyn aspect 16:9. Bilden blir normal på Zom 1 men då kommer inte nedre textraden med. Vad gör jag för fel??
Postad 17 december 2009 - 23:37
Heja Gais
-
Heja Gais
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Tack för svaren.
Synd att man måste köpa ny bluray efter 3 månader...
Måste jag köpa ny mediaspelare oxå? Köpte en tvix 6500 för två dagar sen...
Någon som vet en mediaspelare som kan flytta texten?
Postad 18 december 2009 - 07:19
Forsyth
-
Forsyth
-
Veteran
-
-
1 649 inlägg
Tack för svaren. Synd att man måste köpa ny bluray efter 3 månader... Måste jag köpa ny mediaspelare oxå? Köpte en tvix 6500 för två dagar sen... Någon som vet en mediaspelare som kan flytta texten?
Tvix 6500 stödjer subtitle shift: "You can resize/move the subtitles by pressing Up/Down & Left/Right keys from the center of the keyboard after you pressed once Subtitles button (you will see Subtitle mode in the right up corner of the screen)" /Micke
Postad 18 december 2009 - 10:06
Heja Gais
-
Heja Gais
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
MICKE FOR PRESIDENT!!!
Tack för hjälpen...
Nu äntligen efter allt för mycket pengar, börjar anläggningen bli färdig.
Projj: Pt-ae 4000, HDMI från Supra 10m, fäste från SMS
Skärm: 106" Grandview 2:35.1, oval/böjd (häftig bio känsla, lite svårare att ställa in projjen.)
Reciever: Integra 50.1
Högtalare: Canton Karat runtom, 7.1 i biorummet. Utomhus på verandan/zon2 kör jag Canton Plus Outdoor. Alla kablar från Supra
Canal digitals PVR
Tvix 6500
PS3
Panasonic bd60
Philips 7500, införskaffas idag (för att kunna flytta texten vid 2:35 tittning)
Fjärr: RTI, flytande för att ha i bubbelpoolen på verandan o sköta zone 2
Nu börjar jag bli riktigt nöjd, skall käka popcorn, dricka öl och titta på film hela helgen.
Har slutat att använda auto shift mellan 2:35 och 16:9 för den ändras lite då o då när det är tex reklamfilm, menyer o liknande. Bättre att själv ändra när man väl slänger på en film...
Återigen tack för hjälpen med TVIX o Bluray spelaren...
Postad 18 december 2009 - 10:44
Peter B
-
Peter B
-
Lärjunge
-
-
283 inlägg
HJÄLP! har också problem. Kör än så länge med DVD-spelare via HDMI på 16:9 duk. Mitt problem är att 2.35 filmerna blir hoptryckta, för smala i POSITION menyn aspect 16:9. Bilden blir normal på Zom 1 men då kommer inte nedre textraden med. Vad gör jag för fel??
I bland har det fungerat rätt. Jag har ställt in 16:9 i aspect ratio och sedan kopplat det till ett linsminne 1 och även gjort smma sak med aspect ratio 4:3 och lagt in det på linsminne 2. Vad gör jag för fel?
Postad 18 december 2009 - 16:29
Unregistered65415b8d
-
Unregistered65415b8d
-
Amatör
-
-
58 inlägg
KOlla så att inte DVD-spelaren är inställd för 4:3, för då blir 2,35:1 väldigt ihoptryckt. Jag fick ändra min spelaretill 16:9 och genast blev det mkt bättre.
Postad 18 december 2009 - 17:55
chrillebn
-
chrillebn
-
Forumräv
-
-
697 inlägg
Någon lösning ngn?
Med tvixen kan du flytta textningen så att den hamnar i bilden om du laddar ner texten exempelvis från undertxter.se och lägger in den i film-mappen.
Postad 19 december 2009 - 15:14
plundvik
-
plundvik
-
Användare
-
-
228 inlägg
Någon lösning ngn?
Jag letade och hittade till sist ett grått tyg som är halvblankt som jag sedan klippte till en remsa av och fäste med kardborrband på dukens nederkant. Dungerar mkt bra och när jag inte behöver text utanför duken tar jag bara bort remsan.
Postad 25 december 2009 - 19:53
Lomen
-
Lomen
-
Användare
-
-
143 inlägg
RIKTIGT JÄ*LA NÖJD.
Nu har jag fått min Panna 4000, inte hunnit hängt upp den i taket ännu men har hunnit avverkat 16h. Inte någon seriös kalibrering än, bara en snabb vända med DVE (BLURAY). Så här långt så måste jag säga att jag är mer än nöjd. Det jag har att jämföra med är mina 3 projjar som jag har levt med, senast Benq w10000 en DLP full-hd som jag varit mycket nöjd med. Har tidigare bara kört DLP då jag förut har tyckt att LCD tekniken inte har haft så mycket att komma med kontra DLP tekniken som har haft ett kraftigt övertag i tex, svärta, färger och skärpa.
Och nu så får jag kapitulera fullständigt. Vi snackar en proj under halva priset mot vad Benq W10000 (ca 60000kr) kostade för ca 2år sedan och Pannan äger fullständigt.
Jo så är det, den är bättre på allt. Mer pop i ljusa scener  och samtidigt en djupare svärta med mera skuggtetaljer, färgerna är helt okej trotts att jag kör på normal läget med höga lampläget.
Kör mot en Euroscreen React på 104" och dom justeringar jag har gjort är +4 ljus, +4 kontrast, -7 färg (höga lampläget och bildläge normal), har som sagt inte lagt ner så mycket tid på att kalibrera men dessa instälningar var uppenbara och nödvändiga att göra direkt. Kommar att lägga ner mer tid på kalibrering när lampan har rullat några timmar till, såsom gama. gråskala, färgtemp etc. Finns nog mer att ge, men är ändock mer än nöjd och det kan bara bli bättre.
Av dom olika lägena färg1, 2, 3, Film1, 2, normal och dynamisk så tycker jag att normal med mina snab justeringar på min React duk ger bäst resultat. Mitt biorum har mörka (blodröda) väggar vitt tak men har satt upp svart tyg i taket ( ca 1m bredare än duken och går ca 2,5m ut i rummet från duken). Jag har bra ljuskontroll i rummet och kan få det till en riktig Batcave.
Kan inte annat än att verkligen rekomendera denna projektor  och då GÄRNA med en React duk, även i mörka rum.
SÅ OTROLIGT JÄ*LA NÖJD. Skilnaden är så uppenbara ett tom. min tjej tycker att det var en klockren uppgradering (trotts att hon inte är lika blid och ljud intresserad som mig och brukar tycka att man kan göra roligere saker för pengarna)
Redigerat av Lomen, 25 december 2009 - 20:02.
Postad 25 december 2009 - 23:42
Unregistered2530e964
-
Unregistered2530e964
-
Användare
-
-
167 inlägg
Har ett SMS takfäste från min gamla Sharp 201:a. Passar det tro?
Postad 28 december 2009 - 20:31
Unregistered8e483304
-
Unregistered8e483304
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
Är just nu väldigt nära att välja AE4000 som nästa projektor. (Har AE700 nu)
Var dock och kikade på kompisens AX200 precis som har 2000 ansilumen mot AE4000 som har 1600.
Kan man när det gäller Panasonic dra slutsatsen att AX200 är ljusstarkare än AE4000 eller är det andra saker som contrast etc som också spelar in på ljusstyrkan?
Anledningen att jag frågar är att jag har ett helvitt vardagsrum utan möjlighet till full mörkläggning.
Postad 28 december 2009 - 20:48
Hybe
-
Hybe
-
Beroende
-
-
1 429 inlägg
Är just nu väldigt nära att välja AE4000 som nästa projektor. (Har AE700 nu) Var dock och kikade på kompisens AX200 precis som har 2000 ansilumen mot AE4000 som har 1600.
Kan man när det gäller Panasonic dra slutsatsen att AX200 är ljusstarkare än AE4000 eller är det andra saker som contrast etc som också spelar in på ljusstyrkan?
Anledningen att jag frågar är att jag har ett helvitt vardagsrum utan möjlighet till full mörkläggning.
du hade väl ändå inte tänkt att använda projektorn i sitt dynamiska och ljusstarkaste läge?
Postad 28 december 2009 - 21:09
edtjope
-
edtjope
-
Forumräv
-
-
772 inlägg
Nej, i sina ljusstarkaste lägen är ju dom flesta projjar way off i färgerna. I sitt bästa läge är Ae4000 definitivt ingen ljuskanon. Så har du ett helt vitt rum så är det Firehawk eller Reactduk som gäller, eller en ljustarkare proj, typ BenQ W6000.
Redigerat av edtjope, 28 december 2009 - 21:09.
Postad 29 december 2009 - 11:10
Unregistered8e483304
-
Unregistered8e483304
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
Jag är extremt rädd för regnbågsallergi så W6000 känns inte så aktuell.
Jag hade tänkt använda projektorn i dynamiskt läge och ljusstarkaste precis som jag gjort med min AE700.
För vissa av er kanske det låter galet men mina projektorkunskaper sträcker sig inte längre  .
Någon som är vass på det här får gärna utveckla det lite :-)
Varför har AX200 tex som är en föregångare för en tredjedel av priset 2000 ansilumen mot 1600 för AE4000?
Postad 29 december 2009 - 11:39
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4 536 inlägg
Varför har AX200 tex som är en föregångare för en tredjedel av priset 2000 ansilumen mot 1600 för AE4000?
För att ljusstyrka inte är det minsta tecken på hur bra eller dyr en projektor är och säger inte ett dugg om vilken bildkvalitet den presterar.. Dessutom är inte specarna alltid särskilt sanningsenliga. Nu kommer ju förvisso de här från samma företag, men uppmätt ljusstyrka kontra specad sådan stämmer inte riktigt alltid. Särskilt inte efter kalibrering. Ett lampläge specat till 1600 ansilumen kan mycket väl visa sig ligga på 800 ansilumen efter kalibrering (exempelsiffror totalt tagna ur luften, har inget konkret exempel på rak arm). Som nämnts ovan vill de flesta heller inte använda sin projektor i det ljusstarkaste läget då det brukar vara ganska off färgmässigt. Själv använder jag det dock flitigt ändå, men då bara under dagens ljusare timmar och nästan enbart till TV-spel då jag inte är lika kinkig (och tycker inte det märks lika mycket heller).
Postad 29 december 2009 - 16:49
KJE
-
KJE
-
Beroende
-
-
1 076 inlägg
Jag är extremt rädd för regnbågsallergi så W6000 känns inte så aktuell. Jag hade tänkt använda projektorn i dynamiskt läge och ljusstarkaste precis som jag gjort med min AE700. För vissa av er kanske det låter galet men mina projektorkunskaper sträcker sig inte längre .
Någon som är vass på det här får gärna utveckla det lite :-) Varför har AX200 tex som är en föregångare för en tredjedel av priset 2000 ansilumen mot 1600 för AE4000?
Om det är en riktigt ljusstark projektor som du är ute efter och inte kan ha en DLP så kanske LG:s nya CF181D kan vara ett alternativ? Tydligen den projektor som har haft det högsta uppmätta "bästa film"-läget som Projectorcentral någonsin testat: http://www.projector...tor_reviews.htmVerkar inte som om man kan köpa den i Sverige än, men den finns för cirka 21 000:- i Tyskland, priser: https://www.prisjakt...?p=489502&c=eur
Postad 02 januari 2010 - 16:08
ntkille
-
ntkille
-
Användare
-
-
204 inlägg
Överväger att köpa en AE4000 och undrar följande om en passande duk: väldigt många filmer är ju fortfarande 16:9 och inte 2.35:1, kollade precis på 20 senast sedda filmer och runt 65% var 16:9. Jag ser att de flesta väljer en 2.35:1 duk vilket kommer ju innebära att sidorna kommer inte att användas vid 16:9 film. Vad är mest störande för ögat, sidorna som inte används på en 2.35:1 duk vid 16:9 film eller ovan och ner remsa på en 16:9 duk vid 2.35:1 film? Dessutom finns ju många fler modeller med "grå" dukmaterial i 16:9 som jag lutar åt (gråa duken).
Om sidan ( http://panasonic.net...9/cal_menu.html) räknar rätt får ju 16:9 duk mycket mera lux på en duk som är lika stor på höjden (mao jämförelse av samma 16:9 film med samma projektionsstorlek på en 16:9 och 2.35:1 dukar.
Tänker jag fel nu?
Sedan undrar jag med ifall någon har kört AE4000 på en grå duk, vad är åsikten? (Rummet är ganska mörk men inte helt mörklagd).
Postad 02 januari 2010 - 17:46
Sync
-
Sync
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
de flesta kommer antagligen tipsa om Euroscreen React vilket är en grå högkontrast duk (gain >1) Detta medför bättre svärta och att sidoljus från fönster tak och väggar undantrycks på ett effektivt sätt.
React är en relativt dyr duk, men det finns ärven en annan grå duk, DreamScreen DynaGrey vilket är en grå duk med gain 1.0 vilket antagligen kommer ge en djupare svärta samtidigt som ljuset återges på ett bra sätt (duken "dödar" inte ljuset). Dock har jag aldrig sett någon film på en DreamScreen DynaGrey så jag ska inte säga för mycket.
Angående mått på duken så trorjag att en duk i 2.35:1 utförande kommer ge en högre tillfredsställelse än en 16:9 duk.
(Sedan är det ganska lätt att "maska" av sidorna på duken vid 16:9 material)
Postad 02 januari 2010 - 18:38
ntkille
-
ntkille
-
Användare
-
-
204 inlägg
de flesta kommer antagligen tipsa om Euroscreen React vilket är en grå högkontrast duk (gain >1) Detta medför bättre svärta och att sidoljus från fönster tak och väggar undantrycks på ett effektivt sätt.
React är en relativt dyr duk, men det finns ärven en annan grå duk, DreamScreen DynaGrey vilket är en grå duk med gain 1.0 vilket antagligen kommer ge en djupare svärta samtidigt som ljuset återges på ett bra sätt (duken "dödar" inte ljuset). Dock har jag aldrig sett någon film på en DreamScreen DynaGrey så jag ska inte säga för mycket.
Angående mått på duken så trorjag att en duk i 2.35:1 utförande kommer ge en högre tillfredsställelse än en 16:9 duk. (Sedan är det ganska lätt att "maska" av sidorna på duken vid 16:9 material)
Synd att Euroscreen React i passande storlek (275x117) säljs endast av Hembioconsult, för lite konkurrens. Duken verkar vara högst intressant, tack för tipset.
Postad 02 januari 2010 - 19:25
Damocles
-
Damocles
-
Beroende
-
-
1 200 inlägg
- - -
- - -
Jag har en Dreamscreen DynaGrey som har ett par år på nacken. Den har fungerat bra, men den är känslig för starkare ströljus. Väldigt milt ströljus klarar den bra. Men som med alla gråa material utan riktverkan så är det fortfarande så att minsta omgivningsljus ger dig förlorad kontrast, det är lite svårt att komma undan. För sitt pris har den varit kanon. Går nog inte och jämföra mot en stewart på något sätt, men så är priset långt ifrån också
Postad 02 januari 2010 - 21:19
KJE
-
KJE
-
Beroende
-
-
1 076 inlägg
Synd att Euroscreen React i passande storlek (275x117) säljs endast av Hembioconsult, för lite konkurrens. Duken verkar vara högst intressant, tack för tipset.
Är rätt säker på att alla återförsäljare som säljer Euroscreendukar också kan fixa fram en ReAct i den storleken
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|