Panasonic PT-AE4000 import/gruppköp
708 svar till detta ämne
Postad 02 november 2009 - 16:28
Kraantz
-
Kraantz
-
Användare
-
-
212 inlägg
Epson tillverkar lcd panelerna till de flesta projektorerna i dagsläget, den senaste panelen behåller de exklusivt för sitt eget sortiment 1 år fram. Du kan alltså köpa en ett år gammal teknik till fullt pris om det är det du är sugen på?
Orsaken att Panasonic är intressant för de flesta i tråden är antagligen överlag en motordriven zoom/zoom-minne för 2:35 funktionen (split screen justering av bilden, Frame Creation (frame interpolation), waveform monitor, programmable inbound/outbound 12 volt triggers. Panasonic brukar i överlag ha en ###### bra skärpa och nu har dom som vanligt någon ny skärpefunktion.)
Det som talar emot Panasonic är (förutom priset, dvs att panasonic tycker att europeiska köpare är sån skit att vi jänkarna får pröjsa 1999 dollar och vi 4500 dollar (30.000sek dividerat med dollarkursen 6,7)
m man jämför bildkvaliten Epson TW5500/Panasonic PT-AE4000: Epson kontrast 200000:1 Panasonic 80.000:1 Epson Anamorphic wide mode (to use with third part anamorphic lens) Panasonic - färdig zoom för 2:35 (vi kanske tappar mer ljus med zoom?) Epson 3 year warranty on lamp and projector including Saturday service (1700 timmar tror jag) Panasonic Lampgaranti 1år alt. 750tim
/Silverbullit *spekulerar*
Glöm inte att MSRP i USA är $2499, inte $1999. Att handlarna där håller ett lägre pris där beror väl att de tummar på sina egna marginaler i en hårdare konkurans. Butikerna i Sverige verkar vilja ha så stor vinst marginal som möjligt, möjligen pga det finns ett ganska begränsat antal butiker som säljer Panasonic projektorer, eller så har de fått order av Panasonic att hålla riktpris. Jag funderar slälv på att köpa en projektor, har hittils endast kollat på Panasonic, men skall kolla upp modellen du nämner, Epson TW5000. (Hittade inte 5500 modellen på prisjakt) Iofs, så verkar det vara vettigare att beställa årets modell av Panasonic PT-AE4000 för ca €2300 än den 1 år gamla modellen av Epson TW5000 som kostar ungerfär lika mycket (i Sverige), går nog att hitta billigare inom EU.
Redigerat av Kraantz, 02 november 2009 - 16:35.
Postad 02 november 2009 - 19:31
Zerfel
-
Zerfel
-
Rookie
-
3 inlägg
Känner nog som alla andra och då får man även räkna in
våra "vänner" på andra europeiska forum.
Besvikelsen verkar vara total över panasonics prissättning.
Och som många andra säger så känner man noll tilltro till deras
övriga produkter och panasonic som företag.
Personligen så ska jag in och "härja" på andra forum gällande
denna prissättning. Kan vi sprida insikten så skapar det
kanske tillräcklig "badwill" för panasonic för att dom ska
göra ett omfall.
Sänks inte priset ordentligt i Europa så får vi hjälpas åt att
hitta en produkt som matchar PT-AE4000 prismässigt och kvalitetsmässigt
(vilket inte borde vara ett problem i Europa iallafall).
Skulle inte förvåna mig om detta är ett fenomen som gäller även
andra produkter inom Panasonics sortiment.
Bitter? Arg? japp....... över detta iallafall.
Ps. har kört panasonic tidigare och kan tillägga att supporten inte är
någon höjdare. Gillar tyvärr projektorerna ändå ds.
Mvh
Zerfel
Postad 02 november 2009 - 20:27
alsnic
-
alsnic
-
Rookie
-
2 inlägg
Iofs, så verkar det vara vettigare att beställa årets modell av Panasonic PT-AE4000 för ca €2300 än den 1 år gamla modellen av Epson TW5000 som kostar ungerfär lika mycket (i Sverige), går nog att hitta billigare inom EU.
Har du handlat ifrån SimplyElectronics? Om jag förstår deras hemsida rätt så är det ett HongKong företag och varorna skeppas därifrån. Dvs du måste betala tull + moms på varorna vilket gör det billigare att handla i Sverige.
Postad 02 november 2009 - 20:38
Kraantz
-
Kraantz
-
Användare
-
-
212 inlägg
Har du handlat ifrån SimplyElectronics? Om jag förstår deras hemsida rätt så är det ett HongKong företag och varorna skeppas därifrån. Dvs du måste betala tull + moms på varorna vilket gör det billigare att handla i Sverige.
Nej, jag har inte beställt därifrån. Jag såg bara länken några poster innan min postning, där stod det att den var från England och antog att det stämde. Jag har dock inte tänkt köpa någon projektor förrän i december, tidigast. Jag måste även kolla upp vad för 80 " duk samt tak stativ jag skall köpa. Förhoppningsvis dyker det upp länkar till billigare butiker inom EU innan dess. Kollade lite på butiken, och det stämmer att den är Honk Kong baserad, men de verkar även ha en filial i UK: 4) Our UK distribution centre uses up-to-the minute streamlined software to handle the hundreds of orders we receive daily, whilst providing the space required to stock up heavily.
Från http://simplyelectro...net/aboutus.php(F.ö. så hittade jag en länk om SimplyElectronics på forumet... kan kanske vara till hjälp för den som funderar på att beställa från dem) Kan även nämna att jag aldrig haft en projektor tidigare, så jag är inte speciellt kunnig inom detta område utan mitt köp lär bli baserat på reviews och köp råd som jag läser... Hittade några dyrare butiker som bör vara uk baserade (De är dyrare, men ändock billigare än från Sverige): http://www.thehomeci...sonic_pt-ae4000http://www.kenthomec...c-PT-AE4000.htmhttps://www.forumhif..._4000_2537.htmlHar inte beställt från någon av butikerna, utan fick fram länkarna när jag sökte efter projektorn hos Amazon.co.uk
Redigerat av Kraantz, 02 november 2009 - 22:42.
Postad 02 november 2009 - 22:41
KJE
-
KJE
-
Beroende
-
-
1 076 inlägg
https://www.forumhif..._4000_2537.html
Har inte beställt från någon av butikerna, utan fick fram länkarna när jag sökte efter projektorn hos Amazon.co.uk
Det ser ju lovande ut  www.forumhifivisual.co.uk är ju t om billigare än Pipro.de, 26 900:- ungefär, 3000:- billigare än Sverige iaf...får se hur långt ned den hinner falla innan det blir dags att slå till
Postad 03 november 2009 - 00:58
Unregistered6831785b
-
Unregistered6831785b
-
Användare
-
-
149 inlägg
Det ser ju lovande ut www.forumhifivisual.co.uk är ju t om billigare än Pipro.de, 26 900:- ungefär, 3000:- billigare än Sverige iaf...får se hur långt ned den hinner falla innan det blir dags att slå till 
Varför inte beställa från USA?
Postad 03 november 2009 - 01:24
Unregistered6e2456b8
-
Unregistered6e2456b8
-
Användare
-
-
155 inlägg
Japp, då har man Paypalat $2000 till polarn i LA. Han köper, paketerar om och skickar.
Sätter ett värde på $200 så den får inte komma bort.
14 396 SEK + Moms & Tull & Frakt = c:a 15500 kr hemma
Redigerat av Unregistered6e2456b8, 03 november 2009 - 01:37.
Postad 03 november 2009 - 02:46
Damocles
-
Damocles
-
Beroende
-
-
1 200 inlägg
Läs tillbaka från sida 4 och frammåt av den här tråden så förstår då...
Postad 03 november 2009 - 10:12
mikeett
-
mikeett
-
Veteran
-
-
1 825 inlägg
Japp, då har man Paypalat $2000 till polarn i LA. Han köper, paketerar om och skickar. Sätter ett värde på $200 så den får inte komma bort. 14 396 SEK + Moms & Tull & Frakt = c:a 15500 kr hemma
Lika illa är det väl om den kommer fram demolerad..., inte kul att lägga ut 15.500 och få tillbaks $200 från fraktbolaget, dessutom brukar det vara ett "¤#"#¤% att hantera ett garantiärende mot fraktbolag, och värst av dom alla är Posten. Lycka till, hoppas allt går bra.
Postad 03 november 2009 - 10:28
Unregistered6e2456b8
-
Unregistered6e2456b8
-
Användare
-
-
155 inlägg
Ja risken finns ju, men jag har aldrig blivit av med eller fått något skadat när jag beställt från USA eller Tyskland c:a 50 ggr totalt.
Men för varje seger kommer ju förlusten närmare
Postad 03 november 2009 - 11:38
Unregistered6831785b
-
Unregistered6831785b
-
Användare
-
-
149 inlägg
Läs tillbaka från sida 4 och frammåt av den här tråden så förstår då...
Ebay mannen.. Ebay. Sen finns de dom som skickar till sverige oxå. http://cgi.ebay.com/...#ht_2198wt_1167
Redigerat av Unregistered6831785b, 03 november 2009 - 11:46.
Postad 03 november 2009 - 11:54
lobo
-
lobo
-
Mästare
-
-
2 842 inlägg
Japp, då har man Paypalat $2000 till polarn i LA. Han köper, paketerar om och skickar. Sätter ett värde på $200 så den får inte komma bort. 14 396 SEK + Moms & Tull & Frakt = c:a 15500 kr hemma
Min mamma jobbar på skattemyndigheten och min pappa jobbar på tullen och de kommer att ha ett extra öga på ditt paket  Närrå, lycka till. Kommer säkert att gå bra, har av de 30-tal gånger jag handlat på Ebay och när säljaren skrivit ner värdet fungerat bra.
Redigerat av lobo, 03 november 2009 - 11:54.
Postad 03 november 2009 - 14:19
Unregistered93acb259
-
Unregistered93acb259
-
Användare
-
-
134 inlägg
Nu var det beställt. Via svensk återförsäljare. Det känns som alldeles för dyr sak att chansa med. Visst blir det mycket dyrare än import, men ibland får det vara värt det... Kommer att kombineras med en ramspänd 2.35:1 114" Grandview velvet cinema. Hoppas det blir en regnig höst...
Postad 03 november 2009 - 15:20
Johan78
-
Johan78
-
Beroende
-
-
1 419 inlägg
Nu var det beställt. Via svensk återförsäljare. Det känns som alldeles för dyr sak att chansa med. Visst blir det mycket dyrare än import, men ibland får det vara värt det...
Kommer att kombineras med en ramspänd 2.35:1 114" Grandview velvet cinema.
Hoppas det blir en regnig höst... 
Judas! hehe
Postad 03 november 2009 - 16:09
alsnic
-
alsnic
-
Rookie
-
2 inlägg
Någon som vet vad det är för skillnad på de amerikanska och europeiska modellerna?
Postad 03 november 2009 - 17:07
Unregistered6e2456b8
-
Unregistered6e2456b8
-
Användare
-
-
155 inlägg
Ingen förutom att de verkat få en klen strömkabel, måste bytas för 240v/50Hz.
Postad 03 november 2009 - 17:22
Unregistered93acb259
-
Unregistered93acb259
-
Användare
-
-
134 inlägg
Någon som vet vad det är för skillnad på de amerikanska och europeiska modellerna?
Det är tydligen viss skillnad enligt min handlare och till viss del förklarar det varför jag köper från Sverige. De är CE-märkta i Europa vilket gör att de har högre elsäkerhet. Inte så kul om grejorna brinner upp... Dessutom har de RoHS märkning vilket gör att de inte får innehålla vissa ämnen som bedöms hälsofarliga.
Postad 03 november 2009 - 17:53
Fjant
-
Fjant
-
Lärjunge
-
-
409 inlägg
Det är tydligen viss skillnad enligt min handlare och till viss del förklarar det varför jag köper från Sverige. De är CE-märkta i Europa vilket gör att de har högre elsäkerhet. Inte så kul om grejorna brinner upp... Dessutom har de RoHS märkning vilket gör att de inte får innehålla vissa ämnen som bedöms hälsofarliga.
Och så är alla komponenterna förgyllda av guld sa han inte det? Allt för att motivera att betala minst 10000:- mer än vad de gör på andra sidan atlanten... Och vad gäller CE-märkningen så inte innebär det att projen automatiskt har högre elsäkerhet. Det enda det innebär är att den uppfyller vissa krav på säkerhet, hälsa och miljö.
Postad 03 november 2009 - 19:11
Grillen
-
Grillen
-
Forumräv
-
-
806 inlägg
Hej!
Om man som jag känner någon i Kalifornien som ska åka hem till Sverige till jul...
Vad kan hända i tullen då om hon nu orkar släpa hem en AE4000 till mig?
Postad 03 november 2009 - 21:00
KJE
-
KJE
-
Beroende
-
-
1 076 inlägg
Skulle tro att både CE-märkningen och RoHS mest finns för att det är ett krav i Europa, iaf CE-märkningen. Det är ju nästan helt säkert exakt samma projektor, bara det att Panasonic i Europa har valt att skaffa dom här certifikaten. Tvivlar på att dom behövde bygga om dom för att klara kraven  Hej!
Om man som jag känner någon i Kalifornien som ska åka hem till Sverige till jul... Vad kan hända i tullen då om hon nu orkar släpa hem en AE4000 till mig?
Det värsta som kan hända är väl att hon/du åker på att betala tullavgift och moms på projektorn, blir väl ändå mycket billigare, skulle jag tro
Postad 03 november 2009 - 21:33
Unregistered70fd4719
-
Unregistered70fd4719
-
Lärjunge
-
-
272 inlägg
Hej!
Om man som jag känner någon i Kalifornien som ska åka hem till Sverige till jul... Vad kan hända i tullen då om hon nu orkar släpa hem en AE4000 till mig?
Jag bor i USA och varje gång jag besöker familj och vänner i Sverige har jag alltid med mig prylar hem. Den enda gången jag blev stoppad i tullen var när jag hade ett par kartonger med mig som innehöll jobbgrejer. Jag lyckades tala mig ur situationen den gången, även om jag skulle haft papper med mig på exakt innehåll, värde, mottagare, etc. Problemet med projektorn är väl att det kan bli svårt att få ner den i en resväska, så den kommer förmodligen väcka endel uppmärksamhet i tullen. PS. Nej, jag kommer inte nappa på erbjudanden om att ta med mig AE4000 nästa gång jag åker :-)
Postad 03 november 2009 - 21:59
Grillen
-
Grillen
-
Forumräv
-
-
806 inlägg
Jag bor i USA och varje gång jag besöker familj och vänner i Sverige har jag alltid med mig prylar hem. Den enda gången jag blev stoppad i tullen var när jag hade ett par kartonger med mig som innehöll jobbgrejer. Jag lyckades tala mig ur situationen den gången, även om jag skulle haft papper med mig på exakt innehåll, värde, mottagare, etc. Problemet med projektorn är väl att det kan bli svårt att få ner den i en resväska, så den kommer förmodligen väcka endel uppmärksamhet i tullen.
PS. Nej, jag kommer inte nappa på erbjudanden om att ta med mig AE4000 nästa gång jag åker :-)
Där sa du nåt... Hon kan ju plocka ur den ur kartongen och packa den i en stor resväska med massa kläder som skydd... Fast som man sett hur de behandlar väskorna när de plockas i och ur planet så...
Postad 03 november 2009 - 22:24
KJE
-
KJE
-
Beroende
-
-
1 076 inlägg
Där sa du nåt... Hon kan ju plocka ur den ur kartongen och packa den i en stor resväska med massa kläder som skydd...
Fast som man sett hur de behandlar väskorna när de plockas i och ur planet så... 
En väska med hårt (plast) skal och kläder runt själva projektorn borde ju göra susen
Postad 03 november 2009 - 22:41
Kraantz
-
Kraantz
-
Användare
-
-
212 inlägg
Har Panasonic någon världs garanti, eller blir man utan garanti om man beställer från Ebay?
Postad 03 november 2009 - 22:59
KJE
-
KJE
-
Beroende
-
-
1 076 inlägg
Har Panasonic någon världs garanti, eller blir man utan garanti om man beställer från Ebay?
Ingen aning, det står att man ska kolla på garantisedeln/kortet: http://www.panasonic...general_q2.html fast i värsta fall får du väl skicka den till USA för att utnyttja garantin. Du lär ju inte förlora garantin bara för att du importerat, däremot är ju risken stor att den svenska serviceagenten inte vill ta emot den
Postad 03 november 2009 - 23:41
Damocles
-
Damocles
-
Beroende
-
-
1 200 inlägg
Ingen aning, det står att man ska kolla på garantisedeln/kortet: http://www.panasonic...general_q2.html fast i värsta fall får du väl skicka den till USA för att utnyttja garantin. Du lär ju inte förlora garantin bara för att du importerat, däremot är ju risken stor att den svenska serviceagenten inte vill ta emot den 
Du menar den svenska serviceagenten som inte finns utan är ersatt av DHL + servicefirma i england
Redigerat av Damocles, 03 november 2009 - 23:42.
Postad 03 november 2009 - 23:50
Wrath
-
Wrath
-
Användare
-
-
115 inlägg
Sparar man 11.000 så kan man nog skicka den fram & tebax till USA några gånger OM den skulle gå sönder...
Lutar mer och mer åt att beställa från staterna, finns många företag som skickar till Sverige...
Postad 03 november 2009 - 23:50
KJE
-
KJE
-
Beroende
-
-
1 076 inlägg
Du menar den svenska serviceagenten som inte finns utan är ersatt av DHL + servicefirma i england 
Hehe  Jo, det var nog den
Postad 03 november 2009 - 23:53
Unregistered68eeb4be
-
Unregistered68eeb4be
-
Forumräv
-
-
518 inlägg
Sparar man 11.000 så kan man nog skicka den fram & tebax till USA några gånger OM den skulle gå sönder...
Lutar mer och mer åt att beställa från staterna, finns många företag som skickar till Sverige...
Vilka t.ex? har du nått bra tips, får dom skicka hit eller skiter dom i vad Panna europa säger
Postad 04 november 2009 - 02:21
Unregistered39a85909
-
Unregistered39a85909
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Jag funderar slälv på att köpa en projektor, har hittils endast kollat på Panasonic, men skall kolla upp modellen du nämner, Epson TW5000. (Hittade inte 5500 modellen på prisjakt)
Iofs, så verkar det vara vettigare att beställa årets modell av Panasonic PT-AE4000 för ca €2300 än den 1 år gamla modellen av Epson TW5000 som kostar ungerfär lika mycket (i Sverige), går nog att hitta billigare inom EU.
Men vart ser du att jag talat om den ett år gamla Epson projjen jämfört mot årets panasonic? Jag jämför årets Epson och årets Panasonic, dvs TW5500 mot AE4000 Årets Panasonic, dvs PT-AE4000 använder Epsons ETT ÅR GAMLA lcd panel, I klartext har årets PT-AE4000 en kontrast på 80.000 (Dvs samma panel som förra årets TW5000 panel) I klartext har årets TW5500 en kontrast på 200.000 Jag hoppas att detta klargör tydligt och klart hur jag menar, annars vet jag inte hur jag skall uttrycka mig? Eftersom du inte hittar TW5500 på prisjakt så kan du googla, tex http://www.mynewsdes...arknaden-335663I vågskålen: Personligen lutar jag åt en STOR duk (ville jag ha en pyttebild kunde jag lika gärna kolla i mp3 spelaren) ljuset är viktigt och panasonic har, i de tester jag sett, enbart mött en annan motståndare med sämre ljus, samsung (Panna lika med näst sämst ljusstyrka) Epson har tydligen överlägsen ljusstyrka mot Panna. Epson har överlägsna garantier och kundbemötande/support - jag talar av PERSONLIG ERFARENHET!!! Till panasonics fördel talar att jag slipper kostnaden en anamorphisk tredjepartslins så länge jag köper lite sämre bild. Personlig slutsats, jag tänker inte ge dig några goda råd, handla gärna en PT-AE4000, men kom inte och säg någonting när jag för samma pris köper en tre gånger bättre projektor med ett år nyare teknik inuti - om fyra veckor. Panasonics behandling av oss i detta forum, panasonic-kunder, känns tyvärr vämjeligt. Tror jag släpper PT-AE4000 tankarna och följer slutsatserna av fakta ovanför, det blir Epson för mig av principskäl och rent sunt förnuft. Om det finns några skäl jag missat, eller nåt resonemang som går över mitt huvud, så skulle jag väldigt gärna höra era tankar om det här grabbar innan jag slår till. Tacksam för er feedback om det här... /Silverbullit
Postad 04 november 2009 - 02:26
Unregistered39a85909
-
Unregistered39a85909
-
Amatör
-
-
75 inlägg
PS, det är väl ingen som på fullt allvar tror att innehållet skiljer sig ett jota mellan USA & Europa modellen? Om någon här är orolig för elsäkerheten föreslår jag att ni lånar barnens färgkritor och krafsar dit CE & Eisa symbolerna och sätter in penningskillnaden 12.000 på mitt konto istället!!! *något säger mig att jag inte kommer att bli rik i första taget* hä hä /Silverbullit
Postad 04 november 2009 - 05:41
Kraantz
-
Kraantz
-
Användare
-
-
212 inlägg
Men vart ser du att jag talat om den ett år gamla Epson projjen jämfört mot årets panasonic?
Jag jämför årets Epson och årets Panasonic, dvs TW5500 mot AE4000
Årets Panasonic, dvs PT-AE4000 använder Epsons ETT ÅR GAMLA lcd panel, I klartext har årets PT-AE4000 en kontrast på 80.000 (Dvs samma panel som förra årets TW5000 panel) I klartext har årets TW5500 en kontrast på 200.000 Jag hoppas att detta klargör tydligt och klart hur jag menar, annars vet jag inte hur jag skall uttrycka mig?
Eftersom du inte hittar TW5500 på prisjakt så kan du googla, tex http://www.mynewsdes...arknaden-335663
I vågskålen: Personligen lutar jag åt en STOR duk (ville jag ha en pyttebild kunde jag lika gärna kolla i mp3 spelaren) ljuset är viktigt och panasonic har, i de tester jag sett, enbart mött en annan motståndare med sämre ljus, samsung (Panna lika med näst sämst ljusstyrka) Epson har tydligen överlägsen ljusstyrka mot Panna.
Epson har överlägsna garantier och kundbemötande/support - jag talar av PERSONLIG ERFARENHET!!!
Till panasonics fördel talar att jag slipper kostnaden en anamorphisk tredjepartslins så länge jag köper lite sämre bild.
Personlig slutsats, jag tänker inte ge dig några goda råd, handla gärna en PT-AE4000, men kom inte och säg någonting när jag för samma pris köper en tre gånger bättre projektor med ett år nyare teknik inuti - om fyra veckor.
Panasonics behandling av oss i detta forum, panasonic-kunder, känns tyvärr vämjeligt. Tror jag släpper PT-AE4000 tankarna och följer slutsatserna av fakta ovanför, det blir Epson för mig av principskäl och rent sunt förnuft.
Om det finns några skäl jag missat, eller nåt resonemang som går över mitt huvud, så skulle jag väldigt gärna höra era tankar om det här grabbar innan jag slår till. Tacksam för er feedback om det här...
/Silverbullit
Ok, sorry. Jag trodde det var en projektor som säljs nu du menade. Det är nu, eller troligen under denna månad jag tänkt köpa projektor, inte om någon månad, när den nya modellen har släppts. Vet ingen direkt jämförelse mot TW5000, eller 5500  men du kan ju ta och läsa Epson 8500UB vs. Panasonic AE4000 1080p Shoot OutAnnars så verkar ju den kommande 5500 lovande, och jag håller nog med dig om att man bör nog hellre bojkotta Panasonic och välja något annat märke än att köpa från Sverige...
Postad 04 november 2009 - 15:31
Unregistered39a85909
-
Unregistered39a85909
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Saxat från Ljud och Bild => Länk Epson uppdaterar hela sitt sortiment av hemmabioprojektorer och visar sex nya modeller på IFA i Berlin. Den tidigare toppmodellen TW5000 ersätts nu med EH-TW5500 medan EH-TW4400 är en något billigare full hd-projektor med Epsons senaste D7-panel.
Hemmabioentusiaster som söker den ultimata hd-videoprojektorn behöver inte leta mer. Våra nya modeller EH-TW5500 och EH-TW4400 ger en fantastisk kontrast, har D7 3LCD-panelteknik och de mest avancerade bildförbättringsfunktionerna som finns tillgängliga idag, säger Alexandre Di Caro på Epson Europe.
Flaggskeppet TW5500 lovar 1 600 lumens, 2,1x zoom, anamorfiskt bredbildsläge, ISF-kalibreringsmenyer och en ljudnivå på låga 22 dB.
TW4400 ser ut att dela de flesta av toppmodellens egenskaper, men har något lägre kontrastvärde och verkar sakna ISF-menyer och det anamorfiska bildläget.
TW4400 ser även ut att bli 5 000 kronor billigare än TW5500.
Lilla EH-TW450 är en ny 720p-projektor med en ljusstyrka på 2 500 lumens som ska börja säljas under oktober och väntas kosta kring 8 000 kronor.
Leveransstart: november Pris: 35 000 kronor (TW5500)
Ok, sorry. Jag trodde det var en projektor som säljs nu du menade. Det är nu, eller troligen under denna månad jag tänkt köpa projektor, inte om någon månad, när den nya modellen har släppts.
Vilken månad är det?
Postad 04 november 2009 - 15:56
macarthur
-
macarthur
-
Användare
-
-
111 inlägg
Har kikat lite på tråden sedan tidgare och ville bara säga att dom som är sugna på 4000 modellen kommer inte bli missnöjda. Köpte min för två dagar sedan och är supernöjd! Hade tidigare 3000 modellen och har skrevit lite vad jag tycker i 4000 tråden.
Har själv dålig efarenhet av att köpa elektronik via import, men jag har nog haft otur också.... Mycket strul när jag köpte Garmin GPS/Plotter till båten från Usa. Polaren köpte fallskärm ifrån ett företag i USA och det var helt sjuk prisskillnad där också men det sket sig för han också....
Men o andra sidan så har jag fler polare som köper både i England och i Usa så vänder man sig till en shysst ärlig återförsäljare så skall det förhoppningsvis gå bra...
För mig var det inget alternativ, jag köpte den i butik här hemma och fixade även deras 4 års garanti på lampan!
Som sagt, faan va bra den är!!
Postad 04 november 2009 - 16:04
Kraantz
-
Kraantz
-
Användare
-
-
212 inlägg
Vilken månad är det? 
Visste inte att den kommer ut nu. Skulle jag köpa från Sverige, så är Epsons modell helt klart ett alternativ, men jag funderar på att importera från USA för ca $2200, eller ca 21 - 22 kkr inkl. moms + tull... då blir skillnaden till Epsons modell lite väl stor. Möjligen kanske man skulle vänta och se vad modellen kommer att kosta vid import...
Redigerat av Kraantz, 04 november 2009 - 16:09.
Postad 04 november 2009 - 17:41
sportbilsentusiasten
-
sportbilsentusiasten
-
Lärjunge
-
-
459 inlägg
Som sagt, faan va bra den är!!
Grattis men utveckla tack! Är fler som är sugna...
Postad 04 november 2009 - 18:22
Maggehjelm
-
Maggehjelm
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Citera(macarthur @ Nov 4 2009, 16:56 ) Som sagt, faan va bra den är!!
Grattis
men utveckla tack! Är fler som är sugna...
Som han skrev: titta i den officiella tråden för panasonic ae4000! Har kikat lite på tråden sedan tidgare och ville bara säga att dom som är sugna på 4000 modellen kommer inte bli missnöjda. Köpte min för två dagar sedan och är supernöjd! Hade tidigare 3000 modellen och har skrevit lite vad jag tycker i 4000 tråden.
Postad 05 november 2009 - 09:49
Unregistered2182acd8
-
Unregistered2182acd8
-
Användare
-
-
196 inlägg
Har fått bekräftat att känd amerikansk nätbutik för projektorer kan leverera PT-AE4000 till mitt hotell i NY utan problem.
Sweet!
Postad 05 november 2009 - 12:56
Grillen
-
Grillen
-
Forumräv
-
-
806 inlägg
Har fått bekräftat att känd amerikansk nätbutik för projektorer kan leverera PT-AE4000 till mitt hotell i NY utan problem.
Sweet! 
bra, då plockar du med en till mig oxå...
Postad 06 november 2009 - 08:47
Unregistered14e418df
-
Unregistered14e418df
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Jag har köpt 2 projar i USA vid 2 olika tillfällen (AE-1000 och AE-2000) när jag besökt dottern. Använt dom där och tagit hem dom utan kartong "begagnade" i resväskan. Tull? moms?
De är nästan så man skulle åka snart igenl o köpa sig en AE-4000 för ca 14000 SEK. Där blir ju pengar till flygbiljetten ändå....
När det gäller tullavgift så räknas den på varans inköpspris + frakt + ev. försäkring och ovanpå detta beräknas momsen 25%.
Man kan ändå hoppas att Panasonic ändrar sin prisbild i Sverige...annars lär många ta hem importprojjar.
Postad 06 november 2009 - 11:48
K-Man
-
K-Man
-
Användare
-
-
106 inlägg
Är det fler som transporterat projektorer i resväskan? Jag antar att det innebär att ni checkar in den och litar på att väskan blir hyfsat väl behandlad. Jag hade nog tänkt att ta den i handbaggaget om jag ska göra detta. Skulle kännas tryggare men jag vet inte om dagens säkerhatsregler godkänner det :-) På den gamla goda tiden privatimporterade jag en LaserDisc-spelare i handbaggaget. Det var verkligen på gränsen :-) En AE4000 ligger dock ganska rejält inom måtten. Jag tänker mig en carry-on-väska typ hard case. Borde vara idiotsäkert. Men det är klart att det vore ännu enklare om det fungerade att checka in väskan.
Postad 06 november 2009 - 12:39
KJE
-
KJE
-
Beroende
-
-
1 076 inlägg
Är det fler som transporterat projektorer i resväskan? Jag antar att det innebär att ni checkar in den och litar på att väskan blir hyfsat väl behandlad. Jag hade nog tänkt att ta den i handbaggaget om jag ska göra detta. Skulle kännas tryggare men jag vet inte om dagens säkerhatsregler godkänner det :-) På den gamla goda tiden privatimporterade jag en LaserDisc-spelare i handbaggaget. Det var verkligen på gränsen :-) En AE4000 ligger dock ganska rejält inom måtten. Jag tänker mig en carry-on-väska typ hard case. Borde vara idiotsäkert. Men det är klart att det vore ännu enklare om det fungerade att checka in väskan.
Undrar om inte flygbolagen är ansvariga för att passagerarnas bagage överlever resan, oavsett vad det nu råkar innehålla. Iaf om dom helt förstör väskan, vilket ju borde krävas för att förstöra projektorn, om man har den inbäddad bland kläder i en väska med hårt skal
Postad 06 november 2009 - 12:45
Unregistered2182acd8
-
Unregistered2182acd8
-
Användare
-
-
196 inlägg
Jag har köpt 2 projar i USA vid 2 olika tillfällen (AE-1000 och AE-2000) när jag besökt dottern. Använt dom där och tagit hem dom utan kartong "begagnade" i resväskan. Tull? moms?
Jag är fortfarande osäker med elbiten. Har mailats med Projectorpeople, de säger att det förvisso inte finns någon 110/220V omkopplings-knapp men att projektorn löser detta internt "helt automatiskt". Fan trot..... Är det någon som VET att detta fungerar av egen eller närståendes erfarenhet? Att en säljare hävdar detta är väl enligt förväntan, men vad vet vi egentligen? Har en kompis som köpte ett Bose-system i NY för 1 år sedan och möttes av samma argument "det fungerar automaiskt". Det gör det INTE kan vi väl säga  Han var tvungen att köpa en transformator för att få det att fungera.
Postad 06 november 2009 - 12:52
Unregistered6831785b
-
Unregistered6831785b
-
Användare
-
-
149 inlägg
Jag är fortfarande osäker med elbiten. Har mailats med Projectorpeople, de säger att det förvisso inte finns någon 110/220V omkopplings-knapp men att projektorn löser detta internt "helt automatiskt". Fan trot.....
Är det någon som VET att detta fungerar av egen eller närståendes erfarenhet? Att en säljare hävdar detta är väl enligt förväntan, men vad vet vi egentligen?
Har en kompis som köpte ett Bose-system i NY för 1 år sedan och möttes av samma argument "det fungerar automaiskt". Det gör det INTE kan vi väl säga Han var tvungen att köpa en transformator för att få det att fungera.
läs manualen som finns att tillgå på panasonics hemsida
Postad 06 november 2009 - 15:11
Unregistered14e418df
-
Unregistered14e418df
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Undrar om inte flygbolagen är ansvariga för att passagerarnas bagage överlever resan, oavsett vad det nu råkar innehålla. Iaf om dom helt förstör väskan, vilket ju borde krävas för att förstöra projektorn, om man har den inbäddad bland kläder i en väska med hårt skal 
Jodå, inbäddad i kläder i den stora hårda resväskan har gått bra 2 ggr. Incheckad hela vägen fr Portland OR via Atlanta till Köpenhamn ena gången och Portland via Frankfurt andra gången.
Postad 06 november 2009 - 15:16
Unregistered14e418df
-
Unregistered14e418df
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Jag är fortfarande osäker med elbiten. Har mailats med Projectorpeople, de säger att det förvisso inte finns någon 110/220V omkopplings-knapp men att projektorn löser detta internt "helt automatiskt". Fan trot.....
Är det någon som VET att detta fungerar av egen eller närståendes erfarenhet? Att en säljare hävdar detta är väl enligt förväntan, men vad vet vi egentligen?
Har en kompis som köpte ett Bose-system i NY för 1 år sedan och möttes av samma argument "det fungerar automaiskt". Det gör det INTE kan vi väl säga Han var tvungen att köpa en transformator för att få det att fungera.
Det funkar klockrent att bara byta till en svensk elkabel (ex. dator-strömkabel). Den fixar själv 230 volt. Det framgår av apparaten. Sen är det bara att plocka fram den svenska menyn...Voila! Nu har min 2000 gått 1900 timmar so far.......
Postad 06 november 2009 - 15:19
Unregistered2182acd8
-
Unregistered2182acd8
-
Användare
-
-
196 inlägg
läs manualen som finns att tillgå på panasonics hemsida
Tittar jag i "Operating Instructions PT-AE4000 (for Americas)" finner jag detta: " Power Supply: This LCD Projector is designed to operate on 100 V - 240 V, 50 Hz/60 Hz AC, house current only. CAUTION: The AC power cord which is supplied with the projector as an accessory can only be used for power supplies up to 125 V, 7 A. If you need to use higher voltages or currents than this, you will need to obtain a separate 250 V power cord. If you use the accessory cord in such situations, fire may result. samt "Do not use other than the provided power cord." Så lätt det blev  Vars hittar man strömsladd med amerikansk hona och svensk hane som passar till projen? Classe?
Postad 06 november 2009 - 15:23
Unregistered6831785b
-
Unregistered6831785b
-
Användare
-
-
149 inlägg
Tittar jag i "Operating Instructions PT-AE4000 (for Americas)" finner jag detta:
"Power Supply: This LCD Projector is designed to operate on 100 V - 240 V, 50 Hz/60 Hz AC, house current only.
CAUTION: The AC power cord which is supplied with the projector as an accessory can only be used for power supplies up to 125 V, 7 A. If you need to use higher voltages or currents than this, you will need to obtain a separate 250 V power cord. If you use the accessory cord in such situations, fire may result.
samt
"Do not use other than the provided power cord."
Så lätt det blev 
Vars hittar man strömsladd med amerikansk hona och svensk hane som passar till projen? Classe?
Ska väl funka med vilken datasladd som helst egentligen.. Jula har för 19kr. Är väl ingen annan kontakt än du har på datorn.
Redigerat av Unregistered6831785b, 06 november 2009 - 15:27.
Postad 06 november 2009 - 15:24
Unregistered14e418df
-
Unregistered14e418df
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Tittar jag i "Operating Instructions PT-AE4000 (for Americas)" finner jag detta:
"Power Supply: This LCD Projector is designed to operate on 100 V - 240 V, 50 Hz/60 Hz AC, house current only.
CAUTION: The AC power cord which is supplied with the projector as an accessory can only be used for power supplies up to 125 V, 7 A. If you need to use higher voltages or currents than this, you will need to obtain a separate 250 V power cord. If you use the accessory cord in such situations, fire may result.
samt
"Do not use other than the provided power cord."
Så lätt det blev 
Vars hittar man strömsladd med amerikansk hona och svensk hane som passar till projen? Classe?
Använd den kabel som jag skrev i mitt inlägg så löser det sig
Postad 06 november 2009 - 15:29
Unregistered39a85909
-
Unregistered39a85909
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Ok, sorry. Jag trodde det var en projektor som säljs nu du menade. Det är nu, eller troligen under denna månad jag tänkt köpa projektor, inte om någon månad, när den nya modellen har släppts.
Jag kunde inte hålla mig, ringde till Epson och frågade när tw5500 släpps. Den släpps/kommer i lager nästa vecka i Sverige. Priset fick jag inte någon rätsida på, de skulle återkomma till mig. Tänkte att det kanske var intressant att titta på alternativen för er kompisar här i forumtråden när det ligger så nära i tiden. Simma lugnt, /Silverbullit
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|