Panasonic Plasma 2011
3946 svar till detta ämne
Postad 25 August 2011 - 12:26
ganksta1
-
ganksta1
-
Forumräv
-
-
551 inlägg
Fått en vääldigt irriterande pixel på min u30, en pixel nästan mitt i skärmen som blinkar oregelbundet grönt, syns extremt bra vid mörka scener. Gäller någon pixelgaranti? Har skickat ett mail till elgiganten där jag köpte TV också.
Om man nu måste lämna in TVn så kan det lika gärna ske att de inte märker av den då den inte kommer fram jämnt, men några gånger per film i alla fall!
Ring Panasonic direkt. Bor du närheten av en stor stad så har du rätt till hemservice första 2 åren. Dom kommer hem och försöker fixa det på plats, om dom inte kan det så får du en låne tv under tiden dom lagar/byter ut din gamla.
Postad 25 August 2011 - 12:28
TomasThoren
-
TomasThoren
-
Forumräv
-
-
816 inlägg
I vilket land tillverkas P50VT30Y ämnad för den svenska marknaden? .
Det beror på vad du menar med tillverkning.Ingenting görs idag i sin fullständighet in house.Vissa vitala/nyckel-komponenter görs säkerligen så som paneler och kretskort.På lägre komponentnivå finns det drös av leverantörer.Slutmontering och kvalitetskontroll sker väl annars i europa av modellerna avsedda för den europeiska marknaden såsom e,b,y-varianterna.
Postad 25 August 2011 - 13:59
PieEater
-
PieEater
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Ring Panasonic direkt. Bor du närheten av en stor stad så har du rätt till hemservice första 2 åren. Dom kommer hem och försöker fixa det på plats, om dom inte kan det så får du en låne tv under tiden dom lagar/byter ut din gamla.
Det gällde bara 103" och större sa han jag pratade med
Postad 25 August 2011 - 17:19
gambito
-
gambito
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Fungerar "smart tv" (pana har säkert ett annat namn) på mac ? Ngn som sett ett demo som förklarar hur? Mest funderar på om jag slipper min mac mini som mediaserver med en pana vt30.
Postad 25 August 2011 - 17:21
JockeII
-
JockeII
-
Användare
-
-
130 inlägg
Une question. Jag har tagit detta för givet, eftersom LG och Samsung har det på sina modeller, men man kan ställa in RGB-nivån på HDMI på Panasonic plasma eller? D.v.s om den ska förvänta sig full, 0-255, eller limited, 16-235?
Postad 25 August 2011 - 18:35
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Film, 16-235
PC, 0-255
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 25 August 2011 - 18:36.
Postad 25 August 2011 - 18:46
Robin_K
-
Robin_K
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Någon som vet hur Panasonic Viera TX-P42U30E hanterar vanliga analoga kanaler från boxer? är lite orolig att det blir grynigt:( Finns det någon annan prisvärd panasonic som hanterar dessa bättre är jag självklart öppen för förslag.
Redigerat av Robin_K, 25 August 2011 - 18:47.
Postad 25 August 2011 - 21:24
Unregistered60d588d5
-
Unregistered60d588d5
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Då går man i väntans tider  Beställd just en G30Y och det känns bra
Postad 25 August 2011 - 22:49
Nattsvart
-
Nattsvart
-
Forumräv
-
-
737 inlägg
Nu är 50VT30E en tusenlapp billigare än 50VT30Y. Har inget behov av DVB2 eftersom jag har Comhem och extern HD-box. Hade tänkt köpa en Y hos Elgiganten när den kommit in men en tusenlapp är ju ändå lite pengar.
Eller är det något mer som skiljer de båda åt? kanske är tryggare att köpa den nordiska modellen allt som allt....
Postad 26 August 2011 - 10:53
JockeII
-
JockeII
-
Användare
-
-
130 inlägg
Film, 16-235 PC, 0-255
Jag vet självfallet detta. Vad jag frågade var om man kan ställa in det manuellt i TVns meny?
Postad 26 August 2011 - 11:45
ganksta1
-
ganksta1
-
Forumräv
-
-
551 inlägg
Någon som vet hur Panasonic Viera TX-P42U30E hanterar vanliga analoga kanaler från boxer? är lite orolig att det blir grynigt:( Finns det någon annan prisvärd panasonic som hanterar dessa bättre är jag självklart öppen för förslag.
Boxer och analogt går inte ihop i samma mening.
Postad 26 August 2011 - 13:09
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Jag vet självfallet detta. Vad jag frågade var om man kan ställa in det manuellt i TVns meny?
Det vet jag tyvärr inte. Men det borde finnas inställningsmöjligheter i bildmenyn, om det ska finnas någonstans.
Postad 26 August 2011 - 14:29
marcus_isacsson
-
marcus_isacsson
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Tjenare!
Jag är ny här och var trög nog att försöka mig på att starta nya trådar där jag sökte svar på några frågor. En vänlig moderator hänvisade mig hit, så jag hoppas på att finna svar här istället  . Här kommer frågorna:
1. Jag har köpt en Panasonic G30Y, version 1304. Till USB-HDD har jag kopplat just en LaCie HDD med 1080p *.mkv-filer. I samma mapp och med samma filnamn som mkvn har jag placerat SRT-subtitles. När filmen startar fungerar inte mina externa subtitles, hur löser jag detta? Fungerar det för er?
2. Någon som har bra inställningar att dela med sig av (kalibrering), vad man skall stänga av osv?
Följde flatpanels inställningar men tyckte inte alls det blev bra faktiskt.
3. Igår började *.avi-filer lagga när jag spelade upp dem via HDDn. Vad beror detta på? Har för mig att de fungerat tidigare. Är det vissa AVI's eller är det någon inställning jag kommit åt?
4. När man ser 1080p-material via HDDn och USB, får man full kvalitet då?
Vore mycket tacksam för hjälp! Ha det gott allihop!
Postad 26 August 2011 - 14:34
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
även om g30 kan spela upp filmer är det ingen mediaspelare så att den inte fungerar som en fullgod sådan är inte särskilt konstigt. Tror inte att den läser subfiler (.srt) heller.
2. Vad du tycker blev bra innebär inte att det inte ska vara så. Kalbrering osv går dock inte att säga hur det ska vara till någon annan eftersom förutsättningar skiljer sig mellan aparater och miljö. Du ska generellt stänga av alla "bildförbättringsfunktioner" som 19:6 overlay, Interpolation, osv. Inget sådant ska vara på.
3. Som sagt tvn är ingen mediaspelare så det är säkert inte världens snabbaste hårdvara som arbetar med filuppspelningen.
4. Vet inte om g30 spelar upp full HD med DTS HD master audio eller DDs dito, oavsett får du ändå inte det ljudet om du använder tvns ljud.
För att summera tror jag du behvöver köpa en mediaspelare eller en Blu-Ray med mediafunktion.
Postad 26 August 2011 - 15:01
marcus_isacsson
-
marcus_isacsson
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Tack för svaren.
1.Jag har för mig någon nämnde i en av mina tidigare trådar att han testat mkv-filer med srt's och fått igång undertexten.
2. Nej, men svarta "ramen" runt widescreen-material såg till exempel alldeles grått ut, borde vara becksvart..enligt mig iaf. Finns det någon mkv-fil på nätet man kan köra och kalibrera utefter? Eller kan man köra ISO's via HDDn till tvn?
3. Känns konstigt att den klarar 1080p-material felfritt men att den inte klarar *.avi-filer i vanlig kvalitet?
4. Bilden är alltså så bra den kan bli men inte ljudet? Tyckte nämligen att bilden var lite kornig i svarta områden (i bakgrunden ibland) när jag spelade upp mkv-filer. Men det kan ju ha med kalibrering eller någon inställning att göra?
Hur vet man om man har fullt DTS-ljud (har iofs inte hemmabio-system ännu, men bra att veta).
5. Vilken mediaspelare rekommenderas? Var sugen på Boxee men lästa blandat om den på prisjakts kommentarsektion och flickvännen hatar utseendet, hon skall väl ha lite att säga till om när man shoppar loss trots allt. Vilka mediaspelare rekommenderas? Gillar funktionerna hos Boxee, som att samla filmomslag etc från filmerna. Men om jag får igång material felfritt vid HDDn kan jag nog hoppa det där. Klarar mediaspelare *.avi etc laggfritt...och DTS-ljud?
Redigerat av marcus_isacsson, 26 August 2011 - 15:33.
Postad 26 August 2011 - 15:41
LimpFish
-
LimpFish
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Då går man i väntans tider Beställd just en G30Y och det känns bra 
Beställde en förra onsdagen jag också, känns bra  Dock kom den först idag efter massa strul, och tyvärr verkade det vara något lurt för förpackningen var öppnad och emballage inuti saknades ... Så det blir retur och att vänta på en ny tv
Postad 26 August 2011 - 16:58
Unregistered60d588d5
-
Unregistered60d588d5
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Beställde en förra onsdagen jag också, känns bra Dock kom den först idag efter massa strul, och tyvärr verkade det vara något lurt för förpackningen var öppnad och emballage inuti saknades ... Så det blir retur och att vänta på en ny tv 
Surt, hoppas det löser sig. Var köpte du din?
Postad 26 August 2011 - 17:26
LimpFish
-
LimpFish
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Surt, hoppas det löser sig. Var köpte du din?
Inwarehouse, 9990 + frakt. Som tur var var de väldigt tillmötesgående på Inwarehouse och de skickade iväg en ny TV direkt när jag nämnde det för dem. De ska även hämta upp den av någon obegriplig anledning redan öppnade lådan med tv som jag fick idag också. Allt utan kostnad. Så det är ju nice, även om det är frustrerande att när man äntligen får teven efter 10 dagars väntan så kan man inte använda den utan måste vänta ytterligare några dagar. Men de trodde iaf att vi skulle få den nya teven på måndag. Peppa peppa
Postad 26 August 2011 - 18:19
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Tack för svaren.
1.Jag har för mig någon nämnde i en av mina tidigare trådar att han testat mkv-filer med srt's och fått igång undertexten.
2. Nej, men svarta "ramen" runt widescreen-material såg till exempel alldeles grått ut, borde vara becksvart..enligt mig iaf. Finns det någon mkv-fil på nätet man kan köra och kalibrera utefter? Eller kan man köra ISO's via HDDn till tvn?
3. Känns konstigt att den klarar 1080p-material felfritt men att den inte klarar *.avi-filer i vanlig kvalitet?
4. Bilden är alltså så bra den kan bli men inte ljudet? Tyckte nämligen att bilden var lite kornig i svarta områden (i bakgrunden ibland) när jag spelade upp mkv-filer. Men det kan ju ha med kalibrering eller någon inställning att göra? Hur vet man om man har fullt DTS-ljud (har iofs inte hemmabio-system ännu, men bra att veta).
5. Vilken mediaspelare rekommenderas? Var sugen på Boxee men lästa blandat om den på prisjakts kommentarsektion och flickvännen hatar utseendet, hon skall väl ha lite att säga till om när man shoppar loss trots allt. Vilka mediaspelare rekommenderas? Gillar funktionerna hos Boxee, som att samla filmomslag etc från filmerna. Men om jag får igång material felfritt vid HDDn kan jag nog hoppa det där. Klarar mediaspelare *.avi etc laggfritt...och DTS-ljud?
Jag har fått igång srt. och DTS med en extern HDD inkopplat... funkade direkt, tror man gick in på options på fjärrkontrollenmed, för att aktivera undertext.
Postad 26 August 2011 - 18:25
Unregisteredb889cb5a
-
Unregisteredb889cb5a
-
Amatör
-
-
59 inlägg
För subs.
Starta filmen - tryck på "options" välj sub klart :-)
Postad 26 August 2011 - 21:06
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
Tack för svaren.
4. Bilden är alltså så bra den kan bli men inte ljudet? Tyckte nämligen att bilden var lite kornig i svarta områden (i bakgrunden ibland) när jag spelade upp mkv-filer. Men det kan ju ha med kalibrering eller någon inställning att göra? Hur vet man om man har fullt DTS-ljud (har iofs inte hemmabio-system ännu, men bra att veta).
2. Köp (ja) DVE HD Basics Kalibreringsskiva. 3. Well, som sagt det är inte en mediaspelare. Man kan vara glad för att den klarar det överhuvudtaget 4. Du kan inte lyssna på HDljud genom en tvs högtalare så det kvittar. Högtalarna är för dåliga och HDljud är flerkanals, annars blir det ändå nermixat till stereo. 5. Ang vilken mediaspelare du bör köpa för att kolla på dina filmer mm bör du nog ta upp i ett annat delforum eftersom folk här mestadels snackar TV. Jag har tyvärr inget tips till dig där. De få filmerna jag själv ser på hårddisk ser jag antingen genom min bluray (NAD 557) eller direkt från datorn med HDMIkabel. Båda 2 kopplat till receiver. lycka till.
Postad 26 August 2011 - 22:32
Thomas31
-
Thomas31
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Var och skaffade en TX-P50VT30Y idag.
Men när jag skall koppla in en extern hdd för inspelning så kan den inte formateras... Har provat med två "hemmabyggen" 2,5" som jag fått över och stoppat i ett del en ide med Cutie kabinett och en sata i deltaco kabinett.
Någon som testat något annat än Panna själva gjort? De har testat Buffalo DriveStation HD-LBU2 Series som verkar något klumpigt.
/Thomas
Postad 27 August 2011 - 08:45
marcus_isacsson
-
marcus_isacsson
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Jag har fått igång srt. och DTS med en extern HDD inkopplat... funkade direkt, tror man gick in på options på fjärrkontrollenmed, för att aktivera undertext.
Jag har tryckt på options men där står det "ej undertext" eller "ingen undertext" (kommer inte riktigt ihåg). Går inte ändra på heller. Förstår verkligen inte varför det krånglar...vilken version är tvn? 1304? Har ni en mkv-fil och en srt med samma namn jämte flien eller har ni mkv-filer där subtitlen är "inbyggd"?
Postad 27 August 2011 - 08:58
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Jag har tryckt på options men där står det "ej undertext" eller "ingen undertext" (kommer inte riktigt ihåg). Går inte ändra på heller. Förstår verkligen inte varför det krånglar...vilken version är tvn? 1304? Har ni en mkv-fil och en srt med samma namn jämte flien eller har ni mkv-filer där subtitlen är "inbyggd"?
När jag testade hade jag MKV och en srt. film jämte... men kör HTPC eller mediaspelare istället... 10ggr smidigare...
Postad 27 August 2011 - 09:11
marcus_isacsson
-
marcus_isacsson
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Knas, jag får väl fortsätta leta runt vad det kan bero på.
Gör ni en mapp för varje film eller lägger ni alla löst direkt på hårddisken?
Jag har det t.ex såhär:
2 Fast 2 Furious (mapp i root på HDDn)
-2 Fast 2 Furious.mkv (i mappen)
-2 Fast 2 Furious.srt (i mappen)
Kan du testa att öppna en av dina SRT-filer och välja "spara som" och se vilket format den har? ANSI, UNICODE etc.
Får nog bli en mediaspelare, det hade blivit ganska rörigt med interfacet på tvn när man fyller 1 TB-HDD med film trots allt. Funderar starkt på en Boxee, den har ju SVT-play och annat kul som flickvännen gillar. (Däremot hatar hon utseendet). Vet att tråden inte skall handla om mediaspelare så jag avslutar snabbt med att fråga om det finns någon mediaspelare som liknar Boxee till innehållet men med annorlunda utseende?
Postad 27 August 2011 - 18:16
zamson
-
zamson
-
Användare
-
-
100 inlägg
Nu har jag haft VT30 50" i ett par månader. Tänker inte på FBr så mycket längre även om det vore trevligt om firmware fixen kom till nordiska-modeller också. Två saker som jag stör mig på fortfarande - får lätt retention, även om det försvinner efter ett tag och inte syns på "titt-avstånd". Det mest irriterande är buzzing. Det surrar i olika nivåer - t.ex nu när jag tittar på fotboll och ena laget har vita tröjor. Störigt. Finns det något man kan göra eller är det "inom spec"? Jag verkar vara relativt ensam med detta problem. En annan sak jag undrar över är om ni andra ser gröna fläckar på en helt grå bakgrund. Detta syns inte under vanligt tittande men det beror nog på att man inte har helt grå bild särskilt ofta. Har märkt av en del grönt ibland i ljusa scener (även när tv:n inte är i THX-läget). Är det ens värt att höra vad återförsäljaren har att säga?
Postad 28 August 2011 - 05:48
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Det där med fläckarna låter märkligt. Fråga i kalibreringsforumet vad det kan vara för något.
Postad 28 August 2011 - 10:33
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1820 inlägg
Tog precis och köpte en 42tums Panasonic C3a för 3290kr på elelegantens hemsida. Några fler som sitter på denna budgetmodell? Ska ha denna istället för den tjock-tv jag skrev om i en annan tråd. Förväntar mig inga mirakel precis. Men borde vara helt ok för pengen? El?
Postad 28 August 2011 - 10:54
gambito
-
gambito
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Funkar det bra att streama från datorn? Eller är det bättre att köra med en mediaspelare? Tänker på Vt30
Postad 28 August 2011 - 11:59
JockeII
-
JockeII
-
Användare
-
-
130 inlägg
Tog precis och köpte en 42tums Panasonic C3a för 3290kr på elelegantens hemsida. Några fler som sitter på denna budgetmodell? Ska ha denna istället för den tjock-tv jag skrev om i en annan tråd. Förväntar mig inga mirakel precis. Men borde vara helt ok för pengen? El?
Riktigt billigt, och troligtvis riktigt prisvärt. Jag var väldigt inställd på att köpa en Panasonic U30 som extra-TV nästa vecka, men nu börjar det luta åt att jag beställer en sådan här idag istället. Det som tar emot lite är dess låga upplösning, som visserligen inte spelar stor roll då det är just en extra-TV för SD-material som inte är så lämpat för projektorn. Men jag hade ju tänkt titta en del på TV-serier på den med via HTPCn, och den låga upplösningen kan inte vara kul att navigera i. Någon som har några åsikter om den rent generellt sett? Är väl i princip förra årets C2 i nytt chassi?
Postad 28 August 2011 - 12:15
Unregistered9e4096b0
-
Unregistered9e4096b0
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Kunde ingen varnat mig att vänta på en ny tv är jäkligt jobbigt? Blir min första egna tv (ärvda tjock tv's räknas ej) 
Beställde en 50" G30 från hifiklubben, skulle ta 1-2 veckor för dem att få in den.
Kommer gamea hårt på den så kanske skriver ett par ord om det sen. Är grafiker/spelutvecklare så om den fungerar för mig vill jag nästan tro den fungerar för vem som helst då man blir lite mer uppmärksam på fel etc av att glo på grafik hela dagarna året ut. Gah, vänta vänta....
Redigerat av Unregistered9e4096b0, 28 August 2011 - 12:19.
Postad 28 August 2011 - 12:34
Illyren
-
Illyren
-
Forumräv
-
-
641 inlägg
en snabb fråga, vad är det för skillnad på Y och E modellen?
(vt30)
Postad 28 August 2011 - 14:19
Unregistered60d588d5
-
Unregistered60d588d5
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
en snabb fråga, vad är det för skillnad på Y och E modellen? (vt30) Y=Nordiskmodell E=Allmän europeiskmodell.
Postad 28 August 2011 - 15:20
srg
-
srg
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Y=Nordiskmodell E=Allmän europeiskmodell.
Vad innebär det i praktiken?
Postad 28 August 2011 - 15:53
JockeII
-
JockeII
-
Användare
-
-
130 inlägg
Yuck, såg på en videorecension av P42U30 att den använder de gamla Panasonicmenyerna. Gör en tveksam vad den har för panel i sig egentligen. Står G14 Tough panel på Panasonics hemsida, till skillnad från bara Tough Panel på C3 t.ex. Neo-PDP är det självklart inte men.
Man kan fråga sig varför Panasonic är så galet patetiska när det gäller mjukvaran på sina TV? LG och Samsung ligger ljusår före både i mängd inställningar, utseende och användarvänlighet.
Postad 28 August 2011 - 16:04
Unregistered60d588d5
-
Unregistered60d588d5
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Vad innebär det i praktiken?
E-modellerna saknar DVB-T2 mottagare och är parallellimporterade, de kan även sakna svenskbruksanvisning o. strömkabel
Postad 28 August 2011 - 16:16
Robin_K
-
Robin_K
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Hejsan, någon som kan svara på om Panasonic Viera TX-P42S30Y har inspelningsfunktion eller inte?. På prisjakt står det att den har det medans elgigantens hemsida säger tvärtom...
Postad 28 August 2011 - 18:54
Nattsvart
-
Nattsvart
-
Forumräv
-
-
737 inlägg
Sådär, då är en 50VT-30Y beställd. Och en ny förstärkare och blu-ray spelare som klarar 3D.
Allltid lite nervöst när man köper något såpass dyrt, men en dryg vecka och sen ska jag veta hur bra den verkilgen är....
Postad 28 August 2011 - 20:48
pelar
-
pelar
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Köpte en P50G30Y från Expert internetbutik i somras och tänkte dela med mig av mina erfarenheter. Packade upp TV:n, startade den och stördes genast av en fruktansvärd buzzing och ett gulstick i bilden. Bortsett från felen så var bilden bra. Jag anmälde felen till Expert som hänvisade mig till ett företag på orten som efter ett telefonsamtal skickade en TV-reparatör hem till mig. Felen konstaterades och TV:n togs in för reparation. Efter några dagar fick jag tillbaka TV:n, någon/några komponenter hade bytts och justering av färgbalans hade utförts. Buzzingen var fortfarande hörbar men inte längre alltför störande. Gulsticket var dock fortfarande störande. Kom överens med Expert om att använda TV:n några veckor för att se om gulsticket skulle försvinna. Efter några veckor var läget oförändrat och jag blev uppmanad att köra self-check. Körningen resulterade i felmeddelande self check failed. Expert tyckte då att det var lika bra att jag returnerade TV:n och att pengarna återbetalades.
Köpte så för en vecka sedan en LG 50PV350N och är helnöjd, ingen buzzing, massor av inställningsmöjligheter och en bild som är så bra att jag inte direkt kan märka att LG:n skulle vara sämre än G30:n. Med två korrekt kalibrerade och välfungerande apparater uppställda bredvid varandra och med samma insignal är det ju naturligtvis mycket möjligt att jag skulle se skillnader men jag hade nog trott att den mycket billigare LG-plasman skulle vara märkbart sämre.
Postad 29 August 2011 - 00:28
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Jag tvivlar att de blev kalibrerade. Kalibrering utförs med ljusmätare och färgmätare. Har teven enkla RGB-gain och bias-kontroller kan du justera bort gulsticket själv. Jag skulle bli väldigt förvånad om någon från expert lade ner tid på att kalibrera, ärligt talat. Sådant tar många timmar.
Det kan också vara så att du tittat på teve med en väldigt hög färgtemperatur(ju högre temperatur, ju blåare blir bilden). Det är rätt vanligt att en korrekt bild verkar mer gul när man tittar på den. När du såg gulsticket, använde du dig av en varm färgtemperatur?
Tråkigt att höra om surret från teven. Det är inte roligt. Lösningen är dock enkel ibland. Häng tyg bakom nästa teve som surrar. Tyget förhindrar att surret letar sig ut i rummet. Ju mer du kan täcka in bakom teven ju bättre.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 29 August 2011 - 00:29.
Postad 29 August 2011 - 07:59
JockeII
-
JockeII
-
Användare
-
-
130 inlägg
ju högre temperatur, ju blåare blir bilden
Tvärtom menar du.
Postad 29 August 2011 - 08:02
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Nej.
Postad 29 August 2011 - 17:03
Illyren
-
Illyren
-
Forumräv
-
-
641 inlägg
Sådär, då är en 50VT-30Y beställd. Och en ny förstärkare och blu-ray spelare som klarar 3D.
Allltid lite nervöst när man köper något såpass dyrt, men en dryg vecka och sen ska jag veta hur bra den verkilgen är....
väntar med spänning på recension!
Postad 29 August 2011 - 17:41
gambito
-
gambito
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Köpte en Vt30 idag. Finfin tv verkligen!
Hur som helst: Funkar viasat eller canal digital eller boxer direkt i tvn? Säljaren sa att viasat inte funkar, viasat säger "kanske"...
Vill gärna slippa en extra hd box. Har idag telia där bindningstiden gått ut på.
Postad 29 August 2011 - 18:31
pelar
-
pelar
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Jag tvivlar att de blev kalibrerade. Kalibrering utförs med ljusmätare och färgmätare. Har teven enkla RGB-gain och bias-kontroller kan du justera bort gulsticket själv. Jag skulle bli väldigt förvånad om någon från expert lade ner tid på att kalibrera, ärligt talat. Sådant tar många timmar.
Det kan också vara så att du tittat på teve med en väldigt hög färgtemperatur(ju högre temperatur, ju blåare blir bilden). Det är rätt vanligt att en korrekt bild verkar mer gul när man tittar på den. När du såg gulsticket, använde du dig av en varm färgtemperatur?
Tråkigt att höra om surret från teven. Det är inte roligt. Lösningen är dock enkel ibland. Häng tyg bakom nästa teve som surrar. Tyget förhindrar att surret letar sig ut i rummet. Ju mer du kan täcka in bakom teven ju bättre.
Gulsticket minskade något efter deras justering men någon kalibrering gjorde dom definitivt inte. Men de fick förmodligen en fin slant för jobbet av Expert el Panasonic... Om du menar inställningen: varm, neutral och kall som man kan välja så körde jag med kall. Dom andra lägena var alldeles för gula, vilket även reparatören noterade. Även i läge kall så såg alla på TV ut som att de led av gulsot. Reparatören skruvade lite i expertmenyn hemma hos mig vid ett andra försök att få bukt med gulsticket men konstaterade att han inte kunde göra mer. Har hört surr från andra plasma TV tidigare men buzzandet som hördes i början var långt mycket värre än det jag hört tidigare. När den reparerats så fanns fortfarande ett svagt surr som vid vissa scener var klart hörbart från TV-soffan, men det hade jag kunnat leva med om jag dämpat det något med absorbenter el dyl. Men nu med LG:n så finns det inget som helst buzz att dämpa, skönt!
Postad 29 August 2011 - 19:00
Illyren
-
Illyren
-
Forumräv
-
-
641 inlägg
Ajaj TV -guden satte stopp för min inhandling av vt30. Var inne hos expert och ville dela upp i 30månader. De gjorde en kreditupplysning som ej beviljades (klart jag är student, med extrajobb) så jag kunde ej köpa. Kändes alldeles för stort hål i plånboken ifall jag kastade mig över den direkt utan avbetalning.
Så nu till min fråga, hur kommer jag förbi denna spärr? Mina föräldrar vil jag inte blanda in då de inte skulle bli nöjda ifall jag köpte en 50tum för 20lax till min etta på 20kvm:)
Postad 29 August 2011 - 19:04
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Ett rån? Vi lovar att inte säga något.
Postad 29 August 2011 - 19:51
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
Ajaj TV -guden satte stopp för min inhandling av vt30. Var inne hos expert och ville dela upp i 30månader. De gjorde en kreditupplysning som ej beviljades (klart jag är student, med extrajobb) så jag kunde ej köpa. Kändes alldeles för stort hål i plånboken ifall jag kastade mig över den direkt utan avbetalning.
Så nu till min fråga, hur kommer jag förbi denna spärr? Mina föräldrar vil jag inte blanda in då de inte skulle bli nöjda ifall jag köpte en 50tum för 20lax till min etta på 20kvm:)
Spar ihop pengar, har man inte råd så har man inte. Det var ju inte för inte du inte fick avbetalningen beviljad.
Postad 30 August 2011 - 06:41
gambito
-
gambito
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Köpte en Vt30 igår. Hur är det, kan jag strema från tvn till datorn? Tänker inte på några större filmklipp men typ det man filmat med en videokamera på 250mb st ca.
Hittar lite mediaserver inställningar men hittar inget om det i manualen.
Postad 30 August 2011 - 10:39
Unregisteredcab460d8
-
Unregisteredcab460d8
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Köpte en Vt30 idag. Finfin tv verkligen!
Hur som helst: Funkar viasat eller canal digital eller boxer direkt i tvn? Säljaren sa att viasat inte funkar, viasat säger "kanske"... 
Vill gärna slippa en extra hd box. Har idag telia där bindningstiden gått ut på.
Viasat funkar inte med den interna mottagaren.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|