Grattis.
Kommer lyfta lite ytterligare om du tar en vända eller två med DVE HD Basics.
Den inställningen ingick i den snabba, sjukt mycket projje för dessa pengar i alla fall

* Officiell tråd - Epson EH-TW3200 *
Startad av
Pretorian
, okt 06 2010 07:22
2454 svar till detta ämne
28 relaterade trådar
Postad 19 mars 2013 - 18:33
Den inställningen ingick i den snabba, sjukt mycket projje för dessa pengar i alla fall ![]() Postad 19 mars 2013 - 22:11 Måste erkänna att jag har varit dålig på att rengöra filtret, fläkten går som den ska verkar det som i alla fall. Hur ofta bör man rengöra dammfiltret? Redigerat av Bananklasen, 19 mars 2013 - 22:12. Postad 20 mars 2013 - 13:03 Såpass alltså? Ja, det har jag verkligen inte gjort. ![]() Postad 26 mars 2013 - 09:35 Grandview Velvet Cinema Multi Horizontal 2.35:1 100" Grandview Velvet Cinema 2.35:1 100"
Redigerat av InSane, 26 mars 2013 - 09:35.
Postad 26 mars 2013 - 11:02 Då kanske en 16:9 duk med vertikal maskning skulle fungera smidigare. http://www.hembiobut...p?pgrpnr=153990 Postad 26 mars 2013 - 11:35 Problemet är att 16:9 blir så jäkla stort och det är på håret att en 100" 2.35:1 får plats på höjden. Jag har sänkt taket med akustikplattor och mina fronthögtalare ligger precis i underkant på en 100" 2.35:1 duk. Så en 100" 16:9 duk får yttermåtten 241x145 cm & 2.35:1 250x115cm yttermått. ![]() Nu ser jag inte så mycket på tv-serier i biorummet utan det är 90-95% film där inne. Postad 29 mars 2013 - 21:56 Postad 06 april 2013 - 17:45 Min fjärr har börjat krångla. Standby-knappen slutade fungera ibland och till slut helt. Trodde det var batteritorsk. Men alla andra knappar funkar klockrent. "Tyvärr" kan man ju inte skruva isär dessa dosor :-) Några tips innan jag ringer Epson? :-) Postad 18 april 2013 - 20:44 Postad 18 april 2013 - 21:51
Grandview Velvet Cinema 2.35:1 så nu står min ramspända DIY i arbetsrummet o samlar damm.
Jag har skaffat mig en ny duk, en
![]() Jag gillar den nya duken, men tyvärr är det skitsvårt att få svart som svart utan det blir lite gråblaskigt, speciellt jämfört med min DIY duk, men den var grå & den här är Gain 1 Postad 18 april 2013 - 23:36 Men om man ser det så här så kan en projektor inte uppvisa svärta alls, den kan bara släcka sina paneler mer eller mindre bra. Då spelar rummet o duken en stor roll för hur svart du kommer få svärtan. Sen är inte svärta allt! Man får inte glömma bort skuggdetaljer i svärtan. Hur ser ditt rum ut med färger på vägger tak o golv? Vad gjorde att du köpte ny duk? Redigerat av film-fanatiker, 18 april 2013 - 23:37. Postad 19 april 2013 - 09:05 Anledning till att jag bytte var att jag ville ha en lite större duk & 2.35:1 format, samt att min DIY duk inte blev helt bra. Efter den var klar så har den dragit sig lite. Sen fick jag pengar av vänner & släkt när jag fyllde år nyligen så den kostade "gratis". ![]() Väggar och golv (gammal bild) https://www.minhembi...c_id=410329.jpg Taket (gammal bild) https://www.minhembi...c_id=148078.jpg Postad 19 april 2013 - 09:36 Postad 19 april 2013 - 10:30 ![]() Jag har styrt och ställt lite med inställningarna, men det är riktigt svårt att få till svärtan bra utan att man tappar detaljerna. Sen har jag också problemet med att när jag kör 2.35:1 så tar dukens sammetskanter upp det överflödiga ljuset men det blir fortfarande en 5-10cm bred kant under duken som blir ljus, fast man tänker inte på det efter en stund. Får kanske sätta lite sammet på väggen eller nåt. Postad 19 april 2013 - 10:54 Det tror jag inte. TW3200 är inte så ljusstark i sitt bioläge eftersom irisen då stryper ljusflödet. Problemet är snarare att panelerna inte har så hög kontrast och därmed klarar den inte släcka sitt ljus så bra som du kan önska i ett så mörkt rum. Ställ först nivån på brightness rätt med kalibreringsdisk, tex DVE eller motsvarande. När det är gjort väljer du gammaläge. Det är faktiskt väldigt enkelt om du bara gör rätt. Finns bara ett läge som är rätt helt utan utrymme till godtycklighet, vad gäller svartnivån. Gamman får du måtta in med ögonen och jag skulle tro att du kan gå ganska djupt i ditt mörka rum, typ 2,3 - 2,4 ungefär. Jo, det är ju en följd av projektorns förmåga att inte släcka sitt ljus riktigt så bra som är önskvärt, precis som bristen i svärtan. En mörkare vägg(eller sammet på väggen) minskar problemet. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund Postad 19 april 2013 - 12:17 Det beror på hur "dassigt" det ser ut? Och vad du jämför med givetvis. Hur spelar du upp t.ex blu-ray? PS3 eller stand-alone? Med bio-läget med automatisk bländare(iris) på snabb hastighet samt korrekta inställningar i BD-spelaren så tycker inte jag det blir "dassigt" direkt när det är mörkt. Men, givetvis, i jämförelse med vad? Det beror på hur dassigt du uppfattar det. Kolla den här tråden, rätt intressanta bilder och hur olika inställningar direkt påverkar. http://www.avforums....ml#post13648788 Postad 19 april 2013 - 12:42 Vad varje enskild individ uppfattar är förstås godtyckligt och vi har alla olika krav. Pausa i en mörk scen i en film med blackbars och lensshifta upp bilden så att du kan se skillnaden mellan dukens "svärta" och där projektorn lyser upp svärtan så att det blir grått. Allt det som blir grått kan förbättras! Sen om huruvida det upplevs som mycket eller lite grått beror på rummet, duken och vad man har för krav. Inställningarna i utrustningen spelar så klart roll, men det finns bara ett sätt att ställa nivån på svärtan, och det är rätt nivå. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund Postad 19 april 2013 - 13:02 Som jag också skrev, flera gånger. Vad jämför vi med och vem frågar man? Subjektivt till en början. Men om vi ska börja mäta så har du givetvis alldeles rätt i att den här projektorn är svag på många plan. Här måste man då väga in priset också. Har själv haft Infocus X10 / IN80 och den här saknar en hel del i ren bildkvalité, vid en rak jämförelse. Vad jag ville visa med länken till AV, var skillnaderna mellan olika(korrekta och felaktiga) inställningar. Ibland kan man ju göra fel och sätta saker och ting helt galet. Och inställningarna i PS3an t.ex är viktiga att få rätt annars kan det bli rejält dassigt. Likaså inställningarna i projektorn, HDMI videoräckvidd t.ex bör vara på Automatisk eller Normal. Inte utökad, det gör bilden rejält urvattnad enligt mig.(Finns kanske användningsområden för utökad? Inget som jag har hittat iaf) Redigerat av Falcy, 19 april 2013 - 13:03. Postad 19 april 2013 - 13:55 Fridens liljor ![]() MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund Redigerat av Marcus_TheRock, 19 april 2013 - 13:56. Postad 19 april 2013 - 14:31 ![]() Postad 19 april 2013 - 15:17
Stäng av allt skit/bildförbättare och vad det heter både i projje och bluray spelare. Kör dve så kommer du nog uppleva bättre bild. Tycker inte att jag har dassig bild, utan riktigt bra i denna prisklass:) Postad 19 april 2013 - 21:33 Ser nog på tok för lite med min, snart ett år sen köp, endast 87 timmar. Redigerat av Unregistered94c28536, 19 april 2013 - 21:34. Postad 19 april 2013 - 22:07
Absolut! Grejerna ska väl rulla, dax va? ![]() Postad 20 april 2013 - 12:27 Jag ska aldrig rengöra projektorn igen, det var först efter jag rengjorde filtret som jag fick mina dust blobs... Redigerat av InSane, 20 april 2013 - 12:28. Postad 20 april 2013 - 14:28 Finns en bra gör-det-själv-guide för hur man blåser rent panelerna från damm här: http://www.avsforum....0#post_22130851 Postad 21 april 2013 - 16:53 Tror jag valde vardagsrum eftersom jag har den i mitt vardagsrum och inte tänkt nåt på det. Postad 21 april 2013 - 17:12
Bara och prova vad som passar dig. Själv har jag ställt in bio läget, en för dagtid/kväll justerat gamma bl,a. Personligen tycker jag vardagsrum blir för ljusstark för mig. Kör hc duk.. Postad 23 april 2013 - 06:43 Jag har för mig att jag kört vardagsrum/eco i snart 3000h, samt dynamisk/eco på Xbox360/PS3. Gillar mycket färg! Postad 23 april 2013 - 09:18
![]() Vet inte vad det är du har missförstått men en kalibrererad bild gör knappast att du ser mindre av bilden. Då har du kalibrerat din projektor fel efter förutsättningarna. En grund i en kalibrerad bild är ju att man ska just se allt som filmen innehåller, samtidigt som man maximerar prestandan ur prylarna!! Det kan ju betyda att du föredrar en bild som inte är korrekt, och det är så klart helt upp till dig och inget fel i sig. Men det är bra att känna till att om du har en korrekt kalibrerad gråskala så är det betydligt mer förlåtligt att lägga på lite extra färg utan att de fel som finns i bilden spårar ur helt. När du skriver att du har kalibrerat, menar du att du har använt DVE eller du har använt mätinstrument(själv eller utförd av någon annan)? MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund Postad 27 april 2013 - 08:41 Går det att ställa in TW3200 så den startar med full fläkt tills den får en signal, hade så på den gamla då jag inbillade mig att det höll panelerna rena. Postad 28 april 2013 - 17:57
Jag använde en DVE-skiva. Mycket möjligt att jag missuppfattat något, men bilden blev mörkare när allt var inställt enligt den. Jag gjorde det helt själv. Har nog till och med kvar inställningen. Men trivs bättre med "Vardagsrum" & "Dynamisk" vid spel. Postad 29 april 2013 - 09:59 Det beror på att du behöver högre ljusflöde för att känna att bilden är lagom stark i ditt rum. Har inget med kalibrering i sig att göra. Man kan så klart kalibrera fram en ljusstark bild också om produkterna har prestanda att klara av det. Om inte, så får man välja att kompromissa med olika saker. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund Postad 02 maj 2013 - 20:42 Tex BenQ W1070 har ju 1700 kalibrerade lumens enligt Projector Reviews... Postad 19 maj 2013 - 12:25 Nu är det dags att köpa en lampa i förebyggande syfte. Första lampan gick 2500 timmar och andra och nuvarande lampan är inne på 2700 timmar. Har använt Prisjakt: https://www.prisjakt...pris_max=&ftg=0 Jag tänkte välja lampa och hus och byta allt innan den exploderar, som första lampan gjorde. Min fråga till er på forumet är om det är någon butik jag bör vända mig till som har originallampor och bra pris? Postad 23 maj 2013 - 09:50 Hur gammal är din TW-3200? Du har väl troligtvis den generösa lampgarantin på den och då är det bara att kontakta Epson. Uppge ditt serie# så skickar de ut en ny.(3 års lampgaranti gäller i många fall, beroende lite på inköpsdatum) Postad 23 maj 2013 - 14:52 vet att 3200 är på 1800 lumens men kollar jag på film och har ca 100 " med projjen på ett avstånd på ca 4 m från duk så blir färger dassiga och matta, zoomar jag ut till maxläget får jag bra ljusstyrka i bilden för att ljuset koncentrerar sig mer. nu undra jag: finns det nåt knep för att få 100 se omatt ut? försökte flytta projektorn lite mer bakåt och zooma ut lite mer för att koncentrera ljuset mer, det bliv liiiite bättre fast väldigt marginellt. kan man köpa ljusstarkare lampor och sätta i eller får man helt enkelt leva med lite dassig färger på stor bild med en 3200? mvh isak;) Postad 23 maj 2013 - 18:10
- Mörklägg, mörklägg, mörklägg. - Ha mörka färger i rummet. Om inte det går, så hjälper det att ha en högkontrastduk istället. - Se över dina inställningar. Kalibrera gärna med hjälp av en professionell kalibrerare, eller åtminstone med någon av de kalibreringsskivor som finns att tillgå. Hur ser ditt rum ut, och i vilket lampläge kör du? Cinema är mest korrekt, men många som kör projektorn i ljusa vardagsrum föredrar att blåsa på mer med living room eller till och med dynamic. Och kanske normal före eco.
Får itne riktigt ihop det. Du skriver att du upplever färgerna som dassiga och matta. De borde ju få mer punch om du snarare flyttar projektorn framåt och därmed får en ljusstarkare bild. Längre bak blir den ljussvagare vilket å andra sidan sänker svärtbotten och möjligtvis den upplevda kontrasten. Mest ljusstyrka har du i alla fall om du flyttar den framåt. Och ja, det går alldeles utmärkt att få 100 tum "omatt" bild med 3200. Har ingen själv, men har sett ett antal, och de gör alldeles utmärkt ifrån sig. ![]() Redigerat av B8, 23 maj 2013 - 18:11. Postad 23 maj 2013 - 18:14 kanske är jag som är kräsen men om jag zoomar in (dvs försorar bilden med optisk zoom) så tappar färg och ljusstyrka "punch" så att säga, på max zoom så har ljusstyrkan halverats typ:/ har den på ca 4 meter nu från duken men zoomar jag in till 100 tum så blir tex vit filmtext gråaktig och alla färger mattas ut. kan det va nåt fel? jag kör i dynamic kör jag i cinema blir det jäkligt mörk bild tycker jag, igår kväll så vi en film på ca 100 tum i dynamic, på kvällen mörkt ute men har beiga väggar och vitt tak. tillomed då tyckte att den vita filmtexten var mattad och lite gråaktig:( kör inte heller ECO läge utan NORMAL. Redigerat av Unregistered13964cf2, 23 maj 2013 - 18:39. Postad 23 maj 2013 - 19:51 Lite justering krävs. Dynamic out of the box punchar på bra, särskilt om det är mörkt. Det är åt **** i alla lägen skulle jag säga, sjukt starkt ljus tillsammans med Normal mode. Inte konstigt att det blir "dassigt". Du kan testa min inställningar, även om jag rekommenderar dig att skaffa DVE HD basics själv, för att justera efter din egna förutsättningar. Färgläge: Bio Ljusstyrka: -5 Kontrast: -5 Färgmättnad: -5 Skärpa: Standard Färgtemp: 6500k Hudton: 0 Under avancerat: Gamma 2,3 ECO mode ( Du ska köra ECO mode, sparar på lampa ) Redigerat av Falcy, 23 maj 2013 - 19:52. Postad 24 maj 2013 - 08:35
tack så mycket ska testa dina kalibreringar:), har du inge speciella inställningar för rgb? om jag ska köra i ecomode så blir allt skitmörkt ju som om jag skulle dra ner ljusstyrka på tv:n till max!! Postad 24 maj 2013 - 10:02 Ljusflödet från projektorn ska/bör vara anpassat efter dina förutsättningar. I ett mörklagt rum utan externt inkommande ljus så lämnar en TW3200 precis lagom mycket ljus i eco läge om bilden håller sig på rimliga storlekar och duken inte har negativ gain. Om du har andra förutsättningar så kan det absolut krävas mer ljus för att uppleva en tillräckligt stark bild. De flesta TV som jag ser hemma hos folk har alldeles för mycket ljus för ett mörk rum så det är inte relevant att jämföra med.(Hur det ser ut hos dig vet jag inte). För övrigt så är det inte ljusstyrkan(brightness) som styr detta på din TV, det är snarare kontrastreglaget(eller annat reglage). PS. Om du drar ner ljusstyrkan helt så hamnar den inte på MAX. Då hamnar den på MIN. ![]() Postad 24 maj 2013 - 10:33 Om lampan är relativt ny så ska ecomode inte vara skit mörkt. Var bor du? Postad 24 maj 2013 - 23:16 Syns knappt alls på dynamisk eller vardagsrum, men då låter ju fläkten en del ![]() Dessutom en grön lodrät pixelrad på vänstra sidan, den kan jag leva med. Men hur mycket sånt här ska man behöva acceptera? Ska den ha knivskarp bild? min är lite suddig hur jag än skruvar på skärpan. Postad 25 maj 2013 - 11:05
Ok tack för infon;) har inte en aning om vad jag har för gain på duken http://www.netonnet....08/165925.4267/ Men en skum sak hände igår, satt o såg på avatar på kvällen, fick för mig att jag skulle testa flytta fram projektorn till vardagsrumsbordet då den står löst på en byrå bakom soffan. Jag flyttade fram den och testade blev lite ljusstarkare pga mindre kastavstånd. Sen när jag fyttade tillbaka den till byron så va bilden ljusare, även vid den zoomen jag haft innan. Kan det vara så att iom flytten så hoppade lampan i läge om den satt lite löst eller om nåt med slutaren lossade dom fastnat lite? Kan en lampa ta ca 15 timmar på sig att köra in sig? Postad 25 maj 2013 - 11:14
På min 3200 utrustade jag med ND2 filter vilket jag då upplevede som klart bättre bild. (svärtan blev bättre) Postad 25 maj 2013 - 11:23 Min 3200 har ingen grön rand dock blir det aldrig "knivskarp" tv skärpa, lite sudd är nog standard men rätt skarp bild ska man kunna ha, tex meny texten kan uppfattas lite suddig, går man nära bilden ser jag i alla fall tydlig lite pixelskuggning åt olika håll;) Redigerat av Unregistered13964cf2, 25 maj 2013 - 11:32. Postad 25 maj 2013 - 11:37 Vart får man tag i sådana filter då ![]() Det jag störde mig mest på innan var att Man inte fick lite bländande effekt vid starka ljusa scener tex ljusa trädslingor i avatar osv, men det fick jag efter flytten igår kväll:p vet inte hur 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |