ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)
8369 svar till detta ämne
Postad 02 november 2007 - 19:58
Raven
-
Raven
-
Användare
-
-
143 inlägg
Tyvärr, ingen FW idag heller. Jag ska se om jag orkar ringa kundtjänst lite senare. Jag ska kräva att få veta när "inom kort" är. Pratade med ktj, bl a p g a att de skickat tillbaks min gamla box ( nr 2 ). Killen fick tag i "TV-chefen" och han kunde bekräfta att det ÄR ny mjukvara på G för "färgsignal över HDMI". Så långt allt väl, men när kommer den?? Grrrrr.
Väntar med spänning...
Postad 03 november 2007 - 11:29
Prism
-
Prism
-
Forumräv
-
-
856 inlägg
Spännande då kanske det blir ett köp ändå
Postad 03 november 2007 - 12:12
Unregistered1ff325c1
-
Unregistered1ff325c1
-
Forumräv
-
-
743 inlägg
Ny bugg i boxen som jag inte läst om tidigare!
Bilden börjar hacka emellanåt, dvs. den fryser till ett kort ögonblick för att sen fungera ett kort ögonblick, ca. en halvsekund i taget. Så håller det på tills man byter kanal, då flyter det på som vanligt
Postad 03 november 2007 - 12:47
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Bilden börjar hacka emellanåt, dvs. den fryser till ett kort ögonblick för att sen fungera ett kort ögonblick, ca. en halvsekund i taget. Så håller det på tills man byter kanal, då flyter det på som vanligt
Vilken kanal får du det på? Jag har precis det du beskriver på CNBC. Den kanalen kan också bryta ihop helt ibland med massor av gröna block och hackande ljud. Då hjälper bara omstart med strömknappen på boxen.
Postad 03 november 2007 - 22:15
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
Har märkt detta jag med. typ kanske nångång i månaden, slutar att hacka fram så fort man byter kanal och sen tillbaka igen. men detta händer väldigt väldigt sällan för mej !
Postad 04 november 2007 - 15:09
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1 811 inlägg
Har märkt detta jag med. typ kanske nångång i månaden, slutar att hacka fram så fort man byter kanal och sen tillbaka igen. men detta händer väldigt väldigt sällan för mej !
Beror inte detta på sändningen? Typ digitalTV-problem i stort... Har sett liknande fenomen med en vanlig digitalbox för marksändning.
Postad 04 november 2007 - 22:48
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Någon som vet vad avgiften som dras på hyran för Comhems analoga grundutbud uppgår till ?
Postad 04 november 2007 - 23:40
Unregistered1ff325c1
-
Unregistered1ff325c1
-
Forumräv
-
-
743 inlägg
Vilken kanal får du det på? Jag har precis det du beskriver på CNBC. Den kanalen kan också bryta ihop helt ibland med massor av gröna block och hackande ljud. Då hjälper bara omstart med strömknappen på boxen.
Discovery Channel. Den jag kikar på oftast. Kan inte utesluta att det inträffar på flera kanaler.
Postad 04 november 2007 - 23:41
Unregistered1ff325c1
-
Unregistered1ff325c1
-
Forumräv
-
-
743 inlägg
Beror inte detta på sändningen? Typ digitalTV-problem i stort... Har sett liknande fenomen med en vanlig digitalbox för marksändning.
Då skulle det inte försvinna när jag skiftar kanal och direkt tillbaka.
Postad 04 november 2007 - 23:42
Unregistered1ff325c1
-
Unregistered1ff325c1
-
Forumräv
-
-
743 inlägg
Någon som vet vad avgiften som dras på hyran för Comhems analoga grundutbud uppgår till ?
Jag betalar 100:- men tror avgiften kan variera beroende på var du bor mm.
Postad 05 november 2007 - 19:02
nervsjuk
-
nervsjuk
-
Användare
-
-
105 inlägg
Jag bor i Köping och har Köpings Kabel-TV som leverantör. Idag (5 november) så startar de att sända hela sitt basutbud digitalt utan extra kostnad. Allt som behövs är en dvb-c box. Vill man ha andra kanaler som Canal+, HD-kanaler m.m. så måste man skaffa ett kort. Det liknar med andra ord ComHem, fast det är ett lokalt kabel-tvbolag. Till problemet: På deras sida näms vilka frekvenser deras muxar använder (314, 322, 354, 362, 474, 482 Mhz) Deras nätid är: 41001 Modulation: 64QAM Symbolrate: 6875 Allt verkar helt ok. Ställer in allt i Humaxen och gör en sökning, den hittar muxen och letar vidare och hittar de andra. Perfekt kan man tänka, men den hittar inga kanaler!! Den hittar nätet och säger att det är Köping Kabel-tv, signalstyrkan beroende på mux är 66-75%. Kvaliten är 100%. Vad är fel?? Är styrkan för svag??? Läser jag instruktionena för boxen så står det inget om att man måste ha programkort för att den skall fungera. De skriver att en del radiokanaler och tv-kanaler kan gå att få in utan kort, men de flesta kräver ett abbonemang. Så det kan ju inte vara det. Vad kan vara fel?? De nämner inte Humaxen på sin sida, men de nämer andra som ComHem även rekommenderar t.ex. Humax CXC-2000 PVR. Så den här borde ju också fungera. Och eftersom den hittar nätet och säger att signalkvaliten är 100% så måste det ju finnas en signal. Suck, blir tokig! Finns det någon som har någon idé ?
Postad 05 november 2007 - 20:07
awa81
-
awa81
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Jag har just installerat denna box med min HC5000 så jag vet om denna bug kommer att gå bort, Men för mig går inte buggen bort även om jag byter kanal. Det är konstant på PPV kanalen och det är ju jätte kul när man hostat upp 1200kr för att följa sitt favorit hockey lag. Att kolla på hockey när bilden fryser hela tiden är skit jobbigt. Något som vet något sätt att förminska denna bugg, säg till.
Postad 05 november 2007 - 21:05
rickricaro
-
rickricaro
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Jag bor i Köping och har Köpings Kabel-TV som leverantör. Idag (5 november) så startar de att sända hela sitt basutbud digitalt utan extra kostnad. Allt som behövs är en dvb-c box. Vill man ha andra kanaler som Canal+, HD-kanaler m.m. så måste man skaffa ett kort. Det liknar med andra ord ComHem, fast det är ett lokalt kabel-tvbolag.
Jag har samma problem som dig, dock med ett litet tillägg. När man går in i menyn system och signal så visar den 0% på både kvalite och styrka. Vet inte om du har det. Det som stör mig mest är att dom har varit så sena med informationen. Från början går dom ut med att man endast behöver en DVB-C box, sen läser man att dom även kommer att ha HD i utbudet från början i tidningen magazin (till att börja med SVTHD med fler kanaler i december). Så fick jag tag på en box som klarar HD, och tror att allt är frid fröjd. Endast några dagar innan allt ska dra igång kommer deras information ut (analoga utbudet påverkas också) men inget om någon HD kanal och tillråga på allt en lista på supportade boxar något som inte yppats tidigare. Men jag har behållt lungnet hitills för jag resonerade precis som dig , att ett antal av dom boxar som var godkända även fanns hos comhem. Hör av dig om du får reda på något så skall jag göra detsamma.
Postad 05 november 2007 - 22:19
nervsjuk
-
nervsjuk
-
Användare
-
-
105 inlägg
@ rickricaro - Bor du också i Köping alltså?
Ja, visst är de väldigt dåliga på information.
Jag tolkade som om SVT HD åtminstone skulle sändas direkt från start.
På Magazin24 så sa de att de redan hade SVT HD i nätet.
Och de enda kraven på boxen var att den skulle vara dvb-c och stödja conax.
Thats it...
Jag har mailat till Köpings Kabel-TV och frågat dem lite.
Men de är FRUKTANSVÄRT dåliga på att svara på mail...
Har du också en Humax CXHD-1000C ?
Jag kommer inte in i någon meny. Boxen gnäller bara om att den inte hittar någon kanal och ger mig 3 alternativ.
Kanalsökning, Programuppdatering och Fabriksinställning - som återställer boxen.
På Kanalsökningsidan kan jag välja frekvens m.m.
När jag väljer 314000 kHz får jag svagast signal - 60% och på 474000 och 482000 kHz får jag 73-75% styrka.
Signalkvaliteten är alltid 100%, men inga kanaler hittas. Det är j-vlig irriterande.
Jag bor på Nyckelberget, kan ju ha med område att göra.
Var bor du rickricaro?
Jag PM:ar dig om jag får något bra svar från Köpings Kabel-TV.
Men det kan dröja.... tyvärr
Postad 06 november 2007 - 08:41
rickricaro
-
rickricaro
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Ja, jag bor i Köping och har en Humax CXHD-1000C
Jag tolkade informationen precis som dig i det fallet med, har även sparat den sidan.
-"HDTV
De som vill kommer att kunna se HDTV ( High-Definition TV) med vilket menas tv-bild med högre upplösning.
- För närvarande har vi kanalen SVT HD i vårt nät. Under december månad kommer vi att få utrustningen som krävs för de resterande HD-kanalerna, säger Anders Nordqvist. (VD - min anm)"
Angående menyerna:
När jag hamnar i läget för kanalsökning så ser jag fyra ikoner på vänstra sidan.
Trycker jag då "back" så tänds dom upp och jag kan då bläddra i dom övriga menyerna.
Jag bor på Östanås i villa har dock inte provat att koppla in den direkt på uttaget.
Som det är nu har jag en ganska lång sladd till boxen.
Postad 06 november 2007 - 10:11
awa81
-
awa81
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Jag har just installerat denna box med min HC5000 så jag vet om denna bug kommer att gå bort, Men för mig går inte buggen bort även om jag byter kanal. Det är konstant på PPV kanalen och det är ju jätte kul när man hostat upp 1200kr för att följa sitt favorit hockey lag. Att kolla på hockey när bilden fryser hela tiden är skit jobbigt. Något som vet något sätt att förminska denna bugg, säg till.
Är det någon annan som har denna bugg konstant på sina PPV kanaler? Vet inte om jag måste ringa upp och säga upp mitt abonemang eller om detta fel bara råkar finnas hos mig.
Postad 06 november 2007 - 12:39
nervsjuk
-
nervsjuk
-
Användare
-
-
105 inlägg
@ rickricaro
Har fått svar från Köpings Kabel-Tv.
De vet om problemen och hoppas ha det fixat innan veckan är slut.
Tyvärr tog han upp cardpairing och sa att denna box troligtvis var låst till ComHem, vilket innebär att om man en dag vill ha fler kanaler så kommer med all sannolikhet deras kort inte att fungera i boxen.
Men den dagen, den sorgen...
Just nu finns det ju inget bra allternativ tyckte jag.
Hittade ingen annan box med hdmi (och HDTV).
Dyker säkert upp alternativ så småningom, sådana som inte är låsta.
PM:ar mailet jag fick av dem.
Är det någon som har använt denna box med annat nät än ComHem?
Med kort i alltså...
Postad 06 november 2007 - 17:10
Topper Harley 77
-
Topper Harley 77
-
Veteran
-
-
1 997 inlägg
Är det någon annan som har denna bugg konstant på sina PPV kanaler? Vet inte om jag måste ringa upp och säga upp mitt abonemang eller om detta fel bara råkar finnas hos mig.
Jag har den också men har ännu inte märkt det på ppv-kanalerna, mest på c+ sport faktiskt... Tur att kanalbyten går snabbt iaf...
Postad 06 november 2007 - 19:28
Unregistered1ff325c1
-
Unregistered1ff325c1
-
Forumräv
-
-
743 inlägg
Tur att kanalbyten går snabbt iaf... 
Snabbt?! Tre sekunder är ju extremt slött!
Postad 06 november 2007 - 20:26
awa81
-
awa81
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Tur att kanalbyten går snabbt iaf... 
Snabbt?! Tre sekunder är ju extremt slött!
Det funkar inte att byta kanal för mig, bilden hackar hela tiden ändå på PPV
Postad 07 november 2007 - 10:45
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2 231 inlägg
I princip alla problem som har tagits upp i tråden verkar jag ha klarat mig undan.
Det enda som inte riktigt fungerar för mig är att på HD-kanalerna så kan ljudet vara lite osynkat, men annars går den som tåget.
Dock är det en sak som jag tycker är dåligt, det är att man inte kan få 5.1 ljud genom HDMI-kabeln.
Och som vanligt vet inte supporten om det kommer att komma en sådan uppdatering.
Så om jag vill få ut 5.1 ljud nu måste jag ha en optisk kabel inkopplad för att sedan välja i förstärkaren att jag inte ska köra ljud via HDMI, sedan får jag ändra tillbaka när jag kollar på HD DVD eller spelare Xbox 360, verkligen irriterande.
Postad 07 november 2007 - 10:58
Fler som känner igen sig i problematiken med färgblock? Se min tråd om "colour banding"
Postad 07 november 2007 - 11:06
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1 242 inlägg
Fler som känner igen sig i problematiken med färgblock? Se min tråd om "colour banding"
Japp. Jag har exakt samma TV och box men det är inte TVn utan beror på boxen och/eller den komprimerade signalen. Colour Banding förekommer ju inte med analog TV eller från DVD och 10-bitars display räcker gott och väl.
Redigerat av rickardl, 07 november 2007 - 11:07.
Postad 07 november 2007 - 12:22
Problemet är bara att samma färgblock visar sig med den inbyggda digitalboxen, men inte alls lika tydligt. Har sett samma sak i PC-miljö DVI-HDMI också. Testa en blå bakgrund med olika nyanser på skrivbordet, så får du se. Kanske är jag som har nåt knas med datainställningarna.
Postad 07 november 2007 - 12:25
Postad 07 november 2007 - 14:04
lundis68
-
lundis68
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Hur funkar Canal+FILM HD tycker ni? Nåt strul med ljudet eller?
Jag tar ut ljudet via digitala ljudutgången på boxen till förstärkaren för att få 5.1-ljud.
Själv kör jag via parabol o Canal Digital. Länge nu har ljudet strulat o jag stör mig på att detta inte fixas. Flera ggr/min
"blippar" det till i DD-ljudet.Nån typ av störning. Canal Digital skyller på Canal+ och tvärtom!!
Därför undrar jag om ni som har comhem har samma fel.
Förrutom detta så är det inget ljud på reklamslingan som går mellan filmerna på kvällen. Helt tyst om man kör 5.1.
Även vissa filmer är det ingen dialog alls men alla andra ljud finns där.
Lundis
Postad 07 november 2007 - 15:43
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1 242 inlägg
Problemet är bara att samma färgblock visar sig med den inbyggda digitalboxen, men inte alls lika tydligt. Har sett samma sak i PC-miljö DVI-HDMI också. Testa en blå bakgrund med olika nyanser på skrivbordet, så får du se. Kanske är jag som har nåt knas med datainställningarna.
Då är det ganska klart att det är sjäkva signalen. Jag ser blockningar även via composite video från boxen till en väldigt gammal Nec CRT.
Postad 07 november 2007 - 20:33
Unregistered1ff325c1
-
Unregistered1ff325c1
-
Forumräv
-
-
743 inlägg
Nu jämförde jag bilden angående färgblock på HD-boxen och min gamla SD-box från Humax. För att tydligt kunna utröna ev skillnader så kikade jag på det beryktade Planet Earth-avsnittet som handlar om djuphaven som går i repris i detta nu.
För egen del kan jag fastlå att färgblocksproblemet inte går att härleda till HD-boxen - det såg precis lika illa ut på den andra boxen. Man såg även färgblock på den analoga mottagningen i TV:n om än inte lika markerade. Jag har även en gammal Sagembox med både digital och analog mottagare men denna orkade jag inte koppla in. Men jag förmodar att det hade sett lika illa ut i denna.
Slutsats: Färgblocksproblemet beror på den starkt komprimerade signal som Comhem sänder ut och uppstår oavsett vilken box som används. Kräv bättre och mindre komprimerad signal av Comhem så kanske vi blir kvitt detta problem - om en sisådär 10 år...
Jag har nu testat att koppla in min gamla Sagem-box för att studera ev färgblock. Dessa uppstår inte, som jag tidigare trodde, med denna gamla box. Ny slutsats:Felet ligger i Humax-boxarna, inte enbart i HD-boxen. Nu ska jag reklamera skräpet och säga upp abonnemanget i förtid.
Postad 07 november 2007 - 22:05
Mr.Hammer
-
Mr.Hammer
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Jag tar ut ljudet via digitala ljudutgången på boxen till förstärkaren för att få 5.1-ljud.
Själv kör jag via parabol o Canal Digital. Länge nu har ljudet strulat o jag stör mig på att detta inte fixas. Flera ggr/min "blippar" det till i DD-ljudet.Nån typ av störning. Canal Digital skyller på Canal+ och tvärtom!! Därför undrar jag om ni som har comhem har samma fel.
Förrutom detta så är det inget ljud på reklamslingan som går mellan filmerna på kvällen. Helt tyst om man kör 5.1. Även vissa filmer är det ingen dialog alls men alla andra ljud finns där.
Lundis
Samma strul här sedan i början på september comhem o Humax 1000. Ibland hör man bara "sidoljud" inget tal,verkar vara samma symptom som du har. Har haft boxen inne för åtgärd>> ingen skillnad, gäller C+ film o HD
Postad 08 november 2007 - 10:15
frhape
-
frhape
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Reklamera en box är inte helt enkelt. Det går inte att reklamera via supporten utan man måste skriva ett brev, alltså ett vanligt brev med frimärke och kuvert om ni kommer ihåg. De jag pratade med på supporten sa att det är det bästa sättet då de aldrig svarar via ett elektroniskt brev, ett så kallat e-mail. Så jag skrev ett brev till comhem: "Hej! Jag har under en längre tid haft problem med min digitalbox, en ”Humax CXHD 1000C”. Den har från första stund haft ett väldigt irriterande problem med så kallad ”Color banding”. Se länk: http://en.wikipedia....i/Color_banding Ni verkar inte vara medvetna om detta problem men jag lovar er, MÅNGA av era kunder har detta problem. Gå in på https://www.minhembi...howtopic=125062 och läs om ni är intresserade av vad era kunder tycker om denna box. Nåväl, jag har fått en del hjälp från er. Ni har bland annat skickat ut en tekniker och mätt signalstyrkan i min lägenhet. Jag har dessutom skickat boxen till er en gång som ni påstår lagat. Felet kvarstod dock. Nu senast skickade ni ut en ny box. Samma problem. Min gamla Humax box har inte detta problem så det är helt uppenbart att det är denna HD-box som är felet. Jag har själv provat massvis med saker för att kunna förstå vad felet är. Bytt kablar, TV-apparater, provat på olika adresser mm mm. Problemet finns kvar oavsett vad jag gör med denna box. Jag och provat ALLT och ni har skickat ut olika boxar utan att lösa problemet. Därför vill jag reklamera denna box och få pengarna tillbaka. Jag återkommer gärna någon gång i framtiden när ni lanserar en ny HD-box som fungerar. Jag vill däremot ha kvar mina abonnemang. Jag använder istället min gamla Humax box som fungerar utmärkt. Hur ska jag nu gå tillväga? Jag betalade 1995:- för boxen. Skickar ni en utbetalningsavi efter jag har skickat tillbaka boxen? Mitt kundnr/personnr: XXXXXX-XXXX Med vänliga hälsningar" Jag skrev detta brev den 24:e oktober och har inte hört ens en viskning från comhem. Snart går jag till Sverker!!!!!!!!!!!!
Postad 08 november 2007 - 10:20
Unregistered49c9c121
-
Unregistered49c9c121
-
Användare
-
-
211 inlägg
Snart går jag till Sverker!!!!!!!!!!!!

Jag börjar faktiskt luta åt detta alternativet. Om man tar upp den fantastiska inkompetensen (t.ex. att du ringer upp och berättar om color banding eller black crush och de säger "jamen det har vi inte hört något om innan"), alla problem med boxarna, samt att de låser kunder till boxen (HDTV) kanske de tycker det är värt nog att ta upp. De har faktiskt tagit upp mindre saker i PLUS.
Redigerat av Unregistered49c9c121, 08 november 2007 - 10:23.
Postad 08 november 2007 - 10:39
Magne
-
Magne
-
Lärjunge
-
-
305 inlägg
Själv kör jag via parabol o Canal Digital. Länge nu har ljudet strulat o jag stör mig på att detta inte fixas. Flera ggr/min "blippar" det till i DD-ljudet.Nån typ av störning. Canal Digital skyller på Canal+ och tvärtom!! Därför undrar jag om ni som har comhem har samma fel.
Förrutom detta så är det inget ljud på reklamslingan som går mellan filmerna på kvällen. Helt tyst om man kör 5.1. Även vissa filmer är det ingen dialog alls men alla andra ljud finns där.
Lundis
Samma strul här sedan i början på september comhem o Humax 1000. Ibland hör man bara "sidoljud" inget tal,verkar vara samma symptom som du har. Har haft boxen inne för åtgärd>> ingen skillnad, gäller C+ film o HD
Om jag lyckades länka till mitt mitt tidigare inlägg (#2115 ) i tråden så kunde ni se varför det blir så. Eftersom jag inte får det att fungera så kommer kortversionen. I stort sett handlar det om felaktiga mastrar som blir enkoderade.
Postad 08 november 2007 - 12:45
lundis68
-
lundis68
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Magne: Vad menar du? Hittar inte inlägget! Iaf ligger felet hos Canal+ i sändningen o har inte
med överföringen att göra?!
Konstigt att inte fler reagerar på detta bara? Måste väl va mer än några stycken som kollar!
Postad 08 november 2007 - 14:28
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1 242 inlägg
Magne: Vad menar du? Hittar inte inlägget! Iaf ligger felet hos Canal+ i sändningen o har inte med överföringen att göra?!
Konstigt att inte fler reagerar på detta bara? Måste väl va mer än några stycken som kollar! 
Det här skrev han: Låter som en felmastrad film. Ljudspår 1-2 stereo och ljudspår 3-4 M&E (Music and effects) där det borde ha varit Dolby E. men tror själv att det är knappast troligt att felet beror på att flera filmer är felmastrade.
Postad 08 november 2007 - 16:34
lundis68
-
lundis68
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Lustigt att detta fenomen inträffar så ofta på canal+. Nu har jag inte märkt det på ett tag iofs.
Det är/har varit så mycket skumma ljudfel på deras kanaler.
Bara en sån sak att ljudet är helt borta på reklamslingan dom kör före alla filmer. Inte så viktigt men ändå.
Under dagtid är ljudet där...
Lundis
Postad 09 november 2007 - 16:35
Alla ni som har haft problem med Comhems HD box. Kanske vi kan få svar här. http://www.fairshopp...p?opinionid=942
Postad 09 november 2007 - 18:21
Raven
-
Raven
-
Användare
-
-
143 inlägg
Jag gjorde en liten fuling i och med att de aldrig svarar på emailadressen [email protected]. Jag kollade runt på deras hemsida efter lite namn och valde några på måfå och vb:ade min felanmälkan, med bifogat foto av färgblockningar, till dessa personer. En av dem var vänlig nog att vidarebefordra detta till en Magnus E, som svarade mig enligt följande: "Beklagar att du inte har fått ett svar från kundservice tidigare. Beklagar också att du upplever problem med din digitalbox från Humax. Felet du upplever är känt för oss och vi har även lyckats återskapa detta hos oss, däremot verkar det variera beroende på fabrikat av tv. Vi samarbetar för närvarande med Humax för att kunna lösa detta snarast. Vi kan tyvärr inte säga när det kan komma att bli. Vänligen återkom om du har några andra funderingar kring detta." Ett någorlunda vettigt svar, även om det inte har någon tidsplan för lösning. Jag blev iaf psitivt överraskad över att ha fått ett svar överhuvudtaget.
Postad 09 november 2007 - 19:43
alfonzo
-
alfonzo
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Hej !
Jag har mjukvara 1.00.04 från 29 sept. 2006, och när jag söker efer ny programvara via boxen å finns ingen nyare ? Skall det vara så ?
Jag har även märkt frysningar av bilden 1-2 ggr i veckan men när man byter kanal
så försvinner de.. samt ljudbuggen med västnytt.
/ A
Postad 09 november 2007 - 19:56
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1 811 inlägg
Usch det låter som det är så många som har problem med denna box att jag inte kommer att köpa den... än. Det är bara lite synd att det är väl enda alternativet att få HD TV för mig. Jag hoppas problemet är löst åtminstone till sommaren 08 då fotbolls-EM är. Det jag undrar över är om detta problem finns för comhem-användare över stor del av landet eller om det bara är en viss del av landet?
Är det inte på gång med en ny box med dubbla tuners och hårddisk?
Postad 10 november 2007 - 10:10
frhape
-
frhape
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Reklamera en box är inte helt enkelt.
Det går inte att reklamera via supporten utan man måste skriva ett brev, alltså ett vanligt brev med frimärke och kuvert om ni kommer ihåg.
De jag pratade med på supporten sa att det är det bästa sättet då de aldrig svarar via ett elektroniskt brev, ett så kallat e-mail.
Så jag skrev ett brev till comhem:
"Hej!
Jag har under en längre tid haft problem med min digitalbox, en ”Humax CXHD 1000C”. Den har från första stund haft ett väldigt irriterande problem med så kallad ”Color banding”. Se länk: http://en.wikipedia....i/Color_banding
Ni verkar inte vara medvetna om detta problem men jag lovar er, MÅNGA av era kunder har detta problem. Gå in på https://www.minhembi...howtopic=125062 och läs om ni är intresserade av vad era kunder tycker om denna box.
Nåväl, jag har fått en del hjälp från er. Ni har bland annat skickat ut en tekniker och mätt signalstyrkan i min lägenhet. Jag har dessutom skickat boxen till er en gång som ni påstår lagat. Felet kvarstod dock. Nu senast skickade ni ut en ny box. Samma problem.
Min gamla Humax box har inte detta problem så det är helt uppenbart att det är denna HD-box som är felet. Jag har själv provat massvis med saker för att kunna förstå vad felet är. Bytt kablar, TV-apparater, provat på olika adresser mm mm. Problemet finns kvar oavsett vad jag gör med denna box.
Jag och provat ALLT och ni har skickat ut olika boxar utan att lösa problemet.
Därför vill jag reklamera denna box och få pengarna tillbaka. Jag återkommer gärna någon gång i framtiden när ni lanserar en ny HD-box som fungerar.
Jag vill däremot ha kvar mina abonnemang. Jag använder istället min gamla Humax box som fungerar utmärkt. Hur ska jag nu gå tillväga? Jag betalade 1995:- för boxen. Skickar ni en utbetalningsavi efter jag har skickat tillbaka boxen?
Mitt kundnr/personnr: XXXXXX-XXXX
Med vänliga hälsningar"
Jag skrev detta brev den 24:e oktober och har inte hört ens en viskning från comhem.
Snart går jag till Sverker!!!!!!!!!!!!

Hmm, dagen efter jag postade mitt inlägg ovan så fick jag svar från comhem att jag kommer få pengarna tillbaka. Så nu beställde jag Samsung standard boxen istället. Hellre 40 SD kanaler med bra bild och inga HD-kanalaer än 40 usla SD kanaler och två HD-kanaler.
Postad 10 november 2007 - 13:29
Unregistered1ff325c1
-
Unregistered1ff325c1
-
Forumräv
-
-
743 inlägg
-> frhape
Vilken Humax-box har du?
Jag har en som jag köpte för 1 kr för ett par år sedan bundet till ett Small-abb. Den uppvisar samma färgblockproblem som HD-boxen.
Postad 11 november 2007 - 21:02
Unregistered35490
-
Unregistered35490
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Jag gjorde en liten fuling i och med att de aldrig svarar på emailadressen [email protected].
Jag kollade runt på deras hemsida efter lite namn och valde några på måfå och vb:ade min felanmälkan, med bifogat foto av färgblockningar, till dessa personer. En av dem var vänlig nog att vidarebefordra detta till en Magnus E, som svarade mig enligt följande:
"Beklagar att du inte har fått ett svar från kundservice tidigare. Beklagar också att du upplever problem med din digitalbox från Humax. Felet du upplever är känt för oss och vi har även lyckats återskapa detta hos oss, däremot verkar det variera beroende på fabrikat av tv. Vi samarbetar för närvarande med Humax för att kunna lösa detta snarast. Vi kan tyvärr inte säga när det kan komma att bli. Vänligen återkom om du har några andra funderingar kring detta."
Ett någorlunda vettigt svar, även om det inte har någon tidsplan för lösning. Jag blev iaf psitivt överraskad över att ha fått ett svar överhuvudtaget. 
Jo, det var ju ett positivt svar, trots allt. Om du har möjlighet att svara på mailet så hade det varit intressant pressa dem lite mer på tidplan för "buggfixen". Med tanke på att de nu mer eller mindre medger att de har sålt en defekt produkt så borde det ju vara prioriterat... Är detta Comhems officiella ståndpunkt eller bara Magnus Es personliga "funderingar"? Man undrar ju när halva kundtjänst inte verkar känna till problemet överhuvudtaget... Det vore också intressant, med tanke på svaret, att få veta hur de tänker kompensera oss kunder som har fått leva med det här felet i snart ett år.
Postad 12 november 2007 - 08:21
axe19
-
axe19
-
Användare
-
-
114 inlägg
Var det inte nån här inne som hade december som senast uppdatering på boxen, mailade com hem o fick följande svar.
Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Kollade på två HD-boxar här på jobbet och vi har samma som dig V1.00.04 från september 06. Hittar ingen nyare heller.
Vad jag vet har vi inte någon nyare mjukvara än den från September 06.
Med vänlig hälsning
Postad 12 november 2007 - 15:06
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Var det inte nån här inne som hade december som senast uppdatering på boxen, mailade com hem o fick följande svar.
Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Kollade på två HD-boxar här på jobbet och vi har samma som dig V1.00.04 från september 06. Hittar ingen nyare heller.
Vad jag vet har vi inte någon nyare mjukvara än den från September 06.
Med vänlig hälsning
Jag har V1.00.06 från Dec 2006 så den finns i alla fall ( dock med black crush över HDMI den med )
Postad 12 november 2007 - 17:14
Raven
-
Raven
-
Användare
-
-
143 inlägg
Samma här, har också 1.00.06 från dec 2006. Haft det på båda de boxar jag testat (fick första i september).
Postad 12 november 2007 - 17:32
Magne
-
Magne
-
Lärjunge
-
-
305 inlägg
Magne: Vad menar du? Hittar inte inlägget! Iaf ligger felet hos Canal+ i sändningen o har inte med överföringen att göra?!
Konstigt att inte fler reagerar på detta bara? Måste väl va mer än några stycken som kollar!  Det här skrev han:
Låter som en felmastrad film. Ljudspår 1-2 stereo och ljudspår 3-4 M&E (Music and effects) där det borde ha varit Dolby E.
men tror själv att det är knappast troligt att felet beror på att flera filmer är felmastrade.
Orginalfilmer som kommer in ligger ofta så med stereo på 1,2 och m&e på 3,4. Av orginalet görs en sändningsmaster med en för huset rätt tidkod, (T ex 10:00:00:00 start) och rätt ljud. Antingen stereo på alla 4 ljudspår eller DolbyE på de två sista. Nu kan jag inte säga att det är så det ligger till för de tillfällen ni märkt, men resultatet av en felmastrad film blir precis så som ni har upplevt. Edit: anledningen att inte fler reagerar är att det bara märks om man använder dolbyljudet och inte vanliga stereoljudet.
Redigerat av Magne, 12 november 2007 - 17:35.
Postad 12 november 2007 - 17:47
lundis68
-
lundis68
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Ok! Förstår principen.... verkar som det var nåt tillfälligt - har inte hört det på ett tag nu!
Vill också få det bekräftat att DD-ljudet "blippar til" emellanåt på Canal+FILM HD. Enbart på DD inte
PCM-ljudet.
Kan va svårt att höra för vissa (bla min sambo) men lyssnar man när det är typ "stråk-orkester" som bakgrundsljud
hörs det jättetydligt. Verkar bara komma ifrån centerkanalen. Oftast i samband med prat(dialog). Kommer med
ca 10 sek intervall (varierar mellan 2 sek o nån minut).
Tror felet ligger hos Canal+, därför vill jag bara få det bekräftat att Comhemmare har samma strul.
INGEN?
Lundis
Postad 12 november 2007 - 19:23
Magne
-
Magne
-
Lärjunge
-
-
305 inlägg
Ok! Förstår principen.... verkar som det var nåt tillfälligt - har inte hört det på ett tag nu!
Vill också få det bekräftat att DD-ljudet "blippar til" emellanåt på Canal+FILM HD. Enbart på DD inte PCM-ljudet.
Kan va svårt att höra för vissa (bla min sambo) men lyssnar man när det är typ "stråk-orkester" som bakgrundsljud hörs det jättetydligt. Verkar bara komma ifrån centerkanalen. Oftast i samband med prat(dialog). Kommer med ca 10 sek intervall (varierar mellan 2 sek o nån minut).
Tror felet ligger hos Canal+, därför vill jag bara få det bekräftat att Comhemmare har samma strul.
INGEN?
Lundis
Har du en Onkyo 595 eller en denon 1802 eller närliggande modeller från samma årgång? Då kan det vara ett känt problem med just dessa och dolby. Dom och några till har dolby-chip i sig som är lite felaktiga. Och det i kombination med en viss "flagga" i dolbyströmmen ger små blipp i ljudet. Problemet finns även på vissa DVDutgåvor. t ex Jurassic Parc och Pearl habour. Dolby jobbar på att lösa det problemet.
Postad 13 november 2007 - 09:16
lundis68
-
lundis68
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Nej!
Har en Harman Kardonförstärkare.
Det är ENDAST på Canal+ FILM HD som dessa "blippar" finns i ljudet. Inga andra
kanaler med dd-ljud på boxen. Samma blippar på 3 olika HD-boxar (2 sagem o 1 Humax-satbox. Inget via dvd eller min gamla DVB-T-box.
Ska kolla om det även låter ifrån tv:n. Det borde det göra om det är fel på sändningen. Kör med analoga ljudutgången
på boxen (röd-vit-kabel) till tv:n. Förmodar att boxen gör om dd-ljudet o skickar det till tv:n analogt via dessa
kablar.
Lundis
Postad 13 november 2007 - 12:01
Magne
-
Magne
-
Lärjunge
-
-
305 inlägg
Hallå. Det är endast C+HD som har dolby-kort med det problemet. Eller rättare sagt de andra C+kanalerna använder utrustning som kringgått problemet med de felaktiga dolby-kretsarna som finns på marknaden. Jag hade samma problem själv med min onkyo 595, men när jag tog hem ett dolby-instrument från jobbet så visade det att det inte var nått fel på signalen. Det gav mig anledning att uppgradera stärkare. Jag har pratat med teknikerna på C+ och dom har satt folket på dolby att försöka ordna nån lösning på problemet. Det finns även andra märken tex kenwood med problemet, men jag vet inte om det finns på h/k. ex. http://www.avforums....p/t-114800.htmlhttp://integrahometh...press.cfm?id=33
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|