Jag kopierar inte filmer själv annars hade jag ju troligen vetatDu vet väl vilka inställningar du har när du kopierar dina bluray-filmer?Ang 24 bilder/sec: Brukar det stå i filmens titel om det är 24 f/s eller måste man kolla med G-Spot för att se det eller är alla kopior av blueray filmer i 24 f/s?
* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *
TViX HD M-4100SH
(Mediaspelare)
|
1
|
(93)
|
Inga priser | |
TViX HD M-5100SH
(Mediaspelare)
|
1
|
(21)
|
Inga priser |
TViX M-4100 HD + DVB-T HD T430 Tuner (32 inlägg)
|
17 år sedan |
Dator eller mediaextender? (1 inlägg)
|
17 år sedan |
Funkar mediaextenders för inspelning? (20 inlägg)
|
17 år sedan |
HDMI out Tvix 4100SH (20 inlägg)
|
17 år sedan |
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg)
|
17 år sedan |
Bästa mediaspelaren? (10 inlägg)
|
17 år sedan |
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg)
|
18 år sedan |
Hjälp (15 inlägg)
|
18 år sedan |
Ljudproblem Tvix M-4100 (3 inlägg)
|
18 år sedan |
HTPC vs Tvix (24 inlägg)
|
18 år sedan |
DViCO TVIX HD M-5100SH - 'Kaffeburken' som håller måttet! (98 inlägg)
|
18 år sedan |
TViXen över internet (4 inlägg)
|
18 år sedan |
Twix 5100-NAS (8 inlägg)
|
18 år sedan |
Postad 01 November 2007 - 17:00
Postad 01 November 2007 - 17:05
Du har drömtHmmm , jag har för mig att det skrivits ett antal ggr att 5100 ej har fläkt pga sitt aluminium chassie som istället skulle leda bort värmen men maskinen i recentionen har ju fläkt! Eller har jag bara inbillat mig att den skulle vara fläktlös?Oj, det här var trevligt att läsa.
![]()
https://www.minhembi...m/artiklar/1348
Får inte ftpn att funka där man kan ta hem nya FW, någon som har sparat den?
Edit*
Här är en direkt länk tvix_M-x100 1.3.05
Redigerat av Damp, 01 November 2007 - 17:17.
Postad 01 November 2007 - 18:30
1. Japp. Köp en vanlig SATA-hårddisk 3,5" i valfri storlek (hardcoreentusiasterna kör 1 TB) - alltså sådana som sitter i vanliga datorer idag.En sista fundering.. Man kan alltså köpa en utan HDD i och själv montera i en?
Hur fungerar programvaran annars?? Lägger man över filmerna på Tvixen eller man kan streama allt om det känns bättre??
Kan man kanske ladda ner direkt på Tvixen från kompen via det trådlösa nätverket så att man har allt liggandes på Tvixen, så man slipper streama och hålla koll på om datorn står igång??
2. Lägg på den interna disken, spela upp från en extern hårddisk som du kopplar in via en USB-kontakt, spela upp via nätverk, spela upp trådlöst via nätverk om du köper till en WLAN-adapter och ansluter via en USB-kontakt osv. Ska du streama HD-film så är inte WLAN att rekommendera ska jag väl tillägga. Det krävs bra med bandbredd och trådlöst nätverk är inte tillräckligt bra än.
3. Bättre alternativ helt klart. Samla det du ska se på den interna disken, eller - spela upp det du vill spela upp från din dator som kanske står i ditt arbetsrum om du har nätverk kopplat. Du kan ha fyra nätverksdiskar anslutna samtidigt till TViX:en.
Postad 01 November 2007 - 18:38
Det funkar bra med .mkv-filer som är mindre..är det en storleks-fråga? Det var samma problem med den förra FW..
Någon som har samma eller liknande problem?
Postad 01 November 2007 - 19:01
1. Japp. Köp en vanlig SATA-hårddisk 3,5" i valfri storlek (hardcoreentusiasterna kör 1 TB) - alltså sådana som sitter i vanliga datorer idag.En sista fundering.. Man kan alltså köpa en utan HDD i och själv montera i en?
Hur fungerar programvaran annars?? Lägger man över filmerna på Tvixen eller man kan streama allt om det känns bättre??
Kan man kanske ladda ner direkt på Tvixen från kompen via det trådlösa nätverket så att man har allt liggandes på Tvixen, så man slipper streama och hålla koll på om datorn står igång??
2. Lägg på den interna disken, spela upp från en extern hårddisk som du kopplar in via en USB-kontakt, spela upp via nätverk, spela upp trådlöst via nätverk om du köper till en WLAN-adapter och ansluter via en USB-kontakt osv. Ska du streama HD-film så är inte WLAN att rekommendera ska jag väl tillägga. Det krävs bra med bandbredd och trådlöst nätverk är inte tillräckligt bra än.
3. Bättre alternativ helt klart. Samla det du ska se på den interna disken, eller - spela upp det du vill spela upp från din dator som kanske står i ditt arbetsrum om du har nätverk kopplat. Du kan ha fyra nätverksdiskar anslutna samtidigt till TViX:en.
Helt underbart det här ju.
Har som sagt en 500GB hdd i compen som ska plockas ut nu när den säljs, hade tänkt använda den externt men den blir ju kanon att montera in i en Tvix.
Är det förövrigt någon skillnad mellan modellerna eller det är bara en design fråga?
Postad 01 November 2007 - 19:19
En designfråga i princip. 5100-modellen är betydligt snyggare och har en lite lyxigare känsla eftersom den är gjord helt i borstad aluminium till skillnad från 4100-modellen som är gjord i plast. 5100-modellen har också guldpläterade kontakter och det är de enda skillnaderna. Annars är det samma menyer, samma innehåll osv. Några hävdar att 5100-modellen eventuellt kyler disken något bättre då det är lite mer luft i den samt att den borstade aluminiumen i sig kyler spelaren bättre (om detta stämmer vet jag faktiskt inte).Är det förövrigt någon skillnad mellan modellerna eller det är bara en design fråga?
Redigerat av sean.wiklund, 01 November 2007 - 19:19.
Postad 01 November 2007 - 19:44
Filmen ligger på C-disken i en mapp som är utdelad m.h.a. NetShare 1.09!!
Information
Not enough Permission to write or delete!!!
OK
Vet någon varför? TVIX'n ska väl inte göra något på PC'n?
Postad 01 November 2007 - 19:52
Repetition är alltid braVi skrev om vart annat så det blev dubbla svar på vissa saker...
![]()
Det du skriver är nog rätt om att 24 bilder/sek inte är bättre på något sätt, men det är det enda sättet att få filmen så orörd som möjligt från orginalet så att säga.
Ryckningarna tror (och hoppas) jag att inte processorn står för. Tycker inte att det gäller samtliga filmer och misstänker därför annat i kedjan. Har du också något form av kontakt med Dvico?
Om jag ska gissa så tror jag att TViXen skickar ut exakt 24 fps, dvs inte 23.976. Jag ser det också på min Pioneer 427, om det vore korrekt signal borde jag kunna aktivera 24Hz -> 72Hz läget i TVns menyer, men det gråat. Har just testat med RC1 och det är ingen skillnad vad gäller det och den känner ej heller av 720p@24Hz, däremot är bl a brightness fixat som det också står i change log.
Nej, jag har ingen direktkontakt med DViCo, hade tänkt att gå med som betatestare, men har det sisådär med tiden. Jag utgick endast från vad jag sett skrivet på mpcclub.com om de punkter de skickade över till DViCo.
Du har alltså direktkontakt med DViCo, nice
Du och/eller Sean får gärna vidarebefordra en önskan. Det vore kanon om man kunde ställa in GUI:ens (menyns) upplösning separat från Video ut (ingen aning om det går). Jag skulle gärna alltid ha menyn satt till 1280x720 medan jag vill växla video ut över hela registret oberoende av menyns upplösning.
Postad 01 November 2007 - 19:59
Det har inget med storleken att göra. De 2 1080p .mkv filer jag testat var betydligt större än så. Problemet är nog snarare codec-relaterat. Matroska är en kontainer och kan innehålla en massa olika källmaterial. Att TViX stöder .mkv betyder inte att den stöder precis alla .mkv som finns. Du får kolla upp exakt vad det är för videoinehåll i filen som du tänkt spela upp.Jag har kört in den nya FW på min 4100, och ska testa en 6.8 GB stor .mkv-fil i upplösningen 1280*528. Detta funkar inget vidare.. Tvixen säger "play", det flimmrar till och sen går den till "stop". Inget visas, inget ljud..nothing..
Det funkar bra med .mkv-filer som är mindre..är det en storleks-fråga? Det var samma problem med den förra FW..
Postad 01 November 2007 - 20:10
Det har inget med storleken att göra. De 2 1080p .mkv filer jag testat var betydligt större än så. Problemet är nog snarare codec-relaterat. Matroska är en kontainer och kan innehålla en massa olika källmaterial. Att TViX stöder .mkv betyder inte att den stöder precis alla .mkv som finns. Du får kolla upp exakt vad det är för videoinehåll i filen som du tänkt spela upp.Jag har kört in den nya FW på min 4100, och ska testa en 6.8 GB stor .mkv-fil i upplösningen 1280*528. Detta funkar inget vidare.. Tvixen säger "play", det flimmrar till och sen går den till "stop". Inget visas, inget ljud..nothing..
Okej, jag förstår. Det fungerar bra att spela upp filen på PCn med VLC, meninte på Tvixen. Finns det anledning att tro att det skulle fungera bättre om man spelade filen via Tvix NetShare? Är det skillnad alls på att spela via NetShare eller köra direkt via nätverket?
Tack på förhand!
Postad 01 November 2007 - 21:34
Ja, i stort sett allt fungerar med VLC, det är tyvärr inte lika enkelt med mediaspelareOkej, jag förstår. Det fungerar bra att spela upp filen på PCn med VLC, meninte på Tvixen. Finns det anledning att tro att det skulle fungera bättre om man spelade filen via Tvix NetShare? Är det skillnad alls på att spela via NetShare eller köra direkt via nätverket?
Tack på förhand!
TViX Netshare har bara med LAN anslutningen att göra så att använda SMB (vad du antagligen kallar direkt via nätverket) eller NFS (Network File System, t ex TViX Netshare) är olika protokoll för att åstadkomma samma sak.
Det är tyvärr så att om filen du vill spela upp är gjord med en codec som TViX inte stöder så kommer den inte att fungera. Det går dock eventuellt att konvertera till en annan och då få det att fungera, men det var länge sedan jag höll på att leka med videoredigering så jag har glömt det mesta.
Postad 01 November 2007 - 21:49
Jag har satt allt i setup som på bilden i artikeln https://www.minhembi...m/artiklar/1348 men får bara ut ljud via HDMI för vissa filmer.
Såg att det fortfarande var något knas med HDMI
- Other known issues -
1. HDMI compatibility problem with some Display.
Jag har en SONY KDL V2500. Ljudet till steron digitalt fungerar perfekt och sätter jag om till PCM går den via HDMI!
Sedan laddade jag ner Animusic: Resonant Chamber från Azureus och där blir det inget ljud alls!
Tips?
Tyvärr har jag också redan haft 2 hängningar med nya FW :-(
Spelning över nätverket av filmer som fungerat innan!
Postad 01 November 2007 - 21:53
Hade samma sak , slog om tv format i setup menyn på tvixen ifrån pal till ntsc och så funkade det bra sedan , Det är netshare som ger ifrån sig felmeddelandet och det är tvixen som lämnar en felbeskrivnings-fil(.ted) i din utdelade mapp. Det tvixen gör på pc:n är ju att kontakta din utdelade mapp för att spela upp någonting där ifrån.Ibland när det knasar till på TVIX'n när jag kör en film via nätverket (trådat) så kommer detta upp på PC'n.
Filmen ligger på C-disken i en mapp som är utdelad m.h.a. NetShare 1.09!!
Information
Not enough Permission to write or delete!!!
OK
Vet någon varför? TVIX'n ska väl inte göra något på PC'n?
Postad 01 November 2007 - 21:54
Det är kanske för tidigt att ropa hej än men jag har gjort två 30-minuters inspelningar från SVT HD och tittat genom dem efteråt. Inspelningarna var helt utan störningar så det ser i alla fall lovande ut.
Jag kan också se SVT HD live.
Om det här håller sträck så är i alla fall mitt huvudmål med TVIX uppfyllt.
Jag har inte sett så mycket TV live men råkade ut för en liten underlighet. När jag såg ABC-nyheterna på SVT2 frös bilden alldeles i slutet av sändningen. Jag misstänker att det kan ha varit när de skulle byta från lokalsändningar till rikssändningar. Jag har alltid haft känslan av att de använder olika synkklockor för de här sändningarna. Jag är inte säker på att det har något samband med det men det är en liten misstanke.
Jag trodde först att hela TVIX hängt sig och eftersom jag var nyfiken på nyhetssändningen bytte jag till en annan digital-tuner så länge. Efter riksnyheterna koppllade jag in TVIX igen och fortfarande låg bilden från ABC kvar. Det fungerade att byta till SVT1 och tillbaka till SVT2 som då fortsatte som vanligt.
Jag ska försöka komma ihåg att hålla ögonen på det här fenomenet de närmaste dagarna för att se om min misstanke håller sträck.
Jag har bara kört några få videofiler så jag har inte så bra uppfattning om hur mycket problem som kan finnas där. Jag har testat några videofiler som jag inte lyckats köra tidigare (och som funkar bra i PC) men de fungerar fortfarande inte. För mig är det bara lite irriterande men inte livsavgörande.
/Göran
Postad 02 November 2007 - 01:40
Repetition är alltid braVi skrev om vart annat så det blev dubbla svar på vissa saker...
![]()
Det du skriver är nog rätt om att 24 bilder/sek inte är bättre på något sätt, men det är det enda sättet att få filmen så orörd som möjligt från orginalet så att säga.
Ryckningarna tror (och hoppas) jag att inte processorn står för. Tycker inte att det gäller samtliga filmer och misstänker därför annat i kedjan. Har du också något form av kontakt med Dvico?
Om jag ska gissa så tror jag att TViXen skickar ut exakt 24 fps, dvs inte 23.976. Jag ser det också på min Pioneer 427, om det vore korrekt signal borde jag kunna aktivera 24Hz -> 72Hz läget i TVns menyer, men det gråat. Har just testat med RC1 och det är ingen skillnad vad gäller det och den känner ej heller av 720p@24Hz, däremot är bl a brightness fixat som det också står i change log.
Nej, jag har ingen direktkontakt med DViCo, hade tänkt att gå med som betatestare, men har det sisådär med tiden. Jag utgick endast från vad jag sett skrivet på mpcclub.com om de punkter de skickade över till DViCo.
Du har alltså direktkontakt med DViCo, nice![]()
Du och/eller Sean får gärna vidarebefordra en önskan. Det vore kanon om man kunde ställa in GUI:ens (menyns) upplösning separat från Video ut (ingen aning om det går). Jag skulle gärna alltid ha menyn satt till 1280x720 medan jag vill växla video ut över hela registret oberoende av menyns upplösning.
Det är ju mer eller mindre omöjligt att få reda på vad som skickas ut från Tvixen utan högteknologisk utrustning, men min proj känner av signalen som 24Hz i alla fall och kör sedan ut den i 96Hz. I Tvixen's info brukar det stå 23,976 men man vet ju inte till 100% som sagt.
Nej, jag har ingen kontakt med Dvico. Syftade på Sean i texten.
Det verkar för övrigt inte som att GUI't görs om efter upplösning utan endast skalas om. Ser riktigt suddigt ut i 1920x1080p innan man tryker igång en film.
Postad 02 November 2007 - 07:45
Om jag använder tidsstyrda inspelningar så är skärmen svart när TVIX spelar in. Det verkar inte finnas någon signal i HDMI-porten. Om jag trycker TV OUT ett antal gånger så kommer HDMI-signalen tillbaka.
/Göran
Postad 02 November 2007 - 09:18
Ja, det blir mest en gissningslek när man inte är helt säker och inte kan verifiera det på något enkelt sätt. Finns väl några HD-DVD spelare som dragits med det problemet jag beskrev ovan varför jag gissade att också TViXen gör samma sak. Du skrev tidigare att du sett någon/några film(er) som flutit på bra (HD filmer vill säga). Om du kan ge något/några exempel så att jag kan testa vore det bussigt. Jag har som sagt endast testat med 2 st 1080p@24 filmer och både uppvisade samma resultat.Det är ju mer eller mindre omöjligt att få reda på vad som skickas ut från Tvixen utan högteknologisk utrustning, men min proj känner av signalen som 24Hz i alla fall och kör sedan ut den i 96Hz. I Tvixen's info brukar det stå 23,976 men man vet ju inte till 100% som sagt.
OK, då missförstod jag det, sorry. Kanske Sean kan kolla upp hur det ligger till med 24Hz, om DViCo jobbar något mer med det innan RC ska bli till officiell FW eller om det endast var vitnivån de korrigerade.Nej, jag har ingen kontakt med Dvico. Syftade på Sean i texten.
Ja, själva bakgrundsbilden är nog "bara" en lågupplöst variant, jag menade mer att jag skulle vilja ha en separat upplösning för menyerna och för video ut, om det ens är möjligt vill säga.Det verkar för övrigt inte som att GUI't görs om efter upplösning utan endast skalas om. Ser riktigt suddigt ut i 1920x1080p innan man tryker igång en film.
Redigerat av Wolfy, 02 November 2007 - 09:18.
Postad 02 November 2007 - 09:29
Nu väntar jag bara på att hitachis nya tysta hårddiskar skall dyka upp på webhallen sen så känns twixen rätt komplett. Det enda som saknas är ett vettigt ställe att köpa HDmaterial på nätet.
PS, är det någon som provat att köra sin twix med en brygga istället för USB-dongel?
Postad 02 November 2007 - 10:28
Jag har tagit upp detta förut men ej fått svar, är det någon som kör med progressive komponent och får det att fungera? nu kör jag senaste fw 1.3.05 och det funkar icke men med fw 1.0.22 så kan jag välja tex 576p.
/Tompa
Postad 02 November 2007 - 11:33
Hej!
Jag har tagit upp detta förut men ej fått svar, är det någon som kör med progressive komponent och får det att fungera? nu kör jag senaste fw 1.3.05 och det funkar icke men med fw 1.0.22 så kan jag välja tex 576p.
/Tompa
Fungerar fint för mig.
Man måste välja "component/DVI" för att valet ska dyka upp bara.
Postad 02 November 2007 - 11:37
Allt jag har provat spela upp än så länge ger horisontella band i en massa färger... oftast lila och gröna.
Ska se senare om HDMI också är drabbat, men den utgången är helt förstörd för tillfället hos mig.
Postad 02 November 2007 - 11:40
Postad 02 November 2007 - 11:44
tack för svaret Gabbe, jo jag har valt komponent/dvi men då måste jag ha något typ av fel
men jag fattar inte vad, eftersom det funkar med en gammal fw så känns det inte som ett hårdvarufel heller, skit också, bilden blir inte bra med bara 576i eftersom jag har en lite äldre projje
Jo, de äldre vill oftast ha hjälp av spelaren att göra det jobbet.
Har du provat med 1.2.27? Visserligen en beta, men hittills den bäst fungerande för mig.
Har haft svårt att kolla allt annat p.g.a. vad jag skrev i mitt förra inlägg...
Postad 02 November 2007 - 12:12
Postad 02 November 2007 - 12:17
För er som vill leka lite med att göra lite snyggare bakgrunder och så i TViX:en i helgen, så kan jag rekommendera följande länk för lite inledande läsning:
http://www.avsforum....ad.php?t=801719
I den diskuteras ett program som heter "Wallpaper Interface Designer for TViX Players (WIB-T)" och som går att läsa mer om och ladda ner här:
http://wib-t.wyri.net/
Man kan alltså få TViX:en att visa till exempel följande bild med lite hjälp av programmet och lite trixande:

Jag har inte testat det själv än (ska sätta mig med det efter jobbet idag och leka) men min kollega gjorde det en snabbis och det kan bli betydligt snyggare, roligare och mer informativt i GUI:t (menyerna). GL HF!
Postad 02 November 2007 - 12:22
Jo jag har testat alla betor och alla officiella fw fån 1.0.22 och framåt men det funkar ej, Gabbe har du kollat så alla kontakter till komponent kabeln är ordentligt intryckta? eller prövat en annan kabel?
Ska kolla det (igen), men det funkade felfritt tills den nya firmwaren lades i burken.
Har nog bara denna 800-kronors Suprakabeln att testa med.
Postad 02 November 2007 - 12:41
Jag har testat det sedan första versionen och den är fortfarande buggig då den inte kommer ihåg dina inställningar och mallar som du skapar men visst är det skönt att ha lite hjälp att skapa bra bakgrundsbilder som ger lite info kring filmen, blir lättare att välja på filmkvällen hemma kan man ju säga.Hej på er alla!
För er som vill leka lite med att göra lite snyggare bakgrunder och så i TViX:en i helgen, så kan jag rekommendera följande länk för lite inledande läsning:
http://www.avsforum....ad.php?t=801719
I den diskuteras ett program som heter "Wallpaper Interface Designer for TViX Players (WIB-T)" och som går att läsa mer om och ladda ner här:
http://wib-t.wyri.net/
Man kan alltså få TViX:en att visa till exempel följande bild med lite hjälp av programmet och lite trixande:
Jag har inte testat det själv än (ska sätta mig med det efter jobbet idag och leka) men min kollega gjorde det en snabbis och det kan bli betydligt snyggare, roligare och mer informativt i GUI:t (menyerna). GL HF!
Jag saknar dock funktionen att hämta all info från IMDB eller Yahoo Movies då detta skulle underlätta extremt mycket att få till.
Jag har börjat klura på om man inte kunde göra en ONline-version med samma funktionalitet m.h.a PHP och diverse plugins/addons, tom tittat på perl och python moduler för att hämta info från IMDB men jag har inte hittat något bra för att generera JPG'ar ännu.. Har någon några tips så är de välkomna.
Det fanns tidigare ett program som hette "tvix helper" som utvecklades av en svensk har jag för mig men jag hittar det inte längre..
Postad 02 November 2007 - 13:24
Någon moderator får gärna fixa till trådtiteln igen
Jag har anmält detta till moderator, så det ändras väl så småningom.
Postad 02 November 2007 - 13:28
Postad 02 November 2007 - 14:04
Jo jag har testat alla betor och alla officiella fw fån 1.0.22 och framåt men det funkar ej, Gabbe har du kollat så alla kontakter till komponent kabeln är ordentligt intryckta? eller prövat en annan kabel?
Ska kolla det (igen), men det funkade felfritt tills den nya firmwaren lades i burken.
Har nog bara denna 800-kronors Suprakabeln att testa med.
Verkar funka med HDMI-utgången.
Helt klart ett signalberoende fel, men om det är i Tvixen, kabeln eller TV'n har jag inte orkat ta reda på än.
Ska ändå lägga in den gamla firmwaren för att kolla... jag har inte rört grejorna fysiskt sen innan flashningen och då funkade det.
Postad 02 November 2007 - 14:18
Det blir inte helt flytande förrän Tvixen ger exakt 23.976 bilders per sekund istället för de avrundade 24 som det verkar vara i nuläget. Det är rätt schysst nu, men det blir mer synligt om man kör upp bilden på duk tyvärr.
Postad 02 November 2007 - 14:55
tack för svaret Gabbe, jo jag har valt komponent/dvi men då måste jag ha något typ av fel
men jag fattar inte vad, eftersom det funkar med en gammal fw så känns det inte som ett hårdvarufel heller, skit också, bilden blir inte bra med bara 576i eftersom jag har en lite äldre projje
Kör du med Auto EDID? Kanske den känner av fel från projjen?
Alternativt, radera edidfilen som ligger på hårddisken i Tvixen (om du har HD där).
Postad 02 November 2007 - 15:16
Det skulle jag kanske inte gjort.
Tvixen visas inte på TVn "Ingen signal"
Efter Boot dyker det upp på Tvixens lilla display: Menu, Video Audio, Photo, Set up.
Mina mappar heter Foto, Film, Musik, de syns inte.
Hur ska jag göra för att gå för att kunna se Tvixens meny på tvn?
Kan man i värsta fall gå tillbaka till senaste fungerande FW?
Postad 02 November 2007 - 15:21
Postad 02 November 2007 - 15:27
Alternativt, radera edidfilen som ligger på hårddisken i Tvixen (om du har HD där).
Ja det är lite lustigt Auto EDID är gråmarkerat, jag kan inte välja det. Jo jag har en HD i Tvixen så du menar den finns en edid fil också har sett att det blir en TED fil, ska pröva det, tack för tipset
Postad 02 November 2007 - 15:29
Som det står på 1000 ställen i den här tråden: Tryck på tv-out knappen 2 gånger...
Det har jag redan gjort det, annars hade jag inte frågat, det funkar inte.
Varför dyker det dessa nya menyer upp?
Jag skall lägga tillbaks någon gammal FW nu.
Den här nya skulle iaf inte fixa att läsa inbäddade subs.
Postad 02 November 2007 - 15:40
Om du vill använda fjärrkontrollens knappar för att snabbt nå just "Photo", "Video" och "Audio" så måste du också döpa mapparna i TViX:en till just det (och kan alltså inte ha "Musik" som namn utan måste ha "Audio"). Bara en liten parantes.Nu har jag lagt in 1.3.05
Det skulle jag kanske inte gjort.
Tvixen visas inte på TVn "Ingen signal"
Efter Boot dyker det upp på Tvixens lilla display: Menu, Video Audio, Photo, Set up.
Mina mappar heter Foto, Film, Musik, de syns inte.
Hur ska jag göra för att gå för att kunna se Tvixens meny på tvn?
Kan man i värsta fall gå tillbaka till senaste fungerande FW?
Om du fortsätter trycka några gånger på TV Out-knappen så cirklar du olika TV-lägen. Prova det fler gånger än två gånger.
Ja, du kan uppgradera/nedgradera hur mycket du vill.
Postad 02 November 2007 - 15:42
har kört några xivd avi filer med vbr ljus som har funkat kannon...
men nu när jag ska testa en annan xvid avi med vbr ljud så försvinner ljude efter ca 18sec...
någon som vet vad det kan beror på..
Postad 02 November 2007 - 15:54
Postad 02 November 2007 - 17:13
EDID_ONK_0x6107_0x00000000.ted
Vad är detta?
Postad 02 November 2007 - 17:22
Nu väntar jag bara på att hitachis nya tysta hårddiskar skall dyka upp på webhallen sen så känns twixen rätt komplett. Det enda som saknas är ett vettigt ställe att köpa HDmaterial på nätet.
vad är det för hårddiskar du tänker på här? nåt man missat?
Postad 02 November 2007 - 17:42
Skulle byta namn på mapparna så att det passar Tvixen och hittade följande fil i roten:
EDID_ONK_0x6107_0x00000000.ted
Vad är detta?
Det är en fil för felsökning som skapas när tvixen kraschar. Man kan skicka TED-filen till Dvico för felsökning om man tror sig ha en bug som de inte vet om. Tex om man har en väldigt speciell fil som inte fungerar som man vill att tvixen ska stödja så kan man skicka TED-filen för att de ska kunna lista ut vad som gick fel.
Postad 02 November 2007 - 18:20
vad är det för hårddiskar du tänker på här? nåt man missat?
Hitachis nya tysta diskar, p7k500. De drar väldigt lite ström, och modellerna med bara en skiva lär ha väldigt lite vibrationer. Med en sådan i twixen spar man in några watt som fläkten inte behöver kyla bort. Det är min förhoppning iaf =).
För tillfället kör jag med en extern 500Gb Lacie USBdisk, och den kan få för sig att börja låta rätt rejält när den blir varm. För mitt eget behov räcker dessutom 250Gb alldeles utmärkt vilket gör att jag kan köpa en singleplatterdisk utan problem.
http://arstechnica.c...rd-drive-design
Redigerat av _rikard_, 02 November 2007 - 18:20.
Postad 02 November 2007 - 18:31
Har testat i dag igen och bilden fryser på exakt samma ställe som i går. Kvar på skärmen är sista bilden från ABC på SVT 17.55. Jag hade en inspelning igång på VHS samtidigt för att kunna jämföra.Jag har nu kört 1.3.5 lite.
Jag har inte sett så mycket TV live men råkade ut för en liten underlighet. När jag såg ABC-nyheterna på SVT2 frös bilden alldeles i slutet av sändningen. Jag misstänker att det kan ha varit när de skulle byta från lokalsändningar till rikssändningar. Jag har alltid haft känslan av att de använder olika synkklockor för de här sändningarna. Jag är inte säker på att det har något samband med det men det är en liten misstanke.
Jag trodde först att hela TVIX hängt sig och eftersom jag var nyfiken på nyhetssändningen bytte jag till en annan digital-tuner så länge. Efter riksnyheterna koppllade jag in TVIX igen och fortfarande låg bilden från ABC kvar. Det fungerade att byta till SVT1 och tillbaka till SVT2 som då fortsatte som vanligt.
När SVT2 byter från lokalprogram till riksprogem 18.00 fryser billden (två dagar i rad).
/Göran
Postad 02 November 2007 - 19:01
Jag kör nu FW 1.3.5 och irriteras fortfarande på de avbrott som kommer i ljudet i början av varje MP3-fil. Först spelas cirka 1 sekund, sedan kommer ett avbrott och så fortsätter låten. I längden blir det mycket irriterande när man ska avnjuta ett album.
Vad är orsaken och går det att fixa?
/Göran
Postad 02 November 2007 - 22:34
Du kör ljudet via hdmi till en reciver va? Hade samma problem och lösningen är att dra en toslink eller Coax kabel för ljudet och ansluta till CD/DVD ingång på recivern och sedan slå om recivern till detta när du spelar mp3 , det verkar som att tvixen bryter ljudet på hdmi:n imellan varje låt och sedan när en ny låt startar så måster recivern "känna av" vilket format det är på ljudet som kommer in via hdmi:n och då blir det ett litet hack när reciver ställer in sig efter signal typ.Jag vet att det har varit på tapeten tidigare men jag har aldrig sett något svar.
Jag kör nu FW 1.3.5 och irriteras fortfarande på de avbrott som kommer i ljudet i början av varje MP3-fil. Först spelas cirka 1 sekund, sedan kommer ett avbrott och så fortsätter låten. I längden blir det mycket irriterande när man ska avnjuta ett album.
Vad är orsaken och går det att fixa?
/Göran
Postad 03 November 2007 - 00:26
Mycket stort tack till Gabbe
Postad 03 November 2007 - 02:01
Mycket stort tack till Gabbeplockade bort alla filer på HD till tvixen som jag inte kände igen och vips så funkar det med progressivt över komponet till projjen, man lär sig något nåt varje dag
än en gång tack Gabbe
Bara en chansning och den gick hem.
Jag är ganska säker på att de filerna som heter "EDID********************.ted" endast innehåller info om ens bildvisare (TV, proj m.m.) och inte som någon påstod, "hängningsinfo". Om man läser i filerna så står det något som man kan associera till TV'n eller projjen i mitt fall och dessutom är filstorleken alldeles för liten för att det skulle ge Dvico något.
Kul att det funkade!
Postad 03 November 2007 - 02:44
Jag har ett problem som jag hoppas Sean Wiklund kan svara på. Jag har en Tvix 4100 och jag kan inte ladda in firmwares. Det kommer upp en Error ruta där det står att det inte är en firmware fil och att jag ska ladda ner den från tvix.co.kr men det är ju det jag gjort. Jag har testat både beta firmware samt den nya firmwaren. Jag har även provat hålla in Setup på maskinen när jag startar så det läser updates direkt. Jag köpte den för 2 mån, ska lämna tillbaka den? Det verkar vara något som är fel.
En annan fråga/förslag. Kan du inte framföra att nästa uppdatering innehåller en Sök funktion. Har man 1-2 TB så blir det mycket data så en sån funktion vore guld. Men om jag inte kan ladda in firmwares så är det kört ändå
/Hembiofreak
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
TViX M-4100 HD + DVB-T HD T430 Tuner
10 bilder
36 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?