Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell Tråd - Pioneer PDP-427 / 507XA/D

2310 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Pioneer PDP-5000EX (TV) 1 8.75 (3) Inga priser
Pioneer PDP-427XD (TV) 1 9.574998 (39) Inga priser
Pioneer PDP-507XD (TV) 1 9.871794 (38) Inga priser
Pioneer PDP-427XA (TV) 1 9.437498 (15) Inga priser
Pioneer PDP-4270XA (TV) 1 9.461538 (12) Inga priser
Pioneer PDP-4270XD (TV) 1 9.083332 (11) Inga priser
Pioneer PDP-507XA (TV) 1 9.588234 (16) Inga priser
31 relaterade trådar
Pioneer PDP-4270XD digital tv (5 inlägg) 5 år sedan
Inbränning, har du drabbats? (603 inlägg) 8 år sedan
1080p/24 (575 inlägg) 12 år sedan
Pioneer PDP-427XD ? (6 inlägg) 13 år sedan
Pioneer-klubben (151 inlägg) 14 år sedan
TV-apparater med inbyggd digitaltuner (186 inlägg) 15 år sedan
Störande ljud från Pioneer PDP-427/ 507 XA/D (112 inlägg) 15 år sedan
Provlyssning av högtalare + frågor (48 inlägg) 17 år sedan
1080p-skärmar - vilka finns det? (293 inlägg) 17 år sedan
Sharp eller pioneer (21 inlägg) 18 år sedan
Pioneer PDP-4270XD eller Panasonic PX-70 (21 inlägg) 18 år sedan
panasonic th-50pv600 eller pioneer 427xd (4 inlägg) 18 år sedan
Alternativ till PX70 mottages! (91 inlägg) 18 år sedan
Pioneer PDP-5000EX 1080p plasma äntligen (72 inlägg) 18 år sedan
Sonys KDL-46W2000 vs Pioneer PDP-507XD (13 inlägg) 18 år sedan
1080p TV med "riktigt" 1080p24-stöd (6 inlägg) 18 år sedan
pioneer 507 xd eller 428xd ? (15 inlägg) 18 år sedan
Pioneer PDP-507XA eller Samsung PS-50C7HX? (16 inlägg) 19 år sedan
pioneer PDP-507XA eller panasonic TH-50PX70 (10 inlägg) 19 år sedan
Pioneer PDP-427 vs. Sony W2000 (8 inlägg) 19 år sedan
Snyggt stativ till Pioneer 42" (3 inlägg) 19 år sedan
Receiver + högtalarförslag (2 inlägg) 19 år sedan
46 tum LCD vs 50 tum plasma (13 inlägg) 19 år sedan
Sony 40W2000 - i klass med plasma? (107 inlägg) 19 år sedan
Pioneer PDP-427XD vs Panasonic TH-42PV600 (13 inlägg) 19 år sedan
Pioneer 427 vs Philips 42 PF9631D (6 inlägg) 19 år sedan
Pioneer PDP-427XD DVB-T (0 inlägg) 19 år sedan
Panasonic TH- 50PV600 eller Pioneer PDP-507XA (3 inlägg) 19 år sedan
Vilken tv för runt 25´ ? (31 inlägg) 19 år sedan
Pioneer PDP-5000EX (15 inlägg) 19 år sedan
Pioneer PDP-427XD (2 inlägg) 19 år sedan

Postad 12 November 2007 - 10:39

DanneB
  • DanneB
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej, har följt denna tråden noggrant då jag tidigare har haft en PDP-427XD med extrema fall av "dirty screen" men har inte engagerat mig då jag velat ge Pioneer en chans att rätta sig innan man spyr galla över dom.

Köpte min 427:a i Februari förra året och var mer än nöjd, efter ett tag började jag dock märka att bilden inte riktigt var ren, orkade inte ta tag i det direkt och hoppades väl att det med tiden skulle successivt försvinna.
Ack vad fel man kan ha, den smutsiga bilden blev bara mer och mer markant än fast man försökte "ignorera" det.

Maj:

Fick nog och InfoCare kom förbi för att jämföra den eventuella låne tv'n med min för att se om det var någon skillnad och det var det vilket betydde att dom tog med sig skärmen (vilket jag är extremt glad över idag).

Juli:

Började undra vad som egentligen händer, ringer InfoCare och dom meddelar att TVn har levererats till Umeå och är redo för utkörning. Begär att få reda på vad som är gjort med TV'n vilket dom inte kan se direkt utan det ringer upp en kille någon dag efter från lokala InfoCare som meddelar att TV'n bara är funktionstestad. Accepterar inte det och dom skickar åter TV'n till Stockholm för reparation.

Sep:

InfoCare Stockholm ringer och meddelar att inget är fel på TV'n utan den är som den ska vara. Börjar nu smått bli uppretad och blir kopplad runt tills jag kommer till Olof på Pioneer där jag beskriver problemet.
Olof förklarar att detta är så som TV'n är konstruerad och är inget fel, vägrar godta det och han ska åka dit för att kolla på TV'n för att se i vilken grad det är.

Sep: (ca två veckor senare)

Olof ringer upp och meddelar att det är inget fel på TV'n utan beskriver det som att TV'n är konstruerad så, efter lite snack så får jag ett alternativ om att behålla låne tv'n vilket jag direkt tar som ett hån då denna inte heller är felfri, dock betydligt mindre grad av "smutsig bild".
Ger två alternativ Hävning av köpet eller byte till en PDP-428XD, han kan inte bestämma något där utan ber mig kontakta butiken.

Okt:

Lämnar alla papper till RC Ljud & Bild i Umeå vilket är väldigt förstående och ska ringa upp Olof på Pioneer. Ca två veckor senare efter att inte hört något går jag tillbaka till RC Ljud & Bild men ett mänskligt fel har gjort att mina papper kommit bort, dom tar informationen igen.
Det hinner gå två dagar sen ringer Olof upp mig för att se hur vi ska göra då min TV står och samlar damm på InfoCare, han hade varit bortrest så RC har inte haft någon möjlighet att få kontakt med han.
Han kommer inte riktigt ihåg vad vi beslutade om tidigare och är nu helt oförstående och säger att TV ska skickas i retur, jag blir fly förbannad för nu har bägaren runnit över efter att ha strulat med TV'n i lite över fyra Månader. Går ner till RC och begär att få häva köpet eller byta upp mig till en PDP-428XD som inte skall vara drabbat av denna "konstruktion", Stig på RC Ljud och Bild kontaktar direkt Olof på Pioneer för att höra exakt hur det ligger till. Stig och jag kommer överens om att jag skall lägga mellanskillnaden för att byta upp mig till en 428:a.

Nov:

Får tillbaka min TV från InfoCare som jag åker ner och byter till en 428:a som jag är mer än nöjd över, finns ingen tendens till smutsig bild.

Stor eloge till RC Ljud och Bild i Umeå för ett snabbt och enkelt bemötande.

Att Pioneer är så oförstående för ett sådan markant problem som 427:an dras med är katastrof, speciellt då TV'n var så pass dyr och dom visste om detta problem länge utan att informera till kunderna. Hade dom informerat vid köp att det kan finnas tendenser av smutsig bild hade jag kunnat acceptera det för då får man ett val att ta den risken.

Hade inte RC Ljud & Bild gått med på att ta tillbaka TV'n hade jag utan tvekan gått vidare till ARN, detta är inget man ska acceptera på en high end tv.

Hoppas ni inte blev uttråkade av mitt lilla strul ;)

Postad 12 November 2007 - 11:04

lpc123
  • lpc123
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Gött jobbat
jag blev också erbjuden av min handlare att byta upp mig till G8 men vad fick du lägga mellan???
jag skulle lägga ca 10000:- det va för mycket tyckte jag.
Hur mycket la du emellan?????

NYFIKEN!!!!!

Postad 12 November 2007 - 13:20

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Ja du har kanske rätt där att 507 orna har lite sämre ljusflöde och att det borde spela stor roll. För PIO menar att färgfiltret sitter som du säger i G6 men dessa va ännu sämre på ljusflöde och att 427 är så mycket bättre att det skapar detta "problem".
Konstigt bara att man till nästa generation byter färgfilter om man anser att det inte skapar några problem
i tidigare skärmar??.varför inte köra vidare med filtret? det är ju inget fel på det? hehe
Borde det inte bara vara att byta till G8 filtret för att bli av med problemet då?
Vad vet jag? surt är det i alla fall.
Tidigare hade jag en Hitachi skärm och va nöjd, men man vill ju alltid ha en bättre skärm och som jag såg det då
så fanns ingen bättre än PIO!! men jag är tveksam nu?
Visst bilden e bra men skall man inte kunna kolla sport utan att bli förbannad? ;)

Kan inte annat än att hålla med. Jag säger inte så mycket om Pioneer Sverige för det är inte deras fel och de sitter i en mycket svår sits där eftersom det inte är så mycket de kan göra, men jag är besviken på Pioneer som utvecklade skärmen. Deras R&D avdelning borde ha märkt detta och tillverkat ett nytt filter. Visst, det är inte ett jätteproblem för bildkvalitén i stort och det är en petitess jämfört med de problem som 90-95% av övriga platt TV uppvisar (undantaget sport, speciellt vintersport där detta problem är mycket störande), men det är ett onödigt problem som kunnat undvikas helt.

Postad 13 November 2007 - 12:10

DanneB
  • DanneB
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Liten redigering

Redigerat av DanneB, 14 December 2007 - 13:27.

Postad 13 November 2007 - 16:16

lpc123
  • lpc123
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Ja det hade jag också kunna leva med, men 10000:- är för mycket!!
iof så gav jag bara 17000 för min PDP427'a. :P

Postad 14 November 2007 - 09:52

plasmaplytet
  • plasmaplytet
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0
Ni som har haft problem med era 427:er beklagar! Men jag måsta bara säga jag är så otroligt nöjd med min 507XD, Digital tv, DVD, spelkonsoler blir helt fantastiskt och nu har man köpt pios egna bluray spelare, körde ett par filmer igår och jag är sjukt kräsen när det gäller bildkvalitet satt bara och log, underbar bild!!!

Postad 07 December 2007 - 15:04

Unregisteredf230cf7c
  • Unregisteredf230cf7c
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Hej!

Är ägare till en 427XD sedan i februari och har börjat reta mig ordentligt på surrandet från tv:n och den smutsiga bildytan. Tycker det har fungerat ok tidigare, men nu när jag ser mycket hockey så är det väldigt irriterande med dessa problem. Jag undrar om ni som genomfört en reklamation har några tips på tillvägagångssätt? Som jag förstår efter att ha läst tidigare inlägg är det vanliga att man kontakta Pioneer först. Det verkar som inställningen hos dem är att man ska acceptera problemet. Det gör man ju inte och då kontaktar man handlaren som eventuellt ger ett erbjudande om att betala mellanskillnad till en nu G8 plasma. Verkar ju konstigt att man ska betala för att bli av med en produkt som har ett par kända fel, men, men...

Är det den här gången man ska gå eller har någon annan andra erfarenheter? TV:n är köpt på RC Ljud & Bild i Umeå och efter att ha läst DanneB:s inlägg verkar det som att de hanterat detta ok. Det verkar ju tråkigt om det ska vara en massa turer med Pioneer i ett par månader först dock.

Tips på tillvägagångssätt för en smidig hantering emottages tacksamt!

Postad 13 December 2007 - 22:51

lorenzo08
  • lorenzo08
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Någon som vet ifall 427:an klrar av att skala ner en 1080p/24fps signal till 720p/24fps?

Postad 14 December 2007 - 00:15

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Hmm, jag har precis fått hem en 507XD men lyckas inte få bild på några andra källor än analog antenn in (och den ser inte så rolig ut, hehe...)

Det är väl inbyggd DVB-T-box i 507:an?

Vilken scart ska jag koppla in min externa digitalbox i? Och vilken kanal/ingång ska jag välja på tv:n när jag kör boxen?

Jag har kopplat in PS3 till HDMI 4 men när jag väljer input 4 med fjärren så är det bara svart och tyst. Jag hittar inte ens HDMI 1 och 2 på bakpå tv:n så dem har jag inte testat... Vilken HDMI-port ska det vara?

Edit: Okej nu har det fixat sig. Det är tydligen separata antenningångar för analog/digital. Och tv:n ville att PS3 skulle sitta i HDMI 3 av nån anledning.

Redigerat av Unregistered7c808eec, 14 December 2007 - 17:12.

Postad 14 December 2007 - 17:46

Doraso
  • Doraso
  • Forumräv

• 657 inlägg
  • 0
Hej!

Man måste gå in och ställa in HDMI i inställningarna för den ingången. Jag hade tvärtom. Det funkade i ingång 4 men inte i ingång 3. Det berodde på att ingång 3 stod på RGB.

Mvh D

Postad 15 December 2007 - 19:27

ssa
  • ssa
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Hej!

Är ägare till en 427XD sedan i februari och har börjat reta mig ordentligt på surrandet från tv:n och den smutsiga bildytan. Tycker det har fungerat ok tidigare, men nu när jag ser mycket hockey så är det väldigt irriterande med dessa problem. Jag undrar om ni som genomfört en reklamation har några tips på tillvägagångssätt? Som jag förstår efter att ha läst tidigare inlägg är det vanliga att man kontakta Pioneer först. Det verkar som inställningen hos dem är att man ska acceptera problemet. Det gör man ju inte och då kontaktar man handlaren som eventuellt ger ett erbjudande om att betala mellanskillnad till en nu G8 plasma. Verkar ju konstigt att man ska betala för att bli av med en produkt som har ett par kända fel, men, men...

Är det den här gången man ska gå eller har någon annan andra erfarenheter? TV:n är köpt på RC Ljud & Bild i Umeå och efter att ha läst DanneB:s inlägg verkar det som att de hanterat detta ok. Det verkar ju tråkigt om det ska vara en massa turer med Pioneer i ett par månader först dock.

Hej,
Jag har dessvärre inget bra tips på tillvägagångssätt...
Har felanmält min 427XD till Pioneer pga smutsränder/dirty screen, men där kom jag ingenvart. De sa att jag helt enkelt får leva med smutsränderna. En skandalös inställning från ett märke som utger sig för att vara high-end... Fick för övrigt detta besked muntligt via telefon och har nu de senaste 6 veckorna utan resultat försökt få det skriftligt...

Är det någon som lyckats få en skriftlig förklaring på ’dirty screen’ från Pioneer ?

Jag försökte sen få häva köpet hos Netonnet. De ville då ta in och titta på den själva och nu efter två veckor har jag fått tillbaka den. Fick nedanstående svar från Netonnet’s serviceavdelning.
De verkar inte gjort någon egen bedömning av bilden utan de har helt gått på vad Pioneer Sverige sagt till dem...

Är det någon annan här som fått detta KONSTIGA svar från Pioneer eller sin handlare ?
Jag har i min felanmälan inte sagt ett ord om inbränning och jag har inte heller något sådant problem. För de kan väl inte kalla smutsränderna för inbränning/after image ??

------------------------

Mail från Netonnet :

Hej,

Jag bifogar vår tekniska avdelnings förklaring för problemet och det är samma utlåtande som Pioneer har gett till oss.

Enligt Pioneer så kan “inbränning” eller så kallad ”after image” som de kallar det själva vara normalt för modellen.
De räknar alltså detta inte som något fel.

http://www.pioneer.s...6/17/index.html

” After image kommer gradvist försvinna av sig själv när du tittar på en vanlig film eller tv-sändningar. Om du vill skynda processen, gör följande steg:

1) Ställ skärmen på en oinställd tv-kanal, så att 'myrornas krig' visas på skärmen. Ställ Contrast på 50, Brightness på +20 och färgerna på +20. ELLER så kan du ändra AV läget.
2) Avaktivera power control - ingen signal av: AVAKTIVERA. För att undvika att plasman stänger av sig.
3) Ställ bild - AV val till DYNAMISK.

Lämna bilden på i flera timmar (rekommenderat är en natt). Tidsbehovet för att bli av med en after image beror på intensiteten av after image. Den kan försvinna efter en natt eller en vecka.

Detta fenomen är förekommande på alla plasmaskärmar oavsett märke.”

--------------------------

Postad 16 December 2007 - 21:55

lorenzo08
  • lorenzo08
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Någon som vet ifall 427:an klrar av att skala ner en 1080p/24fps signal till 720p/24fps?

bump,
ingen som vet?

Postad 21 December 2007 - 11:06

Doraso
  • Doraso
  • Forumräv

• 657 inlägg
  • 0

Jag har i min felanmälan inte sagt ett ord om inbränning och jag har inte heller något sådant problem. För de kan väl inte kalla smutsränderna för inbränning/after image ??

Hej!

Dirty screen fenomenet beror på färgfiltret och kommer inte gå bort med allt myrornas krig i världen som jag förstått det. Har det på min 507:a också. Är störande men satt och kollade på tranformers igår och bilden i övrigt är sjukt bra alltså.

Mvh D

Redigerat av Doraso, 26 December 2007 - 10:00.

Postad 24 December 2007 - 22:29

Outrun
  • Outrun
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Jag har ett problem med min nya Logitech Harmony 525. Vår TV, Pioneer 4270XD, har en knapp för TV, och knappar för varje AV input. Problemet är att TV-knappen även används som att skifta mellan digital-TV och analog-TV. Detta gör att varje gång TV: n är avstängd och Digital-TV användes när den stängdes av - och jag sedan trycker på "Titta påTV", så startar den och sedan skiftar över till analog-TV.

Vad är det optimala lösningen? Funderar på om jag ska be den först välja någon input vid startup, och sedan välja TV-knappen. Alternativt kanske be den startas med TV-knappen. Får kolla vidare, har inte riktigt förstått hur man ber fjärrkontrollen följa ens exakta knapptryckningar till "matriserna", eller vad de nu kallas.

Hur har ni gjort med era Harmony-kontroller och TV?

Postad 26 December 2007 - 17:09

nyhetsmannen2
  • nyhetsmannen2
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Nu försvann alla tankar på att köpa en plasma tv iaf. för mig... man blir ju mörkrädd.. ja vadå ska tvn va på hela natten lysandes som i "the ring", lite läskigt!, jag tycker det är skandalöst, ska det va så här???

ett solklart uppdrag för sverker!!!!!!!!!!!!!

Redigerat av nyhetsmannen2, 26 December 2007 - 17:10.

Postad 27 December 2007 - 00:32

Doraso
  • Doraso
  • Forumräv

• 657 inlägg
  • 0

Nu försvann alla tankar på att köpa en plasma tv iaf. för mig... man blir ju mörkrädd.. ja vadå ska tvn va på hela natten lysandes som i "the ring", lite läskigt!, jag tycker det är skandalöst, ska det va så här???

ett solklart uppdrag för sverker!!!!!!!!!!!!!

Hej!

Inbränningshysterin är helt klart överdriven. Har använt min plasma till allt utom PC och har inte sett en tillstymmelse till inbränning på den. Det några får är tillfälliga inbränningar som försvinner i princip med en gång. Det enda man ska tänka på är att man ska ställa ner contrast och ljusstyrka lite dom första 200 timmarna tills man kört in plasman.

Mvh D

Postad 27 December 2007 - 02:42

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Mjaa, överdrivet javisst, men sök tillbaks lite i den här tråden så finner du folk som fått permanenta inbränningar, även långt efter inkörningsperioden.

Postad 27 December 2007 - 10:46

Ribbons
  • Ribbons
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
som jag skrev långt bak i denna tråd så fick jag en permanent inbränning på en pioneer plasma.
jag fick den utbytt och samtidigt köpte jag upp mig mot en av dom nyare modellerna som fanns då, 507xd som nu har gått cirka 3500 timmar. jag anser att den är känslig fortfarande. jag ser ljusa ränder där textrader har varit. så efter varje film om jag haft text på så kör jag myrornas krig ett tag som tar bort "spökbilder".

detta är nackdelen med plasma. men bilden är så pass bra annars att det väger upp.
om pioneers plasmor är mer känsliga än andra märken vet jag inte.
det är ju samma teknik i alla plasma.

jag ångrar inte mitt köpt.
jag tycker pioneer har dom bästa plasmorna, och lcd-tv är helt uteslutet då det inte ger bra bild alls.

Postad 07 January 2008 - 11:38

Unregisteredf230cf7c
  • Unregisteredf230cf7c
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Hej!

Hej,
Har felanmält min 427XD till Pioneer pga smutsränder/dirty screen, men där kom jag ingenvart. De sa att jag helt enkelt får leva med smutsränderna. En skandalös inställning från ett märke som utger sig för att vara high-end... Fick för övrigt detta besked muntligt via telefon och har nu de senaste 6 veckorna utan resultat försökt få det skriftligt...

Är det någon som lyckats få en skriftlig förklaring på ’dirty screen’ från Pioneer ?

Jag försökte sen få häva köpet hos Netonnet. De ville då ta in och titta på den själva och nu efter två veckor har jag fått tillbaka den. Fick nedanstående svar från Netonnet’s serviceavdelning.
De verkar inte gjort någon egen bedömning av bilden utan de har helt gått på vad Pioneer Sverige sagt till dem...

Är det någon annan här som fått detta KONSTIGA svar från Pioneer eller sin handlare ?

------------------------

Mail från Netonnet :

Hej,

Jag bifogar vår tekniska avdelnings förklaring för problemet och det är samma utlåtande som Pioneer har gett till oss.

Enligt Pioneer så kan “inbränning” eller så kallad ”after image” som de kallar det själva vara normalt för modellen.

” After image kommer gradvist försvinna av sig själv när du tittar på en vanlig film eller tv-sändningar. Om du vill skynda processen, gör följande steg:

1) Ställ skärmen på en oinställd tv-kanal, så att 'myrornas krig' visas på skärmen. Ställ Contrast på 50, Brightness på +20 och färgerna på +20. ELLER så kan du ändra AV läget.
2) Avaktivera power control - ingen signal av: AVAKTIVERA. För att undvika att plasman stänger av sig.

Lämna bilden på i flera timmar (rekommenderat är en natt). Tidsbehovet för att bli av med en after image beror på intensiteten av after image. Den kan försvinna efter en natt eller en vecka.

Tack för svaret!

Eftersom Pioneer inte verkar vilja lösa problemet tror jag att jag börjar med att prata med återförsäljaren och uttrycker mitt missnöje över TV:n där. Om de hänvisar till Pioneer så hör jag av mig till dem, och om jag då får svaret som du fått av Pioneer går jag tillbaka till återförsäljaren och ställer krav på ett återköp/byte. Märkligt att Pioneer hävdar att det är inbränning när det är ett känt problem med dirty screen.

Postad 08 January 2008 - 19:44

kallepappa
  • kallepappa
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hej!
Jag har haft min 507:a i cirka 6 mån. Jag har inte haft tillgång till blueray spelare (PS3) tills nu. Hur kan jag ändra inställningarna i min plasma så den blir ultimat med min PS3:a? Vilka inställningar ska man pilla på? Snälla tips!

Postad 10 January 2008 - 12:03

lorenzo08
  • lorenzo08
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Hej!

Hej,

------------------------

Mail från Netonnet :

Hej,

Tack för svaret!

Eftersom Pioneer inte verkar vilja lösa problemet tror jag att jag börjar med att prata med återförsäljaren och uttrycker mitt missnöje över TV:n där. Om de hänvisar till Pioneer så hör jag av mig till dem, och om jag då får svaret som du fått av Pioneer går jag tillbaka till återförsäljaren och ställer krav på ett återköp/byte. Märkligt att Pioneer hävdar att det är inbränning när det är ett känt problem med dirty screen.

Undra om man skulle kunna rekalmera tvn då den inte uppfyller normalstandrad för hur ytan på en plasma tv skall se ut. Det är ju ingen annan än Pioneer som har detta problem med flammiga skärmar. Det är som om Volvo inte skulle erkänna att reaktionstiden på deras airbagar var för långsamma bara för att det ligger i den generationens tekniska begränsning. jämför med Pioneers 50 tummare som inte lider av detta problem (om jag hade haft både en 507 och en 427 hemma vad skulle återförsäljaren säga då?).

En annan fråga - vid vissa sändingar flyter bilden rund på min 427XD - vad beror det på?

Postad 31 January 2008 - 13:26

Doraso
  • Doraso
  • Forumräv

• 657 inlägg
  • 0
Hej!

Någon med 7g Pioneers som upplevt detta:

När jag kollar på tv och dvd så får tv:n för sig att ändra ljustyrka på ett parti i bilden. Sjukt störande. Man kommer in i en ny scen på en film och helt plötsligt blinkar det till i ett parti av bilden som helt plötsligt blir ljusare. Har stängt av alla bildöfrbättrande funktioner men det är fortfarande likadant. Någon som upplevt samma sak? Är det normalt? Syns väldigt väl på flera ställen i Star Wars Episode 2 Klonerna anfaller och Episode 3 mörkrets hämnd. Blir tokig på detta. Spolar jag tillbaka och kör samma scen igen så är det på precis samma ställe varje gång.

Till Lorenzo 08: 50 tummarna lider visst av detta, har en 507:a och har precis samma problem

Mvh D

Redigerat av Doraso, 31 January 2008 - 16:30.

Postad 12 February 2008 - 01:21

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

• 1342 inlägg
  • 0
Oj lite förvånad att det fortfarande diskuteras om Pioneers dirty screen effekter. Jag har väl mer eller mindre försökt accepterat läget som det är, men det kommer stunder kan jag erkänna, då det gör verkligen ont i själen för att man har lagt ut så mycket pengar på en vara som jag naivt trodde var bäst i klassen.
Fasiken heller! En vän till mig köpte inte allt för länge sen en betydligt billigare panasonic(typ halva priset) som ger nästan lika bra bild och framför allt INGEN SKITIG BAKGRUND! Får man säga Fu....k you Pioneer! I ha...te you!
Ohh det kändes lite skönt faktiskt :)
Får passa på att säga grattis till Pioneer som förmodligen kommer att slippa ta ansvar över sina "misslyckade" G7 skärmar. Efter succen med den nya G8 och alla positiva recensioner från tidningar ser det väl ganska mörkt ut får oss G7 ägare. Jag säger bara, det är KURO för oss! :P Nää .. jag är inte bitter :rolleyes:

Nu när man har avreagerat sig lite på Pioneer kan jag svara på Doraso fråga. Det är en mycket riktig iakttagelse.
Bakgrunder i enfärg skiftar oftast i ljusstyrka vid scenbyten. Detta händer oavsett källa, SD sändning, DVD, blurayfilm eller PS3 spel. Men det går nog faktiskt att ta bort en del av detta problem.
Vad har du för inställning i strömkontroll menyn?
Från början var min TV inställd på "SPARA 2" men efter ha ändrat den till "SPARA 1" så blev det mycket bättre.

Har ni märkt en annan konstig grej förresten! Det uppstår svaga skuggrändor brevid en textruta mot en ljus bakgrund som sträcker sig ut till kanterna på TV:n Varför blir det så? Detta har jag sett även på en Samsungs plasmaskärm. Ett bra exempel är när jag surfar på minhembios hemsida. Där vimlar det av vågrätta skugglinjer efter alla textrader och bildrutor. Förstår ni ungefär vad jag pratar om?
Det här stör mig nästan lika mycket som dirty screen.

Postad 12 February 2008 - 19:02

Doraso
  • Doraso
  • Forumräv

• 657 inlägg
  • 0
Hej!

Japp har precis samma sak med dom där skuggränderna. Skönt att inte vara ensam om dom då det antagligen är så på alla G7 antagligen pga färgfiltret det också.

Har felanmält min tv pga av skiftandet i ljusstyrka och ska få en låne tv hit medan dom tar in min. Men nu när du rapporterar precis samma grej så blev jag lite fundersam. Förmodligen lär jag då få tillbaka tv:n utan att dom gjort något. eftersom du märker samma sak så är det antagligen inget fel :P

Jaja har jag tur så kanske det händer något.

Mvh D

Postad 12 February 2008 - 22:59

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

• 1342 inlägg
  • 0
Pioneer verkar ha ställt in sig för att blunda för all typ av problem som många G7 skärmar lider av.
Jag är väldigt skeptisk som du förstår men hoppas verkligen du får hjälp med skärmen.
En stor fördel för mig också isåfall :rolleyes: Du får gärna höra av dig igen så att jag vet hur det gick.

Har du testat med att ändra i menyn Strömkontroll då?
För mig blev ljusskiftningarna tydligast efter att ha ändrat till Spara 2

Ja Doraso, lycka till då!

Redigerat av Mr Muskel, 12 February 2008 - 23:04.

Postad 21 February 2008 - 18:12

Jerrie
  • Jerrie
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Fler en jag som får overscan när man anluter pc via hdmi till sin pioneer 427xd?

Postad 05 March 2008 - 11:48

Parlouit
  • Parlouit
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej

Jag har en pdp-427xa och är faktist nöjd. Har fått inbränningar då jag tittat mycket på tv3. Så tv3 loggan visas svagt och är med hela tiden. Har försökt med myrornas krig men det hjälper inte. Visserligen har loggan blivit lite svagare och visas inte lika starkt längre. Tydligen ska disc channel också vara en kanal där man lätt får inbränningar från.
Men den här smutsiga bilden som många talar. Jag är JÄTTE dålig på skärmar och förstår inte riktigt det här med smutsig bild. Svaga skuggränder brevid en textruta mot en ljus bakgrund har jag också märkt av... men smutsig bild?? Hur ser man det?

Tack Parlouit

Postad 05 March 2008 - 11:51

Doraso
  • Doraso
  • Forumräv

• 657 inlägg
  • 0
Hej!

Märker du det inte nu så tycker jag inte du ska söka en förklaring till det. Var istället nöjd att du inte ser det :)
Får om man väl ser det en gång så ser man det alltid.

Mvh D

Postad 05 March 2008 - 15:50

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

• 2153 inlägg
  • 0

Hej

Jag har en pdp-427xa och är faktist nöjd. Har fått inbränningar då jag tittat mycket på tv3. Så tv3 loggan visas svagt och är med hela tiden. Har försökt med myrornas krig men det hjälper inte. Visserligen har loggan blivit lite svagare och visas inte lika starkt längre. Tydligen ska disc channel också vara en kanal där man lätt får inbränningar från.
Men den här smutsiga bilden som många talar. Jag är JÄTTE dålig på skärmar och förstår inte riktigt det här med smutsig bild. Svaga skuggränder brevid en textruta mot en ljus bakgrund har jag också märkt av... men smutsig bild?? Hur ser man det?

Tack Parlouit

Vad har du för inställningar på TVn? Har du ändrat något sen du packade upp och startade TVn?

Postad 05 March 2008 - 22:54

Parlouit
  • Parlouit
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
D...ligger mycket i det du säger men du vet hur människan funkar.

Mina inställningar har jag ändrat och är följande:

Kontrast: 37
Ljusstyrka: -3
Färg: -6
Färgton: 0
Skärpa: +3

Pure Cin: AV
DNR: Hög
MpegNr: Mellan
BNR: På

Dyn Kontroll: Hög
Sv Nivå: På
ACL: På
Gamma: 2
Intell Dre: På

Postad 06 March 2008 - 00:02

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

• 1342 inlägg
  • 0

Hej

Tack Parlouit

Svaga skuggränder! Är dom vertikala?
Får säga grattis till dig som lyckats få en smutsfri 427. Ni är inte många.
Klagomålen finns att hitta över allt på nätet. Pioneer är väl medveten om problemet men hävdar att det är en del av tekniken :)

Postad 06 March 2008 - 10:41

Parlouit
  • Parlouit
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Skuggränderna är inte vertikala..... utan mer vågrätt längst texten.

Jag har nog/kanske gjort bort mig lite här... kom på att jag äger en pdp-4270xa. men det e nog samma skärm som 427xa.

Postad 12 March 2008 - 19:03

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0
Har letat, har sökt men hittar inte..

Hur får man fram en räknare så man ser hur länge panelen gått.

Har en 427XA.

Även om någon har inställningar att dela med sig av?

Vänligen

EDIT: Stor bokstav för bövelen!

Redigerat av Loud, 12 March 2008 - 19:03.

Postad 12 March 2008 - 19:24

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0

Oj lite förvånad att det fortfarande diskuteras om Pioneers dirty screen effekter. Jag har väl mer eller mindre försökt accepterat läget som det är, men det kommer stunder kan jag erkänna, då det gör verkligen ont i själen för att man har lagt ut så mycket pengar på en vara som jag naivt trodde var bäst i klassen.
Fasiken heller! En vän till mig köpte inte allt för länge sen en betydligt billigare panasonic(typ halva priset) som ger nästan lika bra bild och framför allt INGEN SKITIG BAKGRUND! Får man säga Fu....k you Pioneer! I ha...te you!
Ohh det kändes lite skönt faktiskt ;)
Får passa på att säga grattis till Pioneer som förmodligen kommer att slippa ta ansvar över sina "misslyckade" G7 skärmar. Efter succen med den nya G8 och alla positiva recensioner från tidningar ser det väl ganska mörkt ut får oss G7 ägare. Jag säger bara, det är KURO för oss! :D Nää .. jag är inte bitter :D

Nu när man har avreagerat sig lite på Pioneer kan jag svara på Doraso fråga. Det är en mycket riktig iakttagelse.
Bakgrunder i enfärg skiftar oftast i ljusstyrka vid scenbyten. Detta händer oavsett källa, SD sändning, DVD, blurayfilm eller PS3 spel. Men det går nog faktiskt att ta bort en del av detta problem.
Vad har du för inställning i strömkontroll menyn?
Från början var min TV inställd på "SPARA 2" men efter ha ändrat den till "SPARA 1" så blev det mycket bättre.

Har ni märkt en annan konstig grej förresten! Det uppstår svaga skuggrändor brevid en textruta mot en ljus bakgrund som sträcker sig ut till kanterna på TV:n Varför blir det så? Detta har jag sett även på en Samsungs plasmaskärm. Ett bra exempel är när jag surfar på minhembios hemsida. Där vimlar det av vågrätta skugglinjer efter alla textrader och bildrutor. Förstår ni ungefär vad jag pratar om?
Det här stör mig nästan lika mycket som dirty screen.

ja jag har med de ränderna.. sen dirty screen har jag ju givetvis med som alla andra. En pioneer speciallitet..

Frågan är ju om man ska klaga hos stället man höpte hos. Fyndbörsen var mitt inköpsställe, någon som har handlat där och varit i kontakt med dom?

Postad 13 March 2008 - 18:57

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

• 1342 inlägg
  • 0
Klaga kan du alltid göra men jag är rädd för att det leder till inget positivt.
Det bästa är egentligen att försöka sälja TV:n till någon annan stackare som inte har läst om G7:s speciallitet

Postad 21 March 2008 - 09:19

Jerrie
  • Jerrie
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Fick ett felmedelande på min 427:a igår - "Antennkabeln har kortslutits. Kontrollera kabeln och anslut sedan nätsrömmen på nytt." Hade bild på tv:n, konstigt. Testade 3 olika antenn kablar samma felmedelande. Någon annan som vart med om samma sak? Tur iallafall att man har PDP+ ;)Bifogad fil  IMG_2716.JPG   3.83MB   1 Antal nerladdningar

Ursäkta min dåliga bild.

Postad 24 March 2008 - 12:16

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

• 1342 inlägg
  • 0
Men du verkar har varit inne på DTV inställningarna. Det finns ett alternativ att välja som heter -ANTENNKRAFT-
Ställ in den på OFF så är den saken ur världen :)

Postad 27 March 2008 - 16:22

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2129 inlägg
  • 0
Kan man på något sätt få 427 att trigga rätt HDMI ing ( ing 4 ) när man slår på DVD-spelaren.
Detta funkar ju bra med scart, men är osäker om denna funktion finns inkluderad på HDMI ???

Postad 27 March 2008 - 18:31

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2129 inlägg
  • 0
ingen som vet ?

Postad 31 March 2008 - 06:14

Mika K
  • Mika K
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Tja !

Tänkte fråga hur Pioneer 4270XA står sig mot nyare plasma tv typ Panasonic PX80 och LG PG6000 för jag har fått ett bra erbjudande om denna TV har juhh Pioneer VSX-LX70 förstärkare.

Någon som vet/kan/vill svara :=)

MVH: Mika

Redigerat av Mika K, 31 March 2008 - 18:18.

Postad 31 March 2008 - 19:06

Jerrie
  • Jerrie
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

Men du verkar har varit inne på DTV inställningarna. Det finns ett alternativ att välja som heter -ANTENNKRAFT-
Ställ in den på OFF så är den saken ur världen :)

Har inget med saken att göra, ska ha antennkraft på DTV min digitaltv-anten drivs med 5v. Men har inte haft den inkopplad på 6-8 Månader. Tog bort alla kablar som satt i tv:n inkl strömmen väntade ett dygn slog igång skiten och sedan har det funkat. PDP+ supporten har dock inte svarat på mitt mail gått ca 1-2 veckor... :D

Postad 01 April 2008 - 14:46

lpc123
  • lpc123
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Tja !

Tänkte fråga hur Pioneer 4270XA står sig mot nyare plasma tv typ Panasonic PX80 och LG PG6000 för jag har fått ett bra erbjudande om denna TV har juhh Pioneer VSX-LX70 förstärkare.

Någon som vet/kan/vill svara :=)

MVH: Mika

Hallå där
Om den inte lider av "dirty screen" så är det nogett mycket bra alternativ!
Att köpa en LG borde inte vara ett alternativ över huvudtaget tycker jag!!!.
Det bästa är om du kan hitta en 427XA/XD utan "dirty screen" då den har lite bättre kalibrerings möjligheter, en riktig fjärr och PIP/PAP samt dator ingång.
Annars e det samma paneler i 427 som i 4270

Lycka till
LPC123

Postad 01 April 2008 - 17:57

Doraso
  • Doraso
  • Forumräv

• 657 inlägg
  • 0
Utan "dirty screen" ska enligt Pioneer inte vara möjligt att hitta då det sitter likadant färgfilter i alla.

Har själv en 507XD och förutom just inslag av "dirty screen" som syns någon enstaka gång per tv tittande , en viss buzzning vid ljusa bilder och en svärta som ändrar sig själv någon gång ibland (förövrigt ett fel enligt pioneer som ska kolla på tvn) så är bilden sjukt bra. Har fortfarande inte sett någon tv (förutom Pioneer 8G) som kommer upp i den klassen som min tv ger. Min morsa har en LG och den kommer inte i närheten, kompisen har en PX70 och även den har en bra bit kvar till Pion enligt min mening.

Var väldigt missnöjd med min tv förut pga dirty screen och buzzning, man grämde sig nått enormt att man inte väntade till 8G kom ut. Men nu har man förlikat sig med dom små problemen och är i stort sätt nöjd. Men ha begäret är stort så kommer nog köpa Pioneer 9G när den kommer ;)

Mvh D

Postad 04 April 2008 - 10:28

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0

Utan "dirty screen" ska enligt Pioneer inte vara möjligt att hitta då det sitter likadant färgfilter i alla.

Har själv en 507XD och förutom just inslag av "dirty screen" som syns någon enstaka gång per tv tittande , en viss buzzning vid ljusa bilder och en svärta som ändrar sig själv någon gång ibland (förövrigt ett fel enligt pioneer som ska kolla på tvn) så är bilden sjukt bra. Har fortfarande inte sett någon tv (förutom Pioneer 8G) som kommer upp i den klassen som min tv ger. Min morsa har en LG och den kommer inte i närheten, kompisen har en PX70 och även den har en bra bit kvar till Pion enligt min mening.

Var väldigt missnöjd med min tv förut pga dirty screen och buzzning, man grämde sig nått enormt att man inte väntade till 8G kom ut. Men nu har man förlikat sig med dom små problemen och är i stort sätt nöjd. Men ha begäret är stort så kommer nog köpa Pioneer 9G när den kommer :)

Mvh D

Någon som har någon bra bild att tipsa om för att just se dirty screen? Nån speciell scen ur en film el likn?

Postad 04 April 2008 - 14:55

Doraso
  • Doraso
  • Forumräv

• 657 inlägg
  • 0
Hej!

Du kan ladda ner Plasma break in från http://www.recordere.dk/download/ och bränna det på en skiva sen köra den på tvn och kolla på den helt vita bilden som kommer först. Där brukar det synas. Går även o bläddra mellan kapitlena så får man olika färger.

Mvh D

Postad 07 April 2008 - 10:18

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
Har en Pioneer PDP-507XA.

Byggde min HTPC i helgen med Gigabyte 780g moderkort med Radeon HD3200 integrerad grafik.

1920x1080 i 24 hz rekommenderas ju via HDMI och funkar perfekt, TV'n visar 1080p och ADV möjligheten aktiveras i bildinställningarna.

Men sedan har man ju overscan. Har inte uppgraderat ATI catalyst till senaste 8.3 och kollat vilka inställningar som finns i den, men i den Catalyst jag kör nu så kan reglaget för scaling (overscan) bara regleras vid 1280x720...

Bilden är helt sagolik med 1920x1080 i 24 hz (skärmen visar denna i 72 hz givetvis) men hur blir jag av med overscan? Går ju att göra i servicemenyn på TV'n men att göra det i HTPC känns bättre...

Blev förvånad över att jag får bild i HDMI ingång 4 från HTPC oavsett upplösning, då jag har fått höra tidigare att den enbart skulle funka med 1920x1080 i 24 hz då det är vad bluray spelarna levererar (dvs den uppfattar signalen exakt som en standalone bluray spelare eller hddvd spelare..)

Alla tips mottages varmt. Skall testa lite mer ikväll med catalyst 8.3 osv.

Postad 10 April 2008 - 23:36

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0
Hur gör man på en 427xa om man vill se hur lång tid man har tittat på den?

Postad 11 April 2008 - 06:39

Jön
  • Jön
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Hur gör man på en 427xa om man vill se hur lång tid man har tittat på den?

Tror att man kan se det i servicemenyn. Någon som kan knappkombinationen för att komma åt denna meny på 427 och 507-modellerna?

Postad 11 April 2008 - 13:21

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
Har en PDP-507XA som har lite problem med overscan från HTPC. 1920x1080 i 24 hz visar 1080p på TV'n med ADV aktiverat över HDMI och bilden är makalös, tyvärr med en del overscan.

Grafikdrivrutinerna är catalyst 8.3 (radeon grafik, hd 3200 integrerad) och "scaler" funktionen under dvi/hdmi inställningen är inte aktiverad annat än i 30,50 eller 60 hz..

1920x1080 i 60 hz ser okej ut, skärmen detektar signalen som 1080i och visar perfekt bild från hörn till hörn, men 24 fps material (bluray, x264 t.ex) ser inte bra ut, det hackar i stil med ntsc dvd ni vet, pulldown stuket..

1280x720 i 24 hz funkar finfint, men bilden är snäppet bättre i 1920x1080 trots att panelen ju bara är 1366x768.

Har försökt installera powerstrip men det går inte igång (har avinstallerat catalyst men är osäker på vad mer som skall avinstalleras. avinstallerar jag hela drivrutinen så blir det ju svart skärm... kanske går att avinstallera helt och koppla till annan skärm med vga och sen installera powerstrip?

Postad 16 April 2008 - 15:10

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0

Tror att man kan se det i servicemenyn. Någon som kan knappkombinationen för att komma åt denna meny på 427 och 507-modellerna?

Ingen?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.