Postad 22 October 2011 - 08:23
Postad 22 October 2011 - 08:32
Haha, kunde inte låta bli, sorry[...]Jag är högst anal och petig vanligtvis, men i alla fall på en nyinköpt G30 är det en icke-faktor.[...]
Jag kör med PS3 Media Server. Googla på den och efter SharkHunters-build (han finns f.ö. här på forumet i PS3-delen). När man startat igång det efter installationen så väljer man vilka mappar man skall dela ut och så får man mecka lite (radera nånn/några filer pga DLNA-ID samt modifiera en fil) sen så streamas allt från datorn till TV'n, funkar klockers. Man kan även få så att datorn transcodar om videon utifall den är i ett format som inte TV'n stödjer. Som bonus får man också så att man kan kika på svtplay, tv4play osv (via mediaservern, inte via Viera appar). Du kan skapa egna rss-flöden med videoströmmar (t ex från youtube, apple movie trailers, gamereactor mfl).Ni som använder mediaspelaren i TVn, hur gör ni för att komma åt filmerna från en PC i hemnätverket? Använder själv HTPC och mediaspelare, men är nyfiken, kan man hitta filmerna på en dator i hemnätverket, eller använder man ett program för det?
Postad 22 October 2011 - 08:39
Haha, kunde inte låta bli, sorry
Jag kör med PS3 Media Server. Googla på den och efter SharkHunters-build (han finns f.ö. här på forumet i PS3-delen). När man startat igång det efter installationen så väljer man vilka mappar man skall dela ut och så får man mecka lite (radera nånn/några filer pga DLNA-ID samt modifiera en fil) sen så streamas allt från datorn till TV'n, funkar klockers. Man kan även få så att datorn transcodar om videon utifall den är i ett format som inte TV'n stödjer. Som bonus får man också så att man kan kika på svtplay, tv4play osv (via mediaservern, inte via Viera appar). Du kan skapa egna rss-flöden med videoströmmar (t ex från youtube, apple movie trailers, gamereactor mfl).
Intressant... helst då PMS strular som bara den nu för tiden med många filmer, och inte visar srt. filer etc... men det beror mer på ps3ans uppdateringar förmodligen. Funkar srt. filerna med?
Postad 22 October 2011 - 11:17
Ska ha en 46 men kan inte köpa förrän jag vet. har kollat många sidor nu men hittar mest tester på pannor med Liknande beteckningar men inte samma som våra svenska, så då vet man aldrig om det e samma innehåll. Någon??????????
Postad 22 October 2011 - 12:26
- Hur stort är problemet med reflexer? Kommer ha TV en stor fönstervägg bakom TV i söderläge. Har väl hyfsade möjligheter att mörklägga till viss del, men samtidigt vill man ju inte behöva göra det hela tiden. Har idag en rätt gammal Pioneer Kuro (har för mig det är 507) i samma position så kan någon jämföra med den så vore det kanon
- Hur väl fungerar den ihop med HTPC? Eller är problem som pixelmappning, overscan osv numera i praktiken rätt små?
- Hur är det med risk för pixelfel och garantier för detta? Behöver man oroa sig för det?
- Funderar på att överge projektor i samband med TV köpet, mest för att det är så mkt praktiska besvär med projektor i vanligt vardagsrum. Tror ni 65" av denna TV kan ge projektorn en riktig match? Är säkert inte bara jag som har de funderingarna (och har haft det senaste åren)
Redigerat av Unregistered1413, 22 October 2011 - 12:29.
Postad 22 October 2011 - 15:20
Inget att be om ursäkt för, jag menar anal.Haha, kunde inte låta bli, sorry
Sen blev kanske anal och petig som kombination både överflödig och aningen suspekt, beroende på hur man tolkar den.
Redigerat av SimonM7, 22 October 2011 - 15:21.
Postad 22 October 2011 - 15:21
Jag har slutat bry mig om reflektioner. Oavsett teknik har jag alltid någorlunda mörkt hemma och har sett till att teven inte står vänt mot något som kan reflektera. Har du en bra teve på gång så bry dig inte om hur framsidan ser ut.
Postad 22 October 2011 - 16:54
Du menar reflektioner. Reflexer är en annan sak.
Jag har slutat bry mig om reflektioner. Oavsett teknik har jag alltid någorlunda mörkt hemma och har sett till att teven inte står vänt mot något som kan reflektera. Har du en bra teve på gång så bry dig inte om hur framsidan ser ut.
Nu gällde väl min fråga inte huruvida man ska bry sig om reflexer/reflektioner eller inte, utan hur pass stort problemet är. Vilket kanske iof är rätt svårt att ge ett objektivt svar på men ändå.
Jag menar både reflexer och reflektioner eftersom det betyder samma sak.
Redigerat av Unregistered1413, 22 October 2011 - 16:55.
Postad 22 October 2011 - 18:32
Problemet med reflektioner anser jag vara upp till hur mycket hembio man vill ha det där hemma. Jag skulle gladeligen köpa en plasma med den värsta reflektionen du kan tänka dig. Bara den har bra bild. Har du inga möjligheter alls med att dämpa ljuset hemma så duger vilken teve som helst då man åtsidosätter de flesta bra bildegenskaper ändå när det är ljust. Svärtan kommer lida. Kontrasten måste upp, och färgerna måste brassas på.
Du ska ha en teve som kan ha en ljusstark bild på dagen och en välinställd bild på kvällen. Det första är lätt att uppfylla. Det andra måste man oftast lätta på lädret för.
Postad 22 October 2011 - 18:43
Wiki:
"Reflexion, även Reflektion, är en abrupt ändring av riktningen för en vågfront på en yta mellan två olika media så att vågfronten går tillbaka i det medium den kom från. Vanliga exempel är reflektion av ljus-, ljud- och vattenvågor.
Reflexion av ljus kan vara en spegling (regelbunden reflexion) eller en diffus (oregelbunden) reflexion (som inte ger någon bild men som kastar tillbaks ljuset), beroende på ytans egenskaper. Beroende på om det reflekterande mediet ärdielektriskt eller ledande kan det reflekterade ljuset vara i fas med den infallande vågfronten eller inverterat."
Jag blev för högdragen..ledsen för det.
Konstigt nog kan det heta både reflexioner och reflektioner.
Wiki:
Reflex:
"Vi har sinnesceller under huden och dessa är smärtkänsliga. Om de utsätts för obehag skickar de impulser till ryggmärgen som för impulsen vidare genom axoner till muskeln i området som hjälper till att dra bort exempelvis handen om man sticker sig på en tagg. Det finns två olika sorters reflexer: medfödda samt inlärda. Impulsen som kommer in tar en snabb genväg utan att passera hjärnan. När man blinkar för att ögat är torrt eller för att något hastigt dyker upp framför ögat, är det en medfödd reflex. Att gå är ett annat exempel."
Jag hade ingen aning om att reflexer kunde läras in. Tydligen har jag inte lärt mig inlärningsreflexen..ha ha.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 22 October 2011 - 18:45.
Postad 22 October 2011 - 23:23
Jag blev för högdragen..ledsen för det.
Konstigt nog kan det heta både reflexioner och reflektioner.
Bra att du själv reflekterade över det
Håller med dig om, iaf tror jag det är vad du menar, om att inverkan av reflexer skiller även om reflexerna är desamma. Om man t.ex. ska se en film man längtat efter att se i 10 år kommer man säkert reta sig mer, och då också vara beredd att göra mer för att slippa dem, än om man slötittar på ABC-nytt. Var runt en del på stan idag och kollade olika TV apparater och så flera LCD/LED som jag tyckte hade lika mkt reflexer som plasmorna, så gamla sanningen att plasma har fler reflexer kanske inte längre stämmer.
Postad 22 October 2011 - 23:35
Varken Media Markt, Elgiganten, Expert eller siba hade den.
Varför är det så?
Kommer dom få in den ?
Någon med lite inside information som kan svara på dessa frågor hade varit väldigt tacksamt
Postad 23 October 2011 - 00:07
Funderar på en sak efter mitt besök i Lund idag.... Hur kommer det sig att ingen butik säljer Tx-p42g30y?
Varken Media Markt, Elgiganten, Expert eller siba hade den.
Varför är det så?
Kommer dom få in den ?
Någon med lite inside information som kan svara på dessa frågor hade varit väldigt tacksamt
Har för mig att jag stod o tittade på en idag (99 procent på att det var 42:an), men ring dit o kolla. svågertorp Malmö Mediamarkt
Redigerat av Unregistered68d2427b, 23 October 2011 - 00:07.
Postad 23 October 2011 - 04:57
Postad 23 October 2011 - 06:51
Nåt åt det hållet, jaInget att be om ursäkt för, jag menar anal.
Sen blev kanske anal och petig som kombination både överflödig och aningen suspekt, beroende på hur man tolkar den.
Intressant... helst då PMS strular som bara den nu för tiden med många filmer, och inte visar srt. filer etc... men det beror mer på ps3ans uppdateringar förmodligen. Funkar srt. filerna med?Men det går inte köra i korrect 24fps med HD filmerna väl?
Jag minns inte om .avi och .srt funkar ihop. Jag vet att det inte funkar med mkv+srt. Däremot så funkar det om undertexterna är inbakade i mkv'n. Man kan välja de undertexter (eng, swe osv) och ljudspår (ac3, dts osv) som finns i filen.
Det jag har gjort är att modifiera konfig-filen "Viera.conf" som ligger i "Renderers"-mappen så att den skickar allt till tv'n och inte som i PS3-fallet låter datorn transcoda om. Man skulle ju då kunna luska ut vad tv'n klarar å inte, och modifiera filen så att datorn i förekommande fall transcodar om de format som tv'n inte stödjer, men det funkar så pass bra som det är nu så jag har inte orkat kika på det...
Vad gäller 24p så vet jag faktiskt inte. Har för mig att det blir 60 Hz alt 50 Hz, men eftersom datorn bara levererar filen till tv'n och filen/filmen är 24 fps, så borde den ju spelas upp så. Men tv'n kanske konverterar om/upp det, jag vet faktiskt inte hur det funkar riktigt. Nån mer kunnig kan kanske svara på det?
Kan för övrigt fortfarande inte skapa viera market-konto, "incorrect password" säger den bara
EDIT: Tillägg...
Redigerat av MiWa, 23 October 2011 - 07:35.
Postad 23 October 2011 - 17:37
Har läst på många forum angående dessa tv, o dem verkar som super bra förutom just det här med ljus förändringarna som uppstår i samma utsträckning på båda modellerna.
Men jag har andra tv:s o använda för filmtittande så jag kanske kan köpa en om detta problem skulle vara "lugnt" för mina kriterier =).
Postad 23 October 2011 - 17:49
Är ljus fluaktionerna på g30/gt30 lika uppenbara om man som jag bara kommer använda tv:n för xboxlive (COD)???
Har läst på många forum angående dessa tv, o dem verkar som super bra förutom just det här med ljus förändringarna som uppstår i samma utsträckning på båda modellerna.
Men jag har andra tv:s o använda för filmtittande så jag kanske kan köpa en om detta problem skulle vara "lugnt" för mina kriterier =).
Finns updatering som tar bort FB. Har G30, och det är riktigt nice att spela snabba spel på.
Tycker om du köper en G30 alt GT30, att du ska ha dom till film med, eller vad har du för TVs till film..?
Postad 23 October 2011 - 18:07
Visst kan jag använda den till film, men den här gången tänkte jag ha den till gaming mest, har för mycket inputlag i mina samsung o börjar bli frustrerad. ( snart kommer ju MW3 o BF3 =) ).
Kan bara inte bestämma mig vilken som blir bäst av "Pannorna" för gaming.
3d funktionerna är inget som intresserar mig (får ju fnatt i ögonen).
men skulle det visa sig att en av dem skulle vara snabbare för gaming så e det ju bara o stänga av skiten =)
Redigerat av Unregistered68d2427b, 23 October 2011 - 18:12.
Postad 23 October 2011 - 20:06
Det jag är främst sugen på är en plasma som verkligen får fram detaljer bra i mörka scener då det är 6 år sedan jag hade det senast med mina Triinitron/Diamondtron skärmar. Min 6 år gamla sony TV har S-PVA panel som visserligen ger någon form av svärta men inga detaljer och jag blir inte lätt lurad av dynamisk kontrast. Gjort dåliga val gällande PC monitorer de är även de totalt urkassa på att få fram detaljer i mörka scener.
Nu ska ni säga att VT30 är så bra som någon annan plasma ute på marknaden idag gällande detta och gärna också korrekta färger så jag slipper fundera om.
Har panasonic någon ny tv i 50-60" på G 2011 eller tidigt 2012 som kan pressa ner priserna på de äldre modellerna om inte annat?
Postad 24 October 2011 - 14:17
FlatpanelsHD testar input lag när de testar TV-apparater. Lite inklipp från deras tester:
G30:
Input lag is an important aspect for video gamers on gaming consoles. And we were happy to see that G30 has very low input lag of just 22-28 ms. That is a very low number and much lower than any LCD/LED model in this price range. However, input lag increases a lot if IFC is activated.
GT30:
Input lag is lower than on the 2010 models, and was measured to 18-25 ms. The level of input lag depends on the circuits enabled and IFC adds to input lag. Input lag on Panasonic GT30 is also lower than on most LCD/LED models. This also means that GT30 is great for console gaming.
VT30:
With IFC input lag is too high but without IFC input lag was surprisingly low at 19-24 ms. This also makes VT30 a great choice for console gamers. Input lag in 3D mode is higher, however. It also means that VT30 is a superior choice for console gamers than most LCD/LED screens that have higher input lag numbers. Sony’s HX900/HX909 flagship model was measured to 31 ms for example.
Redigerat av clawfinger, 24 October 2011 - 14:17.
Postad 24 October 2011 - 15:29
->Eekamouse
FlatpanelsHD testar input lag när de testar TV-apparater. Lite inklipp från deras tester:
G30:
Input lag is an important aspect for video gamers on gaming consoles. And we were happy to see that G30 has very low input lag of just 22-28 ms. That is a very low number and much lower than any LCD/LED model in this price range. However, input lag increases a lot if IFC is activated.
GT30:
Input lag is lower than on the 2010 models, and was measured to 18-25 ms. The level of input lag depends on the circuits enabled and IFC adds to input lag. Input lag on Panasonic GT30 is also lower than on most LCD/LED models. This also means that GT30 is great for console gaming.
VT30:
With IFC input lag is too high but without IFC input lag was surprisingly low at 19-24 ms. This also makes VT30 a great choice for console gamers. Input lag in 3D mode is higher, however. It also means that VT30 is a superior choice for console gamers than most LCD/LED screens that have higher input lag numbers. Sony’s HX900/HX909 flagship model was measured to 31 ms for example.
Tacksåmycket, Har mest kollat tester på hdtvtest.co.uk angående "inputen". Verkar skilja en del mellan de olika test sidorna . Men det lutar nog åt en gt30 46 tum.
Skulle dock fortfarande vilja veta om st30b(brittisk) e samma som vår svenska st32y eftersom st30:an bara låg på 16ms i input, när man använder game mode förstås.Vilket e sjukt bra.
( Man blir så petig när man spelat xbox live fs sen 2005 på sunk lag tv:s =) =)
Blir nog en beställning imorrn.
Postad 24 October 2011 - 15:40
http://www.nyteknik....icle3298178.ece
Postad 24 October 2011 - 16:29
Postad 24 October 2011 - 16:31
Postad 24 October 2011 - 18:15
Skulle inte tro att bilden blir sämre än det som du har haft innan, om du nu har kört på en sämre/äldre tv förut alltså.
Men att gå från hdmi till komponent är döden rent bildmässigt=) .
VARFÖR finns inte vt30:an i 46:a, den e ju sjukt snyggare än gt30 o ska visst reflektera mindre.
Anyway way så ska jag inte dra ut på det mer: imorgon blir det en beställning på någon av dem som finns i rätt strl.
Postad 24 October 2011 - 18:36
provade igår med komponent:: bild usel, men kändes som jag fick mer respons.
Skulle inte tro att bilden blir sämre än det som du har haft innan, om du nu har kört på en sämre/äldre tv förut alltså.
VARFÖR finns inte vt30:an i 46:a, den e ju sjukt snyggare än gt30 o ska visst reflektera mindre.
Anyway way så ska jag inte dra ut på det mer: imorgon blir det en beställning på någon av dem som finns i rätt strl.
Märkligt måste jag säga... att bilden skulle vara så usel med komponent. Personligen tycker jag inte att det bli sån stor skillnad mellan komponent och HDMI på min Pioneerplasma, jag menar båda klarar ju 1080i.. Är detta något som är speciellt för VT30 att komponent fungerar dåligt?? Du provade väl förresten component och inte composite? För composite är ju rent ut sagt uselt.
Postad 24 October 2011 - 18:37
Kollat in den idag och såg helt klart okej ut även i affären. Men gick inte att spana in 3Dn. Hur är det med siktavstånd för 3D. Finns det vissa avstånd du måste hålla dig emellan för att undvika konvergensproblem. Sådant får jag justera ibland för PC lir för att få till korrekt med stereoseparering och konvergens. Av tester jag läst så går det inte att justera i lika hög grad på tv-apparater? Siktat in mig på 55" modellerna. 50" som allra minst. Där jag tänkt ha den kanske man sitter 3 meter ifrån.
Postad 24 October 2011 - 22:22
Skulle vara intressant att höra om ni som köpt 55" tycker att den är för liten, eller om ni är nöjda, samt titt/spel avstånd och signaltyp?
Även ni som köpt 65" om ni upplever bilden som för stor vid något tillfälle?
Postad 25 October 2011 - 16:35
Postad 25 October 2011 - 16:42
Jag har en 55" o sitter på 2,5m Kan säga såhär att HD bilden är suverän från de avståndet men SD är inge vidare man får ont i ögonen av att titta på det. Måste du kolla på SD skulle jag inte rekommendera 65" från 3m
Måste och måste. Tyvärr är det ju svårt att komma ifrån, eftersom att jag även kollar på lite nyheter, serier och diverse program som inte är HD. Tack för ditt svar. Skulle vara intressant att få fler.
Postad 25 October 2011 - 16:46
Grejen är att om en vill kolla på playkanler eller film vid denna TV(G30), och en annan kanske vill kolla på vanlig TV på en annan TV samtidigt, tänkte jag att det bara är att flytta över kortet, utan att kanalinställningarna nollställs..?
Postad 25 October 2011 - 18:16
Jag har tittavstånd exakt 3 meter. Länge funderat på 55" eller 65". Vid HD-bild så ser jag absolut att 65" INTE är för stort. Jag har själv varit i butik för att försöka få en uppfattning om storleksskillnad. Tycker dock att det är svårt att få en korrekt uppfattning i butik. Det jag funderar över är om 65" är för stort vid SD-signal, om bilden blir för "dålig"? Dessutom, när jag spelar TV-spel så vill jag, som många andra sitta väldigt nära skärmen. Är det någon av er här inne som upplever att man kan bli yr osv med att spela på 65"?
Skulle vara intressant att höra om ni som köpt 55" tycker att den är för liten, eller om ni är nöjda, samt titt/spel avstånd och signaltyp?
Även ni som köpt 65" om ni upplever bilden som för stor vid något tillfälle?
För att få någon slags referens, liksom många projektorägare har jag en bild på ca 100-120" som jag tycker fungerar rätt ok på 4-4,5 m avstånd med SD. Det är så klart bättre i HD, men det är ju inte projektorns fel. Men att bilden skulle vara för stor, nä, det tror jag knappast
Edit: Bör kanske sägas att jag kör HTPC med enbart Digitala kanaler (dvs redan innan de ens nådde HTPCn), så min SD är klart bättre än om man har ett lakrissnöre direkt i väggen. Men det är ju ändå främst signalens fel, snarare än apparaten.
Redigerat av Unregistered1413, 25 October 2011 - 18:20.
Postad 26 October 2011 - 09:59
provade igår med komponent:: bild usel, men kändes som jag fick mer respons.
Kör du med komponentkabel alltså den HD kabel för separata RGB som är tillbehör så är det ju precis lika bra HD bild som något annat.
Postad 26 October 2011 - 10:22
Kör du med komponentkabel alltså den HD kabel för separata RGB som är tillbehör så är det ju precis lika bra HD bild som något annat.
Precis, det trodde jag också. Men enligt en recension så skulle bilden via komponent vara riktigt dålig på Pannan, vilket jag tycker låter märkligt. Vore därför bra om ni som har tvn kunde testa och säga vad ni tycker.
Postad 26 October 2011 - 16:10
Men jag har en fråga, vad finns det för funktioner angående "inbränning"? Jag kommer spela en del PS3 på panelen och tänkte om det fanns någon typ av skärmsläckare eller något liknande?
Det kan ju hända att man somnar ifrån eller sysslar med något annat ett par timmar (just i det fallet är det iofs lika bra att stänga av tv´n).
Då jag inte haft plasma förut så har jag inte en susning om hur fort "inbränningarna" uppstår eller försvinner.
Postad 26 October 2011 - 16:29
Har precis varit på HiFi klubben och beställt en P55VT30Y
fan så skönt det ska bli att förvisa 40"aren till sovrummet!
Men jag har en fråga, vad finns det för funktioner angående "inbränning"? Jag kommer spela en del PS3 på panelen och tänkte om det fanns någon typ av skärmsläckare eller något liknande?
Det kan ju hända att man somnar ifrån eller sysslar med något annat ett par timmar (just i det fallet är det iofs lika bra att stänga av tv´n).
Då jag inte haft plasma förut så har jag inte en susning om hur fort "inbränningarna" uppstår eller försvinner.
Det finns en funktion för att "tvätta" i en av menyerna.
Postad 26 October 2011 - 16:32
Panasonic verkar tydligen likt Pioneer tvekan inför framtiden för sina TV-apparater
http://www.nyteknik....icle3298178.ece
fruktansvärt! det är ju till viss del sidor som denna som mer eller mindre bara fokuserar på lägsta pris som skapar detta, till skult så finns inga marginaler kvar och då läggs det ned istället! fruktansvärt verkligen!
kan vara bra att veta också att plasman har ökat en del i världen, ligger nu på 12% av marknaden, MEN det är 2/3 768p maskiner som säljs=dom billigaste! och detta är ju dom som egentligen borde vara mest vinst på då dom gjorts länge men istället har den vinsten ätits upp av den enorma prispressen.
elgiganten i trelleborg t.ex sålde samsung 42 plasma nu för 2500:- när dom invigdes nu. nu är ju inte det representativt, men så fort en nivå har nåtts så tror konsumenten att det är där priset ligger generellt och går till affären som "bara" har plasmor för 4-5000:- och vips så är den nivån DYR plötsligt!?
jaja, sjuk bransch!
Postad 26 October 2011 - 17:26
ja komponent körde jag endast för o prova. ( Bästa alternativet på dem gamla xboxarna).
Har inte provat på panasonic men komponent är alltid komponent. HDMI Blir bättre , kommer även va likadant på Panasonic.
Men som sagt, har man bara kört komponent innan så lär man ju inte bli besviken, desto svårare e det o gå ner från Hdmi.
Postad 26 October 2011 - 17:59
Tänkte bara kolla om nån här vet om TVn tappar kanalerna, Favoritkanalerna om man tar ut kortet ur modulen för att kolla en stund på en box till en annan TV? Vill ju inte programera om favoritkanalerna, är ju ett jädrans jobb...
Grejen är att om en vill kolla på playkanler eller film vid denna TV(G30), och en annan kanske vill kolla på vanlig TV på en annan TV samtidigt, tänkte jag att det bara är att flytta över kortet, utan att kanalinställningarna nollställs..?
Bump. Ingen som vet..? har inte lust att programera om alla kanaler igen om jag testar, men får väl göra det snart...
Postad 26 October 2011 - 20:04
Jag kör med Canal Digital sattellit via CA-modul rakt in i TV'n. Jag kan ta ut kortet och flytta till Canal Digital-boxen (som står vid en annan tv) utan att det händer nåt med kanallistor, kanalordning mm. Man kan oxå ställa in så att man får en pop-up om tv'n hittar nya kanaler. När den sökningen görs så sparas de kanallistor och kanalordning man skapat så dem försvinner inte då heller.Tänkte bara kolla om nån här vet om TVn tappar kanalerna, Favoritkanalerna om man tar ut kortet ur modulen för att kolla en stund på en box till en annan TV? Vill ju inte programera om favoritkanalerna, är ju ett jädrans jobb...
Sen är det ju så att man får ju in ALLA kanaler som ligger på sattelliten man "tittar" på till skillnad mot om man kör med CD-boxen som bara visar CD-kanalerna. Nu är ju det mesta andra skit, men ändå. En gratiskanal är alltid en gratiskanal. Finns t.o.m en gratiskanal som sänds i HD, dock på något obegripligt språk, men iaf
Däremot så är det ett jäkla pill att få ut kortet ur CA-modulen. CA-modulen sitter ganska tight mot tv'n chassi vilket gör att det är svårt att få grepp om kortet för att kunna dra ut det. En MacGyver-lösning i form av tång/pincett motsv löser detta alt små smala fingrar
EDIT: Tillägg
Redigerat av MiWa, 26 October 2011 - 20:08.
Postad 26 October 2011 - 20:43
Jag minns inte om .avi och .srt funkar ihop. Jag vet att det inte funkar med mkv+srt. Däremot så funkar det om undertexterna är inbakade i mkv'n. Man kan välja de undertexter (eng, swe osv) och ljudspår (ac3, dts osv) som finns i filen.
Vad gäller 24p så vet jag faktiskt inte. Har för mig att det blir 60 Hz alt 50 Hz, men eftersom datorn bara levererar filen till tv'n och filen/filmen är 24 fps, så borde den ju spelas upp så. Men tv'n kanske konverterar om/upp det, jag vet faktiskt inte hur det funkar riktigt. Nån mer kunnig kan kanske svara på det?
Om ni pratar om PMS till ps3 och sen till tv:n kan jag tillägga lite saker, annars bortse från detta.
Separata srt eller sub fungerar alldeles utmärkt för mig till mkvs. Dock föredrar jag att ej använda dem eftersom filen transcodas (sämre kvalla på video) istället för bara remuxas.
Ps3 kan bara skicka ut en 24p-signal från Blu-ray-material alltså från en BR-skiva vilket är en tråkig hårdvarubegränsning de lagt in. I alla andra fall skickas 60Hz som är standard eller om man valt att skicka i 50Hz via inställningarna i ps3an.
Hoppas det inte blev alltför OT.
Postad 26 October 2011 - 20:50
Jo men då är det väl PMS som låter datorn jobba med att transcoda bild och text. Då jag inte har nån zuper-duper-dator (längre, den var ju det ett tag i början iaf), så klarar den inte av det, utan därför skickar jag vidare allt till tv'n, och det som funkar det funkar, resten orkar jag inte mecka med. Men har man en schyst dator så kan ju välja om tv'n eller datorn (pms) skall göra jobbet. Min uppfattning är fortfarande att tv'n inte själv klarar av att visa avi/mkv med separat srt (däremot hanterar den inbakade srt i mkv-filer), men att det är möjligt att få till genom att låta PMS låta datorn göra det jobbet. Eller är jag helt ute å cyklar nu[...]
Separata srt eller sub fungerar alldeles utmärkt för mig till mkvs. Dock föredrar jag att ej använda dem eftersom filen transcodas (sämre kvalla på video) istället för bara remuxas.
[...]
EDIT: TIllägg
Redigerat av MiWa, 26 October 2011 - 20:59.
Postad 26 October 2011 - 23:10
Har precis njutit av Avatar 3D på min nya P50VT30Y. Kan inget annat säga än att det är riktig "Ögonporr"Jo men då är det väl PMS som låter datorn jobba med att transcoda bild och text. Då jag inte har nån zuper-duper-dator (längre, den var ju det ett tag i början iaf), så klarar den inte av det, utan därför skickar jag vidare allt till tv'n, och det som funkar det funkar, resten orkar jag inte mecka med. Men har man en schyst dator så kan ju välja om tv'n eller datorn (pms) skall göra jobbet. Min uppfattning är fortfarande att tv'n inte själv klarar av att visa avi/mkv med separat srt (däremot hanterar den inbakade srt i mkv-filer), men att det är möjligt att få till genom att låta PMS låta datorn göra det jobbet. Eller är jag helt ute å cyklar nu
Har enbart haft Samsung LED innan jag gick över till plamsa och min fråga är hur kännslig är Pannan för surfande med mm på nätet?
Postad 26 October 2011 - 23:23
Jo men då är det väl PMS som låter datorn jobba med att transcoda bild och text. Då jag inte har nån zuper-duper-dator (längre, den var ju det ett tag i början iaf), så klarar den inte av det, utan därför skickar jag vidare allt till tv'n, och det som funkar det funkar, resten orkar jag inte mecka med. Men har man en schyst dator så kan ju välja om tv'n eller datorn (pms) skall göra jobbet. Min uppfattning är fortfarande att tv'n inte själv klarar av att visa avi/mkv med separat srt (däremot hanterar den inbakade srt i mkv-filer), men att det är möjligt att få till genom att låta PMS låta datorn göra det jobbet. Eller är jag helt ute å cyklar nu
Det är riktigt, jag var inte säker om ni menade direkt till tvn eller via ps3.
Postad 27 October 2011 - 09:18
Precis, det trodde jag också. Men enligt en recension så skulle bilden via komponent vara riktigt dålig på Pannan, vilket jag tycker låter märkligt. Vore därför bra om ni som har tvn kunde testa och säga vad ni tycker.
Märkligt. Då är det ju något fel på skärmen i sig för signalvägsmässigt så är det ju ingen sämre teknik..
ja komponent körde jag endast för o prova. ( Bästa alternativet på dem gamla xboxarna).
Har inte provat på panasonic men komponent är alltid komponent. HDMI Blir bättre , kommer även va likadant på Panasonic.
Men som sagt, har man bara kört komponent innan så lär man ju inte bli besviken, desto svårare e det o gå ner från Hdmi.
Varför skulle HDMI vara bättre ur bildsynpunkt? Enligt min erfarenhet så är RGB precis lika bra vad gäller bildkvalite.. Snarare att HDMI står för mer krångel, men det är bara mina erfarenheter. Låter konstigt hur som helst att komponent skulle alltid vara sämre. "komponent är alltid komponent" stämmer ju lika bra som att HDMI alltid är HDMI, men säger ju inget om kvalite dock.
Postad 27 October 2011 - 18:27
Någon som är kunnig på plasma kanske?Har precis njutit av Avatar 3D på min nya P50VT30Y. Kan inget annat säga än att det är riktig "Ögonporr"
Det ända som stör mig är att glasögonen är så små! Hade behövt en större storlek, kan man kanske gå till butiken o fråga dom om en större storlek?
Har enbart haft Samsung LED innan jag gick över till plamsa och min fråga är hur kännslig är Pannan för surfande med mm på nätet?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2
Något värde på 10 år gammal 55" plasma som var bra "back in the day
33 filmer
371 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?