Vilken lokal handlare?
* Officiell tråd - Sony Bravia D3000 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 10 juli 2007 - 18:24
Det blev ingen leverans av TV till Technistore. Dom sa nåt om stulna TV-apparater och felaktigt lagersaldo.Haha...känns väldigt skumt allt ihop, om du inte får något mail snart så kanske DU får en tv...jag var också först i kön...antar att Boa16 också va det
![]()
Så fort jag får mina pengar så ska jag köpa en 46D3000, kosta vad det kostar vill...innan helgen är ett måste
Nu beställde jag från dustin med studentrabatt istället.
Postad 10 juli 2007 - 18:33
Haberg
Vilken lokal handlare?
Den lokala Euronics-handlaren.
Redigerat av Haberg, 10 juli 2007 - 19:25.
Postad 10 juli 2007 - 19:40
Det blev ingen leverans av TV till Technistore. Dom sa nåt om stulna TV-apparater och felaktigt lagersaldo.Haha...känns väldigt skumt allt ihop, om du inte får något mail snart så kanske DU får en tv...jag var också först i kön...antar att Boa16 också va det
![]()
Så fort jag får mina pengar så ska jag köpa en 46D3000, kosta vad det kostar vill...innan helgen är ett måste
Nu beställde jag från dustin med studentrabatt istället.
Surt sa räven...Men då fick ju du ett bättre pris du också

Min skickas imorgonbitti, undrar när den kommer då...borde max ta 1 dag tycker jag

Postad 10 juli 2007 - 21:02
Var på onoff i Kista galleria tidigare idag och tog en titt på 40D3000, bilden var väldigt bra tycker jag. Det enda som jag inte gillade var då bruset/kornigheten i skuggpartierna, men detta blev bara tydligt då jag jämförde bilden med en plasma på sidan om som var väldigt slät överallt. Något annat som även fångade mitt öga var en 40W2000 som hade lite mer tryck i kontrasten, kunde inte bestämma mig vilken av dessa två Sony'n som såg bättre ut. Så klart är detta justerbart i menyerna vilket jag inte rörde alls. Därför har jag en liten fråga till er som lekt med båda dessa modeller under samma förutsättningar, kort och gott; vilken är bättre? Förderlar/nackdelar.
Postad 10 juli 2007 - 22:38
Postad 10 juli 2007 - 23:09
Testade även att koppla in htpc'n via vga, pixelmappade 1360x768 i 60Hz.
/joakim
Postad 11 juli 2007 - 00:30
Har nu fått min 46", när man först slog på den var bilden inget vidare men efter att ändrat lite inställningar så är bilden riktigt bra, trots att jag ännu bara kör scart från dvd och digitalbox. Ska köpa komponentsplitter så jag kan köra komponent till både proj och tv. Kollade lite på kingkong såg riktigt trevligt ut i filmläget, ska laborera mer med diverse inställningar, men är än så länge väldigt nöjd
Testade även att koppla in htpc'n via vga, pixelmappade 1360x768 i 60Hz.
/joakim
Och resultatet med pixelmappat var bra? Samt så vill vi se bilder!
Postad 11 juli 2007 - 07:55
Sen den eviga frågan: hur upplever du svärtan. Helst då i ett nedsläckt rum.
Postad 11 juli 2007 - 15:51
3 veckor leveranstid på Technistore och 16 899 kr.
Postad 11 juli 2007 - 20:28
Kanske ska skicka iväg ett mail och fråga, om ingen annan vet?
Är ju rätt smidigt att hämta själv (och även lämna tillbaka om något skulle vara fel).
Annars ligger Dustin bra till som inköpsställe. Men egentligen borde man kunna lägga en beställning från dem redan nu, för inte lär väl priset vara lägre i mitten av augusti än dagens 17990?
(Tänkte ifall man skulle vänta tills de fått in den i lager, men "sony-rean" pågår bara juli ut väl?)
Postad 11 juli 2007 - 21:43
Jag vill vägghänga och helst skulle jag vilja kunna vinkla TV:n ut, åt sidan. D.v.s. vrida ut den från väggen och gärna så pass mycket som 90 grader.
Jag såg att hembiobutiken hade ett "egettillverkat" fäste som gör detta och som ska palla vikten. "hbb Reach Heavy wm".
Tror ni fästet passar TV:n? Vilken VESA-standard har denna TV? (sökt överallt utan resultat)
Kommer TV:n verkligen kunna vinklas fullt åt sidan (eller som minst 90 grader) eller är risken att TV:n är för bred och kortsidan tar i väggen?
Och på det viset begränsar hur pass mycket man kan vinkla ut den.
Hoppas ni förstår hur jag menar. Någon som har erfarenhet eller tips på lämpligt fäste?
//Marc
Postad 11 juli 2007 - 21:48
Undra varför inte Netonnet hängt på "rean" på 46"arn?
De köpte säkert in sina 46" innan Sony sänkte priset i början på Juli.
Min teori är att efter Sonys sänkning gick alla åt som smör, och nu är de restade. Att det är en helt ny modell hjälper säkert till också.
Fasiken, varje dag blir bara längre och längre av väntan...
Postad 11 juli 2007 - 21:55
Någon som har erfarenhet eller tips på lämpligt fäste?
//Marc
Kolla in SMS Brackets, de har en massa sorter, och återförsäljare runt om i landet.
Finns säkert massa andra bra märken på marknaden!
http://www.sms.safebrackets.se
Postad 12 juli 2007 - 07:03
Men jag förstår inte varför det inte står någonstans, inte ens på Sonys hemsida, vilken VESA-standard som gäller på 46D. På Sonycenter här i Sundsvall har de semesterstängt!? =)
Sedan ställer jag mig frågandes till att det ska gå att vinkla en så pass stor TV som jag vill, eftersom den är så pass bred. Tycker att kortsidan borde ta i...Men men! =)
Ska leta efter galleribilder. Kanske finns någon med vridbart fäste där.
Postad 12 juli 2007 - 14:40
Båda visade samma material, någon sorts Blu-Ray-demo-skiva. Dock var det inte bara en massa trailers och skit, utan faktiskt en del referensmaterial såsom "Source filmed with 24p" med diverse panoreringar och helikopterflygningar.
Det var väldigt tydligt hur mycket bättre D3000 var när källan körde 24p! Riktigt smooth såg det ut till skillnad från den ryckiga uppspelningen på W2000 bredvid. Faktum var att det den där ryckigheten syntes på samtliga skärmar i rummet som visade samma material -- utom på just D3000.
Själv hade jag hemma en Sharp AQUOS 46XD1E förra veckan men var besviken över hur den hanterade 24p från min PS3:a, så den fick lämas tillbaka (tack! distansköpslagen). Jag trodde inte att jag var särskilt känslig, men fan vad jag störde mig på den något ryckiga och flimmriga känslan som uppstog under vissa typer av scener på Blu-Ray-filmer.
Sharp:en hade iofs full-HD, men jag börjar bli mer och mer tveksam till att jag personligen ser någon signifikant skillnad på mina dryga 3-3.5 meters tittavstånd. Då prioriterar jag en följsam och ryckfri bild väldigt mycket högre!
Nu är ju bara frågan om man ska vänta in Sverigelanseringan av W3000 eller kanske X3000 (åtminstone den förra finns ju på Sonys icke-svenska sidor, i alla fall på US-sidan)...
Redigerat av finklemcgraw, 12 juli 2007 - 14:44.
Postad 12 juli 2007 - 15:16
Postad 12 juli 2007 - 17:13
jag lägger upp bilder direkt, tillskillnad mot andra ;-)
Postad 12 juli 2007 - 17:30
Jag pratade med postens logistiksansvarige och tv kommer imorgon fredag...perfekt inför film kväll =)
Perfekt!
Tänker du kalibrera den på något sätt, eller bara gå känsla?
För du har väl sett detta test på 32"? (Kolla in slutbetyget!

http://www.hdtvtest....ony-KDL32D3000/
Postad 12 juli 2007 - 18:49
Postad 12 juli 2007 - 23:04
Allså faen nu vet jag itne om jag gjort fel ändå, veligare människa får man leta efter, men att blåsa dessa pengar känns segt. Är det helt värdelöst att köpa denna tv om jag vill spela tv-spel på den? Eller se nån blue-ray möjligtvis? II faen hilfe!
Absolut inte värdelöst köp.
Avsaknaden av full-HD kompenseras av bättre; 24p stöd/mindre hackigt, bättre bild från sämre/äldre källa (dvd, analog, SD), bättre svärta samt att t.o.m 46" varianten och ett "medel-avstånd" på 3-4 meter inte är tillräckligt för att urskilja/fullt utnyttja full HD detaljerna (för de allra flesta användarna).
Så tänker i alla fall jag när jag beställer 46"arn, så får denna bli t.ex sovrums-TV el.dyl om ett par år när HD-standarden har bestämts och HD sändningar är mer eller mindre fullt utbyggt i tv-världen.
Postad 12 juli 2007 - 23:10

Värt att notera är att jag än så länge kör med scart från både dvd och boxerbox.
/joakim
Jag pratade med postens logistiksansvarige och tv kommer imorgon fredag...perfekt inför film kväll =)
Postad 12 juli 2007 - 23:20
/joakim
[/quote]
Och resultatet med pixelmappat var bra? Samt så vill vi se bilder!
[/quote]
Postad 13 juli 2007 - 01:56
Perfekt!
Tänker du kalibrera den på något sätt, eller bara gå känsla?
För du har väl sett detta test på 32"? (Kolla in slutbetyget!)
http://www.hdtvtest....ony-KDL32D3000/
Jag kolla på dem och tänkte testa dom, men dom verkar inte så bra enligt "Joama"...annars har jag en demo dvd från THX, DTS och dolby digital, där finns även kalibrering för både ljud och skärm.
Huvudsaken är att det funkar att kolla på Family Guy

Postad 13 juli 2007 - 08:24
Värt att notera är att jag än så länge kör med scart från både dvd och boxerbox.
/joakim
Boxerbox?
Har jag missat nått, men är det inte inbyggd DVB-T mottagare i D3000? Men den kan kanske inte helt ersätta en Robban-box?
Någon som testat DVB-C (Comhemsk)? Borde bli bättre bild på flera kanaler, än en analog mottagare...
Postad 13 juli 2007 - 08:30
/joakim
/joakim
Boxerbox?
Har jag missat nått, men är det inte inbyggd DVB-T mottagare i D3000? Men den kan kanske inte helt ersätta en Robban-box?
Någon som testat DVB-C (Comhemsk)? Borde bli bättre bild på flera kanaler, än en analog mottagare...
Postad 13 juli 2007 - 09:15
Ser din poäng med inspelningen. Tänkte inte på det

Jag bor i ett "DVB-C hus", så jag hoppas på bättre bild med den nya tvn.
Postad 13 juli 2007 - 09:45
Okej, inbillade mig faktiskt det skulle bli bättre kvalité om man slapp scart kabeln...
Ser din poäng med inspelningen. Tänkte inte på det![]()
Jag kör med syskonkort och ca modul comhem på min 32" och bilden är svin bra...
Sedan återstår att se vad storleken gör för ev försämringar på tex 46"
Postad 13 juli 2007 - 10:08
Vi hoppas givetvis på att det inte ska bli några försämringar... (ja vet, större bildyta med samma antal pixlar).
40" på onoff imponerade starkt på mig, och 46" kostar ju samma, så valet blev enkelt.
Jag förlitar mig även på detta diagram som många verkar hänvisa till:

46" på 3meter (ca 9 fot), så bör det funka likvärdigt bra med 720P som med 1080p skärm.
Jag kan inte se någon skillnad på 40W2000 och 40D3000 vad gäller upplösning, även när man står väldigt nära.
Ni som fått hem era 46", verkar den "pixlig"?
(man e ju lite nervös. har ju beställt en tv för massa pengar utan att man ens sett den...)
Redigerat av corv1, 13 juli 2007 - 10:19.
Postad 13 juli 2007 - 10:18
Okej, inbillade mig faktiskt det skulle bli bättre kvalité om man slapp scart kabeln...
En fråga till.
Om man inte har CA modul med kort, kan man inte få in en del "gratis" kanaler då med bättre bild än de analoga sändningarna i comhem?
Postad 13 juli 2007 - 10:45
/joakim
Låter riktigt bra!
Vi hoppas givetvis på att det inte ska bli några försämringar... (ja vet, större bildyta med samma antal pixlar).
40" på onoff imponerade starkt på mig, och 46" kostar ju samma, så valet blev enkelt.
Jag förlitar mig även på detta diagram som många verkar hänvisa till:
46" på 3meter (ca 9 fot), så bör det funka likvärdigt bra med 720P som med 1080p skärm.
Jag kan inte se någon skillnad på 40W2000 och 40D3000 vad gäller upplösning, även när man står väldigt nära.
Ni som fått hem era 46", verkar den "pixlig"?
(man e ju lite nervös. har ju beställt en tv för massa pengar utan att man ens sett den...)
Postad 13 juli 2007 - 11:06
Man ser definitivt inte enskilda pixlar från 3 meter däremot så kan man ibland se komprimeringsartefakter men det beror mer på källan, kan ju säga att jag ser mer sådana på Stargate SG-1 på TV6 än på Veronica Mars på SVT. Större bild på samma avstånd ställer högre krav på bildbehandling och källmatrial så vist man ska nog fundera på vad man kommer mestadels titta på, skulle nog inte rekommendera 46" om man har halvkass analogmottagning eller i huvudsak kollar på hårt komprimerade digitalkanaler.
/joakim
Tack för infon, låter ju bara bättre och bättre det här!
Självklart kommer en 32" alltid se bättre ut än en 46" (tätare pixlar), men det beror ju även på avståndet till tvn...
Jag har skapligt bra signal via analog comhem, men en del kanaler kanske sänder digitalt?
Vidare blir det PS3 (spel och film), och min Samsung HR738 hdd inspelare. Båda via HDMI.
Postad 13 juli 2007 - 11:51
Jag skall ha den till och Spela xbox 360,PS3 mestadels på.
kan någon råda mig!
Postad 13 juli 2007 - 13:04
Hittade denna roliga länken som jag vill dela med mig av:
http://www.lyris-lit...ves/000339.html
Tur att Sony bättrat sig på senaste tiden mot Europa. Dock fortfarande lite väl snålt med komponentvideo.
Postad 13 juli 2007 - 13:56
Man ser definitivt inte enskilda pixlar från 3 meter däremot så kan man ibland se komprimeringsartefakter men det beror mer på källan, kan ju säga att jag ser mer sådana på Stargate SG-1 på TV6 än på Veronica Mars på SVT. Större bild på samma avstånd ställer högre krav på bildbehandling och källmatrial så vist man ska nog fundera på vad man kommer mestadels titta på, skulle nog inte rekommendera 46" om man har halvkass analogmottagning eller i huvudsak kollar på hårt komprimerade digitalkanaler.
/joakim
Tack för infon, låter ju bara bättre och bättre det här!
Självklart kommer en 32" alltid se bättre ut än en 46" (tätare pixlar), men det beror ju även på avståndet till tvn...
Jag har skapligt bra signal via analog comhem, men en del kanaler kanske sänder digitalt?
Vidare blir det PS3 (spel och film), och min Samsung HR738 hdd inspelare. Båda via HDMI.
Är det så att pixlarna på 32" är lika stora som på 46" men avståndet mellan pixlarna är större på 46:an? Eller är pixelavståndet detsamma men större pixlar på 46:an?
Upplevelsen med en 46:a borde i vilket fall bli större än en 32:a.

Postad 13 juli 2007 - 17:23
En fråga till.
Om man inte har CA modul med kort, kan man inte få in en del "gratis" kanaler då med bättre bild än de analoga sändningarna i comhem?
Nä då blir det comhems analoga Måste ha kort + ca modul för digitala kanaler hos comhem.
Testade utan det är dött
Postad 13 juli 2007 - 20:48
har dock inte testat fullt ut ännu...endast med analog tv.
DVD funkade bara med svartvit bild, konstigt men det finns väll någon knapp någonstans...något tips?
Uppackning

Uppackning

Dax att koppla in kablar

Kanalinställningar

Kanalinställningar

Helt ok analog tv bild

Ni kan ju jämföra med den lilla röda tändaren hur stor tv är

Postad 13 juli 2007 - 22:03
Nu har jag fått hem tv:n och packat upp den m.m.
har dock inte testat fullt ut ännu...endast med analog tv.
DVD funkade bara med svartvit bild, konstigt men det finns väll någon knapp någonstans...något tips?
Ni kan ju jämföra med den lilla röda tändaren hur stor tv är
eller med hunden

Postad 13 juli 2007 - 22:48
Fortsätt fota, och berätta hur det går!
kan du fota klisterlapparna (märkerna) på skärmens kant?
Postad 14 juli 2007 - 09:47

Postad 14 juli 2007 - 10:54
Ser bra ut Ponari!
Fortsätt fota, och berätta hur det går!
kan du fota klisterlapparna (märkerna) på skärmens kant?
Lite flera bilder kommer snart...dock inga på klisterlapparna, dom rök redan igår

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar