Bravia Line Up Våren 2009
311 svar till detta ämne
Postad 06 April 2009 - 10:10
olalid
-
olalid
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Är det någon som vet när 40W5500 börjar komma in i dom fysiska butikerna? Typ Media markt, Siba, elgiganten, OnOff?
Den finns ju redan inne på många internetbutiker, så den bör la komma snart eller?
Tja, jag har iaf fått veta av en butik här i Linköping att dom väntar den första sändningen mellan 12-15 April. Vilket är mitt i påsken... Nåväl, nångång däromkring iaf. De felsta av internetbutikerna har väl bara spegling av deras distrubutörs lager dock. Ingen slump att dom som säger att dom har i lager har exakt lika många.  Förutom några få som har egna lager då förstås. /Ola
Postad 06 April 2009 - 15:20
skane
-
skane
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Nu har även What Hifi testat 40W5500.
Citat: "Noticeably uneven backlighting, even when showing images". Oroväckande...
MM i Malmö skall ha 52W5500 uppe (ej sett den själv)
Postad 08 April 2009 - 21:29
matsoni
-
matsoni
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
MM i Malmö skall ha 52W5500 uppe (ej sett den själv)
Finns en 32" på MM i Lund. Tror den hette W5050... I jämförelse med Samsung UE-xxxxx så blir det en Samsung så snart UE-32B7070 blir tillgänlig.
Postad 08 April 2009 - 22:06
blackburn_
-
blackburn_
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Lämnade precis tillbaka min 46w4500 p.g.a backlight bleeding.. Så otroligt synd på en i övrigt så otroligt bra TV att den har det här problemet men jag skulle _gissa_ att alla w4500 och w5500 har det i olika stor utsträckning. Jag har en 40w4500 sedan tidigare med lite mindre än det var på den jag skickar tillbaka nu som jag kan leva med det på eftersom den bara används på dagarna och aldrig till filmtittande, men det är fortfarande synligt vid kanalbyte t.ex. Men 46an ska jag ha i film-rummet och det går inte att se på en film i 2.35:1 formatet utan att sitta och störa sig på solarna i hörnen oavsett inställning på backlighten. Två kompisar köpte 46w4500 samtidigt som jag och båda hade ungefär lika illa bleeding som min men på lite olika ställen (en skickade tillbaka sin och en behöll den då han sitter så långt ifrån och inte är lika petig)
Är det någon som har en w4500 eller w5500 (40" eller större) och som har en mer eller mindre helt jämn bakgrundsbelysning när man tittar i ett helt mörkt rum och på en mörk bild (alt. på en ingång som inte används)? Vill ju så gärna att det ska finnas sådana men tvivlar starkt på det som det känns just nu.
Redigerat av blackburn_, 08 April 2009 - 22:58.
Postad 09 April 2009 - 06:56
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Lämnade precis tillbaka min 46w4500 p.g.a backlight bleeding.. Så otroligt synd på en i övrigt så otroligt bra TV att den har det här problemet men jag skulle _gissa_ att alla w4500 och w5500 har det i olika stor utsträckning. Jag har en 40w4500 sedan tidigare med lite mindre än det var på den jag skickar tillbaka nu som jag kan leva med det på eftersom den bara används på dagarna och aldrig till filmtittande, men det är fortfarande synligt vid kanalbyte t.ex. Men 46an ska jag ha i film-rummet och det går inte att se på en film i 2.35:1 formatet utan att sitta och störa sig på solarna i hörnen oavsett inställning på backlighten. Två kompisar köpte 46w4500 samtidigt som jag och båda hade ungefär lika illa bleeding som min men på lite olika ställen (en skickade tillbaka sin och en behöll den då han sitter så långt ifrån och inte är lika petig)
Är det någon som har en w4500 eller w5500 (40" eller större) och som har en mer eller mindre helt jämn bakgrundsbelysning när man tittar i ett helt mörkt rum och på en mörk bild (alt. på en ingång som inte används)? Vill ju så gärna att det ska finnas sådana men tvivlar starkt på det som det känns just nu.
Min 52W4500 är till 100% helt jämn, i helt mörkt rum, även om jag ställer backlight på max. Köpte ni dessa från fysisk butik, el. på nätet ? Själv köpte jag min på nätet och har så gjort med alla dom många TV, jag har och har haft. Fick min 52a levererad till dörren på originalpall stående, vilket jag " tror " kan vara en av orsakerna, med rätt hantering av apparaterna.
Redigerat av ffodil, 09 April 2009 - 07:31.
Postad 09 April 2009 - 10:18
mzr
-
mzr
-
Användare
-
-
202 inlägg
Usch vad trött jag blir på alla problem som finns på svindyra tv-apparater. Min 46" ZF355 Toshiba har pajjat och jag får välja en ny tv i 20000kr klassen. Var först inne på en ny samsung men har ångrat mig då jag redan har en spegel hemma - Super clear panel my ass.
Jaha då föll valet på den nya Sonyn W5500 som verkar bra och fick ganska bra rescension på hdtvtest. Jaja då verkar 90% ha bleedingproblem. Jag hade lite bleeding, ficklampor i hörnen på toshiban, men inte i närheten av de bilder jag sett på W5500'an. Nu vet jag inte alls vad jag ska välja. Någon som har förslag på alternativ?
Postad 09 April 2009 - 10:51
Lord Findus
-
Lord Findus
-
Användare
-
-
154 inlägg
Problemet är inte så utbrett som alla vill få det till, bara kontrollera så att transporter och övrig hantering inte är felaktig.
Kollar man på detta forumet så är det möjligen 10 personer som rapporterat och vi är ju petiga här, man bör tänka på att det säljs säkert några tusen exemplar och ett 10tal petiga som rapportera bleeding clouding så är %en inte hög alls, dessutom har ju folk fått det reparerat.
Redigerat av Lord Findus, 09 April 2009 - 10:52.
Postad 09 April 2009 - 11:03
mzr
-
mzr
-
Användare
-
-
202 inlägg
Okej kanske ett tiotal pers här men det finns rätt feta trådar på engelska forum där problemet är återkommande.
Att skicka en ny tv på reparation känns inte bra alls, jag vet hur det kan se ut när man får tillbaka en produkt från serviceverkstad.
Det lutar väl ändå åt att chansa på en W5500 eftersom jag inte ser några bättre alternativ.
Någon som vet ifall man själv kan uppgradera firmware på sonys tv-apparater? Brukar ju alltid vara lite buggar som upptäcks efter ett tag på nya modeller.
Vad har sony för döda pixlar policy?
Postad 09 April 2009 - 11:13
zooounds
-
zooounds
-
Användare
-
-
193 inlägg
Okej kanske ett tiotal pers här men det finns rätt feta trådar på engelska forum där problemet är återkommande. Att skicka en ny tv på reparation känns inte bra alls, jag vet hur det kan se ut när man får tillbaka en produkt från serviceverkstad.
Det lutar väl ändå åt att chansa på en W5500 eftersom jag inte ser några bättre alternativ.
Någon som vet ifall man själv kan uppgradera firmware på sonys tv-apparater? Brukar ju alltid vara lite buggar som upptäcks efter ett tag på nya modeller.
Dussutom vägrar Sony reparera dessa. De säger att de aldrig reparerar på grund av bleeding. Så gör dig beredd på att bråka ... De har dock 0-pixelpolicy i 2 år. DESSUTOM har de ju lyckats införa en inputlag på 30-70 ms (från under 10 ms) i W5500. DET är uselt. Trodde inte det om Sony som ändå gör playstation. Problemet är inte så utbrett som alla vill få det till, bara kontrollera så att transporter och övrig hantering inte är felaktig. Kollar man på detta forumet så är det möjligen 10 personer som rapporterat och vi är ju petiga här, man bör tänka på att det säljs säkert några tusen exemplar och ett 10tal petiga som rapportera bleeding clouding så är %en inte hög alls, dessutom har ju folk fått det reparerat.
Jag tror tyvärr det är det.
Redigerat av zooounds, 09 April 2009 - 11:11.
Postad 09 April 2009 - 11:16
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
 Vet inte om det bara gäller nordiska apparater. Källa: e24.seEdit: Zooounds hann före
Redigerat av -Palle-, 09 April 2009 - 11:17.
Postad 09 April 2009 - 11:29
zooounds
-
zooounds
-
Användare
-
-
193 inlägg
 Vet inte om det bara gäller nordiska apparater.
Källa: e24.se
Edit: Zooounds hann före 
Jag säger inget om ickenordiska apparater heller, men de nordiska har det.
Postad 09 April 2009 - 13:01
mzr
-
mzr
-
Användare
-
-
202 inlägg
Är kanske W4500 ett bättre val med tanke på bleeding?
Vad är bättre med W5500 mot 4500 egentligen? Sämre panel, sämre backlight, mer bleeding, sämre inputlag.
Vet att det är nyare BE men gör det så mycket i praktiken måntro.
Redigerat av mzr, 09 April 2009 - 13:02.
Postad 09 April 2009 - 13:04
Lord Findus
-
Lord Findus
-
Användare
-
-
154 inlägg
Dussutom vägrar Sony reparera dessa. De säger att de aldrig reparerar på grund av bleeding. Så gör dig beredd på att bråka ...
De har dock 0-pixelpolicy i 2 år.
DESSUTOM
har de ju lyckats införa en inputlag på 30-70 ms (från under 10 ms) i W5500. DET är uselt. Trodde inte det om Sony som ändå gör playstation.
Jag tror tyvärr det är det.
De tester som mätt input lagg visar mycket lägre siffror än de du påstår, var har du fått de ifrån? Nej, man behöver inte bråka för att få tv:n kollad och reparerad, läs i några av de andra trådarna där det gått helt smidigt utan något krångel, de reparerar inte alla tv's med bleding/clouding, dock är det uppenbart att de flesta repareras. Som har framkommit så kan man inte gå ut och säga vad felet är då de har en undersöknign på gång om dessa fenomen och tills det är klarlagt var och hur bleeding/clouding uppstår kommer nog inget förtag att gå ut och säga skicka in det är vårt fel, särskilt då det kryper fram att lagerhållning och transporter inte sker som anvisas.
Postad 09 April 2009 - 13:05
zooounds
-
zooounds
-
Användare
-
-
193 inlägg
Är kanske W4500 ett bättre val med tanke på bleeding?
Vad är bättre med W5500 mot 4500 egentligen? Sämre panel, sämre backlight, mer bleeding, sämre inputlag. Vet att det är nyare BE men gör det så mycket i praktiken måntro.
Enda anledningen jag tittade på W550 mot W4500 är att den första ha CI+ eller vad det heter för DVB-C-kortplatsen. Detta göär att man troligen kommer kunna titta på Comhem:s HD-TV med den inbyggda boxen, men det är ju ingen garanti. Om inte mediaföretagen tar sitt förnuft till fånga (inte så troligt) så kommer detta aldrig hända med W4500.
Postad 09 April 2009 - 13:12
zooounds
-
zooounds
-
Användare
-
-
193 inlägg
De tester som mätt input lagg visar mycket lägre siffror än de du påstår, var har du fått de ifrån?
Sorry, inte helt korrekt av mig: http://www.hdtvtest....ure-Quality.htmWe measured the input lag on the Sony KDL40W5500 LCD television to be 50ms slower than our resident Samsung F96 reference. By activating [Game Mode] through the [Scene Select] submenu, input lag can be brought down to 17-33ms vs. the Samsung F96. Which, of course, is still worse than that on the outgoing W4500 series. Whether or not this amount of input lag will affect your gaming performance depends on your individual sensitivity, and the reflexes demanded by the particular game.
(17 -) 30 - 50 ms är mer korrekt. Inget garanterar ju att man når 17 ms med just sin källa/port/etc. men MYCKET är ett starkt ord. Nej, man behöver inte bråka för att få tv:n kollad och reparerad, läs i några av de andra trådarna där det gått helt smidigt utan något krångel, de reparerar inte alla tv's med bleding/clouding, dock är det uppenbart att de flesta repareras. Som har framkommit så kan man inte gå ut och säga vad felet är då de har en undersöknign på gång om dessa fenomen och tills det är klarlagt var och hur bleeding/clouding uppstår kommer nog inget förtag att gå ut och säga skicka in det är vårt fel, särskilt då det kryper fram att lagerhållning och transporter inte sker som anvisas.
Jag baserar mitt på vad Sony sagt när jag frågat dem, dels öga mot öga i Sony Center samt på telefon. Jag skulle aldrig riskera det. Skulle ajg köpa en Sony (det kan hända) och fick problem skulle jag häva köpet snarare än reklamera den. jag skulle itne ens riskera att bli sittande med en 20000 kr blödande TV. Är kanske W4500 ett bättre val med tanke på bleeding?
Lite får jag känslan av men även många med W4500 har problem med det. Det finns en lång tråd här i forumet om extrem bleeding på dessa apparater och hur svinigt Sony har hanterat det.
Redigerat av zooounds, 09 April 2009 - 13:11.
Postad 09 April 2009 - 13:21
mzr
-
mzr
-
Användare
-
-
202 inlägg
Åhhh beslutsångest... Nu vetifan om jag inte köper en samsung b7070 spegel i stället och möblerar om så jag slipper fönster i bilden. Den är jäkligt läcker, tunn, strömsnål (min toshiba idag är som ett el-element) o schysst bild.
Postad 09 April 2009 - 13:40
blackburn_
-
blackburn_
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Min 52W4500 är till 100% helt jämn, i helt mörkt rum, även om jag ställer backlight på max.
Köpte ni dessa från fysisk butik, el. på nätet ? Själv köpte jag min på nätet och har så gjort med alla dom många TV, jag har och har haft. Fick min 52a levererad till dörren på originalpall stående, vilket jag " tror " kan vara en av orsakerna, med rätt hantering av apparaterna.
Då är frågan om det kan skilja något på panelen i 52an för tror ingen annan har rapporterat om en helt perfekt backlight vare sig här eller på avforums. Min 40"are köpte jag i butik, 46an via nätet. Ena polaren köpte i butik, den andra på nätet. Vill gärna ha en Sony så frågan är om man ska kolla med Sony Center kanske om man på nåt sätt kan få dom att testa TVn först så man vet att den är schysst. Men misstänker att dom inte har så många mörka rum där dom skulle kunna testa den.. Här är en bild på hur det ser ut (backlighten på 2). Kameran förstärker problemet något men man ser tydligt var det lyser igenom från backlighten vilket gör att man sitter och tittar på dom ljusare partierna när det är mörka scener.
small.jpg 62.82K
1 Antal nerladdningar
Redigerat av blackburn_, 09 April 2009 - 13:44.
Postad 09 April 2009 - 14:48
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Tragiskt...Tycker att dom borde fixa problemet snarast
Postad 10 April 2009 - 08:15
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Jo, man kan visst få uppfattningen att det inte är så många med 52an som har klagomål på bleeding/clouding, eller endast har lätt, icke störande bleeding, om man läser resentioner och vad som kommer fram i 4500 tråden på just 52an.
Det tycks således vara vanligare på dom mindre storlekarna. Vilket också kan tyckas märkligt.
Min 52a var dessutom helt jämn från första dagen, vilket är ovanligt. Något lite brukar det vara, som går bort efter en tids användande. Vilket gäller för alla LCD, oavsett märke.
Postad 23 April 2009 - 15:04
olalid
-
olalid
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Jag har varit och hämtat en KDL-40W5500 och har nu kört den en kväll.
Jag kan konstatera att ja, i totalt mörker finns det tydlig backlight-bleed. Framför allt är det i dom 2 övre hörnen som det syns, precis som andra indikerat.
Det går vad jag kan se inte att få bort dom med förändrade inställningar. Dom syns även med backlight inställd på "1". Lägre än "1" är inte realistiskt att använda, redan det är väl lite i mitt tycke. "2" är däremot helt ok i totalt mörker.
Det man också kan konstatera är att det behövs inte mycket belysning i rummet innan fenomenet näst intill omöjligt att se. En liten "myslampa" tänd i rummet gör stor skillnad.
Nu har jag som sagt bara haft en kväll, så jag återkommer med mera kommentarer.
Vad det gäller allt annat så är jag kanonnöjd, riktigt bra bild och trevlig TV på alla sätt.
/Ola
Postad 23 April 2009 - 17:58
Rasmus Larsen
-
Rasmus Larsen
-
Amatör
-
-
52 inlägg
FlatpanelsHD har en test online af Sony W5500 serien nu her: FlatpanelsHD - Sony W5500 review
Postad 24 April 2009 - 12:16
olalid
-
olalid
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Är det förresten någon som har något tips om vad man kan använda för DLNA-server-programvara under Linux som är kompatibel med SONYs TV? Jag får det inte att fungera med mediatomb som jag kört mot diverse andra enheter tidigare...?
/Ola
Postad 27 April 2009 - 18:09
olalid
-
olalid
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Jag har varit och hämtat en KDL-40W5500 och har nu kört den en kväll.
Jag kan konstatera att ja, i totalt mörker finns det tydlig backlight-bleed. Framför allt är det i dom 2 övre hörnen som det syns, precis som andra indikerat. Det går vad jag kan se inte att få bort dom med förändrade inställningar. Dom syns även med backlight inställd på "1". Lägre än "1" är inte realistiskt att använda, redan det är väl lite i mitt tycke. "2" är däremot helt ok i totalt mörker.
Det man också kan konstatera är att det behövs inte mycket belysning i rummet innan fenomenet näst intill omöjligt att se. En liten "myslampa" tänd i rummet gör stor skillnad.
Nu har jag som sagt bara haft en kväll, så jag återkommer med mera kommentarer.
Vad det gäller allt annat så är jag kanonnöjd, riktigt bra bild och trevlig TV på alla sätt.
/Ola
Min TV har efter bara några dagar fått märkbart bättre backlight bleed. Jag kan inte säga att det är något irritationsmoment längre. Ska se om jag kan få till en bild på den framöver... /Ola
Postad 27 April 2009 - 22:54
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Nån som har koll på om Sony kommer med nån LED-lcd i en humanare prisklass ?
Skulle gärna vilja ha en men nu är det väl som bara samsung som har nån för skapligt pris va ?
Vägrar köpa Slamsung
Postad 28 April 2009 - 11:01
olalid
-
olalid
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Min TV har efter bara några dagar fått märkbart bättre backlight bleed. Jag kan inte säga att det är något irritationsmoment längre.
Ska se om jag kan få till en bild på den framöver...
/Ola
Nu har det gått en vecka, och nu går det inte längre att se någon backlight bleed. Helt jämn backlight även i totalt mörker. /Ola
Postad 28 April 2009 - 12:49
Unregistered70c626f4
-
Unregistered70c626f4
-
Beroende
-
-
1117 inlägg
Tack! Nu kanske alla kan sluta och säga att man ljuger, vem skulle ljuga om en sån här sak.
Jaja, jag vill bara vara er för den nya som e under all kritik
Värkligen sjukt dåligt ifall den är så här. Jag var sugen på en med men är betydligt mera försiktig nu efter att ha läst detta. Kanske blir en Sammy istället då....
Postad 28 April 2009 - 15:35
blackburn_
-
blackburn_
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Nu har det gått en vecka, och nu går det inte längre att se någon backlight bleed.
Helt jämn backlight även i totalt mörker.
/Ola
Riktigt skönt att det försvann kan jag gissa! Men kan inte förstå vad som kan skilja dom olika exemplaren åt så. Min 40W4500 som jag haft i ca 6 månader nu har precis lika mycket bleeding i hörnen som när jag köpte den. Och hade hem en 46W4500 i 2v varav jag lät den stå på dom sista 3 dagarna i sträck på max backlight för att försöka "snabba på" minskningen av bleedingen men till ingen nytta (den som jag har postat en bild på ett par inlägg upp). Ingen som har en 46"are w4500 eller w5500 utan nån som helst bleeding till salu?
Postad 24 May 2009 - 07:58
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Pratade just med Comhem (agående något orelaterat) men passade då på att fråga om hurvida dessa TV-apparater kommer att godkännas för HD-sändningar. Blev runtkopplad och hamnade till sist hos en tjej på supporten som sprang iväg och pratade med någon snubbe som ansvarade för hela HD-TV-grejen med boxar och sådant.
Hon rapporterade att de är medvetna om dessa TV-apparater men de har ännu inte testat kompabiliteten. Tyvärr hade hon ingen tidsplan när denna testning skulle komma igång men hon trodde den skulle ske så snart TV:arna kommer på marknaden (= snart). De har som avsikt att stödja dessa TV-apparater för HD om allt fungerar som det ska udner testningen.
Hon sa också att massor med kunder frågar om just detta och varför man måste ha en extern HD-box. Så fortsätt ringa dem så de fattar att kunder inte låter sig köras med.
Men iaf,
- De tänker testa TV-apparaterna - Om allt fungerar tänker de stödja dem för HD
Så sa de till mig.
Någon som hört någonting mer om detta ? Skulle vara intresserad av att byta till denna TV om det fungerade. Om de inte får det att fungera från ComHems sida kan de väl lika gärna stänga av pairing så att det fungerar på alla TV-apparater med dvb-c mpeg4 mottagare.
Postad 04 June 2009 - 09:08
Zeatrix
-
Zeatrix
-
Användare
-
-
179 inlägg
Fick hem min 52W5500 igår. Är riktigt nöjd än så länge med Blu-Ray bilden (wow). Gick upp från en 4 år gammal 32" Samsung så det var rätt stor skillnad. Bästa stunden var när min fästmö sa: "Jag ser faktiskt också skillnaden". Däremot måste jag bekräfta att jag har synlig backlighting i vardera hörn precis så som flera beskriver, jag stör mig dock inte så mycket på det. Jag var medvetan om att detta kunde bli ett problem så jag nämnde för butiken att jag var orolig för detta. Ska kontakta dem omedelbart och säga att jag ser backlighting men att jag skall avvakta någon vecka för att se om det "går bort" som vissa rapporterat. Skall även snål-kalibrera den med med Blu-Ray-utgåvan av DVE för att se om det blir bättre.
Redigerat av Zeatrix, 04 June 2009 - 09:10.
Postad 08 June 2009 - 12:51
Shine_on7
-
Shine_on7
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Har en kdl-52v5500 och ser ingen bleeding vid maxat backlight, då har jag ändå mörktlagt hela rummet.
Postad 14 June 2009 - 18:09
luffarungen
-
luffarungen
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Har en kdl-52v5500 och ser ingen bleeding vid maxat backlight, då har jag ändå mörktlagt hela rummet. 
jag tror det allmänt är så att just v5500-modellerna tenderar att inte ha backlight bleeding jämfört med med w5500-modellerna. kan detta stämma?
Postad 14 June 2009 - 21:06
Unregisterede308cf0b
-
Unregisterede308cf0b
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Vad tror ni om en Sony KDL40Z4500? Verkar väldigt trevlig! Och har ingen/mindre bleeding än w-serien.
Postad 15 June 2009 - 16:35
deadwood
-
deadwood
-
Användare
-
-
235 inlägg
har precis köpt en 46W5500 och har en del frågor. får inte DLNA att fungera. vilka inställningar i routern behöver man göra, och ska man dela ut nån folder på datorn ? på vissa sidor så står det att man kan se video genom DLNA, men på andra så står det att bara MP3 och JPG stöds ?
några tips på vilka bildinställningar man ska använda ?
Postad 18 June 2009 - 08:58
BosnianX
-
BosnianX
-
Lärjunge
-
-
294 inlägg
Fick hem min 52W5500 igår. Är riktigt nöjd än så länge med Blu-Ray bilden (wow). Gick upp från en 4 år gammal 32" Samsung så det var rätt stor skillnad. Bästa stunden var när min fästmö sa: "Jag ser faktiskt också skillnaden".
Däremot måste jag bekräfta att jag har synlig backlighting i vardera hörn precis så som flera beskriver, jag stör mig dock inte så mycket på det. Jag var medvetan om att detta kunde bli ett problem så jag nämnde för butiken att jag var orolig för detta. Ska kontakta dem omedelbart och säga att jag ser backlighting men att jag skall avvakta någon vecka för att se om det "går bort" som vissa rapporterat. Skall även snål-kalibrera den med med Blu-Ray-utgåvan av DVE för att se om det blir bättre.
Hur har det gått, har du forfarande synlig backlighting i hörnen? Ska kika på denna modellen idag.
Postad 27 June 2009 - 23:36
kleinis
-
kleinis
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Någon som vet när Z5500 kommer? Ligger på Sony.se så att man kan boka den (för ca 33.000 kr...), men hittar inget releasedatum.
Någon som vet om det skiljer mkt på bravia engine 2 och 3? Kan man lika gärna köpa en Z4500 för en mindre peng?
Redigerat av kleinis, 29 June 2009 - 19:09.
Postad 01 July 2009 - 08:51
kleinis
-
kleinis
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Förhandstest av Sony Z5500 (46") i senaste numret av Ljud och Bild (juni).
Deras slutsats är: "...Z5500 är en av de bättre lcd-tv-apparaterna vi testat. Bildkvaliteten är mycket hög och kan anpassas till olika önskemål och miljöer. För den som gillar bilder med flyt utan stroboskopeffekter erbjuds Motion flow, ett av de bästa systemen på marknaden för rörelsekompensation."
Det enda som verkar lite kasst är svärtan, som är bra i vanlig belysning men verkar lite för dålig i ett mörkt rum. Synd om det stämmer, är ju trots allt en dyr TV.
Kommer i 40, 46 och 52", från 22.000 kr. Release i juli.
Låter som en TV för mig detta. Men detta var inget jätteutförligt test, de gick mest igenom Sonys 200 hz-system.
Någon som sett den i butik ännu? Eller fler tester?
Redigerat av kleinis, 01 July 2009 - 14:09.
Postad 01 July 2009 - 13:16
kleinis
-
kleinis
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
(känns som att det är jag ensam som skriver i denna tråden nu...  )
Ringde till Sony Center i Malmö och frågade när nya Z-serien kommer ut i butik. Svaret blev att den kommer i augusti. Stämmer det så hinner man ju spara ytterligare lite pengar, fast jag hade ju hoppats på en julirelease.
//
KORRIGERING! ringde Sony Center i Helsingborg. Z5500 40" och 46" kommer 8:e juli. 52" kommer omkring den 15:e juli. Sony Center i Malmö trodde nog att jag skulle köpa en dator i Z-serien, och de kommer i augusti...
Redigerat av kleinis, 01 July 2009 - 14:07.
Postad 01 July 2009 - 13:24
Nathaniel
-
Nathaniel
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Vad har Z-serien som inte W-serien har? Tänkte köpa en W5500 i slutet på augusti, men är Z-serien värd prisskillnaden?
Postad 01 July 2009 - 13:58
kleinis
-
kleinis
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Vad har Z-serien som inte W-serien har? Tänkte köpa en W5500 i slutet på augusti, men är Z-serien värd prisskillnaden?
Ringde Sony Center i Hbg nu... fick då veta att Z-serien 40 och 46" kommer 8 juli, 52" kommer ca en vecka senare. Troligtvis sökte Sony Center i Malmö efter en dator i Z-serien  Z-serien har 200 Hz (W5500 har 100 Hz), vilket sägs ge en något mjukare bild i panoreringar... Z5500 är uppföljaren till Z4500. Eftersom det är 200 Hz så har den en annan panel än W-serien. och enligt uppgift så ska Z-serien därför inte ha de bekymmer med clouding och backlight bleeding som W-serien har mycket av. För min del är det mindre clouding och ev. mjukare panoreringar som gör att de väger över åt Z-serien för min del. På Sony.se kan du få en överskådlig jämförelse, finns lite andra småskillnader som jag inte vet vad de gör för skillnad rent bildmässigt: http://www.sony.se/c...aep/kdl52w5500k
Postad 01 July 2009 - 14:12
Nathaniel
-
Nathaniel
-
Amatör
-
-
69 inlägg
100Hz är mer än tillräckligt för mig (om jag skaffar bluray kommer jag troligtvis köra 24p ändå), men det där med clouding är lite bekymmersamt. Är det verkligen så många som har problem med detta, och syns det verkligen om man har ett normalt vardagsrum utan total mörkläggning? De som inte har problem är naturligtvis det stora mörkertalet, eftersom de som HAR problem är de som berättar om det.
Om man kollar på jämförelsen du länkade så ser jag fortfarande inte hur 200Hz och annan bakgrundsbelysning är värt 10.000kr extra. Det är bannemig inte mycket som skiljer, vad jag kan se.
Postad 01 July 2009 - 17:41
kleinis
-
kleinis
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
..problem med clouding...
Om man kollar på jämförelsen du länkade så ser jag fortfarande inte hur 200Hz och annan bakgrundsbelysning är värt 10.000kr extra. Det är bannemig inte mycket som skiljer, vad jag kan se.
Tyvär har det varit väldiga problem med clouding på de flesta av Sonys LCD de senaste åren, har blivit något av ett Sony-problem. Min rekommendation är att köpa på Öppet köp, åka hem och testa och se om man fått ett bra ex. Och ja, clouding kan absolut synas och vara störigt även i ett hyfsat upplyst rum. Men det är ju olika från person till person. Jag hade ALDRIG köpt en tv för 20.000 kr och behövt acceptera clouding. Man ska dock ge den några dagars inkörning eftersom flera meddelat att cloudingen försvunnit eller blivit mindre efter några timmars tittande. Jag tror att designen skiljer lite också, på bilder ser Z5500 ut att ha en smalare och mindre glansig ram. Z har 10 bits panel (W har 8), Z har Live Colour Creation och x.v.colour vilket inte W har. Men som sagt, jag vet inte vilken skillnad det kommer att göra på bildkvaliteten. Det bästa är som vanligt att få testa själv i butik eller helst hemma, och om man provar i butik ska man se till att själv få ändra inställningarna i TV-menyn. Men jag kan hålla med om att det kan vara svårt att argumentera för att den marginellt bättre (?) bilden ska vara värt 10.000 kr mer.
Redigerat av kleinis, 01 July 2009 - 20:02.
Postad 04 July 2009 - 06:45
Adamski
-
Adamski
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Utan att behöva läsa hela tråden. Hur blev det med den nya ci+ modulen och comhem? Kan man köra hd-kanaler direkt i tv:n eller behöver man fortfarande en extern box från comhem? För exakt 1 år sen så satt jag och väntade på att min 46W4000 skulle levereras. Jag är supernöjs med tv:n men den stora besvikelsen har ju hela tiden varit att man inte kunde köra betal-hd-kanaler direkt i tv:n pga den jäkla pairningen.
Postad 04 July 2009 - 11:45
Unpoor2
-
Unpoor2
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Har en w4500 46" som oxo hade backlight bleeding i början, nu syns det bara om det är mörkt och är kassa sd sändningar, har dock alltid bilden utsträckt till full bild.. kan bli ett antiklimax när jag testar blueray för första gången kanske.. kör min mot en DB800 och det är bra bild på alla kanaler utom gamla Morse deckare som går nu..
lite tråkigt för jag gillar dom :-)
MEN varför köpa en gammal LCD.. var och såg på Samsungs LED haromdan.. duuh.. glöm lcd som kanske kanske är bra..
vänta på LED.. eller.. bered er på att den inte blir så perfekt som ni tänkt er..
Postad 04 July 2009 - 11:52
Nathaniel
-
Nathaniel
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Har en w4500 46" som oxo hade backlight bleeding i början, nu syns det bara om det är mörkt och är kassa sd sändningar, har dock alltid bilden utsträckt till full bild.. kan bli ett antiklimax när jag testar blueray för första gången kanske.. kör min mot en DB800 och det är bra bild på alla kanaler utom gamla Morse deckare som går nu.. lite tråkigt för jag gillar dom :-)
MEN varför köpa en gammal LCD.. var och såg på Samsungs LED haromdan.. duuh.. glöm lcd som kanske kanske är bra..
vänta på LED.. eller.. bered er på att den inte blir så perfekt som ni tänkt er..
Samsungs LED-TV har istället problem med ljustäckning. Inte så att det stör, men mäter du så ser du att ljuset är sämre i mitten är runtomkring. Ingen TV är perfekt, helt enkelt. Jag har stått och jämfört Sony W5500 och Samsung 6050, och de spelar definitivt i samma klass. Båda har fördelar och nackdelar, men LED-biten är långt ifrån avgörande, enligt mig. Det som till slut fick mig att ta beslutet var att Samsung verkar ha problem med DVI över HDMI från PC-källor, medan Sonyn klarade det helt perfekt. ps. Om du verkligen vill ha bra kontrast och jämn belysning, vänta och satsa på OLED om några år istället
Postad 07 July 2009 - 18:32
kleinis
-
kleinis
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Pratade med Sonybutiken i Malmö idag igen. Imorgon får de in 46Z5500 i butiken, om en vecka kommer 52". Gillar jag 46" kommer jag nog slå till på en 52"!
Har börjat lägga in lite bilder i mitt galleri på det framtida TV-rummet. En Sonyaffisch visar på ett ungefär hur en 52Z5500 skulle se ut på väggen...
Postad 12 July 2009 - 20:15
kleinis
-
kleinis
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Testade 46Z5500 igår i butik. Mycket fin bild och motion flow fungerade ganska fint, lite väl aggressiv i "hög"-läget kanske. Bluray gav som väntat en väldigt bra bild.
Testade Need for Speed Carbon men blev lite orolig av det jag såg... bilden betedde sig ganska märkligt vid snabba svängar, liksom hackade i de delar som röde sig mest. Ganska otrevlig upplevelse.
Trodde det berodde på motion flow men problemet fanns kvar även om jag stängde av det. Det verkar inte finnas något "game"-läge. Inte vad jag kunde hitta iaf, och personalen var ingen idé att fråga. De var nämligen tämligen tafatta och hade väldigt lite kunskap om de paneler de sålde. De var däremot fulla av dåligt säljsnack... Man trodde att Sony Center skulle erbjuda något bättre...
Jag ska nu istället köpa 52W5500 i nätbutik, så att jag i värsta fall får utnyttja 14-dagars returrätten om jag inte blir nöjd. Knappt 22.000 kr för en bra panel känns just nu bättre än 34.000 kr för en eventuellt bättre panel.
Postad 13 July 2009 - 08:58
WeBe
-
WeBe
-
Rookie
-
9 inlägg
Det är flera som skrivit om CI+-stödet i W5500 och ComHem, dvs DVB-C. Men är det bara CI+-stöd i DVB-C modulen och inte i DVB-T modulen? Någon som vet?
Någon avlägsen gång i framtiden så kanske Boxer börjar sända HD-betalkanaler också, och det skulle kännas mycket bättre att vara framåtkompatibel.
Jag hatar boxar, och det är anledningen till att jag kör Boxer och inte CanalDigital e.d. Funkar finfint i min Pioneer-plasma än så länge, förutom SVT's fria HD-kanal som man klarar sig utan.
Postad 14 July 2009 - 18:36
kleinis
-
kleinis
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Någon som har några åsikter om detta...
Jag har fått prisförslag från en större elektronikkedja på både 52Z5500 och 52W5500, 29.990 kr resp. 22.990 kr.
Ska använda TV:n till främst bluray och TV-spel. Har testat TV-spel på Sony Center på Z5500 men fick för mig att bilden ryckte i Need for Speed. Killen i butiken sa att det inte fanns något spelläge i Z-serien (bara användare, film och standard-läge). Har dock nu på nätet sett att det finns något där man kan välja spel-läge. Vet dock inte om det endast är färger som ändrar eller om det minskar input-lag. I vilket fall som helst verkar det konstigt att Z ska hantera TV-spel så illa som jag tyckte det såg ut. Ska testa imorgon igen, samt jämföra med W.
Men jag känner på mig att jag kommer svårt att välja vilken modell jag ska köpa. Kom gärna med åsikter som sagt.
Postad 14 July 2009 - 18:53
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Det är flera som skrivit om CI+-stödet i W5500 och ComHem, dvs DVB-C. Men är det bara CI+-stöd i DVB-C modulen och inte i DVB-T modulen? Någon som vet? Någon avlägsen gång i framtiden så kanske Boxer börjar sända HD-betalkanaler också, och det skulle kännas mycket bättre att vara framåtkompatibel. Jag hatar boxar, och det är anledningen till att jag kör Boxer och inte CanalDigital e.d. Funkar finfint i min Pioneer-plasma än så länge, förutom SVT's fria HD-kanal som man klarar sig utan.
CI+ är själva interfacet för CA moduler och har inget att göra med DVB-C eller DVB-T... Om den har CI+ stöd så kommer det funka för marknätet med (förutsatt att det kommer såna för Viaccess)... Den är bakåtkompatibel så du kan köra vanliga CA moduler med men för pairade kanaler så krävs en CA modul för CI+ Men det kommer antagligen ändå inte funka av en annan anledning i marknätet... HD sändningar kommer vara i DVB-T2 och det finns väl ingen TV i dagsläget som har DVB-T2 tuner...
Redigerat av Leatherface, 14 July 2009 - 19:00.
Postad 17 July 2009 - 00:32
kleinis
-
kleinis
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
...Jag har fått prisförslag från en större elektronikkedja på både 52Z5500 och 52W5500, 29.990 kr resp. 22.990 kr.
Ska använda TV:n till främst bluray och TV-spel. Har testat TV-spel på Sony Center på Z5500 men fick för mig att bilden ryckte i Need for Speed. Killen i butiken sa att det inte fanns något spelläge i Z-serien (bara användare, film och standard-läge). Har dock nu på nätet sett att det finns något där man kan välja spel-läge....
Beställde en 52Z5500 idag, fick den för 28.000 kr. Känns som ett bra pris! Hittade ett spelläge då jag testade den på Sony Center igår. Killen i butiken visste inte om att det fanns... jag testade Rainbow six Vegas och bilden blev riktigt bra i spelläget. Jag kunde inte känna av något lagg i det spelet iaf. Och jag komme inte spel online i vilket fall som helst, så jag blir säkert inte lidande vid ev. lagg. Fick öppet köp i en vecka iaf, så det blir att intensivtesta TV:n då jag får den. Tyvärr får jag vänta i nästan en månad innan jag får den, Sony hade slut på sitt lager.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|