Rekommenderas varmt! Grymt bra att göra affärer med. (I Gbg i alla fall.)

* Officiell Tråd - Panasonic PT-AE4000 *
Startad av
hassesolo
, sep 03 2009 19:13
811 svar till detta ämne
29 relaterade trådar
Postad 02 januari 2010 - 21:31 Rekommenderas varmt! Grymt bra att göra affärer med. (I Gbg i alla fall.) ![]() Postad 02 januari 2010 - 21:32
Kollade deras sida men modellen fanns inte. Det blir nog att ringa istället. Postad 03 januari 2010 - 11:29 Postad 03 januari 2010 - 12:04 Allt kommer under bilden på min AE-3000 Postad 03 januari 2010 - 12:08
Är det ngn skillnad på 3000 och 4000 gällande detta? Postad 03 januari 2010 - 18:35
De hamnar utanför duken, ingen skillnad mellan ae3000 och ae4000. Postad 03 januari 2010 - 18:41
Bara detta är ju en anledning att satsa på 2.35:1 duk om projjen skall hänga vid tacket, mao sorgkanterna blir iaf jämnt fördelade på sidor istället för att var en tjock svart remsa där nere och bilden högst up (2.35:1 film på 16:9 duk). Tack för svaren! Postad 03 januari 2010 - 22:20 Lika mkt uppe och nere. Se mer info här (sid 4 i pdf): https://eww.pavc.pan...AE4000U_Eng.pdf Formlerna på sid 4 i ovan Functional Instructions rörande tex Min Distance är mer korrekta är den officiella Panasonickalkylatorn, http://panasonic.net...l/cal_menu.html Samlingssida för PT-AE4000: http://panasonic.net...roducts/ae4000/ Postad 04 januari 2010 - 01:02 Nu är jag lite förvirrad av 2 olika svar. Ett är den övre sorgkanten hamnar utanför och det andra är lika mycket uppe och nere (sorgkanter). Vad gäller? /Mycket tacksam blåbär ![]() Postad 04 januari 2010 - 07:31 Båda, eftersom det går att flytta 2.35:1-bilden elektroniskt upp eller ned inom projektorns 1.78:1-panel ![]() Postad 04 januari 2010 - 07:49
Så för att summera det hela och setupen: Setup 1. Projje hänger vid tacket, linsen är ung. 20 cm från tacket. Duken är 2.35:1, övre kanten (som går att projucera bild på) är ung. 20 cm från tacket. Vid film 2.35:1 blir 100% fyllnad av duken. Vid film 16:9 blir sorgkanterna på både sidor av duken. Autozoom växlar automatiskt mellan 16:9 och 2.35:1 lägena Setup 2. Projje hänger vid tacket, linsen är ung. 20 cm från tacket. Duken är 16:9, övre kanten (som går att projucera bild på) är ung. 20 cm från tacket. Vid film 16:9 blir 100% fyllnad av duken. Vid film 2.35:1 blir sorgkanterna antingen både under och ovanpå bilden eller en stor nere och ingen uppe (då övre sorgkant hamnar utanför duken). Autozoom växlar automatiskt mellan 16:9 och 2.35:1 lägena och sorgkantinställning (yta dit bilden projuceras) ställs och läggs in i minnet. Har jag fattat det hela rätt? Anledningen till såpass noggrann förståelsesökandet är inlägg tidigare i tråden om att i vissa läge kunde inte autozoom hantera växlingen men man fick komma fram och växla manuellt på linsen. Postad 04 januari 2010 - 19:43 Blir väl att åka till The Rock i Lund annars. Postad 05 januari 2010 - 09:50 Jag förstod det även som att man kunde maska bilden i projektorn, men det är alltså en missuppfattning från min sida? Kul att höra alla positiva intryck och jämförelser. Sitter själv med en MT200 och söker i första hand en större bild med högre upplösning. Begränsningen hos MT200 är klart upplösning och ljustryck, på svärta och färger är den ändå helt okej. Sen tänker jag mig givetvis en kraftig förbättring för shadowdetail och posterization?( färgövergångar), men detta är sekundärt. Ingen som vet någon som söker en liten, billig och helt okej projektor i form av MT200? Om priset är det rätta vill säga. Postad 05 januari 2010 - 10:38 Detta är ju lite skumt då den har fått så mycket goda omdömen om just den grymma skärpan. Han vi pratade trodde att det möjligen var konstruktionsfel på just den batchen som de hade fått. Vad säger ni andra? Är det någon här som har köpt en där skärpan inte gått att få till helt? Det man såg det tydligast på var den vita texten i filmerna (som såg helt knivskarp ut hos Epsonen). Undrar om det kan ha varit ett problem i början? Är det någon här som har upplevt samma sak eller hört talas om det? Jag ber om ursäkt om detta har tagits upp förut. Postad 05 januari 2010 - 10:49 IMHO både panna o Sony 15 är projjar som är skitbra på det mesta men inte sticker ut som tex Benq 6000 (ljustryck) Söker du max skärpa finns det andra projjar som är bättre än pannan. O andra sidan har panna o Sony heller inga direkta svagheter, nog så viktigt. MEN, skit i att titta på detaljer - vilken projje får dig att dras in i filmen mest? Vilken projje gör att du vill se MER....MER...film? Vilken projje får dig att glömma att det är film o inte verklighet? Tips, kolla på Mitsu6800, har demat den mot 4000/15 och den är skarpare. Om du nu vill ha skärpa dvs. har inte sett TW3500/4400/5500 men det blir säkert tuffa konkurenter! Postad 05 januari 2010 - 10:59 ![]() EDIT: Försäljaren sa även att det var ett känt fel bland de första projektorerna men att hans kollega hade fått tag på en nyare och att den var ruggigt skarp i mitten men något mjukare utmed kanterna (vilket inte är ovanligt för linser i allmänhet om det är projjar eller systemkameror). Redigerat av Explorer45, 05 januari 2010 - 11:01. Postad 05 januari 2010 - 12:36 Är du säker på att den inte bara var dåligt inställd? Låter som att så var fallet Redigerat av Unregistered8aa5872c, 05 januari 2010 - 12:40. Postad 05 januari 2010 - 12:59 ![]() Han försökte en stund med att få den rätt inställd men sade samtidgt att de hade varit flera stycken som hade försökt att få den skarp utan att lyckas. De hade till och med stått framme vid duken och kollat pixel för pixel för att försöka fixa den utan resultat. Postad 05 januari 2010 - 13:42 http://www.projector...ctor_review.htm "Focusing. If we are looking for tiny things to complain about, we could mention that it is a bit harder to focus the AE4000 than it is competing models. For one, the Smooth Screen filter pretty much erases any distinct pixel structure. On most projectors, getting the pixels as sharp as possible is the ultimate objective, but that is not possible on this unit since discrete pixels are not there. So you have to look at the graphics provided, which, for the purpose of fine focusing, is not quite as ideal. Beyond that, the powered focus does not have a fine step function, so it is easy to overshoot the target. We found ourselves running back and forth through the sweet spot several times until we hit it just right. It takes a bit of fussing with, but once it is focused it stays there until you move the projector." Tydligen går det inte att få sådan skärpa så att man kan se de enskilda pixlarna, därav förmodligen att just text & grafik kan upplevas något oskarp i kanterna. Blir till att kolla upp i butik innan beställning. Postad 05 januari 2010 - 13:47 Postad 05 januari 2010 - 16:24 Postad 05 januari 2010 - 16:41 Postad 05 januari 2010 - 21:15 Vet inte hur mycket en screenshot säger, men denna, senaste Star Trek på blu-ray, är tagen på ca 2 meters avstånd från en 104 tums 16:9 duk: ![]() Kollar man på testmönster som finns inbyggt i projjen tycker även jag att den är skarpast på mitten och mjukare mot kanterna, men detta är absolut inget jag ser när jag tittar på film. Postad 06 januari 2010 - 00:41 Ska labba lite när jag kommer hem och återkomma med foto så ska ni få se hur det ser ut på min! Postad 06 januari 2010 - 01:08
En dyrare projekror behöver nödvädigtvis inte vara så skarp i skärpan. Jag upplever min JVC HD750 som mycket oskarp om jag kollar på texten i windows tex. Postad 06 januari 2010 - 11:27 Då är det ju ingen mening med Blu-Ray. ![]() Det måste bara ha varit fel på den pannan de hade i butiken! Postad 06 januari 2010 - 11:37
det får inte bli så oskarpt att det blir oskarpare än filmen. men du har säkert rätt om att Epsonen var skarpare än Pannan, för det ska den vara! Redigerat av Hybe, 06 januari 2010 - 11:41. Postad 06 januari 2010 - 16:59 Tusen tack för länken! Det förklarar en hel del och det är förmodligen så att projjarna var inställda på 0 edge enhancement. Detta ska absolut undersökas nästa vända till affären. ![]() Postad 06 januari 2010 - 18:52
Ska och ska.. Det beror väl på inställningarna i de olika projektorerna. Grundinställningen på Epson = "hög skärpa" (0) på skalan -5 - 0 (där 0 =max) Grundinställningen på Panasonic= "låg skärpa" (0) på skalan 0 - 5 (där 0 = min) Sätter man de båda projektorerna på max resp min kantförstärkning (edge enhancement) så projicerar de väl en likvärdig skärpa?! Postad 07 januari 2010 - 09:59 Jag tog och testade detta hemma och visst ser texten skarpare ut om du ökar "Sharpness" reglaget några steg, men samtidigt lägger man ju till kantskuggor på övriga delar av bilden. Jag tror detta har mycket med hur man är van att se en bild och det blir ju extra tydligt när man har två projjar bredvid varandra. Då ser ju den med "korrekt" inställd "edge enhanement" väldigt mjuk/oskarp ut, men som enligt en kalibrering är mer korrekt. När jag tittar på Blu-ray tycker jag både bild och text är väldigt skarp, medan jag när jag precis bytt till pannan tyckte att texten i menyerna på min popcorn hour såg mycket "mjukare" ut än när jag körde med min Z4. Nu har jag dock vant mig och tycker det ser bättre ut med pannans "mjuka" look. På Z4'an lyckades jag inte kalibrera bort kantförbättringen helt som vid en första anblick ser bättre ut. Ett tips när du besöker butiken igen är att om du tex. ställer upp "Sharpness" 5 steg och sedan trycker på default knappen på fjärrkontrollen så hoppar inställningen direkt till defaultinställningen och då ser man tydligt förändringen av kantförbättringarna i bilden. Det är mycket svårare att se skillnaden om man stegar ner steg för steg. Hoppas det blir bättre vid nästa titt, för jag tycker bilden är kanon och då speciellt med en bra Blu-ray film. Postad 08 januari 2010 - 08:29 Postad 08 januari 2010 - 08:46 Någon av er som har er projj sittande på 5-6 meter med en 100 tums duk som kan uttala sig om detta ? Postad 08 januari 2010 - 08:57
Jag fick min installerad igår. Den ska ISF-kalibreras så den enda inställning som är gjord är att jag valt Cinema1, alla andra reglage är på 0. Avstånd lins-->duk är ca 5.85m. Det är inga problem med ljusstyrkan på det avståndet om du kan mörklägga hyfsat iaf. Har själv ljusa väggar och tak, men kan stänga för ljusinsläpp och det är tillräckligt ur ljussynvinkel. Duken är 128" vid 2.35:1-läge och ca 104" vid 16:9-läge. Redigerat av Forsyth, 08 januari 2010 - 08:59. Postad 11 januari 2010 - 09:12 Mottog min Panasonic ae 4000 i helgen. Efter en enerverande lång hemresa, upppackning och uppmontering så tänkte jag ge lite intryck av denna projektor. Har tidigare ägt panasonic ae100 och Toshiba MT200 senast, det är miot denna som jag gör en jämförelse. Jag skulle inte säga att jag är expert på bild utan en vanlig entusiast så ta mina synpunkter för vad de är. Jag kör 130" bild 16*9 och kör color 1 som med snabb kalibrering är rätt så korrekt i färgerna, men inte att förknippa med någon riktig kalibrering. Jag har tittat på Star wars och Sagan om ringen, samt spelat spel. Första intrycket är att detaljrikedom och shadowdetail är kraftigt förbättrade. Den visar också på betydligt mer naturliga färger. Öppningsscenerna i sagan om ringen, när frodo sitter i skogen är rent fantastiska. Så när som på en liten detalj... återkommer till detta. Vad som jag hade förväntat mig mer från är svärtan, mitt rum är nästan svart så när som på golvet som ännu inte är bytt och vid en helt svart bild så skiljer det inte jättemycket mot min MT200. Inte så mycket som jag förväntat mig. Här önskar jag att man kunde kapa ytterligare på den dynamiska irisen, men vi får se hur det går med den saken. Vid helt svarta bilder, eller nästan svarta som t ex en stjärnhimmel i star wars eller Moria grottan i sagan om ringen så är skillnaden förbluffande liten mot en så gammal projektor som MT200. Dock får man hålla med om att en del detaljer försvinner när man tittar på den sistnämnda. Skärpan som många säger är ett bekymmer tror jag personligen antingen är ett intryck som härrör till de första 30min av filmtittande, då är bilden lätt oskarp. Samt att panelalignment också gör den mer oskarp än vad som kanske förväntas. Gällande bekymret som jag skulle återkomma till så är det svårt att beskriva och jag är osäker på om det är projektorn, källan eller PS3 som ger upphov till detta. Men exempelvis Star wars som har mycket detaljer ger i vissa lägen på framförallt detaljer längre bort i bilden, upphov till en slags ghost image iendast några få pixlar. Ser ut som delar av detaljerna rör sig fram och tillbaka och därmed skapar en upplevelse av ett vitt spöke/stjärnhimmel eller vad man nu vill förklara det med. Jag upplevde problemet mindre med exempelvis sagan om ringen varför det får mig att tro att det är DVD'n som är problemet. Dock, måste jag säga att det gäller för VÄLDIGT stor andel av de filmer jag kikat på och förtar en del av upplevelsen. Vilket kan sägas är nackdelen med ökad detaljrikedom. Ska låta allt sjunka in lite mer och återkomma med mer synpunkter. Ni som också har en panasonic eller kanske har svar på min fudnering får gärna kontakta mig. Postad 11 januari 2010 - 13:07 Hur långt ifrån duken sitter projektorn och vad har du för duk? Anledningen att jag frågar är att 130 tum kan vara i största laget för denna projje och då kan bilden bli lidande. Här kan du läsa projectorreviews rekommendationer av dukar och storlekar till ae4000: http://www.projector...000/screens.php Jag gick från en Sanyo Z4 till denna projje, 104 tums Kingpin duk, och jag tyckte svärtan blev betydligt bättre i Moria grottan, men jag vet ju inte hur en Z4 står sig mot en MT200. Sedan har jag läst i några recensioner att ae4000 är lite sämre i väldigt mörka/svarta scener, typ mycket rymd, medan den ger bättre svärta i de delar som skall vara svarta i scener som inte bara mörka. Postad 11 januari 2010 - 13:27
Det tycker jag låter som det skulle kunna vara hederliga gamla komprimeringsartefakter. MPG 2:s illkortakommandon på ett sunkigt format som DVD helt enkelt. ![]() Postad 19 januari 2010 - 08:53 ![]() Jag höll på att lägga in min ae4000 i min multifjärr och när jag sedan skulle testa att stänga av projjen tyckte jag dock att bilden slocknade och jag satte på linsskyddet (är van vid linsskydd efter att ha ägt en Sanyo Z4) och gick. När jag sedan kom ner på eftermiddagen dagen efter så såg jag till min stora fasa att det lös blått i skarven till linsskyddet. Pinsamt och klantigt, men det är tur man bara har 80 timmar på lampan och det försvann ju bara 10 filmer ![]() Postad 21 januari 2010 - 05:29 Har själv beställt en 4000 och är nu på jakt efter en duk. Som novis inom ämnet så känns det som att projektorn var den lättare biten. Jag har definitivt inga optimala förhållande 1. Vardagsrum öppen planlösning - avlångt och ena långsidan har 3 fönster samt en altandörr, ljusinsläpp från huvudingång samt kök. 2. Begränsade möjligheter till placering - duken måste stå framför 2 av fönstren 3. Avståndet mellan duk och projektor är ca 3.20m 4. Sittavståndet är ca 2.5-3.5 meter 5. Är gift och småbarnsförälder - ni som är i samma sits förstår säkert (budget, möblering osv...) ![]() Ramspänd duk går inte alls pga platsen så den är takmonterat som gäller. Min budget för duk är runt 7000kr och av det jag har förstått så är det inga woow skillnader alls mellan en 1500kr duk och en 7000kr duk. Det som jag tror mig veta skiljer är mer kvalitet på upphägning av duk (motor osv). Det som däremot kan vara "bra att ha" är tension system som spänner duken, man får då motorstyrning också. Det som jag har hittat hittills som har ovan är en DreamScreen Tab V4 DynaGrey White 16:9 på 92" som faktiskt ligger precis på 7000kr + frakt. Det finns väldigt lite info om denna duk ( hittar inte ens på www.dreamscreen.no , fanns lite info på http://www.avshop.no...507921;c:100249 ) Det jag hade velat ha är typ en duk med ReAct material men det faller på punkt 5 som styr budgeten. Har ni några fler ider på vad man kan ha? Vad har ni själva? All hjälp och ideer mottages !! Postad 21 januari 2010 - 07:32 Dukens betydelse är nog det som tar längst tid att inse, och jag hade sparat mycket pengar om jag satsat högt med en gång istället för att försöka köra budgetalternativ. Nu sitter jag med en begagnad stewart greyhawk och funderar över varför jag inte sparade ihop till en sån från början, särskilt nu när man kan vara efterklok och se att priset dragit iväg på dem =) Dynagrey funkar OK, ger en märkbart bättre svärta än en vit duk. Hur dessa är på rulle vet jag inte, men jag har haft 2 st ramspända. Den sista jag hade var inte homogen i texturen vilket syntes ibland i ljusa scener med panoreringar (fick den bytt en gång). Personlighen tyckte jag att den bristen kompenserades av den ökade svärtan kontra en vit duk. Postad 21 januari 2010 - 14:35 Var nere på The Rock i Lund (kanon service!!!) och fick en del dukar demade. Det är där jag insåg att man måste upp i pris rätt så rejält för att verkligen dra full nytta av projektorn. Absolut så gav greyhawken den bästa bild med minst reflektioner ut mot väggarna, och den hade säkert gjort mer nytta på en Panasonic än på en mer ljusstark projektor. Dock så vet jag att det är en omöjlighet att få igenom ett sådant köp (såvida jag inte vinner på lotto eller nåt). Det lutar mer o mer åt Dreamscreenen och då v4:an som jag såg även har inbyggd trådlös 12v styrning från projektorn. Det är värt några kr i sig kanske... Men jag jagar vidare ett tag till, och fler tips/ideer mottages gärna / Valle Postad 21 januari 2010 - 16:45 Du kan ju hålla koll på begagnat också, då blir det ju halva priset. Postad 24 januari 2010 - 14:56 Kör i Cinema 1 läge och eco-mode på lampan. Men detta ger klart överdrivna färger när jag kollar på film. Måste dra ner till -6 för att det ska bli normalt. Någon mer som kört DVE och upplever samma sak ? Redigerat av ljudnisse, 24 januari 2010 - 15:00. Postad 24 januari 2010 - 14:59
Man bör vänta 100 timmar innan man gör en kalibrering Postad 24 januari 2010 - 15:08
Det tycker jag inte. Däremot bör man kalibrera om efter 100 timmar och sedan med jämna mellanrum förstås. Självklart skall man ställa in bilden direkt. ![]() Testa colour 1-läget. Det lär vara färgkorrekt enligt recensioner jag läst. Kanske det är bättre? Postad 24 januari 2010 - 21:43
Så kul ! Min ligger och väntar på att levereras ut (till imorgn mån) ![]() 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |