Postad 08 april 2010 - 21:04
Postad 08 april 2010 - 22:51
**** vad snygga de är. Tyvärr är de inte ens i närheten när det gäller bäst bild. Snyggast avstängda vinner de iaf.
Klart viktigast tycker jag.
Om det är så att bilden inte är bäst märker man detta endast om man jämför direkt och det kan man undvika om man vill

Postad 10 april 2010 - 01:11
ja, faktiskt fortfarande sugenLäs detta testet o se om du fortfarande är lika sugen :
http://reviews.cnet....7-33975926.html

ingen som vet när tvn kommer då? innan sommaren?
Postad 13 april 2010 - 20:13
Är det bara ett sätt att slippa lägstaprisgarantin tro?
KDL46EX401

KDL46EX402AEP

Postad 15 april 2010 - 07:50
Det är ju betydligt mer och viktigare saker än "monolith design" som är nyheter.
Dessutom borde trådskaparen uppdatera första inlägget så att man slipper läsa igenom alla inlägg för att få en samlad bild.
Pressrelease från Sony:
SONY 3D TVs AND CONTENT AVAILABLE FROM JUNE
Four compelling reasons to join the 3D revolution and make your first 3D experience a Sony one:
* New Sony 3D TV "BRAVIA" HX803 launch model
* Free 3D stereoscopic game titles for PlayStation®3 (PS3™) with all Sony 3D TVs
* Exclusive 3D Blu-ray disc movies bundled with selected Sony 3D TVs and Blu-ray players
* The most comprehensive range of 3D Blu-ray Players and Home Cinema Systems available.
London, 15th April 2010. Sony today reconfirmed its pre-eminent position at the forefront of 3D with the announcement of a unique high-value 3D offering that draws on the strengths of Sony's unique '3D World' expertise in consumer electronics, movie making and gaming.
Sony 3D TVs and Blu-ray players will be available in stores in June, announcing a package of products, services and free content, comprising four compelling reasons for consumers to make their first 3D TV experience a Sony one. Pre-orders are already available for consumers in the UK through sony.co.uk and Sony Centre stores.
Best Value Sony 3D TVs - BRAVIA® HX803 launch model and 3D accessories
Reinforcing their intention to make the excitement of 3D accessible to all consumers, Sony announced the introduction of the HX803 series 3D TV that will offer 3D cinematic capability with outstanding consumer value and will undoubtedly set the benchmark for stylish, technically advanced yet affordable 3D compatible TVs. The HX803 launch model will be followed within weeks by additional models in Sony's 3D TV line-up.
kdl-46hx800_h_ww_b-1200[1]
The new Sony 3D TV - BRAVIA HX803 series
Sony's very latest 3D technology will naturally be included in all new BRAVIA 3D TVs. Built upon Sony's very latest 200Hz high frame rate technology that allows viewers to see 3D in full High Definition 1080p1 fidelity, the High Definition 3D image is further enhanced with the inclusion of 'High Speed Precision2', 'LED Boost3' and '3D up conversion4', three technologies unique to Sony and designed to make the 3D image even clearer and brighter and the 3D experience even more exciting. ,
Free 3D stereoscopic game titles for PS3 available with all Sony 3D TVs
With the launch of Sony 3D TVs, PS3 users are in for a treat as 3D stereoscopic gaming really comes of age. Timed to complement the launch of the HX803, Sony Computer Entertainment Europe will release four 3D stereoscopic PS3 game experiences5 through the PlayStation Network, available as a free collection to purchasers of BRAVIA 3D TVs. The promotional 3D stereoscopic game experiences include something for all the family, from the visceral excitement of Wipeout ®HD and Motorstorm Pacific Rift to the wry humour of PAIN, through to the family friendly fun of Super Stardust™ HD.
PS3 owners will be able to upgrade their PS3s to be 3D game compatible with a firmware upgrade prior to the Sony 3D TVs becoming available. A further firmware upgrade to make PS3s 3D BD movie compatible will be made available within 2010.
Exclusive 3D Blu-ray disc movies bundled with selected Sony 3D products
Cloudy With a Chance of Meatballs and Deep Sea Blu-ray 3D™ discs will be bundled with selected Sony 3D products. Additionally, Sony Pictures Home Entertainment's Cloudy With a Chance of Meatballs Blu-ray 3D™ will be sold separately at participating retailers from the 14th June 2010.
3D glasses and Transmitter accessories
Sony's 3D glasses, using active shutter technology to deliver full High Definition 3D are designed for both comfort and stamina, with flexible and adjustable side arms and nosepad and a choice of colours to allow a stylish and comfortable fit for everyone. Smaller pink and blue glasses are available for people with smaller face such as smaller children, and with a battery life of approximately 100 hours7, and an auto shut off function, Sony's 3D glasses will allow you to enjoy the 3D action for longer.
Whilst the LX903 Sony 3D TV will come with 3D glasses and built in transmitter, for a limited time, special 3D accessory packs containing two sets of glasses and a 3D transmitter will be available to complement the new HX803 3D launch model.
3D Blu-ray Players and Home Cinema Systems complete the 3D Home Entertainment picture
Designed to complement the new Sony 3D TV models, Sony can lay claim to the most comprehensive range of 3D Blu-ray Players and Home Cinema Systems available.
Already in-store is the highly affordable S470 "3D ready" Blu-ray Player. Bringing full HD 3D Blu-ray disc playback, a 3D firmware update will be released in time for the launch of Sony's 3D TVs in June. The S570 model, coming hot on its heels in May, will be the first with 3D playback out of the box.
Spearheaded by the BDV-E370, Sony's complete range of Blu-ray Home Cinema Systems this year is also "3D Ready".
Sony's 3D Credentials and the World Cup
In another demonstration of Sony's long standing experience and expertise in the creation of professional 3D technology and content, Sony and FIFA recently confirmed that they would be filming 25 matches in the FIFA World Cup™ in 3D.
Complementing the 3D live broadcasts and a series of public viewing opportunities around the world, the general public will also be able to enjoy the 3D promotional trailers for each of the 25 games, shown on Sony 3D TVs in around 1,300 Sony-affiliated retail stores and flagship stores throughout Europe. Furthermore, Sony Pictures Home Entertainment has unveiled plans to release the official 3D FIFA World Cup film on Blu-ray 3D™ during 2010.
- ends –
Notes to Editors:
1. 1080p resolution available from 3D Blu-ray and other devices and services with sufficient bandwidth .
2. High Speed Precision' is the technology solution Sony has developed to minimize crosstalk (the mixing of 3D images assigned to left and right eyes). Based on the high frame rate technology of Sony's Motionflow 200Hz TVs, High Speed Precision delivers a beautiful, clear 3D picture.
3. 'LED Boost' increases the picture brightness by selectively boosting the LED backlight to give you the best and brightest 3D picture. This has no effect on overall power consumption of the TV.
4. 'Simulated 3D' (3D Up-conversion) converts 2D content to simulated 3D and is intended as an additional entertainment feature and not a replacement for 'real' 3D. Quality may vary depending upon the quality of the original 2D source content.
5. PS3 free game experiences (available to download from PlayStation®Store via a voucher code provided to purchasers of Sony 3D BRAVIA sets):
§ Wipeout HD: full 3D game (not including WipEout HD Fury)
§ PAIN: 3 x 3D episodes + 1 x 2D tutorial
§ Super Stardust HD: full 3D game (not including DLC)
§ MotorStorm Pacific Rift: single level 3D demo
PS3 free game experiences will be exclusively available to purchasers of Sony 3D TVs for a limited period.
6. Battery life may vary according to the viewing environment.
Specifications for Sony 3D TVs and Blu-ray Players
BRAVIA® 2010 RANGE
SIGNATURE RANGE
LX903
· Inbuilt 3D technology with 2 pairs of glasses included
· Stunningly slim design utilising backlit LED technology
· Wirelessly access Bravia Internet Video giving you access to You tube and catch up TV
· The smoothest,sharpest,most detailed picture with 200Hz pro technology
· In built Freeview HD for easy subscription free,High definition TV
· Ensure the optimum viewing experience with switchable 0 or 6 degrees display settings.
· Available sizes 40" (102cm),60" (152cm)
CINEMATIC RANGE
HX903
· Deeper Black and better contrast with intelligent dynamic LED technology
· Ensure the optimum viewing experience with switchable 0 or 6 degrees display settings.
· The smoothest,sharpest,most detailed picture with 400Hz pro technology
· Intelligent Image enhancer
· 3D Upgradeble technology for amazingly real, High Definition, next generation viewing
· Wirelessly access Bravia Internet Video giving you access to You tube and catch up TV
· Available sizes 46" (117cm),52" (132cm) )
HX803
· 3D Upgradeble technology for amazingly real, High Definition, next generation viewing
· Slim design utilising the latest edge LED technology
· The smoothest,sharpest,most detailed picture with 200Hz pro technology
· Available sizes 40" (102cm),46" (117cm)
Blu-ray Players
BDP-S470
· Next-generation home entertainment with stunning 3D action on a 3D TV (following a software upgrade)
· Monolithic Design concept to add a unique style to your living room
· Enjoy catch-up TV services and Internet Videos with BRAVIA Internet Video
· Wireless LAN Ready for easy access to online content without the hassle of connecting wires (UWA-BR100 USB wireless LAN adapter sold separately)
· Enjoy movies & music throughout the home with USB connections
· Search for movie, actor and director listings using the Entertainment Database Browser from Gracenote®
· Supports both DivX HD and MKV formats
· Use your iPhone or iPod touch as a BD Remote Control for your Blu-ray Disc Player
BDP-S570
· Next-generation home entertainment with stunning 3D action on a 3D TV
· Monolithic Design concept to add a unique style to your living room
· Enjoy catch-up TV services and Internet videos with BRAVIA Internet Video
· Built-in Wi-Fi for easy access to online content without the hassle of connecting wires
· Enjoy movies & music throughout the home with DLNA & USB connections
· Search for movie, actor and director listings using the Entertainment Database Browser from Gracenote®
· Supports both DivX HD and MKV formats
· Use your iPhone or iPod touch as a BD Remote Control for your Blu-ray Disc Player
Postad 16 april 2010 - 06:23
Går det att spela in på USB-disk?
Vilka (video-) format kan jag spela upp (codec/container-kombinationer) via USB resp. DLNA/trådlöst?
/Olof
Redigerat av Costanza, 16 april 2010 - 06:29.
Postad 16 april 2010 - 12:18
Fungerar ( Kingston 4Gt FAT32 USB) :
MPEG2-TS MPEG2, 1920x1080@29,970Hz 6ch-AC3 12Mbps (*.m2t)
MPEG2-TS AVC, 1920x1088@i50Hz 2ch-AC3 18Mbps (*.m2t)
MPEG-4 AVC, 1920x1036@29,970Hz 2ch-AAC(6ch-AAC hörs inte) 9Mbps (*.mp4)
MPEG-4 DivX5, 704x528@25Hz 2ch-MP3 1Mbps (*.avi)
MPEG-4 XviD L5, 640x272@23,976Hz 2ch-MP3 1Mbps (*.avi)
MPEG-4 XviD L5, 624x352@25Hz 448 Kbps 48KHz 6ch-AC3 1Mbps (*.avi)
Sub och Srt fungerar med AVI.
Fungerar inte:
MPEG2-PS MPEG2, 1920x1080@23,976Hz 6ch-AC3 7Mbps (*.mpg)
MPEG2-PS MPEG2, 720x576@i50Hz 2ch-mp2 3Mbps (*.ps, *.mpg)
MPEG2-TS MPEG2, 720x576@i50Hz 2ch-mp2 3Mbps (*.ts, *.m2t)
MPEG-4 AVC, 1920x800@23,976Hz 6ch-AAC 10Mbps (*.mov, *.hdmov)
MPEG-4 AVC, 640x480@29,970Hz 2ch-MP3 1Mbps (*.avi)
MPEG-4 AVC L2.1, 480x270@25Hz 2ch-AAC 1Mbps (*.m4v)
Windows Media VC-1, 1440x1080@23,976Hz 6ch-WMA 8Mbps (*.wmv)
Ogg Theora, 720x400@25Hz 2ch-Ogg 1Mbps (*.ogg)
Matroska AVC L5.1, 1920x1080@23,976Hz 2ch-AAC 6Mbps (*.mkv)
Postad 16 april 2010 - 14:53
Sony 2010, videoformat
Fungerar ( Kingston 4Gt FAT32 USB) :
MPEG2-TS MPEG2, 1920x1080@29,970Hz 6ch-AC3 12Mbps (*.m2t)
MPEG2-TS AVC, 1920x1088@i50Hz 2ch-AC3 18Mbps (*.m2t)
MPEG-4 AVC, 1920x1036@29,970Hz 2ch-AAC(6ch-AAC hörs inte) 9Mbps (*.mp4)
MPEG-4 DivX5, 704x528@25Hz 2ch-MP3 1Mbps (*.avi)
MPEG-4 XviD L5, 640x272@23,976Hz 2ch-MP3 1Mbps (*.avi)
MPEG-4 XviD L5, 624x352@25Hz 448 Kbps 48KHz 6ch-AC3 1Mbps (*.avi)
Sub och Srt fungerar med AVI.
Fungerar inte:
MPEG2-PS MPEG2, 1920x1080@23,976Hz 6ch-AC3 7Mbps (*.mpg)
MPEG2-PS MPEG2, 720x576@i50Hz 2ch-mp2 3Mbps (*.ps, *.mpg)
MPEG2-TS MPEG2, 720x576@i50Hz 2ch-mp2 3Mbps (*.ts, *.m2t)
MPEG-4 AVC, 1920x800@23,976Hz 6ch-AAC 10Mbps (*.mov, *.hdmov)
MPEG-4 AVC, 640x480@29,970Hz 2ch-MP3 1Mbps (*.avi)
MPEG-4 AVC L2.1, 480x270@25Hz 2ch-AAC 1Mbps (*.m4v)
Windows Media VC-1, 1440x1080@23,976Hz 6ch-WMA 8Mbps (*.wmv)
Ogg Theora, 720x400@25Hz 2ch-Ogg 1Mbps (*.ogg)
Matroska AVC L5.1, 1920x1080@23,976Hz 2ch-AAC 6Mbps (*.mkv)
alltså nästan meningslöst.. .mkv och .iso är ju ett måste=mediaspelare tex en tvix
Postad 17 april 2010 - 10:29
Detta är alltså bara en rapport från en kille på ett forum vad han fick att fungera eller inte via USB-porten och sticka.alltså nästan meningslöst.. .mkv och .iso är ju ett måste=mediaspelare tex en tvix
Kommer säkert utförligare rapporter så småningom, men rent allmänt så har Samsung och LG ett bättre stöd.
Postad 17 april 2010 - 13:29
Detta är alltså bara en rapport från en kille på ett forum vad han fick att fungera eller inte via USB-porten och sticka.
Kommer säkert utförligare rapporter så småningom, men rent allmänt så har Samsung och LG ett bättre stöd.
Någon som vet hur Sony historiskt har varit på att utöka stöd genom firmware-uppdateringar?
För egen del tror jag att det löses genom PS3 Media Server som ju kan transcoda, antingen mot PS3 men även mot en del andra uppspelare (exempelvis W5500 har jag för mig).
/Olof
Postad 17 april 2010 - 15:01
vad jag vet så finns det ingen tv med inbyggt mediacenter som klarar .mkv och .iso. hur svårt kan detta egentligen vara att fixa? antingen är processorn för klen så att den inte orkar med så stora filer eller så finns det inget intresse för dom att fixa detta kanske tom så att dom inte vill för att motverka illegal fildelning.Detta är alltså bara en rapport från en kille på ett forum vad han fick att fungera eller inte via USB-porten och sticka.
Postad 17 april 2010 - 22:03
Tänkbara alternativ för mig är HX700 (tyvärr lite ljockare pga CCFL) eller EX700 (tunn, men tyvärr inte samma snygga design som NX700 och HX700). Har dessa modeller (kanske alla Sonys 2010:or) kontakterna riktade åt sidan?
/Olof
Postad 19 april 2010 - 07:14
Det är väl på gränsen att det blir för tight med kablarna men det går.
Finns några bilder i mitt galleri:
Galleri
Redigerat av Fjällman, 19 april 2010 - 07:15.
Postad 24 april 2010 - 09:56
Postad 24 april 2010 - 18:49

Postad 25 april 2010 - 19:27

Lång väntan nu på att barnen ska somna så jag kan packa upp härligheten och testa lite.
Förhoppningsvis kan jag återkomma med ett mindre meningslöst inlägg men lite intryck.
/Olof
Postad 26 april 2010 - 01:41
England har ju x00 serier och x003 (DVB-T2) serien på alla modeller. Terracom/Boxer kommer väl köra DVB-T2 enligt UK std så det borde väl inte vara några problem. Smidigast vore det dock om Sony redan nu släppte modeller i norden med DVB-T2... då är man ju säker i något år till.
Mjo, men frågan är om de kommer att säljas här, helst med svensk garanti och i svensk butik så man kan ta dit den om det skulle vara problem.
Postad 27 april 2010 - 10:15
DVB-T2 i UK är enbart med Freeview och deras version av T2, pågrund av att det tydligen inte finns en fast standard för hela Europa, så kommer ej Sony att släppa T2 till oss andra.
Har ej kollat om den Europeiska T2 har fastslagits den senaste tiden men har den det så kommer det till att ta tid endå för de stora TV producenterna att ändra produktion och modeller, jag hoppas att det kommer till vintern men sorgligt mest troligt på nästa års modeller.
Personligen tror jag att de flesta tillverkare använder UK och deras sammarbete med Freeview som en test av deras T2 hårdvara och mjukvarulösningar då det är en stor nog marknad att göra special lösnignar till, vilket vi i Norden inte är .

Postad 27 april 2010 - 10:52
Köpte 46NX700 igår, ska packa upp den och testa lite sen.
Har en 46W2000 som får in i sovrummet

Intryck kommer ikväll/imorgon
Postad 27 april 2010 - 11:32
Hallå!
Köpte 46NX700 igår, ska packa upp den och testa lite sen.
Har en 46W2000 som får in i sovrummet
Intryck kommer ikväll/imorgon
Ska bli intressant att höra dina intryck.
Fick själv ipp TV:n sent igår kväll och har egentligen inte gjort mer än att "intallerat" och kollat lite snabbt med olika mer eller mindre sunkiga källor.
De första intrycken är väl att den i stort beter sig som förväntat, dvs:
- TV från Boxer, mottagen i extern box, bild via scart: Sådär bild. Färgerna helt off, men det går säkert att fixa hyggligt.
- TV från Boxer, mottagen internt i TV:n: Helt ok bild. Färgerna mycket bättre än via scarten (dvs med "ur lådan-inställningar"). Stor skillnad på exempelvis SVT och TV6.
- PS3 1080P via HDMI: Har bara kollat i menyerna (ser såklar kalas ut) och spelat upp en DVD-rip (x.264, MKV) via PS3 Media Server (ser ok ut, men ytterligare komprimerat SD-material är ju inte idealiskt).
Således, SD-material via analog sladd är inte jättekul. SD-material "internt" är rätt bra. HD-material via HDMI har jag ju inte testat riktigt (har ingen BD-film) men där förväntar jag mig att allt ser "perfekt" ut.
/Olof
Postad 28 april 2010 - 10:53
Jag kan ju jämföra denna tvn med min 3 år gamla w2000. Mest för att se om tekniken går framåt

Intryck såhär långt efter lite pill i inställningarna, som ovanstående talare skrev så är färgerna lite korkade vid första uppstart ;
- Analog bild ser bättre ut på denna tvn jämfört med min gamla. OBS bättre, inte bra bild egentligen, men bättre.
- Humax HDPVR-1000C är digitalboxen jag kör med. Kollade Lyon-Bayern på Viasat Sport HD igår och kan konstatera att bilden är ytterliggare bättre jämfört gamla tvn. Vid närbild på ex en spelare som springer uppfattades bakgrunden, ex publiken, som blockig - den hängde liksom inte med, detta problem finns inte på denna tvn! Kör med samma HDMI kablage osv, så de måste ju vara tvn som gör ett bättre jobb

- Ingen som helst clouding vad jag märkt. (inte heller på min gamla)
- Bilden från PS3an är suverän, var nöjd med gamla tvn också, men mest är de färgerna som är klarare, förmodligen tack vare LED(?).
- Blu-Ray, körs från PS3an också, här märkte jag att svärtan var betydligt bättre gentemot w2000, såg några snuttar ur Avatar på BD (visserligen en referensfilm hur HD-bild ska vara, men hursom, otrolig bild!) Här knocka t.o.m bilden min sambo. Var nog första gången jag hört henne säga - Vilken bild!
Det allra största pluset är nog dock att TVn är så otroligt snygg, både med och utan stället.
Hänger man den på väggen är de mer eller mindre en tavla.
Fjärrkontrollen har två sidor, en design med 1 av/på knapp, läckert.
Vänder man på den säger de smack och du har 54 knappar rakt i ansiktet.
Internet tjoflaxet har jag inte börjat pilla med än, men de kommer. Fick ju bl.a bra betyg av flatpanels.dk.
Är mer än nöjd hittills.
Sony fortsätter att göra ett bra jobb och de e generöst av dem att slänga med 5 års garanti

Redigerat av FocusST, 28 april 2010 - 10:54.
Postad 28 april 2010 - 15:56
Håller med, det finns inget som heter "för stor tv".Hur långt ifrån TV'n sitter du? I min bok finns det iaf inget som heter "för stor" när det gäller TV
När man går på bio och sitter längst fram kan diskuteras....men om det är accepterat tycker jag ingen ska komma och snacka när det gäller en 40-50-tummare.
Tror bara folk är avundsjuka

Däremot "för liten tv" - det vill ju ingen ha

Filter:
*LCD/LED (inte plasma)
*Samsung eller Sony antar jag
*Full HD
*46 tum
*Lanseringsår senast 2010
Användningsområde: Ska spela ps3, kolla på dvd/blu-ray, koppla in dator, kolla på fotboll-vm och tv.
Tips, råd, idéer uppskattas.
Redigerat av Unregistered1659, 15 maj 2010 - 14:47.
Postad 10 maj 2010 - 09:56
Eller om den går o uppleva nånstans?
Postad 10 maj 2010 - 10:05
Håller med, det finns inget som heter "för stor tv".
När man går på bio och sitter längst fram kan diskuteras....men om det är accepterat tycker jag ingen ska komma och snacka när det gäller en 40-50-tummare.
Tror bara folk är avundsjuka
Däremot "för liten tv" - det vill ju ingen hamen tyvärr har jag bara typ 14" (tjock-tv) för tillfället men är på jakt efter ny.
Filter:
*LCD/LED (inte plasma)
*Samsung eller Sony antar jag
*Full HD
*46 tum
*Lanseringsår senast 2010
Användningsområde: Ska spela ps3, kolla på dvd/blu-ray, koppla in dator, kolla på fotboll-vm och tv.
Kanske nån av dessa?
https://www.prisjakt...ams=k=s52379997
Tips, råd, idéer uppskattas.
Som jag skrivit i en annan tråd så köpte jag en Sony 40NX700 igår, sjukt nöjd hittills och jag har inte ens fått kolla HD på den än (inga boxar hos Åf, får en på onsdag)
Denna finns nog i 46" version också, NX - trådlöst nät, EX - utan trådlöst, tror inte det är några andra direkta skillnader.
denna kanske? https://www.prisjakt...kt.php?e=547569
/Peter
Postad 14 maj 2010 - 22:12
1. Upplever ni att färgerna är för mättade ("over saturated")?
2. Upplever ni att reflektionerna stör pga den blanka ytan?
Angående 2) så har ju tydligen de dyrare Sony HDTV-apparaterna för år 2010 (HX900 / LX900) med "Monolithic Design" något som kallas "OptiContrast Panel" som på Sonys hemsida beskrivs som "Få en ultraklar bild av biokvalitet med hög kontrast, detaljrika svarta nyanser och en riktig djupkänsla. Den lågreflekterande ytan minimerar reflexer och gör tv:n till ett imponerande inslag i hemmet även när den är avstängd.". Det är lite därför jag undrar om reflektionerna är ett problem med de paneler som har "Monolithic Design" men utan "OptiContrast Panel"?
Jag skulle vara tacksam för att få lite synpunkter från de som har NX700.
Redigerat av Fjodor2000, 14 maj 2010 - 22:13.
Postad 15 maj 2010 - 11:23
Har svarats på i andra trådar här på forumet och det är ett negativt svar.
DVB-T2 i UK är enbart med Freeview och deras version av T2, pågrund av att det tydligen inte finns en fast standard för hela Europa, så kommer ej Sony att släppa T2 till oss andra.
Har ej kollat om den Europeiska T2 har fastslagits den senaste tiden men har den det så kommer det till att ta tid endå för de stora TV producenterna att ändra produktion och modeller, jag hoppas att det kommer till vintern men sorgligt mest troligt på nästa års modeller.
Personligen tror jag att de flesta tillverkare använder UK och deras sammarbete med Freeview som en test av deras T2 hårdvara och mjukvarulösningar då det är en stor nog marknad att göra special lösnignar till, vilket vi i Norden inte är .![]()
Men det är ju helt ologiskt eftersom boxer ligger i startgroparna att köra T2 i sverige, ser ingen mening med att lägga 20k på en TV om jag inte kan se alla boxers kanaler om ett år.
Postad 15 maj 2010 - 12:01
Jag är mest intresserade av NX700. Det är dock två saker jag skulle vilja veta från er som har en sådan:
Angående 2) så har ju tydligen de dyrare Sony HDTV-apparaterna för år 2010 (HX900 / LX900) med "Monolithic Design" något som kallas "OptiContrast Panel" som på Sonys hemsida beskrivs som "Få en ultraklar bild av biokvalitet med hög kontrast, detaljrika svarta nyanser och en riktig djupkänsla. Den lågreflekterande ytan minimerar reflexer och gör tv:n till ett imponerande inslag i hemmet även när den är avstängd.". Det är lite därför jag undrar om reflektionerna är ett problem med de paneler som har "Monolithic Design" men utan "OptiContrast Panel"?
Jag har inte störts alls av några reflektioner i min nx700, har den på det medföljande fotstället och bakåtvinklad 6 grader, angående färger så är det bra på vissa digitalkanaler, asbra på andra och crap på en del, så det mesta beror ju på tv utsändningen, på t.ex Discovery HD showcase kanalen är bilden kanon, kollade på Alice i underlandet igår (mkv-fil 720p, via trådlöst - dlna) kanonbild, gasar man upp konraster och slår på dagsljus inställningen på TV´n ser det dock ut som teater från 1:a bänk. Scenvalet Cinema tycker jag fungerar asbra för HD film, sen kan man ju stänga av Motionflow om man ska kolla film, så blir det lite mer "film" känsla.
Inställningsmöjligheterna för bilden är ju massiva, så om man orkar pilla så kan man nog bli nöjd oavsett vad man ska titta på. Jag är iallafall sjukt nöjd med min NX700, ska försöka hitta en fullhd blueray film och kolla på (tyvärr har jag ingen blue-ray spelare, så jag måste "låna" en film på nån suspekt websida

Postad 15 maj 2010 - 17:08
Jag är mest intresserade av NX700. Det är dock två saker jag skulle vilja veta från er som har en sådan:
Har en 40-tums NX700 och är väl överlag nöjd.
Tycker inte att jag störs nämnvärt av reflexer, men om det beror på att jag är okritisk eller om TV:n är bra på att hantera det hela låter jag vara osagt.
Har inte pillat mycket med inställningar av bilden, utan bara ändrat vad som behövdes för att få "sansad" bild. Går förmodligen att få till efter ganska skiftande önskemål.
Om jag ska ta upp en sak som känns "sådär", så tycker jag att intensiteten på bakgrundsbelysningen dyker lite i hörnen av bilden. Det är någon centimeter eller två som i vissa lägen synbart är mörkare än resten. Det är i sällsynta fall det dyker upp i normala filmer och så, men typiskt är att det kan synas på en klarblå himmel som ju är rätt enfärgad.
Har tänkt mig att göra några enfärgade testbilder för att kolla hela panelen efter "ickeperfektion".
/Olof
Postad 15 maj 2010 - 19:50
Postad 15 maj 2010 - 21:25
Åk och kolla den hos nån (om det inte är 30mil till närmsta butik)

Postad 15 maj 2010 - 21:56
Sen tycker jag designen på NX700 är ruggigt snygg - det enda som oroar mig är om det kan bli störande reflektioner. Lite svårt att avgöra i butiken eftersom det troligtvis märks tydligast i dagsljus och när det är mörka bilder (tex slut-texter och liknande), om det nu är ett problem dvs. Inväntar eventuellt HX900 som ju har samma design som NX700, men även har en del andra extra bildförbättrande egenskaper (däribland OptiContrast för att minska reflektioner). Sen får man väl se hur stor skillnad det gör i verkliga livet och vad den kommer att kosta.
Postad 16 maj 2010 - 01:11
Struntsamma om man ser/upplever skillnaderna eller inte: Det viktigaste är ju trots allt att ha den tv som helt enkelt är bäst.Men frågan är om man verkligen upplever skillnaderna som så stora när man väl har TV:n hemma och det inte finns en annan TV att jämföra med precis bredvid.

Men, för att vara seriös: (vilket jag i.o.f.s. var tidigare också haha) jag har svårt att se skillnad på tv-apparater som är i ungefär samma prisklass. Det tror jag få kan. Så, för att vara på den säkra sidan att få nåt bra - tar man den tv som är bäst via omdömen, recensioner, utmärkelser o.s.v.
(Visst kan ens användningsområden och behov spela in till "viss" del också vid val av tv).

Redigerat av Unregistered1659, 17 maj 2010 - 21:47.
Postad 17 maj 2010 - 20:40
Jag har tittat på EX500 och EX700, 40 eller 46 tum. De ligger lagom i pris och verkar ha vettig prestanda. TVn ska användas i princip uteslutande till lågupplöst tv-tittande, inga HD-signaler lär hitta in i den burken.
Är det någon större skillnad i SD-hantering mellan EX500 och EX700?
Är det vettiga val överhuvudtaget för det användningsområdet? Egentligen vill jag rekommendera dem en Panasonic plasma tex https://www.prisjakt...kt.php?p=561636
Postad 28 maj 2010 - 15:23
Den finns inte på marknaden ännu.Vet ni var man kan titta på HX900 i stockhom?
Postad 01 juni 2010 - 11:58

Kontaktade Sony Center i Uppsala. De har inget exakt leveransdatum, men priset kommer hamna på runt 42.000:-
Givet köp

Redigerat av Leftt Behind, 01 juni 2010 - 14:39.
Postad 02 juni 2010 - 18:22
Intressant där i testet var att sony-skärmarna fick 9/10 i betyg på rörelseskärpa medans panasonic-plasmorna fick 3/10. 9/10 för svärta på både sony och panna. Bättre färger på panna. ~140 grader tittvinkel på sony och 50-70 grader på övriga LCD-skärmar i testet.
Inga samsung med i testet tyvärr.
Redigerat av Unregisteredf64a5233, 02 juni 2010 - 18:22.
Postad 04 juni 2010 - 17:27
hur är dom mot konkurenterna?
Postad 09 juni 2010 - 10:20
Tror du ärligt talat att de isådanafall ser skillnad i bildkvalitet mellan olika TV-apparater?Min mormor och morfar har en liten tjock-tv från andra världskriget. Deras ögon är ännu äldre och nu har de problem att se bilden och framförallt läsa texten. En ny tv ska inskaffas och de vill gärna ha en Sony eftersom min mosters Sony är så stor och fin.
Jag har tittat på EX500 och EX700, 40 eller 46 tum. De ligger lagom i pris och verkar ha vettig prestanda. TVn ska användas i princip uteslutande till lågupplöst tv-tittande, inga HD-signaler lär hitta in i den burken.
Är det någon större skillnad i SD-hantering mellan EX500 och EX700?
Är det vettiga val överhuvudtaget för det användningsområdet? Egentligen vill jag rekommendera dem en Panasonic plasma tex https://www.prisjakt...kt.php?p=561636

Postad 10 juni 2010 - 08:12
EDIT: Verkar som HX900 släpps 2010-07-29 och kostar 35.990:-, allt detta enligt www.tele-ha.se
Enda butiken som har den listad.
Dock skulle jag ta det med en nypa salt, deras spec på tv:n stämmer inte.
Dom har bl a skrivit att det är "MotionFlow Pro 200Hz" när det i själva verket är 400Hz på denna tv.
EDIT2: HX800 finns på Sony Center Uppsala uppsatt för demo, dock inte med 3D-glasögon ännu.
Skall finnas inom 10-14 dagar.
HX900 kommer finnas på Sony Center i slutet på juli.
Redigerat av BrittBastard, 10 juni 2010 - 08:56.
Postad 10 juni 2010 - 11:04
Den har Motionflow 200Hz PRO som Sony numera kalla 400Hz. Detta pågrund av att andra tillverkare kör med samma PR-trick. 200hz + skannande backlight = 400Hz....Dom har bl a skrivit att det är "MotionFlow Pro 200Hz" när det i själva verket är 400Hz på denna tv.
Redigerat av Unregisteredf64a5233, 10 juni 2010 - 11:04.
Postad 10 juni 2010 - 11:43
Du har rätt, tekniken heter ju faktiskt "MotionFlow 400 Pro" och inte 400Hz.Den har Motionflow 200Hz PRO som Sony numera kalla 400Hz. Detta pågrund av att andra tillverkare kör med samma PR-trick. 200hz + skannande backlight = 400Hz....

The HX900 is the only Bravia to offer Motionflow PRO 400 - which is still 200Hz but flashes up black segments within each frame to prevent the eye from retaining an after-image - offering smooth, natural motion. Motionflow PRO 200 (found on the LX900 and the HX800) is also 200Hz but inserts entire black frames - which achieves a similar effect to Motionflow PRO 400 but supposedly isn't as effective as. The PRO technology also improves 3D picture quality.
The HX900 (along with the LX900) also offers an "OptiContrast" display which minimises glare - helping produce blacker blacks even in brightly lit rooms.
Postad 10 juni 2010 - 14:47
För övrigt ska den användas som teve-teve. Till film och spel använder vi proj.
//P
Postad 10 juni 2010 - 21:14

Alla bilder på nätet av teven verkar vara på EX700 som har en ljusgrå list i underkant. EX701 har en mörkgrå list istället, och är imho mycket snyggare. Precis som alla andra EX-modeller så är ramen annars blank svart plast, men själva skärmen är matt. Sitter man i ett ljust rum så ser man reflektioner i ramen, men i princip inget i själva bilden, till skillnad från NX och HX-modellerna som har blank skärm.
Bilden är bra. Jag hittar inget att klaga på, men har å andra sidan inte bisarrt höga krav heller och är inte skadad av att ha jämfört hundratals olika modeller. Finns det bättre apparater? Säkert. Kommer de allra flesta som köper den att bli nöjda? Japp.
Xross Media Bar som interface är ok. Det är bättre än min gamla V2500, men känns ungefär lika segt. Att byta digitaltv-kanal är lika segt som vanligt, ska iofs byta CA-modul, kan hända att nyare kan dekoda snabbare? EPGn är bra, den visar en liten mini-bild av nuvarande kanal, och både den och kanallistan i XMB visar info om vald kanal samt en liten progress-bar för hur långt programmet har gått.
Den har nätverksstöd, jag sket i att köpa till USB-dongeln för att få trådlöst, men testade med att bara koppla in en ethernet-kabel. Det gick hur bra som helst att titta på film från datorn direkt med PS3 Media Server. Den kan läsa film i alla möjliga format och transcoda till vad teven klarar av. Jag har inte testat särskilt mycket, men den verkar klara allt som PS3:an klarar, dvs mpeg2, mpeg4 och avc. Att strömma film funkar alltid lite halvkasst om man vill hoppa i filmen, så det som funkar bäst är att kopiera över filmer över det trådlösa nätverket till PS3an och spela upp dem från dess hårddisk. Men vill man strömma direkt till teven över kabel eller trådlöst så är det väldigt enkelt.
Jag testade även att koppla in den till min dator över HDMI, och det gick alldeles utmärkt att få full 1:1 pixelmappning i 1920*1080 och även ljudet genom HDMI-kabeln. Jag har ett ATI 4850 och fick pilla lite i inställningarna (overscan till 0%) men fick det till slut att funka. Bättre än min gamla V2500 där jag aldrig fick det att funka ordentligt.
Inställningsmässigt är den helt ok, man kan ställa in per ingång, man kan döpa sina ingångar och man kan stänga av allt. Jag har ärligt talat inte orkat ändra särskilt mycket, utan det var faktiskt bra från början.
Jag har heller inte testat bluray, ska se om jag kan låna/köpa nån skiva och köra genom PS3an, men jag har svårt att se hur det skulle kunna bli dåligt.

Postad 11 juni 2010 - 08:01
Det är lite otydligt om de handlar om samtliga storlekar, men deras prisbild ser ut enligt följande:
KDL52LX900 38 999:-
KDL60LX900 47 999:-
Är det någon som vet när LX-900 serien kommer i butik
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar