Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell Tråd - Pioneer 8G Plasma

5159 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Pioneer Kuro PDP-428XD (TV) 1 9,23 (21) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-4280XD (TV) 1 9,25 (19) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-5080XD (TV) 0 9,29 (13) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-4280XA (TV) 1 9,15 (12) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-5080XA (TV) 1 9 (6) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-508XD (TV) 1 9,6 (41) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX608D (TV) 1 9,29 (6) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX508D (TV) 1 9,69 (25) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-SX4280D (TV) 1 8,75 (7) Inga priser
33 relaterade trådar
Philips lcd eller satsa på oled? (12 inlägg) 9 år sedan
1080p/24 (575 inlägg) 11 år sedan
Begagnad Pioneer plasma (19 inlägg) 13 år sedan
Pioneer-klubben (151 inlägg) 13 år sedan
Hur ska jag göra för koppla ihop allt? PS3, HTPC... (14 inlägg) 13 år sedan
Bildinställningar för Pioneers Plasmor (210 inlägg) 14 år sedan
Pioneer 508XD med PS3 (33 inlägg) 15 år sedan
dödsångest.. hjälp (34 inlägg) 15 år sedan
Panasonic TH-50PZ70E vs Pioneer PDP-5080XD (1 inlägg) 15 år sedan
Dålig mottagning på Pioneers inbyggda DVB-T (30 inlägg) 16 år sedan
1080p-skärmar - vilka finns det? (293 inlägg) 16 år sedan
Slutgiltigt val mellan Pioneer plasma eller Lcd, detaljfrågor (120 inlägg) 16 år sedan
Pioneer PDP-4280XD (95 inlägg) 16 år sedan
Plasma el Lcd (7 inlägg) 16 år sedan
Hur mycket skulle ni ge för ett demoex? (12 inlägg) 16 år sedan
Panasonic eller Pioneer plasma? (37 inlägg) 16 år sedan
LCD 46-50" 2008 (8 inlägg) 16 år sedan
TV-nojja? Jag delar med mig av mina intryck (24 inlägg) 16 år sedan
vilken TV för 15-25k ? (22 inlägg) 16 år sedan
Pioneer 508XD Hjälp (3 inlägg) 16 år sedan
Pioneer 4280xd och "sidoramar" (10 inlägg) 17 år sedan
Bildinställningar för Pioneer PDP-4280XA (1 inlägg) 17 år sedan
Plasma Pioneer PDP-4280XD eller Lcd Samsung LE-46F86BD? (17 inlägg) 17 år sedan
PS3-ljud till både tv och förstärkare? (32 inlägg) 17 år sedan
Panasonic PZ85 v Pioneer 428 ? (6 inlägg) 17 år sedan
Panna PZ70 v Pio 5080XA (17 inlägg) 17 år sedan
Vad ska man välja Sony 40X3500 eller Pioneer 428XD (13 inlägg) 17 år sedan
lägre pris på Pioneer? (4 inlägg) 17 år sedan
Pioneer 428, inställningar för fotboll, hockey, sport (0 inlägg) 17 år sedan
Plasma Pioneer LX508 (FULLHD) VS LCD Sony X3500 (19 inlägg) 17 år sedan
Vad vill vi se för förbättringar i Pioneer 9G? (25 inlägg) 17 år sedan
Pioneer 428XD eller 4280XD (1 inlägg) 17 år sedan
pioneer 507 xd eller 428xd ? (15 inlägg) 17 år sedan

Postad 04 september 2007 - 10:34

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

Ta mig fasen..en miljon färger och ingen var matt-svart (allra helst "borstad aluminum matt svart").

Vit...tur att man handlar nu...annars blir väl det nästa idiotmode efter silver-plast (uppfunnet av Sony) och Pimp-blank-svart (uppfunnet av Pioneer)...  :D

Martin Thoresen>> Var så lite så - kanske korrigerar lite senare i veckan då jag lekt lite mer hands-on.  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Öhm, vilken generation vill du tillhöra? Widescreen-TV frästes nog också åt nån gång är jag säker på. Likaså HD-TV (eller Blu-Ray och HD-DVD, finns ju folk som vill behålla DVDn, lol).

Vit högblank ram, why not? Läckert, annorlunda. Har seriöst funderat på om man inte ska skruva isär TVn någon dag och lämna in den till målarproffs för sprutmålning.

Skulle det finnas i vitt utförande skulle jag köpt den utan tvekan. Den vita ramen kommer inte synas i mörker tillsammans med ljuset från panelen, och i ljusare omgivning är det inte märkbart heller.

Jag håller med dig om att svart matt också är fint.

Men att kalla det vita för "nästa idiotmode" idiotförklarar dig själv bara, tech-geeken som inte verkar vilja ha någon förändring på designfronten, någon som ger sig in på estetik och dömer kanske det nästa heta... låter som ett klassiskt fall där man dömer det som folkmassan gillar, enbart för att separera sig från dem/inte vilja identifiera sig med... "idioterna".

Redigerat av shuriken, 04 september 2007 - 10:35.

Postad 04 september 2007 - 10:40

andersos
  • andersos
  • Mästare

• 3 199 inlägg
  • 0
Jo fast i praktiken upplevs väl kanske att bilden är bättre om man har (matt)svart ram omkring.
(1 turkos metallic till mig! :) )

Redigerat av andersos, 04 september 2007 - 10:41.

Postad 04 september 2007 - 10:53

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0

Ta mig fasen..en miljon färger och ingen var matt-svart (allra helst "borstad aluminum matt svart").

Vit...tur att man handlar nu...annars blir väl det nästa idiotmode efter silver-plast (uppfunnet av Sony) och Pimp-blank-svart (uppfunnet av Pioneer)...  :D

Martin Thoresen>> Var så lite så - kanske korrigerar lite senare i veckan då jag lekt lite mer hands-on.  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Öhm, vilken generation vill du tillhöra? Widescreen-TV frästes nog också åt nån gång är jag säker på. Likaså HD-TV (eller Blu-Ray och HD-DVD, finns ju folk som vill behålla DVDn, lol).

Vit högblank ram, why not? Läckert, annorlunda. Har seriöst funderat på om man inte ska skruva isär TVn någon dag och lämna in den till målarproffs för sprutmålning.

Skulle det finnas i vitt utförande skulle jag köpt den utan tvekan. Den vita ramen kommer inte synas i mörker tillsammans med ljuset från panelen, och i ljusare omgivning är det inte märkbart heller.

Men att kalla det vita för "nästa idiotmode" idiotförklarar dig själv bara, tech-geeken som inte verkar vilja ha någon förändring på designfronten, någon som ger sig in på estetik och dömer kanske det nästa heta... låter som ett klassiskt fall där man dömer det som folkmassan gillar, enbart för att separera sig från dem/inte vilja identifiera sig med... "idioterna".

<{POST_SNAPBACK}>

Pacis är så där som du beskriver. Vissa av oss har lärt oss leva med det :unsure: :unsure: :blink:
Dock inte hans fru. Pacis e jätte engagerad men ibland ser han inte till helheten.
(nu kommer han bli jättearg).

Föresten (ang. 508XD)
För oss som kör allt via PC har jag fått tag i en kille som verkar ha alla pomfritterna på
tallriken och kommer lämna en rapport på detta förhoppningsvis. Alltså hur det funkar med HTPC
med allt vad det innebär...mot en 508XD.

mvh

Postad 04 september 2007 - 11:32

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
:unsure:

Öhm, vilken generation vill du tillhöra?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vet inte - den som mest fokuserar på bildupplevelsen. Är det generationsbundet säger du? Ajdå.

Widescreen-TV frästes nog också åt nån gång är jag säker på. Likaså HD-TV (eller Blu-Ray och HD-DVD, finns ju folk som vill behålla DVDn, lol).

Ja färg på ramen och teknisk utveckling har ju mkt med varandra att göra.

Blev lite äpplen och päron där. Faktum är att vi gått från svart till grått till (iaf nästan) svart igen. Men jag kan lova dig att vi inte kommer gå från VHS till HDDVD och VHS igen. :unsure:

Good for you.

Good for you igen, då är vi tre (se nedan).

Det där lät mer som nån slags hobby psykologi i mina öron. Tillbaks till skolbänken.

Visste du föresten inte att "folkmassan" är idioterna? :blink:

Kanske ska tillägga, eftersom det tydligen inte framgick för alla, att det fanns ett spår av personlig smak och inte 100% allvarlighet i mitt förra inlägg... :)

The Real Mr x>> Min sambo gillar matt-svart bäst så hon har inte så svårt att leva med mig. :D Kan du be din fru sluta skicka sms till mig föresten - jag har ju sagt att jag inte är intresserad. :rolleyes:

Postad 04 september 2007 - 11:40

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0
Egentligen är design inte viktigt för mig heller utan det är bildupplevensen som
är det dominerande. Dock får man faktiskt vika sig för att andra personer tycker
om vit ram eller som min flickvänn rosa :D

Helheten som jag försökte beskriva handlar alltså om både 'färg & form' :)
Och om det inte var så skulle ju alla ha mattsvarta ramar att gå efter....
Jag köper faktiskt att en vit ram är rätt snyggt (bara bilden e bra)
men inte rosa, INTE ROSA!

>> Pacis <<
Jag har förskt sälja henne länge skall du veta och jag ber om ursäkt för att
hon inte ger sig när det gäller dig. Konstigt nog var det din fru som kom med förslaget först
:unsure:

Postad 04 september 2007 - 12:04

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

...Martin Thoresen>> Var så lite så - kanske korrigerar lite senare i veckan då jag lekt lite mer hands-on.  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Det va som f.n, börjar det bli så nära förestående :unsure:

Nice, very nice :D

Postad 04 september 2007 - 12:09

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
The Real Mr x>> :unsure: Tipsar om Blocket - där köper "folkmassan" allt. :)

Började mitt alldeles för långa tv-letande med att krav 1A var ingen pianolack (eftersom jag inte tycker det är snyggt och snygghet var viktigt eftersom jag har ett hyffsat inredningsintresse). Geek-sidan gjorde dock att jag såg mellan fingrarna då det ta mig tusan var omöjligt att hitta nått icke piano som dög (dessutom tar nog Pio priset som snyggast med piano). Är glad att man kan handla nu dock..så man inte hamnar i nått vitmode oxå, för av pest eller kolera tar jag dock pianot före den vita, båda är idiotiska bildmässigt - om det är snyggt eller inte är förstås en smaksak (vilket, per definition, betyder att alla som inte tycker som jag har fel :D )

Wolfy>> Ja här går det undan serrö, tog ju bara 2+ år eller nått... :unsure:

Postad 04 september 2007 - 12:17

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Good for you igen, då är vi tre (se nedan).

Åtminstonde 4, mattsvart eller åtminstonde mattgrått (mycket mörkgrått) är min våta dröm när det gäller TV chassikanten runt panelen. Skulle aldrig välja det före bidkvalité, men om man kunde få både och, dräggel...

Postad 04 september 2007 - 12:36

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Jag vill att de ska se ut som i Pios reklam:
Postad bild

F*n, blir inte "senare i veckan" utan "nästa vecka" fick jag precis höra. 2+ år plus en vecka alltså - kanske hinner innan det är dags för gråstarr-operation. :)

Postad 04 september 2007 - 12:42

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0
Ouch! Känner med dig. Jag är sådan att när jag har bestämt mig och beställt så vill jag ha grejorna IGÅR!!

Jepp, när man ser vissa bilder där ramen av olika orsaker blir matt så gör det nästan ont av åtrå, men som tur är så bryr man sig inte lika mycket när man förlorar sig i bilden från panelen :)

Postad 04 september 2007 - 12:54

Bigwizzie
  • Bigwizzie
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Kan väl inte vara så svårt att bygga som en ram i svart matt aluminum och sätta framför den blanka ramen? Så har jag planerat att göra i alla fall, om jag inte hittar en snygg. Hellre bra bild och modifiera utseendet själv. Så slipper man spegelblankt... Enda problemet kan vara om det finns många ingångar på framsidan, men det borde gå att lösa det också.

Redigerat av Bigwizzie, 04 september 2007 - 12:54.

Postad 04 september 2007 - 13:22

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0
F-n vilken inredningsdebatt som drog igång nu då! :)

Men om man bortser en stund från det rent estetiska, så undrar jag om det är bättre för ögat med ljus ram?

Det är ju iaf så att datorskärmar med svart/mörk ram kan ju aldrig komma upp i max ergonomipoäng, det kan bara skärmar med ljus ram göra. Antar att svart är mer ansträngande för ögonen.

Men men, estetik och mode är väl viktigare... Bäst att jag slår en signal till Ernst i Sommartorpet och frågar vilken tv som är rätt just nu... :D

Senast jag såg en vit tv var 1987 så det är väl dags att återanvända den trenden nu. Fast borde vi inte ha träram först? Swedx går ju i täten där, konstigt att ingen annan hakar på. Tänk er en LX60D med träram...nehej det var ingen bra idé känner jag nu i magen.

Postad 04 september 2007 - 22:28

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0
And now to something completely different... :)

Att Pio 8G HD-ready tar emot 1080p/24 råder det ju inget tvivel om. Men hur funkar det med 1080p/50 eller 1080p/60? Tänker då på next-gen tv-spel som lirar i 1080p men där är ju frekvensen i regel 60.

Hittar inget i specen om den ska klara detta eller ej.

Postad 04 september 2007 - 22:50

Unregistered3d98b782
  • Unregistered3d98b782
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Har suttit och testat under kvällen. Den klarar 1080/ 23, 24, 30, 50, 60

Tänkte testat 1360x768 i diverse uppdateringsfrekvenser också men powerstrip stödjer inte geforce 8600gt så det blev inget med det, förutom lagom mycket svordomar efter några timmars testandes :)

Postad 05 september 2007 - 00:27

The Blackening
  • The Blackening
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

2 bilder av 608  från IFA mässan. Ser också en vit Pio där. Kan man få olika färger?

<{POST_SNAPBACK}>

Den vita modellen är bara en testmodell(än så länge i alla fall) för att se hur konsumenterna reagerar på andra eventuella färger...
Läs mer på Prylportalen:

http://www.prylporta..._MKF601.dbp.asp

Redigerat av The Blackening, 05 september 2007 - 00:36.

Postad 05 september 2007 - 08:35

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1 740 inlägg
  • 0
En vit ram på min Pio G8 skulle ju vara grymt. Man kanske ska tejpa över panelen och spraymåla? Borde ju göra under för kontrasten (iaf i mörka scener)...

haha, extremt OT, men:

Sitter i soffan med laptopen i knät, och så hörde jag nåt intressant på TV och tänkte att jag skulle titta vad det var.
Så jag trycker på minimeringsknappen för min internetbrowaser :P . Till råga på allt blir jag förvånad när jag inte ser TVn, trots minimeringen :) . Haha, snacka om att vara arbetsskadad.

Undar när vi får självminimerande skärmar btw :P

Postad 05 september 2007 - 08:43

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
didrik>> :) f*n, känner igen mig i sån där rörighet...

Postad 05 september 2007 - 11:23

lorenzo08
  • lorenzo08
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

"Pure Cinema" inställningen påverkar hur skärmen ska deinterlacea en interlace signal.

Pure Cinema:Off = Skärmen kör bara sk videobaserad deinterlace vilket innebär att full upplösning inte uppnås ur filmbaserat material (såsom HDDVD och DVD film)
Pure Cinema:Standard = Skärmen kör filmbaserad deinterlace och omvandlar resultatet till 50/60 Hz progressivt. Full upplösning kan uppnås eftersom två halvbilder kan slås ihop till en.
Pure Cinema:Advanced = Skärmen kör filmbaserad deinterlace och omvandlar resultatet till 24 Hz progressivt (funkar bara vid 480/1080i60). Full upplösning kan uppnås eftersom två halvbilder kan slås ihop till en.

Vad man dock ska komma ihåg är man inte alltid kan räkna med att filmbaserat material alltid innehåller två halvbilder osm kan slås ihop. Eller att deinterlacern alltid hittar rätt halvbilder att slå ihop. Resultatet blir två halvbilder som inte ska höra ihop slås ihop ändå, sk combing:
Postad bild

Skulle felet bli för frekvent är det bara att ändra Pure Cinema-läge. Funkar det inte med Advanced, kör Standard, funkar inte det kör Off.

Eller mata skärmen progressivt - vilket inte alltid är bästa lösningen heller eftersom spelaren kan ge ifrån sig bilder med combing alternativit förlorad upplösning.

<{POST_SNAPBACK}>

En fråga bara: Om man matar med progressiv signal från en dvd och kör PureCinema: Off, kommer då signalen att deinterlaceas vilket gör att bilden inte är progressiv längre?

Postad 05 september 2007 - 11:29

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

En fråga bara: Om man matar med progressiv signal från en dvd och kör PureCinema: Off, kommer då signalen att deinterlaceas vilket gör att bilden inte är progressiv längre?

<{POST_SNAPBACK}>

Näe, det enda som händer då skärmen matas med progressiv signal är att signalen förbigår deinterlace-steget. (vill till och med minnas att alla Pure Cinema alternativ är utgråade vid progressiv matning)

Postad 05 september 2007 - 11:40

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0
Pure Cinema: Mjuk finns kvar när man matar progressivt. :)

Postad 05 september 2007 - 11:51

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Har ju sagt att jag inte pratar om det Pure Cinema-läget. :P :)

Postad 05 september 2007 - 13:52

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

Jag vet inte - den som mest fokuserar på bildupplevelsen. Är det generationsbundet säger du? Ajdå.

Motsägelsefullt, anyone? Om du nu fokuserar så mycket på bildupplevelsen, varför kommenterar du ens designen? Håll tyst om den biten då och fokusera på din bildupplevelse.

Och läs mellan raderna, med generationskopplingen menade jag att du gärna vill se samma ytskikt som tjockis-tvna från 90-talet fram till idag. Mattsvart/mörkgrå eller nån form av metallic/plast-silver/whatever old. Sen att du försöker ha en punchline med din "ajdå" är ju tragiskt. Speciellt när du misslyckas så fatalt.

Ja färg på ramen och teknisk utveckling har ju mkt med varandra att göra.

Det handlar om principen att fräsa åt något som är nytt och annorlunda, precis det du gjorde. Det handlar inte om endast en ram. Och teknisk utveckling och design går jäkligt mycket hand i hand. Det är ju därför produkter i dagsläget får så mycket uppmärksamhet, de kombinerar hög finish med avancerad teknik... har du inte insett det är du fullständigt efter, trots din numbercrunching som du slänger ut ur röven då och då. Hälften är väl copy+paste.

Om du fortfarande inte förstår; perfektion sitter i funktion, och form, inte det ena eller det andra.

Blev lite äpplen och päron där. Faktum är att vi gått från svart till grått till (iaf nästan) svart igen. Men jag kan lova dig att vi inte kommer gå från VHS till HDDVD och VHS igen.  :)

Ja, för det var ju precis det jag föreslog. Men jag känner mig ändå tvungen att kommentera den här meningslösa biten i ditt allmänt svaga och meningslösa svar. Man väl säga att största skillnaden är att det då var mattsvart och nu högblank svart. Fortfarande finns det folk som fnyser åt det högblanka svarta också, vilket är jääääkligt konservativt jämfört med t.ex en vit ram. Om folk reagerar så åt det svarta så kommer våra TVn antagligen inte ha fått så mycket variation från idag fram till kanske om 15-20 år? Formmässigt stopp med andra ord. Undrar om folk hade köpt Apples burkar om de såg ut som deras mattsvarta form från ca 20 år sedan.

Förändring är bra, ÄVEN i design, hur jäkla extrem den än anses vara under sin tid, så kommer den antagligen inte ses som extrem lite längre fram i tiden.

Design/funktion: musen som du använder vid datorbruk... folk skrattade åt det när det kom ut. Förstår du poängen nu? Visst, du kan ju återigen lägga fram argumentet att ramen och teknisk utveckling har väldigt mycket med varandra att göra... riktigt bra argument det där!

Postad 05 september 2007 - 14:02

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0
Från prylportalen, omfg jag svimmar. Det finns mer såna här människor alltså:

"Nej, det är inte fråga om en ny designsatsning från Pioneers sida. Inte än i alla fall. Pioneer var helt enkelt intresserade av att höra hur andra färger än svart togs emot av allmänheten. För vår del hoppas vi att Pioneer håller sig till mörka färger då man som tittare knappast vinner något på att tv:n i sig visas upp som ett designobjekt. Bilden är fortfarande viktigast."

Form- och färgexperiment... ger sämre bild? nötter.

Postad 05 september 2007 - 14:20

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0
Titta vad fin den är :)

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  Pio.jpg   19,14K   2 Antal nerladdningar

Postad 05 september 2007 - 14:23

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0
Nu om någonsin börjar väl tv:n bli en möbel som ska passa in i vardagsrummet (eller var man nu har den). Den ska smälta in snyggt i omgivningen. Det är väl för att de har blivit relativt platta som det över huvud taget är intressant att försöka. Så designen har betydelse. Ibland ser man till och med inlägg typ "behöver tips, ska köpa ny tv, kvaliteten spelar inte så himla stor roll bara den är snygg, gärna i svart pianolack"......... Så långt har väl inte jag dragit det i alla fall... :) Bildkvalitet har prio 1.

Postad 05 september 2007 - 14:58

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
:) Skämtar han eller? Borde inte ödsla tid men några korta...

Motsägelsefullt, anyone? Om du nu fokuserar så mycket på bildupplevelsen, varför kommenterar du ens designen? Håll tyst om den biten då och fokusera på din bildupplevelse.

"mest fokuserar". Behändigt att du missa den biten. Så jotack - jag har oxå intresse av design när det gäller de flesta prylarna.

Dessutom ser jag inget fel med att kommentera designen om den påverkar bildupplevelsen. Eller försöker du påstå att omgivningen av en bild inte påverkar upplevelsen av bilden?

Det handlar om principen att fräsa åt något som är nytt och annorlunda, precis det du gjorde. Det handlar inte om endast en ram. Och teknisk utveckling och design går jäkligt mycket hand i hand. Det är ju därför produkter i dagsläget får så mycket uppmärksamhet, de kombinerar hög finish med avancerad teknik...

Märkligt...så bara för att man inte tycker vit ram runt en tv är snyggt eller att det är ofördelaktigt för bildupplevelsen så är man emot form- och färgmässig design av teknik? När sa jag det? Du, försök att inte övertolka mina inlägg nästa gång så behöver du inte tagga upp dig sådär.

Det är rätt mycket galla du häver ur dig baserat på detta inlägg skrivet av mig:

Vit...tur att man handlar nu...annars blir väl det nästa idiotmode efter silver-plast (uppfunnet av Sony) och Pimp-blank-svart (uppfunnet av Pioneer)... 

Man kan tolka det här som att pacman inte tycker silverplast, blanksvart eller vitt är snyggt (smaksak så klart) eller önskvärt på tv-ramar. Han är dock big fan av en sådan nymodighet som borstad aluminum. Det är en korrekt tolkning eftersom det är vad som står i klartext.

ELLER så kan man göra som shuriken och försöka övertolka (hobby psyklogi?) det jag sa till något märkligt som pacman inte alls känner igen sig i. Shuriken, du får gärna fortsätta gräva i vad du tror att jag tycker och tänker om ämnet men jag kan säga att du just nu inte är speciellt nära.

Överlag mkt märklig reaktion från din sida, har jag sagt att du inte får köpa en vit tv eller vad är det med dig? :P

har du inte insett det är du fullständigt efter, trots din numbercrunching som du slänger ut ur röven då och då. Hälften är väl copy+paste. 

Oja - och du bidrar till jättemycket här på forumet ser jag?

Om du fortfarande inte förstår; perfektion sitter i funktion, och form, inte det ena eller det andra.

Varav den ena är en subjektiv bedömmning. Mao borde jag ha rätt att anse att vita ramar inte är perfektion. Likaså har du rätt att anse att det är det.

Tror föresten inte du förstod vad jag mena med äpplen och päron biten - att färgmode kommer och går och ofta kommer tebaks igen, vilket man knappast kan säga om teknik.

Väntar på nästa hobby-analys...

Postad 05 september 2007 - 15:11

Doraso
  • Doraso
  • Forumräv

• 657 inlägg
  • 0
Hej!

Ställer en fråga om spel läget på 507 xd som jag antar finns även på 508an i denna tråden för 507 tråden är ju totaldöd :(

Det är så att när jag använder det när jag lirar Xbox 360 så kan jag bara använda pure cinema ADV som jag förstått bara går att använda på NTSC material.

Vfr kan jag bara köra advanced?

Kör jag på läget "film" så kan jag köra pure cinema standard.

Vfr är det såhär och vad är det för skillnad?

Ska man använda pure cinema överhuvudtaget när man spelar tv-spel?

Hoppas på svar. Vill verkligen veta :P

Mvh D

Postad 05 september 2007 - 15:16

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

"Nej, det är inte fråga om en ny designsatsning från Pioneers sida. Inte än i alla fall. Pioneer var helt enkelt intresserade av att höra hur andra färger än svart togs emot av allmänheten. För vår del hoppas vi att Pioneer håller sig till mörka färger då man som tittare knappast vinner något på att tv:n i sig visas upp som ett designobjekt. Bilden är fortfarande viktigast."

<{POST_SNAPBACK}>

Det var inte vad som stod i texten. Det stod att man knappast vinner något, dvs att bilden inte blir bättre. Ingenting om att det skulle bli sämre.

Sen får du ta och ge dig. Attackera inlägget och inte den som gör inlägget. Vi har alla rätt att tycka vad vi vill och därefter stå ut med att få vår åsikt attakerad, men det är riktigt dålig stil att börja attackera personen vars åsikt du inte håller med om.

Postad 05 september 2007 - 21:06

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

Väntar på nästa hobby-analys...

<{POST_SNAPBACK}>

Äh, i slutändan är du bara en geek som borde hålla dig till techiestuffen och inte kommentera sånt du inte begriper. Och om du nu måste öppna din härligt hjälpande forumtrut så kan du väl kommentera på rätt sätt.

Postad 05 september 2007 - 21:11

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det var inte vad som stod i texten. Det stod att man knappast vinner något, dvs att bilden inte blir bättre. Ingenting om att det skulle bli sämre.

Sen får du ta och ge dig. Attackera inlägget och inte den som gör inlägget. Vi har alla rätt att tycka vad vi vill och därefter stå ut med att få vår åsikt attakerad, men det är riktigt dålig stil att börja attackera personen vars åsikt du inte håller med om.

<{POST_SNAPBACK}>

Öhöj, han attackerade först med att säga att det är idioti att gilla vitt, jag gillar vitt. Han började generalisera, sedan att han hävdar att det mest var på skoj och bla bla bla.. spela roll, han sa det.

Och när prylportalen skriver att "Bilden är fortfarande viktigast" så låter det som att bilden skulle hamna i skymundan av att Pioneer skulle ha flera färgalternativ på sina TV-apparater. Och inte nog med det, "... knappast vinner något på att tv:n i sig visas upp som ett designobjekt." Makes me chuckle. Undrar om lika många hade köpt Pioneer om de inte hade varit så snygga. Designen är sjukt stor del av denna TVn. Bilden alltid i första hand, har aldrig ens själv hävdat något annat, men att påstå att platt-TVna inte är designobjekt... l o l!

Postad 05 september 2007 - 21:20

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0
Äh, får la skriva det innan det gått för långt :(... men jag provocerar bara... sorry, can't help it.. Andy Kaufman är ju faktiskt min favvo.

Dock är jag verkligen fullt seriös om att det Prylportalen skrev är dumt och att Vit ram fan är läckert.

Postad 06 september 2007 - 07:12

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Äh, i slutändan är du bara en geek som borde hålla dig till techiestuffen och inte kommentera sånt du inte begriper. Och om du nu måste öppna din härligt hjälpande forumtrut så kan du väl kommentera på rätt sätt.

<{POST_SNAPBACK}>

:P vilket humör. Och du har stor nytta av din forumtrut ser jag? :D

Så vad du säger är att om man som du gillar vita tv-ramar så begriper man ämnet design - om man inte gillar vita tv-ramar så begriper man inte ämnet design.

Tala om egocentrisk hållning, "alla som inte tycker jag när det gäller något så subjektivit som design begriper sig inte på ämnet design". Aha..så genomtänkt shuriken.

Öhöj, han attackerade först med att säga att det är idioti att gilla vitt, jag gillar vitt. Han började generalisera, sedan att han hävdar att det mest var på skoj och bla bla bla.. spela roll, han sa det.

<{POST_SNAPBACK}>

Lässvårigheter? För 3:e gången, vad sa pacman:

Vit...tur att man handlar nu...annars blir väl det nästa idiotmode efter silver-plast och Pimp-blank-svart ... 

Eftersom jag av dels bildtekniska skäl (som får sägas vara objektiva) och designmässiga skäl (som i allra högsta grad är subjektivt) inte tycker att varken silverplast, blank-svart eller som nu senast blank-vitt (om vi nu leker med tanken att det skulle bli mode ala föregående två) är önskvärt på en tv-apparat, till den grad att det försvårar mitt tv-köp, så tycker jag att det är ett idiot-mode. Ett, för mig, värdelöst mode alltså.

Att du tolkar det som att du är en idiot säger nog mer om dig än om mig.

Var nånstans skrev jag att de som inte håller med mig är idioter? Du däremot antyder om något liknande i dina mindre snygga inlägg ovan - inte vackert eller speciellt smickrande för dig. Kanske ska vara sparsam med forumtruten nästa gång?

Postad 06 september 2007 - 08:48

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Äh, får la skriva det innan det gått för långt :D... men jag provocerar bara... sorry, can't help it.. Andy Kaufman är ju faktiskt min favvo.

Dock är jag verkligen fullt seriös om att det Prylportalen skrev är dumt och att Vit ram fan är läckert.

<{POST_SNAPBACK}>

Pacman har redan sagt det, men det är skillnad mellan att göra ett generaliserande uttalande som att vitt kan bli nästa idiotmode efter silver-plast och Pimp-blank-svart (:D)... och att direkt kalla en forummedlem för en idiot.

Visst har design betydelse, men design behöver verkligen inte vara bättre bara för att det är nytt och ibland är ny design rent ut sagt korkad (t ex pianolack i mitt tycke), men designers måste ju tjäna sitt uppehälle också.

Andy Kaufman hade nog inte blivit långlivad på något forum, speciellt inte i Tony Cliftons skepnad, så du gör nog rätt i att tona ner det lite :P

Postad 06 september 2007 - 09:20

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Visst har design betydelse, men design behöver verkligen inte vara bättre bara för att det är nytt och ibland är ny design rent ut sagt korkad (t ex pianolack i mitt tycke), men designers måste ju tjäna sitt uppehälle också.

<{POST_SNAPBACK}>

Om vi lämnar den subjektiva "snygghetsfaktorn" och ser på det Pioneer prestenterade från ett bildmässigt perspektiv så är ju blank ram som du säger rent ut sagt korkat. Här ligger utvecklarna ner sin själ i att ta bort "glare" i bildytan och så adderar man "glare" i omgivningen istället. Jag tror man kan göra nått snyggt utan att man tillför den motsägelsen.

Desamma gäller alla färger förutom olika grader av grått (där förstås svart och vit ingår) - det är ett välkänt faktum att ögats upplevelse av färger påverkas av de färger som omgivningen består av. Ur ett bildmässigt perspektiv är det mao inte önskvärt - hur mkt man än gillar turkos.

När det gäller olika grader av grått så är det ju en rätt vanlig praxis att man ramar in bilder i svart - detta för att inte ta fokus från den bild man tittar på samt uppnå större kontrastverkan i ljusa bilder.

Kvar har vi matt och vi har svart. Mao, bilden kommer i skymundan med andra ramalternativ. Man kan tycka det är idiotfult (men för den skull är man ingen idiot, är du med nu shuriken? :D ) eller man kan som jag tycka det är snyggt. Hoppas 80-tals modet (för jo, det är fler än du shuriken som förstår att platt-tv säljer mycket på design) kommer tillbaks en dag mao. :P

Vad som är intressant är att design trender har kommit ur modeller/märken med vad som ansetts vara god prestanda. Om det är en slump eller inte låter jag vara osagt. Silverplast kan sägas ha sin födelse i den allra första Wega-modellen från Sony, en jäkligt bra tv och Sony har ett oslagbart anseende när det gäller CRT. Blank-svart har i mångt och mycket sin grund i Pioneer och deras sedan länge ansedda plasma-tv. Ska bli intressant att se vem som grundar nästa trend (om det nu blir en - just det faktum att platt-tv handlar mycket om design säger mig att vi får se mer variation)

Postad 06 september 2007 - 09:39

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0
Jag kollade lite igår sen på Pure Cinema lägena och när dom fanns tillgängliga. När jag körde DVD-spelaren över HDMI i 576p så var alla utsuddade förutom "mjuk" som tidigare nämnts, men när jag körde 360 över komponent i 720p så fanns både "mjuk" och även "advanced" tillgängliga. Vadan detta? Sen när man har Pure Cinema i läge "off" är inte det som ett "auto"-läge egentligen..? Eller är jag helt ute och cyklar bland bergen igen? :P

Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 06 september 2007 - 09:40.

Postad 06 september 2007 - 09:54

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Jag kollade lite igår sen på Pure Cinema lägena och när dom fanns tillgängliga. När jag körde DVD-spelaren över HDMI i 576p så var alla utsuddade förutom "mjuk" som tidigare nämnts, men när jag körde 360 över komponent i 720p så fanns både "mjuk" och även "advanced" tillgängliga. Vadan detta? Sen när man har Pure Cinema i läge "off" är inte det som ett "auto"-läge egentligen..? Eller är jag helt ute och cyklar bland bergen igen? :P

<{POST_SNAPBACK}>

Där i Enlgand har man tagit from detta. Se om det här hjälper dig:

Bifogad fil(er)

Postad 06 september 2007 - 10:00

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Om vi lämnar den subjektiva "snygghetsfaktorn" och ser på det Pioneer prestenterade från ett bildmässigt perspektiv så är ju blank ram som du säger rent ut sagt korkat. Här ligger utvecklarna ner sin själ i att ta bort "glare" i bildytan och så adderar man "glare" i omgivningen istället. Jag tror man kan göra nått snyggt utan att man tillför den motsägelsen.

<{POST_SNAPBACK}>

Spot on! Efter att själv levt med en Pio 4270 och nu en 427 så händer det då och då att jag svär över denna f.bannade pianolack. Trots en hel del omgivande ljus klarar sig bilden mycket bra, men reflektionerna i ramen gör att det drar ner helhetsintrycket något och jag avgör snyggheten på en TV med hur den presterar när den är igång under olika betingelser inte hur den ser ut avslagen även om det också har en betylse om än mycket mindre.

Desamma gäller alla färger förutom olika grader av grått (där förstås svart och vit ingår) - det är ett välkänt faktum att ögats upplevelse av färger påverkas av de färger som omgivningen består av. Ur ett bildmässigt perspektiv är det mao inte önskvärt - hur mkt man än gillar turkos.

När det gäller olika grader av grått så är det ju en rätt vanlig praxis att man ramar in bilder i svart - detta för att inte ta fokus från den bild man tittar på samt uppnå större kontrastverkan i ljusa bilder.

Kvar har vi matt och vi har svart. Mao, bilden kommer i skymundan med andra ramalternativ. Man kan tycka det är idiotfult (men för den skull är man ingen idiot, är du med nu shuriken?  :D ) eller man kan som jag tycka det är snyggt. Hoppas 80-tals modet (för jo, det är fler än du shuriken som förstår att platt-tv säljer mycket på design) kommer tillbaks en dag mao.  :P

Vad som är intressant är att design trender har kommit ur modeller/märken med vad som ansetts vara god prestanda. Om det är en slump eller inte låter jag vara osagt. Silverplast kan sägas ha sin födelse i den allra första Wega-modellen från Sony, en jäkligt bra tv och Sony har ett oslagbart anseende när det gäller CRT. Blank-svart har i mångt och mycket sin grund i Pioneer och deras sedan länge ansedda plasma-tv. Ska bli intressant att se vem som grundar nästa trend (om det nu blir en - just det faktum att platt-tv handlar mycket om design säger mig att vi får se mer variation)

<{POST_SNAPBACK}>

Surround effekt är något som påverkar väldigt mycket för den upplevda kontrasten.

Kanske det borde vara LCDer som omgiver sina TVs med vit ram :D

Jepp, det kommer nog att bli mer och mer designtrender allteftersom bildkvalitén blir bättre och bättre och därför måste nya grepp till för att stå ut från gruppen.

Postad 06 september 2007 - 10:17

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0
Tackar för den där bilden enator, den ger en hel del svar faktiskt. :P Det jag inte haft en tanke på är att Drive mode-lägena påverkar vilka Pure Cinema-lägen som finns tillgängliga. Jag kör både X360 och DVD i Drive mode 3 så det är därför som inga fler finns tillgängliga då. På något sätt känns det som att Drive mode-väljaren i tv:n borde ligga under pro-inställningarna istället då den menyn ligger ganska så off nu imo. Detta blev ju rena Amazonas djungeln, men intressant dock! :D

Postad 06 september 2007 - 11:15

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Tackar för den där bilden enator, den ger en hel del svar faktiskt. :P Det jag inte haft en tanke på är att Drive mode-lägena påverkar vilka Pure Cinema-lägen som finns tillgängliga. Jag kör både X360 och DVD i Drive mode 3 så det är därför som inga fler finns tillgängliga då. På något sätt känns det som att Drive mode-väljaren i tv:n borde ligga under pro-inställningarna istället då den menyn ligger ganska så off nu imo. Detta blev ju rena Amazonas djungeln, men intressant dock! :D

<{POST_SNAPBACK}>

Tänk en som inte har tillgång till detta forum och går köper denna tv. :D

Postad 06 september 2007 - 12:01

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Där i Enlgand har man tagit from detta. Se om det här hjälper dig:

<{POST_SNAPBACK}>

Ofasen, jag hade annan info om drive-lägena, den du posta verkar bättre överensstämma med vad man ser. Trodde bla att PAL och Drivemode 1 var 50 Hz, kunde inte förstå varför det skulle ge problem med PAL video (som är 50 hz), är det 75 Hz är det mer logiskt.

Man tackar. :P

Slayer>>

På något sätt känns det som att Drive mode-väljaren i tv:n borde ligga under pro-inställningarna istället då den menyn ligger ganska så off nu imo

Den tanken slog mig med när jag lekte med Peters Pio. Ligger ju helt off nu.

Just det här att man bör köra olika drive och pure cinema modes beroende på material yra jag om i en annan tråd - klar brist att Pio inte kommit på en fungerande "Auto". Värdelöst att fippla i menyn eller minnen (helst då man inte har direktknappar på fjärr) då man faktiskt ska titta på sin tv.

Vad jag vill se på en fjärr är säg fyra direktknappar för 4 ingångsunika minnen - den som fixar det borde få nobelpriset.

Redigerat av pacman, 06 september 2007 - 12:03.

Postad 06 september 2007 - 13:03

rightnow
  • rightnow
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Längtar efter min LX508D!! Med blanksvart ram, eftersom vitblank är så in i **** omode!! :P

Postad 06 september 2007 - 13:38

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0
havocsi
Hur går med LXn?

Postad 06 september 2007 - 14:04

Anders6
  • Anders6
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
På Lördag kommer LX508D upp på väggen!!
Lev från Expert i Täby C

Postad 06 september 2007 - 16:11

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0

havocsi
Hur går med LXn?

<{POST_SNAPBACK}>

På väg, på väg :P

Har haft på tok för mycket att göra på senaste, men den sitter i alla fall uppe men inte ännu kalibrerad.

Postad 06 september 2007 - 16:24

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1 668 inlägg
  • 0

havocsi
Hur går med LXn?

<{POST_SNAPBACK}>

På väg, på väg :D

Har haft på tok för mycket att göra på senaste, men den sitter i alla fall uppe men inte ännu kalibrerad.

<{POST_SNAPBACK}>

Det ska verkligen bli spännande att läsa din recension! Gör gärna en jämförelse med 508XD. :P

Postad 06 september 2007 - 17:06

Unregistered1e08abba
  • Unregistered1e08abba
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Min LX508D står på tv bänken sen igår kväll, vore kul om nån som kan tex. pacman hur jag skall ställa tv:n bäst från min htpc som jag har ett GF 8600GTS med dvi-hdmi kabel. Skall jag välja punkt för punk eller helskärm? antar punkt för punkt, sen skall jag väl välja pc läge för hdmi ingången antar jag?
Lite inställningar vore ju inte helt fel heller. Är supernöjd men undrar lite hur man får det vita vitare så det inte är dassigt som jag upplever det nu. Labbat lite med reglagen, men det är ju minst sagt en djungel.

MVH

Mdeletr

Redigerat av Unregistered1e08abba, 06 september 2007 - 17:39.

Postad 06 september 2007 - 18:07

Unregistered49258b8a
  • Unregistered49258b8a
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Min LX508D står på tv bänken sen igår kväll, vore kul om nån som kan tex. pacman hur jag skall ställa tv:n bäst från min htpc som jag har ett GF 8600GTS med dvi-hdmi kabel. Skall jag välja punkt för punk eller helskärm? antar punkt för punkt, sen skall jag väl välja pc läge för hdmi ingången antar jag?
Lite inställningar vore ju inte helt fel heller. Är supernöjd men undrar lite hur man får det vita vitare så det inte är dassigt som jag upplever det nu. Labbat lite med reglagen, men det är ju minst sagt en djungel.

MVH

Mdeletr

<{POST_SNAPBACK}>

Var köpte du den?
Visste inte att den fanns ute ännu...

Postad 06 september 2007 - 21:09

The Blackening
  • The Blackening
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

På Lördag kommer LX508D upp på väggen!!
Lev från Expert i Täby C

<{POST_SNAPBACK}>

Trodde inte Expert fick sälja Full HD-modellerna; de är ju inte en Premiumåterförsäljare...
De kanske gjorde en fuling då... :wub:

Postad 06 september 2007 - 21:28

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0
Är MediaMarkt premium-återförsäljare då?? :wub:

Där kan du handla Pio. (alltså "gamla", inte LX ännu).

Postad 06 september 2007 - 22:16

hugge666
  • hugge666
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Lalalalalal.... Då har man lagt en order på en PDP-LX508D!!! Synd bara att leveransdatum är satt till OKTOBER!!!!! :wub:
Hoppas att priset går ner en smula tills dess... Priset dom angav var 49990..... ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.