Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell Tråd - Pioneer 8G Plasma

5159 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Pioneer Kuro PDP-428XD (TV) 1 9,23 (21) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-4280XD (TV) 1 9,25 (19) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-5080XD (TV) 0 9,29 (13) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-4280XA (TV) 1 9,15 (12) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-5080XA (TV) 1 9 (6) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-508XD (TV) 1 9,6 (41) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX608D (TV) 1 9,29 (6) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX508D (TV) 1 9,69 (25) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-SX4280D (TV) 1 8,75 (7) Inga priser
33 relaterade trådar
Philips lcd eller satsa på oled? (12 inlägg) 9 år sedan
1080p/24 (575 inlägg) 11 år sedan
Begagnad Pioneer plasma (19 inlägg) 13 år sedan
Pioneer-klubben (151 inlägg) 13 år sedan
Hur ska jag göra för koppla ihop allt? PS3, HTPC... (14 inlägg) 13 år sedan
Bildinställningar för Pioneers Plasmor (210 inlägg) 14 år sedan
Pioneer 508XD med PS3 (33 inlägg) 15 år sedan
dödsångest.. hjälp (34 inlägg) 15 år sedan
Panasonic TH-50PZ70E vs Pioneer PDP-5080XD (1 inlägg) 15 år sedan
Dålig mottagning på Pioneers inbyggda DVB-T (30 inlägg) 16 år sedan
1080p-skärmar - vilka finns det? (293 inlägg) 16 år sedan
Slutgiltigt val mellan Pioneer plasma eller Lcd, detaljfrågor (120 inlägg) 16 år sedan
Pioneer PDP-4280XD (95 inlägg) 16 år sedan
Plasma el Lcd (7 inlägg) 16 år sedan
Hur mycket skulle ni ge för ett demoex? (12 inlägg) 16 år sedan
Panasonic eller Pioneer plasma? (37 inlägg) 16 år sedan
LCD 46-50" 2008 (8 inlägg) 16 år sedan
TV-nojja? Jag delar med mig av mina intryck (24 inlägg) 16 år sedan
vilken TV för 15-25k ? (22 inlägg) 16 år sedan
Pioneer 508XD Hjälp (3 inlägg) 16 år sedan
Pioneer 4280xd och "sidoramar" (10 inlägg) 17 år sedan
Bildinställningar för Pioneer PDP-4280XA (1 inlägg) 17 år sedan
Plasma Pioneer PDP-4280XD eller Lcd Samsung LE-46F86BD? (17 inlägg) 17 år sedan
PS3-ljud till både tv och förstärkare? (32 inlägg) 17 år sedan
Panasonic PZ85 v Pioneer 428 ? (6 inlägg) 17 år sedan
Panna PZ70 v Pio 5080XA (17 inlägg) 17 år sedan
Vad ska man välja Sony 40X3500 eller Pioneer 428XD (13 inlägg) 17 år sedan
lägre pris på Pioneer? (4 inlägg) 17 år sedan
Pioneer 428, inställningar för fotboll, hockey, sport (0 inlägg) 17 år sedan
Plasma Pioneer LX508 (FULLHD) VS LCD Sony X3500 (19 inlägg) 17 år sedan
Vad vill vi se för förbättringar i Pioneer 9G? (25 inlägg) 17 år sedan
Pioneer 428XD eller 4280XD (1 inlägg) 17 år sedan
pioneer 507 xd eller 428xd ? (15 inlägg) 17 år sedan

Postad 07 september 2007 - 06:59

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Min LX508D står på tv bänken sen igår kväll, vore kul om nån som kan tex. pacman hur jag skall ställa tv:n bäst från min htpc som jag har ett GF 8600GTS med dvi-hdmi kabel. Skall jag välja punkt för punk eller helskärm? antar punkt för punkt, sen skall jag väl välja pc läge för hdmi ingången antar jag?
Lite inställningar vore ju inte helt fel heller. Är supernöjd men undrar lite hur man får det vita vitare så det inte är dassigt som jag upplever det nu. Labbat lite med reglagen, men det är ju minst sagt en djungel.

<{POST_SNAPBACK}>

HTPC = Headace and Terror PC? ;)
Ärligt talat så kan jag nära nog noll om pc och hur man får fason på outputen från dem så här kan säkerligen nån annan bidra med mkt mer.

Inställningar fixar du helst med en DVE-skiva, lite pill & grävande, men det är det värt det med tanke att du får ett kvitto på att du ställt in din tv så bra du kan. Jag tror inte på att "dela ut inställningar" då jag är övertygad om att var och en kan göra ett mkt bättre jobb själv.

Tips: Stäng av alla "specialfinesser".
Därefter väljer du bildläge (vilket iofs gör att du måste stänga av allt dret igen) och gammaläge. För dessa två kan man med fördel titta på riktigt filmmaterial (tex klippen på DVE) och helt enkelt ta det som dynamik och kontrastmässigt "känns bäst" (är kanske inte så lätt att veta vad jag menar här men initalt handlar det mkt om "feeling").
Därefter går du igenom Brightness, Contrast, Colortemp, Color, Sharpness osv. Finns gott om guider hur man fixar den biten.

Tänk på Drive-mode problematiken som vi nämde igår (Enator posta en bild). 100 Hz ger en orolig bild med mkt dithering men för viss typ av material kan det vara det som ger jämnast bildflyt - iövrigt satsa på lägre Hz-tal då det ger bäst PQ.

Vitare vita, i betydelsen ljusstarkare? Vad kör du för bildläge (Standard, Bio osv)? Standard är ljusstarkare än Bio tex. Iövrigt reglerar du ljusstyrkan med "Kontrast" - tänk dock på att du pajjar bilden på alla möjliga sätt då du drar upp den (för mkt).

Eller så lurar du ögonen genom att välja en hög (dvs blåtintad) färgtemp - inget jag rekommenderar dock. :wub:

Tänk oxå på, men det känner du ju till då du verkar haft plasma innan (right?), att stora vita ytor inte är plamas paradgren direkt. Vet inte om G8 är ljussvagare än tidigare Pios, skulle tippa på det dock.

Postad 07 september 2007 - 08:57

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

...Vet inte om G8 är ljussvagare än tidigare Pios, skulle tippa på det dock.

<{POST_SNAPBACK}>

Speciellt 1080p modellerna är väl ljussvagare, eller?

Postad 07 september 2007 - 09:13

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Har ingen aning - ev gäller bara den eventuella svårigheten (att få ut mkt ljus ur små pixlar) mindre displayer. Jag tänkte mest på det nya filtret (eller nått annat i G8 designen) - 508 är lite ljussvagare än 507 enl vad jag har sett/hört (edit: på sätt och vis "behöver" inte G8 vara lika ljusstark heller eftersom nya filtret gjort den mindre känslig för ambient light).

Redigerat av pacman, 07 september 2007 - 09:51.

Postad 07 september 2007 - 14:55

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0
Ahhhhh.... nu har jag fått svår beslutsångest...

Jag har varit helt inne på att köpa en panna pz700, som i mina ögon är mer prisvärd än pio508xd. Så idag var jag hos den lokala handlaren och han trollar ihop ett bra paketpris på pion, dock fortfarande utanför budget, men inte långt ifrån... vilket naturligtvis har orsakat en smärre hjärnblödning i huvudet nu *suck*

Allt jag behöver till pion finns i lager, men pannan finns inte att få förrän om 4 veckor...

Tillägg:
undrar vad jag förväntar mig för svar förresten när man skiver i pio tråden B)

Redigerat av PsychoCheF, 07 september 2007 - 14:56.

Postad 07 september 2007 - 15:05

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Ett typiskt svar man får när man frågar i G8-tråden( B) ):
Istället för att sitta framför din gamla tv i 4 veckor så har du alltså chansen att sitta framför en 508 under den tiden? På 4 veckor har du glömt "utanför budget" så vad det står mellan är att titta på 508 eller din gamla tv? Svaret är således givet, bli en G8 nu. :) ;)

Postad 07 september 2007 - 15:54

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Jag har varit helt inne på att köpa en panna pz700, som i mina ögon är mer prisvärd än pio508xd. Så idag var jag hos den lokala handlaren och han trollar ihop ett bra paketpris på pion, dock fortfarande utanför budget, men inte långt ifrån... vilket naturligtvis har orsakat en smärre hjärnblödning i huvudet nu *suck*

Allt jag behöver till pion finns i lager, men pannan finns inte att få förrän om 4 veckor...

Tillägg:

<{POST_SNAPBACK}>

Men är det inte så att Panna pz700 inte skall tillverkas?

Postad 07 september 2007 - 18:14

Unregisteredf0eacfec
  • Unregisteredf0eacfec
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
Såg att LX-5080 kommit upp på Pioneers svenska hemsida. LX 5080

Någon som vet rek pris samt vad förutom "Direct Colour Filter 3+" som skiljer denna modell mot LX-508? Verkar vara en PDP-508 med full HD.

LX 5080 har möjlighet till ISF kalibrering, till skillnad mot HD Ready modellernas extra nolla.

Skall bli intressant att se vad denna kommer att ligga prismässigt, framförallt i förhållande till den vanliga 508:an.

Postad 07 september 2007 - 18:29

Unregisteredb3752606
  • Unregisteredb3752606
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Jag köpte en Panasonic PZ700, jag ska inte klaga. Den är helt ok! MEN lite ångest har man fått för att jag lagt till 15 000:- så hade jag fått en LX508D! Jaja antar att livet är hårt för oss flesta.

Hoppas få läsa lite recensioner snart om denna modell!

Postad 07 september 2007 - 18:39

Unregistered1e08abba
  • Unregistered1e08abba
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0

Min LX508D står på tv bänken sen igår kväll, vore kul om nån som kan tex. pacman hur jag skall ställa tv:n bäst från min htpc som jag har ett GF 8600GTS med dvi-hdmi kabel. Skall jag välja punkt för punk eller helskärm? antar punkt för punkt, sen skall jag väl välja pc läge för hdmi ingången antar jag?
Lite inställningar vore ju inte helt fel heller. Är supernöjd men undrar lite hur man får det vita vitare så det inte är dassigt som jag upplever det nu. Labbat lite med reglagen, men det är ju minst sagt en djungel.

<{POST_SNAPBACK}>

HTPC = Headace and Terror PC? ;)
Ärligt talat så kan jag nära nog noll om pc och hur man får fason på outputen från dem så här kan säkerligen nån annan bidra med mkt mer.

Inställningar fixar du helst med en DVE-skiva, lite pill & grävande, men det är det värt det med tanke att du får ett kvitto på att du ställt in din tv så bra du kan. Jag tror inte på att "dela ut inställningar" då jag är övertygad om att var och en kan göra ett mkt bättre jobb själv.

Tips: Stäng av alla "specialfinesser".
Därefter väljer du bildläge (vilket iofs gör att du måste stänga av allt dret igen) och gammaläge. För dessa två kan man med fördel titta på riktigt filmmaterial (tex klippen på DVE) och helt enkelt ta det som dynamik och kontrastmässigt "känns bäst" (är kanske inte så lätt att veta vad jag menar här men initalt handlar det mkt om "feeling").
Därefter går du igenom Brightness, Contrast, Colortemp, Color, Sharpness osv. Finns gott om guider hur man fixar den biten.

Tänk på Drive-mode problematiken som vi nämde igår (Enator posta en bild). 100 Hz ger en orolig bild med mkt dithering men för viss typ av material kan det vara det som ger jämnast bildflyt - iövrigt satsa på lägre Hz-tal då det ger bäst PQ.

Vitare vita, i betydelsen ljusstarkare? Vad kör du för bildläge (Standard, Bio osv)? Standard är ljusstarkare än Bio tex. Iövrigt reglerar du ljusstyrkan med "Kontrast" - tänk dock på att du pajjar bilden på alla möjliga sätt då du drar upp den (för mkt).

Eller så lurar du ögonen genom att välja en hög (dvs blåtintad) färgtemp - inget jag rekommenderar dock. B)

Tänk oxå på, men det känner du ju till då du verkar haft plasma innan (right?), att stora vita ytor inte är plamas paradgren direkt. Vet inte om G8 är ljussvagare än tidigare Pios, skulle tippa på det dock.

<{POST_SNAPBACK}>

TACK!!!!
Hade en gammal 434 som jag sålde i våras, men det kan nog vara som du säger att den är lite ljussvag, men ******** i gatan vilken svärta...... Skall gå igenom allt i lugn och ro nu i helgen o se vad det blir av det.

Tack igen.

Mdeletr

Postad 07 september 2007 - 19:13

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0

Tillägg:

<{POST_SNAPBACK}>

Vad var det för paketpris och vad ingick i det?

Nån som vet vad högtalare kostar? Tillbehör står ju inte med på prisjakt/motsvarande sajter.

Postad 07 september 2007 - 21:20

The Blackening
  • The Blackening
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Högtalare till Pio 50" kostar cirkus 2000:-

Hur många modeller ska de släppa egentligen? B) Finns det verkligen en marknad för 80-modeller även i Full-HD...?
Väljer man att pynta en summa av den storlek som 1080-skärmarna ligger på tror jag inte det spelar någon roll om den kostar 49 990:- eller 47 990:-(bara ett antaget pris)...
Eller vad tror ni? Jag kanske är ute och cyklar... ;)

Postad 07 september 2007 - 22:09

TaxiTitan
  • TaxiTitan
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Något som aldrig står på tv specefikationen men som är mycket viktigt för min egen del med LX508D är tvns "input delay" a.k.a. "input lag".
(ms indentifikationen på te.x LCD tvs står inte för "input delay" utan Istället hur lång tids "eftersläp" du får på bilden "svansar")

Fördröjningen som sker när man spelar tv-spel på den, dvs hur lång tid det tar för lågupplösta interlaced 480i eller bara fördröjningen for att kunna visa saker i tvns native upplösning 1080p från att du tryckt på en knapp till att rörelsen på bilden sker.
Funktionen "game mode" enligt ett annat forum sa att pioneer PDP-5080HD reducerade input delay från 55ms (c:a 4a frames) till 12ms (under 1 frame) på tvns native upplösning, vilket låter bra.
Dock även hört dåliga resultat om pioneers input lag på pioneers nativeupplösning så det vore bra å veta mer.. te.x input delay för lägre eller interlaced upplösningar då tvns "scaler" får jobba mer som tyvär inte brukar vara tillräckliga i dagens apparater.

Jobbit för te.x folk som spelar mycket street fighter III 3rd strike (480i) där några få frames gör det svårt att taima combos,parrys eller reaktionsbaserade situationer.

Detta är en lösning att slippa använda tvns scaler men för dyr.. http://www.anchorbaytech.com/products/ minimum vp50 modellen krävs för att få mindre än 1 frame "input delay".

Postad 08 september 2007 - 10:07

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0

Ett typiskt svar man får när man frågar i G8-tråden( :P ):
Istället för att sitta framför din gamla tv i 4 veckor så har du alltså chansen att sitta framför en 508 under den tiden? På 4 veckor har du glömt "utanför budget" så vad det står mellan är att titta på 508 eller din gamla tv? Svaret är således givet, bli en G8 nu.  :D  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Bra att jag fick lite hjälp att knuffas överkanten, nu hänger den hemma på väggen :D :D :D :D ;)
Slet som ett galning för att få upp den fort som attan, stötte på massa små irritationsmoment under monteringen, typ fattas en bult till väggfästet från pio, väggfästet har stollstora hål för väggskruvarna så det fick borras nya osv... men upp kom den och sen blev det en titt på lejonkungen s.e. Wunderbart!!

Men är det inte så att Panna pz700 inte skall tillverkas?

<{POST_SNAPBACK}>

Tror inte det, det verkar som den finns på en del ställen redan nu, tex lars bengtsson hifi hade den hemma, och flera andra jag pratade med väntar in den runt månadsskiftet för ca 28k...

Vad var det för paketpris och vad ingick i det?

508XD, pio väggfäste, 2 st 10m supra hdmi, 1 st 10m supra komponent, 1st 10m supra optisk för 37,5k

Postad 09 september 2007 - 18:44

Jarre
  • Jarre
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Äntligen står en Pio 4280xd i vardagsrummet!!! Helt sjukt nöjd.. Bilden är brutal.. Tom SDTV ser bra ut... Kollade på heroes på tv4.. såg grymt bra ut!

Hade lite funderingar bara.. Ni som också har dessa hemma, vilka bildförbättringsgrejer ska man ha på o vilka ska man inte ha för att få bäst bild? inställningsmöjligheterna i pion är ju verkligen en djungel märkte jag när jag börja pilla..

Postad 09 september 2007 - 19:15

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0
Testa med dom filer som finns på försat posten

http://www.avforums....ad.php?t=544315

Postad 09 september 2007 - 20:03

select
  • select
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Hoppas ni kan hjälpa mig med lite frågor.
Va länge inne på att köpa en annan tv, men efter helgen så blev jag helt frälst när jag såg denna i gbg, dock okalibrerad så jag antar att den kan bli ännu bättre bildmässigt.

Hur är ljudet på den inbyggda högtalaren med 428xd modellen?
Ska köpa ljudsystem senare, men vill ha en tv nu! (15" tv suger på 3 meters avstånd :D )
Några problem med att spela ps3 på denna tv? Lagg på något sätt?
Läste lite snabbt i tråden att det va lite problem på motorstorm, himmelen ska visst se konstig ut, gäller detta även andra spel?
Någon med lite bra tips för dom första 200 timmarna, vad bör man dra ner på, vad bör man tänka på mer?

Hoppas nån kan svara på mina frågor :D

Redigerat av select, 09 september 2007 - 20:06.

Postad 09 september 2007 - 20:08

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0
Om ljudet kan du läsa här:
http://www.hdtvtest....neer-PDP4280XD/

Postad 09 september 2007 - 22:14

TaxiTitan
  • TaxiTitan
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Det bästa sättet att lagg testa tvn är att koppla in en dator me klonläge med dvi till hdmikabel för tvn, sen starta ett räkneverk med en crt monitor och plasman brevid sen fotografera båda på samma foto och sedan titta på bilden hur många frames ( i 60hz läge ) tvn ligger efter i siffror.
Det jag bland annat kommer göra är att testa min ps3a på butiken med hdmi i game mode och pröva fler olika saker så man slipper gissa.

Redigerat av TaxiTitan, 09 september 2007 - 22:16.

Postad 10 september 2007 - 09:31

andersos
  • andersos
  • Mästare

• 3 199 inlägg
  • 0
Angående färg på ramen - ser på hifi-forum.de att någon påstår att från hans handlare i Wien kan man få LX modellerna i valbar färg, t.o.m mattsvart :D Påstår också att garantin inte påverkas så låter som officiell Pio grej tycker jag. Om det nu verkligen stämmer - låter litet otroligt :D
Detta är butiken som lovar sånt.

Postad 10 september 2007 - 20:07

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1 741 inlägg
  • 0
Har en Pioneer 370 som dvd-spelare idag (via komponent) och har förstått att uppskalning av vanliga DVD:er kan ge ett bra lyft för bilden.

Får troligen min 5080XA strax och funderar därför på en ny DVD, men vad ger bäst bild? Att skala upp till 720p, 1080p osv? Blir 720p nog så bra som 1080p i och med att "native"-upplösningen är närmre 720p?

Kommer man undan med 720p så kan man kanske köpa sig en lite billigare DVD också....?

Tacksam för tips.

Postad 10 september 2007 - 21:41

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0
Innan du springer och handlar en ny DVD-spelare så kan du se om du upplever nån skillnad med nya tv:n. 5080 kan ju skala upp DVD internt om jag inte är helt förd bakom flötet. Så skicka du 576i/p som vanligt, genom den bästa porten som din nuvarande spelare har, men det kanske är komponent som du redan använder.

Postad 10 september 2007 - 21:49

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1 741 inlägg
  • 0

Innan du springer och handlar en ny DVD-spelare så kan du se om du upplever nån skillnad med nya tv:n. 5080 kan ju skala upp DVD internt om jag inte är helt förd bakom flötet. Så skicka du 576i/p som vanligt, genom den bästa porten som din nuvarande spelare har, men det kanske är komponent som du redan använder.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, jag ska testa det. Men man lurar ju alltid på om man kan få bättre bild :).

Helt riktigt så är komponent med 576i/p det bästa jag kan skicka från 370:n.... Har ju iof PC:n som skulle kunna skala upp rätt rejält (3.4Ghz Core 2 Duo), men då har jag en hemmagjord VGA-kabel på runt 12-15m som tyvärr ger lite "halo" effekt eller vad man ska kalla det. Inte så märkbart, men det finns där vid starka vita scener med nått smalt mörkt i t.ex. om man letar efter det.

Ingen som vet annars vad som passar 5080:n bäst? Ger 1080p bättre bild på en 1365x768 panel?

Tack för svaret Duke :D.

Postad 10 september 2007 - 22:27

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1 668 inlägg
  • 0
Då jag spelar en dvd-film på min Sony BDP-S1E blir bilden lika bra på Pioneer 508:an vare sig jag matar ut 576i eller 1080p från Sonyn (HDMI). Kanonbild i båda fallen.

Postad 11 september 2007 - 06:50

TaxiTitan
  • TaxiTitan
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
All denna väntan för att få pröva LXn känns som en evighet... :)

Postad 11 september 2007 - 07:23

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1 741 inlägg
  • 0

Då jag spelar en dvd-film på min Sony BDP-S1E blir bilden lika bra på Pioneer 508:an vare sig jag matar ut 576i eller 1080p från Sonyn (HDMI). Kanonbild i båda fallen.

<{POST_SNAPBACK}>

Det låter lovande :).

Postad 11 september 2007 - 07:25

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Har en Pioneer 370 som dvd-spelare idag (via komponent) och har förstått att uppskalning av vanliga DVD:er kan ge ett bra lyft för bilden.

Får troligen min 5080XA strax och funderar därför på en ny DVD, men vad ger bäst bild? Att skala upp till 720p, 1080p osv? Blir 720p nog så bra som 1080p i och med att "native"-upplösningen är närmre 720p?

Kommer man undan med 720p så kan man kanske köpa sig en lite billigare DVD också....?

Tacksam för tips.

<{POST_SNAPBACK}>

Sir Duke är inne på det men risken är att du får sämre bild med en "DVD med uppsklaning". Framförallt beroende på att många dvd-spelare har så kass deinterlaceing.

Då Pio ska ha rätt bra deinterlace och uppsklaning (har inte detaljundersökt än - men snart så - tills dess säger jag "ska") är det helt klart ett tips att hitta en spelare som ger 576i via HDMI. Oppo 970-nånting fixar det vill jag minnas.

Själv vill jag ha en billig HDDVD som ger 576i ut. :)

khalnur>> Överraskad att du inte får bättre bild med 576i...där ser man.

Redigerat av pacman, 11 september 2007 - 07:27.

Postad 11 september 2007 - 08:44

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1 668 inlägg
  • 0

khalnur>> Överraskad att du inte får bättre bild med 576i...där ser man.

Beror säkert på mina lortiga glasögon! :) Kanske något lite bättre med 576i, men inte så att jag kan ta gift på det. Dock kör jag med 576i utom då jag vill pröva en annan upplösning.

Postad 11 september 2007 - 08:56

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Hehe, njae, vill (för att förtydliga) inte förringa dina iaktagelser på något sätt. Trodde bara annorlunda. Men jag tror och pladdrar så mkt så det ska man ta med salt... :) :o

Redigerat av pacman, 11 september 2007 - 08:56.

Postad 11 september 2007 - 12:57

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0
Undrar fortfarande om någon vet något sätt att bli av med överskanningen på 508:an(förutom i PC-läget då). När jag satt och kollade på DVD härom dagen så satt jag och switchade mellan "PC-mode" och "video" ett antal gånger och jämförde overscan vs ingen overscan och skillnaden är faktiskt ganska så stor. Det är t.o.m så jag tycker att proportionerna ändras något till ett felaktigt med överskanningen på, och känner jag migsjälv rätt så det just en sådan grej som jag kan komma att störa mig på..inte bra! :)

Postad 11 september 2007 - 13:52

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1 740 inlägg
  • 0
efter lite testande har jag kommit fram att alla inställningar utom OFF på Pro Cinema ger interlace-effekter på alla typer av interlacematerial. Vare det handlar om vanglig DTV från den inbyggda mottagaren eller HD-DVD i 1080i från 360:t. Verkar som om deinterlacetjoffset inte vill göra ett korrekt jobb med Pro Cinema påslaget (spelar ingen roll om det är mjuk, standard eller avancerad)...

jaja, nu har jag perfekt bild iaf :)

Postad 11 september 2007 - 15:41

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0
Hur ser de där "interlace-effekterna" ut? Är det störande?

Hur bar du dig åt för att få "perfekt bild" trots ovanstående?

Och så till veckans dumma fråga: Är DVD-formatet i eller p?

Postad 11 september 2007 - 16:16

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1 740 inlägg
  • 0
Postad bild

deinterlace-artefakter skulle jag väl välja att kalla det, så här i efterhand.

exemplet ovan talar för sig själv.

men nu har det ordnat sig, vara bra att stänga av "Pro Cinema".

Postad 11 september 2007 - 17:54

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1 668 inlägg
  • 0

Och så till veckans dumma fråga: Är DVD-formatet i eller p?

<{POST_SNAPBACK}>

Finns väl inga frågor som är för dumma? :o PAL-DVD är 576i och NTSC-DVD är 480i. :)

Postad 11 september 2007 - 19:55

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0
När har man då nytta av Pro Cinema, om det är så dåligt på att deinterlacea? Ska det alltid vara av?

Ska man behöva må illa av att titta på DVD?

Postad 11 september 2007 - 20:05

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1 740 inlägg
  • 0

När har man då nytta av Pro Cinema, om det är så dåligt på att deinterlacea? Ska det alltid vara av?

Ska man behöva må illa av att titta på DVD?

<{POST_SNAPBACK}>

ingen aning faktiskt. någon med mer kunskap om vad dom olika lägena gör som kan förklara?

men när det är avstängt så får iaf jag utmärkt bild. Kuron har den bästa bilden. punkt slut.

Inget på IFA nere i berlin imponerade så mycket, jämfört med Kuro-modellerna....

Postad 12 september 2007 - 08:48

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0
Är det ngn som använt nedan fäste från JULA (artnr 929021).
Anledningen är att jag använder detta nu till en 32" LCD och då det står att den uppenbarligen ska hålla för 75kg (dock står det 23-37" av ngn anledning) så borde den ju funka till PIO 8G (med förutsättning att måtten stämmer men det vara OK).
Har ingen större lust att borra nya hål etc etc.

Mycket kraftig konsol av silverlackerad stålplåt. Komplett med monteringsset för vägg. Med universalfäste för LCD- och plasmaskärmar mellan 23-37" och en maxvikt på 75 kg. Väl monterad är skärmen tiltbar 15 grader både uppåt och nedåt. Skärmen kan enkelt hakas av väggskenan som kan låsas med hänglås. Väggfästets mått: 505x225 mm.

Postad bild

Postad 12 september 2007 - 12:54

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0
Ja då var det dags för veckans fråga nu då! :(
Den här gången så behandlar vi ämnet "Drive mode". Som jag förstått så är Drive mode 1 75hz, mode 2 100hz och mode 3 72hz. Frågan är då när man ska använda vad. Jag har kommit fram till iaf att man kan ställa in separat Drive mode för varje källa. Vid vanligt tv-tittande så har jag förstått att 100hz i mode 2 är det "bästa". Men vilken är "att föredra" när man kör tex 576p DVD, 720p60 HD-DVD eller 1080i60 då? Är det skillnad på film-material och tex spel i det här fallet? Skiljer det även PAL mot NTSC? Är det någon här som är insatt i det där träsket? :P

Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 12 september 2007 - 12:55.

Postad 12 september 2007 - 15:50

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Ja då var det dags för veckans fråga nu då! :unsure:
Den här gången så behandlar vi ämnet "Drive mode". Som jag förstått så är Drive mode 1 75hz, mode 2 100hz och mode 3 72hz. Frågan är då när man ska använda vad. Jag har kommit fram till iaf att man kan ställa in separat Drive mode för varje källa. Vid vanligt tv-tittande så har jag förstått att 100hz i mode 2 är det "bästa". Men vilken är "att föredra" när man kör tex 576p DVD, 720p60 HD-DVD eller 1080i60 då? Är det skillnad på film-material och tex spel i det här fallet? Skiljer det även PAL mot NTSC? Är det någon här som är insatt i det där träsket? :o

<{POST_SNAPBACK}>

HDMI connection guideline

Edit: Hmmm, inte vet jag vad länkmokajängen håller på med idag, men se inlägg #2486 i denna tråd om länken ovan inte funkar.

Redigerat av Wolfy, 12 september 2007 - 15:53.

Postad 12 september 2007 - 19:46

Unregistered71f94406
  • Unregistered71f94406
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Jaha, nu verkar det som att det har hänt det som jag inte trodde skulle hända. Har kanske fått min första inbränning :unsure:

Lite bakgrund först. Har haft min 508 i ca 2 månader. Har följt alla rekommendationer här på forumet om att köra in plasman på låga inställningar, i mitt fall på film-läget med kontrast på ca 16-17, orbiter på, enerig-spar-läge 2 osv. Körde plasman på det här sättet i ca 200 timmar innan jag nu har bytt till användarläget där jag har en kontrast på 32 och färg-temp på mellanlåg. Plasman har idag precis passerat 500 timmars gångtid.

Har aldrig spelat något tv-spel (äger inget)
Har aldrig kopplat datorn till plasman.
Har bara kollat på DVD och vanliga tv-program.

Hur som helst, igår såg jag detta eftersom jag kom hem sent och slog igång tv:n. Precis innan bilden kommit fram så är ju skärmen helt svart och då ser jag spår efter två stycken "ränder" efter undertexterna. Det syns dock inte så bra på bifogade bilder, dock så ser man dom lite bättre i verkligheten (det måste dock vara väldigt mörkt i rummet för att se dessa).

Tog två bilder på tv:n, slutartiden är 15 sekunder och F4.5. Den första bilden är från igår. Efter att jag tagit bilden så lät jag tv:n stå på med myrornaskrig i ca 18 timmar. Har nu tagit en "efter-bild" dock så har ränderna inte försvunnit, kan inte se någon skillnad egentligen.

Så vad tror ni? Är det något att bry sig om, man kan ju inte se detta vid vanligt tv:tittande utan endast när man kör på en oinkopplad ingång. Det jag är lite orolig för är ju om det här kommer att bli ännu värre. Det är ju helt omöjligt att INTE stöta på tv-progam som är textade på svenska.
Hur som helst så känns det inte speciellt roligt med tanke på hur mycket pengar tv:n kostade samt att man inte haft den så länge.

Hur är det med andra 508 ägare. Kan ni se några spår efter några undertexter (kom ihåg, det måste vara mörkt i rummet).

Väldigt tacksam för input.

Bifogad fil  Fore_myronaskrig.jpg   862,23K   511 Antal nerladdningar
Bifogad fil  Efter_myronaskrig.jpg   798,33K   419 Antal nerladdningar

Postad 12 september 2007 - 21:04

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0
Det där är något som Pio måste titta närmare på.

Postad 12 september 2007 - 21:12

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0
Instämmer, det är bara att reklamera.

Leta fram det där PDP+kortet så får Pio-grabbarna göra ett hembesök.

Rapportera gärna här hur det går.

Postad 12 september 2007 - 21:14

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0
Mycket tråkigt rowe! :unsure: Jag gjorde just "mörkertestet" med på min 508 och det är inte ens en tillstymmelse till antydan av en inbränning ens. Min har gått ca 300h med massor av filmer och spel i ryggen(+ vanligt tv-tittande förstås). På bilderna ser det ut som resterna av en logga uppe i högra hörnet och sen ser det ut som något annat mönster nere i det högra hörnet? Jag tycker iaf att du ska kontakta butiken du köpte tv:n av samt/eller kontakta Pioneer ang. detta. Så lätt ska det inte bli inbränningar på dom nya plasmorna så frågan är ju hur detta egentligen gått till, fel på din skärm låter inte helt otroligt tycker jag..

Postad 12 september 2007 - 21:17

Unregistered71f94406
  • Unregistered71f94406
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Mycket tråkigt rowe! :unsure: Jag gjorde just "mörkertestet" med på min 508 och det är inte ens en tillstymmelse till antydan av en inbränning ens. Min har gått ca 300h med massor av filmer och spel i ryggen(+ vanligt tv-tittande förstås). På bilderna ser det ut som resterna av en logga uppe i högra hörnet och sen ser det ut som något annat mönster nere i det högra hörnet? Jag tycker iaf att du ska kontakta butiken du köpte tv:n av samt/eller kontakta Pioneer ang. detta. Så lätt ska det inte bli inbränningar på dom nya plasmorna så frågan är ju hur detta egentligen gått till, fel på din skärm låter inte helt otroligt tycker jag..

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, du har helt rätt. Såg också att det finns rester efter en logga samt att i nedre hörnet så är det något mystiskt. Dessutom så verkar panelen vara "flammig" i mitten dessutom. Men som sagt, det som sticker ut mest är ju spåren efter undertexterna.

//rowe

Postad 12 september 2007 - 21:21

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0
Det här är en inbränning som någon hade rapporterat där i England som försvann efter några timmar men din ser ut som en defekt :unsure:

Bifogad fil(er)

Redigerat av Enator, 12 september 2007 - 21:23.

Postad 12 september 2007 - 21:28

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0
rowe: Återkom gärna i tråden sen om hur det går, men hoppas att det ordnar sig..

Enator: Det var ju han som spelade Bioshock på Xbox360 i PC-mode(ingen orbiter) i många(?) timmar i sträck. Har för mig han skrev att han moddade bilden han tog lite för att "inbränningen" skulle synas tydligare + att den försvann sen?

Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 12 september 2007 - 21:29.

Postad 12 september 2007 - 21:30

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0
Yep det stämmer :unsure:

Postad 13 september 2007 - 08:30

plasmaplytet
  • plasmaplytet
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0
Rowe< Fy fan vad trist beklagar!!! Bara att reklamera, så där ska det fan inte vara på en skärm för nästan 40 lax!!!

Postad 13 september 2007 - 10:34

Unregistered47353d73
  • Unregistered47353d73
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Är äntligen på G att köpa en platt TV och har spetsat in mig på Pioneer 4280XD. Har dock satt gränsen till 20000:- När gissar ni att vi kan se dessa priser, under hösten, efter Jul?

Postad 13 september 2007 - 11:57

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Är äntligen på G att köpa en platt TV och har spetsat in mig på Pioneer 4280XD. Har dock satt gränsen till 20000:- När gissar ni att vi kan se dessa priser, under hösten, efter Jul?

<{POST_SNAPBACK}>

Antagligen om ungefär ett år då Pio G9 släpps, förhoppningsvis med 10 lumen/W teknik <_<

Skämt åsido, ingen aning. Ser man till USA så blev inget av med prissänkningen som var väntad under September, men det betyder ju inte att det kan hända saker innan jul. Tror ingen kan säga någonting med säkerhet. Å andra sidan, har du satt gränsen till 20 000 kr, gör väl inte någon lapp till så stor skillnad. Du kan ju alltid försöka att göra en deal med någon butik och få ner det från ca 25 000 kr närmare din gräns.

Postad 13 september 2007 - 12:17

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Antagligen om ungefär ett år då Pio G9 släpps, förhoppningsvis med 10 lumen/W teknik <_<

<{POST_SNAPBACK}>

precis...G8 kommer var sååååå ute! :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.