Tack Havocsi! Det är alltid lika spännande att läsa dina reviews.Nu är min minireview på LX-508D postad: http://blog.hemmabio...08d-minireview/

Officiell Tråd - Pioneer 8G Plasma
Startad av
Unregisteredf0eacfec
, jan 27 2007 20:33
5159 svar till detta ämne
33 relaterade trådar
Postad 15 september 2007 - 13:44 Tack Havocsi! Det är alltid lika spännande att läsa dina reviews. ![]() Postad 15 september 2007 - 14:29 ![]() Trampade in där precis när han satt och kalibrerade LX508:an så den var den första jag kollade på. Blev otroligt imponerad av bildkvaliteten på vanlig digital SDTV via RGB-scart när den skulle deinterlacas och uppskalas. Sen med HD-DVD material blev det bara "jaw dropping"!! (Ursäkta gropen i golvet efter min haka trillade ner...) ![]() Gick sen upp en våning för att kolla på kalibrerad vs okalibrerad 428XD samt jämföra med en LG LCD och en Hitatchi 42" plasma (modeller okända). En liiite felkalibrerad 508XD stod bredvid också. LCD:n fick en snabb blick men sen ignorerade man den totalt! Bilden såg helt grådaskig ut i jämförelse. Hitatchi:n var lite bättre men fortfarande inte i närheten av Pio:rna. Kalibrerad vs Okalibrerad så... Den okalibrerade såg till en början okej ut men efter ett tags jämförande insåg man att så där ska inte färger se ut plus att mycket detaljer försvann på den okalibrerade skärmen. Nu är det ingen tvekan längre vilket märka man ska köpa! ![]() Frågan är bara om det ska bli en 5080, 508XD eller LX508D... Ska dit igen nån dag nästa vecka för lite mer jämförelse samt lyssna på lite ljud. ![]() Postad 15 september 2007 - 16:14 Ni får ursäkta om min fråga är alldeles för banal ![]() Jag har sett att flera här skriver att de kopplar upp sig med pc'n i 1360x768 och 60hz. Men hur kan det funka om panelen bara har en upplösning på 1024*768, som det står i spec'n på tv'n? Har jag missat något helt grundläggande här? Tacksam för era svar /Plasma Newbee Postad 15 september 2007 - 21:28 "501h 11min, äntligen, NU kan jag kalibrera den" Hur länge lever en plasma nuförtiden? Postad 15 september 2007 - 21:31
Jodå har testat videomönstret också. Har kört detta ett flertal gånger, dock utan någon som helst synlig påverkan, tyvärr.
Visst märker man detta, men bara i de fall det är mörka scener i t.ex en film och självklart när inga undertexter visas. Jag kommer dock alltid att störa mig på detta eftersom jag vet att spåren finns där. Det som ororar mig mer är hur "länge" Pion kommer att hålla. Min förra sony 32" crt hade jag i 7 år och där finns inte en tillstymmelse av sådana problem som man nu ser på en 2 månader gammal plasma. Som det känns nu så vågar jag knappt använda tv:n eftersom det då antagligen bara kommer att förvärras. Hade lätt tänkt att ha den här tv:n minst lika länge som sonyn, ja kanske ännu länge (uppåt 10 år) för att få det gå ihop rent ekonomiskt, dvs den kostar utslaget 3800kr/år. Annars hade jag ju kunnat köpa en Panasonic för 10-12 tkr och bytt denna efter ca 3 år. Men jag valde Pion baserat på att den skulle vara bäst just nu. Jag var också väldigt nära att köpa en 507:a i början av året, men rapporterna från CES mässan i USA fick mig att invänta 508:an eftersom den skulle vara så pass mycket bättre. //rowe Postad 15 september 2007 - 21:57 Postad 15 september 2007 - 22:19 Postad 15 september 2007 - 22:28 Någon som kan hjälpa mig med bra inställningar i ett ganska mörkt rum första 500 timmarna innan kalibreringen? Postad 15 september 2007 - 23:03 60 000 timmar är det vanliga. Dvs efter den tiden beräknas panelens ljusstyrka ha minskat till halva ursprungsvärdet. Om man tittar 5 timmar om dagen så ska den då hålla i 32 år. Med andra ord är det förmodligen andra komponenter än plasmacellerna som begränsar hur länge tv:n kommer att funka. Postad 16 september 2007 - 00:06 Lugn i stormen nu. Bara för att en G8 ägare rapporterat detta så drar du en mycket märklig slutsats. Hur supporten kommer att agera återstår att se. ---------- Gjorde ett test idag. Har haft på TVn på TV3 hela dagen, ca 08 - till strax före 01, pga att jag visste att jag skulle se en film på kvällen. Kollade just TVn i ett helt svart rum med TVn inställd till en icke inkopplad ingång (hade tänkt använda min DVE skiva, men kom på att jag har lånat den till en polare). Jag kunde urskilja en mycket svag kontur av 3 loggan, mest synlig var ringen. För att snabbt kunna testa så växlade jag över på myrornas krig och gick och borstade tänderna. När jag var klar, dvs efter ca 5 min så bytte jag tillbaka till den icke inkopplade ingången. Inte ett spår efter 3 loggan längre, gick fram bara ett 10 tal centimeter från panelen, nada, bara den karakteristiska grådaskiga G7 svärtan ![]() Tyvärr har jag inte en kamera som rowe, så ni får tro mig eller inte. Postad 16 september 2007 - 06:35 Alla kan ju få fel på sin tv, det gör ju inte att märket är dåligt pga det. Det är deras inställning till service som är problemet som gör att man tvekar nu. Men som sagt det kan ha varit support killens subjektiva åsikt och inte åsikten som pioneer som företag delar. Återstår att se hur det fortlöper det här och om det blir en pioneer eller inte. Postad 16 september 2007 - 08:16
Tycker det är bra att kunskapen om ett köp inte enbart handlar om 'nuet'. För något år sedan såg alla bara 'köpet' som det viktigaste men nu märker man att kunderna ser till helheten, d.v.s. även efter köpet. För sönder det går ju saker helt klart och det förr eller senare. Jag har själv varit med om serviceärenden på 2 av mina 3 bildvisare och vet hur viktigt det är med just 'efter köpet'. Sedan kan man ju tycka att prime-produkt aldrig skall behöva blinka när det gäller att visa sina bästa sidor. Därför hoppas jag att detta var ett misstag och att det reder upp sig rätt snart. Postad 16 september 2007 - 08:38
Det verkar som att många följer detta med spänning, jag är också som flera andra här i tråden i full färd med att slänga ut runt 45.000 på en LX508D. För att gå lite off-topic men ändå inte, jag är i läget där jag kan/borde vänta lite. Hur långt ifrån G9 är vi egentligen? LX-skärmarna är ju ändå Pioneers första med full HD upplösning. Postad 16 september 2007 - 09:02 ![]() Postad 16 september 2007 - 13:41 PDP-5000EX lanserades väl mer som en professionell monitor, men 8G är en komplett konsument-tv? Hur som helst, nån som vet vilken högtalare som passar bäst till LX508D? PDP-S59 http://www.pioneer.s...-S59/index.html ska ju vara exklusiv för 508XD. PDP-S40B http://www.pioneer.s...S40B/index.html är för 5080-modellerna. Eller kommer det en exklusiv högtalare för LX-serien? Postad 17 september 2007 - 00:57 ![]() Postad 17 september 2007 - 06:12 ![]() Postad 17 september 2007 - 07:09 *) Denna Expert-butik har faktiskt relativt bra förhållanden, de har precis byggt om (har varit Power) och har dämpad belysning vid TV-väggen, bra insignal på alla TV (Canal+HD, Discovery HD) och fjärrkontroller vid alla apparater så man kan skruva själv. Redigerat av Tomas L, 17 september 2007 - 09:11. Postad 17 september 2007 - 07:27 Om du absolut vill att Pioneeren ska se liknande ut kan du gå in och slå på "förbättringsläge 1" för då gör den ungefär samma sak. Kommer se jätteskarp ut, men på bekostnad av faktisk information. Postad 17 september 2007 - 07:48
En av de första sakerna jag gjorde vara att försöka hitta och stänga av alla artificiella "skärpeförbättrare" på de apparater som jag tittade på. I detta fall så är jag rätt säker på att det inte rörde sig om "upplevd" skärpa, det var rätt tydligt att det var faktisk information i HD-bilden. Jag upplevde dock att Pioneeren var svårare att förstå och hade fler inställningsmöjligheter, det kan faktiskt hända att "förbättringsläge 1" var på och det var därför jag upplevde sämre detaljinformation på den! Tack för tipset, ska kika på det nästa gång... ![]() EDIT: jag vill absolut inte förvandla detta till någon LCD vs plasma debatt, så låt oss koncentrera oss på Pioneer! ![]() Redigerat av Tomas L, 17 september 2007 - 09:09. Postad 17 september 2007 - 10:07 ![]() Hoppas du kan få en bra demo. Kolla proffsrecensioner också. Postad 18 september 2007 - 12:07 Välkommna in och kika! Vägbeskrivning finner ni HÄR! Redigerat av hembiobutiken, 18 september 2007 - 13:13. Postad 18 september 2007 - 14:44 Postad 18 september 2007 - 15:47 Nu börjar det bli intressant. När förväntas den hänga på er vägg? Tänkte komma in och titta. Postad 18 september 2007 - 16:05
Denna veckan kommer de att finnas för leverans, vågar inte säga vilken dag förrän de kommer. Postad 18 september 2007 - 16:24
En annan ganska intressant fråga (som inte jag vet om det har kommit fram) är vart Rowe har köpt sin teve. Är det på någon suspekt Internet site som har privatimporterat eller någon etablerad återförsäljare och vad säger de isåfall om detta problem??? Redigerat av Aristoteles, 18 september 2007 - 16:25. Postad 18 september 2007 - 16:35 Sitter redan uppeNu börjar det bli intressant. ![]() Postad 18 september 2007 - 17:18 Har haft fullt upp igår så jag hann inte kontakta Pioneer. Har just nu kommit hem från min lokala handlare där jag köpt tv:n. Han tyckte också det var konstigt med inbränningen så han skulle kontakta Pioneer för min räkning, så jag inväntar hans svar. Känns dock otroligt skönt med en förstående handlare! //rowe Postad 18 september 2007 - 17:21
Men inte med icke förstående tillverkare ![]() Redigerat av Enator, 18 september 2007 - 17:23. Postad 18 september 2007 - 20:37 Stängde av den (den står i standby, röd lampa). Tryckte på i knappen, och sen vänta ~3sek, vänster, upp, vänster, höger & sen powerknappen. Men jag får bara upp tv-sändningen eller vad TV:n nu stod på sist. Tips? ![]() Postad 19 september 2007 - 01:10 Visst förtjänar Pio beröm för att de gör apparater med en hejdundrande fin bild, men sättet som de bemöter kunder som har problem och som betalt väldigt mycket pengar är inte speciellt imponerande. Extra läskigt är det ju då Pioneers apparater verkligen inte har mindre med problem än budgetmärkena. Och då menar jag rent kvalitativt. Postad 19 september 2007 - 02:31 Minst sagt ett underligt inlägg. Du frågar om hur många som fått sina Pioneer utbytta pga problem allt medan du påstår både det ena och andra, helt utan belägg vad det verkar och vad mer utan att själv ägt någon Pioneer. Det är märkligt att du så ofta har så mycket negativa åsikter om Pioneer utan att någonsin ägt en... Att TV apparater byts ut 3-4 gånger är ju en parodi på kvalité och inte något positivt ö h t. Om tekniken är så pass dålig att istället för att fixa till det på plats så byts hela TVn ut direkt så är det ett tecken på usel kvalité. Min handlare, som säljer Pioneer, Loewe, Samsung, Grundig och Panasonic säger att Pioneer också är överlägset vad gäller minst antal returer pga tekniska problem, stora som små och dessutom är Pio enligt dem det enda märket där ägaren blir mer nöjd över tid efter ett inköp. Nu är jag ett av undantagen då jag inte blivit nöjdare utan kommit till slutsatsen att jag inte tycker att svärtan hos G7 är tillräckligt bra. När jag byter så byter jag utan tvekan till en G8. Jag skulle inte göra det om jag inte i grunden var nöjd med kvalitén vad gäller alla aspekter. Ingen TV är perfekt, alla har sina svagheter repektive styrkor och jag kanske skulle göra ett annat val om ett eller ett par år, men vilket märke som är bäst just nu är i mitt tycke Pioneer, med stor marginal. Slutligen så är det fortfarande bara 1 rapportering av en inbränning och 1 kontakt med en Pioneer medarbetare. Knappast något att dra slutsatser från, även om man önskat ett bättre bemötande från start, om man inte har en speciell agenda vill säga. Postad 19 september 2007 - 17:40 Javisst är det bedrövligt att folk får byta in apparater tre-fyra gånger och jag skrev inget annat heller, men trots allt får folk byta in dem och tom efter det häva köpen och få pengarna tillbaka när det gäller rätt många andra märken. Javisst Pio har bäst bild just nu. Jag har inga invändningar mot det heller, men bilden är inte den enda aspekten när man köper en tv. Jag har en massa prylar från Pioneer som är jag är skitnöjd med och övervägde att köpa en G7 i våras, men det kändes lite som ett lotteri med tanke på hur många som fick problem med surr. Redigerat av Mange_L, 19 september 2007 - 17:45. Postad 19 september 2007 - 18:18 Som sagt, jag tycker inte att Pioneer är bäst enbart vad gäller bildkvalitén och jag vet att jag inte är ensam att tycka det, men det är trots allt bara min, och andras, åsikt. Det är upp till var och en att avgöra vad som passar dem. Den TV/tillverkare/handlare där jag inte skulle kunna finna något att vara missnöjd med eller åtminstonde inte 100% nöjd med, den existerar inte. Postad 19 september 2007 - 20:02 Alltså inte fläkten, som btw knappt går att höra med örat mot tvn, utan ett elektriskt brummande. Postad 19 september 2007 - 20:38 Detta skulle jag också vilja veta. Jag har läst på andra forum om personer som påstår att vissa surrar andra inte. Är millimeter från att slå till på en lx608 från hembiobutiken. De har packat upp den och konstaterat att den surrar. Är det så att inte alla exemplar surrar så kanske man skall leta vidare? Postad 20 september 2007 - 00:01 Hur många av er som köpt tänker ISF-kalibrera? Jag väljer mellan 508 och 5080, och det enda jag i så fall vill åt med 508:an är ISF-kalibreringsmöjligheten och kanske i viss mån ljus-sensorn. Men först pröjsar man kanske tre tusen extra för att få 508:an, och sen blir det ett par tre tusen för kalibrering av en ingång, och sen ytterligare nån tusenlapp per extra ingång. Och sen kanske man köper en ny apparat inom nåt år och då ska man släpa dit en kalibreringskille igen och punga ut 2-3 tusen till. Och det går inte att kalibrera varken den inbyggda eller externa digitaltv-boxar eftersom man inte kan spela upp en DVD på dem. Och för min del blir det väl iaf minst 50% tv-tittande. Borde man inte kunna komma väldigt nära genom att använda sig av inställningar som andra har gjort med hjälp av t.ex. ISF-kalibrering? Inställningarna kanske är unika för varje unik panel, men så olika kan de väl inte vara? Det ljuset man har i rummet kanske också spelar in, men om man använder värden för en panel kalibrerad för ett nersläckt rum så borde det ju inte heller skilja så mycket och de värdena borde väl ändå funka även om man drar upp dimmern lite. Redigerat av stevenD, 20 september 2007 - 00:05. Postad 20 september 2007 - 00:18 Det bästa du kan göra är att åka ut till den butiken som har en isf kaliberad Pio och bilda dig en egen uppfattning. För jag tror inte att du kan läsa dig till hur skillnaderna blir, för du måste se det. Om du bor i Sthlm kan du åka ut till Hembiocenter ute på Lidingö. Postad 20 september 2007 - 06:57 Postad 20 september 2007 - 07:41 Sen angående kalibreringen: Om du har gjort en kalibrering en gång och sen flyttar eller byter DVD-spelare eller liknande så brukar de inte ta full avgift igen utan det handlar om en femhundring eller så. Två butiker jag pratat med i Stockholm har i alla fall den policyn. Postad 20 september 2007 - 08:51
Såväl 508 som 5080 kan kalibreras efter ISF-riktlinjer. Skillnaden är att 508 har lite fler möjligheter och ISFccc-märkning som ger 2 extra låsta minnen per ingång. Läs mer här Hittar du en duktig kalibrerare (be om en bunt referenser, kalibrering är en konst som bygger mkt på erfarenhet och kunskap/intresse där alla inte är likavärdiga) så tycker jag att du definitivt ska kalibrera din Pio - ger maximal valuta för de många pengarna tv:n kostar och det är ju alltid najs. Ang andra skillnader så vet jag inte om 5080 och 508 är identiska bildmässigt. Det skiljer en del mellan 4280 och 508 (förutom det självklara, storlek och upplösning). Om det beror på att de använder olika paneler (dvs skillnaden är 42 vs 50 tum relaterat) eller om det är pga att de ligger i olika "klasser" (dvs skillnaden är 80-serien vs 8-serien relaterat) vet jag inte. Kanske får svar på det då jag grävt i 428:an lite. Postad 20 september 2007 - 09:05 Jag kan inte höra något brummande. ![]() Postad 20 september 2007 - 09:16 ![]() Redigerat av plasmaplytet, 20 september 2007 - 09:17. Postad 20 september 2007 - 11:53 Nån som vet nåt om minimiavstånd? 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |