Lämna in tv:ne
Nej.
Postad 11 December 2011 - 06:02
En liten fråga till er kunniga, fick hem min lilla U30E idag och kommer ha den till 90% som spel-tv. Har ett gears of war 3 maraton inbokat senare ikväll/natt där det nog kan bli ett gäng timmar. Måste säga att jag är ordentligt nojig för att köra ett kanske 5-6 timmars spelpass med en helt ny plasma. Är det puckat att göra sånt så tidigt?
Något annat man bör tänka på nu vid "inkörningen", sänkt kontrasten en aning har jag gjort...borde väl räcka lr?
Vänta några hundra timmar ifall du känner dig nojig. Bara så där i förbifarten så är det väldigt sällsynt med inbränningar . De flesta inbränningar är bara spökbilder som går att få bort med tålamod.
Postad 11 December 2011 - 07:35
Jag har provat mycket olika material.
Någon som vet om man kan få bort detta via någon sorts inställning?
Tycker det är tråkigt att en så pass dyr (VT30) TV skall ha judder.
Postad 11 December 2011 - 07:42
Lämna in tv:n
Känns som det kvittar för optisk kabel klarar ändå inte bandbredden som krävs för att skicka DTS-HD och Dolby True-HD, så jag måste gå in med signalen till receivern via HDMI.
Postad 11 December 2011 - 11:36
Men enbart två ingångar för antennkabel. Dvb-T och Dvb-C delar antenningång. Skulle man kunna sätta en splitter där och både köra dvb-c och dvb-t i samma uttag, samtidigt. OCh växla mellan mottagare i teven utan att skada mottagningen?
Vågar man testa?
Postad 11 December 2011 - 11:47
Kan du beskriva närmare? Jag gissar att du för första gången ser det judder som finns där i originalmaterialet. Snabbheten hos en plasma gör det tydligare, än t.ex. på en LCD som inte riktigt "hinner med" och skapar rörelseoskärpa. Det blir också tydligare ju större TV man har.Tycker det är tråkigt att en så pass dyr (VT30) TV skall ha judder.
Postad 11 December 2011 - 12:01
Vänta några hundra timmar ifall du känner dig nojig. Bara så där i förbifarten så är det väldigt sällsynt med inbränningar . De flesta inbränningar är bara spökbilder som går att få bort med tålamod.
Kan inte vänta
Tror inte heller det är så farligt, det är mindre statiska ikoner och liknande än man tror i spelen. Jag körde i varje fall på.
En annan kanske dum fråga, är det såpass lite bildinställningar på tvn eller missar jag nåt? På min LG känns det som det finns 100 grejer att ställa in, här är det bara 5 presets ungefär? Sen det enda jag kan ställa in är det vanliga kontrast, ljusstyrka, färgmättnad och nåt mer. True Motion och sånt där liknande ser jag inte till?
Postad 11 December 2011 - 13:10
Det där var iofs en bra förklaring till varför det syns på en dyr tv. Tack.Kan du beskriva närmare? Jag gissar att du för första gången ser det judder som finns där i originalmaterialet. Snabbheten hos en plasma gör det tydligare, än t.ex. på en LCD som inte riktigt "hinner med" och skapar rörelseoskärpa. Det blir också tydligare ju större TV man har.
Det VT30 har är alltid bra skärpa oavsett om det rör sig eller ej och det är guld värt.
Postad 11 December 2011 - 13:19
Postad 11 December 2011 - 13:23
Postad 11 December 2011 - 17:29
Postad 11 December 2011 - 18:17
Om det hjälper upplever jag inga sådana problem med min samsung plasma i skyrim. Du kör 60 hz?
Ja 60 Hz. Men de går väl inte å ändra ändå?
Postad 11 December 2011 - 19:53
1. Idag hörde jag buzzing för första gången. Det var under en analog tv-sändning över en vit skidbacke. Ljudet var mutat och då hörde jag hur det buzzade när jag stod cirka 2 meter från TVn. Inget problem för mig eftersom jag aldrig tittar på skidor
De gånger jag har mutat ljudet på TVn är när jag skall höra något annat ljud (pratar med någon, lyssnar på musik eller annan anledning och då spelar det ingen roll om den buzzar lite).
2. Inställningen Intelligent Frame Creation satt till maximum ger betydligt bättre flyt i uppspelningar. Framförallt blir panoreringarna avsevärt bättre.
3. XBMC för Windows är helt underbar på TVn.
Postad 11 December 2011 - 20:28
Ja 60 Hz. Men de går väl inte å ändra ändå?
Många grafikkort tillåter dig köra 24 hz också. I mitt fall körde jag det då jag måste för att testa 3D med just Skyrim då. 3Dn i sig fungerade ypperligt men liret buggade ut alldeles med tanke på laddningstider och musrespons.
Postad 11 December 2011 - 20:35
Många grafikkort tillåter dig köra 24 hz också. I mitt fall körde jag det då jag måste för att testa 3D med just Skyrim då. 3Dn i sig fungerade ypperligt men liret buggade ut alldeles med tanke på laddningstider och musrespons.
jag kör via ps3?
Postad 12 December 2011 - 09:34
Det där var iofs en bra förklaring till varför det syns på en dyr tv. Tack.
Det VT30 har är alltid bra skärpa oavsett om det rör sig eller ej och det är guld värt.
Intelligent frame creation tvingar ju sändningen (vad det nu är du ser på) att bli 60hz eller nåt liknande, sjukt mycket mer flyt i bilden med det på medium eller maximum, om man gillar det så vilket jag gör
Postad 12 December 2011 - 09:39
Ni som har hängt upp era VT30 på väggen, vad har ni använt för väggfäste?
Följande verkar väldigt bra, men TVn kommer ganska nära väggen med det. Blir bara cirka 3 cm andrum mellan vägg och fläktar.
http://www.netonnet....3m/151060.4312/
Letade noggrant, hittade inget som jag tyckte om.
Gjorde ett eget. Blev mycket nöjd.
Borde kanske starta tillverkning?
.
Postad 12 December 2011 - 09:50
Kan inte vänta
Tror inte heller det är så farligt, det är mindre statiska ikoner och liknande än man tror i spelen. Jag körde i varje fall på.
En annan kanske dum fråga, är det såpass lite bildinställningar på tvn eller missar jag nåt? På min LG känns det som det finns 100 grejer att ställa in, här är det bara 5 presets ungefär? Sen det enda jag kan ställa in är det vanliga kontrast, ljusstyrka, färgmättnad och nåt mer. True Motion och sånt där liknande ser jag inte till?
Antal features bestämmer inte hur bra teven är. Men det tror jag du fattar hur som helst. När du ska få bort spökbilder så kör på som vanligt med fullbild. Med lite tålamod så försvinner det.
Postad 12 December 2011 - 10:49
Antal features bestämmer inte hur bra teven är. Men det tror jag du fattar hur som helst. När du ska få bort spökbilder så kör på som vanligt med fullbild. Med lite tålamod så försvinner det.
Nä det var bara allmänt jag menade med bildinställningar. Bilden är alldeles utmärkt i spelläget, det var bara inställningsmöjligheterna jämfört med LG'n som jag var fundersam på.
Tror inte spökbilder kommer vara något problem, suttit ganska mycket och spelat redan och märker ingen som helst antydan på något sånt.
Postad 12 December 2011 - 18:03
Lite svårt att förklara för henne att hon inte kan kika på sin favoritkanal på en modern TV. Köpte VT30an i somras så den är väl inkörd.
Har varit jättenöjd med min vt30 och rekommenderat den i flera forum och till vänner sedan i somras något jag nu ångrar.
Postad 12 December 2011 - 18:39
Jaha då har man varit bortrest en vecka och kommer hem till sambon som har lyckats fixa en snygg inbränning i form av en kanallogga i nedra vänstra hörnet.
Lite svårt att förklara för henne att hon inte kan kika på sin favoritkanal på en modern TV. Köpte VT30an i somras så den är väl inkörd.
Har varit jättenöjd med min vt30 och rekommenderat den i flera forum och till vänner sedan i somras något jag nu ångrar.
Kan du inte bara tvætta bort det?
Postad 12 December 2011 - 18:42
Jaha då har man varit bortrest en vecka och kommer hem till sambon som har lyckats fixa en snygg inbränning i form av en kanallogga i nedra vänstra hörnet.
Låter ju helt sjukt. Panasonics toppmodell 2011 klarar inte av att en tv kanal står på ett tag.
Vilken kanal har loggan nere till vänster förresten?
/Fredrik
Postad 12 December 2011 - 21:23
Jag vill ju inte behöva köpa ett nytt fäste och behöva göra 8 nya hål i väggen. Är det någon som har erfarenheter av hur långt man kan tänkas behöva ha mellan väggen och TVn?
Postad 12 December 2011 - 22:21
En pz70 behöver mera luft då den har en del anslutningar som sitter dumt till vid montering utav lite rejälare kontakter.
Kolla bara så ditt fäste orkar med en större tv.
Postad 12 December 2011 - 22:26
Du borde få plats med tv'n på samma fäste utan problem. Det finns inget filter på sladden till VT30 som stör. Där sitter endast 2 tunna trådar i en liten specialkontakt som du sticker in bakom en lucka på tv'n.
En pz70 behöver mera luft då den har en del anslutningar som sitter dumt till vid montering utav lite rejälare kontakter.
Kolla bara så ditt fäste orkar med en större tv.
Tack för ditt svar. På min 55VT30 så sitter det ett filter mitt på kabeln nära anslutningsplintarna. Ca 2.5 cm i diameter...Det är inget jag har satt på själv.
Redigerat av hammarberg81, 12 December 2011 - 22:29.
Postad 13 December 2011 - 07:49
Annars finns det ju en massa fästen som är rätt lika vad det rör monteringshålen för skruvar. Ett par av de 8!? skruvhål du har borde ju passa.
min sitter med 4st träskruvar och har den inte trillat ner på ett par månader så lär den sitta ett tag till
Postad 13 December 2011 - 07:50
Postad 13 December 2011 - 07:59
Visa mig gärna några recensioner som visar på mindre crosstalk på Samsungen jämfört med VT30:n.
"Potentiell mer ljusstyrka"?!? Betyder absolut inte att den är bättre på 3D. Möjligen, precis som du säger, att den är behagligare att titta på i dagsljus. Så lite mer belägg, källor, för din argument så...
oqvist?
Postad 13 December 2011 - 08:08
Är det någon som har testat att montera den på väggen? Min gamla trofast, 42PZ70 har suttit med det fäste jag har idag i flera år men tydligen så bygger fästet för lite för 55VT30. Anledningen är det korkade filtret som sitter på strömsladden som dessutom inte har någon standardanslutning i TVn.
Jag vill ju inte behöva köpa ett nytt fäste och behöva göra 8 nya hål i väggen. Är det någon som har erfarenheter av hur långt man kan tänkas behöva ha mellan väggen och TVn?
Jag har också det filtret på min strömsladd på 55VT30, men sidan om bygger ju baksidan av TVn ut för hålen för bordstativet. Den utbyggnaden är ungefär lika stor som filtret.
Frågan är hur sunt det är att montera TVn med ett slimmat väggfäste? I manualen står det att det skall vara 10 cm andningsutrymme för fläktarna mellan TVn och väggen och att då montera TVn kloss mot väggen känns kanske lite dumt?
10 cm låter också onödigt långt avstånd. Själv funderar jag på ett väggfäste som bygger 48 mm från väggen. Kommer nog inhandla det imorgon och sätta upp TVn i helgen.
Postad 13 December 2011 - 08:16
Nej nej nej...inte "inbränning". Du har fått en spökbild. Den går bort efter ett gäng veckors tevetittande.
Postad 13 December 2011 - 09:03
Nej nej nej...inte "inbränning". Du har fått en spökbild. Den går bort efter ett gäng veckors tevetittande.
Jo jag vet men hur förklarar jag för sambon att hon inte kan titta på "sin" kanal för att dess kanallogga bränner in på vår nya och "moderna" TV. Tycker inte att kanalloggor borde bränna in på nya TV apparater och att en genomsnittlig konsument inte ska bli drabbad samt att en genomsnittlig konsument inte bör känna till att man inte ens kan titta på vanlig TV. Jag blev inte upplyst vid inköpet att TVn inte klarar vanliga TV kanaler dock känner jag till inbränningsfenomenet till skillnad från en standard konsument men trodde inte att fenomenet uppkom så lätt vid vanligt TV tittande.
Summering
Känner jag till inbränning svar ja.
Känner en normal konsument, som min sambo, till inbränning svar nej.
Upplyser försäljare av plasma TV apparater att vanligt TV tittande orsakar "inbränning" och att man inte kan titta på vissa kanaler svar nej.
Är ovanstående bra/acceptabelt?
Redigerat av Unregistered6a791ded, 13 December 2011 - 09:10.
Postad 13 December 2011 - 09:37
Skärpa har på 3 i thx läget, kontrast 37, ljusstyrka +1....
Edit: har en G30... tråkigt om jag behöver ändra inställningar pga det... har ju amatörkalibrerat med DVE...
Finns det folk runt Falkenberg som har hand om proffskalibrering tro... hade varit intressant kanske...
Redigerat av Garrett, 13 December 2011 - 09:40.
Postad 13 December 2011 - 09:48
oqvist?
På vilket sätt är VT30n bäst?
googla alla recensioner på D7000 d8000 du hittar jämte VT30n så får du ett hum om av recensenterna tycker. Själv har jag jämfört ex Monsterhouse 3D på VT 30 55" vs Samsung 51" och tyckt den senare klarade av att hålla dynamiken i bilden betydligt bättre än Panasonicen med ljusstyrka på runt 50 %. Sedan tyckte jag mig se mer crosstalk på panasonicen alt konvergensproblem.
Ljusstyrkan är viktig då aktiva glasögon stänger ute 50 % av ljuset som kommer in till ögonen. Så ja det kan absolut göra en bättre 3D TV.
Postad 13 December 2011 - 09:51
På vilket sätt är VT30n bäst?
googla alla recensioner på D7000 d8000 du hittar jämte VT30n så får du ett hum om av recensenterna tycker. Själv har jag jämfört ex Monsterhouse 3D på VT 30 55" vs Samsung 51" och tyckt den senare klarade av att hålla dynamiken i bilden betydligt bättre än Panasonicen med ljusstyrka på runt 50 %. Sedan tyckte jag mig se mer crosstalk på panasonicen alt konvergensproblem.
Ljusstyrkan är viktig då aktiva glasögon stänger ute 50 % av ljuset som kommer in till ögonen. Så ja det kan absolut göra en bättre 3D TV.
Du får nog läsa igen, jag har aldrig hävdat att VT30:n är bäst, jag frågade bara vilka recensioner/tester som säger att Samsungen är bättre, har mindre crosstalk?
Så här skrev du och det var det jag ifrågasatte:
Många hävdar Samsung plasmorna. Bluetooth, smidigare och lättare glasögon. Mindre ghosting/crosstalk i vissa tester än VT30n. Du får med hela bilden medan VT30n skalar bort delar. Potentiell mer ljusstyrka etc vilket främst kan vara en fördel i dagsljus. Finns många argument mot VT30n som bästa 3D tv.
Jag har själv testat bägge och läst ett gäng tester och recensioner och det är ingen större skillnad, enligt mig.
Men Samsungen är inte bättre.
Möjligen mer prisvärd. Återigen, enligt mig.
Redigerat av BrittBastard, 13 December 2011 - 09:53.
Postad 13 December 2011 - 11:25
Postad 13 December 2011 - 11:49
Nvm jag löste det.
Redigerat av Megabyte, 13 December 2011 - 13:32.
Postad 13 December 2011 - 12:54
Jag har också det filtret på min strömsladd på 55VT30, men sidan om bygger ju baksidan av TVn ut för hålen för bordstativet. Den utbyggnaden är ungefär lika stor som filtret.
Frågan är hur sunt det är att montera TVn med ett slimmat väggfäste? I manualen står det att det skall vara 10 cm andningsutrymme för fläktarna mellan TVn och väggen och att då montera TVn kloss mot väggen känns kanske lite dumt?
10 cm låter också onödigt långt avstånd. Själv funderar jag på ett väggfäste som bygger 48 mm från väggen. Kommer nog inhandla det imorgon och sätta upp TVn i helgen.
Tack för era svar...Jag är också tveksam till slimfästet...Värmen tar ju kol på elektroniken. Du kan väl skicka ett PM om du hittar ett bra fäste...Jag tänkte först distansera med massa brickor men det kommer ju inte se riktigt klokt ut...
Postad 13 December 2011 - 13:20
VT30 är den bästa 3D-tv:n i "konsumentklassen". Punkt.
Minimalt med ghostning, d v s inget man märker vågar jag påstå.
Saxat från flatpanels.dk:
Hur kan det där feltolkas som att du inte säger att VT30n är bästa 3D tvn???
Postad 13 December 2011 - 13:34
Fine. Men svara gärna på min fråga istället för att gå till mothugg. Jag är genuint intresserad av artiklar/recensioner där det står att Samsungen har mindre crosstalk.Hur kan det där feltolkas som att du inte säger att VT30n är bästa 3D tvn???
Postad 13 December 2011 - 14:09
http://www.review-tv...p65vt30-review/
Personligen tycker jag att passiv 3D är mycket bättre. Kanske rent av bäst men inte punkt...
Postad 13 December 2011 - 14:27
However both Samsung’s high end PND8000 plasma and UND8000 LED handle crosstalk better (than VT30)
http://www.review-tv...p65vt30-review/
Personligen tycker jag att passiv 3D är mycket bättre. Kanske rent av bäst men inte punkt...
Det är en smaksak, absolut. Finns ju många fördelar med passiv 3D.
Ok, intressant att dom tycker så. Jag ger dock inte mycket för den där recensionen/testet/sidan.
Dom skriver ju så här om Samsungs LCD D8000:
Nja, säger jag.The Best TV Ever !!
Men skitsamma, back to topic.
Redigerat av BrittBastard, 13 December 2011 - 14:28.
Postad 13 December 2011 - 14:31
Låter ju helt sjukt. Panasonics toppmodell 2011 klarar inte av att en tv kanal står på ett tag.
Vilken kanal har loggan nere till vänster förresten?
/Fredrik
"Står på ett tag" är nog ett understatement´
Dra igång vittvätt i en halvtimme eller så så är det säkert borta igen.
Postad 13 December 2011 - 16:05
Tack för era svar...Jag är också tveksam till slimfästet...Värmen tar ju kol på elektroniken. Du kan väl skicka ett PM om du hittar ett bra fäste...Jag tänkte först distansera med massa brickor men det kommer ju inte se riktigt klokt ut...
Kjell & Company har två fina:
http://www.kjell.com...e-rts-95-p57370
http://www.kjell.com...e-rts-90-p57369
Det första är tilltbart och bygger 48 mm från väggen. Verkar perfekt.
Postad 13 December 2011 - 16:57
"Står på ett tag" är nog ett understatement´
Det är nog välidigt länge isf om det ska sitta fast ordentligt. Inte ens min LG som är betydligt sämre på att moststå IR har jag lyckats få några loggor som sitter kvar ngn längre tid.
Dra igång vittvätt i en halvtimme eller så så är det säkert borta igen.
Tycker bara det är konstigt att Panasonics toppmodell 2011 lider av detta ( har inte läst om så många fler fall av detta när det gäller vt30 ska tilläggas)
Min Pioneer plasma är ändå från 2008 och jag har aldrig sett ens ghosting på den. Och då står den på väldigt länge ibland med samma kanal när jag ser på sport på helgerna.
/Fredrik
Postad 13 December 2011 - 17:15
Tycker bara det är konstigt att Panasonics toppmodell 2011 lider av detta ( har inte läst om så många fler fall av detta när det gäller vt30 ska tilläggas)
Min Pioneer plasma är ändå från 2008 och jag har aldrig sett ens ghosting på den. Och då står den på väldigt länge ibland med samma kanal när jag ser på sport på helgerna.
/Fredrik
Tycker också att det låter konstigt. Jag har haft 3 st Panasonic plasma genom åren och aldrig sett minsta ghosting på någon utav dom. Har panasonic blivit sämre på senare år då det gäller ghosting?
Postad 13 December 2011 - 17:34
Fine. Men svara gärna på min fråga istället för att gå till mothugg. Jag är genuint intresserad av artiklar/recensioner där det står att Samsungen har mindre crosstalk.
Börja med att förklara då varför VT30n är bättre som 3DTV. Argumentationen startade ju med detta. Har förklarat och motiverat betydligt mer än du gjort redan
Postad 13 December 2011 - 17:40
Jag upplever det, då tex min polares txp50c2 får gosting ungefär som en LG.. Medans det för 3 år sen inte pratades alls om det på Pannorna.Tycker också att det låter konstigt. Jag har haft 3 st Panasonic plasma genom åren och aldrig sett minsta ghosting på någon utav dom. Har panasonic blivit sämre på senare år då det gäller ghosting?
Sen är en del känsliga bara av vetenskapen att i ett mörkt rum utan signal på 30 cm håll så märks det ljusa spår efter text eller dylikt
När det syns ljusa spår när TV bilden är igång då kan man ju fundera på att köra tvätt innan man stänger av TVn.
Redigerat av Unregistered1df9a6f7, 13 December 2011 - 17:55.
Postad 13 December 2011 - 20:16
Ni som har 55VT hur upplever ni bilden när ni tittar dagtid beskriv gärna även rummets förutsättningar?
Postad 13 December 2011 - 21:49
Jag var förbi en av stormarknadsbutikerna och där hade dom 50VT & 55VT på väggen och jag ställde in THX läget på båda och samma bild visades. Det jag upplevde var att 55" var tydligt ljussvagare än 50 tummaren. Jag planerar att byta ut tv i vardagsrummet som har flera stora fönster och vita väggar så jag fundera på om 55" kommer att vara för ljussvag. Det som gjorde saken ännu mera oroande var att i den senaste tv testet i hemmabio tidningen så fick 65" bra betyg för bilden men dom påpekade att den var ljussvag.
Ni som har 55VT hur upplever ni bilden när ni tittar dagtid beskriv gärna även rummets förutsättningar?
Jag håller med om att 55VT30 är ljussvag, men det tyckte jag även att 50VT30 var när jag skulle köpa.
Tittar man på ett program med skidåkning så är ju snön mer grå än vit.
Nu, så här års, är det inga problem, men undrar hur det kommer bli till våren och sommaren.
Vanligtvis tittar jag inte på TV när det är soligt ute, så det skall nog inte vara allt för störande.
Edit: 55VT30 har en helt fantastisk bild och många andra bra egenskaper som väger tungt.
Redigerat av AndersPa, 13 December 2011 - 21:50.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2
Något värde på 10 år gammal 55" plasma som var bra "back in the day
8 filmer
5 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?