ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)
8369 svar till detta ämne
Postad 10 januari 2008 - 13:03
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Öj Mav! Vad menar du med att dom ger upp och köper tillbaka? Gör dom det?! Sitter och funderar på beställa Samsung PVRen ist, mina abbonemang går ut 1e feb..
Jag läste i mitten av detta inlägg vad supporten hade svarat .. #2835 ( märkligt .. det går inte att länka till tidigare inlägg ) Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 10 januari 2008 - 13:05.
Postad 10 januari 2008 - 13:15
Unregistered92d7e447
-
Unregistered92d7e447
-
Beroende
-
-
1 428 inlägg
Det är ju inte som om det inte finns andra HD-boxar för DVB-C på marknaden. Comhem får väl helt enkelt ta in en annan box och antingen byta ut våra boxar eller låta oss köpa dem till ett bra pris (under 1000 kronor).
För det verkar ju knappast som om de någonsin kommer att lösa det här med en mjukvaruuppdatering.
Postad 10 januari 2008 - 13:29
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Jag måste bara skriva lite till Jag har vid olika tillfällen varit i kontakt med ledningen på comhem och inte bara chefen för Digitaltv utan också informationshefen ( som slutat  ) samt chefen för kundtjänst, chefen för tekniska avd osv osv .. Jag har försökt förmedla samma budskap till dem alla Information : Externt och Internt är A & O för företag som vill vara framgångsrika för en längre tid. ( det är lätt att vara framgångsrik under en kort period ) Att det kan vara så svårt att ge information till sina kunder .. Det enda man kan läsa på deras hemsida .. är hur duktiga de är . Hur många lägenheter de fått till sig sista tiden osv osv .. de slår sig bara för bröstet. Tror det är dax att de slår sig i huvudet o vaknar upp från sin glädje över att de växt sig för stora för sin kostym.. allt för stora. Deras attityd mot kunden är densamma som Televerket hade när de hade monoopol. Om comhem nu är så dumma att de tror att de kommer att få behålla sitt monopol som de tror sig ha byggt upp, med den ovilja som de visar mot sina kunder, är de bra dumma. Det företag som inte Informerar lider oftast av 1. Rädsla 2. Okunskap ( om teknik och/eller hur man skapar goodwill ) 3. Storhetsvansinne 4. Dålig ledning 5. Ointresserad personal .... osv .... Jag tror Comhem har alla symtomerna ... Jag kan ta minst 100 exempel på vad de borde ha informerat om tidigare ... men vi håller oss till HD Boxen - Man har inte givit kunderna någon som helst info under ett helt år - När man skickar ut en FW uppdatering, talar man inte om det på sin hemsida - Man har inte skrivit en enkel manual och/eller change log - När man nu får chansen att deltaga i ett forum med de mest intresserade kunderna lyser chefen med sin frånvaro - Man svarar inte på frågor av vikt som ställts i detta forum Hade jag varit ansvarig för Comhems digital tv.. hade jag satt mig ner med antingen en kunnig tekniker från comhem eller hyrt in en utifrån som jag satt in i ärendet illa kvickt. Jag hade gått ut med att jag fanns på forumet idag .. mellan 18.00 - 21.00 för att svara på alla frågor om HD boxen och comhems HD satsning. Jag hade haft teknikern, chefen för kundtjänst och informationschefen vid min sida hela tiden. Efter detta hade jag satt mig ner o läst alla svar och alla frågor, för att sedan göra en FAQ/frågor o svar i en ny tråd .. Detta hade kostat så lite, men givit så mycket .. Jag hade också gått ut med ett brev till alla kunder som talar om exakt vad de kan förvänta sig av comhem när det gäller HD satsningen. ( Satsningen som kom av sig .. inga nya kanaler o en kass box ) Nu är jag inte chef på comhem, så det lär väl aldrig hända En sak kan vi aldrig ta ifrån dem .. de tjänar massor av pengar .. ( det är vi som betalar deras löner, tänk på det ) Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 10 januari 2008 - 13:37.
Postad 10 januari 2008 - 13:50
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Lite ord i lagens mening ... ( Källa : https://www.minhembio.com/artiklar/264 ) Det är viktigt att känna till att konsumentköplagen inte enbart gäller den fysiska produkt man har köpt utan hela det avtal man ingått med det säljande företaget. Själva produkten och dess funktioner är bara en del i detta avtal tillsammans med till exempel priset, leveransen, utlovanden i marknadsföringen, dokumentationen för att sköta produkten etc. Allt detta ska motsvara det som köpare och säljare har kommit överens om och även det du som köpare rimligen kan förvänta dig av en vara av den typ, det pris och det skick den är i när du köper den. En säljare ansvarar för alla fel som fanns redan vid avlämnandet även om symptomen visar sig eller upptäcks långt senare, även kallat ursprungligt fel. Det vi normalt kallar fel är i lagens mening ofta bara symptom eller resultatet av ett fel som fanns redan vid avlämnandet. Det kanske rör sig om materialfel, komponentfel, konstruktionsfel med mera som långt senare resulterar i allehanda felsymptom. Vad själva felet består i behöver vi inte känna till utan vid en reklamation så är det en beskrivning av symptomen, det vill säga hur felet yttrar sig, som vi lämnar.En vara anses felaktig om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren själv eller någon annan i tidigare led eller för säljarens räkning (till exempel leverantör, grossist, reklambyrå eller branschorganisation) har lämnat vid marknadsföringen av varan eller på annat sätt före köpet. Säljaren slipper dock ansvar om han kan visa att uppgifterna har rättats i tid på ett tydligt sätt eller att uppgifterna inte har inverkat på köpet. ( inte ens nu har comhem rättat sin marknadsföring utefter hur produkten och tjänsten fungerar i verkligheten. de går på i vanlig stil ) >Maveric's kommentar< Från och med 1 april 2005 så har man rätt att reklamera ett fel i tre år från den dagen man får tillgång till varan.
Redigerat av Unregistered1103, 10 januari 2008 - 13:52.
Postad 10 januari 2008 - 13:55
Håller med dig till 100% maverick! Jag har redan sagt det mesta om vad jag tycker i tidigare inlägg.
COMHEM!!!!
Vad händer nu???
Tystnad och så lite information som möjligt verkar vara Comhems strategi när det gäller kommunikation med sina kunder. Undantag från denna strategi görs naturligtvis när man vill sälja sina tjänster.
Ska vi behöva lyfta den här debatten än en gång till fairshopping.se. Det är väl enda sättet att få någon som helst respons från er, även om svaren där också brukar vara ganska intetsägande.
Visa att ni är ett seriöst företag och agera! Lös problemen åt era kunder!
Postad 10 januari 2008 - 13:56
gorby
-
gorby
-
Användare
-
-
110 inlägg
Är det någon som fått pengarna tillbaka från comhem? Hur länge hade ni haft boxen då i så fall? Jag fick det inte. De vill ha in boxen igen för översyn. Suck!
Postad 10 januari 2008 - 14:01
Blazze
-
Blazze
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Harlin är ju här inne och läser så comhem vet ju om era tankar
Postad 10 januari 2008 - 14:09
frhape
-
frhape
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Är det någon som fått pengarna tillbaka från comhem? Hur länge hade ni haft boxen då i så fall? Jag fick det inte. De vill ha in boxen igen för översyn. Suck!
Jag köpte boxen precis när den kom och fick faktiskt i december 2007 pengarna tillbaka, dvs 2000:- som den kostade för mig när jag band upp mig 24 månader. Dock inte utan fight. Egentligen borde man dra igång en ny process om att få pengarna tillbaka även för abonemangs kostnaderna under den här tiden. Men jag vet inte, man orkar inte hålla på. JAG ÄR SÅ JÄKLA LESS PÅ COMHEM!!!!!!!!!!!!!!
Redigerat av frhape, 10 januari 2008 - 14:10.
Postad 10 januari 2008 - 14:14
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
I detta fallet tjänar inte en översyn sitt syfte, då det är fel på alla boxar och comhem inte har någon lösning på problemet. ( inte har de presenterat någon i alla fall ) Du har 100 tals vittnen på att ditt fel är ett fabrikationsfel eller vad det nu är. Som står i tidigare text, är det symptomen som skall beskrivas/bevisas, inget annat. Så här säger lagen ..
I första hand så ska avhjälpande eller omleverans komma ifråga och i andra hand prisavdrag eller hävning. Tidigare var det i stor utsträckning säljaren som kunde avgöra huruvida felet skulle avhjälpas (repareras) eller om det skulle ske en omleverans (ny vara) men från och med sommaren 2002 är det köparen som har rätt bestämma detta. Säljaren har alltså inte rätt att neka köparens krav på omleverans med erbjudande om avhjälpande eller köparens krav på avhjälpande med erbjudande om omleverans. Säljaren kan dock i undantagsfall tillåtas att välja det andra alternativet om han kan visa att köparens val antingen är omöjligt att uppfylla eller medför oskäligt mycket högre kostnader i förhållande till det andra. Det räcker alltså inte att visa att det blir dyrare utan det måste vara oskäligt mycket dyrare. Särskild hänsyn ska också tas till vilken betydelse felet har för köparen, inte vad säljaren allmänt anser om det.
Lagen säger vidare att om avhjälpande eller omleverans inte kan komma i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet. Har köparen valt avhjälpande så ska han inte behöva godta mer än två avhjälpningsförsök varefter felet kan anses väsentligt och därmed bli hävningsgrundande.
Oavsett åtgärd så ska den ske helt utan kostnad för köparen vilket naturligtvis även inkluderar alla fraktkostnader. Förutom det så kan köparen kräva skadestånd för den ekonomiska skada han eventuellt lidit i samband med reklamationen.
Postad 10 januari 2008 - 14:16
Självklart ska du och alla andra ha abbonemangskostnaderna tillbaka. Själv har jag inte betalat en krona för mitt HD abbonemang sen augusti och kommer inte behöva betala förrän problemen är lösta.
Postad 10 januari 2008 - 14:18
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Harlin är ju här inne och läser så comhem vet ju om era tankar
Jag har full respekt för Harlin, då han visar sitt goda intresse .. Men det hade nog varit bättre om Harlin ( ursäkta att jag talar över ditt huvud ) hade talat om var inom comhem han jobbar. Om han inte sitter på en chefsposition bör han antingen få chefens mandat att svara på frågorna vi ställt .. och ej fått svar på. Eller uppmana chefen att komma hit o svara för sig och comhem. Magnus .. Har du sluppit betala .. Då skall alla få pengarna tillbaka som man betalat sedan augusti då de inte kan ha olika avtal med kunderna. Bra att du sade det .. Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 10 januari 2008 - 14:20.
Postad 10 januari 2008 - 14:26
Maverick
Ja, jag reklamerade straxx efter att jag tecknade mitt HD abbonemang i augusti och kom överens om att jag inte skulle betala förrän färblocksproblemen var lösta.
Egentligen ska vi inte behöva betala för large/medium abbonemangen heller, eftersom blockbildningarna finns där också, eller??
Alla ni, stå på er och kräv pengarna tillbaka för era abbonemang.
Jag har dessutom fått alla filmkanaler gratis sedan några månader tillbaka som en sorts kompensation. Visserligen med färgblock, men ändå.
Postad 10 januari 2008 - 14:29
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Jag skall villigt erkänna att du är smartare än jag ..
Jag sitter här o skriver .. istället borde jag gått mitt eget ärende o ringa för
att få pengarna tillbaka, precis som du gjort.
Då kör vi
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 10 januari 2008 - 14:29.
Postad 10 januari 2008 - 14:49
Lycka till Maverick!!! Rapportera gärna hur det gick.
Jag väntar också på att bli uppringd av en av chferna lite högre upp i organisationen. Får se om han hör av sig som utlovats.
Postad 10 januari 2008 - 14:49
frhape
-
frhape
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Som sagt då kör vi!!!
Jag har haft Canal+ Total och Medium sedan jag köpte HD-boxen och har sedan dess suttit och tittat på dessa kanaler med en grop i magen och lidit.
Men att ringa till comhem och kräva tillbaka abbonemangs kostnader lär ju inte funka. Det kanske är bäst att ringa reklamationsnämnden och höra vad de säger först så man har det bakom sig när man slår comhem en signal.
Postad 10 januari 2008 - 15:04
Unregistered42562
-
Unregistered42562
-
Lärjunge
-
-
385 inlägg
Frhape, jag är i samma sits som dig! Jag har även bredband 24/8 och telefoni, så jag betalar i runda slängar en 900-1000 i månaden till "dom".
Tänkte sätta mig i telefonkö i morgon fredag, då jag är ledig, så ni som ringer idag, berätta gärna lite vad ni säger, kräver och vad dom svarar.
Saken är den att jag har ju gärna bild, än ingen alls.. NHL hockeyn är viktig för mig på nätterna  Så att säga upp allt blir bara knas för min del, men kompensation eller en annan box, det hade vart nått..
BTW, förutom att det saknas HDMI utgång på Samsungs PVR, finns det andra nackdelar med den? Överväger ett "byte" faktiskt..
Redigerat av Unregistered42562, 10 januari 2008 - 15:05.
Postad 10 januari 2008 - 15:19
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
I Canal+ Sport HD-tråden inlägg #283 har ktj gett svaret: Vi håller även att tillsammans med Humax ta fram våran modell av inspelningsbar HD-box som inom kort kommer finnas på marknaden. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Inom kort? Då är det frågan om det är någon månad kvar, ett halvår eller ett år. CH borde kunna svara på vilket av de alternativen som är mest sannolikt.
Postad 10 januari 2008 - 15:24
grandstoff
-
grandstoff
-
Användare
-
-
113 inlägg
Jag skall villigt erkänna att du är smartare än jag ..
Jag sitter här o skriver .. istället borde jag gått mitt eget ärende o ringa för att få pengarna tillbaka, precis som du gjort.
Då kör vi
Maveric 
Alla som önskar kan ju ta hjälp av denna sida: http://www.konsument...se/klagoguiden/Give 'em hell!
Postad 10 januari 2008 - 15:27
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Ja, gott folk, jag brottas också med om jag ska börja kolla på Samsung-PVR:en och försöka få till ett byte. För mina specifika TV-vanor kanske jag kan leva med denna box ett tag till om CH bara börjar ge någonsomhelst information om nästa FW, nästa box, samt nästa HD-kanal/hur förhandlingarna går. Ungefär i den prio-ordningen. Mina specifika TV-vanor som gör att jag kanske kan uthärda boxen ett tag till består av ganska mycket nyhetskanaler, såsom CNBC och CNN. Är det dokumentär ser jag på Voom HD el Discovery HD p g a bäst bild. Serier och filmer får jag för det mesta från andra apparater än Humax. Fotboll lider då det är icke-HD av block i gräset oavsett box tror jag. Detta plus att jag haft vissa riktiga premium-upplevelser på SVT HD samt Voom och Discovery HD, som man ju inte skulle få del av med Samsungen, samt förhoppningen om fler kanaler i HD-paketet. Men även för mig står det som sagt och väger, jag ska glutta lite i Samsung-tråden.
Postad 10 januari 2008 - 15:33
Unregisteredac96f8ce
-
Unregisteredac96f8ce
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
I Canal+ Sport HD-tråden inlägg #283 har ktj gett svaret: Vi håller även att tillsammans med Humax ta fram våran modell av inspelningsbar HD-box som inom kort kommer finnas på marknaden. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Inom kort? Då är det frågan om det är någon månad kvar, ett halvår eller ett år. CH borde kunna svara på vilket av de alternativen som är mest sannolikt.
Ouch, Humax verkar vara ett budgetmärke, enligt mina mått mätt på val av material, design, FW, dosa etc Att Comhem fortsätter med Humax är underligt, får dom extrem procent på grejorna eller vad är dealen? Men det är möjligt att dom är störst och bäst på Humax och är enda leverantören av DVB-C boxar (Förutom Samsung)?! Pratade med supporten idag och dom hade ingen susning om några boxändringar under 2008. Skulle dom bryta upp planen med ny box så meddelas det på hemsidan. Jag gissar då på hösten isåfall. En Humax som ser likadan ut, med samma komponenter med tillägget av PVR funktion hehe Jag surfade igenom en massa sidor idag då jag antingen skall förlänga med Comhem, eller vända mig till en ny leverantör. Grejen är att man är rädd att mista den kvalitet Samsungboxen trots allt ger via Comhems nät. Några rekommendationer där? Det finns ju ingen som slår Comhem när det gäller leveranstiden och det är värt mycket.
Postad 10 januari 2008 - 15:44
Doublefix
-
Doublefix
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Jag vägrar börja hoppas på en HD-pvr istället för den nuvarande eftersom jag helt saknar behov av sådan och det lär säkert uppstå nya problem med den.
Postad 10 januari 2008 - 15:57
CLAYMAN2000
-
CLAYMAN2000
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Skönt att det finns folk hä som är insatta i det tekniska i problemen med Humax boxen! En annan är ju rookie på det! Det enda jag kan konstatera är att boxen ger sämre bild än min gamla Sagembox (vilket jag ringt CH om) och att HD kanalerna inte ger bättre bild än en bra SD sändning! Men va fan ska man göra?? Jag har betalat 500 spänn för boxen, så pengarna bryr jag mig inte ett skit om. Men man vill ju ha en box som fungerar som den ska och som ger en acceptabel bild! Som det verkar nu så går det inte att få det för allt smör i småland. Jag håller med alla er här på Forumet, jag vill ha ett rakt svar från Com Hem! Går detta att fixa eller ska man skippa HDtv helt???
Betalar cirka 700:- i månaden till CH med tv och bredband. Då tycker jag att man kan kräva ett proffesionellt och korrekt uppträdande av levarantören för att få nöjda kunder.
Postad 10 januari 2008 - 16:02
jhn
-
jhn
-
Användare
-
-
222 inlägg
Jag fick detta svar när jag frågade CH's kundtjänst när HDTV+PVR box kommer Den kommer komma under början av 2008, vi har inte fått någon mer information kring den i dagsläget.]Man kan ju bara konstatera att CH's kundtjänst är dåligt informerade av vad som händer det närmsta året eller så...
Postad 10 januari 2008 - 16:20
pelle1
-
pelle1
-
Forumräv
-
-
582 inlägg
Jag fick detta svar när jag frågade CH's kundtjänst när HDTV+PVR box kommer
Den kommer komma under början av 2008, vi har inte fått någon mer information kring den i dagsläget.]
Man kan ju bara konstatera att CH's kundtjänst är dåligt informerade av vad som händer det närmsta året eller så...
till mig sa de att i dagens läge vet de inte när en hd-pvr box kommer... så vi kan alla släppa tanken på en sådan box.
Postad 10 januari 2008 - 16:27
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1 811 inlägg
Jag fick detta svar när jag frågade CH's kundtjänst när HDTV+PVR box kommer
Den kommer komma under början av 2008, vi har inte fått någon mer information kring den i dagsläget.]
Man kan ju bara konstatera att CH's kundtjänst är dåligt informerade av vad som händer det närmsta året eller så...
Humax har ju kommit med en HDpvr med dubbla tuners. Ej inköpt till Sverige än. Men det vore ju ett misstag om comhem inte såg till att denna pvrbox är bra och inte har de problem som den vanliga HD boxen har. Felet kanske ligger i Humax oavsett om det är HDpvr eller vanlig HD box.
Postad 10 januari 2008 - 16:31
Life
-
Life
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Fick precis svar på mitt brev till CH angående blockbildningar etc.
"Om bilden får blockbildningar och frysningar, så är det oftast din antennkabel som är dålig. Så byt ut denna och skulle inte det hjälpa får du återkomma till oss."
Så kom igen nu allihopa....byt ut antennkablarna så är saken biff  om man även ska linda in huvudet i plastfolie för att dämpa colorbanding framgick dock inte.
suck.....
Postad 10 januari 2008 - 16:35
pelle1
-
pelle1
-
Forumräv
-
-
582 inlägg
"Om bilden får blockbildningar och frysningar, så är det oftast din antennkabel som är dålig. Så byt ut denna och skulle inte det hjälpa får du återkomma till oss."
Så kom igen nu allihopa....byt ut antennkablarna så är saken biff om man även ska linda in huvudet i plastfolie för att dämpa colorbanding framgick dock inte.
suck.....
Aja, antennkabeln har ju med bilden att göra iaf. Jag fick som svar att byta ut scartkabeln när jag körde över hdmi.....
Postad 10 januari 2008 - 16:42
Unregistered49c9c121
-
Unregistered49c9c121
-
Användare
-
-
211 inlägg
Alltså visst, antennkabeln går sitt till viss del. Hade köpt en skit Proson kabel och fick inte in vissa HD sändningar. Bytte till en 2kkr kabel (som är så stel att jag var nästan tvungen att anlita en rörmokare för att böja den) och visst jag fick in dem, men inte f*n försvann blockbildningarna osv.
Har signal runt 60% och kvalitét på 100%.
Postad 10 januari 2008 - 17:02
Doublefix
-
Doublefix
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Alltså visst, antennkabeln går sitt till viss del. Hade köpt en skit Proson kabel och fick inte in vissa HD sändningar. Bytte till en 2kkr kabel (som är så stel att jag var nästan tvungen att anlita en rörmokare för att böja den) och visst jag fick in dem, men inte f*n försvann blockbildningarna osv.
Har signal runt 60% och kvalitét på 100%.
Jag har en hyfsat bra antennkabel (Monstercable) och en lös galvanisk åtskiljare. Nu använder jag den sladd som följde med oskarvad, men jag kan testa när jag kommer hem om det blir någon skillnad. Skulle inte tro det, men det kostar inget att testa. Tänk dock på att den galvaniska åtskiljaren är nödvändig om kabelnätet och elnätet i fastigheten inte har gemensam jord. Detta är ganska vanligt. Innehåller hembioanläggningen någon jordad enhet som kopplas in i ett jordat uttag kan det uppstå ett ganska hemskt brum. Om det påverkar bilden vet jag inte för jag står inte ut med brummet.
Postad 10 januari 2008 - 17:07
Unregisteredc82c0814
-
Unregisteredc82c0814
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Vart hittar ni inställningarna för HDMI?? jag har nyss uppdaterat boxen men hittar inga mer inställningar än de som redan fanns (= alltså inga för bilden)..
Postad 10 januari 2008 - 17:14
Doublefix
-
Doublefix
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Vart hittar ni inställningarna för HDMI?? jag har nyss uppdaterat boxen men hittar inga mer inställningar än de som redan fanns (= alltså inga för bilden)..
Håll inne V-format knappen flera sekunder. Du kan då trycka på samma knapp för att stega mellan olika svärtor. Tryck snabbt för annars ändras upplösningen.
Postad 10 januari 2008 - 17:17
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Så kom igen nu allihopa....byt ut antennkablarna så är saken biff om man även ska linda in huvudet i plastfolie för att dämpa colorbanding framgick dock inte.
suck.....
Aja, antennkabeln har ju med bilden att göra iaf. Jag fick som svar att byta ut scartkabeln när jag körde över hdmi..... 
Deta är ett bevis för att chefen för Kundtjänst bör få gå om skolan och att comhem OMG bör anställa en ny .. Dessutom bör chefen för denna chefen också lämna sin post då han låter en tekniskt obildad person få ha avsvaret för den yttersta kontakten med kunderna .. Maveric
Postad 10 januari 2008 - 17:28
Framåt IFE
-
Framåt IFE
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Jag får väl ta och skicka en tårta till de ansvariga för Comhems HDTV-satsning i dag! Tack vare att era så kallade "förhandlingar" om Canal+ Sport HD går framåt(?!?) i ett lugnt och fint Comhem-tempo har det aldrig varit aktuellt för mig att hoppa på HDTV-tåget. Tack!
Att uppdatera FW i en Humax-box är som att sminka en gris!
Postad 10 januari 2008 - 18:01
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
....
Ja jag fick oxå intrycket av att nivåerna är "ovanligt fishy" (och ev att de är ostabilare än vanligt?). Men jag har inte kollat tillräckligt noga för att verifiera att det ÄR så. Kan mkt väl ha fel mao. Får kika mer ikväll.
På min tv vet jag hur "rätt svartnivå" ska se ut genom att kolla efter mängden (eller snarare avsaknad av) dithering i videoblack - om jag sätter näsan mot skärmen. Förslagvis använder man nån vettig kanal (SVT) och nått som man vet ska vara svart, letterboxar på 2.35-material tex. Så jag behöver inget testmönster för att veta att man är i rätt bollpark så att säga. Knivigare med LCD-displayer dock kanske...
jonas3g>>
Snacka om att skapa problem som inte fanns innan =) Haha, jo. Om man går bakåt i tråden ser man kommentarer i stil med "men varför släpper de inte nya FW nu - det kan ju knappast bli sämre?". Ehh, jo. 
Pacman, jag ser fram emot dina testresultat. Jag ska kika lite HD för testandets skull: Nomads, Toppform och Carin 21:30 över HDMI enl denna utmärkta tablåsida. Canal+ har jag inte längre sedan 31/12.
Postad 10 januari 2008 - 18:09
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Jag använder denna box i ett annat nät än ComHem och kan tyvärr inte uppdatera den. Vet någon om man måste ha ett kort i när man uppdaterar? Eller räcker det med att koppla in den till ett ComHem-uttag och uppdatera?
Jag lider verkligen av black crush och vill bli av med det!
Finns det någon snäll själ här som skulle kunna göra en dump av sin firmware med en nollmodemkabel med hjälp av infon som startar här: https://www.minhembi...s...t&p=1665795
Och sedan ge mig den? PLEASE!! 
Hej, Det där verkade inte funka när vi höll på eftersom det inte blev både body och sig på filen + att humax:en verkade "spotta tillbaka" uppgraderingsförsöken hela tiden. Fråga runt om nån du känner har ComHem och så går du över med din box och kopplar in. Kanske behövs kort, men dock inte nödvändigtvis rätt kort ( man kan åtminstone se CH-kanalen när kortet inte är pairat och då kan man ju uppgradera ). Det är ganska många som har ComHem. Annars kanske nån på forumet som bor i Köping ( såg detta i din profil ) kan hjälpa dig.
Postad 10 januari 2008 - 18:31
boreno
-
boreno
-
Rookie
-
3 inlägg
Nu när ComHem äntligen tagit sitt ansvar och släppt en uppdatering till den dyra Humax-boxen, kan jag konstatera att löftet om bättre bild ännu inte är infriat. Samtliga HDTV och SDTV kanaler visar i precis samma grad problem med färgblockning. Jag ser ingen anledning att behålla utrustningen för att få två kanaler med acceptabel bild (Canal+ HD och SVT HD i mitt fall), och övriga kanaler med fullständigt katastrofal bild. I synnerhet de tilläggskanaler jag betalar för (bl.a. en Rumänsk kanal) är makalöst dåliga - och de betalar jag extra för varje månad. I respektive hemland är dessa kanaler precis lika fina som SVT i Svenska f.d. marknätet.
Jag är nu övertygad om att ComHem medvetet kompromissar med bildkvaliteten för att kunna tillhandahålla många kanaler samtidigt som de har pressat kapaciteten på bredbandsuppkopplingen i kabelnätet.
::Ludvig A. Norin
Postad 10 januari 2008 - 18:34
FEA
-
FEA
-
Guru
-
-
4 200 inlägg
Jag ska kika lite HD för testandets skull: Nomads, Toppform och Carin 21:30 över HDMI enl denna utmärkta tablåsida.
Den sidan verkar ha lite brister, för programmet "Toppform" sänds inte i äkta HD, utan är uppkonverterad från en SD-sändning i 24an. ... bara ett litet tips så där, för det gäller väl seriöst tittande?
Redigerat av FEA, 10 januari 2008 - 18:35.
Postad 10 januari 2008 - 19:46
uland
-
uland
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
är det fler än mig som fått svåra hackningar i bilden efter uppdateringen?
värst blir det i 720p medans 576p flyter bra.
har provat dom olika färg alternativen men det värkar inte spela någon roll vilken av dom man använder sig av
hackningarna kvarstår!
är det nån som har dom gammla fw kvar?
Postad 10 januari 2008 - 19:55
Unregisteredcf88adec
-
Unregisteredcf88adec
-
Amatör
-
-
68 inlägg
är det fler än mig som fått svåra hackningar i bilden efter uppdateringen? värst blir det i 720p medans 576p flyter bra.
har provat dom olika färg alternativen men det värkar inte spela någon roll vilken av dom man använder sig av hackningarna kvarstår!
Jag uppdaterade precis, upplever också hackningar... rull-listen på nyheterna är en bra måtstock.. hackade fruktansvärt mycket på 720p men flyter på bra i 1080i
Postad 10 januari 2008 - 20:06
uland
-
uland
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
är det fler än mig som fått svåra hackningar i bilden efter uppdateringen? värst blir det i 720p medans 576p flyter bra.
har provat dom olika färg alternativen men det värkar inte spela någon roll vilken av dom man använder sig av hackningarna kvarstår!
Jag uppdaterade precis, upplever också hackningar... rull-listen på nyheterna är en bra måtstock.. hackade fruktansvärt mycket på 720p men flyter på bra i 1080i
skönt då är det förhoppningsvis inte min box det är fel på. men jag tycker det borde krylla av arga humax ägare här om alla fått samma problem! för det kan väl knappast bara vara djalpha och jag som har detta eller?
Redigerat av uland, 10 januari 2008 - 20:09.
Postad 10 januari 2008 - 20:12
jonas3g
-
jonas3g
-
Användare
-
-
106 inlägg
skönt då är det förhoppningsvis inte min box det är fel på. men jag tycker det borde krylla av arga humax ägare här om alla fått samma problem! för det kan väl knappast bara vara djalpha och jag som har detta eller?
I 720p-läge samt original-läge så konverterar boxen sändningarna från 50 till 60Hz, därav hacken. 576 och 1080 behåller 50Hz som det sänds. Fel med andra ord, ska inte vara så, alla sändinigar ska visas i 50Hz. Alla lider av det problemet..
Redigerat av jonas3g, 10 januari 2008 - 20:14.
Postad 10 januari 2008 - 20:27
Doublefix
-
Doublefix
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Jag har just testat att byta ut den medföljande antennkabeln mot en av god kvalitet (Monstercable) och en lös galvanisk avskiljare. Jag kunde i ärlighetens namn inte se någon skillnad.
Därefter testade jag att byta ut den medföljande HDMI-kabeln mot en QED Qunex HDMI-P 1 m och här är jag lite mer osäker. Vid ett flertal tillfällen vid byte till QED tyckte jag att bilden förlorade en mycket tunn grå hinna och att det blev lite mer stuns och framförallt aningen mer skärpa. Stundtals fick bilderna en vow-faktor som jag inte såg med den medföljande kabeln. Ibland märkte jag ingen skillnad vid byte, men det upplevdes aldrig bättre med den medföljande.
Kanalerna det testades mot var test TS49 (576p), SVT HD (720p/60) och test Voom (1080i/60). Bildvisare var Panasonic AE700 matad med HDMI (QED) via en Denon AVR-2807. Boxen inställd på "original" och Limited. Boxens elfas är justerad (rättvänd kontakt) och strömmatning via kabellist från Ljudmakarn.
Det skall erkännas att det är svårt att bedöma kvalitet med tv som källa, främst då man aldrig tittar på samma sekvens. Men det är troligt att jag kommer att skaffa en bättre HDMI-kabel till boxen, i synnerhet då Hifi-klubben sänkt priset på QED-kabeln till 489 kr. Är det skillnad är det till det bättre.
Defekterna då? Jag tittade mest på HD och colour banding låg på en försumbar nivå och någon ryckighet har jag inga problem med (Voom ryckte, men det var sannolikt programmet). Kabelbyten påverkade inte defekterna. Jag har riktigt bra bild med bra HD-material.
Postad 10 januari 2008 - 20:30
uland
-
uland
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
men om man går tillbaka till den förra fw bör detta problem bli löst eller?
alltså denna ryckighet i bilden
Redigerat av uland, 10 januari 2008 - 20:34.
Postad 10 januari 2008 - 20:38
Life
-
Life
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Jag har just testat att byta ut den medföljande antennkabeln mot en av god kvalitet (Monstercable) och en lös galvanisk avskiljare. Jag kunde i ärlighetens namn inte se någon skillnad.
Därefter testade jag att byta ut den medföljande HDMI-kabeln mot en QED Qunex HDMI-P 1 m och här är jag lite mer osäker. Vid ett flertal tillfällen vid byte till QED tyckte jag att bilden förlorade en mycket tunn grå hinna och att det blev lite mer stuns och framförallt aningen mer skärpa. Stundtals fick bilderna en vow-faktor som jag inte såg med den medföljande kabeln. Ibland märkte jag ingen skillnad vid byte, men det upplevdes aldrig bättre med den medföljande.
Det var ett seriöst test! Skall i ärlighetens namn erkänna att jag aldrig varit i närheten av tanken på att köpa så avancerade/kvalitativa kablar för något som enbart handlar om digitsl överföring. Tycker därför att det som är mest märkligt är du upplever (med viss osäkerhet) att "hinnan" försvinner med bättre kvalitet på kabel. Den typen av förbättring känns inte som en förbättring av digital överföring skall kunna påverka. Där tror jag mer på att dålig skärmning/jord mer skulle påverka blockbildning och ryckningar pga yttre störning. Vad får du för signalstyrka/kvalitetsvärden i boxen med de olika kablarna?
Postad 10 januari 2008 - 20:39
mongo
-
mongo
-
Forumräv
-
-
867 inlägg
Nu måste jag nog gå mot strömmen lite...
Upplever en betydligt bättre bild på alla kanaler efter uppgraderingen.
Blockbildning finns fortfarande på vissa kanaler, men allt annat är bättre. Bruset är borta, färgerna bättre och svärtan via HDMI component godkänd. Fick dock ändra lite på tv:ns inställningar.
Inga ryckningar alls.
Kollade på Planet earth på vanlig SVT1, har nog aldrig haft så bra bild...., däremot syns skillnaderna mellan kanaler betydligt tydligare nu, men det kan ju inte boxen lastas för.
Så för min del är boxen faktiskt användbar numera...
Postad 10 januari 2008 - 20:50
Unregisteredeaefbf2e
-
Unregisteredeaefbf2e
-
Användare
-
-
137 inlägg
Nu måste jag nog gå mot strömmen lite... Upplever en betydligt bättre bild på alla kanaler efter uppgraderingen. Blockbildning finns fortfarande på vissa kanaler, men allt annat är bättre. Bruset är borta, färgerna bättre och svärtan via HDMI component godkänd. Fick dock ändra lite på tv:ns inställningar. Inga ryckningar alls. Kollade på Planet earth på vanlig SVT1, har nog aldrig haft så bra bild...., däremot syns skillnaderna mellan kanaler betydligt tydligare nu, men det kan ju inte boxen lastas för. Så för min del är boxen faktiskt användbar numera...
Inga ryckningar? prova 720p läget så får du se....
Postad 10 januari 2008 - 20:51
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Testrapport från SVT HD antikrundan i detta nu:
Cirkulerar man mellan upplösningarna märker man först 720p60 med både hinna och fladder. När man sen kommer tillbaka till 1080i/50 är "hinnan" kvar. Jag var van att cirkulera upplösningar för att få väck black crush på HD-kanalerna med förra FW. Detta spolierades så fort man växlade till en SD-kanal. För att få bort hinnan med nya FW gissade jag att det skulle räcka med att flippa över till SD-kanal och tillbaks. Det gjorde det. När jag växlat till SD-antikrunda och sedan tillbaks var hinnan borta.
( Alla ni som har "ljushinna" och ryck ska m a o pröva med att: Se till att boxen står på 1080i ( ej 1080i Orginal ) med V-format när ni står på en 1080i-HDkanal ( valfri HD-kanal förutom SVT-HD) När ni gjort det kan ni kolla in valfri kanal. Har ni fortfarande ryck? Är hinnan kvar, flippa till en SD-kanal och tillbaks om ni är på HD-kanal. Är "hinnan" borta? )
Redigerat av ruhe, 10 januari 2008 - 20:53.
Postad 10 januari 2008 - 20:54
Doublefix
-
Doublefix
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
...
Vad får du för signalstyrka/kvalitetsvärden i boxen med de olika kablarna?
Samma signalstyrka. 63% på ts49 och 64% Test Voom. Vid något tillfälle flimrade ts49 till upp på 64%, men nej. Ingen skillnad där.
Postad 10 januari 2008 - 20:54
Life
-
Life
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Jag tycker att det varierar ofantligt från stund till stund!
Ett tag tyckte jag bilden var riktigt ok, men precis nu när satte jag mig framför tv:n höll blockbildningarna på att äta upp hela bilderna på alla SD-kanalerna! Då har jag ändå bara en 32" som jag sitter ~3m från! Någonting påverkar bilden väldigt intermittent! Kan det vara CH signalkvalitet som varierar över tiden och olika på olika platser i deras nät så till den milda grad att boxen inte har en sportslig att hantera det! Skit in - skit ut!?
Sedan har jag en liten fråga: hur var det man ställde in "Original 1080i"? Jag har inget sådant val. Den enda som går att få original är "original 576p". I övrigt verkar inte min tv bry sig om det är 50 eller 60Hz!
Postad 10 januari 2008 - 20:57
Maltman
-
Maltman
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Men kära nån...Hallå!! vem f-n är det som testat denna fw:n under MÅNADER och inte hittat dessa fatala fel....det värsta tycker jag att 720p läget är oanvändbart....rycker oavbrutet. Men det är som Maveric säger: Vem har hand om anställningarna på supporten???. Någon som hört ngt från CH i dag?? Inte ens en change log på hemsidan....
Detta är för mycket...Vem åker upp till Plus Sverker i Umeå???
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|