Väntar fortfarande på min duk, så kör tillsvidare mot ett lakan som tyvärr lämnar en hel del att önska i kvalité ;-)
* Officiell Tråd - Panasonic PT-AE4000 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 25 januari 2010 - 11:17
Väntar fortfarande på min duk, så kör tillsvidare mot ett lakan som tyvärr lämnar en hel del att önska i kvalité ;-)
Postad 25 januari 2010 - 19:46
Har inte lust att höja duken för då får jag nackspärr, hehe
Annars kanonprojektor, helt klart
All hjälp tas tacksamt emot.
Postad 25 januari 2010 - 20:53
Får inte riktigt fason på autoskiftet mellan dom olika formaten. Dukens övekan är 21cm från taket. Projektorns lins har sitt centrum på 17 cm. Kommer detta att funka utan att röra lensshiften?
Har inte lust att höja duken för då får jag nackspärr, hehe
Annars kanonprojektor, helt klart
All hjälp tas tacksamt emot.
Jag tror att linsen måste vara "innanför" duken för att det ska funka med automatik. Alltså blir du tvungen att använda lensshiften.
Postad 25 januari 2010 - 21:19
Fick du dit alla 4 armarna på Chieffästet? Själv fick jag dit 3 armar mest pga bulan på höljet längs linsen. Än sitter projjen kvar som den ska...Sådär nu sitter äntligen projektorn monterad i taket. Var inte helt lätt att montera Chief fästet på projektorn, men efter lite pill så gick det bra.

Postad 25 januari 2010 - 22:26
Fick du dit alla 4 armarna på Chieffästet? Själv fick jag dit 3 armar mest pga bulan på höljet längs linsen. Än sitter projjen kvar som den ska...
Jodå jag fick dit alla fyra men det var lite klurigt ;-)
Postad 25 januari 2010 - 22:29
Får fixa någon snygg distans mellan tak och takfäste på ca 5cm.Jag tror att linsen måste vara "innanför" duken för att det ska funka med automatik. Alltså blir du tvungen att använda lensshiften.
Postad 25 januari 2010 - 22:41
Får fixa någon snygg distans mellan tak och takfäste på ca 5cm.
Kanske en sådan?
http://www.hembiobut...p?pgrpnr=133370
Postad 26 januari 2010 - 15:06
Fick hem min AE4000 nyss körde en vända med DVE Basic HD Blu-Ray, enl inställning mha färg filter ( blå röd grön ) så är projektorn korrekt ställd när färg reglaget är ställt på 0.
Kör i Cinema 1 läge och eco-mode på lampan.
Men detta ger klart överdrivna färger när jag kollar på film.
Måste dra ner till -6 för att det ska bli normalt.
Någon mer som kört DVE och upplever samma sak ?
Hittade denna setting på
http://www.projector...calibration.php
tydligen inte bara jag som tyckte att färgerna var lite överdrivna.
Color 1
Contrast = 0
Brightness = 4
Color = -5
Tint = -4
Postad 26 januari 2010 - 17:38
Blandar du inte ihop Color1 och Cinema1-lägena? Själv gillar jag inte Color1 alls, färgsmetigt så det stör, jag föredrar Cinema1 eller Hollywoodläget (Cinema3).Hittade denna setting på
http://www.projector...calibration.php
tydligen inte bara jag som tyckte att färgerna var lite överdrivna.
Color 1
Contrast = 0
Brightness = 4
Color = -5
Tint = -4
Postad 27 januari 2010 - 07:17
Tyvärr är det svårare att kalibrera SAT-TV-bilden. Man får göra så gott man kan om den är konstig och spara ett separat bildminne för den. Det blir ju inte enklare av att varje kanal har lite olika bild....

Egentligen borde jag skaffa DVE på HD DVD, men det får räcka med att köra den gamla besvärliga DVD-versionen på den spelaren...
Postad 27 januari 2010 - 13:15
Sen om ni läser hela artikeln som jag länkat till så är det värden satt efter full kalibrering för att komma så nära 6500 K som möjligt.
Självklart beror det sedan på källan ( spelare ) men det är helt klart "bra" värden att utgå från ihop med egen koll med hjälp av DVE.
Postad 27 januari 2010 - 18:33
Postad 27 januari 2010 - 22:05
Om du inte tycker dig se någon skillnad så verkar det ju rätt ologiskt att uppgraderaär det värt att uppgradera från en AE-2000 till en AE4000 har ingen 2:35.1 duk och ser inga stora skillnader, visst högre siffror på allt men gör det något i praktiken?

Postad 29 januari 2010 - 13:43
Precis som nämns i tråden så tycker jag också Cinema 1 läget är och föredra, lite finputs bara. Men det tror jag är olika beroende på rum, duk och personligt tycke...
Att den skulle vara onormalt oskarp eller diffus i textkanter o.s.v. i jämförelse med andra i prisklassen kan jag väl inte uttala mig om då jag inte har fått pilla på dessa och jämfört hemma i lugn o ro. Kan bara läsa mig till vad dom har skrevit i diverse tester och på forumet, och de är inget jag lägger den största vikten på då jag blev mycket nöjd när ja jämförde i butik. Men jag kan hålla med om att den är lite svårinställd via det motoriserade läget, lite grovhuggen.. Men det går att lösa!
De e bara f**n va de kostar om man skall upp i en bra duk också. Vill ju se vad en Black Diamond kunde hjälpa till i mitt hemmabionäste, men än så länge har ingen distributör snappat upp dessa?
Postad 29 januari 2010 - 14:28
Håller med dig macarthur ang PT 4000.
Skulle också vilja se om det blir stor skillnad med Black diamond duk. Kör med en vit 1.3 gain duk och ljusa scener ser kalas ut men mörka lite åt det gråa hållet.
Finns en tråd om Black diamond, skriv det bara i sökrutan.
Ev gruppköp från utlandet.
Mvh Tommy W
Postad 31 januari 2010 - 21:38
Undrar om någon vill hjälpa mig att bekräfta mått inför montering av min PT-AE4000E?
Vill ha den på 5,35m från en Grandview Velvet Cinema 2.35:1 på 100" (gain 1).
Projen ska sitta i taket, rummet har vita väggar och mellanbrun heltäckningsmatta men kommer att gå att skärma av helt från dagsljus och andra ljuskällor. Har kollat på Projection Calculator Pro via Projectorcentral och det verkar vara ok men vill vara hundra innan fästet monteras i taket.
Tacksam om någon erfaren "hembioräv" vill kommentera...
Postad 31 januari 2010 - 22:11
Är ej erfaren räv, men har projekterat mina grejor med PT-AE4000 + kan läsa manual...Hej
Undrar om någon vill hjälpa mig att bekräfta mått inför montering av min PT-AE4000E?
Vill ha den på 5,35m från en Grandview Velvet Cinema 2.35:1 på 100" (gain 1).
Projen ska sitta i taket, rummet har vita väggar och mellanbrun heltäckningsmatta men kommer att gå att skärma av helt från dagsljus och andra ljuskällor. Har kollat på Projection Calculator Pro via Projectorcentral och det verkar vara ok men vill vara hundra innan fästet monteras i taket.
Tacksam om någon erfaren "hembioräv" vill kommentera...

Kolla här sid 4, https://eww.pavc.pan...AE4000U_Eng.pdf
Det är mer korrekt i denna pdf än projectorcentrals snurra.
Det lär inte funka med 2.35:1/100" och 5.35m eftersom max throw distance är 4.7m. Med 16.9:1/100" är max throw 5.9m.
Postad 31 januari 2010 - 22:26
Är ej erfaren räv, men har projekterat mina grejor med PT-AE4000 + kan läsa manual...
![]()
Kolla här sid 4, https://eww.pavc.pan...AE4000U_Eng.pdf
Det är mer korrekt i denna pdf än projectorcentrals snurra.
Det lär inte funka med 2.35:1/100" och 5.35m eftersom max throw distance är 4.7m. Med 16.9:1/100" är max throw 5.9m.
Hmm...Tur inte min AE-4000 läst sidan 4 då, för jag har ca 5.85m mellan dukyta och projje på min Grandview Velvet Cinema 2.35:1 135" (16:9 bild blir ca 104") och hitills har varken projjen, min sambo eller mina vänner klagat på bilden

Den ska kalibreras den 9/2 så jag återkommer om klagomål uppstår efter det

/M
Postad 01 februari 2010 - 09:04
Kul att det funkade!Hmm...Tur inte min AE-4000 läst sidan 4 då, för jag har ca 5.85m mellan dukyta och projje på min Grandview Velvet Cinema 2.35:1 135" (16:9 bild blir ca 104") och hitills har varken projjen, min sambo eller mina vänner klagat på bilden
Den ska kalibreras den 9/2 så jag återkommer om klagomål uppstår efter det
/M

Det är ju skumt att manualen inte stämmer när det gäller dessa viktiga mått för projektering av biorummet.
Postad 01 februari 2010 - 11:25
Är det någon mer än mig som har problem med att få ordentlig fokus på projektorn? Tycker inte jag lyckas få den ordentligt skarp.
När jag kollar på testpattern för fokus är det alltid extra kanter runt text och mönstret, det ser ut som det är en extra skugga runt allting.
Nån som har lite förslag på vad jag kan testa med?
Postad 01 februari 2010 - 12:15
Hej,
Är det någon mer än mig som har problem med att få ordentlig fokus på projektorn? Tycker inte jag lyckas få den ordentligt skarp.
När jag kollar på testpattern för fokus är det alltid extra kanter runt text och mönstret, det ser ut som det är en extra skugga runt allting.
Det ser lite ut så där på det inbyggda testmönstret vilket är olyckligt. Ta och kolla på en del av testbilderna på DVE HD Basics så ser du att det går att ställa in focus perfekt. Jag kan särskilt rekommendera overscantestbilden där man också ställer in sharpness och detail clarity.

Redigerat av hassesolo, 01 februari 2010 - 12:17.
Postad 01 februari 2010 - 12:58
Det ser lite ut så där på det inbyggda testmönstret vilket är olyckligt. Ta och kolla på en del av testbilderna på DVE HD Basics så ser du att det går att ställa in focus perfekt. Jag kan särskilt rekommendera overscantestbilden där man också ställer in sharpness och detail clarity.
Okej, tack för tipset, ska testa ikväll om jag hinner.
Postad 01 februari 2010 - 13:57
Ställ in projjen i Cinema1-läge så slipper du färgsmet som finns i andra lägen. Tyvärr är servomotorn till linsen ytterligt snabb, så oftast lyckas man köra förbi fokalpunkten. Börja med att grovinställa skärpan. Sedan funkar följande knep: Istället för att hålla ner knappen på fjärren när du ställer in skärpan ska du bara dutta på knappen! Dutta max 2 ggr per sekund. Duttar du för snabbt så går servomotorn igång på full speed. Med duttet ser det i början ut som ingenting händer, men efter 50-75 duttar så ser man tydligt att det blivit skillnad. Alltså: Ha tålamod och dutta lugnt!Hej,

Det är nästan så att jag tror att Panna har gjort en designtabbe här. Kanske går servomotorn med halv speed om man matar projjen med 110V?
Redigerat av Unregistered65415b8d, 01 februari 2010 - 13:59.
Postad 01 februari 2010 - 15:00
Ställ in projjen i Cinema1-läge så slipper du färgsmet som finns i andra lägen. Tyvärr är servomotorn till linsen ytterligt snabb, så oftast lyckas man köra förbi fokalpunkten. Börja med att grovinställa skärpan. Sedan funkar följande knep: Istället för att hålla ner knappen på fjärren när du ställer in skärpan ska du bara dutta på knappen! Dutta max 2 ggr per sekund. Duttar du för snabbt så går servomotorn igång på full speed. Med duttet ser det i början ut som ingenting händer, men efter 50-75 duttar så ser man tydligt att det blivit skillnad. Alltså: Ha tålamod och dutta lugnt!
![]()
Det är nästan så att jag tror att Panna har gjort en designtabbe här. Kanske går servomotorn med halv speed om man matar projjen med 110V?
Hej, den är ställd i Cinema1 läge, och det är egentligen inte själva justeringsmekanismen som är problemet även om den är lite yxig, utan det är det att jag aldrig får ordentlig skärpa trots att jag duttar fram och tillbaks med fjärren. Jag kommer till ett läge där det blir sämre åt vilket håll jag än går med fjärren, men det är inte riktigt skarpt där.
Så här ser det ut:
Postad 01 februari 2010 - 15:16
Hej, den är ställd i Cinema1 läge, och det är egentligen inte själva justeringsmekanismen som är problemet även om den är lite yxig, utan det är det att jag aldrig får ordentlig skärpa trots att jag duttar fram och tillbaks med fjärren. Jag kommer till ett läge där det blir sämre åt vilket håll jag än går med fjärren, men det är inte riktigt skarpt där.
Så här ser det ut:(bild kopierad från avsfoums, men det ser likadant ut som hemma hos mig.)
Så där ser min också ut och det beror på att jag har projen monterat högt i taket och använder mycket lensshift.
Det blir värre ju längre ner på bilden man tittar och Focustexten ligger ju i nederkant av bilden.
Har konstaterat (precis som folket på AVSforumet) att detta inte är något att göra åt (utom att flytta ner projektorn då.) MEN det är absolut ingenting jag störs av eller överhuvudtaget ser när man visar en vanligt bild.
Postad 01 februari 2010 - 15:24
Så där ser min också ut och det beror på att jag har projen monterat högt i taket och använder mycket lensshift.
Det blir värre ju längre ner på bilden man tittar och Focustexten ligger ju i nederkant av bilden.
Har konstaterat (precis som folket på AVSforumet) att detta inte är något att göra åt (utom att flytta ner projektorn då.) MEN det är absolut ingenting jag störs av eller överhuvudtaget ser när man visar en vanligt bild.
Okej, var rätt många sidor att plöja igenom på avsforums.... ska kika igen.
Det stämmer att min är också monterad högt upp i taket...
Får testa att hissa upp duken och justera lensshiften och se om det blir bättre. Isåfall blir det väl att inhandla ett längre rör till chief fästet.
Om jag förstår manualen rätt så är det 0 vertikal lenshift när linsen är centrerad på duken??
Redigerat av Unregistered322fc921, 01 februari 2010 - 15:53.
Postad 01 februari 2010 - 15:55
Det ser ut som du har för mkt briljans så att det vita smetar ut. En annan sak: Hur har du vägt in projjen? Det är viktigt att inte ha ngn vridning i vertikalled.Okej, var rätt många sidor att plöja igenom på avsforums.... ska kika igen.
Får testa att hissa upp duken och justera lensshiften och se om det blir bättre. Isåfall blir det väl att inhandla ett längre rör till chief fästet.
Postad 01 februari 2010 - 16:27
Det ser ut som du har för mkt briljans så att det vita smetar ut. En annan sak: Hur har du vägt in projjen? Det är viktigt att inte ha ngn vridning i vertikalled.
Blir många saker att kolla ikväll. Om jag har en vridning i vertikalled så borde höjden på höger och vänster sida skilja eller hur?
Postad 01 februari 2010 - 17:37
Jag kanske använder fel ord, men vad jag menar är att du inte får tilta projektorn neråt eller uppåt för då får du oskärpa. Det kan lösas med keystonejustering men då får du en annan distorsion. Ta ett bra vattenpass och lägg det uppe på projjen/alt. undertill så att passet pekar mot duken. Se till att projjen ligger i våg.Blir många saker att kolla ikväll. Om jag har en vridning i vertikalled så borde höjden på höger och vänster sida skilja eller hur?
PS. En Wixey vinkelmätare funkar bra också. Precision +/- 0.1 grader, http://www.swedendro...d...&iPageID=73
Postad 01 februari 2010 - 20:16
Det lär inte funka med 2.35:1/100" och 5.35m eftersom max throw distance är 4.7m.
Hmm...Tur inte min AE-4000 läst sidan 4 då, för jag har ca 5.85m mellan dukyta och projje på min Grandview Velvet Cinema 2.35:1 135"
/M
Det är ju skumt att manualen inte stämmer när det gäller dessa viktiga mått för projektering av biorummet.
Pratar ni inte förbi varandra lite nu? Säkra på att manualen inte stämmer? För 135" på 5.85 stämmer ju överens med manualen, men däremot kan du (enligt den) inte få så liten bild som 100" på det avståndet. Då måste du som ClasseClas säger sätta projektorn på ett maxavstånd av 4.7 meter (när vi pratar 2.35:1).5.35 meters avstånd bör väl ge en 110-112" som minsta bild upp till 165" eller något liknande.
Förutsatt att manualen stämmer och kanske framförallt att det inte är jag som totalt feltolkat er och/eller manualen.

Postad 01 februari 2010 - 21:34
Jo, visst är det förbiprat och det är väl inte första ggn i världshistorien det händer mig...Pratar ni inte förbi varandra lite nu? Säkra på att manualen inte stämmer? För 135" på 5.85 stämmer ju överens med manualen, men däremot kan du (enligt den) inte få så liten bild som 100" på det avståndet. Då måste du som ClasseClas säger sätta projektorn på ett maxavstånd av 4.7 meter (när vi pratar 2.35:1).5.35 meters avstånd bör väl ge en 110-112" som minsta bild upp till 165" eller något liknande.
Förutsatt att manualen stämmer och kanske framförallt att det inte är jag som totalt feltolkat er och/eller manualen.

Om jag räknar från manualen enl de generiska formlerna så gäller för 135" (finns inte i tabellen direkt):
Max throw 16:9
8,10m
Max throw 2,35:1
6,46m
Postad 05 februari 2010 - 00:28
Nu kör jag iofs i Normal-läget då jag gärna vill ha lite mer tryck, men ska labba lite med kalibrering vad som lider. Och även se vad jag kan göra åt rummet så jag slipper så mycket återkastat ljus.
Postad 05 februari 2010 - 08:30
Jag kör min AE4000 i eco-mode och tycker att den låter för mycket.
Min tidgare Sony HS50 ( tillverkad 2005 ) var specad till 24db och AE4000 har 22db men låter mycket mer, trodde att det skulle hänt mer med ljuddämpning sedan 2005

Troligen beror det mycket på att fläktljudet är riktat bakåt på AE4000.
Någon mer som upplever detsamma ?
Postad 05 februari 2010 - 10:17
Och fläkt ljudet då ?
…
Har projektorn placerad ca 50 cm ovanför sitthöjd och i ECO så tycker jag inte att den stör alls, när jag ser på film så vet jag inte ens om att den är igång. Nu har jag inte haft någon annan att jämföra med så den kan kanske förklara lite.
I normal läget så märker jag av den och då framför allt i tysta scener.
Dock så tycker jag inte att det är så stor skillnad I ECO jämfört med normalt (ljusmässigt - när jag ser film på kvällen).
Postad 05 februari 2010 - 10:28
Ja, vad ska man säga. UNDERBAR BILD!!!
.... Definitivt dags att ta en ordentlig titt på ReAct och Firehawk, helt klart.
Nu kör jag iofs i Normal-läget då jag gärna vill ha lite mer tryck, men ska labba lite med kalibrering vad som lider. Och även se vad jag kan göra åt rummet så jag slipper så mycket återkastat ljus.
Håller med, superb bild!
Körde själv några dagar mot ett vitt lakan mest för att hitta en optimal storleken till sittavståndet.
Dock så blev bieffekten av det att jag köpte en ReAct duk.
Kan säga att det är skillnad mellan ett vitt lakan och en ReAct duk, om det är värt pengarna är upp till var och en.
Den har olika fördelar vid olika ljussättningar.
Har den själv I ett vardagsrum med många fönster och innan solen har gått ner så har man fördelen av den mörka skärmen. På kvällen när man ändå kan släcka ner och det blir mörkt I rummet så blir ljusåterkastet märkbart mindre jämfört med lakanet och det ger I sin tur mörkare svart.
Har inte haft duken så många dagar ännu och det har inte blivit många timmars filmtittande... men nu är det helg och då skall jag "bränna in" lampan

Postad 05 februari 2010 - 11:20
Har du hunnit testa om det blev bättre när du hissade upp duken? Har själv projjen på en hylla nära taket så det är intressant att höra med detta hjälper, dock ser inte min "focus" text så illa ut som din.Okej, var rätt många sidor att plöja igenom på avsforums.... ska kika igen.
Om jag förstår manualen rätt så är det 0 vertikal lenshift när linsen är centrerad på duken??
Jag tycker att min ae4000 är lite oskarp när den precis har slagits på, men blir bättre efter ett tag (har inte klockat hur lång tid det tar men upp till 15-20min tror jag det kan ta innan det är helt ok). På själva bilden ser jag inte detta, men på text och det inbyggda focus testmönstret. Fast det kanske är normalt att det tar ett tag innan full focus åstadkommits, men det var aldrig något jag upplevde på min förra projje (Sanyo Z4).
När det gäller det inbyggda testmönstret för "focus", dvs. det med de fyra kvadraterna innehållande gröna linjer, tycker jag det är svårt att få till focus i alla fyra kvadrater. Ställer man in den ena perfekt kan någon av de andra bli sämre, så jag får försöka hitta en kompromiss mellan dem. Enklast tycker jag det är att få till den översta till höger medans de kvadrater med horisontella linjer är de svåraste. Hur gör ni och hur funkar detta för er?
Postad 05 februari 2010 - 12:24
Angående fläktljud är det ganska bra i eco-mode. I normalläget låter den på tok för mycket. Det är inget alternativ alls.
Redigerat av hassesolo, 05 februari 2010 - 12:25.
Postad 05 februari 2010 - 12:44
Postad 05 februari 2010 - 12:55
Ja i normal-läget går den inte alls att ha den i, då låter den på tok för mycket (iaf för mig). Jag tycker eco-läget är tyst och då speciellt jämfört med Z4'an som jag jämför med. Är det en helt tyst scen så kan jag höra ett svagt sus, men inget jag stör mig på. Tycker faktiskt att projjen blivit tystare nu (~90h) än från början. En HS50 har jag aldrig hört, men den kanske var före sin tid när det gäller ljuddämpning.Och fläkt ljudet då ?
Min tidgare Sony HS50 ( tillverkad 2005 ) var specad till 24db och AE4000 har 22db men låter mycket mer, trodde att det skulle hänt mer med ljuddämpning sedan 2005![]()
Troligen beror det mycket på att fläktljudet är riktat bakåt på AE4000.
Postad 05 februari 2010 - 17:02
Är det någon som kan hjälpa mig att förstå hur jag ska räkna ut vid vilken skillnad mellan duk och lins som lensshift är 0?
http://panasonic.net.../positions.html
MVH Niklas
Postad 07 februari 2010 - 09:01
Postad 09 februari 2010 - 21:47
Jag måste revidera lite av det jag skrev tidigare angående focus.Jag tycker att min ae4000 är lite oskarp när den precis har slagits på, men blir bättre efter ett tag (har inte klockat hur lång tid det tar men upp till 15-20min tror jag det kan ta innan det är helt ok). På själva bilden ser jag inte detta, men på text och det inbyggda focus testmönstret. Fast det kanske är normalt att det tar ett tag innan full focus åstadkommits, men det var aldrig något jag upplevde på min förra projje (Sanyo Z4).
Jag har alltid satt tillbaka linsskyddet efter jag använt projjen och har nu kommit på att jag nog ändrat focus lite vid ditsättandet och/eller avtagandet. Nu när jag lagt linsskyddet i en låda tycker jag projjen håller focus bättre när jag precis slagit på den, men blir ju fortfarande lite bättre när den blivit varm.
Postad 09 februari 2010 - 23:28
men som borde passa på AE4000 också.
https://eww.pavc.pan...s/etpce2000.pdf
Vad tror ni skulle denna även dämpa fläktljudet ???
Finns att köpa i US för 80$
Postad 10 februari 2010 - 09:36
Den finns nämnd som tbh till AE-4000 så den ska funka till den också, http://panasonic.net...ccessories.htmlHar tidigare skrivit om störande ljud som reflekteras bakåt, hitta detta cable cover som egentligen är till för AE2000
men som borde passa på AE4000 också.
https://eww.pavc.pan...s/etpce2000.pdf
Vad tror ni skulle denna även dämpa fläktljudet ???
Finns att köpa i US för 80$
Jag kan tänka mig att den kåpan dämpar bakåtriktat fläktljud. 80 USD för en plastbit, lägg till frakt + tull + moms så landar vi på 800 SEK. Känns väldigt dyrt kan jag tycka. Den kanske går att hitta i Sverige eftersom det är en generell kåpa för flera modeller.
Postad 11 februari 2010 - 02:40
Postad 11 februari 2010 - 09:35
Skärpan har faktiskt blivit bättre med fler timmar på projektorn, nu ser det riktigt skarpt ut. Jag tror att en viss del är vanesak från att gå från en 42" Tv till 92" duk. Man ser verkligen filmen på ett annat sätt.
Testade att höja duken 1m men det syntes ingen skillnad, så lenshiften var det nog inget problem med.
Vad gäller ljud så hör jag det inte alls om jag verkligen inte lyssnar efter det, har projekorn monterad i taket ovanför soffan.
Postad 11 februari 2010 - 12:00
Min sitter i taket kör eco-mode, och jag sitter ca 1 meter snett bakom och störs, är ett mer "blåsande" ljud inget "susande".
En sak till när bilden är svart, ingen input på HDMI, går fläkten upp i högvarv, ska det va så ?
Postad 11 februari 2010 - 12:43
När ni skriver att ni knappt hör projektorn börjar jag fundera om min fläkt/proj är defekt.
Min sitter i taket kör eco-mode, och jag sitter ca 1 meter snett bakom och störs, är ett mer "blåsande" ljud inget "susande".
En sak till när bilden är svart, ingen input på HDMI, går fläkten upp i högvarv, ska det va så ?
Vid ingen input så går fläkten upp I högvarv även hos mig.
Postad 16 februari 2010 - 09:30
Eftersom fläktljudet går bakåt och du sitter bakom projjen gissar jag att du störs mer än oss som har projjen rakt ovanför eller straxt bakom oss. Om du som test sätter dig på en stol mitt under eller lite framför projjen, låter den lika mycket då?När ni skriver att ni knappt hör projektorn börjar jag fundera om min fläkt/proj är defekt.
När det gäller svart bild, dvs. ingen input, så går fläkten på högvarv hos mig också så det är nog som det ska.
Postad 16 februari 2010 - 17:55

Har nu noterat att fläkten faktiskt går på högre varv pga av tak montering upp och ner.
När jag skiftar front/ceiling och front/desk är det senare något tystare.
Är väl bara att gilla läget, men ska försöka få till någon ljuddämpning bakom projektor för att dämpa bakåt riktat fläkt ljud.
Blir nog svårt att få till någon snygg lösning dock.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar