* Officiell tråd - Epson EH-TW3200 *
2454 svar till detta ämne
Postad 24 november 2010 - 19:01
Dafve
-
Dafve
-
Användare
-
-
202 inlägg
Fick min TW3200 ikväll. Verkar fungera fint än så länge. Har inte hunnit leka så mycket med inställningarna än dock. Om det är något man ska klaga över så är det ljudnivån. Trodde den skulle vara betydligt tystare än min gamla Panasonic AX-100 så mycket som folk pratar om hur tyst dom nya projektorerna är. Men men... tyvärr så låter den i princip lika mycket. IRIS:en tycker jag stör mer på TW3200 än den gamla.
Men till det stora hela så är TW3200 en väldigt prisvärd projektor! Känns som att jag gjorde ett bra val. Funderade ett tag på TW3600 och AE4000, men eftersom jag har ett vanligt vardagsrum med vitt tak och ströljus så känns valet mycket bra, ångrar mig inte!
Den låter betydligt mer när man har Front/ceiling inställt i settings. Många projektorer verkar vara så att fläkten varvar upp när man takmonterar dom. Testade igår att Rotera skärmen i grafikkortets drivrutiner (ett Radeon HD5450) och valde sedan bara front. Funkade prima, projektorn blev i princip knäpptyst, men bytte tillbaka för säkerhets skull. Den gamla projjen, z4, tappade jag respekten för efter nåt år och ställde då in fläktläget på lågt för ceilingmount och körde sedan på så i tre år utan problem. Edit. Det ska tilläggas att Z4an hade en servicemenu där detta gick att ställa in. Vet ej om 3200an har detta?
Redigerat av Dafve, 24 november 2010 - 19:03.
Postad 24 november 2010 - 23:28
RichardM3
-
RichardM3
-
Användare
-
-
175 inlägg
Den låter betydligt mer när man har Front/ceiling inställt i settings. Många projektorer verkar vara så att fläkten varvar upp när man takmonterar dom. Testade igår att Rotera skärmen i grafikkortets drivrutiner (ett Radeon HD5450) och valde sedan bara front. Funkade prima, projektorn blev i princip knäpptyst, men bytte tillbaka för säkerhets skull. Den gamla projjen, z4, tappade jag respekten för efter nåt år och ställde då in fläktläget på lågt för ceilingmount och körde sedan på så i tre år utan problem.
Edit. Det ska tilläggas att Z4an hade en servicemenu där detta gick att ställa in. Vet ej om 3200an har detta?
Ahhh på det viset. Tack, bra att veta. Kanske provar nån gång =)
Postad 25 november 2010 - 08:31
Pretorian
-
Pretorian
-
Forumräv
-
-
772 inlägg
Damn!!!... såg lite på BD-versionen (bioversionen) av Avatar igår. Vilken bild! ... jag fick nästan tårar (jag sa "nästan"!). Bad flickvännen titta på bilden men hon såg ingen skillnad jämfört med min 6 år gamla PJ.
Vad häftigt att man kan få sån bild med denna PJ på ca 100 tum. Hoppas det finns fler BD-filmer med denna kvalité.
Postad 25 november 2010 - 14:06
walkiii
-
walkiii
-
Mästare
-
-
3 023 inlägg
beställde en 3200 igår och jag väntar spänt på att få hem den! Hoppas bara att den är bra...
Postad 25 november 2010 - 15:31
Dafve
-
Dafve
-
Användare
-
-
202 inlägg
Damn!!!... såg lite på BD-versionen (bioversionen) av Avatar igår. Vilken bild! ... jag fick nästan tårar (jag sa "nästan"!). Bad flickvännen titta på bilden men hon såg ingen skillnad jämfört med min 6 år gamla PJ.
Vad häftigt att man kan få sån bild med denna PJ på ca 100 tum. Hoppas det finns fler BD-filmer med denna kvalité.
Ställ henne i kö för ögonoperation för tusan!
Postad 25 november 2010 - 21:27
MrLelle
-
MrLelle
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Grymt fick min TW3200  lev idag och den klara de första snabb testet (bra bild) . Min var riktigt tyst, inget oljud allt utan endast ett litet ssssssss-ljud. Takfästet fick en retur resa till Elgiganten idag oxå (sådan #%&&#¤ -skit) skrev ett krav att jag önskade VPM140W istället efter som detta är passande til 3200:an dessutom samma pris 895:-. Nu är det bara att vänta och se om jag får detta stället! Någon annan som fått nytt takfäste?
Postad 25 november 2010 - 22:34
Unregistered31318
-
Unregistered31318
-
Amatör
-
-
58 inlägg
! Någon annan som fått nytt takfäste?
Dom har inte hört av sig ännu som dom lovade.hoppas imorgon. Hur gjorde du med returfrakten? man vill ju stå för någon frakt på felaktig vara.
Postad 25 november 2010 - 22:35
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1 866 inlägg
Dom har inte hört av sig ännu som dom lovade.hoppas imorgon. Hur gjorde du med returfrakten? man vill ju stå för någon frakt på felaktig vara.
Man bör kunna åka in till butik och byta.
Postad 26 november 2010 - 07:53
roake
-
roake
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Citera(Raskus @ Nov 19 2010, 20:00 ) * Har de samma ruttna policy som tidigare att den nya lampan får du bara några månaders garanti på, eller är det 3 år på den nya också? https://www.minhembi...howtopic=247413
ujujuj vore riktigt illa i så fall. Nu har jag bra kontakt med den lokala återförsäljaren så jag hoppas att den kan klassas som en DOA.
Ny proj är skickad, skönt då behöver man inte bekymra sig om lampgarantin iaf.
Redigerat av roake, 26 november 2010 - 07:53.
Postad 26 november 2010 - 09:06
MrLelle
-
MrLelle
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Ringde Elgiganten och gnällde på att takfästet ej motsvarade de som var i beställningens packetet- De skickade en returfraktsedel via mailen . Jag skrev ut denna och klistra på bara! (rekomenderade dom att jag önskade VPN140W istället. Man bör kunna åka in till butik och byta.
Detta frågade jag vid mitt samtal med dom men icke sa hon! Varpå jag fick returfraktsedel!  blev ju lite Xtra jobb men hoppas att jag får den nya jag önskar (det är ju lika dyrt enligt hemsidan 895:-)
Postad 26 november 2010 - 17:09
Yamahaha
-
Yamahaha
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Angående tak/väggfäste som följde med och inte passade så var jag inne i fysisk butik på tisdagen och pratade med en säljare. Detta efter att jag kontaktat kundtjänst på internet och de visste inte hur de skulle lösa situationen. Enligt dom var det ok att belasta en fysisk butik med problematiken.
Tyvärr så säljer inte den fysiska butik jag besökte projar och säljaren visste inte vilket fäste som skulle kunna passa.
Han lovade att höra av sig dagen efter(onsdag) och idag(fredag) fick jag ett sms från kundtjänst ElGiganten,
"Hej bäste kund. Vi jobbar med att huitta en lösning med erat takfäste till er projektor. vi återkopplar nästa vecka.Ha en bra dag"
Nu är bara problemet att jag skall fästa min proj i väggen, inte taket. Så jag har ingen nytta av ett takfäste. Detta upplyste jag även säljaren i butik om.
Hur går det för er andra. har ni fått något svar från ElGiganten ännu angående fästet?
Postad 26 november 2010 - 17:15
Henke811
-
Henke811
-
Användare
-
-
158 inlägg
Angående tak/väggfäste som följde med och inte passade så var jag inne i fysisk butik på tisdagen och pratade med en säljare. Detta efter att jag kontaktat kundtjänst på internet och de visste inte hur de skulle lösa situationen. Enligt dom var det ok att belasta en fysisk butik med problematiken. Tyvärr så säljer inte den fysiska butik jag besökte projar och säljaren visste inte vilket fäste som skulle kunna passa. Han lovade att höra av sig dagen efter(onsdag) och idag(fredag) fick jag ett sms från kundtjänst ElGiganten,
"Hej bäste kund. Vi jobbar med att huitta en lösning med erat takfäste till er projektor. vi återkopplar nästa vecka.Ha en bra dag"
Nu är bara problemet att jag skall fästa min proj i väggen, inte taket. Så jag har ingen nytta av ett takfäste. Detta upplyste jag även säljaren i butik om.
Hur går det för er andra. har ni fått något svar från ElGiganten ännu angående fästet?
Jag fick exakt samma svar som dig. återstår att se vad det blir för fäste man får ifrån EG, spelar egentligen ingen roll då ja åkte och köpte ett annat fäste!
Postad 26 november 2010 - 18:01
Unregistered31318
-
Unregistered31318
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Angående fästetJag blev uppringd av elgiganten idag (dom visste till och med om tråden här) Enligt honom jobbar dom på en lösning tillpå måndag, så tisdag tidigast med beslut. Sedan tror jag det blir svårt att hitta ett stativ med samma funktioner och finnesser i deras sortiment. Han sa även att han hade det här fästet privat och tyckte det var ett bra färste.. Javisst om det passar och har tyngdpunkten helt rätt ja! Då kanske det är ett "bra" stativ. Så tidigast tisdag kan vi som berörs se en lösning på detta problem. Jag återkommer om jag får mer info från EG. mvh jens
Postad 26 november 2010 - 20:19
Anomander
-
Anomander
-
Rookie
-
8 inlägg
Satte upp min proj förra veckan, har inte ens tittat i 10 timmar och nu när kidsen satt o spelade wii/xbox så helt plötsligt sa det bara poff!! Svart i rutan och "lamp" började blinka rött. Vad är oddsen för det?
Skulle ha kalas i helgen för grabben, han har bjudit in polarna på bio kväll men nu skiter det sig ju.... Finns ju inte en chans att få tag på en lampa nu 
Detta hände mig också, för ca 20 minuter sen. Köpte min förra tisdagen men inte använt den mer än 10 timmar. Mindre kul. Så imorn blir det en tripp till Netonnet för reklamation. Tråkigt är det och man kan fråga sig vad Epson har för QA egentligen. Edit: Var o hämtade ut en ny tw-3200 hos Netonnet idag. Troligtvis var det nån defekt på den första jag hade för bilden på den nya (out of the box) är så otroligt mycket bättre än den innan. O då tyckte jag ändå att den första hade bra bild
Redigerat av Anomander, 27 november 2010 - 23:43.
Postad 27 november 2010 - 06:39
mr richards
-
mr richards
-
Forumräv
-
-
903 inlägg
Detta hände mig också, för ca 20 minuter sen. Köpte min förra tisdagen men inte använt den mer än 10 timmar. Mindre kul. Så imorn blir det en tripp till Netonnet för reklamation. Tråkigt är det och man kan fråga sig vad Epson har för QA egentligen.
bedrövligt sanslöst är väl rätta ordet. man tror inte att det är möjligt, 10 timmars brinntid på lampan.
Postad 29 november 2010 - 01:43
Mikolino
-
Mikolino
-
Veteran
-
-
2 008 inlägg
Inte haft tid o möjlighet att testa min så ingående, men hålelr på med detta för fullt nu! trodde jag hade kraftiga panelfel innan, att dom inte va aillignade riktigt, men det verkar visa sig att jag hade fipplat på "skärpan" för mycket löste sig i princip med en factory reset,
Men.. jag har problem med fokus, kör jag native 1080p från datorn så är det klart o fin på högra delen, men i princip oläsbar text på vänstra!
någon mer med detta kvalitetsproblemet?
Postad 29 november 2010 - 07:24
Karamasha
-
Karamasha
-
Beroende
-
-
1 269 inlägg
Inte haft tid o möjlighet att testa min så ingående, men hålelr på med detta för fullt nu! trodde jag hade kraftiga panelfel innan, att dom inte va aillignade riktigt, men det verkar visa sig att jag hade fipplat på "skärpan" för mycket löste sig i princip med en factory reset,
Men.. jag har problem med fokus, kör jag native 1080p från datorn så är det klart o fin på högra delen, men i princip oläsbar text på vänstra!
någon mer med detta kvalitetsproblemet?
Använder du mycke lensshift? /karra
Postad 29 november 2010 - 09:10
FFgaming
-
FFgaming
-
Rookie
-
4 inlägg
Tjenare. I fredags köpte även jag en 3200 och när jag hade monterat den och började använda den märkte jag att bildytan är lite konstig. Bilden är helt rak upptill och i kanterna men längst ned går blir bilden större på högra sidan, det är som att den börjar gå ned efter halva kanten och sen går den lite nedåt, jag har mätt upp en diff på 3 cm mellan högra och vänstra kanten. Alltså högra kanten är 3 cm större än den vänstra, detta är på 104".
Projektorn står på en hylla som är i övre kanten av duken om det skulle va nån hjälp.
Nån som har samma problem eller koll på vad det kan va?
Postad 29 november 2010 - 10:14
Karamasha
-
Karamasha
-
Beroende
-
-
1 269 inlägg
Tjenare. I fredags köpte även jag en 3200 och när jag hade monterat den och började använda den märkte jag att bildytan är lite konstig. Bilden är helt rak upptill och i kanterna men längst ned går blir bilden större på högra sidan, det är som att den börjar gå ned efter halva kanten och sen går den lite nedåt, jag har mätt upp en diff på 3 cm mellan högra och vänstra kanten. Alltså högra kanten är 3 cm större än den vänstra, detta är på 104".
Projektorn står på en hylla som är i övre kanten av duken om det skulle va nån hjälp.
Nån som har samma problem eller koll på vad det kan va?
Projektorn står snett mot duken, eller så lutar den åt något håll. Kolla med vattenpass att den står rakt. /karra
Postad 29 november 2010 - 12:13
FFgaming
-
FFgaming
-
Rookie
-
4 inlägg
Tack Karra!
Ska kolla när jag kommer hem.
Man känner sig som nyfödd nu igen när man skaffat projje för första gången. För övrigt så är jag grymt nöjd med den!
Bilspel fick en helt ny känsla.
Postad 29 november 2010 - 12:37
Jonas_L
-
Jonas_L
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Missfärgning: På min 3200 så blir bilden markerat gröntonad mot högerkanten och markerat rödtonad mot vänsterkanten. Felplacerade LCD-element? Annat? Upptäckte det när jag körde ett spel som råkar ha en statusskärm med helvit bakgrund och efter det ser man det förstås även i vanliga filmer. Går det att justera? Hur mycket skall man tolerera? Reparation eller byte?
Kör lite lensshift, men inte fullt ut i kanten. Det är inte störning i kablar, får samma effekt med XBOX (komponent) och PS3 (HDMI).
Förutom detta är jag grymt nöjd. 95"-duk på tre meters avstånd ger en bio-lik upplevelse och om man släcker i rummet så känns svärta och kontrast toppen - men jag har inte sett andra projektorer (förutom små konferens-projar) . Och jo, GT5 kändes inte fel i 95" med surround och aktiv bas!
Postad 29 november 2010 - 13:20
walkiii
-
walkiii
-
Mästare
-
-
3 023 inlägg
Monterade upp min projje idag, måste säga att jag är otroligt nöjd med den, och då är det "out of the box" och komponent kabel. väntar på min hdmi kabel från hifi huset. ska fixa mig en DVE skiva, så man kan ställa in bilden ordentligt.
hade oxå "problem" med att bilden va större i en hörnet först, men det va bara att vrida lite på projjen så blev det bra.
Postad 29 november 2010 - 17:00
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Text från mitt omdöme på Prisjakt: Min första projektor och jag kan bara säga att jag är oerhört imponerad av den. Sitter drygt 3,20 cm från en 104" ramspänd Kingpin-duk och jag kan bara säga BIO! Svärtan kan bli bättre, men allvarligt, för en projektor som kostar under 10 000 kr så är det en helt galen prestanda man får!
Som amatör och utan att ha vetat någonting så tycker jag nog att jag har fått upp den fint på väggen och jag är mycket "nöjd" med bildinställningarna redan "out of the box", vilket i mitt fall är "Cinema", som jag tycker ger bäst färger. Lite mörkare, men lite bättre.
Jag har drömt om en projektor tillsammans med min 5.1-uppsättning från Yamaha och jag kan bara säga att jag aldrig - ALDRIG - kommer kunna gå tillbaka till en vanlig TV igen. Aldrig...
Uppdatering på omdömet kan komma, men i dagsläget så kan jag i alla fall inte höja betyget mer än jag redan har gjort.
Postad 29 november 2010 - 18:33
Dafve
-
Dafve
-
Användare
-
-
202 inlägg
Missfärgning: På min 3200 så blir bilden markerat gröntonad mot högerkanten och markerat rödtonad mot vänsterkanten. Felplacerade LCD-element? Annat? Upptäckte det när jag körde ett spel som råkar ha en statusskärm med helvit bakgrund och efter det ser man det förstås även i vanliga filmer. Går det att justera? Hur mycket skall man tolerera? Reparation eller byte?
Kör lite lensshift, men inte fullt ut i kanten. Det är inte störning i kablar, får samma effekt med XBOX (komponent) och PS3 (HDMI).
Förutom detta är jag grymt nöjd. 95"-duk på tre meters avstånd ger en bio-lik upplevelse och om man släcker i rummet så känns svärta och kontrast toppen - men jag har inte sett andra projektorer (förutom små konferens-projar) . Och jo, GT5 kändes inte fel i 95" med surround och aktiv bas!
Min 3200 har en gröntoning vid vänster nedre hörn som syns mot vit bakgrund. Den är svagt gröntonad vid andra hörnet. Om man kollar noga med helvit bakgrund ser man ju även att det vita inte är helt homogent. Det finns områden mitt i bilden som är svagt rödfärgade. Dock är det inget jag tänker reklamera då jag inte kan se det vid filmvisning trots att jag vet om det. Jag har dock inte kollat än på nån svartvit film och jag antar man ev skulle se det då. Jag har dock sett värre på olika lcd-projjar. En z2000 som hade mkt kraftiga röda missfärgningar så den fick en polare reklamera. Z3000 som hade bytte upp sig till var inte helt perfekt den heller. Z4an som jag har var röd på hela högra sidan och gröna på andra. Detta syntes när man kollade på svartvita filmer men inte för färgfilmer. Jag tror man får leva med missfärgning då färginhomogenitet för lcd-projjar verkar vara vanligt förekommande. Ser du du missfärgningarna vid vanligt filmtittade skulle jag dock reklamera, där går nog gränsen.
Postad 29 november 2010 - 19:17
walkiii
-
walkiii
-
Mästare
-
-
3 023 inlägg
nya bilder i galleriet. blev nöjd med monteringen. Väntar dock på nya HDMI kabeln, så har en tillfällig komponent.
Postad 29 november 2010 - 20:48
Pretorian
-
Pretorian
-
Forumräv
-
-
772 inlägg
Jag har haft min 3200 ett par veckor men nu ser jag en ring som är lite ljusare än övriga delar. Den syns endast när det är svart och den är ner mot vänstra hörnet. Ca 5x5 cm. Jag trodde först det var en spegling från något som reflekterades på duken men den syns bara när projektorn är igång.
Den ligger precis i kanten när jag ser 2.35-filmer. Lite störande faktiskt men jag vet inte vad jag ska göra. Tips?
Postad 29 november 2010 - 22:44
Mikolino
-
Mikolino
-
Veteran
-
-
2 008 inlägg
Använder du mycke lensshift? /karra
Ytterst lite, men har inget val när det gäller det! den hamnar framför en dörr om jag ska ha de äkta sweetspothängd!
Postad 29 november 2010 - 23:40
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4 536 inlägg
Står/hänger projektorn helt hundra vågrätt mot duken då Mikolino?
Pretorian: Kan det vara damm månntro?
Postad 30 november 2010 - 08:57
Pretorian
-
Pretorian
-
Forumräv
-
-
772 inlägg
Pretorian: Kan det vara damm månntro?
Det är ju möjligt men jag tror inte jag hade några såna störningar på min tidigare projektor och den dammtvättade jag aldrig. Hur tar man bort damm bäst på en PJ?
Postad 30 november 2010 - 12:16
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
En moderator får gärna göra tråden officiell.
Postad 30 november 2010 - 17:04
Yamahaha
-
Yamahaha
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Någon som fått svar från Elgiganten angående tak/väggfästet?
De skulle ju svara denna vecka hur de skulle lösa problemet.
Kan ju annars bara säga att det är grym bild på projen.
Postad 30 november 2010 - 21:26
Filjon
-
Filjon
-
Rookie
-
1 inlägg
Någon som fått svar från Elgiganten angående tak/väggfästet? De skulle ju svara denna vecka hur de skulle lösa problemet.
Kan ju annars bara säga att det är grym bild på projen.
jag har pratat med dem idag och dem har fixat ett nytt fäste, jag avbeställde mitt och köpte ett annat istället så nu skickar dem mig ett fäste kostnadsfritt för alla problem, Tack elgignaten men lite sent tyvärr
Postad 01 december 2010 - 10:43
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7 899 inlägg
En moderator får gärna göra tråden officiell. 
Sagt och gjort!
Postad 01 december 2010 - 15:40
Mikolino
-
Mikolino
-
Veteran
-
-
2 008 inlägg
Jo, det gör den,(hänger) har kollat så noga ja kunnat med pass, skiljer kanske nån grad på nån ledd, (är svårt och passkolla)
Postad 01 december 2010 - 19:51
walkiii
-
walkiii
-
Mästare
-
-
3 023 inlägg
nu är monteringen av projektor och kablar färdigt. kalibrerad med DVE HD Basics. Måste säga att jag är väldigt nöjd med detta köp. titta gärna på bilderna o kommentera.
Postad 02 december 2010 - 11:41
Yamahaha
-
Yamahaha
-
Amatör
-
-
70 inlägg
jag har pratat med dem idag och dem har fixat ett nytt fäste, jag avbeställde mitt och köpte ett annat istället så nu skickar dem mig ett fäste kostnadsfritt för alla problem, Tack elgignaten men lite sent tyvärr
Sa dom vilket fäste de fixat? Var det ett kombinerat tak/väggfäste? Dvs ett sådant som ingick i köpet , eller bara ett takfäste? Jag har nämligen fortfarande inte fått något besked från Elgiganten. uruselt. Blir ett nytt mail idag till Elgiganten.
Postad 02 december 2010 - 18:28
applehorn
-
applehorn
-
Användare
-
-
176 inlägg
Går och funderar ifall man ska uppgradera sig på projfronten. 
Dock så är jag riktigt nöjd med min nuvarade projje men är inne på slutet av andra lampan och har
lite problem med damm i den. Så frågan är ny lampa för ca 2500:- eller ny projje för 10 000:-?
Någon som bytt upp sig till denna som har haft en Hitachi pjtx200 innan?
Är den mycket vassare? Funderingar kring det?
/applehorn
Postad 02 december 2010 - 19:00
Dafve
-
Dafve
-
Användare
-
-
202 inlägg
Går och funderar ifall man ska uppgradera sig på projfronten.  Dock så är jag riktigt nöjd med min nuvarade projje men är inne på slutet av andra lampan och har lite problem med damm i den. Så frågan är ny lampa för ca 2500:- eller ny projje för 10 000:-?
Någon som bytt upp sig till denna som har haft en Hitachi pjtx200 innan?
Är den mycket vassare? Funderingar kring det?
/applehorn
Din Hitachi är nog mycket nära Sanyo Z4 som jag hade tidigare. Se min mini-review nedan.  Kommer här med ett litet mera uppdaterat omdöme om tw3200'an. Lade även in detta på prisjakt. Epson tw3200 mini review Hade en Sanyo Z4 (720p) tidigare och denna är ett kliv framåt helt klart. Kan man inte mörklägga ordentligt/har ett ljust rum är det nog inte lönt att lägga mer pengar på en projektor än vad tw3200 kostar. En lösning kan kanske vara en högkontrastduk med riktat ljus men dom kostar tyvärr. Ett ljust rum gör att kontrasten i många scener inte är bättre än på Z4'an. Den bättre kontrasten märks framförallt av i ganska mörka samt i ljusa scener. Scener med blandat mörkt och ljust lider tyvärr, så där hjälper det inte med en 5 år nyare projektor. * Skärpan är bra på mitt exemplar med ca 0.5 raders konvergensfel i vertikal led och obefintligt konvergensfel i horisontell led. Det märks stor skillnad på 1080p material och 720p. 720p blir endast marginellt skarpare än på en 720p-projektor, även med uppskalning. * Kontrasten upplevs som mycket bra i rätt scener då inte ett ljust vardagsrum ställer till det. * Färgerna upplevs som mycket bra och naturliga utan någon tweakning. Här har det hänt mycket på 5 år. Cinema och natural-lägena är kanske de mest användbara. Dock upplever jag att hudtoner drar något åt det röda hållet i mörkare scener. X.V color kan även det vara användbart om man inte gillar mustiga färger. * Svärtan är tillräckligt bra för att mörka scener oftast ska kännas djupa. Det finns några tillfällen i mörka filmer (tex Harry Potter och halvblodprinsen) då svärtan inte når hela vägen. * Den automatiska irisen är oftast tyst men kan leva om en del vid mycket snabba bildväxlingar. Tex om man öppnar ett förminskad fönster i Windows med mörk bakgrund. Vid filmvisning har jag endast hört irisen vid ett fåtal tillfällen. Irisen jobbar oftast obemärkt, men kan vid enstaka fall märkas under mycket mörka scener, tex då Harry och Dumbledore är i grottan i halvblodsprinsen (om ni har sett den). Irisen på Z4an gjorde ofta att undertexterna inte så vita ut. Dock sköter sig irisen på tw3200an exemplariskt och vita undertexter ser vita ut, även i mörka scener. * Rättvänd är ljudnivån obefintlig. Takmonterad är den inte helt tyst och tänker man på det kan det något dova ljudet upplevas störande i ett tyst rum. Dock har jag inte upplevt det som störande under filmvisning. * Fjärrkontrollen är stor med tydliga knappar och belysning. * Summering. Epson Tw3200 ger en mycket bra bild för litet pengar. Se till att du fixar bra duk och mörkläggning innan du köper dyrare projektor.
Postad 02 december 2010 - 19:25
applehorn
-
applehorn
-
Användare
-
-
176 inlägg
Tackar Dafve, mycket trevlig läsning!
Vore intressant dock att höra ifrån någon (ifall det finns någon) som har bytt från hitachi pjtx200 till denna och
kan göra lite intressanta jämförelser!
/applehorn
Postad 02 december 2010 - 20:34
Unregistered31318
-
Unregistered31318
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Hej Alla,
Jag lämnade tillbaka min proj till elgiganten idag.. tyckte dom var urusla med att fixa fram takfäste vilket avgjorde.
2:a skälet var att steget från min nuvarande Panna ax200 var för litet.. Svärtan var till och med sämre, i övriga punkter var epson bättre som skärpa, djup osv "out of the box"
Annars känns det som ett bra köp!
Postad 02 december 2010 - 22:10
Sa dom vilket fäste de fixat? Var det ett kombinerat tak/väggfäste? Dvs ett sådant som ingick i köpet , eller bara ett takfäste? Jag har nämligen fortfarande inte fått något besked från Elgiganten. uruselt. Blir ett nytt mail idag till Elgiganten.
Jag pratade med kundtjänst på Elgiganten igår och enligt dem så kommer de nu i slutet av veckan eller i början av nästa vecka automatiskt skicka ut detta takfäste till alla som köpt paketet: http://www.elgigante...ackets-takfaste/Arvid
Postad 02 december 2010 - 23:01
Yamahaha
-
Yamahaha
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Jag pratade med kundtjänst på Elgiganten igår och enligt dem så kommer de nu i slutet av veckan eller i början av nästa vecka automatiskt skicka ut detta takfäste till alla som köpt paketet:
http://www.elgigante...ackets-takfaste
/Arvid
Men det är ju exakt samma fäste som innan, det enda som skiljer är att det går att justera höjden på det senare!
Postad 02 december 2010 - 23:33
Prins_John
-
Prins_John
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej,
Vi har precis skaffat en Epson EH-TW3200 till hushållet. Dock så har vi problem när vi ska använda HDMI-kablar, vi får ingen signal. Först testade vi en kabel på 10 m och trodde att det var den som var boven (med tanke på längden), alternativt tv-boxen. Så var inte fallet, för vi testade även med en kabel på 1 m och det blev ingen skillnad. Vi fick bild en stund på boxen, under startfasen. Den försvann dock när själva tv-bilden skulle komma. Vi testade även att koppla in en DVD med HDMI-anslutning, inget napp där heller.
Har ni någon aning om vad felet kan bero på? Några tips eller idéer på vad man ska testa? Kan tillägga att det är vår första projektor, så det kan bero på ett amatör fel.
Tack på förhand.
Postad 02 december 2010 - 23:58
MrLelle
-
MrLelle
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Men det är ju exakt samma fäste som innan, det enda som skiljer är att det går att justera höjden på det senare!
Precis .. får jag detta så blir det .. Att häva köpet pga detta klarar garanterat bara 10 kg som det förra! Jag önskar att Elgiganten kunde lev VPN140W som kostade det samma (895:-) och skall enligt andra här funka fin fint!  det borde inte var några problem för dom.
Postad 03 december 2010 - 07:55
roake
-
roake
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Hej,
Vi har precis skaffat en Epson EH-TW3200 till hushållet. Dock så har vi problem när vi ska använda HDMI-kablar, vi får ingen signal. Först testade vi en kabel på 10 m och trodde att det var den som var boven (med tanke på längden), alternativt tv-boxen. Så var inte fallet, för vi testade även med en kabel på 1 m och det blev ingen skillnad. Vi fick bild en stund på boxen, under startfasen. Den försvann dock när själva tv-bilden skulle komma. Vi testade även att koppla in en DVD med HDMI-anslutning, inget napp där heller.
Har ni någon aning om vad felet kan bero på? Några tips eller idéer på vad man ska testa? Kan tillägga att det är vår första projektor, så det kan bero på ett amatör fel. 
Tack på förhand.
Jag är visserligen amatör jag med, men jag gjorde inget speciellt för att få bild. Bara kopplade in HDMI kabeln i projjen och i mitt fall Blu-ray spelaren och fick bild direkt. Behövde inte ens välja ingång på fjärrkontrollen. Har du provat båda HDMI ingångarna?
Postad 03 december 2010 - 08:03
Colonel
-
Colonel
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
Hej,
Tack på förhand.
En kanske dum fråga men: har du ställt in HMDI som signaltyp på dvdspelare och tv-box?
Postad 03 december 2010 - 10:12
Prins_John
-
Prins_John
-
Rookie
-
3 inlägg
En kanske dum fråga men: har du ställt in HMDI som signaltyp på dvdspelare och tv-box?
Letade som en galning i menyerna för boxen, men hittade ingenting (om man inte letade efter SF anytime och "FunZone"). Det visade sig att man var tvungen att gå in i en meny då boxen startar, annars kom man inte åt menyn, för att ange signaltypen. Fanns inget i manualen som visade hur man gjorde det och kollade man på canal digitals hemsida så var det enligt dem "bara" att koppla in.  Nu har jag inte hunnit testa om det funkar ännu, men det går säkert *ähum* bättre.
Postad 04 december 2010 - 10:06
Movie-L
-
Movie-L
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Citera(Yamahaha @ Dec 2 2010, 11:41 ) Sa dom vilket fäste de fixat? Var det ett kombinerat tak/väggfäste? Dvs ett sådant som ingick i köpet , eller bara ett takfäste? Jag har nämligen fortfarande inte fått något besked från Elgiganten. uruselt. Blir ett nytt mail idag till Elgiganten. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Jag pratade med kundtjänst på Elgiganten igår och enligt dem så kommer de nu i slutet av veckan eller i början av nästa vecka automatiskt skicka ut detta takfäste till alla som köpt paketet: http://www.elgigante...ackets-takfaste/Arvid Men det är ju exakt samma fäste som innan, det enda som skiljer är att det går att justera höjden på det senare!
Jag har också fått information per mail om att dem kommer att leverera detta takfäste istället. Men det var ju armarna som fäster mot projektorn som var för korta på det första fästet man fick, som Yamahaha skriver. Inte armen som man fäster mot taket, -Detta har ju aldrig varit ett problem. Just detta har jag väldigt tydligt och utförligt informerat elgigantens kundservice om i flera mail. Om man går in på elgigantens hemsida och jämför dessa två fästen, tex trycker på bilden, så verkar det vara samma mått/längd på armarna man skruvar fast i själva projektorn?!? -Hur är det med er andra som har varit i kontakt med dem, har ni också förklarat för dem det egentliga problemet?, eller har ni bara reklamerat det som "felaktigt"?-Väntar fortfarande på mitt, är det någon som redan har fått det nya takfästet som kan bekräfta om det fungerar?Hoppas innerligt nu att det fungerar, projektorn ligger ju nu bara nerpackad i kartongen och väntar på att få komma igång. Tacksam för svar.
Redigerat av Movie-L, 04 december 2010 - 11:17.
Postad 04 december 2010 - 10:20
Rutger6
-
Rutger6
-
Användare
-
-
201 inlägg
Fick hem projektorn i torsdags, kablar och duk är uppsatta.
Gjorde en hemmakalibrering med Blu-ray DVE:en. Tycker att resultatet blev bra. Har aldrig haft projektor innan, har använt Panasonic PX80 tidigare, färger och kontrast tycker jag blev riktigt bra efter kalibrering, men svärtan blev inte lika bra, nu har jag bara Panasonicen att jämföra med, men jag antar att man behöver klättra upp rätt så mycket i pris eller välja en DLP-projektor, för att få bättre svärta?
Är det någon som kan svara på om detta är rätt: När man använder testmönstret på DVE-skivan för att ställa in brightness så går det inte att få fram de yttersta svarta staplarna, betyder det att 3200 inte kan visa Blacker than black? Om så är fallet är det något att hänga läpp över?
Jag får fram de yttersta svarta staplarna när jag kör samma mönster på tvn, så recievern eller blu-rayspelaren är inte begränsningarna.
Postad 04 december 2010 - 10:35
Mars
-
Mars
-
Forumräv
-
-
752 inlägg
Även duk i kombination med rummets färgsättning är fundamentalt viktiga för vilken kontrast / svärtanivå man uppnår i ett rum.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|