Jag har en F8505 och snygg, nja kanske inte men väldigt bra bild är det.
Jo, det senare stämmer ju absolut. Av ren nyfikenhet, varför valde du just F8505 och vilka funderade du mellan?
46 relaterade trådar
Postad 07 juli 2013 - 23:00
Jo, det senare stämmer ju absolut. Av ren nyfikenhet, varför valde du just F8505 och vilka funderade du mellan? Postad 08 juli 2013 - 06:50 Redigerat av junkan, 08 juli 2013 - 06:54. Postad 08 juli 2013 - 18:31 Har sett precis samma sak tidigare när jag testat F8500, samtidigt är det få recenssioner som tagit upp det hela vad jag sett, men gissningsvis har dom kanske utgått från just filmläget. Postad 08 juli 2013 - 21:41
Ecofunktionerna har väl inget med det att göra, dom gör väl bara att ljusstyrkan dras ner? Postad 08 juli 2013 - 21:49 Hursomhelst så är jag mycket nöjd och tänker inte övertyga någon, det är fritt val att välja det man själv tycker passar de egna preferenserna. Redigerat av junkan, 08 juli 2013 - 21:49. Postad 08 juli 2013 - 21:55
OK, så din poäng var att problemen blir mindre med lägre ljusstyrka, efter att jag sagt att de verkar öka med ökad ljusstyrka? ![]() Gissar att det snarare har med detta att göra: "The Samsung PS64F85000’s pictures also excel with their sharpness and detailing. In fact, using the (generally rather over-cooked) factory picture presets HD material tends to look a bit too sharp, to the point where the image can start to be plagued by dot crawl and over-stressy edges. It’s only a few seconds work, though, to sort this initial harshness out – simply nudging down the sharpness setting should do it. And once you’ve reached the point where the fizzing sensation stops you’ve still got a gorgeously textured and crisp image. " Nån som har en F8500 får gärna testa och se om det gör skillnaden och kanske även ifall Film-läget kanske har en lägre Sharpness default än övriga, isf får jag väl ta mig för att kolla in F8500 igen Redigerat av Unregistered1413, 08 juli 2013 - 21:58. Postad 08 juli 2013 - 22:10 Den med mest fördelar och minst nackdelar för just dig är den du ska köpa. Att sitta och leta efter fel i forum i timmar utan att faktiskt själv gå och testa är ju inte ett bra alternativ. Sharpness har jag för mig står på 20 i filmläget som standard men bör nog ned till 0 för mest korrekt bild. Min bror har en likadan så vi är två som sitter med 8505 nu. Postad 08 juli 2013 - 22:57
Inte helt säker på vems inlägg du eg kommenterar eller om det mer är generella tips och råd till alla, men kul hur som helst att du och din bror är nöjda med era TV-apparater! Svaret på min fråga verkar hur som helst vara det jag klistrade in ovan i kombination med funktionen Digital Clean View, får kolla på det nästa gång jag har möjlighet att testa dessa apparater igen. Postad 10 juli 2013 - 13:53 Försökte få till inställningarna för att få en bra bild men lyckades inte riktigt, vet inte varför. VT60 däremot såg mkt bättre ut. Är det möjligtvis så att F8505 kräver mer ändringar av defaultinställningar än VT60 gör? Ett starkt skäl till frågan är att de seriösa recenssionerna för F8500 inte tar upp detta vad jag kan minnas, och den vann knappast HDTVShootout för inget. Ev var detta exemplar ett måndagsexemplar, för jag kunde se 2 tunna vertikala linjer över hela skärmen (de var inte i signalen för jag körde från en USB sticka). Redigerat av Unregistered1413, 10 juli 2013 - 16:46. Postad 11 juli 2013 - 09:52 Bor i södra Dalarna så det är en bit till större varuhus. Borde inte priserna på 51" börja röra på sig snart förresten, de är ju löjligt höga jämfört med motsvarande Panasonic. Postad 11 juli 2013 - 20:00
Då är det nog närmare till HiFi klubben i Stockholm som har den både i Kungens Kurva och på Kungsholmen (mkt kungar blir det ![]() Postad 11 juli 2013 - 20:08 Det glädjande med det är att jag nu äntligen fått se vilken bild denna plasma faktiskt kan producera men lite oroväckande att hanteringen av av video via USB var så pass dålig, speciellt då om det är samma för de som ev använder en USB disk för inspelningar och sånt (själv kör jag HTPC sen 10 år och använder mina TV-apparater som rena monitorer). Överlag uppfattade jag bilden på F8500 (i ett ganska ljust rum, dock utan lysrör osv utan mer spottar) som rätt jämförbar med Panasonic. Det är så klart ett bra betyg, även om jag samtidigt noterade att den upplevda skillnaden i ljusstyrka mellan F8500 och VT60 inte var så stort som jag trott även om den nog ändå fanns där. Då talar jag alltså om skillnaden med faktiskt normal bild, inte några testmönster osv. Redigerat av Unregistered1413, 11 juli 2013 - 20:10. Postad 13 juli 2013 - 10:13 Postad 14 juli 2013 - 09:57 Du skriver i en annan tråd följande "Samsung F8500 är också bra där, men filtret är väldigt snävt så den är mkt mer placeringskänslig." Vad menar du med detta ? På vilket sätt är det snävt ? Postad 14 juli 2013 - 10:45 Dvs det är ingen bra idé att ha tvn på golvet och stå upp och titta på den. Vilket nära nog 0 människor på Jorden gör varför det i praktiken inte är något problem. Postad 14 juli 2013 - 11:01 Postad 14 juli 2013 - 11:10
Är det inte så att filtret arbetar vertikalt åt båda hållen, så att t.ex. montage av TV:n lite högre upp på väggen också kan medföra problem beroende på hur långt ifrån TV:n man sitter?
I ögonhöjd borde det inte vara några problem alls. Utan att ha en själv gissar jag att med lite kortare tittavstånd kan det ev bli problem om man t.ex. ibland ligger ner i soffan och kollar eller har typ barn som gillar att sitta på golvet framför TV:n (varför dom vill det är en gåta, men faktum kvarstår ![]() Postad 14 juli 2013 - 18:17 Montera den rätt och sitt två meter bort så är det inga problem. Sidvinklar är inga som helst problem heller. Postad 15 juli 2013 - 07:19 Väldigt få butiker som har dom för visning och priserna ligger still. Är den för dyr i förhållande till Panasonic ? Postad 15 juli 2013 - 07:23 Postad 15 juli 2013 - 07:27
I Stockholm finns den iaf för visning på ett par ställen. Dom är väl snarare väldigt mkt billigare än motsvarande Panasonics, iaf gällande 64" då, som väl är 9000 billigare än VT60 och 14000 än ZT60 som, lite beroende vad man prioriterar, är jämförbara modeller. Intressant att notera, vad jag vet är prisskillnaden mellan dem tex i USA mkt mindre. Postad 15 juli 2013 - 07:46 Som du förstår så är jag ute efter 51" och där är prisbilden den motsatta. Det blir ju löjligt att jämföra hur modellerna är prissatta 50-51 mot 64-65. Finns det någon som är insatt, t ex jobbar med försäljning av dessa modeller som vet om man kommer att satsa på Samsungen eller är det bara Panasonic som gäller. Det ser ut som att Panasonic pressar priserna på de mindre modellerna för det är väl där det finns lite volymer att sälja. Detta är lite tråkigt då man äntligen ser ut att ha hittat en plasma som skulle fungera i ett lite ljusare rum. Postad 15 juli 2013 - 08:04
Jag svarade på vad du skrev, vad du sen tänkte är en annan sak. Även 64" heter F8505. Postad 15 juli 2013 - 08:09 På de stora modellerna så är Samsungen billigare och på de mindre så är den dyrare. Postad 15 juli 2013 - 08:10
Fick svar från ElGiganten, 64" är slut i hela Stockholm tydligen och dom vet inte när dom får in nya. Kan jag absolut förstå, för så bra bild för i sammanhanget lite pengar jämfört med Panasonicarna borde sälja. Håller med om att prissättningen mellan storlekarna är märklig. Redigerat av Unregistered1413, 15 juli 2013 - 08:12. Postad 15 juli 2013 - 10:04 Håll koll på kompletts entimmasförsäljnngar är mitt tips. 26390:- blev det när de körde 20% och dessutom en 32" på köpet som jag sålde, därav ca 24000:- Postad 15 juli 2013 - 22:18 Postad 15 juli 2013 - 23:24 Puristerna tycker det ska vara så eftersom det är så det ser ut på bio medan jag hoppas att man snart överger detta till förmån för 72Hz eller mer. Motion judder canceller på medel föredrar jag. Cinema smooth ska spela upp 24p med 96Hz och göra en korrekt konvertering men räknar inte ut mågra mellanliggande rutor utan återger materialet så som det ligger på skivan. Ska testa nästa gång jag spelar en skiva och se om detvär ngn vidarutveckling. Postad 15 juli 2013 - 23:51 Vill man att tv:n ska göra sitt bästa för att räkna fram mellanliggande rutor så går det inte att ha cinema smooth aktiv, och all framräkning blir ju mer eller mindre bra. Skillnaden mellan att köra med cinema smooth och utan (även judder canceller avstängd) är faktiskt mycket stor. Det ser mycket bättre ut med cinema smooth aktiverad på 24p. Redigerat av junkan, 15 juli 2013 - 23:51. Postad 16 juli 2013 - 07:57 Postad 16 juli 2013 - 08:12 Postad 16 juli 2013 - 08:31 Kevin Miller säger så här: Also on tap in the F8500 is 96Hz processing for handling 24fps material from Blu-ray movie discs, which does not work very well. In fact, the Cinema Smooth feature is what engages the 96Hz processing in the Samsung, conjointly taking away the Judder Corrector feature in the process. The end result unfortunately is the introduction of so much judder that this feature is not useable. With that said, the Samsung F8500 running at 60Hz, still delivers smoother pans like the fly over scene in Chapter 7 of “I am Legend” than the Panasonic VT50 series in its 60Hz setting. The Panasonic’s 96Hz processing scheme appears to first take the signal to 60Hz inserting 2:3 pull-down, and then converting the signal to 96Hz. This process produces an unacceptable amount of judder in the picture and is best left at the 60Hz setting in the Panasonic. The same is true of the Samsung where 96Hz is best left off, but it delivers that same scene much more smoothly with no hint of 2:3 pull-down hitching. I looked at this scene repeatedly, and found the best results with Film Mode set to Off on the Samsung, and the Judder Canceller set to Standard. The Race Car clip in 24p from the Spears & Munsil Blu-ray test disc was also reproduced very smoothly and cleanly. Postad 16 juli 2013 - 08:43
Jag läste det med men det verkar inte som övriga tester riktigt delar hans uppfattning på just den punkten. Beror nog på vad man är ute efter. Perfekt flyt eller så som det var tänkt. Postad 16 juli 2013 - 09:06 Håller faktiskt inte med på någon punkt. ![]() Postad 16 juli 2013 - 12:40
Upplever du samma som jag gjorde vid min snabba check att TV:n flimrar mindre i ljusa scener med Cinema Smoth på? Eller du kanske är en som inte har den defekten med att se flimmer på plasma ![]() Redigerat av hugeman, 16 juli 2013 - 12:42. Postad 16 juli 2013 - 12:53 Nej, jag har nog inte märkt något direkt flimmer alls... Nån som har förslag på Film Mode för 1080/50i? (som min humax box skickar) Off, Auto1 el Auto 2? Postad 16 juli 2013 - 13:06 "Off" brukar innebära att det inte sker någon de-interlace alls, dvs att den i praktiken kör 1920x540. Auto1 och Auto2 ger de-interlace baserat på ifall materialet ska "prioriteras" som "videoursprung" (alltså inspelat som interlace) eller ifall det är "filmruteursprung" och kretsarna ska försöka fläta samman till ursprungsrutorna. Det vore trevligt ifall tillverkarna döpte om alternativen till "auto_video" eller liknande så att man slapp gissa sig till vad 1:n respektive 2:n står för. ![]() Postad 16 juli 2013 - 13:21 Film Mode Optimizes the picture quality for movies. Select the mode for watching movies. This feature is only available when watching TV or when the input signal is AV, Component (480i, 1080i), or HDMI (1080i). The Cinema Smooth option is only active when the TV inputs an HDMI 24Hz signal. The Cinema Smooth option is only available for PDP 8500 series. Postad 16 juli 2013 - 13:43 Black Optimiser Adjust overall black colour depth to give a change to picture depth. This is not available when playing a media file or using the TV as a computer display. This feature is only available for PDP TVs. Postad 16 juli 2013 - 14:07
Samsung PS60F5505 för 9990 hos SIBA? Väldigt lite info om denna tv. Är ute efter en 60", då jag tidigare körde projje och 3d mest för en kul grej. Äger ingen tv idag så är i stort behov. Under 10k är inte hela världen om allt inte är perfekt. Värre om man lägger 20k och är missnöjd!
Vad säger ni om
Postad 16 juli 2013 - 15:29
Jag vill minnas att det är knuten till bilden som visas. Det vill säga att när bilden inte innehåller någon information, utan är helt svart och eventuellt nästan helt svart (extremt låg APL) så kan den fördjupa svärtan genom att släcka ned panelen till något slags driftminimum. Som diskussionen har varit i Panasonic 2013-tråden är intrycket av svärta beroende av mängden ljus i det man tittar på. Sitter man i ett mörkt rum och TV:n ska visa en svart bakgrund har ögat inte längre något att sätta kontrast på och då är en vanlig reaktion "Titta! Nu blev det grått!" fast svartnivån egentligen är konstant och densamma som innan. Black Optimizer släcker ned bilden under dessa faser så intrycket istället blir "Titta! Nu blev det svart" och så fort bilden innehåller något igen tänder panelen upp på nytt. Det är alltså mest en "publikfriar"-finess eftersom det inte nämnvärt påverkar upplevd kontrast vid normal bild utan endast det att panelen när den väl ska släcka ned så släcker den ned bättre. Den mätbara effekten på simultankontrastförhållandet är också minimalt, kring 20 procent. Postad 16 juli 2013 - 16:30 Postad 16 juli 2013 - 16:56
Liten uppföljning för den som ev. är intresserad. Av helt andra skäl än TV-apparater besökte jag 2 st. ElGiganten affärer idag, men väl där kunde jag inte låta bli att av nyfikenhet fråga varför dom inte längre hade 64" versionen kvar och svaret i båda fallen blev detsamma, "därför att ingen köper dem, vi har inte sålt en enda". I båda fallen frågade jag lite mer kring varför det var så, med tanke på att det var en av de bästa produkterna på marknaden, speciellt sett till priset, och i båda fallen igen var svaren liktydiga "Panasonic plasmorna säljer sig själva, alla andra köper LCD". Fick inte känslan av att det handlade om några intränade säljsvar, en av dem jag pratade med körde själv plasma så det var inga direkta "LCD profeter" heller. Det är lite ironiskt om det skulle stämma, samsung har gjort en av de bästa plasmorna någonsin, där man löst ett av de största problemen (för den stora massan) med bristande ljusstyrka och samtidigt fått till en riktigt bra svärta, dessutom till ett fantastiskt pris...men ingen köper dem?? Kan det bero på att det LCD fortfarande är ljusstarkare medan Panasonic fortfarande är lite bättre på svärta? Nu gäller detta bara ElGiganten och jag refererar bara vad jag själv fått höra, själv tycker jag F8505 måste vara ett av de bästa köpen i 64" storleken (som vi diskuterat tidigare har ju mindre storlekar en helt annan prissättning- Redigerat av Unregistered1413, 16 juli 2013 - 17:08. Postad 16 juli 2013 - 18:02
Du blir säkert nöjd, verkar ju vara en kanonprodukt. Hade jag inte behövt sätta TV:n ovanligt högt så hade det nog blivit 64" varianten för min del, nu är jag lite mer osäker. Postad 16 juli 2013 - 21:17 Har de inte sålt en enda så är det för att de är dåliga säljare. Istället för att bara fjäska för kundens okunskap- och tro att det enda alternativet som finns är LCD/LED, så borde säljarna hjälpa köparna till ett mycket bättre val: Plasma. Cnet säger inte bara att detta är Samsungs bästa plasma-TV någonsin, de säger att detta är Samsungs bästa TV någonsin. Om inte detta vore en bra anledning för säljarna att rekommendera F8505 så vet jag inte. Tyvärr tillhör jag de superhjältar bland oss som kan se när skärmar flimrar, så jag hoppas att detta kan lösas på F8505 utan att försämra bilden. Redigerat av Maveric-Romeo, 16 juli 2013 - 21:18. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |