Det kan bero på bildkällan då jag har för mig att PAL ska köras på 50hz och ntsc på 60.
* Officiell tråd - Sony Bravia D3000 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 28 december 2007 - 11:32
Det kan bero på bildkällan då jag har för mig att PAL ska köras på 50hz och ntsc på 60.
Postad 28 december 2007 - 18:41
Vore intressant att veta om det finns någon som inte har problemet att de inte kan se mer än 2 program framåt i EPG:n? (Med comhem och den inbyggda boxen)
Även jag har OnOffs CA-modul (SMiT), kanske var tjugonde gång får jag upp den fulla programguiden, kanske är detta ett fel i tv:ns firmware och har inte alls med CA-modulen att göra?
Efter att ha pratat med Sonys och Com hems support så finns det i alla fall ett sätt att komma runt problemet även om det är något omständigt. EPG:n fungerar nämligen för vissa kanaler, t.ex. 85 - TV1000 (man behöver inte abbonera på kanalen). Gå alltså till kanal 85 och slå på EPG:n, då får du många program och dagar framåt. När man sedan går tillbaka till någon annan kanal så brukar det fortfarande fungera. Däremot får man göra om proceduren efter att man stängt av TV:n. Om det inte fungerar så prova att hoppa runt lite i EPG:n innan du byter till en annan kanal.
Att du får upp den var 20:e gång beror troligtvis att du då står på en av de kanaler som fungerar. Com hem bör kunna svara på vilka kanaler som funkar.
Köpte tv igår och för mig funkar det varje gång har inte provat riktigt alla kanaler än med det funkar från alla jag provat. Kör med SMIT-CNX-2,3,0. Köpte den och tv'n på onoff igår. Är väl skapligt nöjd men har inte riktigt hittat inställningarna än.
Gick bra några dagar. Nu funkar det inte alls, hittar ingen ca modul. Har varit lite till och från men nu går det inte att få någon bild alls. Tur att man har kvar boxen så man kan se någonting. Någon som har någon ide, måste väl skicka in tv'n men det är väl inte lönt före helgen.
Postad 28 december 2007 - 20:18
Redigerat av WillieGun, 28 december 2007 - 20:38.
Postad 29 december 2007 - 00:57
Har införskaffat mig en 40d3000 och det finns en sak som jag inte får i gång. När jag slår igång Dvd-spelaren så måste jag manuellt ställa in rätt källa (av4) för att kunna se film. Jag kör via Hdmi och bilden är riktigt skaplig, men det retar mig lite att man måste in i tv:ns menyer. Jag såg i en annan tråd att det kan räcka med att byta kabel och det blev ju inte bättre av det. Vad gör jag? Har provat det mesta och blir inte riktigt klok på detta. Dvd-spelaren är en Sony DVP-NS76H. I Hdmi inställningarna så finns helt enkelt inte denna spelare, men det fungerar ju trots allt. Sitter problemet i spelaren pga att den inte har sk Hdmi-styrning?, är den för gammal?
om jag förstår ditt problem så är det att det är krångligt att välja dvd spelaren som källa?
knappen över "tools", snett höger om runda navigationsgrejen låter dig välja kde ällor du inte valt bort i din lista.. har själv xbox, pc och tv där.. tycker det fungerar bra
Postad 29 december 2007 - 21:44
Redigerat av WillieGun, 30 december 2007 - 01:03.
Postad 30 december 2007 - 00:11
Jag har en fråga om 40D3000-tv. Köpte nyligen en från OnOff och är mycket nöjd hittills... dock med ett litet i-landsproblem...
Sambon lyckades ställa in så att klockan visas i nedre högre hörnet... och jag lyckas inte stänga av/ta bort klockvisningen! Manualen säger inget om klockan så långt jag kan se och sambon minns inte vilka knappar hon tryckte på... ;-)
Ingen inställning i menyerna verkar påverka om klockan ska visas eller ej, endast inställning av tid m.m.
All hjälp mottages tacksamt!
/Johan
Postad 30 december 2007 - 01:00
Redigerat av WillieGun, 30 december 2007 - 01:02.
Postad 30 december 2007 - 13:47
Jag matar min med 1280x720 @60hz via DVI--> HDMI till TVn utan problem.
Problemet har jag, efter mycket läsning, luskat fram beror på att filmerna skall visas i 24hz. Men att mata 1080p/24 via dvi->hdmi går inte på teven. Så det är väl bara att bita i det sura äpplet och inse att man inte kan mata 720p material från datorn till teven utan att få ryckig bild med horisontella streck och brytning så fort det sker panoreringar eller snabba rörelser.
Postad 30 december 2007 - 21:51
Vore intressant att veta om det finns någon som inte har problemet att de inte kan se mer än 2 program framåt i EPG:n? (Med comhem och den inbyggda boxen)
Även jag har OnOffs CA-modul (SMiT), kanske var tjugonde gång får jag upp den fulla programguiden, kanske är detta ett fel i tv:ns firmware och har inte alls med CA-modulen att göra?
Efter att ha pratat med Sonys och Com hems support så finns det i alla fall ett sätt att komma runt problemet även om det är något omständigt. EPG:n fungerar nämligen för vissa kanaler, t.ex. 85 - TV1000 (man behöver inte abbonera på kanalen). Gå alltså till kanal 85 och slå på EPG:n, då får du många program och dagar framåt. När man sedan går tillbaka till någon annan kanal så brukar det fortfarande fungera. Däremot får man göra om proceduren efter att man stängt av TV:n. Om det inte fungerar så prova att hoppa runt lite i EPG:n innan du byter till en annan kanal.
Att du får upp den var 20:e gång beror troligtvis att du då står på en av de kanaler som fungerar. Com hem bör kunna svara på vilka kanaler som funkar.
Någon som vet om det kommer nån fw-fix som löser detta? vore smidigt att se alla program framåt utan att behöva blippa in på skitkanalen Voice liksom

Postad 30 december 2007 - 22:59
1. Jag kommer efter TV-köpet inte ha råd med någon hemmabioanläggning - duger ljudet från TV:n något sånär till en inte allt för kräsen tittare som jag?
2. Blir det acceptabel bild via vanlig DVD och scartkabel? Samma som ovan gäller för DVD, har inte mycket pengar att lägga på detta ännu, väntar hellre på att blu-ray spelarna sjunker en bra bit i pris.
3. Vill helst slippa en separat digitalbox och köra med den inbyggda + en CA-modul (har ComHem), blir det någon större skillnad i bildkvalitet jämfört med separata boxar? (Är inte intresserad av HD-tv än så länge, alltså är inte en HDTV-box intressant som jämförelse)
4. Fungerar 24p Motionflow bra, eller blir det sk judder? Blev lite orolig när jag läste i "1080p/24fps"-tråden och fick för mig att den klarade insignalen, men inte visade detta i nån frekvens som är multipel av 24..? (nu är jag inne på djupt vatten och känner mig själv knappt simkunnig inom detta område, men vore bra om nån visste detta) Om nu inte detta fungerar riktigt som det ska känns det nästan som man kan nöja sig med en S3000 av samma storlek och komma undan en del billigare.
Kort sagt, TV:n verkar vara det jag söker, men kanske en aning dyr för mig. Med andra ord blir det i princip enbart TV:n som jag köper, ingen kringutrustning. Kommer troligen köpa till detta efterhand som jag har råd och då känns det skönt om TV:n fungerar bra med tex en blu-ray.
(puh, nu var första inlägget skrivet på det här forumet)
Postad 31 december 2007 - 04:16
1. Jag kommer efter TV-köpet inte ha råd med någon hemmabioanläggning - duger ljudet från TV:n något sånär till en inte allt för kräsen tittare som jag?
2. Blir det acceptabel bild via vanlig DVD och scartkabel? Samma som ovan gäller för DVD, har inte mycket pengar att lägga på detta ännu, väntar hellre på att blu-ray spelarna sjunker en bra bit i pris.
3. Vill helst slippa en separat digitalbox och köra med den inbyggda + en CA-modul (har ComHem), blir det någon större skillnad i bildkvalitet jämfört med separata boxar? (Är inte intresserad av HD-tv än så länge, alltså är inte en HDTV-box intressant som jämförelse)
4. Fungerar 24p Motionflow bra, eller blir det sk judder? Blev lite orolig när jag läste i "1080p/24fps"-tråden och fick för mig att den klarade insignalen, men inte visade detta i nån frekvens som är multipel av 24..? (nu är jag inne på djupt vatten och känner mig själv knappt simkunnig inom detta område, men vore bra om nån visste detta) Om nu inte detta fungerar riktigt som det ska känns det nästan som man kan nöja sig med en S3000 av samma storlek och komma undan en del billigare.
Kort sagt, TV:n verkar vara det jag söker, men kanske en aning dyr för mig. Med andra ord blir det i princip enbart TV:n som jag köper, ingen kringutrustning. Kommer troligen köpa till detta efterhand som jag har råd och då känns det skönt om TV:n fungerar bra med tex en blu-ray.
1. Ljudet är inte det bästa men duger. Diskant och bas.
2. Beror på vad du jämför med. Jag gick från en tjock-teve till D3000 och kör vanlig DVD med Composite kabel. Med lite pulande i inställningar får jag en riktigt, riktigt bra bild. Över min förväntan.
Imorgon ska jag köpa komposit-kablar och en S/PDIF för att få ännu bättre bild och ljud.
Kolla Sonys resonemang på de olika kabeltyperna här.
3. Är i samma läge - väntar på HDboxen med PVR funktion så kör med inbyggda. Den inbyggda boxen är minst lika bra som Com Hems externa plus att du slipper en extra apparat med kablar etc.
4. Du blandar ihop Motionflow (+100hz) med 24p TrueCinema.
Antar att Motionflow är det samma som Motion Enhancer (Bildförbättrare) i menyvalen på teven. Den funktionen är läskig och enligt mig onödig. Dubbla eller trippla och du får en Hollywood-rulle att se ut som en dokumentär från Lappland och det är ju att motverka idén med 24p egentligen. Syftet att filma i 24p är ju för att få lite "motionblur" och softad framtoning.
24pTrueCinema betyder att teven kan ta emot och korrekt visa en 24p film för att ge den där riktiga Hollywood känslan. Så gott som alla filmer spelas idag in i 24p och det är i det formatet de ligger på BluRay och HDDVD skivor.
Läst på forumet om folk som kört en BluRay film på sin PlayStation 3 in i D3000 och varit mållösa.
Låter kul. Jag har det framför mig. :-D
Allt som allt är jag helnöjd med min D3000 fast jag tycker att det där 100Hz är helt onödigt.
Nämnas ska att jag bara haft min i 2 dagar.
Postad 31 december 2007 - 11:04
1. Ljudet är inte det bästa men duger. Diskant och bas.
2. Beror på vad du jämför med. Jag gick från en tjock-teve till D3000 och kör vanlig DVD med Composite kabel. Med lite pulande i inställningar får jag en riktigt, riktigt bra bild. Över min förväntan.
Imorgon ska jag köpa komposit-kablar och en S/PDIF för att få ännu bättre bild och ljud.
Kolla Sonys resonemang på de olika kabeltyperna här.
3. Är i samma läge - väntar på HDboxen med PVR funktion så kör med inbyggda. Den inbyggda boxen är minst lika bra som Com Hems externa plus att du slipper en extra apparat med kablar etc.
4. Du blandar ihop Motionflow (+100hz) med 24p TrueCinema.
Antar att Motionflow är det samma som Motion Enhancer (Bildförbättrare) i menyvalen på teven. Den funktionen är läskig och enligt mig onödig. Dubbla eller trippla och du får en Hollywood-rulle att se ut som en dokumentär från Lappland och det är ju att motverka idén med 24p egentligen. Syftet att filma i 24p är ju för att få lite "motionblur" och softad framtoning.
24pTrueCinema betyder att teven kan ta emot och korrekt visa en 24p film för att ge den där riktiga Hollywood känslan. Så gott som alla filmer spelas idag in i 24p och det är i det formatet de ligger på BluRay och HDDVD skivor.
Läst på forumet om folk som kört en BluRay film på sin PlayStation 3 in i D3000 och varit mållösa.
Låter kul. Jag har det framför mig. :-D
Allt som allt är jag helnöjd med min D3000 fast jag tycker att det där 100Hz är helt onödigt.
Nämnas ska att jag bara haft min i 2 dagar.
Tack för snabb och bra info! Jag är i samma läge som du var, ska gå från en gammal tjockis-TV till nån lite fräschare platt historia. Du har helt rätt angående Motionflow och True Cinema, det var jag som blandade ihop prylarna. Det var True Cinema jag var intresserad av, även om blue-ray spelarn får vänta ett slag.
Känns som bitarna börjar falla på plats. Det är nog rätt TV jag har spanat in. Nu gäller det bara att lägga på ett kol så att de inte säljer slut igen innan man kommit till affären...

Postad 31 december 2007 - 11:30
Tack för snabb och bra info! Jag är i samma läge som du var, ska gå från en gammal tjockis-TV till nån lite fräschare platt historia. Du har helt rätt angående Motionflow och True Cinema, det var jag som blandade ihop prylarna. Det var True Cinema jag var intresserad av, även om blue-ray spelarn får vänta ett slag.
Känns som bitarna börjar falla på plats. Det är nog rätt TV jag har spanat in. Nu gäller det bara att lägga på ett kol så att de inte säljer slut igen innan man kommit till affären...
Då kommer du bli helnöjd. Jag kör analogt in i teven idag. Ska skaffa Com Hem asap men kan säga att bilden är helt ok redan nu. Hört att det ska bli riktigt najs när man sedan kör digitalt.
Åsså sedan när man skaffar HD-box...oj oj oj.
Sedan har jag en HD filmkamera så har redan testat HD-material och t.o.m. frugan som var skeptisk föll pladask. :-D
Enda nackdelen är att man vänjer sig snabbt vid både storlek och kvalité.
Har 29-tummaren bredvid den nya teven och ingen av oss kan förstå hur vi kunde kolla på den i så många år.
Om du har en hyfsad dator så kan du köpa en DVI - HDMI kabel och ladda ner HD-filmer från nätet och köra via datorn. Nästan som BluRay.
Säg till om du har andra funderingar så kan jag försöka svara.
Ha det så kul med nya teven. Bra teve och bra pris!!
Postad 31 december 2007 - 12:04
Spjofs
Postad 31 december 2007 - 12:21
Svärtan, gråskalan och färgerna är enastående.
100hz använder jag när jag spelar PS3 och när jag kollar på boxers utbud.
När jag kollar på film via min PS3 är den avstängd. Låter PS3:n mata den med 1080p/24 och det ser, milt sagt makalöst ut.
Finns dock ett par irriterande saker jag hade hoppats få hjälp med om det ens går: Overscannen när man matar den med 1080p/24 ifrån dator. Någon som lyckats komma runt det? Nu är det inget megaproblem då jag i både Mediaplayer Classic och Gomplayer kan justera filmens storlek så den passar skärmen, men det känns onödigt och jobbigt.
Sedan är det årets miss av Sony att inte ha 5.1 i sin optiska utgång.
Men som sagt: Overscan ifrån dator på 1080p, någon som fått skitet att passa skärmens storlek?
Postad 31 december 2007 - 16:09
Postad 02 januari 2008 - 12:24
Någon som vet om det kommer nån fw-fix som löser detta? vore smidigt att se alla program framåt utan att behöva blippa in på skitkanalen Voice liksom
Enl. sony lät det tyvärr inte som om det kommer några firmware-uppgraderingar. Som jag förstod på dem kommer det inga uppgraderingar överhuvudtaget till tv? Kan det stämma??
Postad 02 januari 2008 - 12:36
Kommer nu till bilden för de som går i köptankar. Bildnställning är mångsidig och du kommer ganska snart på hur du vill ha bilden fast det krävs en del pyssel, men det är inte en större grej om man är lite tekniskt bevandrad.
Körde med comhems digitalbox och tycker att denna tv hanterar sämre signaler bättre en andra och dyrare burkar, och eftersom jag ofta tittar på vanlig digital tv så var det en klar fördel. Fick nu hem comhems hd box och kör nu hdmi in på vanlig digital tv och höll på att ramla av stolen. Vanlig digital signal är nu en fröjd att titta på nästan hd känsla på bilden. Ställer in 576 i upplösning på vanlig digital och swichtar till 720p vid hd. Jag hade en philips 9520 32 med naturalmotion 100 hz ja rubbet och en massa lull lull och är en således en riktig bildnisse den står nu i källaren. Denna bild jag har nu är makalös blev en fantastisk skillnad att gå från vanlig digalteve via scart till att köra över hdmi rekommenderas starkt. Vanlig dvd ser också fantastisk ut och blu-ray sittter man bara och flinar myser så köp köp. Men kör gärna allt över hdmi in scart tillhör det förgångna.
Postad 02 januari 2008 - 13:03
Då kommer du bli helnöjd. Jag kör analogt in i teven idag. Ska skaffa Com Hem asap men kan säga att bilden är helt ok redan nu. Hört att det ska bli riktigt najs när man sedan kör digitalt.
Åsså sedan när man skaffar HD-box...oj oj oj.
Sedan har jag en HD filmkamera så har redan testat HD-material och t.o.m. frugan som var skeptisk föll pladask. :-D
Enda nackdelen är att man vänjer sig snabbt vid både storlek och kvalité.
Har 29-tummaren bredvid den nya teven och ingen av oss kan förstå hur vi kunde kolla på den i så många år.
Om du har en hyfsad dator så kan du köpa en DVI - HDMI kabel och ladda ner HD-filmer från nätet och köra via datorn. Nästan som BluRay.
Säg till om du har andra funderingar så kan jag försöka svara.
Ha det så kul med nya teven. Bra teve och bra pris!!
Sådär, nu är TV inhandlad och installerad! Jag kör än så länge också bara analog, och bilden är ganska varierande mellan kanalerna. Vissa kanaler är riktigt skapliga medan andra är korniga och inte alls så värst bra. Men det känns inte som TVn brister, snarare sändningskvaliteten och kablarna. Blir till att beställa digital TV idag tror jag!
Än så länge allt under kontroll, både hemtransport och installation har gått som en dans. Största problemet hittills är väl att få ut den gamla blytunga fet-tv:n...

Postad 02 januari 2008 - 13:44
Sådär, nu är TV inhandlad och installerad! Jag kör än så länge också bara analog, och bilden är ganska varierande mellan kanalerna. Vissa kanaler är riktigt skapliga medan andra är korniga och inte alls så värst bra. Men det känns inte som TVn brister, snarare sändningskvaliteten och kablarna. Blir till att beställa digital TV idag tror jag!
Än så länge allt under kontroll, både hemtransport och installation har gått som en dans. Största problemet hittills är väl att få ut den gamla blytunga fet-tv:n...
GRATTIS till en bra teve. Du och jag går hand i hand. Kör analogt idag och upplever varierande kvalle. Samma sak med DVD:n - Pang i bygget blir skitdålig medan Flyboys och modernare DVD:s blir läskigt bra. Kör DVD:n via komponent-ingången eftersom jag inte har HDMI på DVD:n.
Har oxå beställt Com Hem digital - Medium-8 favoriter.

Glöm inte att du måte ha en CA-modul för att köra digital-tv med inbyggda boxen. Com Hem säljer inga CA-moduler men du hittar billiga på OnOff som ska funka.
Var inne på Com Hem och kollade Min Tjänster. Heffa, nu kan man köra Pay-Per-View oxå.
Säg till om du har några funderingar.

Postad 02 januari 2008 - 23:43
Postad 03 januari 2008 - 18:06
Postad 03 januari 2008 - 21:11
Jahapp. 9700 spänn på ett "Sistaexemplar" på OnOff gick inte att motstå. Nu blir det en kul helg!!
Ja, men asså. Det där va ju taskigt att skriva in en tråd där alla pröjsat över 13 000:- för sin.
SKojja bara. Grattis.
Postad 03 januari 2008 - 21:57
Jahapp. 9700 spänn på ett "Sistaexemplar" på OnOff gick inte att motstå. Nu blir det en kul helg!!
Vilken storlek är det frågan om? 9700 låter extremt bra, men jag antar att det är 32:an du har skaffat? Jag lyckades norpa åt mig sista exet på OnOff i Vällingby. Nu ser det dock ut som fler butiker är på väg att få in fler.
Nu väntar jag bara på att få mitt digital TV-paket och kort hemskickat. Då blir det nog skapligt vass bild hoppas jag! DVD via Scart funkar faktiskt riktigt bra tycker jag, men jag sitter iofs långt från TV:n (ca 3,5 meter). Hur som helst, än så länge bara positiva saker att säga om TV:n!
Postad 03 januari 2008 - 22:53
Vilken storlek är det frågan om? 9700 låter extremt bra, men jag antar att det är 32:an du har skaffat? Jag lyckades norpa åt mig sista exet på OnOff i Vällingby. Nu ser det dock ut som fler butiker är på väg att få in fler.
40 tummare. De körde med 30% rabatt på alla grejer de hade på "rea-borden" och där hade de även ställt sina sista exemplar av olika apparater. Det var som sagt svårt att inte slå till!
Nu väntar jag bara på att få mitt digital TV-paket och kort hemskickat. Då blir det nog skapligt vass bild hoppas jag! DVD via Scart funkar faktiskt riktigt bra tycker jag, men jag sitter iofs långt från TV:n (ca 3,5 meter). Hur som helst, än så länge bara positiva saker att säga om TV:n!
Jag hade digital-tv via ComHem tidigare och köpte ett kort (495:-) att använda till och den inbyggda dekodern funkar utmärkt. Vet inte om det är bättre bild en den gamla externa boxen direkt men funktionsmässigt är den överlägsen. Hyfsat snabb vid kanalbyten också. Kvaliteten på tv-sändningarna är rätt olika men just nu går det en film på Svt1 och där ser det mycket bra ut. Analogt är däremot en ganska sorglig historia men det var väl väntat...
Postad 04 januari 2008 - 11:12
Är ny i familjen och som en del andra går jag i tanken att lägga Philps W32" "tjock bildrörs tv´n" på hyllan & slå till på en Sony 40 D3000. Har idag en dvd med hdmi utgång, ComHem digital Large plus Canal+. Ser mycket på sport och dvd tänkte oxå uppgradera med en laptop Macbook 13" tror & hoppas den är kompatibel med D3000.
Hoppas man får tag i ett ex och gärna med 30% rabatt!!!!
Tacksam för synpunkter och råd.
Redigerat av ODB, 04 januari 2008 - 11:50.
Postad 04 januari 2008 - 12:21
Fick mitt kort igår i brevlådan. Gick riktigt snabbt eftersom man inte behöver någon box (box =längre handläggning samt paketleverans som innebär ett par extra dagar).
Digitalteve är supernajs. Inte HD men mkt bra ändå.
Sedan dffar ju kvallen mellan olika kanaler precis som kvallen på DVD:er diffar.
Apropå DVD:er. Kolla signalkvalitén här, Lill-Myran.
Om din DVD inte har HDMI så kör iaf genom komponent. Avsevärd skillnad.
Postad 04 januari 2008 - 12:25
Hej!
Är ny i familjen och som en del andra går jag i tanken att lägga Philps W32" "tjock bildrörs tv´n" på hyllan & slå till på en Sony 40 D3000. Har idag en dvd med hdmi utgång, ComHem digital Large plus Canal+. Ser mycket på sport och dvd tänkte oxå uppgradera med en laptop Macbook 13" tror & hoppas den är kompatibel med D3000.
Hoppas man får tag i ett ex och gärna med 30% rabatt!!!!
Tacksam för synpunkter och råd.
Du skriver i en D3000 tråd så rådet blir nog: KÖP!!!

Du har en funktion som heter Motionflow 100hz på denna teve vilket gör såportsändningar extra roliga (bättre flyt).
Och sedan har du allehanda Film-inställningar för DVD:er.
Om du köper en Sony så prova att skippa de externa boxen och kör på den inbyggda. Läst att den är bättre (snabbare kanalbyten, smidigare samt bättre bild).
Postad 04 januari 2008 - 12:36
Tillhör skaran av nöjda D3000 ägare. Köpte min 40":are som många andra på OnOff och är mycket nöjd med bilden via ComHem digitalt Large och en CA-modul även den från OnOff. Kör DVD med komponentkabel och reslutatet är ju så bra att man nästan ramlar ur soffan, kan inte tänka mig att DVD med HDMI kan vara bättre, men det får jag testa när jag köper ny DVD. Jag har också testat att köra full HD från min sons PC HDMI-HDMI med superreslutat, det var en kort film på 10min och 800 Mb.
Först trodde jag att man inte kunde spela in via CA-modulen när TV var i standby-läge men nu har jag hittat fuktionen även för detta, synd att min DVD inte kan prata men TV:n (Philips).
När det gäller inställningar så har jag inte hunnit labba så mycket med det, bakgrundsbelysningen därimot justerades ner till 2 direkt vid vanligt TV-tittade.
/earman
Postad 04 januari 2008 - 12:56
Först trodde jag att man inte kunde spela in via CA-modulen när TV var i standby-läge men nu har jag hittat fuktionen även för detta, synd att min DVD inte kan prata men TV:n (Philips).
/earman
Haru en inspelningsbar DVD? Hur funkar de? Är de bra? Finns det timeshifting på dem?
Postad 04 januari 2008 - 13:32
/earman
Haru en inspelningsbar DVD? Hur funkar de? Är de bra? Finns det timeshifting på dem?
Det är kanske fel att börja prata DVD i denna tråd, men jag har en vanlig DVD med inbyggd hårdisk märke Philips och vad jag menade var att den inte kan styra eller styras av min nya Sony TV. För att spela in ett program med TV:n i standby läget så måste jag prorrammera både TV och DVD. Timeshifting använder jag dagligen, kanon bra funktion.
/earman
Redigerat av earman, 04 januari 2008 - 13:54.
Postad 04 januari 2008 - 13:33
Postad 04 januari 2008 - 14:29
Fick mitt kort igår i brevlådan. Gick riktigt snabbt eftersom man inte behöver någon box (box =längre handläggning samt paketleverans som innebär ett par extra dagar).
Digitalteve är supernajs. Inte HD men mkt bra ändå.
Sedan dffar ju kvallen mellan olika kanaler precis som kvallen på DVD:er diffar.
Apropå DVD:er. Kolla signalkvalitén här, Lill-Myran.
Om din DVD inte har HDMI så kör iaf genom komponent. Avsevärd skillnad.
Min DVD har inte HDMI dessvärre. men jag kanske borde prova komponent. Har som sagt inte så mycket att jämföra med, men scart+ DVD ger ändå en bra bild tycker jag.
Fick förövrigt också hem mitt kort nu! Det blir till att smita iväg och köpa CA-modul snarast! Jag ska nog försöka få tag på en från Expert, en Dilog. Det var någon här i tråden som körde den också som tydligen inte haft några som helst problem.
9700 för 40 tummarn är förövrigt helt sjukt bra pris. Jag som var nöjd med de 13995 som jag gav för min. Nåja, bara att grattulera!
Postad 04 januari 2008 - 16:18
CA-modulen jag köpte var av märket "3son". Har ingen aning om den anses bra eller dålig men den funkar i alla fall!
Ang. scart så kan man ju alltid kolla så att dvd-spelaren matar ut RGB via scarten, då borde man väl rimligtvis få samma bild som om man kör via komponent men här får gärna någon rätta mig om jag har fel. Jag har heller ingen hdmi på min dvdspelare men tycker att det ser bra ut ändå jag med.
Postad 04 januari 2008 - 16:39
Ang. scart så kan man ju alltid kolla så att dvd-spelaren matar ut RGB via scarten, då borde man väl rimligtvis få samma bild som om man kör via komponent men här får gärna någon rätta mig om jag har fel. Jag har heller ingen hdmi på min dvdspelare men tycker att det ser bra ut ändå jag med.
Kolla länken som jag har i ett av mina ovanstående inlägg. Scart är tydligen rätt dåligt i jämförelse med komponent.
Men har ni bild som ni accepterar så spelar det ju ingen roll...och ni tjänar några hundra som kablaget kostar.
Köpte min CA-modul ho OnOff:
http://www.onoff.com...P...ent&markID=
Hade inte för mig att den var så dyr när jag köpte den men det kanske den var.
Postad 04 januari 2008 - 17:30
Kolla länken som jag har i ett av mina ovanstående inlägg. Scart är tydligen rätt dåligt i jämförelse med komponent.
Men har ni bild som ni accepterar så spelar det ju ingen roll...och ni tjänar några hundra som kablaget kostar.
Som jag förstår der menar de inte att man skickar RGB via scart där men jag kan absolut ha fel.
Köpte min CA-modul ho OnOff:
http://www.onoff.com...P...ent&markID=
Hade inte för mig att den var så dyr när jag köpte den men det kanske den var.
Det var den som jag köpte!
Postad 04 januari 2008 - 21:30
har bestämt mig till 95% att byta ut den gamla tjock 32an mot D3000. vill bara försäkra mig till100% att denna teve inte ger några eftersläppningar?
Postad 04 januari 2008 - 22:13
Försökte lägga in sKalmans citat. Är man rookie så är man......
Redigerat av ODB, 04 januari 2008 - 22:51.
Postad 04 januari 2008 - 22:46
Håller på att plocka upp klenoden så nu åker "tjockisen" ut och återkommer!
Redigerat av ODB, 04 januari 2008 - 22:58.
Postad 05 januari 2008 - 12:27
sKalman: Att du fickden sista som hängde på väggen kan vara sant men jag köpte dein sista som fanns på lagret idag vid 18-tiden i Vällingby. Passade på och fråga om ditt pris 9700 och 30% rabatt och det ville dom inte kännas vid!?. Bra jobbat. Och vid frågan om lager staus på D3000 har dom inga kvar på ONOFF enligt deras data system när säljaren titta efter, så jag hadde verkligen tur!!!
Håller på att plocka upp klenoden så nu åker "tjockisen" ut och återkommer!
Det var i Barkaby, inte Vällingby. Jag hade kollat lite innan på OnOffs hemsida och såg att de började ta slut överallt vilket faktiskt var en anledning till att jag åkte runt och kollade lite. Och visst har man väl haft en ordentligt tur, inget snack om den saken. Men som sagt, 13995 är också ett bra pris, inget snack om det.
Har kollar mer och är klart nöjd. De enda "problem" man har är lite hur man skall möblera och att man nästan måste fixa fler kanaler via digital sändning nu. Men det är lyxproblem man kan leva med!
hej
har bestämt mig till 95% att byta ut den gamla tjock 32an mot D3000. vill bara försäkra mig till100% att denna teve inte ger några eftersläppningar?
Nej några eftersläpningar tycker jag inte att det är alls. TVn "avlöjar" i viss mån dåliga tv-sändningar men det gör ju alla "platt-tv-apparater".
Postad 05 januari 2008 - 16:07
Barkarby!? Då har jag tittat och rört din teve. :-D
Ha-ha-ha! Hope you did it with care...
Postad 05 januari 2008 - 16:36
Har borrat hål i väggen mellan mitt datorrum och vardagsrummet och sedan dragit in en 10m biltema HDMI kabel samt en 10m rca för ljudet men får inte både ljud och bild att funka samtidigt. =( Nån mera med det problemet eller?
Kopplar jag först in rca kablarna får jag ljud som det ska men så fort jag kopplar in hdmi kabeln dör ljudet men jag får bild. nån som har nån ide om vad jag kan göra? moderkortet är ett Asus M2A-VM HDMI
Det har funkar tidigare med datorn brevid tv:n men kommer inte ihåg om det då var samma kablar om det nu spelar nåt roll.
/Magnus
EDIT: kom på att jag inte är riktigt säker på att jag körde med ljud just då
Redigerat av PiZZaMaN, 05 januari 2008 - 16:51.
Postad 06 januari 2008 - 01:14
Älskar tv:n men har fått ett problem.
Har borrat hål i väggen mellan mitt datorrum och vardagsrummet och sedan dragit in en 10m biltema HDMI kabel samt en 10m rca för ljudet men får inte både ljud och bild att funka samtidigt. =( Nån mera med det problemet eller?
Kopplar jag först in rca kablarna får jag ljud som det ska men så fort jag kopplar in hdmi kabeln dör ljudet men jag får bild. nån som har nån ide om vad jag kan göra? moderkortet är ett Asus M2A-VM HDMI
Det har funkar tidigare med datorn brevid tv:n men kommer inte ihåg om det då var samma kablar om det nu spelar nåt roll.
/Magnus
EDIT: kom på att jag inte är riktigt säker på att jag körde med ljud just då
Jag tror inte att du kan koppla in HDMI-bild och RCA-ljud samtidigt utan en separat förstärkare. Just för att tv tror ju att HDMI kabeln ska skicka bästa möjliga ljud OCH bild, och då klipper den kontakten med RCA-ljudet. Jag har en separat förstärkare så för mig är det inget problem.
EDIT: Med ditt moderkort och den där HDMI adaptern så ska den klara av att skicka ljud och bild igenom bara HDMI sladden.
Redigerat av Ponari, 06 januari 2008 - 01:17.
Postad 06 januari 2008 - 13:52
Jag tror inte att du kan koppla in HDMI-bild och RCA-ljud samtidigt utan en separat förstärkare.
Kanal 5 på baksidan har HDMI och RCA ingång för samma kanal.
Den använder jag för DVI -> HDMI och mini-tele -> RCA. Funkar sej siitpra.
Ollade Menu-knappen på ovansidan. Du har väl inte rört den, va?

Redigerat av Unregistered646e20b6, 06 januari 2008 - 13:48.
Postad 06 januari 2008 - 16:42
Ollade Menu-knappen på ovansidan. Du har väl inte rört den, va?
Ho-ho-ho! Fan också! Nu måste jag sanera här hemma...
Postad 07 januari 2008 - 08:37
/earman
Kan du beskriva funktionen för att spela in i standby-läge?! Jag gjorde ett test, men sen jag tryckte TV'n i standbay, spelades en svart bild in. Kan det vara så att den måste vara i standby innan inspelning startar?
Dessutom slutade inte inspelningen vid sluttidpunkt. Kanske beror på att signal inte kom från den "döda" TV'n?
Postad 07 januari 2008 - 09:31
Kan du beskriva funktionen för att spela in i standby-läge?! Jag gjorde ett test, men sen jag tryckte TV'n i standbay, spelades en svart bild in. Kan det vara så att den måste vara i standby innan inspelning startar?
Dessutom slutade inte inspelningen vid sluttidpunkt. Kanske beror på att signal inte kom från den "döda" TV'n?
Du måste schemalägga inspelningen ett tag innan och sedan sätta teven i standby. Då kommer inspelningen att gå igång och avsluta på den schemalagda tiden.
Du kan inte schemalägga en starttid som redan har inträffat. Teven fattar inte det.
Postad 07 januari 2008 - 10:24
Du måste schemalägga inspelningen ett tag innan och sedan sätta teven i standby. Då kommer inspelningen att gå igång och avsluta på den schemalagda tiden.
Du kan inte schemalägga en starttid som redan har inträffat. Teven fattar inte det.
I programinformationen markerar du det program du vill spela in, trycker på i+ knappen och väljer timerinspelning. Allt finns på sidan 14 i manualen.
/earman
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar