ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)
8369 svar till detta ämne
Postad 12 January 2008 - 22:55
Unregisteredd5fa1d7e
-
Unregisteredd5fa1d7e
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Tja en del verkar ju ha bra bild men kolla in denna från hallmark grymt dålig hur i **** kan bilden vara så illa 2008
Tror jag börjar gråta snart för det verkar ju inte hända ett skvatt.
Glömde lägga till har en panna px 700 samt hd pisset till box
Magic-
2008_006.JPG 675.13K
1 Antal nerladdningar
Redigerat av Unregisteredd5fa1d7e, 12 January 2008 - 23:01.
Postad 12 January 2008 - 23:07
snöharry
-
snöharry
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Och här är min hallmark..lite skakig bild men men
Redigerat av snöharry, 12 January 2008 - 23:08.
Postad 12 January 2008 - 23:15
snöharry
-
snöharry
-
Amatör
-
-
96 inlägg
blir inte bättre bild med min gamla canon ixus V2
Postad 12 January 2008 - 23:16
Life
-
Life
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Ser oxå på tv4 HD och LOTR, måste säga att det är det bästa boxen presterat hittills, men det finns fortfarande samma fel som tidigare. Man skulle kunna luras att acceptera den, som tur var så räcker det med att byta kanal så blir man spyfärdig igen. Boxen kan bara hantera den allra bästa signalen, allt annat blir skräp. Mao inget hopp för att någonsin kunna använda den för SD.
Säkerligen är den byggd av de billigaste komponenterna, och det finns tom en möjlighet att vissa serier av boxarna kan ha fått en annan typ av komponenter (typ bättre) som ersättning för att det varit svårt att få tillräckligt antal av en sort hos deras underleverantörer. Detta kanske skulle kunna förklara att vissa har ok bild. Nästan så man skulle starta en stor undersökning och även se vilken övrig information om hårdvaran alla har förutom fw!
Postad 12 January 2008 - 23:32
snöharry
-
snöharry
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Postad 12 January 2008 - 23:35
isolde
-
isolde
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Hejsan !
Varit någorlunda nöjd med denna box men nu får det vara nog samma sak som dom flesta beskriver en del kanaler på sd fungerar men har blivir sämre, svårare att få skarp bild efter den nya fw. Hd är mycket sämre, har en panna 1000 som jag för övrigt är skitnöjd med.
Isolde
Postad 12 January 2008 - 23:36
snöharry
-
snöharry
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Det är därför jag laddar upp bilder för att ni ska kunna se jämförelser.Sen är det givetvis alltid svårt att via en bild få en riktig uppfattning men den ger en liten vägledning.
Sitter jag på 3m som jag gör så är mina kanaler bra i alla fall och HD riktigt skarpt.Jag har också än en gång problem men kikar man på andras bilder så är det ju viss skillnad så en del har mer problem,andra mindre.
Redigerat av snöharry, 12 January 2008 - 23:38.
Postad 12 January 2008 - 23:48
snöharry
-
snöharry
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Postad 13 January 2008 - 00:05
SoloNo1
-
SoloNo1
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Har också en Humax box HD sedan ett halvår ungefär, har aldrig tänkt riktigt på dom felen som ni beskriver, (har inget att jämföra med) Hd kanalerna har alltid sett bra ut tycker jag, men idag när jag läste den tråden så började jag kolla på dom vanliga kanalerna och där finner jag dom helt plötsligt.. *fan ta er*
Har ni uppdaterat själva? för min box har då inte uppdaterat sig vad jag vet.
PDR REV 1.0
Programversion= CHTCCX 1.00.06
Loader Y 2.01
System ID - 1f06.0000
Upgraderingsdatum 21 DEC 2006
Postad 13 January 2008 - 00:07
Unregistered42562
-
Unregistered42562
-
Lärjunge
-
-
385 inlägg
Hyslopc, jag fick mail idag att HD-PVR var på väg.. Men jag tror inte ett skit på det! Vi kommer att få en ny HD box med inspelningsmöjligheter. Den kommer att komma nu i början av året. Jag vet inte vad den kommer att kosta än.
Det där med att samla mail och uppgifter och låta en föra vår talan om det skulle gå, så röstar jag på Mav, om han nu ställer upp
Postad 13 January 2008 - 00:20
Unregisteredc7b312fb
-
Unregisteredc7b312fb
-
Forumräv
-
-
596 inlägg
Tror absolut det är komprimering som orsakar problemen. Vissa kanske har utrustning som klarar detta. Inte jag.
Däremot så har jag sett att vanlig SD-upplösning kan se väldigt bra ut när den sänds ut med hög bandbredd. Tex så ser SD material utsänt på TV4 HD mycket bra ut. Även SVT-kanalerna har sina stunder. SVT HD sände ishockey i SD-upplösning nyligen som också var toppen.
Jag har en 50"-tv som jag sitter ca 3m från, så jag borde med andra ord få problem med SD.Trots det kan jag då och då alltså uppleva bilden mycket skarp.
Vad vill jag då säga med detta? Jo, jag undrar varför och i vems intresse sänds det överhuvud taget så sönderkomprimerad bild i Comhems nät, när Comhem hävdar att det finns "obegränsat utrymme" deras nät.
Jag vet att de säger att de skickar ut kanalerna precis som de får dem, men då undrar jag varför de får dem så?
Bara en tanke, eftersom deras bästa box inte klarar av att hantera komprimerade signaler så kanske det skulle vara enklare att skicka bättre signal.
Postad 13 January 2008 - 01:00
Unregistered6e1bc283
-
Unregistered6e1bc283
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Alltså.... Vet inte riktigt hur och var jag ska börja. Jag förstår er alla hur trötta ni är på CH när jag läser igenom alla inlägg på forumen runt om på nätet. Men vad jag däremot inte fattar är varför ingen av er gör slag i saken och säger upp skräpet med omedelbar verkan. Måste ju vara bättre att inte ha det och heller inte betala för det, än att sitta i någon slags drömdimma om att det kommer att bli bra och vi kommer att få kompensation osv... Som jag skrev i tidigare inlägg, så sa jag upp sk**en med omedelbar verkan när dom inte kunde leverera det som utlovats från början. Jag såg ingen anledning till att gynna deras redan feta plånböcker ännu mer.
Det finns ALLTID alternativ, frågan är ju bara om ni är för bekväma eller skraja för att testa nånting nytt. Jag gav mig i kast med Canal Digital istället, vilka också fått massa skit för deras boxar och kundtjänst och allt. Men jag kanske har haft tur, för allt har funkat tip-top för mig sen dag 1.
Sen Televerket la ner och blev Telia, ComHem, fd UPC och fan vet allt vad dom stoppat sina fingrar i, så är det bara pengar, pengar och åter pengar som styr. Skit i vad kunderna tycker och skit också i slagkraften som internet verkligen kan ha. Men om man bara sitter tyst med näven knuten under bordet, så kommer det heller ALDRIG att bli någon förändring på det här. Ta tag i det här nu och gör en saftig massuppsägning istället, så slår ni tillbaks där det svider mest, nämligen i deras plånböcker.
Eller har jag fel...?
Ehh... en anledning till att folk inte säger upp abonemanget är kanske för att det inte GÅR!!!, jag har själv försökt säga upp skiten men får till svar att det går inte eftersom det är felanmält och felsöking pågår... skulle vara intressant att veta vad konsumentköplagen säger om detta, själv har jag inte haft någon bild alls på över 5 veckor men det är tydligen inte tillräckligt för att säga upp abonemanget, hur länge ska man ha problem för att kunna säga upp... 2 månader, 3...5?.
Postad 13 January 2008 - 01:37
replicant
-
replicant
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Harlin - tack så mycket att du är här och vi får äntligen raka svar på många frågor. Jag ville bara påpeka till dig att vi är många här som läser tråden och väntar tills de största problem är lösta innan vi beställer HD från ComHem. Jag har en HDTV och ComHem, men har varit försökskanin för många gånger tidigare, och vill inte betalar extra för en tjänst som inte fungerar, så jag väntar tills ComHem har en box/mjukvara kombination som fungerar bra innan jag beställer HDTV från er, och jag vet att det finns många andra här som gör likadant.
+1
Postad 13 January 2008 - 01:49
Prism
-
Prism
-
Forumräv
-
-
856 inlägg
Harlin - tack så mycket att du är här och vi får äntligen raka svar på många frågor. Jag ville bara påpeka till dig att vi är många här som läser tråden och väntar tills de största problem är lösta innan vi beställer HD från ComHem. Jag har en HDTV och ComHem, men har varit försökskanin för många gånger tidigare, och vill inte betalar extra för en tjänst som inte fungerar, så jag väntar tills ComHem har en box/mjukvara kombination som fungerar bra innan jag beställer HDTV från er, och jag vet att det finns många andra här som gör likadant.
+1 
+2
Postad 13 January 2008 - 02:04
joppemyra
-
joppemyra
-
Rookie
-
1 inlägg
+1 
+2
+3
Postad 13 January 2008 - 02:09
rodman45
-
rodman45
-
Lärjunge
-
-
431 inlägg
Alltså.... Vet inte riktigt hur och var jag ska börja. Jag förstår er alla hur trötta ni är på CH när jag läser igenom alla inlägg på forumen runt om på nätet. Men vad jag däremot inte fattar är varför ingen av er gör slag i saken och säger upp skräpet med omedelbar verkan. Måste ju vara bättre att inte ha det och heller inte betala för det, än att sitta i någon slags drömdimma om att det kommer att bli bra och vi kommer att få kompensation osv... Som jag skrev i tidigare inlägg, så sa jag upp sk**en med omedelbar verkan när dom inte kunde leverera det som utlovats från början. Jag såg ingen anledning till att gynna deras redan feta plånböcker ännu mer.
Det finns ALLTID alternativ, frågan är ju bara om ni är för bekväma eller skraja för att testa nånting nytt. Jag gav mig i kast med Canal Digital istället, vilka också fått massa skit för deras boxar och kundtjänst och allt. Men jag kanske har haft tur, för allt har funkat tip-top för mig sen dag 1.
Sen Televerket la ner och blev Telia, ComHem, fd UPC och fan vet allt vad dom stoppat sina fingrar i, så är det bara pengar, pengar och åter pengar som styr. Skit i vad kunderna tycker och skit också i slagkraften som internet verkligen kan ha. Men om man bara sitter tyst med näven knuten under bordet, så kommer det heller ALDRIG att bli någon förändring på det här. Ta tag i det här nu och gör en saftig massuppsägning istället, så slår ni tillbaks där det svider mest, nämligen i deras plånböcker.
Eller har jag fel...?
Ehh... en anledning till att folk inte säger upp abonemanget är kanske för att det inte GÅR!!!, jag har själv försökt säga upp skiten men får till svar att det går inte eftersom det är felanmält och felsöking pågår... skulle vara intressant att veta vad konsumentköplagen säger om detta, själv har jag inte haft någon bild alls på över 5 veckor men det är tydligen inte tillräckligt för att säga upp abonemanget, hur länge ska man ha problem för att kunna säga upp... 2 månader, 3...5?.
Om du ringer till ComHem´s kundtjänst och säger att bilden är oacceptabelt dålig på din stora tv (över 32"), så ska du få säga upp det direkt. Dom vet om problemet med att deras sändningar ser ut som skit på stor tv eller proj. Och både jag och 3 av mina vänner har alla fått säga upp våra abb. med detta som skäl, så jag ser ingen anledning till varför du inte skulle få göra det samma.
Postad 13 January 2008 - 02:28
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Tror absolut det är komprimering som orsakar problemen. Vissa kanske har utrustning som klarar detta. Inte jag. Däremot så har jag sett att vanlig SD-upplösning kan se väldigt bra ut när den sänds ut med hög bandbredd. Tex så ser SD material utsänt på TV4 HD mycket bra ut. Även SVT-kanalerna har sina stunder. SVT HD sände ishockey i SD-upplösning nyligen som också var toppen. Jag har en 50"-tv som jag sitter ca 3m från, så jag borde med andra ord få problem med SD.Trots det kan jag då och då alltså uppleva bilden mycket skarp. Vad vill jag då säga med detta? Jo, jag undrar varför och i vems intresse sänds det överhuvud taget så sönderkomprimerad bild i Comhems nät, när Comhem hävdar att det finns "obegränsat utrymme" deras nät. Jag vet att de säger att de skickar ut kanalerna precis som de får dem, men då undrar jag varför de får dem så? Bara en tanke, eftersom deras bästa box inte klarar av att hantera komprimerade signaler så kanske det skulle vara enklare att skicka bättre signal.
Just detta diskuterade vi i denna tråden https://www.minhembi...howtopic=148398För några månader sedan ... <eller rättare sagt, jag startade tråden ganska omg efter att jag fått boxen för att söka en förklaring till de fel som boxen skapde redan då och för att jag trodde att alla då inrapporterade fel berodde på dålig bitrare. Efter senaste FW ( den första ) förstår jag att bitraten inte är boven i första hand. Visst har bitraten betydelse .. det är därför ni upplever bättre bild på vissa kanaler .. men glöm inte bort att även källmaterialet spelar mycket stor roll, för upplevelsen av bilden. Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 13 January 2008 - 03:17.
Postad 13 January 2008 - 03:36
smellymarq
-
smellymarq
-
Beroende
-
-
1040 inlägg
Även jag sitter här och väntar tills problemen är lösta, för jag vägrar betala för någonting som inte fungerar som det ska. Men helst av allt skulle jag vilja att PVR HD-boxen kunde dyka upp någon dag! Pratade med kundtjänsten för 2-3 månader sedan och då sa dem att de hade PVR-boxar i några hushåll för utvärdering. Det känns som att de är lite mer försiktiga med att lansera den boxen då de förmodligen inte vill släppa ännu en HD-box som inte fungerar som den ska. Canal Digital har haft problem med sin PVR HD-box så mycket talar för att även CH kommer att ha det med sin.
Postad 13 January 2008 - 03:46
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Om de nu skall ha pvr boxar ute på prov i "något hushåll" så hoppas jag att det inte är i samma som denna boxen varit ute på prov med den nya FW. Varför vänder de sig inte hit och "värvar" lite betatestare .. ? Som sagt det som tog oss ett par minuter att upptäcka .. upptäckte varken comhem, testarna, eller humax koreaner .. trots att de höll på med mjukvaran i flera månader .. Säger inte detta för att strö ytterligare salt i såren, utan mer som en uppmaning .. - Gör inte om samma misstag en gång till !!! Någon som vet vem det är som tillverkar canaldigitals pvrbox Det står bara canaldigital på den .. Edit : Svaret är Sagem Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 13 January 2008 - 03:53.
Postad 13 January 2008 - 10:13
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1242 inlägg
Det är möjligt att effekten av det minskar om jag drar ner på kontrasten. Men varför ska jag behöva anpassa kontrasten för att laga en trasig bild. Det vore väl bättre om de skickade ut en korrekt bild från början. Det är som om någon skulle gnälla på dålig svärta och ge den personen rådet att ställa ner ljusstyrkan till 0. Visserligen perfekt svärta men på bekostnad av annat. Om comhem fixar en korrekt signal ut ur boxen så ska jag se till att ställa in min tv korrekt. 
Jag sa bara att de synbara effekterna av det minskade när man sänkte kontrasten men inte att de skulle försvinna. Jag ser de fortfarande när kontrasten är 0 (av 100)! Men kan tänka mig att de som ser det mest har kontrasten högt inställd samt att de som har den lågt inställd (eller har en TV som inte är så kontrastrik?) inte upplever det lika mycket...
Postad 13 January 2008 - 10:26
snöharry
-
snöharry
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Har en Samsung M86 37a.Det är inte den värsta apparaten på marknaden men absolut inte den sämsta eller medelmåttigaste heller.
Kör med kontrast på 95(100)
Skärpa 35(100)
ljus 60(100)
bakgrundbelysning på 7(10)
HDmi svart på låg.
Finns ngr mer inställningar men dom grundläggande för min del då.
Mina inställningar tog jag från en engelsk sajt som gjorde test av samsung M86 40a och kalibera med utrustning mot digitalkanaler och HD kanaler.Fick småjustera för att jag skulle tycka det blev bra mot min 37a.
Redigerat av snöharry, 13 January 2008 - 10:29.
Postad 13 January 2008 - 10:41
Sluta snacka inställningar av TV. Det finns det andra trådar. Grundproblemet ligger i boxen och/eller signalen. Punkt slut! Hålla på att dra ner kontrast och ljusstyrka tills artefakterna minskar? Hur ser bilden i övrigt då ut. Mörk som natten och 0 dynamik. Skärp er. Här pratar vi HD TV, där vi har köpt en HD-tjänst som ska ge en perfekt bild. Färgblock ska man inte ha på HD-kanaler, oavsett inställningar! Eller har jag fel????
Postad 13 January 2008 - 10:54
snöharry
-
snöharry
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Sluta snacka inställningar av TV. Det finns det andra trådar. Grundproblemet ligger i boxen och/eller signalen. Punkt slut! Hålla på att dra ner kontrast och ljusstyrka tills artefakterna minskar? Hur ser bilden i övrigt då ut. Mörk som natten och 0 dynamik. Skärp er. Här pratar vi HD TV, där vi har köpt en HD-tjänst som ska ge en perfekt bild. Färgblock ska man inte ha på HD-kanaler, oavsett inställningar! Eller har jag fel????
Rätt inställning.Undrar bara,hur mycket spelar skärmen roll?.Ingen kedja är ju starkare än svagaste länk...
Postad 13 January 2008 - 10:58
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2709 inlägg
hur mycket spelar skärmen roll?.Ingen kedja är ju starkare än svagaste länk...
Men ärligt. lägg ner snacket om vilken roll skärmen man har, inte ett skit har det med saken att göra. När oxå pioneers senaste G8 har dessa problem ja då kan det omöjligt vara fel på sin skärm utan det är boxen som är totalt KASS då pios G8 är den absolut bästa tv´n du kan köpa idag. Nää nu vill jag att Harin ska göra ett inlägg med svar ang kompensation mm !!
Redigerat av Unregistereda8d246d3, 13 January 2008 - 10:58.
Postad 13 January 2008 - 11:13
snöharry
-
snöharry
-
Amatör
-
-
96 inlägg
hur mycket spelar skärmen roll?.Ingen kedja är ju starkare än svagaste länk...
Men ärligt. lägg ner snacket om vilken roll skärmen man har, inte ett skit har det med saken att göra. När oxå pioneers senaste G8 har dessa problem ja då kan det omöjligt vara fel på sin skärm utan det är boxen som är totalt KASS då pios G8 är den absolut bästa tv´n du kan köpa idag.
Nää nu vill jag att Harin ska göra ett inlägg med svar ang kompensation mm !!
Den nivån,ok Tro faaaan att skärmen har viss betydelse.Du vill alltså påstå att en billig skärm med nada bra komponenter visar EXAKT lika fin bild som en som du säger pioneer G8..då fattar inte jag vitsen med att köpa en sån svindyr skärm för boxen ska ju enligt dig sköta allt,perfa!!!..en bra box ger bra bild oavsett skärm...fiiiiine
Postad 13 January 2008 - 11:22
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Han var väl mån, liksom jag, att fokus inte flyttas till TV-apparaterna och deras inställningar. Kanske slår det an en sträng hos de flesta eftersom man fått höra det av kundtjänst någon gång för mycket
Helt klarlagt är att color banding uppträder på alla slags TV, såväl low end som high end. Nyinköpta samt med några år på nacken. Dyra kablar och billiga kablar. Återstår boxen. Detta håller även CH helt med om så vi behöver inte debattera det.
Jag testade med en gammal Sagem "hyrbox" och Axess-TVs pausbild var helt blockfri såväl i gula som röda partier.
Harlin ska liksom andra få vara ledig under helgen. Jag och några till har ställt ett ganska stort antal konkreta frågor i hövlig ton som vi bör få svar på då han är tillbaka på jobbet. Just kompensationsbiten eller ev "byteserbjudande" kanske inte ingår i hans roll, men vi ställde en bunt andra frågor också igår.
Redigerat av ruhe, 13 January 2008 - 11:28.
Postad 13 January 2008 - 11:27
snöharry
-
snöharry
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Han var väl mån, liksom jag, att fokus inte flyttas till TV-apparaterna och deras inställningar. Kanske slår det an en sträng hos de flesta eftersom man fått höra det av kundtjänst någon gång för mycket
Jag testade med en gammal Sagem "hyrbox" och Axess-TVs pausbild var helt blockfri såväl i gula som röda partier.
Harlin ska liksom andra få vara ledig under helgen. Jag och några till har ställt ett ganska stort antal konkreta frågor i hövlig ton som vi bör få svar på då han är tillbaka på jobbet. Just kompensationsbiten eller ev "byteserbjudande" kanske inte ingår i hans roll, men vi ställde en bunt andra frågor också igår.
Jag förstår och har ju sagt att jag inte heller är nöjd med boxen i alla lägen men har kanske inte lika mycket fel som en del har. Du sa det själv...hövlig ton.Jag hoppas om det blir ngn härifrån som får sköta kontakten att det är en person som är vuxen och kan föra ett vettigt samtal om hur man kommer lösa problemet. Inte som en del på rena ###### barn nivån för det kan jag GARANTERA leder INTE till ngn bra kompensation.
Postad 13 January 2008 - 11:41
Raven
-
Raven
-
Användare
-
-
143 inlägg
Den nivån,ok
Tro faaaan att skärmen har viss betydelse.Du vill alltså påstå att en billig skärm med nada bra komponenter visar EXAKT lika fin bild som en som du säger pioneer G8..då fattar inte jag vitsen med att köpa en sån svindyr skärm för boxen ska ju enligt dig sköta allt,perfa!!!..en bra box ger bra bild oavsett skärm...fiiiiine
Om du har hängt med i tråden från början, eller åtminstone från där färgblockningsproblemen började diskuteras, skulle du ha upptäckt att de flesta av oss hade en annan Comhem-box innan denna HD-box. Kopplad till samma TV gav den gamla boxen, i mitt fall Samsung DCB-B260Z, bättre bild utan färgblock på SD-kanalerna. Det är därför vi är så snabba med att utesluta TV:n som enda källa till problemen. Visst det kan vara en kombination av de två som skapar problem, men då är Humax den enda tillverkaren som misslyckats med att hitta en väg förbi dessa. Det är en rad olika fabrikat och tekniker (LCD/Plasma/Projje) som uppvisar färgblocken. De förekommer dock inte alltid utan det krävs vissa förutsättningar för att de skall bli påtagliga, som t.ex. större sammanhängande områden med homogena färg i halvdålig belysning. Att fota av skärmen vid slumpvist vald tidpunkt på SVT eller TV4 gör att man nog missar de flesta exemplen.
Postad 13 January 2008 - 11:42
Unregisteredd1a1a4b5
-
Unregisteredd1a1a4b5
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Jag har en Philips 9632, 42 tummare, jag tycker egentligen inte det blev någon skillnad på nya och gamla fw. Jag tycker det är väldigt olika från kanal till kanal och även mellan olika program på samma kanal, hur bra bilden är. HD kanalerna är ju kanon hela tiden men de andra varierar som sagt. Lyftet för mig var att jag nu får dolby digital över HDMI. M E N !!! varför kan man nu inte reglera volymen med humax fjärren på de kanaler som sänder i dolby digital ??? Någon som kan hjälpa mig med ett svar på det ?
Postad 13 January 2008 - 11:44
isolde
-
isolde
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Jag har själv en panna 1000 med 1080 p och hade inte dom här bildfelen innan den nya fw, så det har ju ingen betydelse vad för bildvisare man har, man får ju vad man betalar för och jag hade jävligt bra innan fw. Felanmälde hos kundtjänst och hänvisade till denna tråden och namnet på comhemkillen har haft hd i 1 år, fick svar, vill inte tala om namnet på supporten för lika okunniga som vanligt. Svar : Pröva och byt antennkabeln fungerar inte detta fårdu komma åter.
Isolde
Postad 13 January 2008 - 11:45
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Ja, vi är nog på ganska samma våglängd allihopa. Det finns mycket uppbygd frustration och vrede efter ett år med Humaxboxen. Utan att alls flytta fokus från boxen eller väcka vreden: Det går för er med min TV ( Sony Bravia LCD-bakproj ) att sätta på brusreduceringen. Blocken finns kvar men en del mildras och de rör på sig mindre.
Redigerat av ruhe, 13 January 2008 - 11:47.
Postad 13 January 2008 - 11:52
avy
-
avy
-
Rookie
-
6 inlägg
Jag har ännu inte vågat uppdatra till nya FW. Skulle vara intressant men någon sammanfattning på vad den ger och om inte com hem vill tillhandahålla en så kan väl ni som "uppdaterat" säga vad den gör. Är det allmänna rådet att man inte skall "uppdatera"? Det enda problemet jag upplever är färgproblemen.
Om jag missat någon sammanfattande post ber jag om ursäkt men det postas så mycket här att jag inte riktigt orkar läsa allt.
Tackar!
Postad 13 January 2008 - 11:58
snöharry
-
snöharry
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Den nivån,ok
Tro faaaan att skärmen har viss betydelse.Du vill alltså påstå att en billig skärm med nada bra komponenter visar EXAKT lika fin bild som en som du säger pioneer G8..då fattar inte jag vitsen med att köpa en sån svindyr skärm för boxen ska ju enligt dig sköta allt,perfa!!!..en bra box ger bra bild oavsett skärm...fiiiiine Om du har hängt med i tråden från början, eller åtminstone från där färgblockningsproblemen började diskuteras, skulle du ha upptäckt att de flesta av oss hade en annan Comhem-box innan denna HD-box. Kopplad till samma TV gav den gamla boxen, i mitt fall Samsung DCB-B260Z, bättre bild utan färgblock på SD-kanalerna.
Det är därför vi är så snabba med att utesluta TV:n som enda källa till problemen. Visst det kan vara en kombination av de två som skapar problem, men då är Humax den enda tillverkaren som misslyckats med att hitta en väg förbi dessa. Det är en rad olika fabrikat och tekniker (LCD/Plasma/Projje) som uppvisar färgblocken.
De förekommer dock inte alltid utan det krävs vissa förutsättningar för att de skall bli påtagliga, som t.ex. större sammanhängande områden med homogena färg i halvdålig belysning. Att fota av skärmen vid slumpvist vald tidpunkt på SVT eller TV4 gör att man nog missar de flesta exemplen.
Håller med att ta ett foto vid en viss tidpunkt/ögonblick ger inte ens "halva sanningen" enligt mig att se på det,påtala också det vid ngr foton.Jag ville visa när ngn annan laddat upp att ha ngt att jämföra med så gott det går för nivån är riktigt låg i vissa inlägg ända från start hur man resonerar sig fram om boxens fel. Men ljuger harin då som påstår att dom provat flesta förekommande märken på marknaden och på en del blev det bättre..en del ingen märkbar skillnad och ingen fick sämre bild?? Jag tar ingen ställning till om han ljuger för jag har ingen fakta om den saken där han påstår sina utlägg om bildkvalitet
Redigerat av snöharry, 13 January 2008 - 11:59.
Postad 13 January 2008 - 12:17
pelle1
-
pelle1
-
Forumräv
-
-
582 inlägg
Någon som har en digitalvideokamera? De flesta "vanliga" digitalkameror har ju video-funktion också.... det lär ge lite mer rättvisa åt problemet.
Postad 13 January 2008 - 12:51
Unregisteredd1a1a4b5
-
Unregisteredd1a1a4b5
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Jag har en annan fråga om comhem och deras HDTV som kanske någon här vet svaret på.
Jag har som sagt en Philips 9632, en i mitt tycke kanon tv, många finesser, bakgrundsbelysning, 1080 p , osv.
Om jag nu skulle skaffa en ca modul och köra comhems programkort däri och strunta i humax boxen, skulle detta funka ?
Varför säger de att det bara funkar med Sony ?
Postad 13 January 2008 - 12:55
pakarlss
-
pakarlss
-
Forumräv
-
-
893 inlägg
Jag har en annan fråga om comhem och deras HDTV som kanske någon här vet svaret på. Jag har som sagt en Philips 9632, en i mitt tycke kanon tv, många finesser, bakgrundsbelysning, 1080 p , osv. Om jag nu skulle skaffa en ca modul och köra comhems programkort däri och strunta i humax boxen, skulle detta funka ? Varför säger de att det bara funkar med Sony ?
Sony är en av få tillverkare som har stöd för DVB-C, alltså digitalmottagare för kabelnätet (t.ex. Comhem). De allra flesta, inklusive Philips, har bara DVB-T, alltså digitalmottagare för marknätet.
Postad 13 January 2008 - 13:10
Martin43
-
Martin43
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Även ungarnas superbilliga DVD spelare för 199 visar tydliga tecken på "Color Banding" och jag kan svära på att det sitter ett dekoder chip som kostar högst 5 kr att köpa st. kanske 0,05 öre vid köp av 10000 eller fler. Det är just därför jag tror att det är dekoder chipet som är boven i det hela. Ett billigt sådant som gör att boxen skall bli så billig som möjligt för KabelTV företaget att köpa in och sälja för en dyr peng.
Huvudet på spiken! En rejäl felprioritering i desingstadiet av boxen skulle jag kalla detta. helt klart ett fall där snålheten bedrar visheten. Syftet var ju (väl?) att konstruera en box som ger bra bildkvalitet eftersom det är en HD-box. Jag undrar också hur mycket Comhem köper in boxarna för. 500kr?
Postad 13 January 2008 - 13:13
Martin43
-
Martin43
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Ett exempel (FW 1.00.06):
Hur har du tagit bilden? Det står "Still" i bilden, har jag missat att man kan pausa bilden direkt i boxen???
Postad 13 January 2008 - 13:18
Raven
-
Raven
-
Användare
-
-
143 inlägg
... Men ljuger harin då som påstår att dom provat flesta förekommande märken på marknaden och på en del blev det bättre..en del ingen märkbar skillnad och ingen fick sämre bild?? Jag tar ingen ställning till om han ljuger för jag har ingen fakta om den saken där han påstår sina utlägg om bildkvalitet
Ja, det är ju den stora frågan. Det vore ju väldigt konstigt om han sitter och drar historier för oss. Sådant brukar straffa sig ganska snart när sanningen kommer fram (ICA tex). Jag har hört samma uttalande från en annan person hos deras Kundrelationer. Den enda förklaringen jag kan komma på är att de gjort en test med en massa olika bildvisare, men inte särskilt vetenskapligt, utan mer zappa igenom kanalerna på någon minut och sedan konstatera "det här såg ju bra ut". Alternativt har de varit så koncentrerade på HD-kanalerna att de bara kollat dessa och de brukar ju mer sällan (om alls) drabbas av färgblockningarna. Det kan ju också tänkas att de gjort det i någon super-duper-labmiljö som inte alls har samma förutsättningar som deras kunder har. @Martin43: Det är pausfunktionen på TV:n jag använt.
Redigerat av Raven, 13 January 2008 - 13:20.
Postad 13 January 2008 - 13:29
Installera
-
Installera
-
Lärjunge
-
-
475 inlägg
Jag har en annan fråga om comhem och deras HDTV som kanske någon här vet svaret på. Jag har som sagt en Philips 9632, en i mitt tycke kanon tv, många finesser, bakgrundsbelysning, 1080 p , osv. Om jag nu skulle skaffa en ca modul och köra comhems programkort däri och strunta i humax boxen, skulle detta funka ? Varför säger de att det bara funkar med Sony ? Sony är en av få tillverkare som har stöd för DVB-C, alltså digitalmottagare för kabelnätet (t.ex. Comhem). De allra flesta, inklusive Philips, har bara DVB-T, alltså digitalmottagare för marknätet.
Kolla in NAD´s tv-apparater. -C -T -S
Postad 13 January 2008 - 14:13
Minglarn
-
Minglarn
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Testade idag en lite kul grej med mitt PS3. Lade in en vob fil med Planet Earth från SVT HD och lät PS3:an spela upp den. Dom till min lilla förvåning att PS3:an spelade upp den i 720p i 60Hz och det var ryckfritt. Bara där har vi ytterligare ett bevis på att det är boxen som är urusel. Testade i 576p och 1080i @ 60hz och även där var bildkvaliteten perfekt.
Redigerat av Minglarn, 13 January 2008 - 14:14.
Postad 13 January 2008 - 16:28
Unregistered98a0ff0c
-
Unregistered98a0ff0c
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Den nivån,ok
Tro faaaan att skärmen har viss betydelse.Du vill alltså påstå att en billig skärm med nada bra komponenter visar EXAKT lika fin bild som en som du säger pioneer G8..då fattar inte jag vitsen med att köpa en sån svindyr skärm för boxen ska ju enligt dig sköta allt,perfa!!!..en bra box ger bra bild oavsett skärm...fiiiiine Om du har hängt med i tråden från början, eller åtminstone från där färgblockningsproblemen började diskuteras, skulle du ha upptäckt att de flesta av oss hade en annan Comhem-box innan denna HD-box. Kopplad till samma TV gav den gamla boxen, i mitt fall Samsung DCB-B260Z, bättre bild utan färgblock på SD-kanalerna.
Det är därför vi är så snabba med att utesluta TV:n som enda källa till problemen. Visst det kan vara en kombination av de två som skapar problem, men då är Humax den enda tillverkaren som misslyckats med att hitta en väg förbi dessa. Det är en rad olika fabrikat och tekniker (LCD/Plasma/Projje) som uppvisar färgblocken.
De förekommer dock inte alltid utan det krävs vissa förutsättningar för att de skall bli påtagliga, som t.ex. större sammanhängande områden med homogena färg i halvdålig belysning. Att fota av skärmen vid slumpvist vald tidpunkt på SVT eller TV4 gör att man nog missar de flesta exemplen.
Håller med att ta ett foto vid en viss tidpunkt/ögonblick ger inte ens "halva sanningen" enligt mig att se på det,påtala också det vid ngr foton.Jag ville visa när ngn annan laddat upp att ha ngt att jämföra med så gott det går för nivån är riktigt låg i vissa inlägg ända från start hur man resonerar sig fram om boxens fel.
Men ljuger harin då som påstår att dom provat flesta förekommande märken på marknaden och på en del blev det bättre..en del ingen märkbar skillnad och ingen fick sämre bild?? Jag tar ingen ställning till om han ljuger för jag har ingen fakta om den saken där han påstår sina utlägg om bildkvalitet
Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter i denna tråd snöharry. Du maler vidare med inlägg som bortförklarar diverse problem och visar upp bilder där man inte kan hitta några fel. Jag tror ingen av oss någonsin har sagt att denna box inte kan visa upp en bra bild emellanåt däremot blir det skräp för det mesta. Sedan tror/hoppas jag inte att harlin ljuger. Däremot verkar deras kunskaper vara av ytterst tämligen låga. Det är mycket möjligt att de har testat denna fw på ett antal olika tv-apparater av diverse märken och modeller. Att man då inte har kunnat hitta de fel vi påtalar förefaller åtminstone för mig som mycket märkligt. Det jag vill ha svar på snarast är följande: - När kommer detta vara löst? Ett svar som säger att ni jobbar på det är inte tillfredställande med tanke på att jag betalar varje månad för denna tjänst.
- Vad kommer ni att ge oss i kompensation för detta år där vi har ingått i en slags testgrupp och vi till stor del nu gör ert jobb?
- Vad har jag för möjlighet att häva mitt köp och få pengarna tillbaka för box och abbonemang?
Postad 13 January 2008 - 16:39
snöharry
-
snöharry
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Den nivån,ok
Håller med att ta ett foto vid en viss tidpunkt/ögonblick ger inte ens "halva sanningen" enligt mig att se på det,påtala också det vid ngr foton.Jag ville visa när ngn annan laddat upp att ha ngt att jämföra med så gott det går för nivån är riktigt låg i vissa inlägg ända från start hur man resonerar sig fram om boxens fel.
Men ljuger harin då som påstår att dom provat flesta förekommande märken på marknaden och på en del blev det bättre..en del ingen märkbar skillnad och ingen fick sämre bild?? Jag tar ingen ställning till om han ljuger för jag har ingen fakta om den saken där han påstår sina utlägg om bildkvalitet
Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter i denna tråd snöharry. Du maler vidare med inlägg som bortförklarar diverse problem och visar upp bilder där man inte kan hitta några fel. Jag tror ingen av oss någonsin har sagt att denna box inte kan visa upp en bra bild emellanåt däremot blir det skräp för det mesta.
Sedan tror/hoppas jag inte att harlin ljuger. Däremot verkar deras kunskaper vara av ytterst tämligen låga. Det är mycket möjligt att de har testat denna fw på ett antal olika tv-apparater av diverse märken och modeller. Att man då inte har kunnat hitta de fel vi påtalar förefaller åtminstone för mig som mycket märkligt.
Det jag vill ha svar på snarast är följande:
- När kommer detta vara löst? Ett svar som säger att ni jobbar på det är inte tillfredställande med tanke på att jag betalar varje månad för denna tjänst.
- Vad kommer ni att ge oss i kompensation för detta år där vi har ingått i en slags testgrupp och vi till stor del nu gör ert jobb?
- Vad har jag för möjlighet att häva mitt köp och få pengarna tillbaka för box och abbonemang?
Jag ber om ursäkt om jag varit en jobbig jäkel men jag står för att så jä.. dålig är inte boxen som det står i vissa trådar.För mig funkar den för det mesta...bor ngn i trollhättan är man välkommen hit och kolla
Redigerat av snöharry, 13 January 2008 - 16:42.
Postad 13 January 2008 - 16:41
Damp
-
Damp
-
Mästare
-
-
2750 inlägg
snöharry...jobbar du åt comhem?
Postad 13 January 2008 - 16:48
snöharry
-
snöharry
-
Amatör
-
-
96 inlägg
snöharry...jobbar du åt comhem? 
Om du kikat lite längre i trådarna så hade du sett vad jag jobbar med
Postad 13 January 2008 - 16:54
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Nu slutar vi upp med mer diskussioner som inte gynnar oss som kunder ett enda dugg och konstaterar - Det är fel på boxen oavsett om en del upplever det som mer eller mindre - Vi blandar inte in olika tv apparater i detta, då det finns flera hundra att välja på samt Plasma, LCD och Projje. - Olika inställningar på tv'n gör mer eller mindre skillnad - olika kanaler, programkällor och bitrate ger olika mycket fel på bilden ( bitrate pratar vi om i den tråden jag länkade till tidigare) https://www.minhembi...howtopic=148398Inställningar för era tv apparater diskuteras i respektive tråd för era apparater då det skiljer så otroligt mycket mellan olika märken, fabrikat och modeller Vi vill ha en till största del felfri box ... Kan vi vara överens om detta ?
Maveric  Ps. ni som är nya .. sök först med sökfunktionen längst ner på sidan och läs på så att ni är uppdaterade Vi som varit här längst har tjatat om detta i över ett år nu
Redigerat av Unregistered1103, 13 January 2008 - 16:57.
Postad 13 January 2008 - 17:04
Unregistered98a0ff0c
-
Unregistered98a0ff0c
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Nu slutar vi upp med mer diskussioner som inte gynnar oss som kunder ett enda dugg och konstaterar
- Det är fel på boxen oavsett om en del upplever det som mer eller mindre - Vi blandar inte in olika tv apparater i detta, då det finns flera hundra att välja på samt Plasma, LCD och Projje. - Olika inställningar på tv'n gör mer eller mindre skillnad - olika kanaler, programkällor och bitrate ger olika mycket fel på bilden
( bitrate pratar vi om i den tråden jag länkade till tidigare) https://www.minhembi...howtopic=148398
Inställningar för era tv apparater diskuteras i respektive tråd för era apparater då det skiljer så otroligt mycket mellan olika märken, fabrikat och modeller
Vi vill ha en till största del felfri box ...
Kan vi vara överens om detta ?
Maveric
Ps. ni som är nya .. sök först med sökfunktionen längst ner på sidan och läs på så att ni är uppdaterade Vi som varit här längst har tjatat om detta i över ett år nu 
Sir, Yes, Sir
Postad 13 January 2008 - 17:36
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
HD PVR Boxar Diskuterar man bäst i dennat tråden https://www.minhembi...p;#entry1730142( då dennat tråden är färsk ) Maveric
Postad 13 January 2008 - 17:52
flovv
-
flovv
-
Användare
-
-
231 inlägg
Tjena,
Nån tidigare nämnde, precis som jag tycker, att tv4 (ej HD) är kass.
Detta upptäckte jag dagen jag kopplade in min box och jämförde med en gång tv4 och tv4-hd. Just då spelades en fotbollsmatch och på vanliga tv4 såg gräset ut som en enda stor "smet", medan tv4-hd såg klart bättre ut, dock inte helt kanon ändå. Själva "smeten" kan nog bero på den color banding som boxen har problem med, men när vi tittade på Lets Dance nu i helgen så var bilden rätt skit !! Har inte tv4-hd längre så vi kunde inte se om den var bättre. Tv4 över huvud taget tycker jag ofta (ev alltid, tittar inte så mycket annars) ser dålig ut, någon som delar denna uppfattning ?
Är detta något som har med boxen att göra (utöver color bandingen), eller snålar comhem med bitraten på just tv4 ??
Har haft boxen i (endast) 3 månader nu och har inte hd-paketet för det känns inte värt dom pengarna (när det kommer fler kanaler kan det bli mer intressant), men vill ha en bra box för sd-kanalerna och samtidigt använda hdmi till min tv (samsung m86). När sen när alla färger flyter ihop hela tiden känns det fantastiskt frustrerande!! Är man då van vid 720p/1080p HD-DVD/Blu-Ray matrial så känns det sämre än analog-tv man tittar på när tv4 är röten och färgerna flyter ihop på alla kanaler.
Hoppas något händer snart, boxen var ju trots allt inte gratis, till skillnade från samsungen man kunde valt ...
Mvh flovv
Ps. Hoppas verkligen att dom har fixat detta till Fotbolls-EM i sommar, är lite av det som jag skaffade HD-Boxen !!
Postad 13 January 2008 - 18:00
Willehund
-
Willehund
-
Användare
-
-
109 inlägg
Nu slutar vi upp med mer diskussioner som inte gynnar oss som kunder ett enda dugg och konstaterar
- Det är fel på boxen oavsett om en del upplever det som mer eller mindre - Vi blandar inte in olika tv apparater i detta, då det finns flera hundra att välja på samt Plasma, LCD och Projje. - Olika inställningar på tv'n gör mer eller mindre skillnad - olika kanaler, programkällor och bitrate ger olika mycket fel på bilden
( bitrate pratar vi om i den tråden jag länkade till tidigare) https://www.minhembi...howtopic=148398
Inställningar för era tv apparater diskuteras i respektive tråd för era apparater då det skiljer så otroligt mycket mellan olika märken, fabrikat och modeller
Vi vill ha en till största del felfri box ...
Kan vi vara överens om detta ?
Maveric 
Ps. ni som är nya .. sök först med sökfunktionen längst ner på sidan och läs på så att ni är uppdaterade Vi som varit här längst har tjatat om detta i över ett år nu 
Jupp, håller med här. Vi får se vad Harlin kommer med i denna vecka (förhoppningsvis) om vad som är fel. Jag kan mycket väl tänka mig att det är ett hårdvarufel och det kan då inte åtgärdas med en ny FW men jag hoppas att jag har fel. Är det förresten någon som är tekniskt kunnig och har tittat i burken vad som finns där ? Per
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|