Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 December 2007 - 16:52

gzpot
  • gzpot
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

333 i ipnr? I varje fält får du ha 0-255.
Numret som Netshare visar ska vara ditt interna ip på din dator.

3: Vet inte om jag skriver in ip numret rätt i tvixen, om jag ska skriva in nr: 1.22.333.4 ska jag då fylla i 001.022.333.004 ?

Ja, det skall du, men dina IP nummer ser konstiga ut ? Brukar vara typ: 192.168.1.154 tex..
så är det i mitt eget interna nätverk, routern delar ut adresser till alla enheter mellan 192.168.1.2->192.168.1.255
333 är dock en omöjlighet, maxvärde är 255... :-)

4: När jag väl lyckats ansluta med netshare över nätverket, måste jag uppdatera IP numret så fort datorn får ett nytt?? (eftersom jag har dynamiskt ip)

Öh ? Dynamisk IP har du bara UT på nätet, Dock delar din router ut IP adresser via DHCP....
I din router bör du låsa de utdelade IP adresserna så att dina enheter får samma IP jämt.

Naturligtvis har jag inte "333" i mitt ipnr, det var bara ett sömnigt exempel :)

Dock är jag ganska söker på att burken får nytt ip lite då och då av bredbandsbolagets switch/modem, men det börjar alltid på 85.227.xxx.xxx

Däremot så fick jag äntligen kontakt med datorn via tvixen :wub: när jag ändrade till "c:\tvixhd1\" måste man ha mappen på c: med det namnet?
När jag nu väl fick kontakt med datorn hittade jag nästa problem, det går bara att dela ut en mapp, vilket jag förutsatte att jag lätt skulle lösa med lite genvägar i den utdelade mappen, men så lätt var det ju tydeligen inte :D
Just nu håller jag på att ladda hem MS nfs lösning som nån nämnde tidigare i tråden och ska testa denna, hur har ni löst nfs sharen?
Det kan väl inte bara vara jag som har mina mediafiler utspridda på olika diskar i datorn??

EDIT:
Mounta NTFS mappar enl. förslaget ovan känns inte som ett bra alternativ för isf skulle jag behöva mounta upp i princip alla diskar i datorn, och eftersom man bara kan mounta en hel disk så skulle ju slutresultatet bli rörigt värre, vilket innebär icke flickvänskompatibelt...

Med andra ord så har du redan oreda..

Postad 09 December 2007 - 18:02

elke
  • elke
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Vid 8 av10 gånger jag startar min Tvix så börjar den med ett rött flimmer som inte försvinner, men om jag vänder den upponer så slutar det.
Fenomenet uppstår bara när jag kör med HDMI.
Verkar som om nått e glappt eller ??

Postad 09 December 2007 - 18:23

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0

Med andra ord så har du redan oreda..

Tack för det kreativa svaret :D

Det kan väl knappast vara särskilt unikt att ha film, musik etc på olika hårddiskar?

Postad 09 December 2007 - 18:28

ODDNAME
  • ODDNAME
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Håller med, jäkligt okreativa svar ibland, det är mer än du som har musik, film etc etc på olika diskar :D
Bara "ordningsmännen" som vet bäst, som verkar har 20000000GB stora diskar som inte behöver delas mer än en gång

Postad 09 December 2007 - 20:06

Peter_sm
  • Peter_sm
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
Länkar till den utdelade mappen i NetShare...

Om ni kör vista så kan ni länka till andra mappar genom att använda kommandot mklink

Om din utdelade mapp heter "tvix" så kan du i den mappen skapa mappar till dina andra diskar.

Öppna komandotolken i tvix mappen.
Skriv sedan ...
mklink /d Filmer c:\film\
mklink /d Musik d:\musik

Då får du 2 mappar som heter Filmer & Musik i tvix mappen som är länkade..

//Peter

Postad 09 December 2007 - 20:24

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0

Länkar till den utdelade mappen i NetShare...

Om ni kör vista så kan ni länka till andra mappar genom att använda kommandot mklink

Om din utdelade mapp heter "tvix" så kan du i den mappen skapa mappar till dina andra diskar.

Öppna komandotolken i tvix mappen.
Skriv sedan ...
mklink /d Filmer c:\film\
mklink /d Musik d:\musik

Då får du 2 mappar som heter Filmer & Musik i tvix mappen som är länkade..

//Peter

Fungerar detta bara till Vista?
Jag kör nämeligen XP...

Dock kan jag nämna att det verkar fungera med windows home server som jag har som pågående projekt, installerade netshare och pekade på mappen som whs skapar på d:\shares\
Om jag får servern att jobba som jag vill så löser ju det mina länkproblem eftersom whs har en annorlunda diskhantering...

På min XP dator så har jag gjort en nödlösning med hjälp av "Junction Link Magic" tills vidare som länkar till olika mappar på datorn, men jag tycker den lösningen känns lite "lurig" :D

När man skriver in "server"namnet i tvixen, måste det stå "tvixhd1"? Det verkar vara enda sättet att få det att fungera...

Postad 09 December 2007 - 23:06

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Kan inte lira mkv-filer på min dator så jag har ingen möjlighet att testa där heller.

Kan vara bra att spela upp filer på datorn för att kolla av så att de fungerar och att tex textfilerna
är synkade osv..

Ladda ner K-Lite Codec pack. Med den kan du köra samtiliga filer och använd mediaplayern
som medföljer. Den är bättre än allt annat
http://www.codecguid...download_kl.htm

Ha det
Maveric :D

Postad 10 December 2007 - 11:18

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

• 290 inlägg
  • 0
Jag har nu köpt min tionde digitalboxen! Det blev en TViXen med en Tuner T430 för DVB-T. Min erfarenhet nu är att det tycks inte gå att få Dolby Digital från TViX - HDTV till förstärkaren via HDMI eller optiskt. så kallad ac3=Dolby Digital signal som kan vara 2.0 & 5.1.

En digitalbox från Kjell o Co fixar ac3 men inte TVixen. TVixen leverar bara PCM ljud från ac3 sändningar(SVT), "suck"

Nu sitter jag med två digitalboxar en för ljudet och en för bilden. (Känns lite onödigt men det är väll djungens lag.)

Är det någon som vet var man kan finna manualen för Tunern T430? Använder "Firmware 1.3.15" (2007-11-28)
Jag skulle vilja veta hur men programerar TViXen för att kunna spela in program i förväg som inte finns med i Guide?
Typ SVT-HD sänder ingen information till Guiden. Antar att dom förbeser oss som har en TViX. (Så är det när man är i frontlinjen i utvecklingen)

Postad 10 December 2007 - 11:42

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Jag har nu köpt min tionde digitalboxen! Det blev en TViXen med en Tuner T430 för DVB-T. Min erfarenhet nu är att det tycks inte gå att få Dolby Digital från TViX - HDTV till förstärkaren via HDMI eller optiskt. så kallad ac3=Dolby Digital signal som kan vara 2.0 & 5.1.

En digitalbox från Kjell o Co fixar ac3 men inte TVixen. TVixen leverar bara PCM ljud från ac3 sändningar(SVT), "suck"

Hej,

Tryck på "audioknappen" på fjärrkontrollen när du ser på TV så kan du växla mellan de sända ljudspåren om programmet sänds med både 2.0 och 5.1

//BC

Postad 10 December 2007 - 15:02

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Är det någon som vet var man kan finna manualen för Tunern T430?

ftp://ftp.dvico.com/Manual/TViX/Tuner/TViX_T430_English.pdf

men som alla manuualer från DVICO är det en del utelämnat och en del fel.

/Göran

Postad 10 December 2007 - 16:18

larsli68
  • larsli68
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Skapa en folder på en av dina diskar som du kallar TVIXHD1. I den monterar du sedan diskar som du kan kalla HD1, HD2 osv. under dessa kan du ha vilken folder struktur du vill.

Fungerar jättebra för mig

Postad 10 December 2007 - 17:04

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0

Skapa en folder på en av dina diskar som du kallar TVIXHD1. I den monterar du sedan diskar som du kan kalla HD1, HD2 osv. under dessa kan du ha vilken folder struktur du vill.

Fungerar jättebra för mig

Hur monterar du diskar i en mapp?
Vilket operativ pratar du om?

Postad 10 December 2007 - 17:25

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Funderar jag också, det enda som funkat för mig är junction link magic som tagits upp många gånger i tråden. Det är i alla fall klockrent =)

Postad 10 December 2007 - 17:53

ODDNAME
  • ODDNAME
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

Funderar jag också, det enda som funkat för mig är junction link magic som tagits upp många gånger i tråden. Det är i alla fall klockrent =)

Får köra det jag med nu, men du anar inte hur jä*la mycket besvär det blir om det blir liiiite fel, hänt mig en gång innan, slutade med att junction på något sätt tömde alla relaterade diskar

Postad 10 December 2007 - 18:25

Oscar83GBG
  • Oscar83GBG
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Jag är väldigt intereserad av att införskaffa mig en sådan då min PC som jag använde för ändamålet nyligen gick åt skogen...

Jättebra att den har en HDMI ut, passar perfekt till min Plasma, dock så undrar jag om det finns möjlighet att köra en ainnan skärm paralellt, dvs en spegling av bilden till en annan monitor. Jag har en TFT skärm uppsatt bredvid soffan som jag använder när jag spelar upp musik då jag inte vill ha en statisk bild som bränner in i plasman, och när jag inte vill se bilden stäner jag helt enkelt av skärmen bara. Den har endast VGA in så jag behöver ngn form av analog signal som kan kopplas till en VGA kabel för att få bild i den.

Klarar den av att packa upp t.ex. ner rarat mtrl? Vad jag förstått å klarar den inte av att spela upp i realtid samtidgt som den packar upp, men kan den packa upp och sedan spela upp?

FInns det ngn form av internet möjligheter på den? Kan man koppla in tangentbord? Jag har ett trådlöst som går på Bluetooth från logitech, har naturligtvis en blåtands dongle att sätta in i en USB port men klarar den av det? Om den klarar av internet, finns det då ngn torrent klient som kan köra direkt ifrån den så man kan hämta mtrl direkt till den?

Postad 10 December 2007 - 18:42

poppe_
  • poppe_
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Den kan inte packa upp rar utan du måste packa upp och sedan föra över. Ang det med att koppla in en skärm till vet jag inte. Det finns säkert någon form av splitter/omvandlare där du kan koppla in hdmi och få en hdmi och en dvi ut eller dyl.

Postad 10 December 2007 - 20:19

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

FInns det ngn form av internet möjligheter på den? Kan man koppla in tangentbord? Jag har ett trådlöst som går på Bluetooth från logitech, har naturligtvis en blåtands dongle att sätta in i en USB port men klarar den av det? Om den klarar av internet, finns det då ngn torrent klient som kan köra direkt ifrån den så man kan hämta mtrl direkt till den?

Du kan lyssna på internetradio... men det är nog den enda internetmöjligheten. Det finns alltså ingen webbläsare eller torrentklient så jag vet inte vad du skulle ha ett tangentbord till. Men för att svara på frågan så nej, du kan inte koppla in ett usb-tangentbord tyvärr.

Postad 10 December 2007 - 23:15

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

• 290 inlägg
  • 0
Jag Tryck på "audioknappen" på fjärrkontrollen men inte fick jag något digitaljud. I övre vänstra bilden AUDIO: DFLT och det bara busade på TV1 SVT-HD & TV2 men på TV4 o TV6 som inte sänder dolby blir det ingen brus och häller inte någon skilnad på ljudet. Vad betyder DFLT??
Prövade att spela in SVT-HD och spelade upp då kom 5.1 ljud (ljud 1/ljud 2) men ska man behöva spela in för att få digital ljud?
Jag har satt alla inställningar på DIGITAL. (Firmware 1.3.15)
Tack för länken till T430 nu kan jag spela in julkalendern i HD och lyssna på 5.1 ljudet, synd att man inte kan höra det "live". Kan någon hjälpa mig vad har jag missat för en inställning.
Sista bilden på ftp://ftp.dvico.com/Manual/TViX/Tuner/TViX_T430_English.pdf är felaktig för att fjärrkontrollen är för mycket till vänster så det blir fel knapp som förklarande text pekar på. Typ "Display EPG Guide" pekar på HDTV record osv..

Postad 11 December 2007 - 01:26

kloot
  • kloot
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa en 4100, verkar ju riktigt fin. Har läst en hel del nu om den de senaste dagarna men tänkte ställa lite möjligtvis dumma frågor..

Om jag har förstått det rätt kan man få in trådlöst nätverk mellan Tvixen och den bärbara datorn genom att använda D-links DWL-G122 förslagsvis. Om jag gör just så, hur fungerar det då.. kommer jag tex kunna spela upp musikfiler på datorn och få ljud i stereon, som då är inkopplad i Tvixen (alltså streama musiken eller någon film).?
Om inte det går, kan man då istället ha musiken på tvixen, men komma åt den och spela upp den från datorn?

Huvudändamålet kommer ju vara film, men om man lyssnar mkt på musik är det ju smidigt att kunna välja och sköta denna från datorn.

Tack för svar.

Postad 11 December 2007 - 08:42

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0
Hej!

DLFT AUDIO betyder "default audio", alltså grundläggande ljud. Angående att du inte får digitalt ljud när du tittar MEN att du får det när du har spelat in, vet jag inte vad det beror på. Tunerfunktionen är något som DViCO har sagt att de jobbar på eftersom detta är en funktion som de knappt använder i Korea. Det börjar däremot bli fler och fler som vill använda det här. Huvudsaken är i alla fall att du får digitalt ljud när du har spelat in, får då vet vi i alla fall att det digitala ljudet fungerar. ;)

Stay "tuned". :lol:

Postad 11 December 2007 - 08:49

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Funderar på att köpa en 4100, verkar ju riktigt fin. Har läst en hel del nu om den de senaste dagarna men tänkte ställa lite möjligtvis dumma frågor..

Om jag har förstått det rätt kan man få in trådlöst nätverk mellan Tvixen och den bärbara datorn genom att använda D-links DWL-G122 förslagsvis. Om jag gör just så, hur fungerar det då.. kommer jag tex kunna spela upp musikfiler på datorn och få ljud i stereon, som då är inkopplad i Tvixen (alltså streama musiken eller någon film).?
Om inte det går, kan man då istället ha musiken på tvixen, men komma åt den och spela upp den från datorn?

Huvudändamålet kommer ju vara film, men om man lyssnar mkt på musik är det ju smidigt att kunna välja och sköta denna från datorn.

Tack för svar.

Hej på dig!

Någon av dessa tre WLAN-adaptrar fungerar som sagt till 100 % eftersom det är de som DViCO rekommenderar:

- D-Link DWL-G122 (HW ver. C1)
- Linksys WUSB54GC
- Belkin F5D7050 with Ralink chip

Om du har ett korrekt inställt WLAN så kommer du som du frågar att från TV:n sett, kunna välja en spellista eller låt på din dator över det trådlösa nätverket och spela upp den på stereon (eftersom du troligen har TViX:en kopplad via ljudkablar till stereon och på så sätt får ut ljudet dit på det sättet.

Nedan hittar du en användare som har fått fason på sitt WLAN och till och med streamar HD-film över nätverket flytande. Det handlar mycket om att tweaka nätverket och inställningarna. Du kan ha rätt hårdvara, men fel drivrutiner och så verkar det vara en apdålig lösning, tills du finjusterar allt. Jag är dock inte helt rätt person att fråga om detaljer med WLAN osv då det inte är mitt gebit. Därför tipsar jag som sagt om tråden på vårt officiella forum:

http://forum.iriver....read.php?t=5793

Postad 11 December 2007 - 09:23

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

• 290 inlägg
  • 0
Är det någon som får Dolby Digital 5.1 indikering på förstärkaren när ni tittar på SVT-HD via TViXen/HDMI?
Hur har ni lyckas för jag får inte det att fungera "ondeman". Men spelar jag in SVT-HD och spelar upp materialet då får jag indikering att det är 5.1 och ljudet är mycket bätre/tystare när det ska vara tyst. Tittar jag direkt så får jag PCM ljud två kanalig på SVT-HD. Orsaken till att jag valde TViXen var att man skulle kunna se HD och lysna på 5.1 ljud. Har inte kommit dit ännu. Hoppas på en ny uppdatering. Som jag ser det så fungera det när man spelar in men inte direkt, hoppas någon kan ge mig något förslag på hur jag ska lyckas. I inställningarna så har jag satt alla ljud värden till DIGITAL. Jag har använt Ljudknappen under mutinknappen för att ställ om LJUD 1 & 2. Är det något mer jag kan göra medans jag väntar på uppdateringen???

Postad 11 December 2007 - 09:31

Unregisteredd3a6e193
  • Unregisteredd3a6e193
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Ni som kör med USB wlan. Vilka hastigheter kommer ni upp till när ni FTP:ar?

Jag kör med bryggat 11n nät och kommer upp till ca 2,5 mb/s. Det känns som att 11n bryggan är lite overkill eftersom Tvixen oberoende inte klarar att ta emot de hastigheter som man får ut av 11n. Värderar att återlämna bryggan och köra USB dongel istället förutsatt att man inte tappar allt för mycket i prestanda.

Postad 11 December 2007 - 10:53

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Jag kör med bryggat 11n nät och kommer upp till ca 2,5 mb/s. Det känns som att 11n bryggan är lite overkill eftersom Tvixen oberoende inte klarar att ta emot de hastigheter som man får ut av 11n. Värderar att återlämna bryggan och köra USB dongel istället förutsatt att man inte tappar allt för mycket i prestanda.

Gäller detta enbart när du FTP'ar?
Har du testat vilka hastigheter du får via kabel?
Vilka hastigheter får du om du "streamar" film via bryggan?

Jag tro att FTP-servern i TViX'en inte är bättre helt enkelt medans du borde kunna prestera tillräckliga hastigheter vid "streaming" av HD-material med en 11n-brygga.

Postad 11 December 2007 - 11:03

_rikard_
  • _rikard_
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

- Belkin F5D7050

den har jag och den funkar _inte_.

Postad 11 December 2007 - 11:06

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

- Belkin F5D7050

den har jag och den funkar _inte_.

Då måste det vara något som är felinställt, någonstans, allt från portar till vad det nu kan vara som går att ställa in. Eller så är det fel på WLAN-adaptern, eller kontakten på TViX:en. Men - Den modellen, ska fungera(!).

Postad 11 December 2007 - 11:41

Unregisteredd3a6e193
  • Unregisteredd3a6e193
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Jag tro att FTP-servern i TViX'en inte är bättre helt enkelt medans du borde kunna prestera tillräckliga hastigheter vid "streaming" av HD-material med en 11n-brygga.

Det gäller endast när jag FTP:ar. Vill inte streama. Jag har kört med Dlinks DSM spelare i ett par år, det har gjort mig fullständigt allergisk mot att streama via wlan. Nu vill jag bara flytta allt till tvixen.

Hårddisk är billigt.

Postad 11 December 2007 - 12:02

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Det gäller endast när jag FTP:ar. Vill inte streama. Jag har kört med Dlinks DSM spelare i ett par år, det har gjort mig fullständigt allergisk mot att streama via wlan. Nu vill jag bara flytta allt till tvixen.

Hårddisk är billigt.

Halloj!

Jag har en kund/återförsäljare som har sju meter mellan sändare och mottagare. Han streamar (för att ta ett exempel) filmen 300 i MKV-format i 720p och det går hur flytande som ehlst. Jag och trådskaparen till tråden nedan tror mer på att det är WLAN-utrustningen/bandbandbredden och andra faktorer att göra, precis som ttxx säger.

Så jag tycker det är synd om du ger upp drömmen om att streama, för det fungerar - det gäller bara att konfigurera det rätt, samt ha rätt drivrutiner och inga andra faktorer som stör. Det kan också lätta om man ändra kanaler i routern, till exempel om det finns andra routrar i närheten som krockar med sina signaler osv. Faktorerna kan vara många och olika. Det gäller bara att tweaka. ;)

Postad 11 December 2007 - 12:32

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0
Jag börjar nu bli rätt sne på tvixen usla nätverksmöjligheter, och funderar på att lämna tillbaka den istället och fortsätta med min htpc...
Lite less på tvixarnas filosofi att du måste anpassa ditt digitala liv efter dem, istället för att dom ska göra en produkt som anpassar sig efter mina behov.

Är det någon här som använder sig av NetShare och har dynamiskt IP på sin dator??

Postad 11 December 2007 - 12:53

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Jag börjar nu bli rätt sne på tvixen usla nätverksmöjligheter, och funderar på att lämna tillbaka den istället och fortsätta med min htpc...
Lite less på tvixarnas filosofi att du måste anpassa ditt digitala liv efter dem, istället för att dom ska göra en produkt som anpassar sig efter mina behov.

Är det någon här som använder sig av NetShare och har dynamiskt IP på sin dator??

ja o nej,
jag har dynamisk i datorn men låst min dhcp server (min router) att alltid dela ut samma IP till min dator..

kan inte säga att jag ser något problem med den uppsättningen

Postad 11 December 2007 - 12:55

Unregistered841d930f
  • Unregistered841d930f
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

Jepp. Men inte nu pga NetShare bara kan dela ut mapp.

Vet inte vad du menar med dynamsikt ip? Du har ingen router och får ett av din isp?
Om tvixen är inkopplad via ett andra nätverksort i din dator är det det ip:t som ska användas och skrivas in i inställnngarna.

Om du har router, se till att din dator och din tvix får samma ip varje gång de startas.
Detta gör du i din router genom at låsa ett ip till en mac-adress.

Sedan ska du i din tvix välja nfs och ange din dators ip (det interna om du har router, 192.168.x.x nått sånt) samt den mappen du angett i Netshare. Den måste inte heta tvixhd1 utan kan heta vad som helst. Se upp med stora och små bokstäver.

Sedan måste du öppna portar i din brandvägg alternativt ge fullsändiga rättigheter till NetShare. Då ska det funka.
(Iofs gjorde det inte det för mig med brandväggen Comodo, nått vajsing med den.)

Lite rörigt men kanske en hjälp.

Postad 11 December 2007 - 13:00

Murgatroyd
  • Murgatroyd
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
[/quote]

Du måste ha missuppfattat nåt här... för att du skall få detta att funegra
måste du ha en ROUTER efter din inkommande lina/modem ! Du verkar prata om din dymaniska IP adress
ut på nätet ?! Har ju inget att göra med vad som händer på ditt INTERNA nätverk och TviXen.

I routern sätter du upp vilka adresser som dina enheter i ditt interna nätverk skall ha (Via DHCP) sen låser du denna IP adress till TviX:en, tex 192.168.1.147 (exempel) Om du skall köra Netshare så måste du förstås ha en dator med NetShare på och den datorn har också fått en IP adress utdelad och låst av routnern, tex 192.168.1.145 (exempel) i Netshare på den datorn talar du om vilken enhet (logisk enhet) du vill dela ut. På TviXen talar du om att du vill dela Netshare på datorn ovan, dvs i exemplet: 192.168.145, + anger server namn till "tvixhd1"
KLART! ;)

Postad 11 December 2007 - 13:14

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0

ja o nej,
jag har dynamisk i datorn men låst min dhcp server (min router) att alltid dela ut samma IP till min dator..
kan inte säga att jag ser något problem med den uppsättningen

Jepp. Men inte nu pga NetShare bara kan dela ut mapp.

Ja det är oxå en sak som gör mig uppretad...

Vet inte vad du menar med dynamsikt ip? Du har ingen router och får ett av din isp?
Om tvixen är inkopplad via ett andra nätverksort i din dator är det det ip:t som ska användas och skrivas in i inställnngarna.

Om du har router, se till att din dator och din tvix får samma ip varje gång de startas.
Detta gör du i din router genom at låsa ett ip till en mac-adress.

Sedan ska du i din tvix välja nfs och ange din dators ip (det interna om du har router, 192.168.x.x nått sånt) samt den mappen du angett i Netshare. Den måste inte heta tvixhd1 utan kan heta vad som helst. Se upp med stora och små bokstäver.

Sedan måste du öppna portar i din brandvägg alternativt ge fullsändiga rättigheter till NetShare. Då ska det funka.
(Iofs gjorde det inte det för mig med brandväggen Comodo, nått vajsing med den.)

Lite rörigt men kanske en hjälp.

Jag får netshare att fungera, men bara om jag kallar "servern" för tvixhd1, oavsett vad mappen jag väljer i netshare heter.
Problemet kommer alltså tex dagen efter när min ROUTER/MODEM gett burken ett nytt ip.

Du måste ha missuppfattat nåt här... för att du skall få detta att funegra
måste du ha en ROUTER efter din inkommande lina/modem ! Du verkar prata om din dymaniska IP adress
ut på nätet ?! Har ju inget att göra med vad som händer på ditt INTERNA nätverk och TviXen.

I routern sätter du upp vilka adresser som dina enheter i ditt interna nätverk skall ha (Via DHCP) sen låser du denna IP adress till TviX:en, tex 192.168.1.147 (exempel) Om du skall köra Netshare så måste du förstås ha en dator med NetShare på och den datorn har också fått en IP adress utdelad och låst av routnern, tex 192.168.1.145 (exempel) i Netshare på den datorn talar du om vilken enhet (logisk enhet) du vill dela ut. På TviXen talar du om att du vill dela Netshare på datorn ovan, dvs i exemplet: 192.168.145, + anger server namn till "tvixhd1"
KLART! :lol:

Om jag förstår allt rätt så måste jag lyckar konfigurera mitt modem/router på nåt sätt... ;)
Det jag har hemma heter Xavi C5258-P2 och det "lånas" av bredbandsbolaget, är det någon som vet hur man ställer in detta så den låser ett ip till min dator som vore jag ruskigt tacksam.
För mina ipnr brukar alltid börja på 87.171.xxx.xxx, så mitt nätverk får inga "interna" ipnr...

Det finns ingen lösning att få tvixen att ansluta mot ett datornamn istället för ip?
Det är så jag använt min htpc tex med ftp etc...

Tack för era svar so far!
Jag hoppas jag kan få ordning på detta, för tvixen verkar ganska ok när den väl är ansluten till nätverket.

Postad 11 December 2007 - 13:21

Unregisteredd3a6e193
  • Unregisteredd3a6e193
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Hårddisk är billigt.

Halloj!

Jag har en kund/återförsäljare som har sju meter mellan sändare och mottagare. Han streamar (för att ta ett exempel) filmen 300 i MKV-format i 720p och det går hur flytande som ehlst. Jag och trådskaparen till tråden nedan tror mer på att det är WLAN-utrustningen/bandbandbredden och andra faktorer att göra, precis som ttxx säger.

Så jag tycker det är synd om du ger upp drömmen om att streama, för det fungerar - det gäller bara att konfigurera det rätt, samt ha rätt drivrutiner och inga andra faktorer som stör. Det kan också lätta om man ändra kanaler i routern, till exempel om det finns andra routrar i närheten som krockar med sina signaler osv. Faktorerna kan vara många och olika. Det gäller bara att tweaka. ;)

Funkar helt säkert strålande men vill i alla fall FTP:a över allt till tvixen så att jag inte behöver ha i gång tröskverket (läs: servern/pcn/burken). Ingen som kan svara på transferrates vid FTP via wlan dongel?

Postad 11 December 2007 - 13:30

Murgatroyd
  • Murgatroyd
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Om jag förstår allt rätt så måste jag lyckar konfigurera mitt modem/router på nåt sätt... ;)
Det jag har hemma heter Xavi C5258-P2 och det "lånas" av bredbandsbolaget, är det någon som vet hur man ställer in detta så den låser ett ip till min dator som vore jag ruskigt tacksam.
För mina ipnr brukar alltid börja på 87.171.xxx.xxx, så mitt nätverk får inga "interna" ipnr...

Det finns ingen lösning att få tvixen att ansluta mot ett datornamn istället för ip?
Det är så jag använt min htpc tex med ftp etc...

Tack för era svar so far!
Jag hoppas jag kan få ordning på detta, för tvixen verkar ganska ok när den väl är ansluten till nätverket.
[/quote]

Nej, du måste köpa en Router, kostar ca 500:- och uppåt. Alla dina problem kommer då att försvinna och du får även ett säkrare nät eftersom routern även fungerar som brandvägg.

Så ta nu tillbaka att dina problem skulle bero på TvIX:en!
Toppenburk! :lol: ;) ;)

Postad 11 December 2007 - 13:38

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0

Nej, du måste köpa en Router, kostar ca 500:- och uppåt. Alla dina problem kommer då att försvinna och du får även ett säkrare nät eftersom routern även fungerar som brandvägg.

Så ta nu tillbaka att dina problem skulle bero på TvIX:en!
Toppenburk! :lol: ;) ;)

Okej så du tror inte att min router går att konfigurera?? ;)

Men jag tar inte tillbaka mitt påstående... dom kunde gott tänkt till lite bättre när dom gjorde nätverksfunktionerna tycker jag, det är ju inte så att de måste uppfinna nåt nytt utan använda bef. teknik...

Jaja, går det inte att konfigurera routern så ska jag kolla om jag kan byta den hos bredbandsbolaget mot nåt annat, annars åker nog tvixen tillbaka, inte sugen på att lägga ut ännu mera pengar för att få ihop detta...

Postad 11 December 2007 - 14:02

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Okej så du tror inte att min router går att konfigurera?? ;)

Men jag tar inte tillbaka mitt påstående... dom kunde gott tänkt till lite bättre när dom gjorde nätverksfunktionerna tycker jag, det är ju inte så att de måste uppfinna nåt nytt utan använda bef. teknik...

Jaja, går det inte att konfigurera routern så ska jag kolla om jag kan byta den hos bredbandsbolaget mot nåt annat, annars åker nog tvixen tillbaka, inte sugen på att lägga ut ännu mera pengar för att få ihop detta...

Well det du har från bredbandsbolaget är ingen router utan ett modem..

Postad 11 December 2007 - 14:23

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0

Well det du har från bredbandsbolaget är ingen router utan ett modem..

Nä, jag inså nog det oxå precis, det verkar vara modem med switch...
Ringde bredbandsbolget, och svaret var
-vi ger ingen support på modem, vi ger ingen support på modem...
nähä, men kan jag konifgurera den så den ger min dator ett fast ipnr?
-Ja
hur då?
-Ska kolla *hmmm* nä det kan du inte och vi har inga sådana modem att erbjuda dig...

Lite tröttsamt eftersom jag nyligen köpte en liten gigabit switch och hängde på efter modemet, och nu visar det sig att jag behöver koppla på en router oxå ;) hatar att ha fullt med prylar under skrivbordet...

Ska meckla lite med detta hemma ikväll och se ifall jag kommer på något...
Ni vet inget annat sätt att skapa kontakt mellan tvixen och datorn över nätverket?

Postad 11 December 2007 - 14:40

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Lite tröttsamt eftersom jag nyligen köpte en liten gigabit switch och hängde på efter modemet, och nu visar det sig att jag behöver koppla på en router oxå :lol: hatar att ha fullt med prylar under skrivbordet...

Ska meckla lite med detta hemma ikväll och se ifall jag kommer på något...
Ni vet inget annat sätt att skapa kontakt mellan tvixen och datorn över nätverket?

Stoppa in ett till nätverkskort i din dator och använd en korsad kabel till din tvix via detta nätverkskort istället OM du nu inte vill ha en router.

Personligen har jag precis så som du inte vill ha.

BredbandsbolagetsModem
|
WLANRouter
|
GigabitSwitch
| |
Dator TViX

och visst det blir en jäkla massa sladdar under skrivbordet men det går att få till Snyggt med kabelrör och spännband ;)

Postad 11 December 2007 - 14:49

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Stoppa in ett till nätverkskort i din dator och använd en korsad kabel till din tvix via detta nätverkskort istället OM du nu inte vill ha en router.

Och om inte JAG nu har fel, så kan du köpa ett nätverkskort för 75 riksdaler. Routerlösningen blir betydligt tuffare på alla sätt och vis, men du bör lunna lösa det som ttxx säger med ett nätverkskort och kabel (några få kronor där också):

http://www.komplett....aspx?sku=113655 ;)

Postad 11 December 2007 - 16:17

Murgatroyd
  • Murgatroyd
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Och om inte JAG nu har fel, så kan du köpa ett nätverkskort för 75 riksdaler. Routerlösningen blir betydligt tuffare på alla sätt och vis, men du bör lunna lösa det som ttxx säger med ett nätverkskort och kabel (några få kronor där också):

http://www.komplett....aspx?sku=113655 :P

Visst, om det är en stationär dator med tom PCI slot... annars blir det dyrare och krångligare, en router är helt klart att föredra, eftersom alla enheter i det lokala nätverket blir mycket enklare att koppla upp + framtida saker + att det blir automatyisk brandvägg som tårta på moset, alltså bara fördelar, Finns routrar tror jag för 300:- men säg 5-600:-
så får man tom en med WLAN.... :)

Sen en kommentar till PsychoCheF: Det finns enklare standalone lösningar som funkar direkt ut ur lådan, utan nätverk osv, alltså flyttbara mediauppspelare, jag har såna också men INGEN slår TViXx:en. Och ingen av dem kan spela HD material i .mkv format! "Den som vill vara fin - får lida pin"... = en stund att configuera samt koppla
alltså, sen finns ju det här forumet för alla kunskapsnivåer! :)

Postad 11 December 2007 - 17:34

kloot
  • kloot
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Tack för svar.

Hej på dig!

Någon av dessa tre WLAN-adaptrar fungerar som sagt till 100 % eftersom det är de som DViCO rekommenderar:

- D-Link DWL-G122 (HW ver. C1)
- Linksys WUSB54GC
- Belkin F5D7050 with Ralink chip

Om du har ett korrekt inställt WLAN så kommer du som du frågar att från TV:n sett, kunna välja en spellista eller låt på din dator över det trådlösa nätverket och spela upp den på stereon (eftersom du troligen har TViX:en kopplad via ljudkablar till stereon och på så sätt får ut ljudet dit på det sättet.

Nedan hittar du en användare som har fått fason på sitt WLAN och till och med streamar HD-film över nätverket flytande. Det handlar mycket om att tweaka nätverket och inställningarna. Du kan ha rätt hårdvara, men fel drivrutiner och så verkar det vara en apdålig lösning, tills du finjusterar allt. Jag är dock inte helt rätt person att fråga om detaljer med WLAN osv då det inte är mitt gebit. Därför tipsar jag som sagt om tråden på vårt officiella forum:

Tack för svar!

"..från TV:n sett, kunna välja en spellista.."
Om jag förstår det rätt då, så kan man alltså inte styra och välja musiken från datorn, bara från Tvixen (och tvn)..!? =(

Postad 11 December 2007 - 18:05

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Tack för svar!

"..från TV:n sett, kunna välja en spellista.."
Om jag förstår det rätt då, så kan man alltså inte styra och välja musiken från datorn, bara från Tvixen (och tvn)..!? =(

Jo, om du ska använda dator och mus, så är det ju inte en sån här lösning du kanske ska ha, utan en HTPC... :P Du kan göra spellistor i Winamp och lägga dem på TViX:en eller streama musiken över nätverket, men att pyssla runt och skapa spellistor medan du lyssnar, är den helt enkelt inte gjord för. Då finns det andra alternativ. Det är filmsuppspelningen som är huvudfunktionen i TViX:en även om det såklart går att lyssna på musik och göra spellistor. :)

Postad 11 December 2007 - 22:19

Puckelsnook
  • Puckelsnook
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
En fundering...

Kör 100 mbs via BBB och har en fiberconverter ute i hallen samt nätverkskabel slingrandes bakom lister och i kabelrännor genom hela lägenheten. Säkert 50 m kabel ute med flera skarvningar innan nätverkskabeln från fiberconvertern når datorn.

Om jag ska koppla in Tvixen på mitt nätverk, spelar det någon roll om jag med hjälp av en hub eller router kopplar in Tvixen på befintlig nätverkskabel före, eller efter att kabeln når datorn?

Mastodonttråd...

Postad 11 December 2007 - 23:05

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0
Nu har jag rotat runt internet efter lite info om mitt modem Xavi X5258, och om jag har fattat rätt så har dhcp funktion (router?) men bredbandsbolaget har som default spärrat/bryggat modemet, men jag har nu lyckats komma åt så jag kan konigurera modemet, men problemet är att det var lite mer avancerat än vad jag trodde och skulle behöva lite hjälp med inställningarna.
För att inte ösa på med inlägg i denna tråden gjorde jag en ny tråd där jag hoppas på hjälp.

Postad 11 December 2007 - 23:17

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

En fundering...

Kör 100 mbs via BBB och har en fiberconverter ute i hallen samt nätverkskabel slingrandes bakom lister och i kabelrännor genom hela lägenheten. Säkert 50 m kabel ute med flera skarvningar innan nätverkskabeln från fiberconvertern når datorn.

Om jag ska koppla in Tvixen på mitt nätverk, spelar det någon roll om jag med hjälp av en hub eller router kopplar in Tvixen på befintlig nätverkskabel före, eller efter att kabeln når datorn?

Mastodonttråd...

om jag tolkar din beskrivning rätt så skulle jag säga att det inte spelar någon roll var i nätet du placerar din hub/router (och tvix).

Postad 11 December 2007 - 23:43

Biokillen
  • Biokillen
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
En fråga som jag funderat på men inte sett nån ställa.

Jag har en Sanyo Z5 projektor som stöder 1080i som bäst. Om man kör en mkv som är gjord i 720P är det då bättre att välja att Tvixen ska skicka ut 720P istället för 1080i. Satt med en kompis men vi såg då ingen större skillnad. Så spelar mindre roll egentligen men vill ändå stilla nyfikenheten. Kanske blir skillnad med olika filer.

Kör från Tvixen via HDMI till min Sony STR DG-910 och vidare till Sanyon via HDMI.

Har testat att välja autofunktionen men då kör den hela tiden på 720P för mig enligt vad projektorn visar att den får för signal.

Är helnöjd med TViXen annars, allt har funkat klockrent.

Postad 12 December 2007 - 07:51

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

• 290 inlägg
  • 0

En fråga som jag funderat på men inte sett nån ställa.

Jag har en Sanyo Z5 projektor som stöder 1080i som bäst. Om man kör en mkv som är gjord i 720P är det då bättre att välja att Tvixen ska skicka ut 720P istället för 1080i. Satt med en kompis men vi såg då ingen större skillnad. Så spelar mindre roll egentligen men vill ändå stilla nyfikenheten. Kanske blir skillnad med olika filer.

Kör från Tvixen via HDMI till min Sony STR DG-910 och vidare till Sanyon via HDMI.

Har testat att välja autofunktionen men då kör den hela tiden på 720P för mig enligt vad projektorn visar att den får för signal.

Är helnöjd med TViXen annars, allt har funkat klockrent.

En kjedja är inte starkare än den svagaste länken. Z5 kan inte visa mer än 720 linjer. 720p är lungnare bild än 1080i som kan ge en taggig bild. 1080p är lung utan taggar i konturerna vid rörelse. skickar du in 1080 skalar projekton om det till 720 linjer, det är därför du inte ser någon skilnad.

Postad 12 December 2007 - 09:51

Biokillen
  • Biokillen
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
[/quote]
En kjedja är inte starkare än den svagaste länken. Z5 kan inte visa mer än 720 linjer. 720p är lungnare bild än 1080i som kan ge en taggig bild. 1080p är lung utan taggar i konturerna vid rörelse. skickar du in 1080 skalar projekton om det till 720 linjer, det är därför du inte ser någon skilnad.
[/quote]

Ok, tack för svaret. Då är det lika bra att köra ut 720P hela tiden från projektorn så slipper den arbeta med att göra om signalen? Då det ändå ger bäst resultat. 1080i är med andra ord ganska onödigt överlag om man istället kan köra 720p som ger lugnare bild?

Edit:
Kör ni PAL eller NTSC ut från TViXen? Fungerar att köra båda på min projje.

Redigerat av Biokillen, 12 December 2007 - 10:23.

Postad 12 December 2007 - 09:52

Puckelsnook
  • Puckelsnook
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0

En fundering...

Mastodonttråd...

om jag tolkar din beskrivning rätt så skulle jag säga att det inte spelar någon roll var i nätet du placerar din hub/router (och tvix).

Om det inte spelar någon roll vad är då lämpligast att använda för att skarva på Tvixen till nätverket i övrigt... Hub eller router? Så länge jag har 100 mbps och det är enkelt och billigt är jag nöjd.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.