Officiell Tråd - Pioneer 8G Plasma
5159 svar till detta ämne
Postad 24 oktober 2007 - 18:13
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1 741 inlägg
Lyckades inte heller....FÖRRÄN jag insåg att min i-knapp inte satt under 9:an utan under 7:an.... .
Tog några försök ändå, men tillslut/ibland lyckas man . Man måste sikta rakt på mottagaren också, rätt långt till höger på skärmen.
Då har vi olika fjärrkontroller. Min I-knapp sitter under 9:an. Siktar rätt gör jag, men får i alla fall inte fram Service Menu.
<{POST_SNAPBACK}>
Skumt... Jag provade nyss igen. Trycker en gång på I, väntar 3-4 sekunder, vänster, upp, vänster, höger, power-on. Trycker kombinationen rätt snabbt också. Kanske skiljer sig mot LX-modellen... Men prova ett par gånger, vänta lite olika efter I-knappen. 3 till 6 sekunder brukar fungera.
Postad 24 oktober 2007 - 21:17
Unregistered3ff26ed4
-
Unregistered3ff26ed4
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
Angående svärtan så skulle jag säga såhär; sitter man i ett helt nedsläckt och mörkt rum med en helsvart bild på tv:n så syns det absolut att det inte är helt svart. Men med dämpad belysning i ett annars mörkt rum vid filmvisning, tv-tittande, spelande etc. då det är något som visas på skärmen så tycker jag att svärtan är helt suverän, även mörka filmer i mörka rum fungerar alldeles utmärkt. Men som sagt, när inget eller väldigt lite(och det lilla som då visas inte är för ljust) visas på skärmen och resten är svart så ser man direkt att svärtan inte är "som ramen" och allt det där, det kan t.o.m se lite "grådassigt" ut. Men jag skulle iaf säga att i 95% av allt film/videomaterial etc. så är svärtan absolut inget problem på G8, snarare så skåpar den ut motståndet från andra skärmar, och det med besked.
Postad 26 oktober 2007 - 07:14
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Ang svartnivån så är de mätsiffror jag har sett (har faktiskt inte mätt min egen än - blir lite nerderi ikväll dock) ger en svartnivå från ungefär 0.008 ftL ner till 0.004 ftL för LX508 (jag tror omfånget är större mellan sämsta och bästa modell än vad specen på 16K vs 20K onoff cr indikerar). Det är, helst inte det förstnämda, "svart ala bästa CRT" så det är inte överraskande att "svärtan" "lyser" något i mörka till totalt mörka bilder. Det är dock en lägre siffra än alla andra (minus LED LCD) så det är ju rätt svårt att klaga på svärtan - antingen har man ställt in nått fel eller så får man helt enkelt inse att platt-tv tekniken inte kommit längre än såhär. Pion är ju dock övergrym på att separera ljusa delar från mörka, bra mkt bättre än CRT. Det ger en mäktig kontrast mellan objekt i bilden varför jag faktiskt föredrar Pion före CRT i vissa mörka scener, trots "bristande" svartnivå. Håller med Slayer, i 90-95% av scenerna är det inga problem och endast i total fade to black skulle jag ens vara i närheten att kalla det "dåligt". Nått annat: Ni som har tillgång till en G8. Hur upplever ni er skärms buzzing? Dvs det surr tv:n ger ifrån sig. Jag visste om detta typiska plasmaproblem men trodde aldrig att det skulle bli så störande som jag faktiskt upplever det - har aldrig tänkt på det när man varit hemma hos andra. Det märkliga är att det beter sig tvärtemot vad jag trodde, tv:n låter MYCKET mer i mörka bilder än i ljusa. Trodde det skulle vara precis tvärtom. Är era ex likadana? Det hela blir väldigt tydligt om man tittar på olika gråskalepatterns (finns på DVE under "System Evaluation" vill jag minnas, helbilder med 20% grå, 40%, 60%, 80% och 100%). Vid en 100%, helvit, helbild så är skärmen iprincip tyst, steger man neråt ökar surret rejält för att vid 20 % och 0%. "buzza på" rätt duktigt. Min skärm blev pga detta iväg skickad på service. Fick tack vare PDP+ ett låneex. Det tråkiga är att den har samma beteende och är precis lika störande. Doh! Vi får se vad översynen av mitt ex ger. (ja buzzingen går att få till en nivå som inte är störande genom att ändra vissa inställningar men då pajjar man ju bilden - och det var ju den man betala för så det är ju ingen lösning)
Redigerat av pacman, 26 oktober 2007 - 07:18.
Postad 26 oktober 2007 - 07:58
Unregistered441b6096
-
Unregistered441b6096
-
Forumräv
-
-
729 inlägg
Idag köper jag en 428XD efter att länge ha varit inne på att skaffa en 508XD men eftersom jag sitter närmare än 3 meter så känns det lite overkill. Men det ska bli sjukt kul med en ny tv!
Postad 26 oktober 2007 - 10:43
The Real Mr x
-
The Real Mr x
-
Forumräv
-
-
638 inlägg
Nått annat: Ni som har tillgång till en G8. Hur upplever ni er skärms buzzing? Dvs det surr tv:n ger ifrån sig. Jag visste om detta typiska plasmaproblem men trodde aldrig att det skulle bli så störande som jag faktiskt upplever det - har aldrig tänkt på det när man varit hemma hos andra. Det märkliga är att det beter sig tvärtemot vad jag trodde, tv:n låter MYCKET mer i mörka bilder än i ljusa. Trodde det skulle vara precis tvärtom. 
Detta är ett problem inte enbart med Pio vad jag kunnat konstatera genom tiden. Dock tycker jag att det INTE skall få vara på detta sätte 2007 och spesifikt inte en en premie-klass som denna maskin är. Enligt mig har man snålat där man kan och detta givetvis inom den 'vanliga' elektoniken. Riktigt dåligt. SKall själv (efter prolle inköpet i höst) skaffa en ny plasma men har funnit att det idag är så mycket om o kring nästan alla tv man varit intresserad av. D.v.s. det rör inte bara Pio utan nästa alla som är av intresse. Men jag har en lite fråga Pacis. Låter det likadant på alla ingångar? D.v.s. hur låter det när du kör en BD som tv visar i 72hz mot en vanlig SD-tv i 50hz?
Postad 26 oktober 2007 - 11:11
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
The Real Mr x>> Ärligt talat, är det så att mitt problem kan lösas ( handsomedevil hade ju oxå problem med oljud - och i hans fall löste det sig ju) så är det ju inget större problem - så att säga. Visst om så är fallet kan man tycka att det skulle vara lite bättre kvalité men med Pios PDP+ garanti gör ju service till en smärtfri upplevelse. Får se vad som händer framöver. Ang din fråga så spelar ingångar ingen roll. Det finns dock variationer baserat på inställningar. Den låter snarlikt i Drivemode 1(75Hz, vid 50Hz input) & 3(72 Hz) - snäppet mindre i Drivemode 2(100Hz, vid 50Hz input). Den låter MYCKET mindre i Energy Save 2 än i övriga energisparar lägen. Detta spelar mindre roll dock - jag vill kunna ställa in bilden så jag uppnår bästa möjliga bild, inte behöva tänka på bild kontra ljudsurr. Nå G8 ägare, vi säger ni om ljudnivå kontra "bildljushet"?
Postad 26 oktober 2007 - 11:24
MrMys
-
MrMys
-
Rookie
-
4 inlägg
Nått annat: Ni som har tillgång till en G8. Hur upplever ni er skärms buzzing? Dvs det surr tv:n ger ifrån sig. Jag visste om detta typiska plasmaproblem men trodde aldrig att det skulle bli så störande som jag faktiskt upplever det - har aldrig tänkt på det när man varit hemma hos andra. Det märkliga är att det beter sig tvärtemot vad jag trodde, tv:n låter MYCKET mer i mörka bilder än i ljusa. Trodde det skulle vara precis tvärtom.
Är era ex likadana? Det hela blir väldigt tydligt om man tittar på olika gråskalepatterns (finns på DVE under "System Evaluation" vill jag minnas, helbilder med 20% grå, 40%, 60%, 80% och 100%). Vid en 100%, helvit, helbild så är skärmen iprincip tyst, steger man neråt ökar surret rejält för att vid 20 % och 0%. "buzza på" rätt duktigt.
Min skärm blev pga detta iväg skickad på service. Fick tack vare PDP+ ett låneex. Det tråkiga är att den har samma beteende och är precis lika störande. Doh! Vi får se vad översynen av mitt ex ger.
(ja buzzingen går att få till en nivå som inte är störande genom att ändra vissa inställningar men då pajjar man ju bilden - och det var ju den man betala för så det är ju ingen lösning)
handsomedevil: Hör du något från din tv på 2,5-3 m avstånd i ett tyst rum? Jag hör min surra klart och tydligt från det avståndet. Även när jag tittar på tvprogram med normal ljudnivå. Har själv nyss blivit ägare till en LX508 som jag tycker surrar alldeles för mycket för att jag ska kunna leva med det till det här priset. Tycker inte det spelar så stor roll vad jag visar på skärmen. Det är mer ett konstant surr. Ringde Pioneer-supporten, men där fick jag inte mycket hjälp. Lät ungefär så här "Det är högspänning, plasmateknik och det är rätt öppet bak för att kyla komponenterna. Det ska surra." Det gick alltså inte göra något åt problemet enligt honom trots att jag vet att handsomedevil fått kort bytta på sin tv. En kille från butiken där jag köpte tvn kom förbi idag och lyssnade på den. Fick även åka förbi honom och lyssna på hans LX508 som jag tyckte var klart bättre än min, så han skulle kontakta Pioneer idag. Blir spännande och se vad som händer.
Postad 26 oktober 2007 - 14:13
Lindhardsen
-
Lindhardsen
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
Jag har aldrig (på en månad) upplevt att jag har hört någon buzzning alls. Jag har däremot inte heller funderat så mycket, eller försökt att verkligen framprovocera detta. Absolut nöjd med denna aspekt på Tv'n. Jag har 5080XD. /J
Postad 26 oktober 2007 - 14:48
Bystrom
-
Bystrom
-
Rookie
-
2 inlägg
Hejsan här här vi ytterligare en till som har buzzings problem med sin nya LX508.
Upplever precis samma problem som Ni andra gör här i forumet.
Visst man kan få ner ojudet lite genom att sätta det i energisparläge 2 enligt InfoCare ska detta vara mest optimalt för denna plasma tv och det är oftast där man hamnar vid en ISF kalibrering. Håller verkligen inte med InfoCare visst det fungerar bra vid koll i mörka miljöer men nu har jag ju lagt ut en pengar för en premium tv med 20000:1 i kontrast då ska man väl kunna titta på detta även i ljusa miljöer utan att ha en surrande humla i örat :-)
InfoCare kommer att återkomma i ärendet så får vi se vad dom kommer att göra åt det.
Buzzingen kan man till viss del leva med och är något vi får acceptera till en viss nivå, dock så får det ju inte låta så att man störs av det i soffan på nästa 4m avstånd.
Ni andra som har varit i kontakt med InfoCare om ämnet kan väl delge vilken information Ni har fått och om Ni har fått något svar på vilken del det kan vara som brister i denna plasma.
Over n out 4 now!
Redigerat av Bystrom, 26 oktober 2007 - 15:50.
Postad 26 oktober 2007 - 15:50
malcolm
-
malcolm
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Hej
när man läser om pioneers garantai PDP+ under 2år så står det att det är pioneer personal som kommer hem inom 72 timmar. är det verkligen så eller har pioneer lagt ut servicen på någon annan?
m
Postad 26 oktober 2007 - 16:09
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Jaja det står där oxå att buzzing ingår i köpet oxå
Redigerat av Enator, 26 oktober 2007 - 16:10.
Postad 26 oktober 2007 - 16:09
Jeppe_
-
Jeppe_
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
The get into the service menu do the following..
Set: Standard is set to 115 use left button to set to 0
Får inte detta att fungera. Har försökt ett flertal gånger. Kommer inte till Service Menu, utan plasman startar med en TV-kanal. Någon som kan bekräfta att det fungerar? Ingen panik än, har bara haft skärmen 1 vecka, men vill ha koll på när 200 timmar har gått för att ISF-kalibrera.
Vad är det man justerar till o (noll) här ??
Postad 26 oktober 2007 - 17:25
Avicii
-
Avicii
-
Beroende
-
-
1 167 inlägg
Jaja det står där oxå att buzzing ingår i köpet oxå
Ska jag reklamera min LX508D då?  Jag hör absolut inget från skärmen, men den har bara gått ca 80 timmar ännu.
Postad 26 oktober 2007 - 17:36
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Folk hävdar där i England att dem som har haft buzzing innan har blivit mycket trystare efter ca 200 timmar men man vet aldring kanske dem har vant sig vid buzzing  Men för mig fungerar tvärtom
Redigerat av Enator, 26 oktober 2007 - 17:37.
Postad 26 oktober 2007 - 18:33
Unregisteredf0eacfec
-
Unregisteredf0eacfec
-
Användare
-
-
237 inlägg
Har haft min LX508 i en vecka och har inga problem med buzz. Den är inte helt tyst (svagt elektriskt surrande) som kan upptäckas på 3m avstånd vid total tystnad i lägenheten. Dock ser jag aldrig på tv med ljudet av, vilket gör att jag aldrig hör något surrande samt att lgh ventilationen, PS3 och pio DVR låter mer.
Har testat alla tre drivlägena utan någon skillnad. Även testat om det förekom någon skillnad mellan standard, film, film (avsforums LX settings) inställning på tvn, men det förekom inte. Visst låter det marginellt mer vid helt ljusa bilder, men ändå inte i någon störande nivå (står trots allt i manualen att den skall låta lite). Har inte energispar på.
Förhoppningsvis handlar det om kvalitetsskillnader i något nätaggregat i tvn, vilken tydligen (att dömma av tidigare inlägg) går att byta ut med PDP+ garantin. Det borde dock har varit testat i fabrik innan leverans när det gäller en produkt i denna prisklass.
Postad 26 oktober 2007 - 20:42
Unregistered441b6096
-
Unregistered441b6096
-
Forumräv
-
-
729 inlägg
Jag har 1080p när jag trycker på i knappen på kontrollen men när jag spelar spel så är det 576 eller 480 eller vad det nu kan vara men ska det inte vara 1080 då också?
Postad 26 oktober 2007 - 22:36
Unregistered441b6096
-
Unregistered441b6096
-
Forumräv
-
-
729 inlägg
Nu har jag lagt upp 2 bilder i mitt galleri på tvn.
Postad 27 oktober 2007 - 15:39
Unregistered441b6096
-
Unregistered441b6096
-
Forumräv
-
-
729 inlägg
Jag har 1080p när jag trycker på i knappen på kontrollen men när jag spelar spel så är det 576 eller 480 eller vad det nu kan vara men ska det inte vara 1080 då också?
Hittade lösningen i inställningarna
Postad 27 oktober 2007 - 16:02
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3 866 inlägg
Hur ställer man in klockan på 8G? Hittar inte det i menyerna. När jag trycker på knappen EPG för att få upp programguiden så står datumet alltid på 1 jan och det är tomt i programlistan. Info om tid/datum sänds kanske med tv-signalen men det verkar ju inte funka. Jag stänger av strömmen totalt över natten (inte bara med knappen på panelen utan bryter strömmen vid väggkontakten) men det ska väl inte förstöra det hela.
Postad 27 oktober 2007 - 18:18
Avicii
-
Avicii
-
Beroende
-
-
1 167 inlägg
Jag stänger av strömmen totalt över natten (inte bara med knappen på panelen utan bryter strömmen vid väggkontakten) men det ska väl inte förstöra det hela.
Samma här, men tid och datum visas alltid korrekt i EPG. Hur ställde du in kanalerna, manuellt eller automatiskt? Gjort någon uppdatering av programvaran?
Postad 27 oktober 2007 - 20:17
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3 866 inlägg
Jag stänger av strömmen totalt över natten (inte bara med knappen på panelen utan bryter strömmen vid väggkontakten) men det ska väl inte förstöra det hela. Samma här, men tid och datum visas alltid korrekt i EPG. Hur ställde du in kanalerna, manuellt eller automatiskt? Gjort någon uppdatering av programvaran?
Första gången jag startade tv:n började den installera kanalerna automatiskt men jag upplevde att den hängde sig (jag var nog bara otålig) så jag gick ur installationen, sedan gick jag in i menyn och bad tv:n lägga till kanaler till dem som redan fanns. Blev det fel då kanske... Jag har bett den uppdatera programvaran men den hittade inget nytt. Konstigt också att kanalerna inte kan ligga på 001, 002 osv, allting börjar på 800.
Postad 28 oktober 2007 - 10:12
Avicii
-
Avicii
-
Beroende
-
-
1 167 inlägg
Konstigt också att kanalerna inte kan ligga på 001, 002 osv, allting börjar på 800.
Testat att installera om kanalerna? Jag lät alla kanaler hittas med automatik första gången. Kanalerna ligger på 001, 002 osv. När jag slog på plasman idag och kollade EPG, så var det korrekt tid. Alltså normaltid, vilket måste innebära att EPG hämtar klockinställning?
Postad 28 oktober 2007 - 10:45
handsomedevil
-
handsomedevil
-
Amatör
-
-
89 inlägg
handsomedevil: Hör du något från din tv på 2,5-3 m avstånd i ett tyst rum? Jag hör min surra klart och tydligt från det avståndet. Även när jag tittar på tvprogram med normal ljudnivå.
Inget surr, om man anstränger sig så kan man kanske höra ett mer konstant ljud om än väldigt svagt. Långtifrån en anledning att oroa sig eller störa sig för den delen.
Postad 28 oktober 2007 - 11:11
Unregistered1320
-
Unregistered1320
-
Lärjunge
-
-
404 inlägg
handsomedevil: Hör du något från din tv på 2,5-3 m avstånd i ett tyst rum? Jag hör min surra klart och tydligt från det avståndet. Även när jag tittar på tvprogram med normal ljudnivå.
Inget surr, om man anstränger sig så kan man kanske höra ett mer konstant ljud om än väldigt svagt. Långtifrån en anledning att oroa sig eller störa sig för den delen.
Jag sitter på 3,5m från min 508XD och jag hör ett högt och irreterande surr från min. Mycket högre än vad som kommer från min kompis skärm. Tycker det är oacceptabelt på en så dyr skärm. Ska ringa och se vad de säger.. tänkte på en grej;... jag har min på väggen på ett avstånd på ca 2.5 cm från väggen. Kommer det bli tjafs om detta om de gör hembesök?? (ska ju vara ca 10cm enligt pio..)
Postad 28 oktober 2007 - 12:36
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3 866 inlägg
Jag sitter på 3,5m från min 508XD och jag hör ett högt och irreterande surr från min. Mycket högre än vad som kommer från min kompis skärm. Tycker det är oacceptabelt på en så dyr skärm. Ska ringa och se vad de säger.. tänkte på en grej;... jag har min på väggen på ett avstånd på ca 2.5 cm från väggen. Kommer det bli tjafs om detta om de gör hembesök?? (ska ju vara ca 10cm enligt pio..)
Det är väl knappast pga avståndet till vägg som det surrar? Pios originalfäste bygger väl också 2,5-3 cm så det är ju ingen direkt skillnad. Klart man ska kunna hänga tv:n på väggen, annars blir det ju inte platt-tv?? Det jag går på är att de apparater jag kollat på i butik har varit tysta, både såna som varit vägghängda och såna som stått på stativ. Eller rättare sagt man hör ett svagt surr om man går fram till tv:n och lägger örat mot chassit, men inte annars. Det var allt vad säljaren sa om ljudnivån så om jag får en mer högljudd tv så anser jag att jag blivit vilseledd, då blir det reklamation. Men jag har bara kört min i ca 80 h så jag ska vänta och se om det lugnar sig.
Postad 28 oktober 2007 - 15:33
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
Kom hem med en LX508D igår. Kunde inte hålla mig borta från den, trots att jag hade en 508XD innan. 
Hade tänkt göra ett "stealthbyte" av TVn utan att tjejen skulle märka något, men jag som är ärligheten själv kunde inte hålla mig från att säga sanningen. Direkt när jag kom hem med den nya TVn sa jag: -Detta är en likadan TV som den förra, fast med högre upplösning. Jag la lite pengar imellan bara. -Jaha, sa hon och fortsatte efter en liten pause.... - Ja, det är ju dina pengar.
Hon blev inte det minsta arg alls. Ibland älskar jag min sambo mer än vanligt. Hon vet ju iofs hur prylgalen jag är.  Håller precis på och kör in panelen. Märker redan nu att denna är bättre än den förra. Gillar speciellt svärtan och att jag nu fått pixel-by-pixel med 1080p/24 från min XE1a. Firmware v2.5 till min XE1a kunde inte komma mer lägligt! Känns redan nu att den är mer färgkorrekt direkt ur kartong jämfört med 508XD var innan kalibrering (kan vara inbillning också), dock är den långt ifrån bra än så länge. Längre fram när panelen är inkörd ska det kalibreras med colorfacts.
Redigerat av Unregistereda0ef723f, 28 oktober 2007 - 16:03.
Postad 28 oktober 2007 - 15:47
Unregistered1320
-
Unregistered1320
-
Lärjunge
-
-
404 inlägg
Det är väl knappast pga avståndet till vägg som det surrar? Pios originalfäste bygger väl också 2,5-3 cm så det är ju ingen direkt skillnad. Klart man ska kunna hänga tv:n på väggen, annars blir det ju inte platt-tv??
Det jag går på är att de apparater jag kollat på i butik har varit tysta, både såna som varit vägghängda och såna som stått på stativ. Eller rättare sagt man hör ett svagt surr om man går fram till tv:n och lägger örat mot chassit, men inte annars. Det var allt vad säljaren sa om ljudnivån så om jag får en mer högljudd tv så anser jag att jag blivit vilseledd, då blir det reklamation. Men jag har bara kört min i ca 80 h så jag ska vänta och se om det lugnar sig.
det var inte det jag menade. vet att den inte surrar mer av det.. Är bara rädd för att de använder den pargrafen för att rädda sitt eget skinn.. Lätt att säga att jag inte följt deras regler och därför är det mitt fel.. Min är ganska ny, kan det vara det? Den kanske blir tystare sen? störande e det iaf..
Postad 28 oktober 2007 - 16:07
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
det var inte det jag menade. vet att den inte surrar mer av det.. Är bara rädd för att de använder den pargrafen för att rädda sitt eget skinn.. Lätt att säga att jag inte följt deras regler och därför är det mitt fel.. Min är ganska ny, kan det vara det? Den kanske blir tystare sen? störande e det iaf..
Som det redan skrivits: Pioneers eget väggfäste som är gjort för att sätta deras plasma på väggen bygger inga 10 cm så du behöver inte vara orolig. Finns ö h t ingen anledning för dig att nämna det (om du ska använda PDP+). Jag har haft både en 4270 på bordsstativ och nu en 427 med Pios originalfäste och surrandet var mer uttalat från 4270 som inte var i närheten av någon vägg  Jag har inte märkt någon skillnad i ljudstyrka eller ton över tid vad gäller surrningen varken med min 4270 eller 427. Båda har varit acceptabla. Däremot har jag en 427 låne-TV för tillfället och den surrar mycket högre och vore det min vore det oacceptabelt så det är helt klart att det kan skilja och att det ska gå att åtgärda, om man nu inte är överkänslig.
Redigerat av Wolfy, 28 oktober 2007 - 16:08.
Postad 30 oktober 2007 - 20:51
kvalrossen
-
kvalrossen
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Ni som har LX508D/LX608D kan inte ni lägga upp mer bilder och mer input, både poitivt o negativt (särskilt positivt). Vet inte om ni fattade något av det, men ändå mer input o bilder vore jättebra för oss som funderar starkt på att köpa en. Är PDP+ verkligen värt ~10000 extra? Vad skulle det kosta o lämna in skiten till en certifierad verkstad för att byta ett kretskort?
Postad 30 oktober 2007 - 21:32
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
...Är PDP+ verkligen värt ~10000 extra? Vad skulle det kosta o lämna in skiten till en certifierad verkstad för att byta ett kretskort?
Vad menar du med det? PDP+ kostar ingenting extra.
Postad 30 oktober 2007 - 21:57
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3 866 inlägg
...Är PDP+ verkligen värt ~10000 extra? Vad skulle det kosta o lämna in skiten till en certifierad verkstad för att byta ett kretskort? Vad menar du med det? PDP+ kostar ingenting extra.
Han menar kanske att importera själv från utlandet?
Postad 30 oktober 2007 - 22:04
Makkattakk
-
Makkattakk
-
Rookie
-
7 inlägg
Jag har kollat på LX508D i butik och tycker att den flimrar lite som en gammel 50 hz tjuck-tv. Det gäller oavsett insignal (SD/HD) men särskilt vid ljusa sekvenser. I övrigt så är den ju helt oslagbar. Är det någon mer än jag som upplever det? Kan det bero på att rumsbelysningen (taklampor) krockar med tv:n? Säljaren snackade om att den går på 72 hz vid 24p signal (3*24=72)... men människans öga kan väl se flimmer i upp till 75 hz?
Postad 30 oktober 2007 - 23:39
Unregistered49258b8a
-
Unregistered49258b8a
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Ni som har LX508D/LX608D kan inte ni lägga upp mer bilder och mer input, både poitivt o negativt (särskilt positivt). Vet inte om ni fattade något av det, men ändå mer input o bilder vore jättebra för oss som funderar starkt på att köpa en. Är PDP+ verkligen värt ~10000 extra? Vad skulle det kosta o lämna in skiten till en certifierad verkstad för att byta ett kretskort?
Jag köpte en lx608 för någon månad sedan. Tyvärr hittade jag en del fel ganska direkt: - Ett svart moln som syns när man tittar på mörka scener (30-40% av pixlarna släcks ned mer än normalt) - Smutsiga vita färger (enligt pioneer är det ett filter som sitter på insidan av glaset som inte sitter som det skall. Jag kan se att det är lite vågigt. Detta bildar "då skuggor" i ljusa färger) - Ständiga spökbilder (detta oroar mig mer än något annat) - Svärtan är inte så bra som man hoppades på (antingen så är det något fel på min apparat eller så hade jag lite för höga förväntningar) - Surrandet (men det får man väll stå ut med om man köper en plasma?) Väntar fortfarande på att Pioneer skall kunna komma fram till vad som orsakar svarta molnet (de har en annan apparat inne med liknande problem). Problemet med skuggorna som orsakar de smutsiga färgerna är tydligen ett problem de var väl medvetna om men inget de kunde göra något åt enligt killen som ringde upp mig från Pioneer. Ett mindre problem är att Pioneer inte lyckats att på över tre veckor få fram väggfästet som man måste använda sig av för att kunna montera denna apparat på väggen (passar inte med något annat fäste tydligen). Så jag har fortfarande tv:n stående i underdelen av kartongen. Är väll inte sådär helnöjd som man skulle vilja vara...
Redigerat av Unregistered49258b8a, 30 oktober 2007 - 23:45.
Postad 31 oktober 2007 - 00:08
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
...Är PDP+ verkligen värt ~10000 extra? Vad skulle det kosta o lämna in skiten till en certifierad verkstad för att byta ett kretskort? Vad menar du med det? PDP+ kostar ingenting extra.
Han menar kanske att importera själv från utlandet?
Ah, OK. Finns iofs bra mycket mer än PDP+ att inkludera om man ska jämföra med priset i Sverige.
Postad 31 oktober 2007 - 13:38
Unregisteredf0eacfec
-
Unregisteredf0eacfec
-
Användare
-
-
237 inlägg
Inga problem, säg vad du vill ha för bilder så åker de upp (dock inte på baksidan för jag pallar inte lyfta ner åbäket från väggen). Pioneer har själva en del bra bilder på sin hemsida. Skall uppdatera bilderna nu när jag fått hem sidohögtalarna. Har än så länge inga problem med skärmen, den fungerar perfekt. Visst hörs ett svagt surrande från elektroniken, men inte till den grad att det störs. Hade jag inte läst om det i detta forum skulle jag aldrig ha uppfattat det (min fru har inte heller sagt något). Har inte kört 200 h än, så vi får se om det blir någon skillnad efter denna tid samt efter den kommande ISF kalibreringen. Kör BD via PS3 med 1080p24 ut, vilket fungerar mycket bra. Skärmen hanterar 576i från DVD och DVR inspelningar riktigt bra. Personligen anser jag att skärmen är av den kaliber att det nu är kvaliteten på källmaterialet (film/bilder) som gör skillnaden, dvs får allt större betydelse nu än tidigare pga högre upplösning och större bildyta. De "bildproblem" som jag stött på verkar mera vara kopplade till filmen snarare än till skärmen. Samma gäller SDTV även om bildhanteringen i Pioneers 8G skärmar är klart det bästa jag sett hittills (jämförbart med CRT). Har inte märkt att skärmen skulle flimra likt en äldre crt oavsett material. Kanske kan det vara så att skärmen har den automatiska ljusregleringen på som möjligtvis stör mer än den hjälper. Tror att den kör SDTV i 100hz och BD i 72hz. När det gäller priset, så betalar jag inte extra bara för PDP+. Givetvis gör detta att jag sover något bättre om nätterna (med tanke på rickardk's exemplar), men annars är det mest min relation med återförsäljaren som är det viktiga. Jag betalar gärna lite extra (premium) för att få det bemötandet och den service jag vill ha. I mitt fall kommer det även hem en ISF tekniker och kollar över skärmen och dess inställningar samt optimerar dessa utifrån mina förutsättningar. Tack vare relationen med butiken får jag möjlighet att disskutera lösningar och prova apparater hemma, vilket aldrig skulle gå med netonnet, elgianten, etc (där man konkurrerar med pris, inte kvalitet). När det gäller 10 000 kr skillnad i pris (som du nämner) kan det inte vara för PDP+ utan möjligtvis för Full HD upplösning, dvs skillnaden mellan 508 och LX508. Här är det upp till var och en att göra den bedömningen om det är värt det eller inte. Personligen ansåg jag det med tanke på hur sällan jag byter delar i mitt system jämfört med den prestanda jag fick.
Postad 31 oktober 2007 - 20:52
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
Kom hem med en LX508D igår. Kunde inte hålla mig borta från den, trots att jag hade en 508XD innan.  Hade tänkt göra ett "stealthbyte" av TVn utan att tjejen skulle märka något, men jag som är ärligheten själv kunde inte hålla mig från att säga sanningen. Direkt när jag kom hem med den nya TVn sa jag: -Detta är en likadan TV som den förra, fast med högre upplösning. Jag la lite pengar imellan bara. -Jaha, sa hon och fortsatte efter en liten pause.... - Ja, det är ju dina pengar.
Hon blev inte det minsta arg alls. Ibland älskar jag min sambo mer än vanligt. Hon vet ju iofs hur prylgalen jag är. Håller precis på och kör in panelen. Märker redan nu att denna är bättre än den förra. Gillar speciellt svärtan och att jag nu fått pixel-by-pixel med 1080p/24 från min XE1a. Firmware v2.5 till min XE1a kunde inte komma mer lägligt! Känns redan nu att den är mer färgkorrekt direkt ur kartong jämfört med 508XD var innan kalibrering (kan vara inbillning också), dock är den långt ifrån bra än så länge. Längre fram när panelen är inkörd ska det kalibreras med colorfacts. 
Hur är skillnaden på vanlig digital tv mellan 508 och lx508 ? är någon sämre än den andra på detta ?
Redigerat av Unregistereda8d246d3, 31 oktober 2007 - 20:53.
Postad 31 oktober 2007 - 21:18
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
Robbazz: Tycker inte att LX508D är sämre på SD jämfört med 508XD. Nästan tvärtom. Just nu har jag lite banding i färgerna som jag inte hade med min 508XD på slutet, men det ska det nog bli ordning på efter en kalibrering. Återkommer med intryck efter att TVn är inställd. Jag tycker det är missvisande att ge en massa intryck innan jag fått den inkörd och kalibrerad. Håll er till tåls. Jag och pacman kommer skriva av oss inom sin tid.
Postad 31 oktober 2007 - 22:39
kvalrossen
-
kvalrossen
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Tack för infon CSY, det hjälpte litet grann iaf.
Javisst är bemötande viktigt, men precis som när det är bostadsköp kan det vara bra att lämna hjärtat hemma.
PDP+ kostar inget rakt över disk, men jag misstänker att det är inbakat i priset i sig någonstans, därför undrar jag vad motsvarande kostnad skulle bli om man själv tog hand om bestyret med att fixa tvn till en serviceverkstad, vilken vi har där jag bor. Allt för att kunna sätta det relativt den extra kostnad det blir att
köpa från t ex Hemmabio kontra importera själv. Hur länge gäller PDP+ ? Lika länge som konsumentköplagen anser att det är garanti på en vara?
Bilder i en hemmamiljö vore bra, gärna från ett rum med ett fönster där ljuset kommer in från sidan.
Och Sir Duke, jag är faktiskt en HON inte en HAN, grumf grumf. Det finns faktiskt kvinns som gillar bra tv-apparater också, själv är jag ett filmfreak som inte gillar projektorer utan föredrar plasma.
Postad 31 oktober 2007 - 23:00
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1 668 inlägg
Håll er till tåls. Jag och pacman kommer skriva av oss inom sin tid. 
Det blir ngt att se fram emot i höstmörkret!
Postad 31 oktober 2007 - 23:48
pazzo
-
pazzo
-
Användare
-
-
210 inlägg
Fråga: har någon haft problem med att tvn inte svarar på fjärren? håller den precis rakt framför mottagaren på ca. 4m och märkt att den ibland inte lyder någon knapptryckning, mycket störande de gångerna det inträffat. Efter irriterande knapptryckningar på diverse knappar så går den att stänga av och sedan sätta på igen utan att problemet kvarstår(fungerar normalt)
Men så precis nu kom jag på en tanke, kan det vara så att skärmen på laptopen stör ut signalen på något sätt? Blev precis så med fjärren nu men då jag skulle placera den rakt framifrån så flyttade jag den framför skärmen och då funkade det.
Redigerat av pazzo, 31 oktober 2007 - 23:49.
Postad 01 november 2007 - 01:13
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Fråga: har någon haft problem med att tvn inte svarar på fjärren? håller den precis rakt framför mottagaren på ca. 4m och märkt att den ibland inte lyder någon knapptryckning, mycket störande de gångerna det inträffat. Efter irriterande knapptryckningar på diverse knappar så går den att stänga av och sedan sätta på igen utan att problemet kvarstår(fungerar normalt)
Men så precis nu kom jag på en tanke, kan det vara så att skärmen på laptopen stör ut signalen på något sätt? Blev precis så med fjärren nu men då jag skulle placera den rakt framifrån så flyttade jag den framför skärmen och då funkade det.
Jepp, det är nog en störning. Vill minnas att det var någon som hade ett liknande problem med (en) energisparlamp(a)or som stod vid TVn.
Postad 01 november 2007 - 01:59
Unregisteredf0eacfec
-
Unregisteredf0eacfec
-
Användare
-
-
237 inlägg
Tack för infon CSY, det hjälpte litet grann iaf. Javisst är bemötande viktigt, men precis som när det är bostadsköp kan det vara bra att lämna hjärtat hemma. PDP+ kostar inget rakt över disk, men jag misstänker att det är inbakat i priset i sig någonstans, därför undrar jag vad motsvarande kostnad skulle bli om man själv tog hand om bestyret med att fixa tvn till en serviceverkstad, vilken vi har där jag bor. Allt för att kunna sätta det relativt den extra kostnad det blir att köpa från t ex Hemmabio kontra importera själv. Hur länge gäller PDP+ ? Lika länge som konsumentköplagen anser att det är garanti på en vara?
Bilder i en hemmamiljö vore bra, gärna från ett rum med ett fönster där ljuset kommer in från sidan.
Och Sir Duke, jag är faktiskt en HON inte en HAN, grumf grumf. Det finns faktiskt kvinns som gillar bra tv-apparater också, själv är jag ett filmfreak som inte gillar projektorer utan föredrar plasma.
Inga problem, fixar bilder med dagsljus i helgen. Har fönster på 3 av de 4 väggarna, så jag har störande moment överallt (dock inget problem dessa tider då det bara är ljust när man jobbar). Funderade länge på LCD pga deras förmåga att behandla reflexer. Givetvis är PDP+ inbakat i priset och visst får du betala för den. Precis som om du köper en premiumbil (audi, bmw, etc) och får deras "stå still" garanti, så får du ju betala den genom ett högre pris. PDP+ gäller i två år och ger på platsen service inom 72h med låneplasma om något behöver repareras på annan plats. Skulle du avböja PDP+ får du nog betala minst 500 kr för transport till servicestället och minst 500 kr för vanlig koll. Bara transporten var i mitt fall ett eget projekt. Plasman skall ju transporteras stående upp och förpackningen går inte in i en vanlig bil, inte ens en hederlig volvokombi. Fick hyra en skåpbil i 4 h för att få hem tv:n. Detta slipper jag tänka på om något skulle hända med tv:n då pioneer kommer hem till mig. Kom ihåg att om du handlar tv:n utanför sverige (inom EU ingen import), så gäller inte den svenska lagstiftningen vid reklamationer. Köper du en vara från tyskland kan du inte åberopa konsumentköplagen utan det är den tyska motsvarigheten som gäller. Här får man nog vara vaksam avseende detaljer kring reklamation, garantier, reparationer, etc då dessa kan skilja sig åt. Om du importerar den (tex från USA), så får du betala tull och svensk moms samt att elsystemet är annorlunda (110V). I ett sådant här fall får man göra en "risk/reward" analys, dvs hur stor är risken för att jag behöver reparera tv:n, vad skulle detta kosta samt hur mycket sparar jag genom att köpa den någon annan stans. /kalle
Postad 01 november 2007 - 07:02
Lindhardsen
-
Lindhardsen
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
Du kan ta en titt i mitt galleri. Jag har några bilder på hur det ser ut när det kommer i sol mitt på dagen. Jag har stora fönster båda till höger om, och framför tv'n. /J
Postad 01 november 2007 - 10:43
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3 866 inlägg
Kvalrossen: Jag ber tusen gånger om ursäkt, det var fördomsfullt att förutsätta att du är en han, jag tänkte mig inte för (men det är ju ingen ursäkt). Tack för att du sa ifrån! Sen det där med reklamation av importerade apparater. Det är samma konsumenträttsregler inom hela EU. Sverige har alltså inte bättre regler utan det är samma. Men det är viktigt att kolla upp villkoren för reklamation, t ex om du själv ska står för frakten tillbaka till säljaren. Du som köpare har ju också ansvar för varan innan den når säljaren (det är omvänt när du köper varan, då har säljaren ansvaret om den skadas/kommer bort innan den når dig). Jag skulle kolla betyg/omdömen noga om den säljare jag funderade på att göra affär med. Men jag håller med dig om att priset inte är oviktigt. Det finns en gräns för hur många tusenlappar extra jag vill betala för att "säljaren är trevlig och bor i närheten" om ni förstår vad jag menar. Tycker det vore bra med lite mer konkurrens, när det gäller märket som diskuteras i den här tråden så är det ju verkligen listpris som gäller eftersom prissättningen dikteras av tillverkaren.
Postad 01 november 2007 - 14:40
Vincentboy
-
Vincentboy
-
Användare
-
-
112 inlägg
Är det nån som har räknat på vad det kostar ta hem en Kuro från pricejapan.com ?
Är det ca 1,3 * priset med frakt och moms ?
Postad 01 november 2007 - 17:48
Zerox_no1
-
Zerox_no1
-
Mästare
-
-
3 103 inlägg
Denna FullHD plasma är ju brutal! Kollar man in bilderna i bild-tråden på AVS Forum så blir man lite småkär. http://www.avsforum........0011&page=3 "MY GOD!!!!! You've captured EXACTLY what I see on my Kuro when playing 300. And when I say exactly...I mean it!!!!"
Postad 01 november 2007 - 19:12
Unregisteredf0eacfec
-
Unregisteredf0eacfec
-
Användare
-
-
237 inlägg
Sen det där med reklamation av importerade apparater. Det är samma konsumenträttsregler inom hela EU. Sverige har alltså inte bättre regler utan det är samma.
Lite OT, men det är väl inte helt riktigt? Enligt min uppfattning har vi inte samma konsumentskyddsregler inom EU, men EG direktivet 97/7/EG stipulerar en viss gemensam miniminivå av konsumentskydd vid distansköp, tex ångervecka. Kan ha fel, det var ett tag sedan jag läste handelsrätt. Handla på internetMen jag håller med dig om att priset inte är oviktigt. Det finns en gräns för hur många tusenlappar extra jag vill betala för att "säljaren är trevlig och bor i närheten" om ni förstår vad jag menar. Tycker det vore bra med lite mer konkurrens, när det gäller märket som diskuteras i den här tråden så är det ju verkligen listpris som gäller eftersom prissättningen dikteras av tillverkaren.
Självklart betalar jag inte hur mycket som helst i premie för att kunna få kompetent service. Detta vet ju även de mindre specialisthandlarna om och de får ju justera sina priser därefter. Konkurrensen från internet känner de av och de får då konkurrera med andra medel, tex ISF tjänster, proj/duk produkter eller custom install. Det behöver inte heller bli så mycket dyrare än internet/stormarknad eftersom du har större möjlighet att deala med säljaren och få bra priser.
Postad 01 november 2007 - 19:13
Unregisteredf0eacfec
-
Unregisteredf0eacfec
-
Användare
-
-
237 inlägg
Denna FullHD plasma är ju brutal! Kollar man in bilderna i bild-tråden på AVS Forum så blir man lite småkär. 
http://www.avsforum........0011&page=3
 "MY GOD!!!!! You've captured EXACTLY what I see on my Kuro when playing 300. And when I say exactly...I mean it!!!!"
Ja, det stämmer
Postad 01 november 2007 - 21:13
kvalrossen
-
kvalrossen
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Tack för all input, det ger en bättre helhet om vad en kan förvänta sig, sen är det bara hålla tummarna att reklammation inte behövs. Får se om det blir köp i Sverige eller någonannastans, men jag gillar iof tanken på PDP+, verkar bekvämare om något skulle hända. Men får fundera på saken, har en sambo som ska vara med så det blir nog en hel del diskussion innan beslut tas, dock innan jul.
CSY: Ser fram emot litet bilder efter helgen.
Sir Duke: Det är lugnt, verkar vara med grabbar på denna tråd, så jag förstår misstaget.
Är det någon som har köpt på ett icke-pioneer-auktoriserat ställe? Om ja, blev det bra?
Postad 01 november 2007 - 21:15
Unregistereda1b5f363
-
Unregistereda1b5f363
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej, någon som vet hur man kan få fram texten på canal+ på en 428XD?
Jag har provat med knappar som finns på fjärren ....
Det finns text på alla andra kanaler! men inte canal+
Om jag flyttar Boxerkortet till DVDR:en så får jag text!
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|