Postad 30 January 2012 - 11:58
Postad 30 January 2012 - 12:03
Om du har en DVI-HDMI kabel så ska det bara vara att plugga in i ett HDMI uttag, men du måste sen i windows på datorn antingen klona skärmen eller göra TVn som extended
Även om du bara har tvn inkopplad på primära DVI porten. Hade också en DVI till HDMI kabel till gamla tvn men den fick jag aldrig att fungera heller.
Postad 30 January 2012 - 13:31
Postad 30 January 2012 - 14:11
När jag lyssnade på radio genom min GT30 igår så hittade jag en inställning så att TV-skärmen blir helt svart efter en kort time-out. Perfekt! Ingen vill väl ha en stor TV med text som är störande, drar onödig energi och dessutom riskerar inbränning, bara för att lyssna på ljud.
Tekniskt borde det alltså gå att få till det även när man lyssnar på MP3. Jag har letat men inte hittat en motsvarande inställning för "stängd" skärm när man kör TVn som mediaspelare. Frågan är: Finns någon sådan inställning?
Redigerat av paaf, 30 January 2012 - 14:11.
Postad 30 January 2012 - 14:32
När jag kör skärmtvätt på min 50" VT30 har jag märkt att man ser svaga gråa/svarta "moln" eller skuggor eller vad man nu ska kalla det. Det Finns lite här och där på skärmen och det ser inte ut som att det är inbränningar från några statiska bilder. Har endast använt TVn till "vanligt" tittande (ingen dator eller xbox) den korta tid jag har haft den. Vad kan detta vara för "moln". Kan tillägga att dom har varit där sedan jag fick den och det syns inte när man spelar upp film eller tittar på tv utan har bara sett dom när det är riktigt ljusa partier som vid skärmtvätt. Som sagt, är detta något att bry sig om eller vad kan det vara?
Har också samma "problem". Nær jag ser på trailers genom Boxee så ær introt till trailern grønt i några sekunder, ser också liknande fenomen dær. Vid film/tv/tvspel så ær detta inget jag mærker, men precis som du sæger, nær det ær en helfærgad bild så dyker det upp. Hoppas det inte ær något man ska vara orolig før!
Postad 30 January 2012 - 16:37
Har också samma "problem". Nær jag ser på trailers genom Boxee så ær introt till trailern grønt i några sekunder, ser också liknande fenomen dær. Vid film/tv/tvspel så ær detta inget jag mærker, men precis som du sæger, nær det ær en helfærgad bild så dyker det upp. Hoppas det inte ær något man ska vara orolig før!
Ni kan ha det som min 50" VT30 har, nämligen gröna fläckar. Detta är tydligen ett rätt vanligt problem med VT30 (och kanske andra panna modeller) om man kollar in andra forum på nätet.
Jag upptäckte det först också när jag såg på film/TV-program som hade scener med ljusa partier. Det enklaste sättat att kolla detta är att antingen slänga en kik på menyn där man uppdaterar firmware eller att ladda hem sk. "plasma break in slides" (helt enkelt en serie med helfärgade bilder).
På min TV syns det gröna fläckar väldigt tydligt i mörkgråa bilder.
Min TV hämtas imorgon av den lokale service partnern till panasonic.. Jag vill helst byta in TV:n men kan nöja mig med ett panelbyte till att börja med iaf...
Jag bifogar en bild på eländet...
DSC01664.jpg 1.19MB
64 Antal nerladdningar
Redigerat av masod, 30 January 2012 - 16:56.
Postad 30 January 2012 - 16:37
Redigerat av mr richards, 30 January 2012 - 16:44.
Postad 30 January 2012 - 16:50
Ni kan ha det som min 50" VT30 har, nämligen gröna fläckar. Detta är tydligen ett rätt vanligt problem med VT30 (och kanske andra panna modeller) om man kollar in andra forum på nätet.
Jag upptäckte det först också när jag såg på film/TV-program som hade scener med ljusa partier. Det enklaste sättat att kolla detta är att antingen slänga en kik på menyn där man uppdaterar firmware eller att ladda hem sk. "plasma burn in slides" (helt enkelt en serie med helfärgade bilder).
Min TV hämtas imorgon av den lokale service partnern till panasonic.. Jag vill helst byta in TV:n men kan nöja mig med ett panelbyte till att börja med iaf...
Jag bifogar en bild på eländet...DSC01664.jpg 1.19MB 64 Antal nerladdningar
Njae så ser det inte riktigt ut på min. Det är mer svagt grå/svarta "fält" som jag ser på min. Syns nästan enbart mot helt vit bakgrund. Kanske är det bara mina ögon som spelar mig ett spratt.
Postad 30 January 2012 - 18:37
Postad 30 January 2012 - 19:27
Postad 30 January 2012 - 20:35
sedan ändrade jag till spel inställningar och lirat Fifa12 på tvn i ca en månad. såg i förra veckan att jag har fått inbränning där resultaten brukar stå. har testat med myrornaskrig samt skärmtvätt som finns i tvn.
Fattar inte 19000 kr åt ****. VAD SKA JAG GÖRA, HJÄLP.
Det gör ont att kolla på tvn nu o jag försöker att inte titta på tv.
Postad 30 January 2012 - 21:21
Postad 30 January 2012 - 23:38
Jag upptäckte det först också när jag såg på film/TV-program som hade scener med ljusa partier. Det enklaste sättat att kolla detta är att antingen slänga en kik på menyn där man uppdaterar firmware eller att ladda hem sk. "plasma break in slides" (helt enkelt en serie med helfärgade bilder).
lider exakt av samma problem på min 50" GT30, "skönt" att man inte är ensam... Är orolig för detta, en del säger att de försvinner efter ett tag, andra har kvar det och även läst att det kan bli värre=( Köpte den 12e januari på elgiganten så funderar på att kontakta lokala panasonic-servicen på stället för felsökning... surt dock om man måste vara utan sin NYA tv i typ 1-2 mån...
Annars är jag kanonöjd, underbar svärta, ingen buzzning och bluray är gudomligt=) Fick även hem AVATAR på 3D idag med posten från Panasonic, GRATIS
Redigerat av zobar, 30 January 2012 - 23:39.
Postad 31 January 2012 - 08:05
Fortfarande är väl inbränning permanent ? Dvs är det inte bara något tillfälligt? Ser du det vid normalt tv tittande / film eller letar du efter det ?
Jag ser det när det blir ljust bakgrund. Men nu när jag vet att det finns så letar man efter det an nån anledning.
Postad 31 January 2012 - 08:12
Jag ser det när det blir ljust bakgrund. Men nu när jag vet att det finns så letar man efter det an nån anledning.
Extremt tråkigt är det , min px80 har jag aldrig märkt av nåt på och då har jag från dag ett suttit och spelat hela helger ibland utan att se något om jag inte ställde mig 5cm framför och med svart/grå bild - som för övrigt försvann väldigt fort.
Aldrig märkt något vid vanligt tv tittande. något måste ju vara fel ?
Postad 31 January 2012 - 09:01
Har du haft pixelrotation på under dessa spelsessioner?
Jag lirar en del CoD på PS3 men kör alltid i Hardcore så då blir det aldrig några bilder som kan fastna, men har funderat på hur det blir med FIFA/NHL & liknande.. Men har man pixelrotation på så ska det väl inte kunna ske??
Postad 31 January 2012 - 09:10
Har haft min TX-P65VT30Y i några veckor nu, jag kollade australian open tennis finalen på Eurosport HD igår söndag, matchen tog ungefär 6 timmar, ser nu att i vit bakgrund så ser man Eurosport logon tydligt, den vill inte försvinna när jag kör skärmtvätt eller ser på massa filmer o andra tv-program, kommer logon att försvinna med tiden eller? Det kom ofta reklam avbrott så Eurosport logon visades inte helatin under dom 6 timmarna, trodde inte det skulle vara någon fara, men kanske det ändå var dumt gjort?
Vad kör du med för inställningar? Det borde försvinna med tiden, låt skärmtvätten stå på ett dygn eller mer (så fort du inte använder teven) om det behövs och se vad som händer. Kanske kan vara klokt att inte kolla på Eurosport under den tiden också.
Postad 31 January 2012 - 09:10
Har du haft pixelrotation på under dessa spelsessioner?
Jag lirar en del CoD på PS3 men kör alltid i Hardcore så då blir det aldrig några bilder som kan fastna, men har funderat på hur det blir med FIFA/NHL & liknande.. Men har man pixelrotation på så ska det väl inte kunna ske??
Ær det inte så att den bara flyttar pixlarna fem pixlar bort? Sæg att en meny eller hud består av 100x100 pixlar så blir ju oavsett det i mitten inte flyttat om alla pixlar lyser samma færg, vitt t.e.x. Rætta mig gærna om jag har fel, men tror det var så han på hifiklubben informerade mig nær jag køpte min VT30
Postad 31 January 2012 - 09:11
PANIK....... vet inte vad jag ska ta mig till. Har en VT30 som jag köpte i Oktober efter en massa velande fram o tillbaka. Har kört in tvn ca 250 timmar med sänkt kontrast o ljus.
sedan ändrade jag till spel inställningar och lirat Fifa12 på tvn i ca en månad. såg i förra veckan att jag har fått inbränning där resultaten brukar stå. har testat med myrornaskrig samt skärmtvätt som finns i tvn.
Fattar inte 19000 kr åt ****. VAD SKA JAG GÖRA, HJÄLP.
Det gör ont att kolla på tvn nu o jag försöker att inte titta på tv.
Se mitt svar ovan, kör skärmtvätten så mycket och länge som behövs och håll tummarna att det försvinner.
Postad 31 January 2012 - 09:12
Nej ser inte ut så hos mig heller, ær mærker det enbart nær det ær en 100% vit bild. Vitt i filmer så ser jag inte det. Ska se om jag kan hitta en bild på senare.
Postad 31 January 2012 - 09:14
Ær det inte så att den bara flyttar pixlarna fem pixlar bort? Sæg att en meny eller hud består av 100x100 pixlar så blir ju oavsett det i mitten inte flyttat om alla pixlar lyser samma færg, vitt t.e.x. Rætta mig gærna om jag har fel, men tror det var så han på hifiklubben informerade mig nær jag køpte min VT30
Precis det där har jag också funderat på, det är ju inte så att den kan flytta runt te x. en logga så den inte är ungefär på samma ställe hela tiden. På sin höjd borde det kunna hjälpa med att kanterna inte blir lika skarpa men att flytta en vit pixel mot en annan vit pixel kan ju inte göra nån nytta?
Postad 31 January 2012 - 09:29
Postad 31 January 2012 - 09:57
Skulle saknas av ingen.
Statstelevisonen kunde statuera exempel.
Redigerat av Unregistered33b3a508, 31 January 2012 - 09:59.
Postad 31 January 2012 - 13:00
En dellösning vore att TV-bolagen tog bort sina loggor.
Skulle saknas av ingen.
Statstelevisonen kunde statuera exempel.
Det ska ju inte behövas, jag tycker det är skrämmande att det tydligen blivit vanligare med inbränningar nuförtiden, min gamla pv70 har jag använt som datorskärm och spelat hundratals timmar datorspel med fast logga utan några som helst tendenser till inbränning.
Vete fan om man törs byta upp sig i dagsläget, inbränningar och buzzing på plasma eller bleeding på lcd/led, risken att bli besviken känns ju överhängande.
Postad 31 January 2012 - 14:24
Postad 31 January 2012 - 14:33
vad använder du för källa och spelare?
En HTPC med ati kort bör ställas på 23hz i grafikkortets inställningar för bästa flyt.
Har själv matat min vt30 från vanlig bluray spelare, Mkv filer etc och det flyter på utan problem.
Postad 31 January 2012 - 16:01
Men för att besvara box4m:s fråga behöver vi veta vad källmaterialet är och vad spelaren är för ngt. Jag kör boxee box och ps3 och de klarar av att mata detta till VT30:n i 24p-läget med bravur, inget hack nånstans.
Postad 31 January 2012 - 17:42
Har haft min TX-P65VT30Y i några veckor nu, jag kollade australian open tennis finalen på Eurosport HD igår söndag, matchen tog ungefär 6 timmar, ser nu att i vit bakgrund så ser man Eurosport logon tydligt, den vill inte försvinna när jag kör skärmtvätt eller ser på massa filmer o andra tv-program, kommer logon att försvinna med tiden eller? Det kom ofta reklam avbrott så Eurosport logon visades inte helatin under dom 6 timmarna, trodde inte det skulle vara någon fara, men kanske det ändå var dumt gjort?
Frågar du Panasonic så tycker de att antingen så ska du bara titta på kanaler med ljussvaga loggor eller så ska du zooma in så mycket att loggan försvinner problemet blir väl då att vid tennis så se rman inte hela banan eller enbart banan men ingen spelare och inget av de två alternativen löser kanske problemet men det har inte Panasonic och deras support förstått
Redigerat av Unregistered6a791ded, 31 January 2012 - 17:46.
Postad 31 January 2012 - 17:46
Frågar du Panasonic så tycker de att antingen så ska du bara titta på kanaler med löjussvaga loggor eller så ska du zooma in så mycket att loggan försvinner problemet blir väl då att vid tennis så se rman inte hela banan typ....
Hur gör man det och skulle det vara en god idé att göra under "inkörningsperioden"?
Postad 31 January 2012 - 18:01
Hur gör man det och skulle det vara en god idé att göra under "inkörningsperioden"?
Jag körde in min TV noga och lirade både Xbox och PS3 under de 5 månader som det tog innan jag kunde se att vanligt TV tittande gör att vissa ljusstarka loggor tydligen bränner in. Tror inte att Panasonic har någon lösning för ljusstarka loggor annat än att inte titta på dessa kanaler vilket begränsar TV tittandet ganska mycket och något som de nog inte alls vill ska komma ut. Min TV ska in på panel byte nästa vecka och tyvärr så tror jag att jag får göra om processen med inbränning till sommaren då min sambo knappast kommer sluta titta på sin favorit kanal.
Redigerat av Unregistered6a791ded, 31 January 2012 - 18:02.
Postad 31 January 2012 - 19:15
box4m:
vad använder du för källa och spelare?
En HTPC med ati kort bör ställas på 23hz i grafikkortets inställningar för bästa flyt.
Har själv matat min vt30 från vanlig bluray spelare, Mkv filer etc och det flyter på utan problem.
23hz? Det exakta hz-antalet för 24p är egentligen 23.976hz.
Men för att besvara box4m:s fråga behöver vi veta vad källmaterialet är och vad spelaren är för ngt. Jag kör boxee box och ps3 och de klarar av att mata detta till VT30:n i 24p-läget med bravur, inget hack nånstans.
Jag kör antingen via MPC eller via PLEX inbyggda spelare via DVI->HDMI kabel till TVn, kör då 24hz från grafikkortet (nvidia) till TVn som då ställer sig i 24hz mode, so far so good.
Det flyter som sagt 99.9% av tiden, men det kommer hack emellanåt, typ som att den "korrigerar" pga det inte är exakt 24hz på filmerna, det var iaf min teori. Börjar bli störande iaf när det flyter sjukt bra och sen hack
Postad 31 January 2012 - 20:39
Var väldigt länge inne på att testa en LED men bleedingen är ju minst lika hemsk som buzzande :/
Så nu åker den gamle gode Panasonic PX70 upp i tvrummet igen. Den varken buzzar eller får inbränningar (somnat med XBMC i bakgrunden i en del timmar utan att något hänt
Postad 31 January 2012 - 20:57
Fortfarande är väl inbränning permanent ? Dvs är det inte bara något tillfälligt? Ser du det vid normalt tv tittande / film eller letar du efter det ?
Precis. Det finns inte "temporära" inbränning. En inbränning är permanent. De flesta har råkat ut för IR(Image Retention), vilket går bort efter ett tag. Hur länge det dröjer är svårt att veta. Men räkna kallt med att man får köra länge innan spökbilderna försvinner. Sedan är teven olika känslig i stadier. Som mest känslig är den i början innan fosforen stabiliserat sig. Jag har svårt att få spökbilder på min rätt gamla Panasonic. Jag har hela tiden haft låg kontrast, medveten om att plasma och CRT är rätt lika när det gäller inkörning.
Så lägg inte ner ännu. Kör på som vanligt med fullbild och vanliga teveprogram. Tramsiga "brännings-dvd" behövs inte. Ett vanligt teveprogrma skiftar tillräckligt i kontrast för att man ska kunna köra sin tvättning. Då slipper man ju att slösa bort tid med en tråkig dvd-bild. Räkna kallt med att det kan ta allt från någon timme till halvår för att få bort spökbilder.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 31 January 2012 - 20:58.
Postad 31 January 2012 - 21:16
Jag kör antingen via MPC eller via PLEX inbyggda spelare via DVI->HDMI kabel till TVn, kör då 24hz från grafikkortet (nvidia) till TVn som då ställer sig i 24hz mode, so far so good.
Det flyter som sagt 99.9% av tiden, men det kommer hack emellanåt, typ som att den "korrigerar" pga det inte är exakt 24hz på filmerna, det var iaf min teori. Börjar bli störande iaf när det flyter sjukt bra och sen hack
Låt plex ställa in frekvensen automatiskt beroende på källmaterialet och ta bort din manuella inställning i grafikkortet.
Postad 31 January 2012 - 21:53
Postad 31 January 2012 - 21:56
Problemet är min gt30 har ett tydligt grått horisontellt band så fort det visas något på tv:n mot svart bakgrund. Detta sker oavsett ingång och oavsett meny. TV:n är helt ny (använd 30 min för inställning kanske). Har gjort fabriks-återställning, inget hjälper. Fel på panelen? Någon som upplevt det här tidigare?

Här har den det bakom den vita rutan för fabriksåterställning.

Här syns det tydligt bakom HDMI1-texten.
Se även den här korta filmen, kika 10-15 sekunder in, det man först tror är svart och tv:ns ram är faktiskt en del av panelen som är så svart som "den ska vara".
http://www.youtube.com/watch?v=Y4lea1ixl14
Hjälp? Vad säger jag att det är till Audio Video/Ljud och Bild där jag köpte den? =)
UPPDATERING: Jag var förbi AV Ljud & Bild i Staffanstorp och visade bilderna samt testade deras demo-ex som inte hade samma problem och fick utan några problem byta mot den istället. Vi kopplade upp min trasiga tv i butiken och de konstaterade att sådär ska det ju inte se ut. Så jag har deras 1/2 dag gamla demoex hemma nu och är fantastiskt nöjd, både över TV:n och över AV Ljud & Bild.
TACK Stefan och Daniel, jag kommer handla av er i fortsättningen och alltid rekommendera er framför alla andra butiker! Jag hade kunnat spara 500 kr och köpt TV:n på inWarehouse men sicket klydd jag hade haft om detta hade uppstått där. Värt varenda krona med riktig butiksservice och som går igenom lite klydd bara för att göra kunden nöjd!!
Redigerat av dr_blue, 04 February 2012 - 13:00.
Postad 31 January 2012 - 22:02
Hej på er! Precis fått hem en TX-P46GT30 som jag bytte till efter att ha fått en dålig Philips 47PFL7656 med defekt panel (bleeding) samt något seriöst fel på sin coating. Har en gammal trotjänare, en 42" PX80 som gärna vill bli ersatt =).
Problemet är min gt30 har ett tydligt grått horisontellt band så fort det visas något på tv:n mot svart bakgrund. Detta sker oavsett ingång och oavsett meny. TV:n är helt ny (använd 30 min för inställning kanske). Har gjort fabriks-återställning, inget hjälper. Fel på panelen? Någon som upplevt det här tidigare?
Här har den det bakom den vita rutan för fabriksåterställning.
Här syns det tydligt bakom HDMI1-texten.
Se även den här korta filmen, kika 10-15 sekunder in, det man först tror är svart och tv:ns ram är faktiskt en del av panelen som är så svart som "den ska vara".
http://www.youtube.com/watch?v=Y4lea1ixl14
Hjälp? Vad säger jag att det är till Audio Video/Ljud och Bild där jag köpte den? =)
Uppdaterat till senaste mjukvaran?
Postad 31 January 2012 - 22:05
Uppdaterat till senaste mjukvaran?
Jupp skulle precis gå in och redigera, tv:n ville koppla upp sej och uppgradera när jag försökte gå in på Viera Market vilket jag gjorde ungefär tre sekunder efter att kanalsökningen var klar =).
Kan inte svära på att problemet var där innan, jag tänkte inte på det iaf.
Postad 31 January 2012 - 22:30
Jupp skulle precis gå in och redigera, tv:n ville koppla upp sej och uppgradera när jag försökte gå in på Viera Market vilket jag gjorde ungefär tre sekunder efter att kanalsökningen var klar =).
Kan inte svära på att problemet var där innan, jag tänkte inte på det iaf.
Så problemet kvarstår efter uppdatering alltså? Om det gör det, så är det bara att tala om det för A/V L&B och be dem titta på det.
Ska själv reklamera min GT30 som har fenomenet "green tingle fault" . Ett tydligen VÄLDIGT vanligt fel på både GT, VT & ST-modellerna om man börjar leta på nätet...http://s1086.photobu...0Green%20Issue/. Finns även tråd på AVforums där detta diskuteras flitigt http://www.avforums....-gt30-st30.html
Köpte min GT30 på Elgigantens nätsida, pratade me deras kundtjänst ikväll och de skickade retursedel, så jag slipper stå för ngn frakt
Redigerat av zobar, 31 January 2012 - 22:32.
Postad 01 February 2012 - 05:46
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 01 February 2012 - 10:15.
Postad 01 February 2012 - 09:52
Frågar du Panasonic så tycker de att antingen så ska du bara titta på kanaler med ljussvaga loggor eller så ska du zooma in så mycket att loggan försvinner problemet blir väl då att vid tennis så se rman inte hela banan eller enbart banan men ingen spelare och inget av de två alternativen löser kanske problemet men det har inte Panasonic och deras support förstått
Tycker mitt förslag med slopade loggor är bättre. De fyller ingen funktion.
Panasonic borde bearbeta TV-bolagen.
.
Postad 01 February 2012 - 10:05
.
Låter ju helt sjukt, slopa loggor bara för att Panasonic inte kan (eller vill?) göra tv som inte har detta problem.
Kunde Pioneer göra plasmor så borde Panasonic kunna göra det.
Har haft två Pioneer plasmor och har aldrig sett IR eller fått någon inbränning på dessa.
/Fredrik
Postad 01 February 2012 - 10:40
Låter ju helt sjukt, slopa loggor bara för att Panasonic inte kan (eller vill?) göra tv som inte har detta problem.
Kunde Pioneer göra plasmor så borde Panasonic kunna göra det.
Har haft två Pioneer plasmor och har aldrig sett IR eller fått någon inbränning på dessa.
/Fredrik
Loggorna fyller ingen funktion.
.
Postad 01 February 2012 - 10:52
.
Bra idé. Kan tänka mig tv-bolagens reaktion när Panasonic ringer och säger "Hej vi säljer en undermålig produkt, skulle ni kunna tänka er att slopa er logga på tv-sändningarna så vi kan fortsätta med det?". Lmao......
Postad 01 February 2012 - 10:55
Postad 01 February 2012 - 11:21
Loggorna fyller ingen funktion.
.
Om man spelar in programmet så fyller det ju sin funktion..
Postad 01 February 2012 - 11:34
Jag ändrar mig. Först nu såg jag den mörkgråa linjen. Du har ju fortfarande Line Bleeding. Det blir antingen verkstaden eller en ny TV. Line Bleeding tror jag inte går att "ta bort" bara sådär. Ifall verkstaden byter ut panelen så ta chansen. Men räkna inte med under. Line Bleeding är tyvärr inte så ovanligt.
Svarade du mig eller zobar ang. våra problem? =)
Postad 02 February 2012 - 17:57
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2
Något värde på 10 år gammal 55" plasma som var bra "back in the day
54 bilder
73 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?