Officiell Tråd - Pioneer 8G Plasma
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 14 maj 2007 - 14:08
Postad 14 maj 2007 - 14:22
Jisses, sa detta på skoj men tror ni inte att de döpte den till Ultra Black Crystal Layer...Jag förväntar mig inget annat än att G8 kommer ha "ULTRA TRUEBLACK Panel 4000"...
Oooooo, scary phycic powers!

Postad 14 maj 2007 - 15:32

Nu har jag forskat lite. Det största är att man får RGB reglage för Gamma. Det öppnar för möjligheter till ett helt annat bilddjup för framförallt Night-läget. Mmm...vill ha.Vet inte vad som kommer med ISF-möjligheterna (förutom bildminnena Night & Day vilket jag tycker är suuper - av ren bekvämlighet), ska försöka få lite mer info ang detta ...
Postad 14 maj 2007 - 15:47
Jag mailade Pioneer idag och frågade om det var samma bildprocessing i xx8 och xx80.
Redigerat av khalnur, 14 maj 2007 - 15:56.
Postad 14 maj 2007 - 16:14
Hur vet du det? (själv har jag ingen aning)och jag kommer inte att köpa den tjänsten eftersom jag tycker det är i dyraste laget.
Jag har alltså ingen koll på hur stor skillnad man kan uppnå på just Pioneers plasma (graden av förbättring är beroende av, dels kalibrerarens "skills" och dels displayen som sådan) men jag vet ett antal projägare som ser kalibreringen som nog deras mest prisvärda "uppgradering" någonsin.
Men jag räknar (hoppas) att duktiga butiker runt om i landet kan visa de skillnaderna (hur små/stora de än må va) så kan var och en sen ta ställning till om det är värt det eller inte. Vore det bästa.

Postad 14 maj 2007 - 19:27
Hur vet du det? (själv har jag ingen aning)och jag kommer inte att köpa den tjänsten eftersom jag tycker det är i dyraste laget.
Jag har alltså ingen koll på hur stor skillnad man kan uppnå på just Pioneers plasma (graden av förbättring är beroende av, dels kalibrerarens "skills" och dels displayen som sådan) men jag vet ett antal projägare som ser kalibreringen som nog deras mest prisvärda "uppgradering" någonsin.
Men jag räknar (hoppas) att duktiga butiker runt om i landet kan visa de skillnaderna (hur små/stora de än må va) så kan var och en sen ta ställning till om det är värt det eller inte. Vore det bästa.
Jag fick min 506 isf kalibrerad. Tyckte absolut det var värt det. Om skärmen med fabriksinställningar var på 80% av sin kapacitet så fick jag själv upp den till 92-93% eller så med hjälp av diverse kalibreringsskivor och tips på inställningar från internet. Spenderade mycket tid med det.
Isf kalibreringen fick upp den till vad jag bedömer är 98-99% av vad skärmen är kapabel till. Speciellt färgerna blev mycket exaktare. Ibland får jag för mig att bilden inte är perfekt och provar med de gamla inställningarna en stund och varje gång blir jag lika förfärad över bristerna i bilden. Brister jag aldrig var medveten om innan.
Isf kalibreraren kommer åt inställningsmöjligheter i skärmen som du inte kommer åt utan att vara certifierad och har en dator med speciell software. Du kan köpa en utrustning på t.ex. följande länk men då saknar du ändå utbildningen för att både använda den rent praktiskt och med all säkerhet även erfarenheten av att ha sett lika många skärmar som någon med isf utbildning.
http://www.colorvisi...duct-ht-cfp.php
För 3500 dollar har du råd med ganska många isf kalibreringar.

Postad 14 maj 2007 - 19:49
Postad 14 maj 2007 - 22:45
Va inne på Expert igår och de skulle ha ett ingångspris på 26 000 för 4280xa
Till och med dyrare än rekommenderad pris. Finns det någon som bettalar så mycket för en HD-Ready plasma i den här världen.
Jag kan säga att du fått fel pris. Det priset gäller XD-modellen. Den säljare
som svarade på din fråga läste fel eller visste inte om att det fanns XA och XD-modeller.
Det finns nämligen bara XD-modeller upplagt inom kedjan än så länge, jag kollade senast
idag själv.
Detta innebär att vi kan stilla oss med anklagelser om ocker!

/Martin
Postad 15 maj 2007 - 06:08
Jo det är väl ungefär där det brukar ligga. Det går ju dock att att bara titta på prislappen, det intressanta är ju vad man får för pengarna - är det en betydande förbättring så kan det ju inte klassas som "dyrt".Pacman>>Jag vet inte om priserna jag länkar till är representativa. Länk
På de flesta projjar vet jag att bildförbättringen med råge motsvarar vad det kostar men med denna plasma har jag ingen aning...än.
Personligen tycker jag dock att vetskapen att ens pryl är så optimal det bara går är värt en hel del - oxå.
jpb123>> Bra info!
(Personligen har jag tillgång till såväl kalibrerings mjukvara och mätverktyg och utbildningsmässigt är det inga problem....

Redigerat av pacman, 15 maj 2007 - 06:09.
Postad 15 maj 2007 - 09:49
jpb>>Det är förmodligen en dum fråga, men då du använder dig av en kalibreringsskiva, är det då de vanliga åtkomliga inställningsfunktionerna i TV:n du använder?
Inga frågor är dumma, eller inte så många i alla fall.

Ja, du kommer inte åt alla inställningar utan speciell mjukvara som "öppnar upp" dom.
Så med kalibreringsskivor får du nöja dig med de vanliga inställningsmöjligheterna som finns på TVn. Sen har jag en scaler som man också kan använda för finjustering vilket ger lite extra.
Postad 15 maj 2007 - 10:02
Jo det är väl ungefär där det brukar ligga. Det går ju dock att att bara titta på prislappen, det intressanta är ju vad man får för pengarna - är det en betydande förbättring så kan det ju inte klassas som "dyrt".Pacman>>Jag vet inte om priserna jag länkar till är representativa. Länk
På de flesta projjar vet jag att bildförbättringen med råge motsvarar vad det kostar men med denna plasma har jag ingen aning...än.
Personligen tycker jag dock att vetskapen att ens pryl är så optimal det bara går är värt en hel del - oxå.
jpb123>> Bra info!
(Personligen har jag tillgång till såväl kalibrerings mjukvara och mätverktyg och utbildningsmässigt är det inga problem....(eller uttryckt på ett annat sätt, största anledningen till att jag vill göra det själv är att jag inte släpper in nån annan i mitt hem när det gäller sådana här grejjer
) Men som du säger krävs det lite specialgojjs för just dessa specialmenyer men det tror jag är lös-bart...
)
Ja, som du säger är vetskapen om att det förmodligen inte kan bli bättre värd en hel del. Jag kommer lätt att investera i isf om jag uppgraderar till G8 (vilket jag är duktigt sugen på)
Tror dock att i alla fall de högre prisklasserna (uppåt 50.000) så finns det nog möjlighet att få en kalibrering inkluderad i priset om man köper av en fysisk butik som sysslar med sådant. OBS ren spekulation från min sida.
Har man tillräcklig erfarenhet och blick för bild och har det tekniska prylarna är det säkert inga problem att göra det själv. Då finns ju också mer möjlighet att finjustera i efterhand. Tror dock att du är en av väldigt få "hobbyister" i Sverige som har möjlighet att göra det fullt ut. Kolla bara upp så du har allt som behövs för att komma in i de "gömda" menyerna. Själv betalar jag hellre än lägger all fritid i ett halvår på att lära mig. Då ser jag hellre film den tiden.
Postad 15 maj 2007 - 18:45

Postad 15 maj 2007 - 19:16

Fasen, man har ju velat i 2,5 evigheter vid det här laget - vad tomt det kommer bli när man inte behöver vela längre...

jpb123>> Kolla på film? Nu förstår jag inte hur du menar?

Postad 15 maj 2007 - 23:28
Pacman och jpb>> Era inlägg har skuffat mig tillbaka till mitt naturliga tillstånd sedan förra sommaren, VELANDET. Det är klart att man vill ha ut maximal prestanda på sin skärm => ISF. Jag var rädd för det, nu kan jag inte släppa möjligheten.
![]()
Alltid glad att vara till hjälp

Postad 17 maj 2007 - 11:13
Killen hade sett dem i ROM, och han var mäkta imponerad av de nya Pioneer.
Så det får nog bli en full HD 50" till hösten för mig.
/Jonas
Postad 17 maj 2007 - 13:53
"Ok, I'll simplify the technical part.
Historically, plasma cells had electrodes in 5 different places (the four side walls and base) within a given cell to excite the phosphors. We all know that the cells are never in a truly off state as a small charge is needed to ensure peak brightness. Up until now everyone has been trying to minimize the pre-charge in the five electrodes. That has now changed.
Pioneer figured out a way to pre-charge the cell with only 1 electrode.....located on the base of the plasma cell. This completely eliminates the side wall electrodes (aka wall charge). This is where the 80% pre-charge reduction and "to call or not to call it a plasma" came from.
Because the electrode is only at the base of the pixel cell, it's size varies per the pixel size. The larger the pixel, the larger the electrode....which is why the 768p plasmas have a 16,000:1 contrast ratio compared to the 1080p 20,000:1.
So the 42" 8G plasmas will have the highest "minimum luminance" while the 50" 1080p model will have the least.
All will have lower "minimum luminance" levels than any other plasma on the market today or scheduled to be released in 2007."
Postad 17 maj 2007 - 14:57
Intressant. Men borde inte 50" 768p ha ännu högre "minimum luminance" då pixlarna där är större än på 42" 768p?So the 42" 8G plasmas will have the highest "minimum luminance" while the 50" 1080p model will have the least.
Postad 17 maj 2007 - 16:41

Postad 17 maj 2007 - 20:58
Postad 18 maj 2007 - 09:13

Postad 18 maj 2007 - 09:55

Postad 18 maj 2007 - 10:05
Postad 18 maj 2007 - 10:08
Glädjedödare!Det verkar inte så mycket eftersom Pioneers nya policy gäller att bara en handfull återförsäljare för att sälja dessa skärmar så blir konkurrensen inte så mycket och då är de inte tvungen att sänka priset så mycket som i jämförelse med andra skärmar.

Postad 18 maj 2007 - 11:37
Glädjedödare!Det verkar inte så mycket eftersom Pioneers nya policy gäller att bara en handfull återförsäljare för att sälja dessa skärmar så blir konkurrensen inte så mycket och då är de inte tvungen att sänka priset så mycket som i jämförelse med andra skärmar.
![]()
Ja det är jag

Postad 18 maj 2007 - 11:39
Glädjedödare!
Bara att bita

Postad 18 maj 2007 - 17:10
Postad 18 maj 2007 - 19:16
Report from California Dealer Meeting
--------------------------------------------------------------------------------
My buyer just returned from a dealer meeting. Here are some highlights.
His summary of the picture quality : "F*****G AMAZING"
Asside from improved black level and color he found that SD sources looked much cleaner and smoother than anything else he has seen.
The units on display had cable card slots and the engineer from Japan confirmed that production units would have them as well.
All units have a "Dot by Dot" setting. The brochure says this is for PC use but the FHD1 brochure says the same thing and it works fine on any source.
Pioneer is now expecting to ship the 768P models in late June.
The 1080P models are slated for September but could be moved up to (late) August.
Postad 21 maj 2007 - 11:29
Tacksam om någon som kan förklara fördelen med detta filter.
Kan man tänka sig att modellerna utan "Filter III Plus" har "Filter II Plus"?
http://www.pioneer.s...kuroLineup.html
Postad 22 maj 2007 - 09:08

Postad 22 maj 2007 - 10:32
Ser på Pioneers site att 50 och 60" full HD släpps i två versioner, med eller utan "Digital Colour Filter III Plus".
Tacksam om någon som kan förklara fördelen med detta filter.
Kan man tänka sig att modellerna utan "Filter III Plus" har "Filter II Plus"?
Till att börja med är jag inte säker på att den enklare fullHD-verren (5080/6080) släpps här men skillnaden mellan DCF III och DCF III+ är enl D-Nice på avs: "It provides better light rejection in ambient lighting conditions and "purer" reds and greens. "
Mer kontrast i ljusa rum och (om hans definition av pure är densamma som min) mer mättade röd och grön färger alltså.
Originally Posted by D-Nice @ Avs
Ok boys and girls,
Per Mr. PE when reviewers receive their review samples of the new 768p and 1080p 8G Pioneers, their minimum luminance readings should average as follows (please remember that measurements vary per instrument used)
4280/950/5080/1150 (768p): 0.0034-0.004 ft-l
5010/110FD/6010/150FD (1080p) 0.0024-0.0028 ft-l
What do you think?
Med tanke på att G7 mäter runt 0.03 (?) så har det hänt en del (mer än 80% om siffrorna stämmer) med svartnivån iaf.
Redigerat av pacman, 22 maj 2007 - 10:39.
Postad 22 maj 2007 - 12:04
Edit: Jag mailade Pioneer om en eller två 1080p-modeller skulle släppas. Fick svaret att jag skulle hålla ögonen öppna på deras hemsida under augusti. De kunde/ville inte ge något svar idag, onsdag 23/5.
Redigerat av khalnur, 23 maj 2007 - 11:57.
Postad 23 maj 2007 - 18:54
Postad 23 maj 2007 - 19:00
Nu kan PDP-508XD förbokas på AV-Land.co.uk till ett pris av ca 34 400:- (2500 GBP). Länk till AV-Land
börjar du bli sugen nu

Postad 23 maj 2007 - 19:31
Mmm.. gissa!Nu kan PDP-508XD förbokas på AV-Land.co.uk till ett pris av ca 34 400:- (2500 GBP). Länk till AV-Land
börjar du bli sugen nu

Postad 24 maj 2007 - 07:04
Ska bli ruskigt intressant att äntligen få se vad 8:orna går för! Bara en vecka kvar...
Postad 24 maj 2007 - 08:25

Postad 24 maj 2007 - 10:01
Pioneer roadshow 31/5...
Ska bli ruskigt intressant att äntligen få se vad 8:orna går för! Bara en vecka kvar...
Vart äger detta rum?
Postad 24 maj 2007 - 16:14

Apocalypse Dude>> Roadshowen körs i Stockholm, Göteborg och Malmö, men den är tyvärr bara för återförsäljare...
Men jag ska göra mitt bästa för att försöka förmedla vidare den information och de uttryck som består efter jag varit där...
Om det är någon som har några speciella frågor de vill ha svar på kan ni ju säga till, så ska jag försöka få reda på svaren åt er...
Postad 24 maj 2007 - 16:19
Om det är någon som har några speciella frågor de vill ha svar på kan ni ju säga till, så ska jag försöka få reda på svaren åt er...
Kommer 50 och 60" full HD TV i båda varianterna (med eller utan Digital Colour Filter III Plus) till Sverige?
Om inte vilken av dem kommer?
Håller tidsschemat för full HD, alltså september?
Postad 24 maj 2007 - 16:40

Postad 24 maj 2007 - 16:48
Redigerat av Beagle five, 24 maj 2007 - 16:51.
Postad 24 maj 2007 - 16:54
pacman>> Absolut, jag ska göra mitt bästa för att genomföra tidernas första mänskliga "copy-paste"...
Apocalypse Dude>> Roadshowen körs i Stockholm, Göteborg och Malmö, men den är tyvärr bara för återförsäljare...
Men jag ska göra mitt bästa för att försöka förmedla vidare den information och de uttryck som består efter jag varit där...
Är iofs säljare på El-Giganten men eftersom jag inte hört något om det kanske vi inte är bjudna

Postad 24 maj 2007 - 20:20
Förutom TV-apparater så gick vi igenom deras kompletta utbud av dvd-spelare, dvd-recorders, nya recievers och hemmabioanläggningar. Det var dock tv-apparaterna som imponerade mest. Efter dagens demonstration står det ganska klart att när de flesta andra märken satsar sina pengar på att kostnadseffektivisera tillverkningen av sina tv-apparater och göra dom så billiga som möjligt så satsar Pioneer på att utveckla och istället göra sina tv-apparater så bra som möjligt. Jag är själv (som ni hör) tokfrälst och kan inte vänta på att få koppla upp en PDP-508XD här hemma och det blir säkert en matchande VSX-LX70 när den släpps i höst oxo!

Postad 24 maj 2007 - 20:44
Verkar inte gå av för hackor de nya plasmamodellerna.
Några riktpriser på 42" 50"?
Postad 24 maj 2007 - 20:48
PDP-4280XA 24000 kr
PDP-4280XD 25000 kr
PDP-428XD 27000 kr
PDP-5080XA 35000 kr
PDP-5080XD 36000 kr
PDP-508XD 38000 kr
Postad 25 maj 2007 - 06:05
Fick du nån demo i nån "ambient light"-situation? Vad jag undrar är hur pass mkt reflexer bilden led av.
Utan att ha sett skärmarna så får man lite samma intryck som du. De flesta andra satsar på kostnadseffektivisering, onödiga finesser, inkorrekt bild och feta siffror i specen (och svensson gillar alla 4) - Pioneer satsar på bild. För mig ligger grunden till bra bild i kontrastomfång, färgåtergivning och bildbehandling - verkar som om Pio går på samma linje, rätt stor chans att de får mina pengar iaf.

Postad 25 maj 2007 - 08:00
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar