Samsung A7 och A9 LCD serier
977 svar till detta ämne
Postad 31 October 2008 - 13:20
snowstorm
-
snowstorm
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
Jag har precis fått upp min 52A766 och kopplat in allt i den och märkte omedelbart input lag (eller output lag som kanske är mer korrekt). Detta på vanlig TV, dock med externt ljud. Vad jag har kunnat läsa mig till så ska det bara vara märkbart om man spelar snabba spel, vilket jag inte gör, så jag antog att det inte skulle märkas. Men nu känns det ju som en dåligt dubbad film... Ställer man in i spel-läget så blir det bra, men då försvinner ju alla typer av bildinställningar och det är ju heller inte så kul.
Vad kan man göra åt det här?
Det är problem med audio synk (delay) du beskriver - och jag har också detta problem på min Samsung, en föregångare till A-serien (F-serien). MYCKET irreterande. Problemet handlar om att ljudet från TVns audio ut är inte samma ljud som spelas ur TVns högtalare, eftersom ljudet från TVns högtalare fördröjs inuti TVns ljudbehandling för att synka med bilden. Men det är inte detta ljudet som skickas ut från audio-ut. En lösning torde vara att koppla till TVns hörlurs utgång kanske - men då förvinner ljudet ur TVns högtalare vilket jag inte vill
Postad 31 October 2008 - 13:42
thomasr83
-
thomasr83
-
Användare
-
-
211 inlägg
Det är problem med audio synk (delay) du beskriver - och jag har också detta problem på min Samsung, en föregångare till A-serien (F-serien). MYCKET irreterande. Problemet handlar om att ljudet från TVns audio ut är inte samma ljud som spelas ur TVns högtalare, eftersom ljudet från TVns högtalare fördröjs inuti TVns ljudbehandling för att synka med bilden. Men det är inte detta ljudet som skickas ut från audio-ut.
En lösning torde vara att koppla till TVns hörlurs utgång kanske - men då förvinner ljudet ur TVns högtalare vilket jag inte vill
Ja, vad det beror på förstår jag helt. Men ingen har nämnt att det faktiskt är ett märkbart problem för annat än snabba spel och nån borde ju ha testat med externt ljud. Dock så märker jag inte av det just nu, så det kan nog ha varit TV-sändningen som inte var helt i synk en stund. Jag kör inte ljudet genom TVn alls utan digitalboxen kör till receivern som kör ut ljudet på högtalarna och bilden till TVn. Men som sagt, det verkar inte vara något problem just nu, så jag avvaktar och ser. Hur som helst så borde problemen med input/output lag att uppmärksammas mer, det är ju en stor nackdel.
Redigerat av thomasr83, 31 October 2008 - 14:02.
Postad 31 October 2008 - 17:01
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Jag antar att du kör ljud via en receiver, och att receivern är inkopplade förran tv:n. Är det möjligt att dra om, så att receivern får ljud från tv:n?
Postad 31 October 2008 - 17:09
Anteee
-
Anteee
-
Användare
-
-
190 inlägg
fast om ps3 skickar 60hz istället för 24hz blir det ju judder iaf? dvs 3:2 pulldown görs i ps3 istället för i tvn.
Det blir inget 3:2 judder då tvn klarar av att plocka ut de riktiga 24 bilderna och visar sedan dom utan problem. Så tvn visar 1080p60 precis som den visar1080p24 material bara att det inte finns någon combing
Postad 31 October 2008 - 17:29
thomasr83
-
thomasr83
-
Användare
-
-
211 inlägg
Jag har precis fått upp min 52A766 och kopplat in allt i den och märkte omedelbart input lag (eller output lag som kanske är mer korrekt). Detta på vanlig TV, dock med externt ljud. Vad jag har kunnat läsa mig till så ska det bara vara märkbart om man spelar snabba spel, vilket jag inte gör, så jag antog att det inte skulle märkas. Men nu känns det ju som en dåligt dubbad film... Ställer man in i spel-läget så blir det bra, men då försvinner ju alla typer av bildinställningar och det är ju heller inte så kul.
Efter några fler tester så verkar SVTs kanaler lagga ibland. Hur kan det vara så?
Postad 31 October 2008 - 19:39
Unregistered08b29e1e
-
Unregistered08b29e1e
-
Rookie
-
3 inlägg
LE-40A796 // COMHEM
Igår kom äntligen nya tvn hem. En underbar skapelse förgyller nu vardagsrummet, det blev en LE-40A796:a.
Vilken bild och då har vi inte kört HD ännu..
Allt var frid och fröjd, ungarna dreglade och jag satt mest och gungade lite förnöjt, allt var helt underbart tills jag försökte sortera kanallistan. Det står i manualen att det ska gå men det är luddigt beskrivet. Det verkar vara helt omöjligt att få till en sortering av kanalerna..
Idag ringde jag SAMSUNG:s support, de var inte så pålästa på modellen, fick många det borde gå att osv men fick tillslut svaret att det går nog inte.  Det verkar som om man köper en tv för 17kkr och har COMHEM så får man inte bestämma i vilken ordning som kanalerna ska ligga i. HELT SJUKT!
Jag ringde till Hifiklubben, Linköping, där jag köpt "burken", serviceminded som de är så ringde de oxå till SAMSUNG.
Tyvärr så fick de samma svar..
Har någon annan COMHEM? Har ni löst det?
Ni som har BOXER, får ni sortera?
Nej nu ska jag äta lite glass och kolla film, tur att jag kan välja film i alla fall..
/T
Postad 31 October 2008 - 20:22
FyrkantigaÖgon
-
FyrkantigaÖgon
-
Användare
-
-
149 inlägg
CD-r, jag såg att du är väl försedd med tvapparater!  Vilken tycker du har bäst bildkvalitet, W4500 eller A796?
Postad 01 November 2008 - 10:58
Sarnie
-
Sarnie
-
Rookie
-
7 inlägg
Har nu beställt en 46A-796 från fyndbörsen, borde få den på tis tidigast. PS3:an kan knappt vänta på att pluggas in,
kommer en kort recension när vi provat allt.
Redigerat av Sarnie, 01 November 2008 - 22:25.
Postad 01 November 2008 - 13:00
Unregistered992
-
Unregistered992
-
Veteran
-
-
1687 inlägg
Jag hänger inte riktigt med här, kan någon förklara närmare vad just "combing" innebär när man skickar 24p till dessa?
Är ju omöjligt att köpa en TV, vilket märke eller modell man än tittar på så har dom något problem. Vad mycket skönare det skulle vara om skillnaderna bara låg på ett bildkvalité-stadie
46A-796 ser annars riktigt trevlig ut, men man vill ju ändå ha möjligheten att kunna lira lite spel och eventuellt skicka 24p till den.
Postad 01 November 2008 - 13:21
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Är ju omöjligt att köpa en TV, vilket märke eller modell man än tittar på så har dom något problem.
Finns det problem med Pio Kuro 9G? Aha, just det - priset!
Postad 01 November 2008 - 13:32
Unregistered992
-
Unregistered992
-
Veteran
-
-
1687 inlägg
Finns det problem med Pio Kuro 9G? Aha, just det - priset!
Buzz? Nä jag vet inte  Pioneer ligger ju i high-end segmentet, för 20papp tycker jag man borde få en TV som enbart har sämre bild än dom betydligt dyrare och inte en massa problem.
Postad 01 November 2008 - 14:54
viggo
-
viggo
-
Lärjunge
-
-
360 inlägg
Det blir inget 3:2 judder då tvn klarar av att plocka ut de riktiga 24 bilderna och visar sedan dom utan problem. Så tvn visar 1080p60 precis som den visar1080p24 material bara att det inte finns någon combing 
hur gör den det?
Postad 01 November 2008 - 15:12
CD-r
-
CD-r
-
Amatör
-
-
70 inlägg
CD-r, jag såg att du är väl försedd med tvapparater! Vilken tycker du har bäst bildkvalitet, W4500 eller A796?
Helt klart a796!
Postad 01 November 2008 - 15:21
thomasr83
-
thomasr83
-
Användare
-
-
211 inlägg
Jag antar att du kör ljud via en receiver, och att receivern är inkopplade förran tv:n. Är det möjligt att dra om, så att receivern får ljud från tv:n?
Ja det gör jag och nej det går inte. Eller det går men då får man enbart ut stereoljud och det är ju inte så kul... Nån som har lyckats att koppla datorn till en A7 via HDMI och fått bild i 1920x1080p60 alternativt 1920x1080p50?
Redigerat av thomasr83, 01 November 2008 - 15:21.
Postad 01 November 2008 - 15:48
m05erili
-
m05erili
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Nån som har lyckats att koppla datorn till en A7 via HDMI och fått bild i 1920x1080p60 alternativt 1920x1080p50?
Jepp, det funkar för mig iaf på min A766. Jag får 1920x1080 @60Hz. Kör med en dvi-hdmi converter och sen en HDMI-sladd vidare till TV:n (HDMI2, namn: PC.) Kan nämnas att jag i datorn har ett gammalt GeForce 6800LE.
Postad 01 November 2008 - 17:24
FyrkantigaÖgon
-
FyrkantigaÖgon
-
Användare
-
-
149 inlägg
Helt klart a796!
Det var som 17! Jag såg W4500 för ett tag sedan och blev mycket imponerad, men jag måste kolla upp A796 (och ett gäng andra burkar) innan det blir inköp. När jag var på CEDIA tyckte jag att Sonys monter var klart mest imponerande, men jag hade inte mycket tid eller lust att jämföra noga med Samsung och dom andra. Jag har tänkt köpa tv över ett år nu, och håller fortfarande på och velar, men jag kommer inte ha någon tid att glo på tv detta året ändå  För ett år sedan tyckte jag inte att kvaliteten var tillräckligt bra, lcderna hade problem med att visa rörelser och med svärtan, plasmorna hade problem med brus och inbränningar. Nu är bildkvaliteten bättre och priserna rimligare, men nu hakar jag upp mig på designen i stället. Jag hoppas på att få åka till CES i januari, och då lär man väl få se nästa års modeller som med säkerhet kommer vara grymma. Suck.
Postad 01 November 2008 - 19:13
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1866 inlägg
Helt klart a796!
Lite offtopic, men hur kommer sig detta ständigt nya inköpande av tv-apparater för din del?
Redigerat av belzebubb, 01 November 2008 - 19:22.
Postad 02 November 2008 - 09:43
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Ja det gör jag och nej det går inte. Eller det går men då får man enbart ut stereoljud och det är ju inte så kul...
Har din receiver en "delay" setting, kanske?
Postad 02 November 2008 - 12:52
CD-r
-
CD-r
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Lite offtopic, men hur kommer sig detta ständigt nya inköpande av tv-apparater för din del? 
Prylbög!
Postad 02 November 2008 - 20:42
48Hours_again
-
48Hours_again
-
Amatör
-
-
80 inlägg
LE-40A796 // COMHEM
Igår kom äntligen nya tvn hem. En underbar skapelse förgyller nu vardagsrummet, det blev en LE-40A796:a. Vilken bild och då har vi inte kört HD ännu..
Allt var frid och fröjd, ungarna dreglade och jag satt mest och gungade lite förnöjt, allt var helt underbart tills jag försökte sortera kanallistan. Det står i manualen att det ska gå men det är luddigt beskrivet. Det verkar vara helt omöjligt att få till en sortering av kanalerna..
Idag ringde jag SAMSUNG:s support, de var inte så pålästa på modellen, fick många det borde gå att osv men fick tillslut svaret att det går nog inte. Det verkar som om man köper en tv för 17kkr och har COMHEM så får man inte bestämma i vilken ordning som kanalerna ska ligga i. HELT SJUKT!
Jag ringde till Hifiklubben, Linköping, där jag köpt "burken", serviceminded som de är så ringde de oxå till SAMSUNG. Tyvärr så fick de samma svar..
Har någon annan COMHEM? Har ni löst det? Ni som har BOXER, får ni sortera?
Nej nu ska jag äta lite glass och kolla film, tur att jag kan välja film i alla fall.. /T
Du kan sortera kanalerna i en favorit lista via "channel list" eller menyn då kan du sortera dina favorit kanaler och sedan väljer du att TVn skall visa din "favorit lista" och du har du samtliga kanaler som du valt i din "egna" favorit lista, voilà! Kom ihåg att den inbyggda boxen bara är ett alternativ egentligen vill du ha en med avancerad Digital-box med flera funktioner så skall du nog kolla på en separat med hårddisk istället, dock så blir det bättre bildkvalité med den inbyggda och det är mera praktiskt med en fjärrkontroll, speciellt om man har "kids".
Redigerat av 48Hours_again, 02 November 2008 - 20:52.
Postad 02 November 2008 - 21:00
48Hours_again
-
48Hours_again
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Efter några fler tester så verkar SVTs kanaler lagga ibland. Hur kan det vara så?
Det låter som det behövs en mjukvaru uppdatering bara, om TVn är en XXE modell så kan man ju bara kolla detta med Samsung supporten så får dom prova att uppdatera TVn så skall du se att det löser sig som alltid.
Postad 02 November 2008 - 21:07
thomasr83
-
thomasr83
-
Användare
-
-
211 inlägg
Det låter som det behövs en mjukvaru uppdatering bara, om TVn är en XXE modell så kan man ju bara kolla detta med Samsung supporten så får dom prova att uppdatera TVn så skall du se att det löser sig som alltid.
Det är en XXE. Vad innebär det? Kan man kolla vilken mjukvaruversion man har och vilken som är den senaste? För övrigt så kör jag med en extern digitalbox, kopplad via scart. Laggen upplevde jag idag också fast i en Obama-dokumentär på TV4 Fakta.
Postad 02 November 2008 - 21:10
thomasr83
-
thomasr83
-
Användare
-
-
211 inlägg
Har din receiver en "delay" setting, kanske?
Nej det har den inte. Förvisso ska jag troligtvis köpa en ny receiver ganska snart, så man får väl se till att ta en med delay-möjligheter, men helst vill jag ju få så lite delay i TVn som möjligt, om det nu går att fixa med inställningar (förut Spel-läget). Just nu kollar jag på TV3 och det är ingen märkbar delay alls, så det är ju inte ett konstant problem.
Postad 02 November 2008 - 21:14
thomasr83
-
thomasr83
-
Användare
-
-
211 inlägg
Jepp, det funkar för mig iaf på min A766. Jag får 1920x1080 @60Hz. Kör med en dvi-hdmi converter och sen en HDMI-sladd vidare till TV:n (HDMI2, namn: PC.) Kan nämnas att jag i datorn har ett gammalt GeForce 6800LE.
Till HDMI2 får jag ingen bild över huvud taget. Jag kan inte välja hz när jag kör till HDMI2, utan den låser sig på 60. Hur lång sladd har du och är den av "bra" kvalité?
Postad 02 November 2008 - 23:14
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
"Audio delay" och "input lag" är inte samma sak. Det är viktigt att skilja dem åt. Audio dealy är normalt pga diverse bildbehandlingssystem som plattTV-makarna lägger på. Löses för extern ljudkälla genom att skaffa en reciever med delay funktion (ex Yamaha V463). Den Input lag man brukar prata om kring spel har med bildbehandlingen endast att göra. Det uppkommer i olika grader (oxå beroende på diverse bildbehandlingssystem) då bildens insignal inte exakt matchar det du faktiskt ser på TV/bilden. Kan miskas genom att stänga av så många tilläggsbehandlingsprogram som möjligt, samt med ex Samsungs SPEL-läge, eller genom att köra VGA/PC koppling (samt lura HDMI 2 genom att döpa om den till jst PC) Ha själv en ny le40a766. Audio delay ligger på ca 50-70ms för extern ljudkälla. Input lagg har jag inte hittils märkt av (men givetvis finns det där). Har testat lite GOW, Bioshock och Halo3 med min Xbox 360 kopplad via HDMI 1.
Postad 03 November 2008 - 07:58
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Ha själv en ny le40a766. Audio delay ligger på ca 50-70ms för extern ljudkälla. Input lagg har jag inte hittils märkt av (men givetvis finns det där). Har testat lite GOW, Bioshock och Halo3 med min Xbox 360 kopplad via HDMI 1.
Enligt mig så är audio delay något som man måste skapa för att kompenserar mot input lag. Har din receiver en delay funktion? Om inte, märker du lag:en på din tv?
Postad 03 November 2008 - 13:52
Unregistered13206d48
-
Unregistered13206d48
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Audiodelay, inputlag, låst till 60, cambing?
Menar ni på fullt allvar att när man köper en teve så får man med sig alla dessa problem?
En tv för 20-30papp?
Menar ni alltså att förr i tiden köpte man en vanlig tv för 3-5tusen och tittade på dvh/vhs/tv utan några som helst problem och om man nu ska köpa en teve idag så måste man tänka på all detta skit?
Om detta är ett faktum, varför inser inte alla att man blir grundlurad av tillverkarna?
Varför är det så ###### krångligt nuförtiden?
Måste jag köpa en reciever för att kompensera audiodelay?! Ska jag skratta eller gråta?
Postad 03 November 2008 - 15:39
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Audiodelay, inputlag, låst till 60, cambing?
Menar ni på fullt allvar att när man köper en teve så får man med sig alla dessa problem? En tv för 20-30papp?
Menar ni alltså att förr i tiden köpte man en vanlig tv för 3-5tusen och tittade på dvh/vhs/tv utan några som helst problem och om man nu ska köpa en teve idag så måste man tänka på all detta skit? Om detta är ett faktum, varför inser inte alla att man blir grundlurad av tillverkarna? Varför är det så ###### krångligt nuförtiden? Måste jag köpa en reciever för att kompensera audiodelay?! Ska jag skratta eller gråta?
beror på hur kinkig du är. många bryr säg väl inte, eller fattar inte ens att ljudet är ur fas med några tusendelar av en sekund. Så det är nog mest upp till dig........ Enligt mig så är audio delay något som man måste skapa för att kompenserar mot input lag.
Har din receiver en delay funktion? Om inte, märker du lag:en på din tv?
tja, jag vill nog påstå att du har fel. men sak samma. jo audio delay finns på denna tv precis som på ALLA andra LCD TV. Det märks om man är extremt kinkig. Input lag på BILDEN ISIG har jag dock hittils inte märkt av alls. allt beror ju dock på hur känslig man är som individ på dessa faktorer
Postad 03 November 2008 - 16:07
Djabag
-
Djabag
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Jag har precis köpt en ny LCD-TV, av modell LE46A766R1WXXE
Jag har en fråga angående uppstart från "standby-läge".
När TV:n stått i detta läge längre än ca en halvtimme, är uppstarten lite "märklig".
Först börjar standbylampan att blinka och alla touch-knappar framtill på TV:n lyser upp i tur och ordning. När alla touch-knappar är tända slutar blinkningen, men inget händer. Efter ett tag börjar börjar standbylampan att blinka igen och slutar efter ett tag. Detta upprepas ca 5 ggr. Därefter släcks touch-knappar framtill på TV:n i tur och ordning och allt verkar stängas av. Efter ytterligare en stund, börjar standbylampan att blinka igen, touch-knapparna lyser upp i tur och ordning igen, men inget händer. Start och stopp upprepas därefter ca 3 ggr innan TV:n slutligen startar.
Jag har varit i kontakt med supporten på Samsung och där fått råden:
1)Se till att ansluta TV:n till en jordad kontakt.
2)Ta bort alla anslutningar till TV:n och se om felet kvarstår.
3)Prova att låta allt vara strömlöst en hel natt.
Inget av detta hjälper. Har läst på nätet att Samsung haft en hel del problem med sin "standby" funktion, men trodde att detta var avhjälpt på nya modeller!!
Postad 03 November 2008 - 16:55
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Menar ni alltså att förr i tiden köpte man en vanlig tv för 3-5tusen och tittade på dvh/vhs/tv utan några som helst problem...?
Gärna visar mig denna tv för 3-5k då eller nu som hade inga problem. Jag satt framför en CRT tv nyligen och nästan ramlade av stolen, bilden var så dålig. Jag tänkte till mig själv "Hur kan vi har varit nöjd då?" Men det var vi - vi visste inte att en dag kunde vi har en riktig biobild (eller bättre!) hemma. Dagens LCD tv:ar är mästerverk i jämförelse med gårdagens tv:ar, men de är inte perfekta. Om du vill har en perfekt tv (eller någon annan apparat egentligen), får du vänta länge, tyvärr.
Postad 03 November 2008 - 16:58
Unregistered1514
-
Unregistered1514
-
Veteran
-
-
1554 inlägg
Tja det är väl plasmor som är mästerverk idag?
men jag kan nog hålla me om A7 serien på samsungs serie. den verkar onekligen bra
Postad 04 November 2008 - 18:06
m05erili
-
m05erili
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Till HDMI2 får jag ingen bild över huvud taget. Jag kan inte välja hz när jag kör till HDMI2, utan den låser sig på 60. Hur lång sladd har du och är den av "bra" kvalité?
Välja Hz kan inte jag heller (eller har snarare inte försökt). Sladden är 5m och är inköpt på Clas Ohlson, så den kan väll knappast räknas till att vara av "bra" kvalitè.
Postad 04 November 2008 - 21:33
Unregistered08b29e1e
-
Unregistered08b29e1e
-
Rookie
-
3 inlägg
Du kan sortera kanalerna i en favorit lista via "channel list" eller menyn då kan du sortera dina favorit kanaler och sedan väljer du att TVn skall visa din "favorit lista" och du har du samtliga kanaler som du valt i din "egna" favorit lista, voilà!
Kom ihåg att den inbyggda boxen bara är ett alternativ egentligen vill du ha en med avancerad Digital-box med flera funktioner så skall du nog kolla på en separat med hårddisk istället, dock så blir det bättre bildkvalité med den inbyggda och det är mera praktiskt med en fjärrkontroll, speciellt om man har "kids".
Ja, visst borde det vara så som det fungerar.. men jag får inte till det!! Varken med Boxer eller COMHEM. Jag kan lägga till kanaler i min favorit lista men jag kan inte sortera kanalerna i den ordningen jag vill dem, ex så kanske jag skulle vilja ha tv4 mellan svt1 och svt2, dumt exempel men det visar mitt problem. Vid de analoga kanalerna så kan man utan problem sortera hur de ska ligga men inte med någon digitalkanal. Valet sortera finns inte när jag markera en digital kanal. Jag anser inte att en funktion som medger att jag kan välja i vilken ordning som jag vill ha mina kanaler är något som endast ska återfinnas i en "avancerad Digital-box", det går ju att göra i min gamla "COMHEM-box" och den är inte värst avancerad.. Tydligen går min och SAMSUNGs åsikt isär. Är det någon som faktiskt har sorterat sina digitala kanaler och lagt dem i en egen ordning? Om i så fallet, hur har ni gjort?
Postad 04 November 2008 - 22:47
thomasr83
-
thomasr83
-
Användare
-
-
211 inlägg
Jag kollade uppdateringsfunktionen precis och det står att aktuell version är 1001, men det verkar som att jag kan uppdatera till 1002. Vet dock inte var den har fått 1002 ifrån då jag inte har något USB-minne istoppat och inte är TVn ansluten till internet heller.
Är det riskfritt att genomföra uppdateringen? Och är 1002 den senaste versionen?
Postad 05 November 2008 - 00:43
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Jag kollade uppdateringsfunktionen precis och det står att aktuell version är 1001, men det verkar som att jag kan uppdatera till 1002. Vet dock inte var den har fått 1002 ifrån då jag inte har något USB-minne istoppat och inte är TVn ansluten till internet heller.
Är det riskfritt att genomföra uppdateringen? Och är 1002 den senaste versionen?
Jag har precis samma fenomen. Har ver 1001 (le40a766), men kan längst ner som "alternativ version" välja att installera 1002. Har dock inte vågat ännu. Håll mig underrättad ang detta om du testar eller kommer fram till om det är riskfritt. Jag har heller inte haft USB minne med firmware instoppat, eller ens TV antenn kabeln.......... I övrigt nöjd med TV:n som ger grymt bra bild på HD material, men faktiskt även på digitalt SD material. DLNA funktionen är jag väl så där nöjd med. Lite väl sega menyer för att snabbt kunna navigera bland film, musik och kort. Samt att kortkvaliteten inte blir den bästa. Den skalar om korten på nåt vänster. Blir mycket bättre kvalitet ex via Xbox360 kort-streamning. Musik funkar bra, även om det som sagt är sega att navigera. Video funkar oxå OK. Men Codec-stödet är lite knaggligt och Xboxen gör faktiskt ett klart bättre jobb med mindre störningar. I övrigt funkar "lull-lullet" OK, även om TV:n har "bootat" om ett par gånger när man jobbar med DLNA (eller produkt guide/content-funktionen). Verkar som mjukvaran är lite buggig. Händer ofta när man ska växla till nån av dessa tjänster. Nån annan som märkt av denna ombootning? Infolive-tjänsten gillar jag dock skarpt 100 herz interpooleringen är rikigt bra med skönt flyt och den gör ett bra jobb med att få allt att se naturligt ut. Gör ett klart bättre jobb än exemplevis le40a656 eller Sonys kwl4500 (eller vad den heter). Alltså det är vad JAG anser (har haft alla tre apparater.............)
Postad 05 November 2008 - 08:16
lljooo
-
lljooo
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Jag har precis samma fenomen. Har ver 1001 (le40a766), men kan längst ner som "alternativ version" välja att installera 1002. Har dock inte vågat ännu. Håll mig underrättad ang detta om du testar eller kommer fram till om det är riskfritt. Jag har heller inte haft USB minne med firmware instoppat, eller ens TV antenn kabeln..........
I övrigt nöjd med TV:n som ger grymt bra bild på HD material, men faktiskt även på digitalt SD material.
DLNA funktionen är jag väl så där nöjd med. Lite väl sega menyer för att snabbt kunna navigera bland film, musik och kort. Samt att kortkvaliteten inte blir den bästa. Den skalar om korten på nåt vänster. Blir mycket bättre kvalitet ex via Xbox360 kort-streamning. Musik funkar bra, även om det som sagt är sega att navigera. Video funkar oxå OK. Men Codec-stödet är lite knaggligt och Xboxen gör faktiskt ett klart bättre jobb med mindre störningar. I övrigt funkar "lull-lullet" OK, även om TV:n har "bootat" om ett par gånger när man jobbar med DLNA (eller produkt guide/content-funktionen). Verkar som mjukvaran är lite buggig. Händer ofta när man ska växla till nån av dessa tjänster. Nån annan som märkt av denna ombootning?
Infolive-tjänsten gillar jag dock skarpt
100 herz interpooleringen är rikigt bra med skönt flyt och den gör ett bra jobb med att få allt att se naturligt ut. Gör ett klart bättre jobb än exemplevis le40a656 eller Sonys kwl4500 (eller vad den heter). Alltså det är vad JAG anser (har haft alla tre apparater.............)
Jag var in på Onoff och jämförde Samsungen med just Sonyn (kdl-w4500) och tyckte nog att Sonyn var bättre på standard-tv. Vilken av dom tycker du hanterar vanlig digital-tv bäst? /Johan
Postad 05 November 2008 - 09:32
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Jag var in på Onoff och jämförde Samsungen med just Sonyn (kdl-w4500) och tyckte nog att Sonyn var bättre på standard-tv. Vilken av dom tycker du hanterar vanlig digital-tv bäst?
/Johan
personligen anser jag att samsungen gör ett mycket bättre jobb med framför allt en mycket behagligare bild. jag hade en sony 4500 hemma för ett par veckor sedan men lämnade tillbaks den då jag aldig rikigt gillade bilden. Samsungen möjliggör mycket bättre kalibrering. ger en varmare, mjukare och fylligare bild. Sony största kalibreringsmiss är att vitbalansen inte kan ställas in (förutom än att välja varm1, varm2 osv). VIlket gör att vit-heten är helt offf än hur man gör. Vitt slår antingen i rosa eller grönt. Skittrist. Samsungen är dessutom mycket bättre på att visa färger. För mig alltså ett lätt val.
Postad 05 November 2008 - 09:35
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
osvanberg - vart lämnade du tillbaka till (vilken butik)? Bytt du till Samsung:en, eller fick du pengarna tillbaka? Det är alltid interessant att höra hur olika butiker är med returer.
Postad 05 November 2008 - 10:15
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
osvanberg - vart lämnade du tillbaka till (vilken butik)? Bytt du till Samsung:en, eller fick du pengarna tillbaka? Det är alltid interessant att höra hur olika butiker är med returer.
Yes it is Provade först 1st ex av le40a656 från fyndbörsen. Hade gladd i HDMI + oljud. SKickade tillbaks som en DOA. Köpte sen parallellt en lika le40a656 från onoff. Den hade döda pixlar. Lämnade tillbaks, fick ett annat ex. Det exet hade samma oljud som den första. (komiskt eller hur?!!?). Lämnade tillbaks den till onoff pga att jag ej var nödj. Lade emellan pengar och köpte en Sony W4500 (heter w4720 på onoff) hos onoff. Det exemplaret hade sån hemst cloding och bleeding att jag var tvungen att lämna tillbaks den oxå. Delar av skärmen var helt grå. Sen fick jag ett nytt ex, som funkade helt OK. Men efter ett par dars testade var jag inte nöjd med bilden (varken på någon källa, HD/SD). För mig (och min sambo) var bilden lite urvattnad och för skarp. Svårt att förklara. (och JA, givetvis ställde jag in den och kalibrerade den enligt konstens alla regler). Samt det störa problemet för oss att allt vitt, lyste i grönt/rosa (så är alla w4500 som jag sett, har kollat på olika demo ex). Hur som helst. Jag lämnde tillbaks denna på onoff oxå alltså, med stör av konsumentköplagen ang att varan ej uppfyller det som kan förväntas av den - alltså att jag blir nöjd med bilden. Anledningen till att jag fick stödja mig på denna paragraf var att de på onoff nu började krångla och menade att jag inte fick ha öppet köp längre etc etc............ för många returer. Jag lackade då ur och benade ner alla fel TV:na hade haft som de sålt till mig. GIvetvis kunde de inte annant än hålla med. Jag fick självklart pengarna tillbaks. Sen väntade jag ett par veckor och letade vidare, fastade sen för 656 storebror 766. Slog till förra veckan, och det verkar vara en bra modell (även om som sagt DLNA verkar lite så där i praktiken tyvärr)
Postad 05 November 2008 - 10:31
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Så du känner att det är stor skillnad mellan 656:an och 766:an? Med tanke på att DLNA stödet på är lite värdo, vad tycker du om 796:an? Den saknar DLNA, med so what, och den kostar inte så väldigt mycket mer.
Postad 05 November 2008 - 12:01
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Så du känner att det är stor skillnad mellan 656:an och 766:an? Med tanke på att DLNA stödet på är lite värdo, vad tycker du om 796:an? Den saknar DLNA, med so what, och den kostar inte så väldigt mycket mer.
766 är betydligt bättre än 656. Utan tvekan bättre bild på alla sätt. Otroligt mycket bättre menysystem samt att man dessutom kan kaliberea varje input betydligt mer (separat). 796 skulle vara ett bra alternativ om INTE det vore för att LED tekniken tydligen ger en rikitgt seeeeeeeeeeg inputlag. Klart sämre än 766. Så därför vajde jag bort den.
Postad 05 November 2008 - 12:04
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Med tanke på hur bra kontrasten är på 766:an, finns det en väsentlig skillnad mellan bilden på 796 och 766?
Postad 05 November 2008 - 12:24
Specias
-
Specias
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
766 är betydligt bättre än 656. Utan tvekan bättre bild på alla sätt. Otroligt mycket bättre menysystem samt att man dessutom kan kaliberea varje input betydligt mer (separat).
796 skulle vara ett bra alternativ om INTE det vore för att LED tekniken tydligen ger en rikitgt seeeeeeeeeeg inputlag. Klart sämre än 766. Så därför vajde jag bort den.
Kommer snart att få ny TV och funderar då på en 796:a, vet du helt säkert att den har mycket input lag? Alltså har du testat den ihop med dator tex? Någon annan som vet eller som kan länka till någon som vet? //Johnny.
Postad 05 November 2008 - 12:39
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Kommer snart att få ny TV och funderar då på en 796:a, vet du helt säkert att den har mycket input lag? Alltså har du testat den ihop med dator tex?
Någon annan som vet eller som kan länka till någon som vet? http://www.hdtvtest....20080922131.htm786 = EU version, 796 = Nordisk version
Postad 05 November 2008 - 12:58
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Hmmm - kolla in det här: http://www.avforums....tml#post8031464"No combing what so ever. This seems to be a manufacturing flaw as it is a very limited problem." "I guess your unlucky if you get a set with combing."
Postad 05 November 2008 - 13:04
Specias
-
Specias
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
http://www.hdtvtest....20080922131.htm
786 = EU version, 796 = Nordisk version
Var inne där och kikade lite, input lag var ovanligt högt med LED-tekniken men att man kunde avhjälpa problemet med att döpa om HDMI-input till PC, detta skulle ju i sin tur stänga av själva LED-funktionen. MEN! Hello. There´s on thing i want to tell you. My friend has LE40A786 and no input lag at all. He played GRID and Crysis through HDMI and VGA and nothing!!! And you have written that you played Halo 3 on-line!!! Not off-line like another games in another tests! So i think that problem wasn´t in the tv but problem was in internet connection. But that´s just a guess. :-) Kopierade ovanstående från samma forum som jag blev länkad till. Verkar som att hans kompis ändå inte haft problem med lag. Någon som har A796/A786 som kan kommentera? Eller någon annan vet något om detta? Jo, när det kommer till att döpa om Hdmi-input till PC, kan man på något enkelt och snabbt sätt skifta till typ "Film-läge" när man ska sätta på ex en Bluray film? Och Combing problemen som du refererade till låter ju i mina öron bara bra att det är fabrikations fel och inte gäller alla!!
Redigerat av Specias, 05 November 2008 - 13:13.
Postad 05 November 2008 - 13:48
lljooo
-
lljooo
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Kolla in den här tråden - avsforum - det verkar vara en hel del problem med dom olika firmware-versionerna...
Postad 06 November 2008 - 10:43
Sarnie
-
Sarnie
-
Rookie
-
7 inlägg
Var inne där och kikade lite, input lag var ovanligt högt med LED-tekniken men att man kunde avhjälpa problemet med att döpa om HDMI-input till PC, detta skulle ju i sin tur stänga av själva LED-funktionen. MEN!
Hello. There´s on thing i want to tell you. My friend has LE40A786 and no input lag at all. He played GRID and Crysis through HDMI and VGA and nothing!!! And you have written that you played Halo 3 on-line!!! Not off-line like another games in another tests! So i think that problem wasn´t in the tv but problem was in internet connection. But that´s just a guess. :-)
Kopierade ovanstående från samma forum som jag blev länkad till. Verkar som att hans kompis ändå inte haft problem med lag. Någon som har A796/A786 som kan kommentera? Eller någon annan vet något om detta?
Jo, när det kommer till att döpa om Hdmi-input till PC, kan man på något enkelt och snabbt sätt skifta till typ "Film-läge" när man ska sätta på ex en Bluray film?
Och Combing problemen som du refererade till låter ju i mina öron bara bra att det är fabrikations fel och inte gäller alla!!
Fick min 46a-796 igår testade ps3.an lite dock så hittade jag inte min hdmi kabel så enbart med "scart" sladden , absolut ingen som helst "inputlag" körde gt, saints row2. Ska fixa ny hdmi efter jobb idag och ska spela duktigt ikväll och även kolla en bluray film, får se hur det blir då  kommenterar det lite kort fre em/kväll. Håller med om att det var hans internet som krångla/var för slö tycker det är konstigt att en person som påverkar andra genom att testa saker inte fattar en sån ev simpel felorsak och kanske gör att folk inte köper en kanonprodukt enbart för detta. Fick nästan mig att inte köpa den, men tack vare vissa inlägg från köpare här på forumet + en kunnig säljare på MM som själv köpt en-fast en 40:a så insåg jag att han som testat tv:n hade lurat mig biggie.
Postad 06 November 2008 - 10:53
Specias
-
Specias
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Fick min 46a-796 igår testade ps3.an lite dock så hittade jag inte min hdmi kabel så enbart med "scart" sladden , absolut ingen som helst "inputlag" körde gt, saints row2. Ska fixa ny hdmi efter jobb idag och ska spela duktigt ikväll och även kolla en bluray film, får se hur det blir då kommenterar det lite kort fre em/kväll. Håller med om att det var hans internet som krångla/var för slö tycker det är konstigt att en person som påverkar andra genom att testa saker inte fattar en sån ev simpel felorsak och kanske gör att folk inte köper en kanonprodukt enbart för detta. Fick nästan mig att inte köpa den, men tack vare vissa inlägg från köpare här på forumet + en kunnig säljare på MM som själv köpt en-fast en 40:a så insåg jag att han som testat tv:n hade lurat mig biggie.
Okey, men då verkar det ju faktiskt som att det blir en sån här TV för min del också! Men, för att vara på säkra sidan så väntar jag tills fredag eftermiddag så får vi se hur det verkar med din TV då. Men just nu ser det ju väldigt ljust ut och det är jag väldigt glad över !  //Johnny. PS. Fan har skrivit till Fyndbörsen.se och ångrat mig typ 4 ggr nu, men ändå är de riktigt serviceminded! Köp TV där om ni nu ska köpa någon!
Redigerat av Specias, 06 November 2008 - 10:54.
Postad 06 November 2008 - 11:12
Sarnie
-
Sarnie
-
Rookie
-
7 inlägg
Köpte min tv från fyndbörsen oxå, har enbart gott o säga om dem, dessutom är det fraktfritt! . Tänk dock på att de skickar tv:n med poståkeriet så se till att någon kan vara hemma när dem kommer med tv:n ....naturligtvis ringer dem innan så man kommer överens om en tid.
Redigerat av Sarnie, 06 November 2008 - 11:14.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|