Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic PT-AE4000 import/gruppköp

708 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 november 2009 - 17:06

JohanGbg
  • JohanGbg
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0

Fan är tungt att säga men det låter som att du måste köpa den för att garantin ska gälla dvs hans garanti slutar gälla så fort han säljer den till dig. Såvida killen som säljer inte är ett företag och den där killen though verkar nästan vara ett företag så mycket nya prylar han har

Antingen så gör han detta genom ett företag och då verkar det ju vara helt grönt, om så inte är fallet borde det väl räcka att han skickar med kvittot från när han köpte den eller?

Skulle Panasonics support på något sätt kunna avgöra om jag personligen köpt projektorn utifrån kvittot?

/Johan

Postad 13 november 2009 - 17:17

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

• 697 inlägg
  • 0
Han gör det genom ett företag, dock så vet jag inte om han skickar med några kvitton eller dylikt. Frågade alldrig det när jag beställde min, men tror säkert han kan fixa det i efterhand. Jag fick ett seriöst intryck av honom i.a.f.
Har dock inte fått min än så ska väl inte säga för mycket ännu....

Postad 13 november 2009 - 17:25

Unregisterede99abc9e
  • Unregisterede99abc9e
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Antingen så gör han detta genom ett företag och då verkar det ju vara helt grönt, om så inte är fallet borde det väl räcka att han skickar med kvittot från när han köpte den eller?

Skulle Panasonics support på något sätt kunna avgöra om jag personligen köpt projektorn utifrån kvittot?

/Johan

Mig frågade han iallafall om mitt telefonnummer han sa att han behövde det för att föra in i dokumentationen så det kanske blir ett kvitto ändå med köparens namn. För hade han köpt den och sålt den vidare så hade hans namn stått på kvittot och då gäller nog inte garantin.
Men håller med jag fick också ett väldigt seriöst intryck av han

Postad 13 november 2009 - 17:31

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

• 697 inlägg
  • 0

Mig frågade han iallafall om mitt telefonnummer han sa att han behövde det för att föra in i dokumentationen så det kanske blir ett kvitto ändå med köparens namn. För hade han köpt den och sålt den vidare så hade hans namn stått på kvittot och då gäller nog inte garantin.
Men håller med jag fick också ett väldigt seriöst intryck av han

Det frågade han mig också men det gällde bara transport-lappen, så dom kan ringa när den kommer hit till svedala uppfattade jag det som.
Men vi får se.

Postad 13 november 2009 - 18:01

Unregisterede99abc9e
  • Unregisterede99abc9e
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Nu får vi tänka positivt

Postad 13 november 2009 - 18:13

snuffe82
  • snuffe82
  • Forumräv

• 622 inlägg
  • 0

Det frågade han mig också men det gällde bara transport-lappen, så dom kan ringa när den kommer hit till svedala uppfattade jag det som.
Men vi får se.

Samma sak var det för mig med

Postad 13 november 2009 - 19:01

JohanGbg
  • JohanGbg
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0
Ebay-säljaren har också sagt att om det är något problem med att utnyttja garantin i Sverige så går det bra att skicka projektorn till honom, så helt utan garanti blir man ju inte.

Jag kör nog dock den fega varianten och ser vad ni pionjärer får med för papper på era projektorer, har jag väntat såhär länge kan jag vänta några dagar till... men det är jobbigt :(

/Johan

Postad 13 november 2009 - 20:29

Unregisterede99abc9e
  • Unregisterede99abc9e
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Ebay-säljaren har också sagt att om det är något problem med att utnyttja garantin i Sverige så går det bra att skicka projektorn till honom, så helt utan garanti blir man ju inte.

Jag kör nog dock den fega varianten och ser vad ni pionjärer får med för papper på era projektorer, har jag väntat såhär länge kan jag vänta några dagar till... men det är jobbigt :(

/Johan

Du får hoppas han inte höjer priset bara han skulle lätt få sälja även om han tar 2400 dollars för den
Men han sa det åt mig med att det är bara att höra av sig om det är nåt
Tror inte han har fått så där många positiva omdömen bara för att folk vill vara snälla

Postad 14 november 2009 - 11:19

skaris
  • skaris
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Varför köpa från nån snubbe på Ebay för $2195 + frakt när det finns butiker som skickar till sverige för $1999 + frakt?

Postad 14 november 2009 - 11:26

Unregisterede99abc9e
  • Unregisterede99abc9e
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Varför köpa från nån snubbe på Ebay för $2195 + frakt när det finns butiker som skickar till sverige för $1999 + frakt?

Du har inte läst hela tråden eller hur

Postad 14 november 2009 - 11:49

JohanGbg
  • JohanGbg
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0

Om du har ett tips på butik som faktiskt skickar projektorn till Europa så får du gärna dela med dig ;)

/Johan

Postad 14 november 2009 - 12:28

skaris
  • skaris
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Självklart har jag läst hela tråden, var själv en av dom som hade lagt en beställning hos projectorpeople, men som blev stoppad.
Min projektor är på väg, men det finns fler som har beställt och jag vet inte om dessa beställningar har gått iväg. Självklart kommer jag att skriva varifrån jag köpt men avvaktar tills jag med säkerhet vet att allt levererats så inte dessa också blir stoppade. Kanske kan framstå som lite egoistiskt, men hoppas ni har överseende med detta!

Annars är det väl bara fråga runt lite så länge;)

Redigerat av skaris, 14 november 2009 - 12:31.

Postad 14 november 2009 - 12:51

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1 429 inlägg
  • 0
antar att någon lampgaranti inte är att räkna med!?

Postad 14 november 2009 - 13:06

JohanGbg
  • JohanGbg
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0

antar att någon lampgaranti inte är att räkna med!?

Enligt de svar jag fått från Panasonics support så skall garantierna vara samma oavsett var den är köpt, jag har dock inte frågat specifikt om lampan. Vad får dig att anta att man inte får någon lampgaranti?

/Johan

Postad 14 november 2009 - 13:50

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1 429 inlägg
  • 0

Enligt de svar jag fått från Panasonics support så skall garantierna vara samma oavsett var den är köpt, jag har dock inte frågat specifikt om lampan. Vad får dig att anta att man inte får någon lampgaranti?

/Johan

iofs..., om det verkligen är världsgaranti på projektorn, så kanske det omfattar lampan också!
vet dock inte vad dom har för lampgaranti i staterna.

Fast bara för att en person på supporten säger att garantin gäller på en "amerikansk" AE4000, känns det ändå inte helt 100. Den saknar ju CE-märkning tex.

Postad 14 november 2009 - 14:15

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

• 409 inlägg
  • 0

Jag har upplevt att säljarna på ebay är mer tillmötesgående när det gäller att "skriva ner" priset på det som de skickar. Så det ser i alla fall jag som en fördel. Tror att det till och med är olagligt för ett företag att göra det i USA.

Postad 14 november 2009 - 15:19

Maria83
  • Maria83
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Har inte hittat någon Panasonic AE4000 ännu i Nw York eller närområdet. Det är för sent för att få den skickad. Ingen som kan luska fram en butik som har den?

Ingen här verkar vilja rekommendera någon annan kedja om dom själv inte har den :-(

Postad 14 november 2009 - 15:44

Unregisterede99abc9e
  • Unregisterede99abc9e
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

/Johan

Men du johan fråga rakt på om det är garanti om man köper från ebay och killer skickar med kvitto
Så slipper vi gissa

Postad 14 november 2009 - 17:07

skaris
  • skaris
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Som jag skrev innan så går det att handla från vissa butiker i USA.
Min (och andras) är på väg hem från USA i detta nu.
Butiken vi handlat av är http://projectorsuperstore.com/
$1999 + $198 i frakt via UPS

Postad 14 november 2009 - 17:59

Unregisterede99abc9e
  • Unregisterede99abc9e
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Som jag skrev innan så går det att handla från vissa butiker i USA.
Min (och andras) är på väg hem från USA i detta nu.
Butiken vi handlat av är http://projectorsuperstore.com/
$1999 + $198 i frakt via UPS

Berätt gärna hur du gjorde mailade du bara och frågade om dom skickade
Och hur gjorde du med betalningen ?

Postad 14 november 2009 - 18:23

skaris
  • skaris
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Berätt gärna hur du gjorde mailade du bara och frågade om dom skickade
Och hur gjorde du med betalningen ?

På deras sida finns kontaktinformation med direkta emailadresser till deras säljare.
Är väl bara att skicka ett mail å tala om att du vill beställa en proj och att du finns i schweden, känns onödigt att tala om alla problem som förekommit hos andra.
Ska dom skicka utomlands så krävs det en "Wire transfer" dvs en banköverföring, dom skickar alla nödvändiga uppgifter som behövs. tänk bara på att du själv måste betala både din och mottagande banks avgifter.
Allt detta var enkelt att fixa i internetbanken (swedbank) och avgifterna kostade ca 150:-

Jag hoppas nu inte några sura Panasonicanstäälda ser detta och börjar lipa om att dom minsann inte får sälja några projar för hutlösa pengar...

Redigerat av skaris, 14 november 2009 - 18:26.

Postad 14 november 2009 - 18:36

Unregisterede99abc9e
  • Unregisterede99abc9e
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

På deras sida finns kontaktinformation med direkta emailadresser till deras säljare.
Är väl bara att skicka ett mail å tala om att du vill beställa en proj och att du finns i schweden, känns onödigt att tala om alla problem som förekommit hos andra.
Ska dom skicka utomlands så krävs det en "Wire transfer" dvs en banköverföring, dom skickar alla nödvändiga uppgifter som behövs. tänk bara på att du själv måste betala både din och mottagande banks avgifter.
Allt detta var enkelt att fixa i internetbanken (swedbank) och avgifterna kostade ca 150:-

Jag hoppas nu inte några sura Panasonicanstäälda ser detta och börjar lipa om att dom minsann inte får sälja några projar för hutlösa pengar...

Du kände inte som att du kunde tipsa om den sidan innan jag beställde från ebay ;)
Som jag ser det är du skyldig mig 1000 spänn ;)

Postad 14 november 2009 - 18:44

skaris
  • skaris
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Du kände inte som att du kunde tipsa om den sidan innan jag beställde från ebay ;)
Som jag ser det är du skyldig mig 1000 spänn ;)

Haha!
Vågade inte skriva nåt innan min proj var skickad. Man vet ju aldrig vad dom får för sig.

Med lite tur slipper du momsen, det gör inte jag.....

Postad 14 november 2009 - 18:49

Unregistered68eeb4be
  • Unregistered68eeb4be
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0

Haha!
Vågade inte skriva nåt innan min proj var skickad. Man vet ju aldrig vad dom får för sig.

Med lite tur slipper du momsen, det gör inte jag.....

Så vad blev notan då?

Postad 14 november 2009 - 22:43

skaris
  • skaris
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Så vad blev notan då?

Har hittils betalat $1999 + $198
Återstår att se hur mycket tullverket ska ha när den kommer....

Postad 14 november 2009 - 23:20

dnlar
  • dnlar
  • Forumräv

• 562 inlägg
  • 0
Är det bara jag som tycker hela den här vevan känns svajjig? ;)

Postad 14 november 2009 - 23:28

Unregisterede99abc9e
  • Unregisterede99abc9e
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Är det bara jag som tycker hela den här vevan känns svajjig? ;)

Vad är svajjigt man beställer och betalar dom skickar man installerar och kollar film
Vad är det som är svajjigt tycker du ?
Så det är nog bara du

Redigerat av Unregisterede99abc9e, 15 november 2009 - 02:28.

Postad 15 november 2009 - 00:07

Maria83
  • Maria83
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Finns det några andra projektorer som är kompatibla med vårt elsystem från den amerikanska marknaden som Panasonicen är?

Postad 15 november 2009 - 00:22

Niskalaukaus
  • Niskalaukaus
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0
Finns det inga Tidningar eller TV som skulle kunna höra med Panasonic varför dera europeiska kunder ska betala det dubbla mot dom i USA?

Postad 15 november 2009 - 15:45

Maria83
  • Maria83
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Jag har läst i den här tråden att Panasonic AE4000 är så bra eftersom deb går att använda med vårt elsystem i Sverige. Jag har fått svar i en annan tråd att de flesta projektorer funkar på samma sätt. Är det så eller är Panasonicen annorlunda. Vore tacksam om någon som vet kunde ge mig information om detta.

Är Panasonicen annorlunda på något sätt eller går de flesta projektorer att använda hemma på samma sätt?

Postad 15 november 2009 - 17:13

Unregistered6831785b
  • Unregistered6831785b
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Jag har läst i den här tråden att Panasonic AE4000 är så bra eftersom deb går att använda med vårt elsystem i Sverige. Jag har fått svar i en annan tråd att de flesta projektorer funkar på samma sätt. Är det så eller är Panasonicen annorlunda. Vore tacksam om någon som vet kunde ge mig information om detta.

Är Panasonicen annorlunda på något sätt eller går de flesta projektorer att använda hemma på samma sätt?

de är bara att läsa manualen så ser du om produkten klarar svenska elnät. Den bör klara 230v 50-60hz, de allra flesta elektriska apparater klarar de idag. Men läs i manualen om dj vill vara helt säker. Brukar stå 110-230v 50-60hz

Postad 16 november 2009 - 11:24

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2 014 inlägg
  • 0

Vad är svajjigt man beställer och betalar dom skickar man installerar och kollar film
Vad är det som är svajjigt tycker du ?
Så det är nog bara du

Jag följer tråden med intresse. Det ska bli spännande att höra när din och andras projektorer kommer fram, vilka extra avgifter ni fick betala i form av tull/moms (om de ens fastnade där) och hur lång tid det tog.

Postad 16 november 2009 - 12:02

Unregistered6831785b
  • Unregistered6831785b
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Jag följer tråden med intresse. Det ska bli spännande att höra när din och andras projektorer kommer fram, vilka extra avgifter ni fick betala i form av tull/moms (om de ens fastnade där) och hur lång tid det tog.

Iom att UPS själva tullar grejerna så åker man nog i princip alltid dit på de.. ska bli intressant att se vilken tullsats man får betala bara..

Min bör anlända på onsdag eller torsdag skulle jag tro. återkommer såfort jag vet mer.

btw! Någon här borde ju fått sin redan? Dom som beställde från projectorpeople?

Fick ni betala tull (14%) eller slapp ni undan?

Redigerat av Unregistered6831785b, 16 november 2009 - 14:54.

Postad 16 november 2009 - 14:55

Unregistered6e2456b8
  • Unregistered6e2456b8
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
Vi använder alltid USPS de ligger oftast under halva fraktpriset jämfört med UPS/FedEx/DHL.

Har aldrig haft problem med dem och det avsändaren skrivit som värde har alltid gått i genom.

Har inte fått min än, men polaren har skickat bilder på den, vilken Jättekartong!!!!
Med lite flyt kan ett par gemensamma kompisar, som just nu är och hälsar på honom i LA, ta med den hem åt mig.

Postad 16 november 2009 - 16:36

Kraantz
  • Kraantz
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0
Var just och hämtade min från posten.
Tyvärr så har de klantarna på posten inte kört hem min duk ännu. Den kom kl 9 i fredags men de %&¤%& har inte kört ut den ( bestälde med hemkörning), så det är bara att vänta tills de kör ut den.... koppas det blir den här veckan...

Redigerat av Kraantz, 16 november 2009 - 16:37.

Postad 16 november 2009 - 16:40

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1 349 inlägg
  • 0

Due to Panasonic restrictions, we are not authorized to sell this model
outside the United States. Sorry I cannot be of assistance this time.

Thank You,

Jeff Phillips
General Manager
Projector Superstore

Så dom har pressat ännu en butik att stoppa leveranser till Europa.
Mycket tråkigt.

Postad 16 november 2009 - 16:40

oa51
  • oa51
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Tyvärr var jag för sen....
Beställde en projektor i lördags men fick detta svar idag:

Hello Peter,

Panasonic will not allow us to sell this projector outside of the United States. Sorry that I am unable to help you this time.

Thank you,

Jeff Phillips
General Manager
Projector Superstore

Så man fär väl köpa ett annat märke. Tänkte i vinter köpa både projektor, plasma och kompaktkamera för sisådär 45.000 av märke Panasonic, men nu får jag hitta andra märken.
ALDRIG att jag gynnar detta bolag!

Postad 16 november 2009 - 17:30

skaris
  • skaris
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Tyvärr var jag för sen....
Beställde en projektor i lördags men fick detta svar idag:

Så man fär väl köpa ett annat märke. Tänkte i vinter köpa både projektor, plasma och kompaktkamera för sisådär 45.000 av märke Panasonic, men nu får jag hitta andra märken.
ALDRIG att jag gynnar detta bolag!

Misstänkte att det skulle bli så här! Min är som sagt på väg från just denna butik.
Ett långskott kanske vore att kontakta dom säljare jag haft kontakt med. Kanske ska tas via PM i så fall.... :)

Postad 16 november 2009 - 18:28

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1 349 inlägg
  • 0
Rensat lite i tråden.
Gråimport i sig är ju ett känsligt ämne men moms är lagstadgad och sätt att kringgå moms faller under 3.9 i minhembio:s regler.

Håll tråden fri från liknande diskussioner tack : )

Postad 16 november 2009 - 18:29

Unregistered6831785b
  • Unregistered6831785b
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Rensat lite i tråden.
Gråimport i sig är ju ett känsligt ämne men moms är lagstadgad och sätt att kringgå moms faller under 3.9 i minhembio:s regler.

Håll tråden fri från liknande diskussioner tack : )

Hm, nu diskuterade vi ju inte hur man undkommer moms utan snarare hur mycket moms och tull man behöver betala på när man importerar en projektor från USA. Kan vara bra att veta om man ska köpa en?

Postad 16 november 2009 - 18:39

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1 349 inlägg
  • 0
Momsen är alltid samma: 25%
Mer info: http://www.skattever...d480005156.html

Tullavgifterna verkar slumpas fram, ingen kan svara på exakt vad dom ligger på för en projektor importerad från USA vilket är väldigt tråkigt.
Här borde det finnas info:
http://www.tullverket.se/

Men tyvärr blir man inte klokare av det.

Postad 16 november 2009 - 18:48

dnlar
  • dnlar
  • Forumräv

• 562 inlägg
  • 0
Man kan alltså vända sig till moderatorerna när man inte vill få svar på sådant som man inte får diskutera... :)

Postad 16 november 2009 - 18:58

Unregistered6831785b
  • Unregistered6831785b
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Momsen är alltid samma: 25%
Mer info: http://www.skattever...d480005156.html

Tullavgifterna verkar slumpas fram, ingen kan svara på exakt vad dom ligger på för en projektor importerad från USA vilket är väldigt tråkigt.
Här borde det finnas info:
http://www.tullverket.se/

Men tyvärr blir man inte klokare av det.

Därför ville jag veta vad andra fått tullat på sina grejer så kan man få ett hum. De kan ju inte vara mot era regler. Tror du missuppfattat vår diskution lite.

Postad 16 november 2009 - 19:07

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1 349 inlägg
  • 0
Ingen har hittills redovisat vad dom fått betala i tullavgifter på en fullpris redovisad leverans.
Om någon har tagit emot en sådan så är det givetvis mer än ok att redovisa det. Det hade till och med varit intressant.

Postad 16 november 2009 - 19:10

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7 289 inlägg
  • 0

Ingen har hittills redovisat vad dom fått betala i tullavgifter på en fullpris redovisad leverans.
Om någon har tagit emot en sådan så är det givetvis mer än ok att redovisa det. Det hade till och med varit intressant.

Vad jag hann läsa av dom dolda inläggen var det ingen tull utan bara moms. Ni som skrev kan skriva ut tull och moms i % i stället för SEK

Postad 16 november 2009 - 19:21

Unregisterede99abc9e
  • Unregisterede99abc9e
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Var just och hämtade min från posten.
Tyvärr så har de klantarna på posten inte kört hem min duk ännu. Den kom kl 9 i fredags men de %&¤%& har inte kört ut den ( bestälde med hemkörning), så det är bara att vänta tills de kör ut den.... koppas det blir den här veckan...

Vad fick du betala när du hämtade ut den i moms och tullavgift ?
Eller är det tullfritt på hemmabio prollar som jag tycker mig ha hört nån stans

Postad 16 november 2009 - 19:22

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

• 409 inlägg
  • 0
Lite väl hårt rensat här tycker jag, var det verkligen någon som skrev uttryckligen om hur man skulle slippa moms?

Känns som en tidsfråga innan den här tråden låses eller tas bort p.g.a påtryckningar av Panasonic i Europa...
Kolla på den här sidan längst ner så ser ni en bekant sponsor..... som nog inte uppskattar denna tråd.

Redigerat av Fjant, 16 november 2009 - 19:28.

Postad 16 november 2009 - 19:40

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

• 697 inlägg
  • 0
Har nu hämtat hem och provkört min proj för er som missa det i dom raderade inläggen, kan bara rekommendera säljaren Though på Ebay, inga som helst problem med den säljaren. Skriver recension av mina intryck i den officiella tråden senare.

Postad 16 november 2009 - 19:42

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2 850 inlägg
  • 0

Har nu hämtat hem och provkört min proj för er som missa det i dom raderade inläggen, kan bara rekommendera säljaren Though på Ebay, inga som helst problem med den säljaren. Skriver recension av mina intryck i den officiella tråden senare.

Schyst. Grattis, ser fram emot din utvärdering.

Postad 16 november 2009 - 20:06

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1 429 inlägg
  • 0
detta verkar ju faktiskt intressant!
aldrig att jag köper en AE4000 av Panasonic EU för 30 papp!!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.