* Officiell tråd - Epson EH-TW3200 *
2454 svar till detta ämne
Postad 04 December 2010 - 12:11
Yamahaha
-
Yamahaha
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Citera(Yamahaha @ Dec 2 2010, 11:41 ) Sa dom vilket fäste de fixat? Var det ett kombinerat tak/väggfäste? Dvs ett sådant som ingick i köpet , eller bara ett takfäste? Jag har nämligen fortfarande inte fått något besked från Elgiganten. uruselt. Blir ett nytt mail idag till Elgiganten.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag pratade med kundtjänst på Elgiganten igår och enligt dem så kommer de nu i slutet av veckan eller i början av nästa vecka automatiskt skicka ut detta takfäste till alla som köpt paketet:
http://www.elgigante...ackets-takfaste
/Arvid
Jag har också fått information per mail om att dem kommer att leverera detta takfäste istället. Men det var ju armarna som fäster mot projektorn som var för korta på det första fästet man fick, som Yamahaha skriver. Inte armen som man fäster mot taket, -Detta har ju aldrig varit ett problem. Just detta har jag väldigt tydligt och utförligt informerat elgigantens kundservice om i flera mail.
Om man går in på elgigantens hemsida och jämför dessa två fästen, tex trycker på bilden, så verkar det vara samma mått/längd på armarna man skruvar fast i själva projektorn?!?
-Hur är det med er andra som har varit i kontakt med dem, har ni också förklarat för dem det egentliga problemet?, eller har ni bara reklamerat det som "felaktigt"?
-Väntar fortfarande på mitt, är det någon som redan har fått det nya takfästet som kan bekräfta om det fungerar?
Hoppas innerligt nu att det fungerar, projektorn ligger ju nu bara nerpackad i kartongen och väntar på att få komma igång.
Tacksam för svar.
Ja, jag har förklarat för dom ett antal gånger, både per mail, per telefon samt inne i butik att fästet ej passar projektorn. Och få inte upp hoppet. det nya fästet kommer ej passa projjen då det är exakt samma fäste, det enda som skiljer är att man kan förlänga höjden/längden på hållaren till taket/väggen. Blir att invänta detta fäste och återigen kontakta Elgiganten och fråga vad de sysslar med. Projjen används redan flitigt provisoriskt uppställd på ett bord. Undrar om de vill ha tillbaka en proj med 50-100 timmar användning?
Redigerat av Yamahaha, 04 December 2010 - 12:11.
Postad 04 December 2010 - 12:34
Bionerd
-
Bionerd
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Är det ingen annan som har kollat upp Mitsubishi projjar? Enligt många så är HC3800 ellr HC3200 ett mycket bättre val om man klarar av RBE och inte behöver lens shift. Den har mer "POP" i bilden och är även ljusstarkare när den är kalibrerad. Alla kalibrerare föredrar dessutom Mitsu-projjarna. Fråga ex Colamannen. Orkar ingen använda google längre eller vad är problemet?
Rutger6/ Varför kollade du inte på HC3200 istället? den har bättre svärta (bättre detaljer i de svarta partierna av bilden) och har för övrigt mycket bättre bild.
Jag ska också inhandla projje snart och HC3200 står som ett ganska självklart val. Visst kan jag se RBE, men det var på en gammal infocus. Mitsubishi har dessutom släppt sin nya modell HC4000, så priserna på HC3800 och HC3200 kommer troligen sjunka.
Postad 04 December 2010 - 14:56
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Är det ingen annan som har kollat upp Mitsubishi projjar? Enligt många så är HC3800 ellr HC3200 ett mycket bättre val om man klarar av RBE och inte behöver lens shift. Den har mer "POP" i bilden och är även ljusstarkare när den är kalibrerad. Alla kalibrerare föredrar dessutom Mitsu-projjarna. Fråga ex Colamannen. Orkar ingen använda google längre eller vad är problemet? 
Vem skriver du till/svarar? Vi som är här i den officiella tråden för Epson's EH-TW3200 kanske är nöjda med den?  Jag resonerade att, fine, även om jag skulle klara av en eventuell regnbågseffekt, så kanske inte min bästa vän, eller en kompis kompis eller kollegorna på jobbet gör det. Då är det värdelöst att bjuda in till filmkväll där någon eller några andra måste gå hem för att de blir yra och mår dåligt (eller hur de nu skulle reagera). Med LCD så vet jag att "alla" klarar bilden. Sen är allt relativt. Alla upplever bild, svärta, kontrast osv. på olika sätt - eller hur?  EDIT: Sen tycker jag allt käbbel om stativen från Elgiganten kan diskuteras i en separat tråd. Det hör inte till projektorn...
Redigerat av sean.wiklund, 04 December 2010 - 14:57.
Postad 04 December 2010 - 15:00
Bruce Lee
-
Bruce Lee
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Kan vi inte hålla tråden ren från "vs"-snack? Lite sjukt att börja jiddra om andra projektorer i en sådan här tråd...
Postad 04 December 2010 - 15:11
Bruce Lee
-
Bruce Lee
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
En fråga: kan epson 3200 "zooma" in till 2:35:1 läge? Hur blir det tycker ni som prövat detta? Blir det mycket sämre bild?
Jag har avstånd 3.20 m från projektor till duken om det hjälper.....
Postad 04 December 2010 - 15:25
Bionerd
-
Bionerd
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Jo, jag kanske överdrev lite. Vill självklart bara bli nöjd med mitt val. Jag har inte sett någon av dem utan bara läst recensioner osv. Så jag får be om ursäkt. Vem vet, jag kanske väljer TW3200 istället efter att jag kollat på dem sida vid sida.
Redigerat av Bionerd, 04 December 2010 - 15:26.
Postad 04 December 2010 - 15:30
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4536 inlägg
Märkligt och lite ignorant inlägg att göra från en relativt ny forumsmedlem måste jag tyvärr tillstå Bionerd...
Bruce Lee: Nej något automatiskt zoomminne för 2.35:1-läge har inte 3200. Vill du zooma när du ser på 2.35:1-bild måste det göras för hand.
Postad 04 December 2010 - 15:35
Bruce Lee
-
Bruce Lee
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
O.k, tack för svaret! har du eller någon annan en åsikt om hur kvaliten bli i sådana fall?
Kan man så att säga, lämna den i zoomläge 2.35:1, eller måste man zooma om varje gång man ser en film? Töntig fråga men ville bara säkert veta...
För övrigt mycket bra tråd!
Postad 04 December 2010 - 15:42
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4536 inlägg
Har du en 2.35:1-duk alltså? Annars är det ingen vits med att zooma.
Huruvida stor kvalitetsskillnad det är i olika zoomlägen har jag tyvärr inte undersökt på vare sig denna eller dess storebröder. Ofta rekommenderas det att hålla sig bortanför ändlägena, men annars brukar det inte vara tal om särskilt stora kvalitetsförluster vid olika lägen, även om chromatic abberation, åtminstone rent teoretiskt, kan förekomma på viss optik. Ljusstyrkan på verkas ju också av kombinationen zoom/placering/storlek, men är din placering fast så är det ju inget att fundera över.
Postad 04 December 2010 - 18:42
Nugg1
-
Nugg1
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Jag skicka ett mail till kundtjänst och fick svaret att det var bra att åka till närmsta elgiganten och lämna tbx det. Ringde även kundtjänst sa att dom skulle lösa problemet sa då att jag redan fixat ett nytt. Blev ett Roxcore från kjell http://www.kjell.com...00000,677000000Och har även monterat upp duk och projektor idag. Måste tyvärr vänta på nästa lön så jag kan inhandla mig en Denon 1911 reciver.
Postad 04 December 2010 - 19:50
Obskyr
-
Obskyr
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Jag packade upp en Optoma (tror jag det var) på jobbet en månad sedan. Tryckte på On, den blinkade i 10 sekunder och sedan sa det pang och det slog blixtar ut ur ventilationsgallret. Den gick tillbaka som DOA.  Det verkar vara så att antingen smäller det inom någon timme eller så håller sakerna. Detta hände mig också, för ca 20 minuter sen. Köpte min förra tisdagen men inte använt den mer än 10 timmar. Mindre kul. Så imorn blir det en tripp till Netonnet för reklamation. Tråkigt är det och man kan fråga sig vad Epson har för QA egentligen.
Edit: Var o hämtade ut en ny tw-3200 hos Netonnet idag. Troligtvis var det nån defekt på den första jag hade för bilden på den nya (out of the box) är så otroligt mycket bättre än den innan. O då tyckte jag ändå att den första hade bra bild 
Postad 04 December 2010 - 21:12
Dafve
-
Dafve
-
Användare
-
-
202 inlägg
Fick hem projektorn i torsdags, kablar och duk är uppsatta.
Gjorde en hemmakalibrering med Blu-ray DVE:en. Tycker att resultatet blev bra. Har aldrig haft projektor innan, har använt Panasonic PX80 tidigare, färger och kontrast tycker jag blev riktigt bra efter kalibrering, men svärtan blev inte lika bra, nu har jag bara Panasonicen att jämföra med, men jag antar att man behöver klättra upp rätt så mycket i pris eller välja en DLP-projektor, för att få bättre svärta?
Är det någon som kan svara på om detta är rätt: När man använder testmönstret på DVE-skivan för att ställa in brightness så går det inte att få fram de yttersta svarta staplarna, betyder det att 3200 inte kan visa Blacker than black? Om så är fallet är det något att hänga läpp över?
Jag får fram de yttersta svarta staplarna när jag kör samma mönster på tvn, så recievern eller blu-rayspelaren är inte begränsningarna.
Kan det vara så att rummets mörkläggning / reflektioner från omgivning gör att allting under en viss gräns blir svart?
Postad 04 December 2010 - 23:22
Rutger6
-
Rutger6
-
Användare
-
-
201 inlägg
Kan det vara så att rummets mörkläggning / reflektioner från omgivning gör att allting under en viss gräns blir svart?
Nja, jag tror inte det, det funkar bra på tvn att få fram dessa staplar, men inte när jag kör testmönstret på projektorn, antagligen klipper Epson-projektorn blacker than black-signaler.
Postad 04 December 2010 - 23:29
Dafve
-
Dafve
-
Användare
-
-
202 inlägg
Nja, jag tror inte det, det funkar bra på tvn att få fram dessa staplar, men inte när jag kör testmönstret på projektorn, antagligen klipper Epson-projektorn blacker than black-signaler.
Det var bara en chansning. Dock så är ju inte tv'n känslig för inkommande ljus på samma sätt som projektorn är. Svart på duken kan ju inte bli svartare än vad rummet/reflektion tillåter i en viss given scen. Jag har själv inte sett testmönstret, är det väldigt mörkt allting eller är det blandat allt från svart till vitt?
Postad 04 December 2010 - 23:32
Tegheim
-
Tegheim
-
Lärjunge
-
-
497 inlägg
Vet att vi inte ska tävla emot andra projar i dessa trådar, men ville inte starta en ny.
Har 99% bestämt mig för en 3200, men samtidigt är 2900an 1000-1200kr billigare, och då blir de mer stålars till duk!
Är 3200an värd de extra slantarna rakt av? Vet att 2900an är utgående, men Netonnet har några kvar.
Postad 05 December 2010 - 08:37
vilden
-
vilden
-
Användare
-
-
161 inlägg
Vet att vi inte ska tävla emot andra projar i dessa trådar, men ville inte starta en ny.
Har 99% bestämt mig för en 3200, men samtidigt är 2900an 1000-1200kr billigare, och då blir de mer stålars till duk! Är 3200an värd de extra slantarna rakt av? Vet att 2900an är utgående, men Netonnet har några kvar.
Om du inte har chans att testa sida vid sida och ta beslut utifrån det skulle jag tveklöst gå på den "nya" Annars kommer du fundera mer än en gång om hur mycket bättre 3200 är mot 2900 och det blir nog störigt i längden...
Postad 05 December 2010 - 09:02
luffysan
-
luffysan
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Jag skicka ett mail till kundtjänst och fick svaret att det var bra att åka till närmsta elgiganten och lämna tbx det. Ringde även kundtjänst sa att dom skulle lösa problemet sa då att jag redan fixat ett nytt. Blev ett Roxcore från kjell http://www.kjell.com...00000,677000000
Och har även monterat upp duk och projektor idag. Måste tyvärr vänta på nästa lön så jag kan inhandla mig en Denon 1911 reciver.
Köpte oxå takfäste och tw3200 från elgiganten i måndags, har fått allt nu förutom takfästet, och enligt kolli nr så har inte bring mottagit någon fäste från avsändaren, blev så irreterad igår och ville bara lämna tillbaks allt. Men så provade jag projen igår mot en vanlig tapet vägg, ###### vilken bild  Har oxå tänkt på fästet från kjell hur håller den sig? det e ju max vikt på 10kg och projjen är ju ganska tung 9,5kg eller vad det var, är ju ett monster projje. Får nog ta en sväng till kjell oh höra lite med dom senare
Postad 05 December 2010 - 09:26
Unregistered31318
-
Unregistered31318
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Den väger 7.3 kg så det är nog inget problem.
Postad 05 December 2010 - 10:11
leif35
-
leif35
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Faktiskt löjligt, vi ska prata 3200 här, inte elgiganten och deras medsända takfäste, starta en egen tråd för sånt trams. Jag älskar min3200, så himla bra, ska bara köpa en duk också, men väggen funkar finfint.
Postad 05 December 2010 - 10:40
Bruce Lee
-
Bruce Lee
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Håller med leif35... kan ni inte sluta snacka takfästen nu?
Postad 05 December 2010 - 10:41
Jentag
-
Jentag
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Hej! Tänker köpa en projektor nu och var för några dagar sedan helt inställd på Benq 1000+. Nu har jag dock ändrat mig och kommer köpa en 3200. Vilken av dessa dukar skulle ni rekomendera https://www.prisjakt...kt.php?p=140680 Kingping https://www.prisjakt...kt.php?p=132238 Euroscreen Greyline diplomat. Jag antar att dom flesta säger att kingpin är sämre men får man en bild som är värd 4000 mer med Euroscreen? Det jag tvekar lite är hur en grå duk blir när det är mörkt som på kvällarna vid den här årstiden. Jag skall köra projen i vardagsrummet, vitt tak och ljusgröna väggar. Persienner i alla fönster.
Postad 05 December 2010 - 11:12
Yamahaha
-
Yamahaha
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Faktiskt löjligt, vi ska prata 3200 här, inte elgiganten och deras medsända takfäste, starta en egen tråd för sånt trams. Jag älskar min3200, så himla bra, ska bara köpa en duk också, men väggen funkar finfint.
Håller med leif35... kan ni inte sluta snacka takfästen nu?
Nja, nu gäller handlar väl tråden om Epson 3200 och då bör man väl kunna diskutera tex vilken duk som passar, vilka tak/väggfästen som passar, hur ni andra placerat projjen i förhållande till duken, intällningar , rumspåverkan mm. Och då är ju faktiskt en diskussion om vilka fästen som borde ha skickats med ett köp ganska relevant, om det nu är Elgiganten eller någon anna affär. Så länge inte moderator anmärker så kommer jag fortsätta i denna tråden då det faller sig naturligt. Kan meddela att det senaste hos mig är ett mail där Elgiganten säger sig skicka ut rätt fäste nästa vecka. Vilket fäste förtäljer inte mailet. Nugg1/ Skulle du få tillbaka några pengar om du lämnade tillbaka fästet? Enligt min fysiska butik så skulle det inte gå då fästet var en "påköpetvara" och därigenom inte hade något lagerfört värde. på kvittot står ju också takfäste 0kr.
Redigerat av Yamahaha, 05 December 2010 - 11:19.
Postad 05 December 2010 - 12:13
Dafve
-
Dafve
-
Användare
-
-
202 inlägg
Har 99% bestämt mig för en 3200, men samtidigt är 2900an 1000-1200kr billigare, och då blir de mer stålars till duk! Är 3200an värd de extra slantarna rakt av? Vet att 2900an är utgående, men Netonnet har några kvar.
Bara vetskapen att 3200'an har oorganiska paneler gör att att valet borde vara enkelt. Inte kul att köpa nånting som man vet blir sämre med tiden.
Postad 05 December 2010 - 12:50
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Nja, nu gäller handlar väl tråden om Epson 3200 och då bör man väl kunna diskutera tex vilken duk som passar, vilka tak/väggfästen som passar, hur ni andra placerat projjen i förhållande till duken, intällningar , rumspåverkan mm. Och då är ju faktiskt en diskussion om vilka fästen som borde ha skickats med ett köp ganska relevant, om det nu är Elgiganten eller någon anna affär. Så länge inte moderator anmärker så kommer jag fortsätta i denna tråden då det faller sig naturligt.
Kan meddela att det senaste hos mig är ett mail där Elgiganten säger sig skicka ut rätt fäste nästa vecka. Vilket fäste förtäljer inte mailet.
Nugg1/ Skulle du få tillbaka några pengar om du lämnade tillbaka fästet? Enligt min fysiska butik så skulle det inte gå då fästet var en "påköpetvara" och därigenom inte hade något lagerfört värde. på kvittot står ju också takfäste 0kr.
Jo, fast vi andra i tråden är inte så intresserade av er resa tillsammans med Elgiganten och om ni har fått era fästen eller era diskussioner med dem om det går dåligt eller bra. Om vi skulle tycka det är intressant så är det endast att veta OM just DET fästet fungerar till TW-EH3200 eller inte. Sen är det mesta andra ointressant. Det handlar just nu mer om Elgiganten än om själva projektorn. I couldn't care less, faktiskt. Däremot är jag nyfiken på att se dig skriva om hur du upplever bilden NÄR den väl är uppsatt - oavsett vilket fäste det nu än blir och allt kring det, kanske till och med hur du sätter upp det - men INTE leveransen av fästet. Det här har diskuterats ett par sidor nu...
Postad 05 December 2010 - 12:51
Bruce Lee
-
Bruce Lee
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Fast det blir ju lite tjatigt att läsa flera sidor om era erfarenheter av takfästena.... Kanske dags att starta en egen tråd om det? Det finns ju en hel del folk som INTE ens använder det....
Duk och andra tillbehör är en liten annan sak tycker jag.... kanske för att det inte tar fokuset från projektorn på samma sätt som diskussionen eller snarare rapporteringen om takfästena.....
Postad 05 December 2010 - 12:51
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Bara vetskapen att 3200'an har oorganiska paneler gör att att valet borde vara enkelt. Inte kul att köpa nånting som man vet blir sämre med tiden.
Håller med dig 100 % här. Panelerna vägde jag in i mitt val mellan olika LCD-projektorer.
Postad 05 December 2010 - 13:01
Rutger6
-
Rutger6
-
Användare
-
-
201 inlägg
Det var bara en chansning. Dock så är ju inte tv'n känslig för inkommande ljus på samma sätt som projektorn är. Svart på duken kan ju inte bli svartare än vad rummet/reflektion tillåter i en viss given scen. Jag har själv inte sett testmönstret, är det väldigt mörkt allting eller är det blandat allt från svart till vitt?
Tack för försöket, jag förstår hur du tänker, men om tex skulle maxa brightness reglaget så skulle dessa staplar komma fram, men det gör de inte, undrar om det är någon annan inställning i projektorn som man kan göra för att få fram dessa staplar. Dock så säger instruktionerna på DVEn att alla bildvisare inte kan visa de yttersta staplarna, just pga att de klipper BTB, och då ska man ställa in brightness så att de mittersta staplarna precis är synliga, vilket jag har gjort. Efter kalibrering hade vi igår en första visning där släkt och vänner nyfiket tittade förbi, vi tittade på The Expandables, bilden gick absolut inte att klaga på, och de svarta kanterna var mörkare än innan kalibrering. Men det var filmens ljudspår som verkligen hade huvudrollen, det var ett jäkla tryck rent ut sagt. Alla som kom för att titta var rörande överrens om att de inte behöver gå på bio längre. Som första projektor kan jag inte vara mer än supernöjd med denna, det blir först när jag får till ett dedikerat biorum, som jag kommer att börja fundera på att uppgradera från denna. Tur att man har tagit ut semesterdagar mellan jul och nyår, nu har vi många filmer som vi måste som om igen, riktigt roligt!
Postad 05 December 2010 - 14:42
Nugg1
-
Nugg1
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Nu har jag startat min projektor och får inte rätt på det.
Hade tänkt köra HDMI men har ingen reciver juste nu så ville bara testa med en S-video kabel. kör en scart kontakt i digitalboxen som där är utag till s-video som sen går till projektorn. Jag har ändrat till s-video i menyn
Bilden är bara svart och vit och den "lutar in" blir smalare upp till.
Jag har använt lenschift ganska mycket. och nästan full zoom ut för att få bilden att täcka duken 90" projektorn sitter på ca 2.68m
funderar på att flytta projektorn 1.5 meter bak.
Har nu testat och köra s-video mellan dvd och projektor och då får jag färg och bra bild men bilden "lutar in" fortfarande.
Redigerat av Nugg1, 05 December 2010 - 15:38.
Postad 05 December 2010 - 14:50
Dafve
-
Dafve
-
Användare
-
-
202 inlägg
Tack för försöket, jag förstår hur du tänker, men om tex skulle maxa brightness reglaget så skulle dessa staplar komma fram, men det gör de inte, undrar om det är någon annan inställning i projektorn som man kan göra för att få fram dessa staplar.
Du kan ju kolla vad HDMI video range är inställt på. Går dock bara att ändra om man avaktiverat Epson super white.
Postad 05 December 2010 - 14:53
Tegheim
-
Tegheim
-
Lärjunge
-
-
497 inlägg
Om du inte har chans att testa sida vid sida och ta beslut utifrån det skulle jag tveklöst gå på den "nya" Annars kommer du fundera mer än en gång om hur mycket bättre 3200 är mot 2900 och det blir nog störigt i längden...
Hade bara chansen att se 3200an och 3600an bredvid varandra igår, och jag såg ingen direkt skillnad, så det avgjorde iaf prisklassen för mina ögon. Bara vetskapen att 3200'an har oorganiska paneler gör att att valet borde vara enkelt. Inte kul att köpa nånting som man vet blir sämre med tiden.
Håller med dig 100 % här. Panelerna vägde jag in i mitt val mellan olika LCD-projektorer.
Oorganiska paneler? Visste jag inte, och vet inte heller vad det innebär :S
Postad 05 December 2010 - 15:01
Crillus
-
Crillus
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Hejsan
Sitter här o tänker slå till på en 3200 epson, Tänkte höra med er som har denna pjäs först hur stor bild får ni i tum med det avstånd ni har mellan projjen och duken?, jag sitter själv med en kingpin 104 tum och det kommer att bli ca 3,2m mellan linsen och duken, vill ju kunna fylla hela duken med bild, Min nuvarande projektor lg rdjt 92 fyller inte duken helt utan lämnar ca 2cm runtom, nu när jag ändå ska byta projje så kan man ju kolla upp lite fakta först, jag vet att det finns en uträknare på epsons hemsida, men den är inte 100 procentigt säker, då är det bättre att ni som har den kan mäta och skriva hur stor bild ni får på det avståndet ni har mellan linsen och duken.
Mvh Crille
Postad 05 December 2010 - 15:10
Dafve
-
Dafve
-
Användare
-
-
202 inlägg
Oorganiska paneler? Visste jag inte, och vet inte heller vad det innebär :S
Många litet äldre lcd-projektorer, inklusive tw2900, har paneler gjorda av organiskt material som åldras med tiden. 3200'an har paneler gjorda med tekniken c2fine och är av oorganiskt material. Förutom att dom lär hålla bättre med tiden är det lättare att få till kontrast mm. Litet info finns här, det är dock en rörig sida http://www.scannerpl...tion_Epson.html
Postad 05 December 2010 - 17:43
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Hejsan
Sitter här o tänker slå till på en 3200 epson, Tänkte höra med er som har denna pjäs först hur stor bild får ni i tum med det avstånd ni har mellan projjen och duken?, jag sitter själv med en kingpin 104 tum och det kommer att bli ca 3,2m mellan linsen och duken, vill ju kunna fylla hela duken med bild, Min nuvarande projektor lg rdjt 92 fyller inte duken helt utan lämnar ca 2cm runtom, nu när jag ändå ska byta projje så kan man ju kolla upp lite fakta först, jag vet att det finns en uträknare på epsons hemsida, men den är inte 100 procentigt säker, då är det bättre att ni som har den kan mäta och skriva hur stor bild ni får på det avståndet ni har mellan linsen och duken.
Mvh Crille
Tjo! Jag har ungefär samma förutsättningar som du och har också en 104"-duk från Kingpin (ramspänd). Mitt vardagsrum är 3,80 brett så man kan säga att projektorns lins landar runt 3,20, typ, och jag sitter ganska exakt under den. Projektorn är uppskruvad på en hylla, 2,5 meter upp på väggen. Med det kan jag bara bekräfta att det går utmärkt! I love it! PS. Har precis kalibrerat den med hjälp av DVE HD Basics så jag tänker inte pilla med linsen eller inställningar, men utifrån vad du skriver, så bör det gå hur bra som helst.
Postad 05 December 2010 - 18:01
Crillus
-
Crillus
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Det låter ju bra,
Kör du med full zoom eller finns det mer att ge?
Och i övrigt är du nöjd med epsonen,
inga defekter eller något annat att tänka på innan köpet?
Mvh Crille
Postad 05 December 2010 - 19:49
Yamahaha
-
Yamahaha
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Det låter ju bra, Kör du med full zoom eller finns det mer att ge? Och i övrigt är du nöjd med epsonen, inga defekter eller något annat att tänka på innan köpet?
Mvh Crille
Jag har min provisoriskt på ett bord ca340 från duk. Kan få mellan ca 52 till 115 tum på det avståndet. Så 104tum på 3,2m borde inte vara något problem.
Redigerat av Yamahaha, 05 December 2010 - 19:50.
Postad 05 December 2010 - 19:56
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Det låter ju bra, Kör du med full zoom eller finns det mer att ge? Och i övrigt är du nöjd med epsonen, inga defekter eller något annat att tänka på innan köpet?
Mvh Crille
Nej, jag kör inte med full zoom tror jag så det finns lite till att ge. Jag vet att jag var safe upp till 107" eller något sånt enligt Epsons kalkylator. Fick dock lite hjälp av min lillebror. <3 För alla som är intresserade av hur en EH-TW3200 kan prestera (i det här fallet min), så har jag lagt upp ett par foton som jag tog för någon timma sedan i mitt galleri:https://www.minhembi...wiklund/296493/Kan bara återigen tillägga att jag är ruskigt nöjd!
Redigerat av sean.wiklund, 05 December 2010 - 19:56.
Postad 05 December 2010 - 20:59
Dafve
-
Dafve
-
Användare
-
-
202 inlägg
Riktigt fina bilder Sean! Inspirerar till att göra nånting bättre av vardagsrummet här hemma...
Postad 05 December 2010 - 21:10
Movie-L
-
Movie-L
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Nej, jag kör inte med full zoom tror jag så det finns lite till att ge. Jag vet att jag var safe upp till 107" eller något sånt enligt Epsons kalkylator. Fick dock lite hjälp av min lillebror. <3
För alla som är intresserade av hur en EH-TW3200 kan prestera (i det här fallet min), så har jag lagt upp ett par foton som jag tog för någon timma sedan i mitt galleri:
https://www.minhembi...wiklund/296493/
Kan bara återigen tillägga att jag är ruskigt nöjd!
Mycket fina och speciellt välkalibrerade bilder Väldigt fin och harmonisk lya du har. Ser att du har vita väggar och vitt tak. Jag har detsamma. Har samma projektor och kan inte bestämma mig om jag skall ha en helvit duk- gain 1.0 ellelr en ljusgrå duk- gain 0.93 i mitt ljusa vardagsrum. Stämmer det att du har en hel "vit" duk? Hur funkar detta med Tw-3200 i en sådan ljus miljö? Tack på förhand.
Postad 05 December 2010 - 21:31
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Har samma projektor och kan inte bestämma mig om jag skall ha en helvit duk- gain 1.0 ellelr en ljusgrå duk- gain 0.93 i mitt ljusa vardagsrum.
Stämmer det att du har en hel "vit" duk? Hur funkar detta med Tw-3200 i en sådan ljus miljö?
Tack på förhand.
Nu när jag har kalibrerat så mycket jag kan osv. så inser jag självfallet att en bättre duk och troligt grå sådan, skulle kunna göra en del för att få bättre svärta. Helt klart. Du ser på mina bilder i galleriet hur bilden blir med mitt vita vardagsrum. Skälet till att det blev en Kingpinduk för mig var först och främst ekonomiskt och för det andra att jag vill lära mig på det här så jag vet hur mycket jag vill gå uppåt sedan. Det här blev en instegsmodell både vad gäller projektorn och duken. Men som sagt, har du pengar, satsa på en bättre duk. Jag tror det gör en hel del.
Postad 05 December 2010 - 23:31
Tegheim
-
Tegheim
-
Lärjunge
-
-
497 inlägg
Nu när jag har kalibrerat så mycket jag kan osv. så inser jag självfallet att en bättre duk och troligt grå sådan, skulle kunna göra en del för att få bättre svärta. Helt klart. Du ser på mina bilder i galleriet hur bilden blir med mitt vita vardagsrum.
Skälet till att det blev en Kingpinduk för mig var först och främst ekonomiskt och för det andra att jag vill lära mig på det här så jag vet hur mycket jag vill gå uppåt sedan. Det här blev en instegsmodell både vad gäller projektorn och duken.
Men som sagt, har du pengar, satsa på en bättre duk. Jag tror det gör en hel del. 
Dina bilder avgjorde mitt val av duk! Jag kommer satsa på en billigare Kingpin och lägga resten av pengarna på ljudet. Man måste börja någonstans, och med det resultatet så skulle jag vara nöjd. Allt är häftigare än 40" du vet
Redigerat av Tegheim, 05 December 2010 - 23:31.
Postad 06 December 2010 - 14:52
Falkmedia
-
Falkmedia
-
Rookie
-
4 inlägg
Tjena, börjar på att bli sugen på just en 3200. Vad tycker ni, är det läge att köpa nu eller kanske vänta på mellandags rean och hoppas på ett bättre pris? Eller finns det ett bättre alternativ för samma pris?
Postad 06 December 2010 - 15:49
luffysan
-
luffysan
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Tjena, börjar på att bli sugen på just en 3200. Vad tycker ni, är det läge att köpa nu eller kanske vänta på mellandags rean och hoppas på ett bättre pris? Eller finns det ett bättre alternativ för samma pris?
Just tw3200 tror jag inte dom sänker för den släpptes precis nu i nov. Man sänker ju inte heller en produkt man kan får full pris för.
Postad 06 December 2010 - 16:27
Oaa
-
Oaa
-
Rookie
-
8 inlägg
Hejhej lite newb fråga då.. hur ställer man inn tw3200 på eco mode?  för allt jag gjort är o startat o stängt av inte hittat hur man byter. Ska bilden bli "lite sämre" med eco mode men hålla längre? eller hur är de det fungerar?
Tackar på förhand
Postad 06 December 2010 - 17:27
leif35
-
leif35
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Tw3200 såldes en tusenlapp billigare för några veckor sedan av både elgiganten och Netonnet, men nu är ju priset stadigt tillbaka på tiotusingen igen.
Vad gäller Eco-mode så går du in i menyn Bild och väljer strömförbrukning så har du eco-läget där.
Postad 06 December 2010 - 17:39
Jentag
-
Jentag
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Nu har jag äntligen köpt en projektor. Jag valde 3200 tillsammans med Euroscreen 104" motordriven grå duk.
Skall bli kul att kolla film och spela spel i denna storlek.
Postad 06 December 2010 - 19:14
Tegheim
-
Tegheim
-
Lärjunge
-
-
497 inlägg
Nu har jag oxå beställt en TW3200  Varför har den inte kommit än?! Det är ju faktiskt 15minuter sen!!!
Postad 06 December 2010 - 20:22
Dafve
-
Dafve
-
Användare
-
-
202 inlägg
Nu har jag äntligen köpt en projektor. Jag valde 3200 tillsammans med Euroscreen 104" motordriven grå duk. Skall bli kul att kolla film och spela spel i denna storlek.
Härligt! Berätta gärna sen hur den grå duken funkar med 3200'an.
Postad 06 December 2010 - 22:09
Pretorian
-
Pretorian
-
Forumräv
-
-
772 inlägg
Alla ni kunniga PJ-människor får gärna kolla min fråga om en stor ful fläck jag har på duken från min 3200 i denna tråd: https://www.minhembi...howtopic=273904Jag visste inte om det var rätt att lägga det här eller skapa en ny tråd.
Postad 06 December 2010 - 22:35
Unregisteredaa03d0b2
-
Unregisteredaa03d0b2
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Efter timmar av läsning har jag nog bestämt mig för en epson eh-tw3200.
bara lite frågor till er kunniga.
hur är bilden i riktigt ljusa rum? erfarenheter?
blir tvungen att köra mycket lensshift påverkar det bildkvaliten?
Postad 06 December 2010 - 22:35
Rutger6
-
Rutger6
-
Användare
-
-
201 inlägg
Du kan ju kolla vad HDMI video range är inställt på. Går dock bara att ändra om man avaktiverat Epson super white.
Tack! Nu hittade jag de yttersta svarta staplarna, jag hade inte Epson super white aktiverat innan, men HDMI räckvidden var inte heller justerad. Nu har jag gjort min andra kalibrering med DVEn, om jag hinner ska jag titta på en film imorgon och se om bilden blivit än bättre.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|