Officiell Tråd - Pioneer 8G Plasma
5159 svar till detta ämne
Postad 21 november 2007 - 20:59
OGP
-
OGP
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Har kontaktet Pioneer Norge,...de ville ha et foto av skjermen, serienummer og kvittering, tilsendt pr. mail. Har også vært i kontakt med selger (Netshop), de skulle også ta kontakt med Pio Norge. Skal informere om hva som skjer, i denne tråden.... etterhvert. Synes ikke problemet er spesielt stort, da jeg ikke merker noe til innbrenningen ved vanlig TV-titting.
:-)
Bopp
Hva har du fått innbrenning av? Når er det du ser det.
Postad 21 november 2007 - 21:00
OGP
-
OGP
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Service menu, hvordan kommer man inn dit? Ønsker å se hvor mange timer min har blitt brukt.
Postad 21 november 2007 - 22:10
Aristoteles
-
Aristoteles
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
Service menu, hvordan kommer man inn dit? Ønsker å se hvor mange timer min har blitt brukt. https://www.minhembi...s...t&p=1590016
Postad 21 november 2007 - 22:59
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3 866 inlägg
Service menu, hvordan kommer man inn dit? Ønsker å se hvor mange timer min har blitt brukt.
Se inlägg #2979 i denna tråd.
Postad 22 november 2007 - 08:10
plasmaplytet
-
plasmaplytet
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Sir Duke>> Vet inte om det här hjälper men polarn får absolut bästa bilden när han kör 576i via komponent från sin denon dvd på sin 428 allt är perfekt svärtan, färgerna och dynamiken ser man en dvd film och går över till digital tv efter så ser digital tv ut som skit i jämförelse. Han körde först ett tag på 1080i sen blev det 720p och 576p via hdmi men kom fram till att den absolut bästa bilden fick han när han matade pion med komponent signal 576i, detaljerna i de mörka såg absolut bäst ut då. Tydligen så spelar kabeln in här också det är skillnad mellan hans supra kabel och hans dyra QED CV Signature Kabel.
Redigerat av plasmaplytet, 22 november 2007 - 08:13.
Postad 22 november 2007 - 08:27
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Tack Wolfis och Paccis för era långa och innehållsrika utläggningar!
Jag måste erkänna att jag har faktiskt inte kört DVE, jag har legat lågt med allt sånt i väntan på en blurayspelare (PS3) men när den väl landar så blir det ISF-ccc. Det är kanske det som behövs för att hitta detaljerna i bilden. Jag kanske gör fel som bara kör Film-läget, den kanske smetar ut det mörka till en och samma färg... Alltså det svarta ser ju svart ut om det är en blandad bild med en massa ljust i, det är ju i mörka scener när det inte finns nåt som kontrasterar som man ser att det är mörkgrått.
Surret får man väl lära sig att leva med, det märks bara om man sitter exakt rakt framför tv:n (vilket borde vara den bästa platsen) så jag antar att ljudet studsar och kanaliseras dit på nåt sätt via betongväggarna. Ska testa att polstra lite bakom tv:n (men det får väl inte vara alltför tätt, tv:n vill ju ha frisk luft?).
Jaja, hoppas ISF-killen kan mäta och se svart på vitt (haha det blev visst lite roligt utan att jag tänkte på det) om min skärm håller måttet vad gäller svärtan.
Klokt att köra en ISFccc-vända (väldigt klokt tom) men det utesluter ju inte att man även tar sig möjligheten att själv ta en titt på "whats going on", bästa verktyget för det är DVE. Kör du "Film" kan du nog kosta på dig att bumpa upp kontrasten ett snäpp, 35-36 iaf. Alla bildförbättrare förstör bilden på det ena eller andra sättet så du har gjort rätt i att sätta allt på Off. Iövrigt skadar det ju inte att prova runt lite. PS3:an ja, kör den i "RGB:Limited", "YCbCr" och "Superwhite:On" för korrekt signal ut från burken och se till att skala upp till 1080p (Pion gillar iofs 576 bäst men ps3:an gör inte det...tyvärr) när du kör dvd - men det visste du kanske redan (ISF:aren borde iofs veta det vid det här laget). Och ja, ingen har en Pioneer som är "svart" då det per definition är 0.00 ftL. XGA-modellerna är ju lätt gråa (1080-modellerna går djupare) men man kanske inte ska utesluta att nått är galet med ditt ex. Ett tips är en ljuskälla bakom tv:n, lurar dina ögon lite. Funtar föresten om olika drivemods ger något olika svartnivåer..ska kolla upp - nångång.
Postad 22 november 2007 - 09:49
Bopp
-
Bopp
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Har kontaktet Pioneer Norge,...de ville ha et foto av skjermen, serienummer og kvittering, tilsendt pr. mail. Har også vært i kontakt med selger (Netshop), de skulle også ta kontakt med Pio Norge. Skal informere om hva som skjer, i denne tråden.... etterhvert. Synes ikke problemet er spesielt stort, da jeg ikke merker noe til innbrenningen ved vanlig TV-titting.
:-)
Bopp
Hva har du fått innbrenning av? Når er det du ser det.
Har fått innbrenning ved å se NRK1, ca. 50% av tiden. Ser innbrenningen når jeg mørklegger rommet og lar TV'n stå på uten signal inn. Bopp
Postad 22 november 2007 - 15:47
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
LG´s nya Pioneer-utmanare med Förbättrad bild och en kontrast på 30 000:1 http://www.prylporta..._MKF409.dbp.asp
Postad 22 november 2007 - 16:37
plasmaplytet
-
plasmaplytet
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Köp en TV nu Enator!! Du kan inte vänta i evighet på en TV.
Postad 22 november 2007 - 16:52
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Aldrig i livet
Postad 22 november 2007 - 17:24
andersos
-
andersos
-
Mästare
-
-
3 199 inlägg
Aldrig i livet 
Postad 22 november 2007 - 21:19
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
Lite kul med LG-plasmorna faktist. De skäms ju inte direkt att ha (försökt) rippa Pioneern rak av. De kallar panelen t.o.m. "G".  Jaja, återstår ju att se hur den blir, men med tanke på deras tidigare menysystem ska det bli mycket till om det ska bli lika bra som Pioneern med ISFccc och allt. Pioneer G8-skärmarna har ju en del punkter som skulle vara bra med en förbättring på, så jag kan mycket väl tänka med att LGn blir bättre på någon/några punkter jämfört med Pioneern. Dock så är det ju bara spekulationer från min sida vill jag poängtera. Helt omöjligt att säga så här. Ville bara säga att det är enligt mig lite komiskt hur en sådan stor tillverkare står och säger rakt ut (ej denna artikel) hur de kopierat Pioneers panel rakt av. Fast en panel är ju bara en panel - sen ska den implementeras också och det är DET som jag tycker ska bli kul att se hur de får till det.
Postad 23 november 2007 - 15:32
Amatör
-
-
71 inlägg
Hej alla!
Jag ville bara dubbelkolla en grej innan jag slår till. Har bestämt mig för att köpa en 50" pio 8G, men velar lite vad gäller modell.
Jag har och kommer nog alltid att ha extern digitalbox till denna tv. Visst vill jag kalibrera den (dve självklart, men kanske isf också), men kommer inte ha några klåfingriga barn eller personer som kan ändra inställningarna. Fjärren blir en multifjärr. Jag uppskattar bra bild, men är ingen videofil.
Finns det, utifrån dessa förutsättningar, någon anledning för mig att inte välja 5080 XA som är den billigaste varianten framför t.ex 508 XD?
Redigerat av Post, 24 november 2007 - 00:04.
Postad 23 november 2007 - 16:13
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1 668 inlägg
Enligt min uppfattning finns det ingen anledning att inte köpa den modellen (PDP-5080XA). Jag har själv en 508XD och är verkligen supernöjd. Har en Xbox 360-spelande 16-åring i huset så tåligheten mot inbränningar är det inget fel på.
Postad 24 november 2007 - 13:24
rightnow
-
rightnow
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Någon som vet hur man ska få ut ljudet digitalt ur TVn när man har inkälla via en HDMI med ljud o bild? Källan har ingen separat digital ljudutgång. Den optiska ljudutgången på TVn stängs av när man har HDMI som inkälla enligt bruksanvisningen.
Postad 24 november 2007 - 15:04
PsychoCheF
-
PsychoCheF
-
Beroende
-
-
1 353 inlägg
Någon som vet hur man ska få ut ljudet digitalt ur TVn när man har inkälla via en HDMI med ljud o bild? Källan har ingen separat digital ljudutgång. Den optiska ljudutgången på TVn stängs av när man har HDMI som inkälla enligt bruksanvisningen.
Har inte denna fråga varit uppe tidigare i tråden? Men digital utgången är om jag har fattat det rätt endast till för att få ut ljudet ifrån d-tv, inte för att skicka ljudet vidare ifrån dvd/bd spelare. Då ska du koppla hdmi ifrån dvd-> reciver och hdmi ifrån reciver-> tv
Postad 24 november 2007 - 16:33
Unregistered66227a14
-
Unregistered66227a14
-
Forumräv
-
-
507 inlägg
Jag hade en servicekille hemma i dag. Han tyckte mitt surrande var helt normalt. Svärtan också. Sen kröp det i och för sig fram att han inte har sett så många G8 utan han jämförde mest med G7. Men på dem ÄR ju svärtan sämre och surrandet är ett ökänt problem...så i den jämförelsen kanske inte min tv är sämre. Men jag har ju betalat för en G8 tänkte jag, jag vill ha en apparat som är lika bra som G8. Tyvärr hade han ingen låne-tv med så vi kunde inte jämföra.
Vad ska man göra, ska man ringa Pioneer igen och klaga eller ska man ringa säljaren? Det kanske är jag som är petig men då vore det skönt att bli "överbevisad" så får jag försöka släppa det där med surr och grådask sedan och tänka "okej, G8 är så här, det är helt enkelt en ganska bra tv".
Är det nån som har lyckats dämpa ljudet genom att sätta skumgummi eller liknande bakom den vägghängda tv:n? Servicekillen rekommenderade det, fastän det finns inbyggd dämpning på G8 (?).
Kommer man märka vid ISF-kalibrering om det är nåt fel på svartnivån? Alltså får man ett mätvärde som man kan ta med sig till Pioneer och klaga på. Och själva kalibreringen, kan den ge bättre svärta? Om jag tittar på en mörk film nu så är halva skärmen mörkgrå, man ser inga som helst detaljer i den mörka delen av bilden, men är det fel på panelen eller har jag misslyckats med inställningar? Har i och för sig inte ändrat så mycket, jag kör Film-läge med kontrast 32, ljusstyrka 0, alla bildförbättrare av.
Jag är mycket nöjd med färger och detaljer i ljusa scener men det känns inte som att mitt ex lever upp till alla fina ord i reklam och recensioner, det känns inte som en Kuro helt enkelt.
Fick min LX508D häromdagen, felanmälde brummandet som hörs på flera meters håll och väntar nu på service. Detta ska vi inte acceptera. Köp ingen Pioneer innan vi vet hur Pioneer hanterar detta. Hoppas även återförsäljarna ger feedback till Pioneer att problemet är stort. Edit: Tidigare i denna tråd har ju beskrivits hur byte av högspänningskort (x-drive kort nätdelen) har get markant tystare resultat.
Redigerat av Unregistered66227a14, 24 november 2007 - 17:37.
Postad 24 november 2007 - 23:39
Unregistered1fa01fcb
-
Unregistered1fa01fcb
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Köp ingen Pioneer innan vi vet hur Pioneer hanterar detta.
Här håller jag med fullt och fast. Varför köpa en Pioneer för 27000 kr, när man kan vinna en.  Såg en tävlingssida där man kan vinna nya Pioneer PDP-428XD. Adressen dit var www.radmedrad.se
Postad 25 november 2007 - 08:57
Unregistered7d403411
-
Unregistered7d403411
-
Användare
-
-
235 inlägg
LG´s nya Pioneer-utmanare med Förbättrad bild och en kontrast på 30 000:1 
http://www.prylporta..._MKF409.dbp.asp
Detta är såklart väldigt intressant, all konkurrens är bra! Är det någon som sett någon info om en 9G panel från Pioneer än?
Postad 25 november 2007 - 10:30
Doraso
-
Doraso
-
Forumräv
-
-
657 inlägg
Hej!
Håller ju fortfarande på att försöka få min 507:a utbytt till en 508 pga dirty screen. Med mkt tur och lite skicklighet hoppas jag att detta går vägen. Men man blir ju lite spak när man läst den här tråden på sista tiden. Betyg, recensioner och mkt annat tyder ju på att 8g är kanon tv apparater. Men har varit mkt klagomål också buzzning, inte nå vidare svärta, inbränningar med mera.
Kan jag inte få höra en massa massa positiva grejer nu så jag blir säker på att jag vill ha 8g
Har inte mycket till övers för pioneers support och vill inte ha en massa fel på en eventuell 8g plasma. Väldigt eventuell ska jag säga för vet inte vad som kommer hända. Men ligger på som en igel och har fått tag på en mkt trevlig säljare på butiken jag köpte den av som är mycket hjälpsam.
Mvh D
Postad 25 november 2007 - 11:26
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Hej!
Håller ju fortfarande på att försöka få min 507:a utbytt till en 508 pga dirty screen. Med mkt tur och lite skicklighet hoppas jag att detta går vägen. Men man blir ju lite spak när man läst den här tråden på sista tiden. Betyg, recensioner och mkt annat tyder ju på att 8g är kanon tv apparater. Men har varit mkt klagomål också buzzning, inte nå vidare svärta, inbränningar med mera.
Kan jag inte få höra en massa massa positiva grejer nu så jag blir säker på att jag vill ha 8g
Har inte mycket till övers för pioneers support och vill inte ha en massa fel på en eventuell 8g plasma. Väldigt eventuell ska jag säga för vet inte vad som kommer hända. Men ligger på som en igel och har fått tag på en mkt trevlig säljare på butiken jag köpte den av som är mycket hjälpsam.
Mvh D
Hehe, när man läser ett forum måste man alltid ha i åtanke att det mesta som tas upp är just problem av en eller annan sort så det är inte alls representativt för produkten i sig, men det är alltid bra att ta in informationen, dock med en nypa salt, så att man är en informerad köpare. Jag kan inte annat än vara ärlig med mina intryck: Buzzing: Det finns på alla plasmor och hur störande det är beror bl a på hur känslig du är själv, placering, rummets beskaffenhet. Om du inte störde dig på din G7 så betvivlar jag att du kommer att störa dig på G8. Jag upplevde ljudet från min G7 som mycket mer störade då det ändrade karaktär mycket oftare beroende på bilden. Det kan dock säkert skillja sig mellan olika apparater. Jag hör det, men störs inte nämnvärt. Svärta: En plasma kan inte per definition någonsin bli helt becksvart. Det måste ligga en underhållspänning för att cellerna/pixlarna skall ha snabb respons (en av plasmans styrkor) och jag tror inte någon skulle kunna leva med alternativet. Med det sagt så tycker jag att svärtan på min 428XD är superb och för den absoluta majoriteten av innehåll tillräckligt bra och behöver inte vara bättre än så, men jag skulle såklart inte deppa om den var ännu bättre i riktigt mörka scener och det kommer plasma att bli framöver om de lyckas med fler lumen/watt som det jobbas på. Det finns bara en platt TV som kan gå svartare, men det sätt på vilken den gör det gör att den dras med rktigt otrevliga problem med svärtan i övrigt. Slutligen skulle jag säga att Pio G8 är inte perfekt och kan bli bättre framöver, men det existerar idag inte en platt TV som kan kankurrera med den om man ser till helheten och att vara bäst är ju inte helt fel
Postad 25 november 2007 - 15:55
Unregisteredf0eacfec
-
Unregisteredf0eacfec
-
Användare
-
-
237 inlägg
Soliga halsningar fran Ao Nang/Krabi, Thailand!
Det ar som de sager: Borta bra, men hemma...
Min hotel 21" kommer inte alls i narheten av min LX 508. Bade jag och min fru saknar soffan, pioneer plasman och en bra BD film
Far val overleva med 30 grader, sol, klarblatt vatten och langa sandstrander en vecka till.
/K
Postad 25 november 2007 - 15:56
Unregisteredf0eacfec
-
Unregisteredf0eacfec
-
Användare
-
-
237 inlägg
Aldrig i livet 
Jo, kom igen nu
Postad 25 november 2007 - 16:18
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Soliga halsningar fran Ao Nang/Krabi, Thailand!
Det ar som de sager: Borta bra, men hemma...
Min hotel 21" kommer inte alls i narheten av min LX 508. Bade jag och min fru saknar soffan, pioneer plasman och en bra BD film
Far val overleva med 30 grader, sol, klarblatt vatten och langa sandstrander en vecka till.
/K
Stackars dig, det är inte enkelt, men någon måste göra det  Ha det så trevligt i solen, LX508 i all ära men bilden av klarblått vatten och vita sandstränder rår den inte på  *avis*
Postad 25 november 2007 - 19:18
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
LG´s nya Pioneer-utmanare med Förbättrad bild och en kontrast på 30 000:1 
http://www.prylporta..._MKF409.dbp.asp
Detta är såklart väldigt intressant, all konkurrens är bra!
Är det någon som sett någon info om en 9G panel från Pioneer än?
Det verkar så att 9G kommer ha ny typ av celler som svärtan är svartare än 8G och vitt kommer bli vitare samt kontrasten skall högas till 50-100k:1 (men jag är inte 100% säkert). Men avvakta till CES 2008 där kommer vi att se mer info.
Postad 26 november 2007 - 16:15
Unregisteredafd17c98
-
Unregisteredafd17c98
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Någon som vet hur man ska få ut ljudet digitalt ur TVn när man har inkälla via en HDMI med ljud o bild? Källan har ingen separat digital ljudutgång. Den optiska ljudutgången på TVn stängs av när man har HDMI som inkälla enligt bruksanvisningen. Har inte denna fråga varit uppe tidigare i tråden?
Men digital utgången är om jag har fattat det rätt endast till för att få ut ljudet ifrån d-tv, inte för att skicka ljudet vidare ifrån dvd/bd spelare. Då ska du koppla hdmi ifrån dvd-> reciver och hdmi ifrån reciver-> tv
Det stämmer att ljud på HDMI in hörs bara i TV'n och skickas inte ut på den digitala utgången. Däremot får jag även digitalt ljud ut från den analoga tunern och från källor anslutna med analogt ljud över SCART (torde även gälla RCA in). Det skumma här är att ljudet från DTV håller samma ljudnivå om man jämför analogt RCA/optiskt digitalt ut till förstärkaren medans analogtunern och externa källor får en lägre ljudnivå digitalt jämfört med analogt. Har man HDMI men saknar digitalutgång på källan och det finns en analog ljudutgång över antingen SCART eller RCA så kan man koppla den parallellt och köra ljudet till TV'n analogt. Då får man ljud både i TV'n och digitalt ut. Man får då ändra Alternativ->HDMI-ingång->Audio till Analog. Fast ljudmässigt är det då nog bättre att koppla analogt direkt till förstärkaren, vill man ha ljud i TV'n också får man ju det över HDMI. Vad är det för källa du har egentligen ?
Postad 27 november 2007 - 10:19
Unregistered9758ed7b
-
Unregistered9758ed7b
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Hejsan!
Jag måste bara fråga.. Jag är amatör inom bildbiten och våndas inför valet av tv. Jag skall till störta del titta på fotboll och film och då är plasma det naturliga valet. Jag har fastnat för Panasonic PZ700 (42") men det är ju slutsåld överallt. Igår gick jag ner på centrum och av en slump så gick jag in på Expert som sålde Pioneer 428XD för en bra penning (under 23tkr). Jag har köpt hemmavbio tidningen som testat dom populäraste plasmorna/LCD och 428 gick vinnande ur striden. Skillnaden på dessa två apparater är väl bara lite lull lull vad jag förstår.
Min fråga då.. Är det motiverat att köpa denna tv när man får en full hd plamsa billigare? Är "rädd" för den låga upplösningen dvs inte officiellt FULL-HD.
Mvh Henrik H
Postad 27 november 2007 - 10:37
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
4280 har bättre bidlkvalité än PZ700, vad har du att vara "rädd" för?
Förutsatt att du inte sitter toknära (och hur nära man kan sitta en 428, förutom kvalité på det materialet man tittar på, beror snarare mer på mängden dithering("pixelbrus") än på upplösningen) så har upplösningen minimal betydelse vid 42", finns 100 andra grejjer du borde oroa dig för istället i så fall.
Postad 27 november 2007 - 10:41
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3 866 inlägg
Hejsan!
Jag måste bara fråga.. Jag är amatör inom bildbiten och våndas inför valet av tv. Jag skall till störta del titta på fotboll och film och då är plasma det naturliga valet. Jag har fastnat för Panasonic PZ700 (42") men det är ju slutsåld överallt. Igår gick jag ner på centrum och av en slump så gick jag in på Expert som sålde Pioneer 428XD för en bra penning (under 23tkr). Jag har köpt hemmavbio tidningen som testat dom populäraste plasmorna/LCD och 428 gick vinnande ur striden. Skillnaden på dessa två apparater är väl bara lite lull lull vad jag förstår.
Min fråga då.. Är det motiverat att köpa denna tv när man får en full hd plamsa billigare? Är "rädd" för den låga upplösningen dvs inte officiellt FULL-HD.
Mvh Henrik H
Om det är bäst bild du är ute efter så är 428XD det självklara valet. Jag tror folk blandar ihop många pixlar med bra bild. Det är ju i och för sig ingen nackdel att ha 1080p i panelen (mer än att pengarna går till fel saker när man ändå inte drar nytta av 1080p på 42 tum och normalt tittavstånd), däremot är det är synd om det går ut över andra prestanda. Om man får tro recensionerna så har ju Pioneer lagt krutet på helt rätt saker.
Postad 27 november 2007 - 12:22
Unregistered9758ed7b
-
Unregistered9758ed7b
-
Amatör
-
-
95 inlägg
4280 har bättre bidlkvalité än PZ700, vad har du att vara "rädd" för?
Förutsatt att du inte sitter toknära (och hur nära man kan sitta en 428, förutom kvalité på det materialet man tittar på, beror snarare mer på mängden dithering("pixelbrus") än på upplösningen) så har upplösningen minimal betydelse vid 42", finns 100 andra grejjer du borde oroa dig för istället i så fall.
Tack för synpunkterna.. Jag sitter ca 3,5 m från tv:n.. Är det någonting annat jag borde oroa mig för? =) Eventeullt blir det ett tvköp idag eller imorgon..
Postad 27 november 2007 - 13:04
plasmaplytet
-
plasmaplytet
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Sullano<< Det enda du behöver att oro dig för är att privatlivet blir lidande dom första veckorna för man sitter som förtrollad framför skärmen och bara ler.
Postad 27 november 2007 - 17:11
Unregistered9758ed7b
-
Unregistered9758ed7b
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Sullano<< Det enda du behöver att oro dig för är att privatlivet blir lidande dom första veckorna för man sitter som förtrollad framför skärmen och bara ler. 
Haha.. Ja hon är redan förvarnad! =) Dessutom blir det att komplitera hemmabio ljudet så hon är säkert vrålnöjd med tillvaron..
Postad 27 november 2007 - 17:14
Unregistered9758ed7b
-
Unregistered9758ed7b
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Hejsan!
Mvh Henrik H Om det är bäst bild du är ute efter så är 428XD det självklara valet. Jag tror folk blandar ihop många pixlar med bra bild. Det är ju i och för sig ingen nackdel att ha 1080p i panelen (mer än att pengarna går till fel saker när man ändå inte drar nytta av 1080p på 42 tum och normalt tittavstånd), däremot är det är synd om det går ut över andra prestanda. Om man får tro recensionerna så har ju Pioneer lagt krutet på helt rätt saker.
Det blir en Pioneer imorgon! En kortis bara.. Vilka HDMI kablar rekommenderas? Expertbutiken hade endast modell "mittemellan" HAMA, är det någonting att satsa på, eller bör man gå upp en prisklass när man ändå är i köpartagen!?!?! Mvh
Postad 27 november 2007 - 18:30
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Det blir en Pioneer imorgon! En kortis bara.. Vilka HDMI kablar rekommenderas? Expertbutiken hade endast modell "mittemellan" HAMA, är det någonting att satsa på, eller bör man gå upp en prisklass när man ändå är i köpartagen!?!?!
Mvh
Beror på vilken längd du ska ha på kabeln. Är det korta längder, dvs det vanligaste, kring 1-3 m så duger vilken som, men du kan ju undvika de allra billigaste alternativen då de brukar vara av riktigt dåligt material och vara osmidiga. HAMA duger säkert. Gäller det långa sträckor, 10-15+ m så kan det vara värt att köpa en kvalitétskabel.
Postad 27 november 2007 - 19:24
Unregistered66227a14
-
Unregistered66227a14
-
Forumräv
-
-
507 inlägg
Servicekillen kom igår (snabbt och smidigt med hemservice). Tyvärr gick det inte att göra något åt ljudet, det var så lågt det kan bli sa han. Visserligen lät den rätt lite då han kom och jag är nog för kräsen. Oftast låter den nu relativt lite, så det kanske har blivit bättre, tiden får utvisa... Lite lurigt när den låter olika vid olika tider/källor.
Postad 27 november 2007 - 19:56
Unregistered9758ed7b
-
Unregistered9758ed7b
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Det blir en Pioneer imorgon! En kortis bara.. Vilka HDMI kablar rekommenderas? Expertbutiken hade endast modell "mittemellan" HAMA, är det någonting att satsa på, eller bör man gå upp en prisklass när man ändå är i köpartagen!?!?!
Mvh Beror på vilken längd du ska ha på kabeln. Är det korta längder, dvs det vanligaste, kring 1-3 m så duger vilken som, men du kan ju undvika de allra billigaste alternativen då de brukar vara av riktigt dåligt material och vara osmidiga. HAMA duger säkert.
Gäller det långa sträckor, 10-15+ m så kan det vara värt att köpa en kvalitétskabel.
Då blir det HAMA med andra ord! Nu har jag stött på ett problem (tror jag). Jag har en Marantz hemmabioförstärkare som heter SR4001 som jag tänkte ha som hjärta (tills vidare). Dock får jag nu veck i pannan när jag skall dra ihop allt. Jag har tre HDMI (1.1) och två in och en ut. Tanken var då HD box samt PS3 i ingångarna och sedan ut till den tilltänkta Pioneer:n.. Dock så tror jag inte att förstärkaren skalar upp till 1080p?!? Hur gör jag då? Mvh
Postad 28 november 2007 - 00:39
The Blackening
-
The Blackening
-
Användare
-
-
165 inlägg
Mvh Beror på vilken längd du ska ha på kabeln. Är det korta längder, dvs det vanligaste, kring 1-3 m så duger vilken som, men du kan ju undvika de allra billigaste alternativen då de brukar vara av riktigt dåligt material och vara osmidiga. HAMA duger säkert.
Gäller det långa sträckor, 10-15+ m så kan det vara värt att köpa en kvalitétskabel.
Då blir det HAMA med andra ord!
Nu har jag stött på ett problem (tror jag). Jag har en Marantz hemmabioförstärkare som heter SR4001 som jag tänkte ha som hjärta (tills vidare). Dock får jag nu veck i pannan när jag skall dra ihop allt.
Jag har tre HDMI (1.1) och två in och en ut. Tanken var då HD box samt PS3 i ingångarna och sedan ut till den tilltänkta Pioneer:n.. Dock så tror jag inte att förstärkaren skalar upp till 1080p?!? Hur gör jag då?
Mvh
Jag har själv sålt, och använt, Hamas HDMI-kablar och jag skulle nog rekommendera dig att satsa ett snäpp högre om du vill ha en riktigt bra bild; Hamas kablar har en förmåga att glappa en hel del, och den där riktiga toppsignalen lyser med sin frånvaro... Gå upp några hundringar och satsa på Supra eller liknande istället, så tror jag du får ett bättre resultat som du kan glädja dig åt under en lång tid framöver...
Postad 28 november 2007 - 02:56
andreas30
-
andreas30
-
Användare
-
-
230 inlägg
Är sugen på en 508XD, har sett den live och det är grym bild,ingen tvekan, men jag undrar bara hur den
hanterar 1080p-filmer? Vet ju att den inte är en fullhd så jag skulle vilja veta lite om detta innan jag slår till.
Postad 28 november 2007 - 08:01
plasmaplytet
-
plasmaplytet
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Sullano<< Ja snåla inte på kablarna nu när du ska köpa en sån fin skärm, QED Qunex HDMI-SR Kabel. HDMI-kabel i lyxkvalitet som får din utrustning att ge sitt allra bästa. Böt ut alla mina gamla kablar mot QED:s och det är något jag absolut inte ångrar.
Postad 28 november 2007 - 09:40
Unregistered9758ed7b
-
Unregistered9758ed7b
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Då blir det HAMA med andra ord!
Nu har jag stött på ett problem (tror jag). Jag har en Marantz hemmabioförstärkare som heter SR4001 som jag tänkte ha som hjärta (tills vidare). Dock får jag nu veck i pannan när jag skall dra ihop allt.
Jag har tre HDMI (1.1) och två in och en ut. Tanken var då HD box samt PS3 i ingångarna och sedan ut till den tilltänkta Pioneer:n.. Dock så tror jag inte att förstärkaren skalar upp till 1080p?!? Hur gör jag då?
Mvh
Jag har själv sålt, och använt, Hamas HDMI-kablar och jag skulle nog rekommendera dig att satsa ett snäpp högre om du vill ha en riktigt bra bild; Hamas kablar har en förmåga att glappa en hel del, och den där riktiga toppsignalen lyser med sin frånvaro... Gå upp några hundringar och satsa på Supra eller liknande istället, så tror jag du får ett bättre resultat som du kan glädja dig åt under en lång tid framöver... 
Många bud! =) Då tar jag det säkra före det osäkra och cyklar ut till Media Markt som hade en uppsjö med fina kablar.. Danke!
Postad 28 november 2007 - 09:43
Unregistered9758ed7b
-
Unregistered9758ed7b
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Sullano<< Ja snåla inte på kablarna nu när du ska köpa en sån fin skärm, QED Qunex HDMI-SR Kabel. HDMI-kabel i lyxkvalitet som får din utrustning att ge sitt allra bästa. Böt ut alla mina gamla kablar mot QED:s och det är något jag absolut inte ångrar.
Har nu skrivit ner namnet på kabeln du nämnt, tack för tipset!!!
Postad 28 november 2007 - 14:12
Makkattakk
-
Makkattakk
-
Rookie
-
7 inlägg
Eftersom HDMI-kabeln bär digitala signaler så blir det ingen skillnad i vare sig bild- eller ljudkvalitet. Däremot kan dyrare kablar bära signalen längre, så om du tänkt koppla tex. en dator som står 10+ m ifrån tv:n, så kan det vara en bra idé att investera i en kabel av högre kvalitet.
Säljare på elektronikkedjorna som lovar fylligare färger och klarare ljud med dyrare kablar borde få spöstraff.
Postad 28 november 2007 - 14:28
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Eftersom HDMI-kabeln bär digitala signaler så blir det ingen skillnad i vare sig bild- eller ljudkvalitet. Däremot kan dyrare kablar bära signalen längre, så om du tänkt koppla tex. en dator som står 10+ m ifrån tv:n, så kan det vara en bra idé att investera i en kabel av högre kvalitet.
Säljare på elektronikkedjorna som lovar fylligare färger och klarare ljud med dyrare kablar borde få spöstraff.
Visst är det så, men kvalité är trots allt kvalité. Jag vidhåller att för korta kabellängder så behövs definitivt ingen svindyr kabel och speciellt inte för bildkvalitén men däremot kan det ha betydelse för en problemfri signalenöverföring. Det skiljer sig i kvalité både vad gäller konstruktion och material så med de riktigt billiga kablarna kan du få problem med dåliga kontakter som t ex kan orsaka problem vid handskakningen mellan enheter, glappkontakt.
Postad 28 november 2007 - 15:23
TomJones83
-
TomJones83
-
Användare
-
-
111 inlägg
Säljare på elektronikkedjorna som lovar fylligare färger och klarare ljud med dyrare kablar borde få spöstraff. Visst är det så, men kvalité är trots allt kvalité.
Jag vidhåller att för korta kabellängder så behövs definitivt ingen svindyr kabel och speciellt inte för bildkvalitén men däremot kan det ha betydelse för en problemfri signalenöverföring. Det skiljer sig i kvalité både vad gäller konstruktion och material så med de riktigt billiga kablarna kan du få problem med dåliga kontakter som t ex kan orsaka problem vid handskakningen mellan enheter, glappkontakt.
Håller med, men måste även säga att när jag själv jämförde mellan en supra-hdmi och det lakritssnöre som jag fick med på köpet till min dvd så var det BETYDLIGT bättre passform på kontakterna på lakritssnöret, suprakabeln glappade ordentligt faktiskt. Bildmässigt var det naturligtvis ingen skillnad. De flesta verkar vara överens om att upp till 3-4 meter kan du använda vilken kabel som helst, blir det tydliga störningar i signalen = defekt kabel = få den utbytt!
Postad 28 november 2007 - 15:47
plasmaplytet
-
plasmaplytet
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Håller med Wolfy. Kvalité är trots allt kvalité. En dyrare kabel är en bättre kabel, men man får inte bättre bild. Kabeln är tåligare för slitage, glappar inte i kontakten och så vidare.
Postad 28 november 2007 - 16:40
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Håller med, men måste även säga att när jag själv jämförde mellan en supra-hdmi och det lakritssnöre som jag fick med på köpet till min dvd så var det BETYDLIGT bättre passform på kontakterna på lakritssnöret, suprakabeln glappade ordentligt faktiskt. Bildmässigt var det naturligtvis ingen skillnad.
De flesta verkar vara överens om att upp till 3-4 meter kan du använda vilken kabel som helst, blir det tydliga störningar i signalen = defekt kabel = få den utbytt!
Hehe, jag har bara haft en suprakabel och jag hade samma erfarenhet som dig, så den åkte tillbaka. Beställde sedan en kabel från marcuscables.com (Eagle Cable) och blev mycket nöjd med pris och kvalitén överlag, konstruktion, smidighet.
Postad 28 november 2007 - 16:47
plasmaplytet
-
plasmaplytet
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Är HDMI alltid bäst? Jag har hela tiden sedan inköpet av min DVD-spelare (Denon 2910) varit bombsäker på att HDMI var överlägset komponent. Det berodde till största delen på en snabb jämförelse i butiken där jag köpte spelaren. Där och då var bilden via HDMI helt outstanding jämfört med komponent. Det jag stirrade mig blind på då var den i princip brusfria bilden man fick via HDMI.
P.g.a. denna snabba jämförelse har jag, tills för ett par veckor sedan, inte brytt mig om att kalibrera bilden via komponent och tagit reda på vad den kan prestera. Numera blir det bara komponet för min del.
Trevligare bild via komponent! Underbara färger och ett fint djup i bilden på min pioneer skärm..
Postad 28 november 2007 - 16:48
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3 866 inlägg
Är sugen på en 508XD, har sett den live och det är grym bild,ingen tvekan, men jag undrar bara hur den hanterar 1080p-filmer? Vet ju att den inte är en fullhd så jag skulle vilja veta lite om detta innan jag slår till.
Den hanterar 1080p utan problem, det blir verkligen knivskarp kanonbild! Har aldrig hört nån som sagt nåt annat. Men gå till en bra ljud&bild-butik och be att få titta på 1080p-material så att du får se själv.
Postad 28 november 2007 - 17:30
Avicii
-
Avicii
-
Beroende
-
-
1 167 inlägg
QED Qunex HDMI-SR Kabel. HDMI-kabel i lyxkvalitet som får din utrustning att ge sitt allra bästa. Böt ut alla mina gamla kablar mot QED:s och det är något jag absolut inte ångrar.
Tror inte att någon annan än HiFi-Klubben som säljer QED. Jag har i alla fall handlat mina där. Köpte även TARA LABS Prism HDMI.
Redigerat av Core2, 28 november 2007 - 17:30.
Postad 28 november 2007 - 17:34
andreas30
-
andreas30
-
Användare
-
-
230 inlägg
Ok, lutar nog åt ett köp. En annan fråga ang. högtalarna som man måste köpa till, vilken är dom bästa
de som man sätter på sidan eller den som man sätter under? Jodå jag har en hemmabioanläggning men
ibland kanske man inte dra igång den.
Vilken av högtalarna rekommenderar ni ?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|