Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell Tråd - Pioneer 8G Plasma

5159 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Pioneer Kuro PDP-428XD (TV) 1 9,23 (21) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-4280XD (TV) 1 9,25 (19) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-5080XD (TV) 0 9,29 (13) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-4280XA (TV) 1 9,15 (12) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-5080XA (TV) 1 9 (6) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-508XD (TV) 1 9,6 (41) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX608D (TV) 1 9,29 (6) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX508D (TV) 1 9,69 (25) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-SX4280D (TV) 1 8,75 (7) Inga priser
33 relaterade trådar
Philips lcd eller satsa på oled? (12 inlägg) 9 år sedan
1080p/24 (575 inlägg) 11 år sedan
Begagnad Pioneer plasma (19 inlägg) 13 år sedan
Pioneer-klubben (151 inlägg) 13 år sedan
Hur ska jag göra för koppla ihop allt? PS3, HTPC... (14 inlägg) 13 år sedan
Bildinställningar för Pioneers Plasmor (210 inlägg) 14 år sedan
Pioneer 508XD med PS3 (33 inlägg) 15 år sedan
dödsångest.. hjälp (34 inlägg) 15 år sedan
Panasonic TH-50PZ70E vs Pioneer PDP-5080XD (1 inlägg) 15 år sedan
Dålig mottagning på Pioneers inbyggda DVB-T (30 inlägg) 16 år sedan
1080p-skärmar - vilka finns det? (293 inlägg) 16 år sedan
Slutgiltigt val mellan Pioneer plasma eller Lcd, detaljfrågor (120 inlägg) 16 år sedan
Pioneer PDP-4280XD (95 inlägg) 16 år sedan
Plasma el Lcd (7 inlägg) 16 år sedan
Hur mycket skulle ni ge för ett demoex? (12 inlägg) 16 år sedan
Panasonic eller Pioneer plasma? (37 inlägg) 16 år sedan
LCD 46-50" 2008 (8 inlägg) 16 år sedan
TV-nojja? Jag delar med mig av mina intryck (24 inlägg) 16 år sedan
vilken TV för 15-25k ? (22 inlägg) 16 år sedan
Pioneer 508XD Hjälp (3 inlägg) 16 år sedan
Pioneer 4280xd och "sidoramar" (10 inlägg) 17 år sedan
Bildinställningar för Pioneer PDP-4280XA (1 inlägg) 17 år sedan
Plasma Pioneer PDP-4280XD eller Lcd Samsung LE-46F86BD? (17 inlägg) 17 år sedan
PS3-ljud till både tv och förstärkare? (32 inlägg) 17 år sedan
Panasonic PZ85 v Pioneer 428 ? (6 inlägg) 17 år sedan
Panna PZ70 v Pio 5080XA (17 inlägg) 17 år sedan
Vad ska man välja Sony 40X3500 eller Pioneer 428XD (13 inlägg) 17 år sedan
lägre pris på Pioneer? (4 inlägg) 17 år sedan
Pioneer 428, inställningar för fotboll, hockey, sport (0 inlägg) 17 år sedan
Plasma Pioneer LX508 (FULLHD) VS LCD Sony X3500 (19 inlägg) 17 år sedan
Vad vill vi se för förbättringar i Pioneer 9G? (25 inlägg) 17 år sedan
Pioneer 428XD eller 4280XD (1 inlägg) 17 år sedan
pioneer 507 xd eller 428xd ? (15 inlägg) 17 år sedan

Postad 28 november 2007 - 19:45

Unregistered9758ed7b
  • Unregistered9758ed7b
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

QED Qunex HDMI-SR Kabel. HDMI-kabel i lyxkvalitet som får din utrustning att ge sitt allra bästa. Böt ut alla mina gamla kablar mot QED:s och det är något jag absolut inte ångrar.

Tror inte att någon annan än HiFi-Klubben som säljer QED. Jag har i alla fall handlat mina där. Köpte även TARA LABS Prism HDMI.

Jag har varit förbi Hifi-klubben och 2 st 1 m kabel samt 1 st 2 m kostade 4200:- (ovan nämd kabel). Nu skall vi inte fastna i HDMI kablar i en G8:a tråd.. =) Tack för alla tips..

Jag är numera ägare av en Pioneer 4280XD! Har dock inte fått upp den ännu, dock så STÖR jag mig på en punkt innan jag ens satt igång tv:n.. På "klisterlappen" där det framgår vad TV:n har för speciella egenskaper (tex. full-hd osv) så står det att min tv:e har "ultra black" och när man kollar på Pioneers hemsida så skall den ha "KURO" men det är kanske samma grej??

Mvh

Postad 28 november 2007 - 21:17

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0

Ok, lutar nog åt ett köp. En annan fråga ang. högtalarna som man måste köpa till, vilken är dom bästa
de som man sätter på sidan eller den som man sätter under? Jodå jag har en hemmabioanläggning men
ibland kanske man inte dra igång den.
Vilken av högtalarna rekommenderar ni ?

Alltså, båda är jättebra. Du kan nog välja de som du tycker passar bäst rent estetiskt. Du får säkert lite bredare ljud om du har sidomonterade, så ta det om du har plats och tycker det blir snyggt. Själv har jag undermonterad, tyckte det störde den snygga tv-ramen mindre, dessutom har jag inte plats för sidomonterade eftersom tv:n är "inklämd" mellan bokhyllorna. Men det blir ordentligt fylligt ljud, inget att skämmas för alls, riktigt bra för att vara tv-högtalare. Sambon trodde faktiskt att surroundsystemet var igång när jag bara körde tv-högtalarna och knappade med SRS-funktionerna och drog på med volymen. Och då var det undermonterad som sagt.

Apropå ljud så får man trixa med är att få ut tv-ljudet, alltså om du kollar på Rapport är det kanske skit samma men säg att du kollar på nån film på tv så vill du kanske köra ut ljudet i surroundsystemet. Tv:n vägrar tydligen skicka ut på digitalutgångarna om du matar tv:n med en digital signal in. I mitt fall kan jag inte köra via receiver först eftersom den inte har HDMI. Det får alltså bli analog RCA eller scart ut från tv:n till surroundreceivern. Det får väl duga tills plånboken återhämtat sig så pass att man törs åka och handla en modernare receiver... ;)

Postad 28 november 2007 - 21:26

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0

QED Qunex HDMI-SR Kabel. HDMI-kabel i lyxkvalitet som får din utrustning att ge sitt allra bästa. Böt ut alla mina gamla kablar mot QED:s och det är något jag absolut inte ångrar.

Tror inte att någon annan än HiFi-Klubben som säljer QED. Jag har i alla fall handlat mina där. Köpte även TARA LABS Prism HDMI.

Jag har varit förbi Hifi-klubben och 2 st 1 m kabel samt 1 st 2 m kostade 4200:- (ovan nämd kabel). Nu skall vi inte fastna i HDMI kablar i en G8:a tråd.. =) Tack för alla tips..

Jag är numera ägare av en Pioneer 4280XD! Har dock inte fått upp den ännu, dock så STÖR jag mig på en punkt innan jag ens satt igång tv:n.. På "klisterlappen" där det framgår vad TV:n har för speciella egenskaper (tex. full-hd osv) så står det att min tv:e har "ultra black" och när man kollar på Pioneers hemsida så skall den ha "KURO" men det är kanske samma grej??
Mvh

Hehe, det är ju dekaltrim som vanligt, alltså bara en massa tjusiga namn som tillverkarna slänger sig med i specarna, super-duper-mega-tjosan-hit-och dit... ;)

Alla G8-skärmar är KURO (som inte är en teknisk egenskap, det var bara arbetsnamnet när de utvecklade denna generation). Det står väl i alla fall kontrast 16000:1 på din klisterlapp och det är ju bäst i klassen (om man inte kliver upp till LX då).

Så du har nog inte blivit lurad. Hoppas du slänger bort klistermärket och får igång tv:n snart!

Postad 28 november 2007 - 21:28

andreas30
  • andreas30
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Kollade på Pioneers hemsida nyss och såg att dom lagt upp ännu en Fullhd-modell, nämligen
PDP-LX5080D. Gjorde en jämförelse mot en LX508XD men hittade ingen skillnad. Någon
som kan ge något information om denna nya pjäs.

Postad 28 november 2007 - 21:36

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0
Det är bara Colour Filter 3+ och ifs kalibrering.

Postad 28 november 2007 - 21:36

Unregistered9758ed7b
  • Unregistered9758ed7b
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
[/quote]

Mvh
[/quote]
Hehe, det är ju dekaltrim som vanligt, alltså bara en massa tjusiga namn som tillverkarna slänger sig med i specarna, super-duper-mega-tjosan-hit-och dit... ;)

Alla G8-skärmar är KURO (som inte är en teknisk egenskap, det var bara arbetsnamnet när de utvecklade denna generation). Det står väl i alla fall kontrast 16000:1 på din klisterlapp och det är ju bäst i klassen (om man inte kliver upp till LX då).

Så du har nog inte blivit lurad. Hoppas du slänger bort klistermärket och får igång tv:n snart!
[/quote]

*Phu* Skönt att höra, blev bara lite nojjig.. =) Jag återkommer när jag testkört imorgon efter kabelinköp och har säkert nya frågeställningar! =)

Mvh

Postad 28 november 2007 - 21:45

andreas30
  • andreas30
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Någon som sett nått pris för LX0580D någonstans?

Postad 28 november 2007 - 21:48

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0
Nej men det brukar vara ca 4 -5000 biligare

Postad 29 november 2007 - 09:56

paakki
  • paakki
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Har idag beställt en Pioneer PDP-4280XA från ljudshopen 23900 inkl frakt, hoppas att jag valt rätt då den ska användas till telias dig-tv samt dvd ev blu ray filmer. Har jag gjort rätt köp? tack för svar av någon med insyn.

Postad 29 november 2007 - 11:06

Marcus B.
  • Marcus B.
  • Forumräv

• 829 inlägg
  • 0
Jodå!

Jag tror att 99% av alla som hänger i denna tråd kommer att svara dig med att du gjort ett mycket bra val.
Pio:n är snäll mot de brister som eventuellt de tv-signaler ibland innehåller.

Inser att detta kan bli ett extremt långt inlägg..
Så jag säger kort och gott: JA

Postad 29 november 2007 - 11:53

plasmaplytet
  • plasmaplytet
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0
paakki<< Både jag och nej, 99% av alla som köper en 42 tummare säger efter ett par månader fan köpte jag inte en 50 tummare för. :)

Postad 29 november 2007 - 12:35

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Cool, då är jag i en exklusiv 1% grupp då. :)

Postad 29 november 2007 - 12:38

Vincentboy
  • Vincentboy
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Om man endast skall köra satelit tv på teven är det ändå
möjligt att isf kalibrera teven ? (Skall köra bluray och dylikt
på projen istället. ) Kan man kalibrera satelit tv på
nåt vettigt sätt överhuvudtaget ?

Om det inte är möjligt kan man väll köpa
billigast modell från Kuro serien ?

Med vänliga hälsningar

Magnus

Redigerat av Vincentboy, 29 november 2007 - 12:44.

Postad 29 november 2007 - 14:02

plasmaplytet
  • plasmaplytet
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0
Grattis Pacman du tillhör en unik skara!! :)

Postad 29 november 2007 - 14:43

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Grattis Pacman du tillhör en unik skara!! :)

Dock inte helt unik, jag tillhör samma skara!

Jag har absolut inget sug efter en större TV än 42". Har däremot ett sug efter en grym projektor, en grym HD kombospelare och en grym 100"+ projektorduk, men har ännu inget hus byggt runt dessa :)

Postad 29 november 2007 - 15:03

plasmaplytet
  • plasmaplytet
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0
Ok grattis till dig också då Wolfy! :)

Redigerat av plasmaplytet, 29 november 2007 - 15:05.

Postad 29 november 2007 - 16:49

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Grattis Pacman du tillhör en unik skara!! ;)

Dock inte helt unik, jag tillhör samma skara!

Jag har absolut inget sug efter en större TV än 42". Har däremot ett sug efter en grym projektor, en grym HD kombospelare och en grym 100"+ projektorduk, men har ännu inget hus byggt runt dessa :)

Haha, precis, frimärksbild som frimärksbild... Va rätt kul på projmässan i sthlm nu senast: "Näemen vad är det där, vilken schysst PQ det var på frukost tv-apparaterna där". "Aha, det var en Pio 508XD och en LX508D, har de krympt?". :)

Näe, inredning och PQ får styra tv-valet, i de avseendena är jag 100% (nåja, 97-98 iaf, vilket är högt i min värld) nöjd med 428:an.

Postad 30 november 2007 - 07:51

plasmaplytet
  • plasmaplytet
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0
Pacman<< Frimärksbild!! :unsure: Ja bredvid en Sim2 C3X 1080p ser ju en Pioneer skärm löjlig ut. :lol:

Postad 30 november 2007 - 15:49

ssa
  • ssa
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Tja,
Jag har en 427XD som har vertikala och horisontella smutsränder. Har försökt nyttja PDP+ garantin men Pioneer har svarat mig (som alla andra) att det är ett fel som de inte åtgärdar. Skriver inte mer om det, men man är minst sagt besviken på deras uppträdande och service...

Har nu kontaktat min handlare och begärt att få häva köpet.
I går tog de in skärmen till sitt eget servicecenter och jag väntar nu på besked.

Som ett alternativ till att häva köpet har jag sagt att ev kan tänka mig att byta den mot en 428XD. Men efter ha läst igenom den här tråden blir man ju lite osäker om det verkligen är Pioneer man ska ha...

Några frågor...

1. Finns problemet med smutsig/randig bild kvar på 8G-skärmarna ?
Om man tex tittar på fotboll/hockey, syns vertikala smutsränder vid panoreringar ? Jag tittar mycket på fotboll och på 427an är bilden bedrövlig och man sitter bara och blir förbannad... Så, är det någon som tittat på fotboll på en 428a och har lust att dela med sig sina erfarenheter ?

2. Kan man leva med surrandet/oljudet som många verkar ha ? Finns det någon här som fått en tyst skärm eller surrar alla ? Min 427XD har inget problem med surr så jag vet inte riktigt hur störande det skulle vara om man nu får en skärm som låter illa...

Postad 30 november 2007 - 16:43

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Tja,
Jag har en 427XD som har vertikala och horisontella smutsränder. Har försökt nyttja PDP+ garantin men Pioneer har svarat mig (som alla andra) att det är ett fel som de inte åtgärdar. Skriver inte mer om det, men man är minst sagt besviken på deras uppträdande och service...

Det är pga att det faktiskt inte är ett fel utan det är så Pioneer konstruerat G7. Väldigt lite som Pioneer Sverige kan göra åt den saken. Enda sättet skulle vara en class action suit i USA eller något liknande. Mycket tråkigt då detta problem borde kunnat upptäckas under R&D (Reseach and Development) för G7 och åtgärdats innan den gick till tillverkning. Mycket svårt att åtgärda när fabrikerna redan är igång.

...
Om man tex tittar på fotboll/hockey, syns vertikala smutsränder vid panoreringar ? Jag tittar mycket på fotboll och på 427an är bilden bedrövlig och man sitter bara och blir förbannad... Så, är det någon som tittat på fotboll på en 428a och har lust att dela med sig sina erfarenheter ?

Nej, ingen "dirty screen" på Pioneer G8. Det första jag gjorde när jag själv gjorde ett byte var att njuta av panorerande bilder med homogen och ljus bakgrund :unsure:

2. Kan man leva med surrandet/oljudet som många verkar ha ? Finns det någon här som fått en tyst skärm eller surrar alla ? Min 427XD har inget problem med surr så jag vet inte riktigt hur störande det skulle vara om man nu får en skärm som låter illa...

Har som sagt själv haft både en 4270, 427 och dessutom lyssnat till 3 andra G7. Samtliga har haft buzzing! Jag har svårt att tro att du ska störas mer av buzzing från en G8 än en G7, men det är tyvärr inget som går att garantera. Jag upplever dock min G8 som mindre störande i det avseendet och det är inget som stör mig 99% av tiden som jag tittar på TVn även om jag såklart helst haft total tystnad.

Postad 30 november 2007 - 19:53

ssa
  • ssa
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Tja,

Det är pga att det faktiskt inte är ett fel utan det är så Pioneer konstruerat G7. Väldigt lite som Pioneer Sverige kan göra åt den saken. Enda sättet skulle vara en class action suit i USA eller något liknande. Mycket tråkigt då detta problem borde kunnat upptäckas under R&D (Reseach and Development) för G7 och åtgärdats innan den gick till tillverkning. Mycket svårt att åtgärda när fabrikerna redan är igång.

...

Nej, ingen "dirty screen" på Pioneer G8. Det första jag gjorde när jag själv gjorde ett byte var att njuta av panorerande bilder med homogen och ljus bakgrund :P

Har som sagt själv haft både en 4270, 427 och dessutom lyssnat till 3 andra G7. Samtliga har haft buzzing! Jag har svårt att tro att du ska störas mer av buzzing från en G8 än en G7, men det är tyvärr inget som går att garantera. Jag upplever dock min G8 som mindre störande i det avseendet och det är inget som stör mig 99% av tiden som jag tittar på TVn även om jag såklart helst haft total tystnad.

Tack Wolfy !
Låter bra att de fixat problemet med smutsränder i de nya skärmarna ! Det får bli en sån om jag får möjlighet att byta upp mig.

Men om G7 nu är ”konstruerad” så att den ger smutsränder så tycker jag det borde nämnas i specarna... Eller som någon annan skrev – ’hittade inte något om detta när jag läste den glansiga broschyren från Pioneer...’

Visst, det finns säkert en massa förklaringar till varför denna plasma överhuvudtaget släpptes i detta skick, men det som är synd är att Pioneer inte kan stå för att de gjort en plasma som har vissa problem. När bristerna väl upptäcktes borde de gått ut och informerat presumtiva köpare om dessa. I mångas öron låter förmodligen detta som helt orimligt, men jag anser att Pioneer borde vara MYCKET mer rädd om sin image att vara ett high-end märke... Det går liksom inte riktigt ihop att vara high-end samtidigt som man säger till kunder att de får acceptera oljud eller en dålig bild...

Ytterligare en sak som är lite märklig är att de sa till mig att vissa skärmar har mer smutsränder och/eller surr än andra. Borde inte de med mer smutsränder/surr anses som felaktiga då ? Ska det verkligen vara ett lotteri när man köper en så dyr skärm ? Har man tur så får man en bra, annars får man leva med det...

Postad 30 november 2007 - 22:53

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Tack Wolfy !
Låter bra att de fixat problemet med smutsränder i de nya skärmarna ! Det får bli en sån om jag får möjlighet att byta upp mig.

Men om G7 nu är ”konstruerad” så att den ger smutsränder så tycker jag det borde nämnas i specarna... Eller som någon annan skrev – ’hittade inte något om detta när jag läste den glansiga broschyren från Pioneer...’

Nja, det är inte så att de medvetet är konstruerade för att uppvisa dessa ränder utan den enda förklaring jag läst och hört om från Pioneer (om man nu får tro att de inte blåljuger sina kunder rakt i ansiktet) är att färgfiltret till G7 är detsamma som det som var i G6. På grund av att G7 är ljusstarkare så gör det att dessa ränder blir synliga.

Du ska nog inte ta inte mitt ord för absolut sanning angående G8 heller. Gå ut och kolla i butik samt om du gör ett byte, kontrollera panelen väldigt nogrannt. Vid minsta tillstymmelse av "dirty screen", kräv ett byte ellet häv köpet helt och sök dig till något annat märke.

Visst, det finns säkert en massa förklaringar till varför denna plasma överhuvudtaget släpptes i detta skick, men det som är synd är att Pioneer inte kan stå för att de gjort en plasma som har vissa problem. När bristerna väl upptäcktes borde de gått ut och informerat presumtiva köpare om dessa. I mångas öron låter förmodligen detta som helt orimligt, men jag anser att Pioneer borde vara MYCKET mer rädd om sin image att vara ett high-end märke... Det går liksom inte riktigt ihop att vara high-end samtidigt som man säger till kunder att de får acceptera oljud eller en dålig bild...

Ytterligare en sak som är lite märklig är att de sa till mig att vissa skärmar har mer smutsränder och/eller surr än andra. Borde inte de med mer smutsränder/surr anses som felaktiga då ? Ska det verkligen vara ett lotteri när man köper en så dyr skärm ? Har man tur så får man en bra, annars får man leva med det...

Ja, ska jag vara helt ärlig så börjar jag bli mer och mer irriterad på Pioneer pga dessa missar i kvalitétskontroll och utveckligsarbete samt deras dåliga mottagande av kunder med problem. Att t ex göra en funktionskontroll utan att återkoppla till kunden utan istället bara skicka tillbaka TVn är riktigt uselt och det är bara ett exmpel.

Jag tycker förvisso fortfarande att Pioneer plasma är marknades för närvarande bästa platt TV och man ska vara på det klara med att problem man läser om i forum inte nödvändigtvis reflekterar verkligheten, men det sker alldeles för många misstag för att mitt förtroende inte ska vara naggat i kanten.

Postad 30 november 2007 - 23:15

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

• 1 342 inlägg
  • 0
Ja jag själv har försökt stå ut med dirty screen skärmen på min 427XD men det är tyvärr tillfällen som man får magont över hur mycket pengar man lagt ut för en bild som ser ut som skit när bilden panoreras.
Nästa gång det är aktuellt med en ny TV kommer jag förmodligen byta till en helt annan tillverkare. :P

Postad 01 december 2007 - 16:32

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0
Här Kuro är inte bara årets bästa tv utan den är årets bästa produkt också :P

http://www.trustedre...Awards-2007/p12

Postad 02 december 2007 - 07:57

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0
Här kommer Pioneer PDP-LX508D Review:

http://www.hdtvtest....neer-PDP-LX508D

Postad 02 december 2007 - 18:29

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0
Visst var det nån mer än jag som har en Pio G8 som surrar en massa när bilden är SVART? Min surrar mer då (eller iaf med högre frekvens så det märks mer). Det kan ju inte vara bara det gamla vanliga obligatoriska plasma-surret, det måste ju vara nåt vanligt elsurr i bakgrunden också eftersom det låter hela tiden. Jag har ringt supporten igen och klagat och bett nån Pio-kunnig komma och bedöma mitt ex. Förra servicekillen som var här jämförde med G7 men jag skulle helst vilja att för 38000 ska min tv prestera lika bra som G8, eller så får de ge mig 15000 i rabatt. Tyvärr verkar det sitta prao-elever i supporten.

Postad 02 december 2007 - 20:50

Unregistered2e076a71
  • Unregistered2e076a71
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Min surrar også like mye når bildet er svart.
Er det noen som ser eller hører noen skillnad mellom Energy save mode off, 1 eller 2? Jeg kan ikke.

Postad 02 december 2007 - 23:20

Unregistered33651
  • Unregistered33651
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Svart bild surrar och tjurter som *** på min G8 också. Surrar mkt i andra lägen med dock. Scart från digitalbox tex surrar nog minst. Hdmi surrar väl värst, surrar mkt i alla lägen, överröstar lätt ljudet från filmer osv.

Surret minskar markant om man använder energisparläge dock, men vill man ju inte gärna göra, men det hörs ändå.

Redigerat av Unregistered33651, 02 december 2007 - 23:21.

Postad 03 december 2007 - 00:37

Unregistered49258b8a
  • Unregistered49258b8a
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Tja,

...

Nej, ingen "dirty screen" på Pioneer G8. Det första jag gjorde när jag själv gjorde ett byte var att njuta av panorerande bilder med homogen och ljus bakgrund :)

Tack Wolfy !

Min LX608 har problem med ränder. Det är någon form av plastfilm som de inte kan sätta fast ordentligt på baksidan av glasrutan säger Pioneer support. Det är veck och luftbubblor. Man ser det när bilden innehåller ljusa scener.

Jag har ju en massa andra problem (svarta molnet etc) också men just angående detta sa supportkillen att många skärmar var drabbade och att "det är ingen idé att byta... Du kan få ett exemplar som är ännu värre" (hur han nu kan veta det utan att ha sett min tv vet jag ej). Precis vad man ville höra.

Supportkillen

Redigerat av Unregistered49258b8a, 03 december 2007 - 00:38.

Postad 03 december 2007 - 00:53

wiped
  • wiped
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0

Min surrar også like mye når bildet er svart.
Er det noen som ser eller hører noen skillnad mellom Energy save mode off, 1 eller 2? Jeg kan ikke.

För mig är det olika frekvens på surrandet vid Off och läge 1, vid läge två så surrar min inte någonting...
Jag störs dock inte allss av något surrande(dvs det är inte så högt) (sitter ca 3 meter ifrån), med min förra skärm en 435:a så stördes jag en hel del, men denna 508XD tycker jag inte det är något problem med.
Men som sagt för er som verkligen har problem testa olika energy save inställningarna, kanske är värt att iallfal för tex vanlig SD TV tittande att ställa ner till 2 eller så.. Dock tycker jag bilden blir mer brusig i läge två än ett och off.

Postad 03 december 2007 - 07:26

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0
Jag upptäckte en intressant sak igår, nämligen att aktiveringsläge 1 är ljussvagare än dom andra två. Kollade på DVD-film och satt och gläppte lite mellan dom olika aktiveringslägena när jag såg det. Det var då en MARKANT skillnad mellan läge 1 och dom andra två. Scenerna måste dock vara ljusa för att man ska se skillnaden men väl där så går det inte att undvika att se det. Av någon anledning som jag inte riktigt kan sätta fingret på så har jag aldrig gillat läge 1 utan har alltid kört på 2 el. 3(beroende på källa). Detta kanske var svaret till det då.

Postad 03 december 2007 - 11:51

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Jag upptäckte en intressant sak igår, nämligen att aktiveringsläge 1 är ljussvagare än dom andra två. Kollade på DVD-film och satt och gläppte lite mellan dom olika aktiveringslägena när jag såg det. Det var då en MARKANT skillnad mellan läge 1 och dom andra två. Scenerna måste dock vara ljusa för att man ska se skillnaden men väl där så går det inte att undvika att se det. Av någon anledning som jag inte riktigt kan sätta fingret på så har jag aldrig gillat läge 1 utan har alltid kört på 2 el. 3(beroende på källa). Detta kanske var svaret till det då.

Hmm, jag har tänkt att man skulle sätta sig ned någon gång och försöka komma fram till en slutsats om precis när man ska använda respektive Aktiveringsläge, för det är också länkat till vilket PureCinema läge man använder. Det här är vad jag kommit fram till så långt:

Aktiveringsläge (A):
1 = 75 Hz
2 = 100 Hz
3 = 72 Hz

PureCinema (P):
Off
Standard
Advance

• PAL DVD (576i): A-1, P-Standard eller A-2, P-Off (A-1 ger en lugnare bild med mindre bildbrus, A-2 ger mindre buzzing)
  • PAL SDTV (576i): A-2, P-Off (kompromiss, men vem ids byta lägen när man ser TV)
  • NTSC DVD (480i): A-3, P-Advance (återskapar 24 Hz visar i 72 Hz)
  • NTSC SDTV (480i): A-2, P-Standard (visar i 60 Hz? Korrekt cadence detektion?)
  • ATSC (US HDTV, 720p, 100/100.1 timing): A-?, P-? eller A-3, P-Advance (för uppskalad signal 1080i)
  • HD (720p/1080p@24 Hz, 100/100.1 timing): A-3?, P-? eller A-3, P-Advance (1080i)
  • HD (720p/1080p@24 Hz): A-3?, P-?

Jag har ingen uppspelare som visar BluRay, HD-DVD i 1080p@ 24 Hz. Andra får mer än gärna fylla på med deras erfarenheter om vad som fungerar bäst och fyll gärna i varför :)

Redigerat av Wolfy, 03 december 2007 - 11:56.

Postad 03 december 2007 - 20:33

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

• 1 167 inlägg
  • 0
Detta har säkert varit uppe, men jag kan inte hitta det.
Ska en Blu-ray film visas med svarta kanter upptill och nertill?
Output resolution på Blu-ray spelaren är satt till Auto, vilket innebär 1080/24p via HDMI till min LX508D.

Postad 03 december 2007 - 21:25

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0
Här:

Postad bild

Postad 03 december 2007 - 22:20

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Detta har säkert varit uppe, men jag kan inte hitta det.
Ska en Blu-ray film visas med svarta kanter upptill och nertill?
Output resolution på Blu-ray spelaren är satt till Auto, vilket innebär 1080/24p via HDMI till min LX508D.

Det spelar ingen roll vilken typ av källa du använder eller källans upplösning, allt som spelar roll är pixelförhållandet hos källmaterialet.

Din TVs panel har förhållandet 16:9, eller 1.78:1 (bredd:höjd, dvs panelen är 1.78 gånger bredare än hög). Av de pixelförhållande som finns hos olika källmaterial är det endast de med 1.78:1 pixelförhållande som ger full bild. Övriga pixelförhållanden kan också ge fullbild, men då endast genom att förvanska originalbilden genom zoomning. När du ser en BluRay film med svarta kanter upptill och nertill är det antagligen en film med förhållandet 2.4:1. Du kan läsa med här.

Postad 05 december 2007 - 13:06

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0
Idag fick jag nätdelen i tv:n utbytt. Tyvärr surrar det lika mycket fortfarande. F-n vad surt. Tv:n är ju skaplig i övrigt. Men j-vligt irriterande med detta surr. Det jag hakar upp mig på är att de jag kollat på i butik var tysta så det är ju det jag har väntat mig, plus minus några procent givetvis. Men det ska ju inte vara som natt och dag. Två tekniker har varit här och de menar att mitt surr är normalt. Jag frågade i och för sig inte om de hade slagit på hörapparaterna. Vad ska man göra nu förutom att sura...

Postad 05 december 2007 - 13:23

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Idag fick jag nätdelen i tv:n utbytt. Tyvärr surrar det lika mycket fortfarande. F-n vad surt. Tv:n är ju skaplig i övrigt. Men j-vligt irriterande med detta surr. Det jag hakar upp mig på är att de jag kollat på i butik var tysta så det är ju det jag har väntat mig, plus minus några procent givetvis. Men det ska ju inte vara som natt och dag. Två tekniker har varit här och de menar att mitt surr är normalt. Jag frågade i och för sig inte om de hade slagit på hörapparaterna. Vad ska man göra nu förutom att sura...

Det är mycket svårt att jämföra en butik med hemma. Du kan tycka att TVn är dödstyst i butiken, men om du fick hem exakt samma TV så skulle den sannolikt låta precis likadant.

Mitt råd skulle vara att sluta att hänga upp sig på det. Även den minsta petitess kan bli oöverkomligt irriterande om man inte helt enkelt släpper det och tar det för vad det är, det gäller förhållanden såväl som egenheter hos elektronik. Jag säger inte att det behöver vara en petitess då jag ju inte kan veta hur det låter hos någon annan utan jag menar bara rent generellt. Det blir nästan masshysteri när problem rapporteras om på forum.

Kan man inte leva med det är det självklart så att man kan vända sig till sin handlare och häva köpet eller göra ett inbyte. Vad som än står i manualen ska man aldrig godta ett problem man inte kan leva med. Det är upp till butiken att se efter sina kunder.

Redigerat av Wolfy, 05 december 2007 - 13:24.

Postad 05 december 2007 - 19:57

strandsro
  • strandsro
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej på er alla.
Jag har en 428xd som är ca 3mån och igår började den att stänga av sig flera gånger. Idag är den helt hopplös, den
går bara 3-4 min sen dör den, ibland bara sekunder. vad kan detta vara?, tacksam för ideér.

Postad 05 december 2007 - 23:34

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0

Hej på er alla.
Jag har en 428xd som är ca 3mån och igår började den att stänga av sig flera gånger. Idag är den helt hopplös, den
går bara 3-4 min sen dör den, ibland bara sekunder. vad kan detta vara?, tacksam för ideér.

Min spontana idé är att du rotar fram PDP-kortet och ringer och felanmäler.

Postad 06 december 2007 - 08:55

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Röstar för den spontana idéen jag med. :)

Postad 06 december 2007 - 10:14

Unregisterede893733c
  • Unregisterede893733c
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Har nu haft min 508XD i snart ett halvår. Bra bild har den men en sak retar mig något fruktansvärt. Jag får inte TV:n att skifta bildformat när jag kör in signalen via komponent-ingången. Enligt bruksanvisningen så ska TV:n själv skifta om videosignalen innehåller WSS-signal. Men det gör den inte i komponent-ingången. Hade jag kört en DVD-spelare här så är ju problemet minimalt men nu kör jag en digitalbox med konstant kanal-zappande. Det är ju bara varannan kanal som kör 16:9 så det blir en del manuellt skiftande på TV:n, fruktansvärt frustrerande. Jag körde RGB innan och då fungerade det bra. Då gick förvisso format-signalen via pin 8 i scarten. Jag har testat alla ingångar på TV:n och konstaterat att scartarna inte tar emot WSS via videosignalen utan bara via pin 8. Sidoingångarna tar emot WSS-signal. Komponent-ingången körs ju parallellt med scart 2 så jag misstänker att det är därför som den inte läser av WSS-signalen. En klar miss från Pioneer. Jag har mailat en del med dem men de svarar inte. När man mailar dem så får man direkt ett automatgenererat mail som säger: "Tack för ditt email. Du kan förvänta dig ett svar från vår kundsupport nästkommande vardag. " Sen händer inte ett smack. Nu har de varit tysta sen i augusti. Mycket dålig support. Man hade förväntat sig mer från dem speciellt när deras produkter kostar vad de gör.

Någon annan som labbat med WSS-signalen via komponent-ingången? Jag har funderingar kring om det går att köra in signalen via pin 8 i scart 2 trots att man kör komponent. Boxen switchar på pin 8, det har jag mätt.

/Jocke

Postad 06 december 2007 - 13:25

• Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Jag har nu haft min 5080XD i en vecka och jag kan för mitt liv inte ens höra någon tillstymmelse till surr ens om jag är nära. Om jag sticker in huvudet bakom tv´n och lägger örat emot apparaten hör jag någon typ av svagt elektroniksurr. Jag bad även min flickvän lyssna och hon hörde ingenting heller. Det låter så lite att jag inte ens anser att min tv kan ha det obligatoriska "plasma-surret".

Jag utgår från att olika personer hör olika högt på olika frekvenser. En ung person brukar höra upp till 20 khz ungefär har jag för mig. Denna maxfrekvens avtar stadigt med åren. T.ex hör inte mina föräldrar syrsor i trädgården som låter sjukt högt. Syrsor ligger på en frekvens i absoluta översta skiktet och det spelar ingen roll hur högt det låter om man inte hör den frekvensen.
Min tanke med detta är att det ökända surret från apparaterna kanske låter väldigt olika beroende på vem som lyssnar. En tekniker hör det kanske inte, medan en annan person gör det. Då upplevelsen av ljudet är subjektiv kan inte någon komma och säga att det är "normalt" eller inte. Låter det mycket för konsumenten låter det för mycket helt enkelt. Detta bygger ju dock på att surret är av en ovan nämnd frekvenstyp.

Jag tackar min "dåliga" hörsel ifall så är fallet.

btw jag är 28 år och hör fortfarande syrsor på sommaren :)

Redigerat av Post, 06 december 2007 - 13:30.

Postad 06 december 2007 - 13:29

• Amatör

• 71 inlägg
  • 0
En annan sak som kan vara intressant i sammanhanget. Jag har inga högtalare till tv´n. Är det vanligare med surr på tvapparater med högtalare? Har ni lokaliserat ljudet till någon viss del av tv´n?

Postad 06 december 2007 - 14:43

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0

Jag har nu haft min 5080XD i en vecka och jag kan för mitt liv inte ens höra någon tillstymmelse till surr ens om jag är nära. Om jag sticker in huvudet bakom tv´n och lägger örat emot apparaten hör jag någon typ av svagt elektroniksurr. Jag bad även min flickvän lyssna och hon hörde ingenting heller. Det låter så lite att jag inte ens anser att min tv kan ha det obligatoriska "plasma-surret".

Jag utgår från att olika personer hör olika högt på olika frekvenser. En ung person brukar höra upp till 20 khz ungefär har jag för mig. Denna maxfrekvens avtar stadigt med åren. T.ex hör inte mina föräldrar syrsor i trädgården som låter sjukt högt. Syrsor ligger på en frekvens i absoluta översta skiktet och det spelar ingen roll hur högt det låter om man inte hör den frekvensen.
Min tanke med detta är att det ökända surret från apparaterna kanske låter väldigt olika beroende på vem som lyssnar. En tekniker hör det kanske inte, medan en annan person gör det. Då upplevelsen av ljudet är subjektiv kan inte någon komma och säga att det är "normalt" eller inte. Låter det mycket för konsumenten låter det för mycket helt enkelt. Detta bygger ju dock på att surret är av en ovan nämnd frekvenstyp.

btw jag är 28 år och hör fortfarande syrsor på sommaren :)

Visst det låter klokt det du säger att vi alla hör olika men jag har ju själv lyssnat på tysta Pio:s i butik. Och det var inte stormarknad utan det var ett biorum utan högtalare, bara skärmar. Jag frågade säljaren specifikt om de nya modellerna surrar som plasmor brukar men då tog han med mig fram till chassit och så la vi örat mot det och då hörde vi ett svaaaagt surrande, det var väl i nivå med det du beskriver om din tv. Om det var jag som hade haft superhörsel så hade väl den tv:n också surrat i mina öron men det gjorde den inte, alltså låter olika ex olika mycket.

Postad 06 december 2007 - 18:05

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Visst det låter klokt det du säger att vi alla hör olika men jag har ju själv lyssnat på tysta Pio:s i butik. Och det var inte stormarknad utan det var ett biorum utan högtalare, bara skärmar. Jag frågade säljaren specifikt om de nya modellerna surrar som plasmor brukar men då tog han med mig fram till chassit och så la vi örat mot det och då hörde vi ett svaaaagt surrande, det var väl i nivå med det du beskriver om din tv. Om det var jag som hade haft superhörsel så hade väl den tv:n också surrat i mina öron men det gjorde den inte, alltså låter olika ex olika mycket.

Köpte du din G8 i den butiken? I så fall, varför inte ta din TV till butiken och koppla upp den där bredvid de tysta och kolla om det är skillnad. Är det det måste du ju kunna få den utbytt mot en annan och dessutom få det verifierat att det är skillnad mellan olika apparater. Om du gör det, kom ihåg att låta den vara igång så den hinner bli varm. Visst är det ett jäkla krångel att behöva göra något sådant, men då skulle du i alla fall få veta.

Postad 07 december 2007 - 06:34

• Amatör

• 71 inlägg
  • 0

btw jag är 28 år och hör fortfarande syrsor på sommaren :lol:

Det bådar ju iofs gott för dem med surrande pios att det inte är extrema frekvenser. Låter det olika mycket finns det ju bättre möjligheter att göra en objektiv bedömning av att de surrande exemplaren är "defekta" på något sätt.

Är det någon av er som har ringt och kollat hos ARN om det finns något prejudikat för denna typ av fall?

Postad 07 december 2007 - 13:31

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0
fasen vilken sanslös svärta nya 8Gn har!
kollade just på den idag och det är inget snack vilken man ska köpa om man ska köpa nån ny TV.
ingen av dom andra plasma/lcd skärmarna som hängde brevid kom i närheten av svärtan hos Pioneer skärmen.
enormt bra djup i bilden med en sån bra svärta

även rörelserna i bilden var i en klass för sig,otroligt mjuka.

sanslös fin skärm!

måste ha! :lol:

Redigerat av Unregistered1008, 07 december 2007 - 13:31.

Postad 07 december 2007 - 13:48

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0
De flesta här i landet förstår inte vad svärta är för något :lol:

Postad 07 december 2007 - 14:03

JuniorSthlm
  • JuniorSthlm
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Är sugen på en 5080XD.
Finns det några indikationer på prissänkningar efter nyår?
Generation 9 lär väl inte dyka förrän efter sommaren?

Postad 07 december 2007 - 16:13

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0

Köpte du din G8 i den butiken? I så fall, varför inte ta din TV till butiken och koppla upp den där bredvid de tysta och kolla om det är skillnad. Är det det måste du ju kunna få den utbytt mot en annan och dessutom få det verifierat att det är skillnad mellan olika apparater. Om du gör det, kom ihåg att låta den vara igång så den hinner bli varm. Visst är det ett jäkla krångel att behöva göra något sådant, men då skulle du i alla fall få veta.

Ja, jag köpte tv:n i den butiken eller rättare sagt genom den butiken, tv:n kom direkt från Pioneer. Det är därför jag tycker jag har rätt att förvänta mig ett ex som presterar lika som den jag blev demonstrerad i butiken.

Jag har ingen möjlighet att frakta dit tv:n men i dag ringde Pioneer och sa att de kommer och hämtar tv:n för de vill undersöka den i sin verkstad. Servicechefen skulle personligen komma till verkstan och titta på den för han tyckte det lät så häpnadsväckande att det skulle vara ett högt surr. :)

Ta inte illa upp nu grabbar och tjejer men alla ni som är lite missnöjda med era dyra apparater, varför i helv.... reklamerar ni inte? Ni har betalat för premium, då ska ni kräva premium också. Heder åt min butik, de jobbar för att jag ska bli nöjd. Men både butiken och Pioneer säger att min tv är den första det verkar vara något fel på, de har typ aldrig hört talas om nåt problem med G8... Mörkar dom eller? Men som sagt stå på er, ni måste måste måste reklamera om ni inte är nöjda, annars får ju tillverkaren inga incitament att bättra sig.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.