Officiell TrÄd - Pioneer 8G Plasma
5159 svar till detta Àmne
Postad 28 November 2007 - 19:45
Unregistered9758ed7b
-
Unregistered9758ed7b
-
Amatör
-
-
95 inlÀgg
QED Qunex HDMI-SR Kabel. HDMI-kabel i lyxkvalitet som fÄr din utrustning att ge sitt allra bÀsta. Böt ut alla mina gamla kablar mot QED:s och det Àr nÄgot jag absolut inte Ängrar. Tror inte att nÄgon annan Àn HiFi-Klubben som sÀljer QED. Jag har i alla fall handlat mina dÀr. Köpte Àven TARA LABS Prism HDMI.
Jag har varit förbi Hifi-klubben och 2 st 1 m kabel samt 1 st 2 m kostade 4200:- (ovan nĂ€md kabel). Nu skall vi inte fastna i HDMI kablar i en G8:a trĂ„d.. =) Tack för alla tips.. Jag Ă€r numera Ă€gare av en Pioneer 4280XD! Har dock inte fĂ„tt upp den Ă€nnu, dock sĂ„ STĂR jag mig pĂ„ en punkt innan jag ens satt igĂ„ng tv:n.. PĂ„ "klisterlappen" dĂ€r det framgĂ„r vad TV:n har för speciella egenskaper (tex. full-hd osv) sĂ„ stĂ„r det att min tv:e har "ultra black" och nĂ€r man kollar pĂ„ Pioneers hemsida sĂ„ skall den ha "KURO" men det Ă€r kanske samma grej?? Mvh
Postad 28 November 2007 - 21:17
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
MĂ€stare
-
-
3866 inlÀgg
Ok, lutar nog Ät ett köp. En annan frÄga ang. högtalarna som man mÄste köpa till, vilken Àr dom bÀsta de som man sÀtter pÄ sidan eller den som man sÀtter under? JodÄ jag har en hemmabioanlÀggning men ibland kanske man inte dra igÄng den. Vilken av högtalarna rekommenderar ni ?
AlltsÄ, bÄda Àr jÀttebra. Du kan nog vÀlja de som du tycker passar bÀst rent estetiskt. Du fÄr sÀkert lite bredare ljud om du har sidomonterade, sÄ ta det om du har plats och tycker det blir snyggt. SjÀlv har jag undermonterad, tyckte det störde den snygga tv-ramen mindre, dessutom har jag inte plats för sidomonterade eftersom tv:n Àr "inklÀmd" mellan bokhyllorna. Men det blir ordentligt fylligt ljud, inget att skÀmmas för alls, riktigt bra för att vara tv-högtalare. Sambon trodde faktiskt att surroundsystemet var igÄng nÀr jag bara körde tv-högtalarna och knappade med SRS-funktionerna och drog pÄ med volymen. Och dÄ var det undermonterad som sagt. ApropÄ ljud sÄ fÄr man trixa med Àr att fÄ ut tv-ljudet, alltsÄ om du kollar pÄ Rapport Àr det kanske skit samma men sÀg att du kollar pÄ nÄn film pÄ tv sÄ vill du kanske köra ut ljudet i surroundsystemet. Tv:n vÀgrar tydligen skicka ut pÄ digitalutgÄngarna om du matar tv:n med en digital signal in. I mitt fall kan jag inte köra via receiver först eftersom den inte har HDMI. Det fÄr alltsÄ bli analog RCA eller scart ut frÄn tv:n till surroundreceivern. Det fÄr vÀl duga tills plÄnboken ÄterhÀmtat sig sÄ pass att man törs Äka och handla en modernare receiver...
Postad 28 November 2007 - 21:26
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
MĂ€stare
-
-
3866 inlÀgg
QED Qunex HDMI-SR Kabel. HDMI-kabel i lyxkvalitet som fÄr din utrustning att ge sitt allra bÀsta. Böt ut alla mina gamla kablar mot QED:s och det Àr nÄgot jag absolut inte Ängrar. Tror inte att nÄgon annan Àn HiFi-Klubben som sÀljer QED. Jag har i alla fall handlat mina dÀr. Köpte Àven TARA LABS Prism HDMI.
Jag har varit förbi Hifi-klubben och 2 st 1 m kabel samt 1 st 2 m kostade 4200:- (ovan nÀmd kabel). Nu skall vi inte fastna i HDMI kablar i en G8:a trÄd.. =) Tack för alla tips..
Jag Ă€r numera Ă€gare av en Pioneer 4280XD! Har dock inte fĂ„tt upp den Ă€nnu, dock sĂ„ STĂR jag mig pĂ„ en punkt innan jag ens satt igĂ„ng tv:n.. PĂ„ "klisterlappen" dĂ€r det framgĂ„r vad TV:n har för speciella egenskaper (tex. full-hd osv) sĂ„ stĂ„r det att min tv:e har "ultra black" och nĂ€r man kollar pĂ„ Pioneers hemsida sĂ„ skall den ha "KURO" men det Ă€r kanske samma grej?? Mvh
Hehe, det Àr ju dekaltrim som vanligt, alltsÄ bara en massa tjusiga namn som tillverkarna slÀnger sig med i specarna, super-duper-mega-tjosan-hit-och dit... Alla G8-skÀrmar Àr KURO (som inte Àr en teknisk egenskap, det var bara arbetsnamnet nÀr de utvecklade denna generation). Det stÄr vÀl i alla fall kontrast 16000:1 pÄ din klisterlapp och det Àr ju bÀst i klassen (om man inte kliver upp till LX dÄ). SÄ du har nog inte blivit lurad. Hoppas du slÀnger bort klistermÀrket och fÄr igÄng tv:n snart!
Postad 28 November 2007 - 21:28
andreas30
-
andreas30
-
AnvÀndare
-
-
230 inlÀgg
Kollade pÄ Pioneers hemsida nyss och sÄg att dom lagt upp Ànnu en Fullhd-modell, nÀmligen
PDP-LX5080D. Gjorde en jÀmförelse mot en LX508XD men hittade ingen skillnad. NÄgon
som kan ge nÄgot information om denna nya pjÀs.
Postad 28 November 2007 - 21:36
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlÀgg
Det Àr bara Colour Filter 3+ och ifs kalibrering.
Postad 28 November 2007 - 21:36
Unregistered9758ed7b
-
Unregistered9758ed7b
-
Amatör
-
-
95 inlÀgg
[/quote] Jag har varit förbi Hifi-klubben och 2 st 1 m kabel samt 1 st 2 m kostade 4200:- (ovan nĂ€md kabel). Nu skall vi inte fastna i HDMI kablar i en G8:a trĂ„d.. =) Tack för alla tips.. Jag Ă€r numera Ă€gare av en Pioneer 4280XD! Har dock inte fĂ„tt upp den Ă€nnu, dock sĂ„ STĂR jag mig pĂ„ en punkt innan jag ens satt igĂ„ng tv:n.. PĂ„ "klisterlappen" dĂ€r det framgĂ„r vad TV:n har för speciella egenskaper (tex. full-hd osv) sĂ„ stĂ„r det att min tv:e har "ultra black" och nĂ€r man kollar pĂ„ Pioneers hemsida sĂ„ skall den ha "KURO" men det Ă€r kanske samma grej??Mvh [/quote] Hehe, det Ă€r ju dekaltrim som vanligt, alltsĂ„ bara en massa tjusiga namn som tillverkarna slĂ€nger sig med i specarna, super-duper-mega-tjosan-hit-och dit... Alla G8-skĂ€rmar Ă€r KURO (som inte Ă€r en teknisk egenskap, det var bara arbetsnamnet nĂ€r de utvecklade denna generation). Det stĂ„r vĂ€l i alla fall kontrast 16000:1 pĂ„ din klisterlapp och det Ă€r ju bĂ€st i klassen (om man inte kliver upp till LX dĂ„). SĂ„ du har nog inte blivit lurad. Hoppas du slĂ€nger bort klistermĂ€rket och fĂ„r igĂ„ng tv:n snart! [/quote] *Phu* Skönt att höra, blev bara lite nojjig.. =) Jag Ă„terkommer nĂ€r jag testkört imorgon efter kabelinköp och har sĂ€kert nya frĂ„gestĂ€llningar! =) Mvh
Postad 28 November 2007 - 21:45
andreas30
-
andreas30
-
AnvÀndare
-
-
230 inlÀgg
NÄgon som sett nÄtt pris för LX0580D nÄgonstans?
Postad 28 November 2007 - 21:48
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlÀgg
Nej men det brukar vara ca 4 -5000 biligare
Postad 29 November 2007 - 09:56
paakki
-
paakki
-
Wannabe
-
-
20 inlÀgg
Har idag bestÀllt en Pioneer PDP-4280XA frÄn ljudshopen 23900 inkl frakt, hoppas att jag valt rÀtt dÄ den ska anvÀndas till telias dig-tv samt dvd ev blu ray filmer. Har jag gjort rÀtt köp? tack för svar av nÄgon med insyn.
Postad 29 November 2007 - 11:06
Marcus B.
-
Marcus B.
-
ForumrÀv
-
-
829 inlÀgg
JodÄ!
Jag tror att 99% av alla som hÀnger i denna trÄd kommer att svara dig med att du gjort ett mycket bra val.
Pio:n Àr snÀll mot de brister som eventuellt de tv-signaler ibland innehÄller.
Inser att detta kan bli ett extremt lÄngt inlÀgg..
SÄ jag sÀger kort och gott: JA
Postad 29 November 2007 - 11:53
plasmaplytet
-
plasmaplytet
-
LĂ€rjunge
-
-
341 inlÀgg
paakki<< BÄde jag och nej, 99% av alla som köper en 42 tummare sÀger efter ett par mÄnader fan köpte jag inte en 50 tummare för.
Postad 29 November 2007 - 12:35
pacman
-
pacman
-
Ăber-Guru
-
-
22892 inlÀgg
Cool, dÄ Àr jag i en exklusiv 1% grupp dÄ.
Postad 29 November 2007 - 12:38
Vincentboy
-
Vincentboy
-
AnvÀndare
-
-
112 inlÀgg
Om man endast skall köra satelit tv pÄ teven Àr det ÀndÄ
möjligt att isf kalibrera teven ? (Skall köra bluray och dylikt
pÄ projen istÀllet. ) Kan man kalibrera satelit tv pÄ
nÄt vettigt sÀtt överhuvudtaget ?
Om det inte Àr möjligt kan man vÀll köpa
billigast modell frÄn Kuro serien ?
Med vÀnliga hÀlsningar
Magnus
Redigerat av Vincentboy, 29 November 2007 - 12:44.
Postad 29 November 2007 - 14:02
plasmaplytet
-
plasmaplytet
-
LĂ€rjunge
-
-
341 inlÀgg
Grattis Pacman du tillhör en unik skara!!
Postad 29 November 2007 - 14:43
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlÀgg
Grattis Pacman du tillhör en unik skara!! 
Dock inte helt unik, jag tillhör samma skara! Jag har absolut inget sug efter en större TV Àn 42". Har dÀremot ett sug efter en grym projektor, en grym HD kombospelare och en grym 100"+ projektorduk, men har Ànnu inget hus byggt runt dessa
Postad 29 November 2007 - 15:03
plasmaplytet
-
plasmaplytet
-
LĂ€rjunge
-
-
341 inlÀgg
Ok grattis till dig ocksÄ dÄ Wolfy!
Redigerat av plasmaplytet, 29 November 2007 - 15:05.
Postad 29 November 2007 - 16:49
pacman
-
pacman
-
Ăber-Guru
-
-
22892 inlÀgg
Grattis Pacman du tillhör en unik skara!!  Dock inte helt unik, jag tillhör samma skara!
Jag har absolut inget sug efter en större TV Àn 42". Har dÀremot ett sug efter en grym projektor, en grym HD kombospelare och en grym 100"+ projektorduk, men har Ànnu inget hus byggt runt dessa 
Haha, precis, frimÀrksbild som frimÀrksbild... Va rÀtt kul pÄ projmÀssan i sthlm nu senast: "NÀemen vad Àr det dÀr, vilken schysst PQ det var pÄ frukost tv-apparaterna dÀr". "Aha, det var en Pio 508XD och en LX508D, har de krympt?". NÀe, inredning och PQ fÄr styra tv-valet, i de avseendena Àr jag 100% (nÄja, 97-98 iaf, vilket Àr högt i min vÀrld) nöjd med 428:an.
Postad 30 November 2007 - 07:51
plasmaplytet
-
plasmaplytet
-
LĂ€rjunge
-
-
341 inlÀgg
Pacman<< FrimÀrksbild!!  Ja bredvid en Sim2 C3X 1080p ser ju en Pioneer skÀrm löjlig ut.
Postad 30 November 2007 - 15:49
ssa
-
ssa
-
Wannabe
-
-
15 inlÀgg
Tja,
Jag har en 427XD som har vertikala och horisontella smutsrÀnder. Har försökt nyttja PDP+ garantin men Pioneer har svarat mig (som alla andra) att det Àr ett fel som de inte ÄtgÀrdar. Skriver inte mer om det, men man Àr minst sagt besviken pÄ deras upptrÀdande och service...
Har nu kontaktat min handlare och begÀrt att fÄ hÀva köpet.
I gÄr tog de in skÀrmen till sitt eget servicecenter och jag vÀntar nu pÄ besked.
Som ett alternativ till att hÀva köpet har jag sagt att ev kan tÀnka mig att byta den mot en 428XD. Men efter ha lÀst igenom den hÀr trÄden blir man ju lite osÀker om det verkligen Àr Pioneer man ska ha...
NÄgra frÄgor...
1. Finns problemet med smutsig/randig bild kvar pÄ 8G-skÀrmarna ?
Om man tex tittar pÄ fotboll/hockey, syns vertikala smutsrÀnder vid panoreringar ? Jag tittar mycket pÄ fotboll och pÄ 427an Àr bilden bedrövlig och man sitter bara och blir förbannad... SÄ, Àr det nÄgon som tittat pÄ fotboll pÄ en 428a och har lust att dela med sig sina erfarenheter ?
2. Kan man leva med surrandet/oljudet som mÄnga verkar ha ? Finns det nÄgon hÀr som fÄtt en tyst skÀrm eller surrar alla ? Min 427XD har inget problem med surr sÄ jag vet inte riktigt hur störande det skulle vara om man nu fÄr en skÀrm som lÄter illa...
Postad 30 November 2007 - 16:43
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlÀgg
Tja, Jag har en 427XD som har vertikala och horisontella smutsrÀnder. Har försökt nyttja PDP+ garantin men Pioneer har svarat mig (som alla andra) att det Àr ett fel som de inte ÄtgÀrdar. Skriver inte mer om det, men man Àr minst sagt besviken pÄ deras upptrÀdande och service...
Det Àr pga att det faktiskt inte Àr ett fel utan det Àr sÄ Pioneer konstruerat G7. VÀldigt lite som Pioneer Sverige kan göra Ät den saken. Enda sÀttet skulle vara en class action suit i USA eller nÄgot liknande. Mycket trÄkigt dÄ detta problem borde kunnat upptÀckas under R&D (Reseach and Development) för G7 och ÄtgÀrdats innan den gick till tillverkning. Mycket svÄrt att ÄtgÀrda nÀr fabrikerna redan Àr igÄng. ... 1. Finns problemet med smutsig/randig bild kvar pÄ 8G-skÀrmarna ? Om man tex tittar pÄ fotboll/hockey, syns vertikala smutsrÀnder vid panoreringar ? Jag tittar mycket pÄ fotboll och pÄ 427an Àr bilden bedrövlig och man sitter bara och blir förbannad... SÄ, Àr det nÄgon som tittat pÄ fotboll pÄ en 428a och har lust att dela med sig sina erfarenheter ?
Nej, ingen "dirty screen" pÄ Pioneer G8. Det första jag gjorde nÀr jag sjÀlv gjorde ett byte var att njuta av panorerande bilder med homogen och ljus bakgrund  2. Kan man leva med surrandet/oljudet som mÄnga verkar ha ? Finns det nÄgon hÀr som fÄtt en tyst skÀrm eller surrar alla ? Min 427XD har inget problem med surr sÄ jag vet inte riktigt hur störande det skulle vara om man nu fÄr en skÀrm som lÄter illa...
Har som sagt sjÀlv haft bÄde en 4270, 427 och dessutom lyssnat till 3 andra G7. Samtliga har haft buzzing! Jag har svÄrt att tro att du ska störas mer av buzzing frÄn en G8 Àn en G7, men det Àr tyvÀrr inget som gÄr att garantera. Jag upplever dock min G8 som mindre störande i det avseendet och det Àr inget som stör mig 99% av tiden som jag tittar pÄ TVn Àven om jag sÄklart helst haft total tystnad.
Postad 30 November 2007 - 19:53
ssa
-
ssa
-
Wannabe
-
-
15 inlÀgg
Tja, Jag har en 427XD som har vertikala och horisontella smutsrÀnder. Har försökt nyttja PDP+ garantin men Pioneer har svarat mig (som alla andra) att det Àr ett fel som de inte ÄtgÀrdar. Skriver inte mer om det, men man Àr minst sagt besviken pÄ deras upptrÀdande och service... Det Àr pga att det faktiskt inte Àr ett fel utan det Àr sÄ Pioneer konstruerat G7. VÀldigt lite som Pioneer Sverige kan göra Ät den saken. Enda sÀttet skulle vara en class action suit i USA eller nÄgot liknande. Mycket trÄkigt dÄ detta problem borde kunnat upptÀckas under R&D (Reseach and Development) för G7 och ÄtgÀrdats innan den gick till tillverkning. Mycket svÄrt att ÄtgÀrda nÀr fabrikerna redan Àr igÄng.
... 1. Finns problemet med smutsig/randig bild kvar pÄ 8G-skÀrmarna ? Om man tex tittar pÄ fotboll/hockey, syns vertikala smutsrÀnder vid panoreringar ? Jag tittar mycket pÄ fotboll och pÄ 427an Àr bilden bedrövlig och man sitter bara och blir förbannad... SÄ, Àr det nÄgon som tittat pÄ fotboll pÄ en 428a och har lust att dela med sig sina erfarenheter ? Nej, ingen "dirty screen" pÄ Pioneer G8. Det första jag gjorde nÀr jag sjÀlv gjorde ett byte var att njuta av panorerande bilder med homogen och ljus bakgrund 
2. Kan man leva med surrandet/oljudet som mÄnga verkar ha ? Finns det nÄgon hÀr som fÄtt en tyst skÀrm eller surrar alla ? Min 427XD har inget problem med surr sÄ jag vet inte riktigt hur störande det skulle vara om man nu fÄr en skÀrm som lÄter illa... Har som sagt sjÀlv haft bÄde en 4270, 427 och dessutom lyssnat till 3 andra G7. Samtliga har haft buzzing! Jag har svÄrt att tro att du ska störas mer av buzzing frÄn en G8 Àn en G7, men det Àr tyvÀrr inget som gÄr att garantera. Jag upplever dock min G8 som mindre störande i det avseendet och det Àr inget som stör mig 99% av tiden som jag tittar pÄ TVn Àven om jag sÄklart helst haft total tystnad.
Tack Wolfy ! LĂ„ter bra att de fixat problemet med smutsrĂ€nder i de nya skĂ€rmarna ! Det fĂ„r bli en sĂ„n om jag fĂ„r möjlighet att byta upp mig. Men om G7 nu Ă€r âkonstrueradâ sĂ„ att den ger smutsrĂ€nder sĂ„ tycker jag det borde nĂ€mnas i specarna... Eller som nĂ„gon annan skrev â âhittade inte nĂ„got om detta nĂ€r jag lĂ€ste den glansiga broschyren frĂ„n Pioneer...â Visst, det finns sĂ€kert en massa förklaringar till varför denna plasma överhuvudtaget slĂ€pptes i detta skick, men det som Ă€r synd Ă€r att Pioneer inte kan stĂ„ för att de gjort en plasma som har vissa problem. NĂ€r bristerna vĂ€l upptĂ€cktes borde de gĂ„tt ut och informerat presumtiva köpare om dessa. I mĂ„ngas öron lĂ„ter förmodligen detta som helt orimligt, men jag anser att Pioneer borde vara MYCKET mer rĂ€dd om sin image att vara ett high-end mĂ€rke... Det gĂ„r liksom inte riktigt ihop att vara high-end samtidigt som man sĂ€ger till kunder att de fĂ„r acceptera oljud eller en dĂ„lig bild... Ytterligare en sak som Ă€r lite mĂ€rklig Ă€r att de sa till mig att vissa skĂ€rmar har mer smutsrĂ€nder och/eller surr Ă€n andra. Borde inte de med mer smutsrĂ€nder/surr anses som felaktiga dĂ„ ? Ska det verkligen vara ett lotteri nĂ€r man köper en sĂ„ dyr skĂ€rm ? Har man tur sĂ„ fĂ„r man en bra, annars fĂ„r man leva med det...
Postad 30 November 2007 - 22:53
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlÀgg
Tack Wolfy ! LÄter bra att de fixat problemet med smutsrÀnder i de nya skÀrmarna ! Det fÄr bli en sÄn om jag fÄr möjlighet att byta upp mig.
Men om G7 nu Ă€r âkonstrueradâ sĂ„ att den ger smutsrĂ€nder sĂ„ tycker jag det borde nĂ€mnas i specarna... Eller som nĂ„gon annan skrev â âhittade inte nĂ„got om detta nĂ€r jag lĂ€ste den glansiga broschyren frĂ„n Pioneer...â
Nja, det Àr inte sÄ att de medvetet Àr konstruerade för att uppvisa dessa rÀnder utan den enda förklaring jag lÀst och hört om frÄn Pioneer (om man nu fÄr tro att de inte blÄljuger sina kunder rakt i ansiktet) Àr att fÀrgfiltret till G7 Àr detsamma som det som var i G6. PÄ grund av att G7 Àr ljusstarkare sÄ gör det att dessa rÀnder blir synliga. Du ska nog inte ta inte mitt ord för absolut sanning angÄende G8 heller. GÄ ut och kolla i butik samt om du gör ett byte, kontrollera panelen vÀldigt nogrannt. Vid minsta tillstymmelse av "dirty screen", krÀv ett byte ellet hÀv köpet helt och sök dig till nÄgot annat mÀrke. Visst, det finns sÀkert en massa förklaringar till varför denna plasma överhuvudtaget slÀpptes i detta skick, men det som Àr synd Àr att Pioneer inte kan stÄ för att de gjort en plasma som har vissa problem. NÀr bristerna vÀl upptÀcktes borde de gÄtt ut och informerat presumtiva köpare om dessa. I mÄngas öron lÄter förmodligen detta som helt orimligt, men jag anser att Pioneer borde vara MYCKET mer rÀdd om sin image att vara ett high-end mÀrke... Det gÄr liksom inte riktigt ihop att vara high-end samtidigt som man sÀger till kunder att de fÄr acceptera oljud eller en dÄlig bild...
Ytterligare en sak som Àr lite mÀrklig Àr att de sa till mig att vissa skÀrmar har mer smutsrÀnder och/eller surr Àn andra. Borde inte de med mer smutsrÀnder/surr anses som felaktiga dÄ ? Ska det verkligen vara ett lotteri nÀr man köper en sÄ dyr skÀrm ? Har man tur sÄ fÄr man en bra, annars fÄr man leva med det...
Ja, ska jag vara helt Àrlig sÄ börjar jag bli mer och mer irriterad pÄ Pioneer pga dessa missar i kvalitétskontroll och utveckligsarbete samt deras dÄliga mottagande av kunder med problem. Att t ex göra en funktionskontroll utan att Äterkoppla till kunden utan istÀllet bara skicka tillbaka TVn Àr riktigt uselt och det Àr bara ett exmpel. Jag tycker förvisso fortfarande att Pioneer plasma Àr marknades för nÀrvarande bÀsta platt TV och man ska vara pÄ det klara med att problem man lÀser om i forum inte nödvÀndigtvis reflekterar verkligheten, men det sker alldeles för mÄnga misstag för att mitt förtroende inte ska vara naggat i kanten.
Postad 30 November 2007 - 23:15
Mr Muskel
-
Mr Muskel
-
Beroende
-
-
1342 inlÀgg
Ja jag sjÀlv har försökt stÄ ut med dirty screen skÀrmen pÄ min 427XD men det Àr tyvÀrr tillfÀllen som man fÄr magont över hur mycket pengar man lagt ut för en bild som ser ut som skit nÀr bilden panoreras.
NÀsta gÄng det Àr aktuellt med en ny TV kommer jag förmodligen byta till en helt annan tillverkare.
Postad 01 December 2007 - 16:32
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlÀgg
HÀr Kuro Àr inte bara Ärets bÀsta tv utan den Àr Ärets bÀsta produkt ocksÄ http://www.trustedre...Awards-2007/p12
Postad 02 December 2007 - 07:57
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlÀgg
HĂ€r kommer Pioneer PDP-LX508D Review: http://www.hdtvtest....neer-PDP-LX508D
Postad 02 December 2007 - 18:29
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
MĂ€stare
-
-
3866 inlÀgg
Visst var det nÄn mer Àn jag som har en Pio G8 som surrar en massa nÀr bilden Àr SVART? Min surrar mer dÄ (eller iaf med högre frekvens sÄ det mÀrks mer). Det kan ju inte vara bara det gamla vanliga obligatoriska plasma-surret, det mÄste ju vara nÄt vanligt elsurr i bakgrunden ocksÄ eftersom det lÄter hela tiden. Jag har ringt supporten igen och klagat och bett nÄn Pio-kunnig komma och bedöma mitt ex. Förra servicekillen som var hÀr jÀmförde med G7 men jag skulle helst vilja att för 38000 ska min tv prestera lika bra som G8, eller sÄ fÄr de ge mig 15000 i rabatt. TyvÀrr verkar det sitta prao-elever i supporten.
Postad 02 December 2007 - 20:50
Unregistered2e076a71
-
Unregistered2e076a71
-
Wannabe
-
-
37 inlÀgg
Min surrar ogsÄ like mye nÄr bildet er svart.
Er det noen som ser eller hĂžrer noen skillnad mellom Energy save mode off, 1 eller 2? Jeg kan ikke.
Postad 02 December 2007 - 23:20
Unregistered33651
-
Unregistered33651
-
AnvÀndare
-
-
182 inlÀgg
Svart bild surrar och tjurter som *** pÄ min G8 ocksÄ. Surrar mkt i andra lÀgen med dock. Scart frÄn digitalbox tex surrar nog minst. Hdmi surrar vÀl vÀrst, surrar mkt i alla lÀgen, överröstar lÀtt ljudet frÄn filmer osv.
Surret minskar markant om man anvÀnder energisparlÀge dock, men vill man ju inte gÀrna göra, men det hörs ÀndÄ.
Redigerat av Unregistered33651, 02 December 2007 - 23:21.
Postad 03 December 2007 - 00:37
Unregistered49258b8a
-
Unregistered49258b8a
-
Amatör
-
-
94 inlÀgg
Tja, Jag har en 427XD som har vertikala och horisontella smutsrÀnder. Har försökt nyttja PDP+ garantin men Pioneer har svarat mig (som alla andra) att det Àr ett fel som de inte ÄtgÀrdar. Skriver inte mer om det, men man Àr minst sagt besviken pÄ deras upptrÀdande och service... Det Àr pga att det faktiskt inte Àr ett fel utan det Àr sÄ Pioneer konstruerat G7. VÀldigt lite som Pioneer Sverige kan göra Ät den saken. Enda sÀttet skulle vara en class action suit i USA eller nÄgot liknande. Mycket trÄkigt dÄ detta problem borde kunnat upptÀckas under R&D (Reseach and Development) för G7 och ÄtgÀrdats innan den gick till tillverkning. Mycket svÄrt att ÄtgÀrda nÀr fabrikerna redan Àr igÄng.
... 1. Finns problemet med smutsig/randig bild kvar pÄ 8G-skÀrmarna ? Om man tex tittar pÄ fotboll/hockey, syns vertikala smutsrÀnder vid panoreringar ? Jag tittar mycket pÄ fotboll och pÄ 427an Àr bilden bedrövlig och man sitter bara och blir förbannad... SÄ, Àr det nÄgon som tittat pÄ fotboll pÄ en 428a och har lust att dela med sig sina erfarenheter ? Nej, ingen "dirty screen" pÄ Pioneer G8. Det första jag gjorde nÀr jag sjÀlv gjorde ett byte var att njuta av panorerande bilder med homogen och ljus bakgrund 
2. Kan man leva med surrandet/oljudet som mÄnga verkar ha ? Finns det nÄgon hÀr som fÄtt en tyst skÀrm eller surrar alla ? Min 427XD har inget problem med surr sÄ jag vet inte riktigt hur störande det skulle vara om man nu fÄr en skÀrm som lÄter illa... Har som sagt sjÀlv haft bÄde en 4270, 427 och dessutom lyssnat till 3 andra G7. Samtliga har haft buzzing! Jag har svÄrt att tro att du ska störas mer av buzzing frÄn en G8 Àn en G7, men det Àr tyvÀrr inget som gÄr att garantera. Jag upplever dock min G8 som mindre störande i det avseendet och det Àr inget som stör mig 99% av tiden som jag tittar pÄ TVn Àven om jag sÄklart helst haft total tystnad.
Tack Wolfy ! LÄter bra att de fixat problemet med smutsrÀnder i de nya skÀrmarna ! Det fÄr bli en sÄn om jag fÄr möjlighet att byta upp mig.
Men om G7 nu Ă€r âkonstrueradâ sĂ„ att den ger smutsrĂ€nder sĂ„ tycker jag det borde nĂ€mnas i specarna... Eller som nĂ„gon annan skrev â âhittade inte nĂ„got om detta nĂ€r jag lĂ€ste den glansiga broschyren frĂ„n Pioneer...â
Visst, det finns sÀkert en massa förklaringar till varför denna plasma överhuvudtaget slÀpptes i detta skick, men det som Àr synd Àr att Pioneer inte kan stÄ för att de gjort en plasma som har vissa problem. NÀr bristerna vÀl upptÀcktes borde de gÄtt ut och informerat presumtiva köpare om dessa. I mÄngas öron lÄter förmodligen detta som helt orimligt, men jag anser att Pioneer borde vara MYCKET mer rÀdd om sin image att vara ett high-end mÀrke... Det gÄr liksom inte riktigt ihop att vara high-end samtidigt som man sÀger till kunder att de fÄr acceptera oljud eller en dÄlig bild...
Ytterligare en sak som Àr lite mÀrklig Àr att de sa till mig att vissa skÀrmar har mer smutsrÀnder och/eller surr Àn andra. Borde inte de med mer smutsrÀnder/surr anses som felaktiga dÄ ? Ska det verkligen vara ett lotteri nÀr man köper en sÄ dyr skÀrm ? Har man tur sÄ fÄr man en bra, annars fÄr man leva med det...
Min LX608 har problem med rÀnder. Det Àr nÄgon form av plastfilm som de inte kan sÀtta fast ordentligt pÄ baksidan av glasrutan sÀger Pioneer support. Det Àr veck och luftbubblor. Man ser det nÀr bilden innehÄller ljusa scener. Jag har ju en massa andra problem (svarta molnet etc) ocksÄ men just angÄende detta sa supportkillen att mÄnga skÀrmar var drabbade och att "det Àr ingen idé att byta... Du kan fÄ ett exemplar som Àr Ànnu vÀrre" (hur han nu kan veta det utan att ha sett min tv vet jag ej). Precis vad man ville höra. Supportkillen
Redigerat av Unregistered49258b8a, 03 December 2007 - 00:38.
Postad 03 December 2007 - 00:53
wiped
-
wiped
-
LĂ€rjunge
-
-
378 inlÀgg
Min surrar ogsÄ like mye nÄr bildet er svart. Er det noen som ser eller hÞrer noen skillnad mellom Energy save mode off, 1 eller 2? Jeg kan ikke.
För mig Àr det olika frekvens pÄ surrandet vid Off och lÀge 1, vid lÀge tvÄ sÄ surrar min inte nÄgonting... Jag störs dock inte allss av nÄgot surrande(dvs det Àr inte sÄ högt) (sitter ca 3 meter ifrÄn), med min förra skÀrm en 435:a sÄ stördes jag en hel del, men denna 508XD tycker jag inte det Àr nÄgot problem med. Men som sagt för er som verkligen har problem testa olika energy save instÀllningarna, kanske Àr vÀrt att iallfal för tex vanlig SD TV tittande att stÀlla ner till 2 eller sÄ.. Dock tycker jag bilden blir mer brusig i lÀge tvÄ Àn ett och off.
Postad 03 December 2007 - 07:26
Unregistered3ff26ed4
-
Unregistered3ff26ed4
-
ForumrÀv
-
-
720 inlÀgg
Jag upptÀckte en intressant sak igÄr, nÀmligen att aktiveringslÀge 1 Àr ljussvagare Àn dom andra tvÄ. Kollade pÄ DVD-film och satt och glÀppte lite mellan dom olika aktiveringslÀgena nÀr jag sÄg det. Det var dÄ en MARKANT skillnad mellan lÀge 1 och dom andra tvÄ. Scenerna mÄste dock vara ljusa för att man ska se skillnaden men vÀl dÀr sÄ gÄr det inte att undvika att se det. Av nÄgon anledning som jag inte riktigt kan sÀtta fingret pÄ sÄ har jag aldrig gillat lÀge 1 utan har alltid kört pÄ 2 el. 3(beroende pÄ kÀlla). Detta kanske var svaret till det dÄ.
Postad 03 December 2007 - 11:51
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlÀgg
Jag upptÀckte en intressant sak igÄr, nÀmligen att aktiveringslÀge 1 Àr ljussvagare Àn dom andra tvÄ. Kollade pÄ DVD-film och satt och glÀppte lite mellan dom olika aktiveringslÀgena nÀr jag sÄg det. Det var dÄ en MARKANT skillnad mellan lÀge 1 och dom andra tvÄ. Scenerna mÄste dock vara ljusa för att man ska se skillnaden men vÀl dÀr sÄ gÄr det inte att undvika att se det. Av nÄgon anledning som jag inte riktigt kan sÀtta fingret pÄ sÄ har jag aldrig gillat lÀge 1 utan har alltid kört pÄ 2 el. 3(beroende pÄ kÀlla). Detta kanske var svaret till det dÄ.
Hmm, jag har tÀnkt att man skulle sÀtta sig ned nÄgon gÄng och försöka komma fram till en slutsats om precis nÀr man ska anvÀnda respektive AktiveringslÀge, för det Àr ocksÄ lÀnkat till vilket PureCinema lÀge man anvÀnder. Det hÀr Àr vad jag kommit fram till sÄ lÄngt: AktiveringslÀge (A): 1 = 75 Hz 2 = 100 Hz 3 = 72 Hz PureCinema (P): Off Standard Advance - PAL DVD (576i): A-1, P-Standard eller A-2, P-Off (A-1 ger en lugnare bild med mindre bildbrus, A-2 ger mindre buzzing)
- PAL SDTV (576i): A-2, P-Off (kompromiss, men vem ids byta lÀgen nÀr man ser TV)
- NTSC DVD (480i): A-3, P-Advance (Äterskapar 24 Hz visar i 72 Hz)
- NTSC SDTV (480i): A-2, P-Standard (visar i 60 Hz? Korrekt cadence detektion?)
- ATSC (US HDTV, 720p, 100/100.1 timing): A-?, P-? eller A-3, P-Advance (för uppskalad signal 1080i)
- HD (720p/1080p@24 Hz, 100/100.1 timing): A-3?, P-? eller A-3, P-Advance (1080i)
- HD (720p/1080p@24 Hz): A-3?, P-?
Jag har ingen uppspelare som visar BluRay, HD-DVD i 1080p@ 24 Hz. Andra fÄr mer Àn gÀrna fylla pÄ med deras erfarenheter om vad som fungerar bÀst och fyll gÀrna i varför
Redigerat av Wolfy, 03 December 2007 - 11:56.
Postad 03 December 2007 - 20:33
Avicii
-
Avicii
-
Beroende
-
-
1168 inlÀgg
Detta har sÀkert varit uppe, men jag kan inte hitta det.
Ska en Blu-ray film visas med svarta kanter upptill och nertill?
Output resolution pÄ Blu-ray spelaren Àr satt till Auto, vilket innebÀr 1080/24p via HDMI till min LX508D.
Postad 03 December 2007 - 21:25
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlÀgg
HĂ€r:
Postad 03 December 2007 - 22:20
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlÀgg
Detta har sÀkert varit uppe, men jag kan inte hitta det. Ska en Blu-ray film visas med svarta kanter upptill och nertill? Output resolution pÄ Blu-ray spelaren Àr satt till Auto, vilket innebÀr 1080/24p via HDMI till min LX508D.
Det spelar ingen roll vilken typ av kĂ€lla du anvĂ€nder eller kĂ€llans upplösning, allt som spelar roll Ă€r pixelförhĂ„llandet hos kĂ€llmaterialet. Din TVs panel har förhĂ„llandet 16:9, eller 1.78:1 (bredd:höjd, dvs panelen Ă€r 1.78 gĂ„nger bredare Ă€n hög). Av de pixelförhĂ„llande som finns hos olika kĂ€llmaterial Ă€r det endast de med 1.78:1 pixelförhĂ„llande som ger full bild. Ăvriga pixelförhĂ„llanden kan ocksĂ„ ge fullbild, men dĂ„ endast genom att förvanska originalbilden genom zoomning. NĂ€r du ser en BluRay film med svarta kanter upptill och nertill Ă€r det antagligen en film med förhĂ„llandet 2.4:1. Du kan lĂ€sa med hĂ€r.
Postad 05 December 2007 - 13:06
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
MĂ€stare
-
-
3866 inlÀgg
Idag fick jag nÀtdelen i tv:n utbytt. TyvÀrr surrar det lika mycket fortfarande. F-n vad surt. Tv:n Àr ju skaplig i övrigt. Men j-vligt irriterande med detta surr. Det jag hakar upp mig pÄ Àr att de jag kollat pÄ i butik var tysta sÄ det Àr ju det jag har vÀntat mig, plus minus nÄgra procent givetvis. Men det ska ju inte vara som natt och dag. TvÄ tekniker har varit hÀr och de menar att mitt surr Àr normalt. Jag frÄgade i och för sig inte om de hade slagit pÄ hörapparaterna. Vad ska man göra nu förutom att sura...
Postad 05 December 2007 - 13:23
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlÀgg
Idag fick jag nÀtdelen i tv:n utbytt. TyvÀrr surrar det lika mycket fortfarande. F-n vad surt. Tv:n Àr ju skaplig i övrigt. Men j-vligt irriterande med detta surr. Det jag hakar upp mig pÄ Àr att de jag kollat pÄ i butik var tysta sÄ det Àr ju det jag har vÀntat mig, plus minus nÄgra procent givetvis. Men det ska ju inte vara som natt och dag. TvÄ tekniker har varit hÀr och de menar att mitt surr Àr normalt. Jag frÄgade i och för sig inte om de hade slagit pÄ hörapparaterna. Vad ska man göra nu förutom att sura...
Det Ă€r mycket svĂ„rt att jĂ€mföra en butik med hemma. Du kan tycka att TVn Ă€r dödstyst i butiken, men om du fick hem exakt samma TV sĂ„ skulle den sannolikt lĂ„ta precis likadant. Mitt rĂ„d skulle vara att sluta att hĂ€nga upp sig pĂ„ det. Ăven den minsta petitess kan bli oöverkomligt irriterande om man inte helt enkelt slĂ€pper det och tar det för vad det Ă€r, det gĂ€ller förhĂ„llanden sĂ„vĂ€l som egenheter hos elektronik. Jag sĂ€ger inte att det behöver vara en petitess dĂ„ jag ju inte kan veta hur det lĂ„ter hos nĂ„gon annan utan jag menar bara rent generellt. Det blir nĂ€stan masshysteri nĂ€r problem rapporteras om pĂ„ forum. Kan man inte leva med det Ă€r det sjĂ€lvklart sĂ„ att man kan vĂ€nda sig till sin handlare och hĂ€va köpet eller göra ett inbyte. Vad som Ă€n stĂ„r i manualen ska man aldrig godta ett problem man inte kan leva med. Det Ă€r upp till butiken att se efter sina kunder.
Redigerat av Wolfy, 05 December 2007 - 13:24.
Postad 05 December 2007 - 19:57
strandsro
-
strandsro
-
Rookie
-
4 inlÀgg
Hej pÄ er alla.
Jag har en 428xd som Àr ca 3mÄn och igÄr började den att stÀnga av sig flera gÄnger. Idag Àr den helt hopplös, den
gÄr bara 3-4 min sen dör den, ibland bara sekunder. vad kan detta vara?, tacksam för ideér.
Postad 05 December 2007 - 23:34
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
MĂ€stare
-
-
3866 inlÀgg
Hej pÄ er alla. Jag har en 428xd som Àr ca 3mÄn och igÄr började den att stÀnga av sig flera gÄnger. Idag Àr den helt hopplös, den gÄr bara 3-4 min sen dör den, ibland bara sekunder. vad kan detta vara?, tacksam för ideér.
Min spontana idé Àr att du rotar fram PDP-kortet och ringer och felanmÀler.
Postad 06 December 2007 - 08:55
pacman
-
pacman
-
Ăber-Guru
-
-
22892 inlÀgg
Röstar för den spontana idéen jag med.
Postad 06 December 2007 - 10:14
Unregisterede893733c
-
Unregisterede893733c
-
Rookie
-
2 inlÀgg
Har nu haft min 508XD i snart ett halvÄr. Bra bild har den men en sak retar mig nÄgot fruktansvÀrt. Jag fÄr inte TV:n att skifta bildformat nÀr jag kör in signalen via komponent-ingÄngen. Enligt bruksanvisningen sÄ ska TV:n sjÀlv skifta om videosignalen innehÄller WSS-signal. Men det gör den inte i komponent-ingÄngen. Hade jag kört en DVD-spelare hÀr sÄ Àr ju problemet minimalt men nu kör jag en digitalbox med konstant kanal-zappande. Det Àr ju bara varannan kanal som kör 16:9 sÄ det blir en del manuellt skiftande pÄ TV:n, fruktansvÀrt frustrerande. Jag körde RGB innan och dÄ fungerade det bra. DÄ gick förvisso format-signalen via pin 8 i scarten. Jag har testat alla ingÄngar pÄ TV:n och konstaterat att scartarna inte tar emot WSS via videosignalen utan bara via pin 8. SidoingÄngarna tar emot WSS-signal. Komponent-ingÄngen körs ju parallellt med scart 2 sÄ jag misstÀnker att det Àr dÀrför som den inte lÀser av WSS-signalen. En klar miss frÄn Pioneer. Jag har mailat en del med dem men de svarar inte. NÀr man mailar dem sÄ fÄr man direkt ett automatgenererat mail som sÀger: "Tack för ditt email. Du kan förvÀnta dig ett svar frÄn vÄr kundsupport nÀstkommande vardag. " Sen hÀnder inte ett smack. Nu har de varit tysta sen i augusti. Mycket dÄlig support. Man hade förvÀntat sig mer frÄn dem speciellt nÀr deras produkter kostar vad de gör.
NÄgon annan som labbat med WSS-signalen via komponent-ingÄngen? Jag har funderingar kring om det gÄr att köra in signalen via pin 8 i scart 2 trots att man kör komponent. Boxen switchar pÄ pin 8, det har jag mÀtt.
/Jocke
Postad 06 December 2007 - 13:25
Amatör
-
-
71 inlÀgg
Jag har nu haft min 5080XD i en vecka och jag kan för mitt liv inte ens höra nÄgon tillstymmelse till surr ens om jag Àr nÀra. Om jag sticker in huvudet bakom tvŽn och lÀgger örat emot apparaten hör jag nÄgon typ av svagt elektroniksurr. Jag bad Àven min flickvÀn lyssna och hon hörde ingenting heller. Det lÄter sÄ lite att jag inte ens anser att min tv kan ha det obligatoriska "plasma-surret". Jag utgÄr frÄn att olika personer hör olika högt pÄ olika frekvenser. En ung person brukar höra upp till 20 khz ungefÀr har jag för mig. Denna maxfrekvens avtar stadigt med Ären. T.ex hör inte mina förÀldrar syrsor i trÀdgÄrden som lÄter sjukt högt. Syrsor ligger pÄ en frekvens i absoluta översta skiktet och det spelar ingen roll hur högt det lÄter om man inte hör den frekvensen. Min tanke med detta Àr att det ökÀnda surret frÄn apparaterna kanske lÄter vÀldigt olika beroende pÄ vem som lyssnar. En tekniker hör det kanske inte, medan en annan person gör det. DÄ upplevelsen av ljudet Àr subjektiv kan inte nÄgon komma och sÀga att det Àr "normalt" eller inte. LÄter det mycket för konsumenten lÄter det för mycket helt enkelt. Detta bygger ju dock pÄ att surret Àr av en ovan nÀmnd frekvenstyp. Jag tackar min "dÄliga" hörsel ifall sÄ Àr fallet. btw jag Àr 28 Är och hör fortfarande syrsor pÄ sommaren
Redigerat av Post, 06 December 2007 - 13:30.
Postad 06 December 2007 - 13:29
Amatör
-
-
71 inlÀgg
En annan sak som kan vara intressant i sammanhanget. Jag har inga högtalare till tvÂŽn. Ăr det vanligare med surr pĂ„ tvapparater med högtalare? Har ni lokaliserat ljudet till nĂ„gon viss del av tvÂŽn?
Postad 06 December 2007 - 14:43
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
MĂ€stare
-
-
3866 inlÀgg
Jag har nu haft min 5080XD i en vecka och jag kan för mitt liv inte ens höra nÄgon tillstymmelse till surr ens om jag Àr nÀra. Om jag sticker in huvudet bakom tvŽn och lÀgger örat emot apparaten hör jag nÄgon typ av svagt elektroniksurr. Jag bad Àven min flickvÀn lyssna och hon hörde ingenting heller. Det lÄter sÄ lite att jag inte ens anser att min tv kan ha det obligatoriska "plasma-surret".
Jag utgÄr frÄn att olika personer hör olika högt pÄ olika frekvenser. En ung person brukar höra upp till 20 khz ungefÀr har jag för mig. Denna maxfrekvens avtar stadigt med Ären. T.ex hör inte mina förÀldrar syrsor i trÀdgÄrden som lÄter sjukt högt. Syrsor ligger pÄ en frekvens i absoluta översta skiktet och det spelar ingen roll hur högt det lÄter om man inte hör den frekvensen. Min tanke med detta Àr att det ökÀnda surret frÄn apparaterna kanske lÄter vÀldigt olika beroende pÄ vem som lyssnar. En tekniker hör det kanske inte, medan en annan person gör det. DÄ upplevelsen av ljudet Àr subjektiv kan inte nÄgon komma och sÀga att det Àr "normalt" eller inte. LÄter det mycket för konsumenten lÄter det för mycket helt enkelt. Detta bygger ju dock pÄ att surret Àr av en ovan nÀmnd frekvenstyp.
Jag tackar min "dÄliga" hörsel ifall sÄ Àr fallet.
btw jag Àr 28 Är och hör fortfarande syrsor pÄ sommaren 
Visst det lÄter klokt det du sÀger att vi alla hör olika men jag har ju sjÀlv lyssnat pÄ tysta Pio:s i butik. Och det var inte stormarknad utan det var ett biorum utan högtalare, bara skÀrmar. Jag frÄgade sÀljaren specifikt om de nya modellerna surrar som plasmor brukar men dÄ tog han med mig fram till chassit och sÄ la vi örat mot det och dÄ hörde vi ett svaaaagt surrande, det var vÀl i nivÄ med det du beskriver om din tv. Om det var jag som hade haft superhörsel sÄ hade vÀl den tv:n ocksÄ surrat i mina öron men det gjorde den inte, alltsÄ lÄter olika ex olika mycket.
Postad 06 December 2007 - 18:05
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlÀgg
Visst det lÄter klokt det du sÀger att vi alla hör olika men jag har ju sjÀlv lyssnat pÄ tysta Pio:s i butik. Och det var inte stormarknad utan det var ett biorum utan högtalare, bara skÀrmar. Jag frÄgade sÀljaren specifikt om de nya modellerna surrar som plasmor brukar men dÄ tog han med mig fram till chassit och sÄ la vi örat mot det och dÄ hörde vi ett svaaaagt surrande, det var vÀl i nivÄ med det du beskriver om din tv. Om det var jag som hade haft superhörsel sÄ hade vÀl den tv:n ocksÄ surrat i mina öron men det gjorde den inte, alltsÄ lÄter olika ex olika mycket.
Köpte du din G8 i den butiken? I sĂ„ fall, varför inte ta din TV till butiken och koppla upp den dĂ€r bredvid de tysta och kolla om det Ă€r skillnad. Ăr det det mĂ„ste du ju kunna fĂ„ den utbytt mot en annan och dessutom fĂ„ det verifierat att det Ă€r skillnad mellan olika apparater. Om du gör det, kom ihĂ„g att lĂ„ta den vara igĂ„ng sĂ„ den hinner bli varm. Visst Ă€r det ett jĂ€kla krĂ„ngel att behöva göra nĂ„got sĂ„dant, men dĂ„ skulle du i alla fall fĂ„ veta.
Postad 07 December 2007 - 06:34
Amatör
-
-
71 inlÀgg
Jag har nu haft min 5080XD i en vecka och jag kan för mitt liv inte ens höra nÄgon tillstymmelse till surr ens om jag Àr nÀra. Om jag sticker in huvudet bakom tvŽn och lÀgger örat emot apparaten hör jag nÄgon typ av svagt elektroniksurr. Jag bad Àven min flickvÀn lyssna och hon hörde ingenting heller. Det lÄter sÄ lite att jag inte ens anser att min tv kan ha det obligatoriska "plasma-surret".
Jag utgÄr frÄn att olika personer hör olika högt pÄ olika frekvenser. En ung person brukar höra upp till 20 khz ungefÀr har jag för mig. Denna maxfrekvens avtar stadigt med Ären. T.ex hör inte mina förÀldrar syrsor i trÀdgÄrden som lÄter sjukt högt. Syrsor ligger pÄ en frekvens i absoluta översta skiktet och det spelar ingen roll hur högt det lÄter om man inte hör den frekvensen. Min tanke med detta Àr att det ökÀnda surret frÄn apparaterna kanske lÄter vÀldigt olika beroende pÄ vem som lyssnar. En tekniker hör det kanske inte, medan en annan person gör det. DÄ upplevelsen av ljudet Àr subjektiv kan inte nÄgon komma och sÀga att det Àr "normalt" eller inte. LÄter det mycket för konsumenten lÄter det för mycket helt enkelt. Detta bygger ju dock pÄ att surret Àr av en ovan nÀmnd frekvenstyp.
Jag tackar min "dÄliga" hörsel ifall sÄ Àr fallet.
btw jag Àr 28 Är och hör fortfarande syrsor pÄ sommaren 
Det bĂ„dar ju iofs gott för dem med surrande pios att det inte Ă€r extrema frekvenser. LĂ„ter det olika mycket finns det ju bĂ€ttre möjligheter att göra en objektiv bedömning av att de surrande exemplaren Ă€r "defekta" pĂ„ nĂ„got sĂ€tt. Ăr det nĂ„gon av er som har ringt och kollat hos ARN om det finns nĂ„got prejudikat för denna typ av fall?
Postad 07 December 2007 - 13:31
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1703 inlÀgg
fasen vilken sanslös svÀrta nya 8Gn har!
kollade just pÄ den idag och det Àr inget snack vilken man ska köpa om man ska köpa nÄn ny TV.
ingen av dom andra plasma/lcd skÀrmarna som hÀngde brevid kom i nÀrheten av svÀrtan hos Pioneer skÀrmen.
enormt bra djup i bilden med en sÄn bra svÀrta
Àven rörelserna i bilden var i en klass för sig,otroligt mjuka.
sanslös fin skÀrm!
mÄste ha!
Redigerat av Unregistered1008, 07 December 2007 - 13:31.
Postad 07 December 2007 - 13:48
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlÀgg
De flesta hÀr i landet förstÄr inte vad svÀrta Àr för nÄgot
Postad 07 December 2007 - 14:03
JuniorSthlm
-
JuniorSthlm
-
Amatör
-
-
83 inlÀgg
Ăr sugen pĂ„ en 5080XD.
Finns det nÄgra indikationer pÄ prissÀnkningar efter nyÄr?
Generation 9 lÀr vÀl inte dyka förrÀn efter sommaren?
Postad 07 December 2007 - 16:13
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
MĂ€stare
-
-
3866 inlÀgg
Visst det lĂ„ter klokt det du sĂ€ger att vi alla hör olika men jag har ju sjĂ€lv lyssnat pĂ„ tysta Pio:s i butik. Och det var inte stormarknad utan det var ett biorum utan högtalare, bara skĂ€rmar. Jag frĂ„gade sĂ€ljaren specifikt om de nya modellerna surrar som plasmor brukar men dĂ„ tog han med mig fram till chassit och sĂ„ la vi örat mot det och dĂ„ hörde vi ett svaaaagt surrande, det var vĂ€l i nivĂ„ med det du beskriver om din tv. Om det var jag som hade haft superhörsel sĂ„ hade vĂ€l den tv:n ocksĂ„ surrat i mina öron men det gjorde den inte, alltsĂ„ lĂ„ter olika ex olika mycket. Köpte du din G8 i den butiken? I sĂ„ fall, varför inte ta din TV till butiken och koppla upp den dĂ€r bredvid de tysta och kolla om det Ă€r skillnad. Ăr det det mĂ„ste du ju kunna fĂ„ den utbytt mot en annan och dessutom fĂ„ det verifierat att det Ă€r skillnad mellan olika apparater. Om du gör det, kom ihĂ„g att lĂ„ta den vara igĂ„ng sĂ„ den hinner bli varm. Visst Ă€r det ett jĂ€kla krĂ„ngel att behöva göra nĂ„got sĂ„dant, men dĂ„ skulle du i alla fall fĂ„ veta.
Ja, jag köpte tv:n i den butiken eller rÀttare sagt genom den butiken, tv:n kom direkt frÄn Pioneer. Det Àr dÀrför jag tycker jag har rÀtt att förvÀnta mig ett ex som presterar lika som den jag blev demonstrerad i butiken. Jag har ingen möjlighet att frakta dit tv:n men i dag ringde Pioneer och sa att de kommer och hÀmtar tv:n för de vill undersöka den i sin verkstad. Servicechefen skulle personligen komma till verkstan och titta pÄ den för han tyckte det lÀt sÄ hÀpnadsvÀckande att det skulle vara ett högt surr. Ta inte illa upp nu grabbar och tjejer men alla ni som Àr lite missnöjda med era dyra apparater, varför i helv.... reklamerar ni inte? Ni har betalat för premium, dÄ ska ni krÀva premium ocksÄ. Heder Ät min butik, de jobbar för att jag ska bli nöjd. Men bÄde butiken och Pioneer sÀger att min tv Àr den första det verkar vara nÄgot fel pÄ, de har typ aldrig hört talas om nÄt problem med G8... Mörkar dom eller? Men som sagt stÄ pÄ er, ni mÄste mÄste mÄste reklamera om ni inte Àr nöjda, annars fÄr ju tillverkaren inga incitament att bÀttra sig.
1 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Svara pÄ citerade inlÀgg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas hÀr?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna sjĂ€lva tagit. För att bilder ska listas krĂ€vs att albumet Ă€r synligt samt att det inte Ă€r av typen "Historik", "Ănskelista", "Ăvriga byggbilder" eller "Ăvrigt".
|