Postad 10 February 2012 - 10:01
Postad 10 February 2012 - 10:17
Postad 10 February 2012 - 12:21
Ja det går bra att varva fullbild med inte fullbild. Givetvis, om det inte hade gått så hade plasma-tv varit obrukbart.Tack för svar, såg att det pratades en del om filmer utan fullbild men tyckte inte att det gick att utläsa om man absolut ska undvika dessa under första perioden eller om det går bra att varva fullbild och inte fullbild.
Låt bli att överdriva inställningar och misshandla inte medvetet skärmen så ska det nog gå bra. Svårare än så är det inte.
Postad 10 February 2012 - 14:04
Tänkte bara höra om det finns någon här som vet om man kan kolla hur många timmar TV:n vart påslagen i?
Det är en VT30.
Postad 10 February 2012 - 19:00
Postad 10 February 2012 - 19:03
När du gör installationen så ska du välja kabel, ej egen antenn eller vad det brukar stå för det marksända.
/Fredrik
Postad 10 February 2012 - 19:06
Inställd från fabrik eller vad?
När du gör installationen så ska du välja kabel, ej egen antenn eller vad det brukar stå för det marksända.
/Fredrik
Men tydligen söker den bara på DVB-T nu. Man måste ju kunna ändra till DVB-C någonstans.
I inställningarna står det kabelansluten och Comhems programkort finns i systemet också. Dock så söker den bara kanalerna på DVB-T.
Redigerat av Unregisteredbf63d3ba, 10 February 2012 - 19:16.
Postad 10 February 2012 - 19:51
Postad 11 February 2012 - 08:39
har inte fått min nya st32y än hoppas jag får den under dagen. jag störs ej av fläktljud om det inte är alltför högt, har 5 st fläktar på min gamla panasonic pz-85 hör dom knappt och då är den 4 år gammal.
Hur gick det
Är väll sista dagarna för det priset och har bara hittat en svensk hemma-recension på apparaten
http://www.netonnet....me/162115.3115/
Själv sitter jag 2,8 meter från TV-rutan så fläktljud högre än min medeltysta dator kan bli rätt störande om jag sitter och surfar utan ljudbild.
Redigerat av ruva, 11 February 2012 - 08:46.
Postad 11 February 2012 - 09:56
Postad 11 February 2012 - 11:27
http://www.expertrev...ra-tx-p50st30/2
Med mycket få negativa punkter ser ST30 ut att vara en perfekta plasma-TV, men det finns en viktig punkt att ta hänsyn till. Panasonics egen GT30 innehåller en Free-sat HD-tuner, DLNA multimedia streaming, THX-certifierad video och kan spela in på en USB-enhet. Det gör GT30 till ett bättre köpa för de flesta.
Förutom THX är 2500 kr för det andra lull lullet inget som berör mig. Alltså för att THX vet jag inget om och kanske inte har någon nytta av det heller. Men så var det fläktljud och buzz på Pannor i allmänhet.
Redigerat av ruva, 11 February 2012 - 11:28.
Postad 11 February 2012 - 12:29
Postad 11 February 2012 - 12:40
servicemenyn vt30Hej!
Tänkte bara höra om det finns någon här som vet om man kan kolla hur många timmar TV:n vart påslagen i?
Det är en VT30.
Postad 11 February 2012 - 17:44
Postad 11 February 2012 - 18:01
Ni med st30 lider ni av buzzing? Är intresserad av denna nu när jag lämnat tillbaka 2 buzzande gt30. Är väl tjockare panel i st30 så har förhoppningar av att den är tystare.
Tja min G30Y buzzar lite grann också. Hörs när jag sitter i soffan tre meter bort men det är inte så allvarligt att jag skulle lämna tillbaka den. Den är bara två dagar gammal så det kanske blir bättre med tiden.
Nu använder jag tevens ljud, men jag undrar om ett extern surround system skulle hjälpa till att dränka buzzet i ljudbilden?
Postad 11 February 2012 - 18:17
Har du ljud på och hör det från 3 meter så är det något som är fel.
Postad 11 February 2012 - 18:34
Du hör det 3 meter bort när du slår av ljudet eller?
Har du ljud på och hör det från 3 meter så är det något som är fel.
Det beror ju på hur hög volym man har och om man ser på en filmscen utan bakgrundsmusik. Jag brukar tycka det är skönare med en låg volym men jag får väl börja tänka om när det gäller det. Nu när jag ser på Sverige - Ryssland och volymen är 23 så hör jag ingen buzzing.
Redigerat av Unregisteredbf63d3ba, 11 February 2012 - 18:34.
Postad 11 February 2012 - 19:07
Nu är jag så sugen på en Panasonic plasma. Har kommit underfund med att jag vill 50 tum och behöver inte ha 3D. Vilken är Panasonics mest prisvärda plasma 2011?
Köpte precis en G30Y. Är sjukt nöjd än så länge! Kan tipsa om netonnet. Säljer 50 tummaren för 7990. Vilket är ett bra pris enligt mig. http://www.netonnet....0y/153718.3115/
Postad 11 February 2012 - 19:09
Köpte precis en G30Y. Är sjukt nöjd än så länge! Kan tipsa om netonnet. Säljer 50 tummaren för 7990. Vilket är ett bra pris enligt mig. http://www.netonnet....0y/153718.3115/
Ha! Ja det var den jag köpte också. Har haft den i två dagar. Buzzar din också på låg volym?
Postad 11 February 2012 - 22:17
Postad 11 February 2012 - 22:22
Antar att du läst tebbans fantastiska tips om att sätta ett stort tygstycke på väggen bakom tvn. Ska tydligen minska buzzandet och i och med detta behöver man man inte reklamera sin tv.
/Fredrik
Postad 11 February 2012 - 22:43
det duger säkert åt mig, köra trådlöst går ju med den här också. får köpa en wi-fi adapter för 890 kr då.
TV:n slut på NetOnNet i Borås men de hade en stycken LG 50PZ750W kvar för 11 000. Men var inne på Expert och blev kär i Samsung 8005/7005 LCD 46 tum ställd i normalläge. Fasiken, så vacker bild att man nog skulle stå ut med lite clouding och mindre bildyta men det får framtiden utvisa. Har inte bestämt mig ännu för plasma eller LCD och det kan ta ett tag.
wi-fi adapter? Hade tänkt köra trådat ändå (även om TV:n skulle råka ha WiFi).
Redigerat av ruva, 11 February 2012 - 22:45.
Postad 11 February 2012 - 23:07
Lägg tyget över tvn, klä in hela tvn i tyg så kanske det blir bättre
Antar att du läst tebbans fantastiska tips om att sätta ett stort tygstycke på väggen bakom tvn. Ska tydligen minska buzzandet och i och med detta behöver man man inte reklamera sin tv.
/Fredrik
Ja jag läste hans tips. Vet inte om det hjälper direkt.
När jag kommer till en kanal som är åtkomst nekad och en svart bild sen syns slutar buzzandet. Så buzzingen verkar komma från nätverket? Jag kan ju ha fel.
Postad 12 February 2012 - 05:49
Hursomhelst, prova att tejpa upp ett tyg. Det tar under fem minuter.
Postad 12 February 2012 - 09:47
Tyget måste gå en bit ut på väggen så inte diskanten reflekteras ut i rummet. När du menar "nätverket", Galenskapare, menar du då kanske nätaggregatet i teven?
Hursomhelst, prova att tejpa upp ett tyg. Det tar under fem minuter.
Ja det verkar vara nätaggregatet som surrar. Det hörs i hela vardagsrummet när volymen är över 20. Vet inte om det är acceptabelt?
Postad 12 February 2012 - 15:30
Kan det högfrekventa buzzet försvinna efter ett tag, då plasman har blivit inkörd?
Nu skulle man ha tygväggar som man hade på 80-talet.
Tror ni det blir bättre om man skaffar en ljudanläggning med surround som fyller ut ljudet?
Redigerat av Unregisteredbf63d3ba, 12 February 2012 - 15:31.
Postad 12 February 2012 - 15:53
Postad 12 February 2012 - 16:17
På min VT30 försvann buzzandet efter ca en vecka. En kompis G30y lät för jäkligt och det blev inte bättre så han lämnade tillbaka den.
Så nu är din vt30 helt knäpptyst?
En annan sak jag har märkt sen jag fick tvn är att framförallt på kvällarna efter tvn har stått på några timmar börjar det lukta bajs, typ som om någon har fisit. Beror det på fosforen?
Postad 12 February 2012 - 16:17
Postad 12 February 2012 - 16:42
Tycker det har blivit lite bättre med det högfrekventa buzzet som kommer i ljusa partier. Men grundsurret ligger fortfarande kvar. Kanske blev lite bättre med en tygbit bakom teven. Jag ska prova sätta upp ett större tyg som täcker hela teven.
Kan det högfrekventa buzzet försvinna efter ett tag, då plasman har blivit inkörd?
Nu skulle man ha tygväggar som man hade på 80-talet.
Tror ni det blir bättre om man skaffar en ljudanläggning med surround som fyller ut ljudet?
Hoppas du inte täcker själva teven, utan det är väggen bakom du ska täcka. Hoppas det är underförstått. Anledningen till att ha ett bredare tyg är för att inte surret ska leta sig ut till dig som lyssnar. Minst en meter bredare än själva teven på varsinn sida.
Kommer surret framifrån kan man inte göra detta förstås. Enkelglas-plasmor kan lida av surr framifrån. Surrar det också bakifrån så blir det lite jobbigt.
Nån mer som har flimmer vid ljusa bilder o riktiga störningar i bilden ibland speciellt vid hockey?
Har du testat att slå av alla bildförbättringar?
Postad 12 February 2012 - 16:51
Hoppas du inte täcker själva teven, utan det är väggen bakom du ska täcka. Hoppas det är underförstått. Anledningen till att ha ett bredare tyg är för att inte surret ska leta sig ut till dig som lyssnar. Minst en meter bredare än själva teven på varsinn sida.
Kommer surret framifrån kan man inte göra detta förstås. Enkelglas-plasmor kan lida av surr framifrån. Surrar det också bakifrån så blir det lite jobbigt.
Hur märker man surr från glaset? G30y har väl enkelglas eftersom den inte har 3D.
Postad 12 February 2012 - 18:32
Postad 12 February 2012 - 19:43
Har du testat att slå av alla bildförbättringar?
Har inga bildförbättringar på.
Störningarna som blir är inte att det hackar i bilden litegrann utan det är rejäla störningar i bilden och man ser hur den ställer om ljusstyrkan o kontrasten osv, läcker rader av olika färger typ.
Postad 12 February 2012 - 20:16
Har inga bildförbättringar på.
Störningarna som blir är inte att det hackar i bilden litegrann utan det är rejäla störningar i bilden och man ser hur den ställer om ljusstyrkan o kontrasten osv, läcker rader av olika färger typ.
Låter ju helt klart som ett fel då skulle jag säga
Postad 12 February 2012 - 20:59
Postad 12 February 2012 - 21:13
Menar du istället hur man skiljer ljudet som kommer bak från teven från det som kommer framifrån? Det borde bli ett "renare" surr framifrån. Svårt att förklara. Sätter man tyg bakom teven borde surr framifrån bli tydligare.
Jag tror inte det surrar från glaset, det är ingenting jag hör i alla fall men jag kanske missuppfattar det ljudet med surret från baksidan. Svårt att veta.
Men i kväll var jag till butiken och köpte en ljudlimpa, Yamaha YHT-S401, förutom att ljudet blev så mycket bättre tycktes buzzet och surret bli dränkta i ljudbilden. Fast när det är tysta scener så hörs fortfarande buzzet.
Om jag behåller tvn återstår att se men ljudlimpan kommer jag inte lämna tillbaka. Den får följa med länge nu.
Redigerat av Unregisteredbf63d3ba, 12 February 2012 - 21:14.
Postad 12 February 2012 - 21:55
http://www.youtube.c...feature=related ungefär sådär ser flimrandet ut.Ta gärna en bild. I nuläget känns det som någon autoinställning är på. Fast du har ju stängt av allt. Kanske det är sändningen som strular.
Det kommer alltid när det är en ljus bild.
Det andra är lite svårt att förklara och kommer inte så ofta, men det är som sagt ofta vid hockey när det är mycket vitt skiftat med lite olika färger på tröjorna o växlar mellan olika kameravinklar, då ser det ut ungefär som att TVn går igenom massa olika inställningar på kontrasten o ljusstyrkan osv samtidigt som det blir linjära störningar i bilden.
Postad 13 February 2012 - 09:35
http://www.youtube.com/watch?v=iX6AiqBu20A&feature=related ungefär sådär ser flimrandet ut.
Det kommer alltid när det är en ljus bild.
Det andra är lite svårt att förklara och kommer inte så ofta, men det är som sagt ofta vid hockey när det är mycket vitt skiftat med lite olika färger på tröjorna o växlar mellan olika kameravinklar, då ser det ut ungefär som att TVn går igenom massa olika inställningar på kontrasten o ljusstyrkan osv samtidigt som det blir linjära störningar i bilden.
Har du uppdaterat TV'n till senaste firmware?
Jag tyckte också att jag hade lite flimmer i början på min GT30, men hade lite is i magen och nu stör jag mig inte alls. Har för övrigt ingen buzzing öht, har jag en helt vit bild så hörs det om man sätter örat mot, annars inget. Är hur nöjd som helst!
Postad 13 February 2012 - 10:14
En fråga till, ska man höja kontrasten vid skärmtvätt/myrornas krig för att få större effekt eller spelar det ingen roll?
Kan ana lite "inbränningar" från förra ägarens användande (ska låta myrornas krig eller skärmtvätt stå på en natt så får vi se vad som händer) men är annars super nöjd med TV:n. Stor skillnad mot samsung LED.
Postad 13 February 2012 - 10:28
Postad 13 February 2012 - 15:26
Postad 13 February 2012 - 18:39
Postad 13 February 2012 - 19:06
Var inne o kikade i servicemenyn och såg att TVn (VT30) varit igång längre än jag trodde, en bra bit över de 100 första kritiska timmarna (köpt den begagnat). Vad finns det för risker om man har gjort dålig inkörning eller ingen alls?
En fråga till, ska man höja kontrasten vid skärmtvätt/myrornas krig för att få större effekt eller spelar det ingen roll?
Kan ana lite "inbränningar" från förra ägarens användande (ska låta myrornas krig eller skärmtvätt stå på en natt så får vi se vad som händer) men är annars super nöjd med TV:n. Stor skillnad mot samsung LED.
Var hittar man den informationen i servicemenyn? Den borde ju vara på samma ställe som G30.
Postad 13 February 2012 - 21:45
Har du uppdaterat TV'n till senaste firmware?
Jag tyckte också att jag hade lite flimmer i början på min GT30, men hade lite is i magen och nu stör jag mig inte alls. Har för övrigt ingen buzzing öht, har jag en helt vit bild så hörs det om man sätter örat mot, annars inget. Är hur nöjd som helst!
Ja den är uppdaterad.
Just det där flimret ser jag inte så mycket av och det är hyffsat lugnt. Vet ju även att flera har likadant.
Det jag undrar mest över är väl störningarna som blir ibland för dem är ju av det lite mer allvarliga slaget även om det inte händer ofta.
Hade ju även problem med att TVn gick in i eco mode automatiskt efter ett tag men det har inte kommit tillbaka efter jag valde eco mode manuellt och sen tillbaka.
Postad 13 February 2012 - 22:18
Ja den är uppdaterad.
Just det där flimret ser jag inte så mycket av och det är hyffsat lugnt. Vet ju även att flera har likadant.
Det jag undrar mest över är väl störningarna som blir ibland för dem är ju av det lite mer allvarliga slaget även om det inte händer ofta.
Hade ju även problem med att TVn gick in i eco mode automatiskt efter ett tag men det har inte kommit tillbaka efter jag valde eco mode manuellt och sen tillbaka.
det finns flera inställningar för såkallat "eco mode", kanske har/hade någon annan inställning på som automatiskt valde eco mode ibland
Postad 13 February 2012 - 23:16
Postad 13 February 2012 - 23:27
det finns flera inställningar för såkallat "eco mode", kanske har/hade någon annan inställning på som automatiskt valde eco mode ibland
Mjae, det kom helt plötsligt under precis likadana förutsättningar som dagen innan o alla andra dagar utan att jag pillat med nåt.
Men det är som sagt ur världen för stunden.
Verkar inte vara nån mer som kollat på hockey eller nån annan vintersport med massa snö o is över hela skärmen och upplevt att de får störningar i bilden.
Ni kanske inte kollar på vintersport och det är därför ingen sett det?
Postad 14 February 2012 - 00:03
Mjae, det kom helt plötsligt under precis likadana förutsättningar som dagen innan o alla andra dagar utan att jag pillat med nåt.
Men det är som sagt ur världen för stunden.
Verkar inte vara nån mer som kollat på hockey eller nån annan vintersport med massa snö o is över hela skärmen och upplevt att de får störningar i bilden.
Ni kanske inte kollar på vintersport och det är därför ingen sett det?
Tittar varje helg på skidor hela helgen när det sänds i stort sett, har inte haft något problem med det du beskriver
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2
Något värde på 10 år gammal 55" plasma som var bra "back in the day
3 bilder
16 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?