Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell Tråd - Pioneer 8G Plasma

5159 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Pioneer Kuro PDP-428XD (TV) 1 9,23 (21) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-4280XD (TV) 1 9,25 (19) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-5080XD (TV) 0 9,29 (13) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-4280XA (TV) 1 9,15 (12) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-5080XA (TV) 1 9 (6) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-508XD (TV) 1 9,6 (41) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX608D (TV) 1 9,29 (6) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX508D (TV) 1 9,69 (25) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-SX4280D (TV) 1 8,75 (7) Inga priser
33 relaterade trådar
Philips lcd eller satsa på oled? (12 inlägg) 9 år sedan
1080p/24 (575 inlägg) 11 år sedan
Begagnad Pioneer plasma (19 inlägg) 13 år sedan
Pioneer-klubben (151 inlägg) 13 år sedan
Hur ska jag göra för koppla ihop allt? PS3, HTPC... (14 inlägg) 13 år sedan
Bildinställningar för Pioneers Plasmor (210 inlägg) 14 år sedan
Pioneer 508XD med PS3 (33 inlägg) 15 år sedan
dödsångest.. hjälp (34 inlägg) 15 år sedan
Panasonic TH-50PZ70E vs Pioneer PDP-5080XD (1 inlägg) 15 år sedan
Dålig mottagning på Pioneers inbyggda DVB-T (30 inlägg) 16 år sedan
1080p-skärmar - vilka finns det? (293 inlägg) 16 år sedan
Slutgiltigt val mellan Pioneer plasma eller Lcd, detaljfrågor (120 inlägg) 16 år sedan
Pioneer PDP-4280XD (95 inlägg) 16 år sedan
Plasma el Lcd (7 inlägg) 16 år sedan
Hur mycket skulle ni ge för ett demoex? (12 inlägg) 16 år sedan
Panasonic eller Pioneer plasma? (37 inlägg) 16 år sedan
LCD 46-50" 2008 (8 inlägg) 16 år sedan
TV-nojja? Jag delar med mig av mina intryck (24 inlägg) 16 år sedan
vilken TV för 15-25k ? (22 inlägg) 16 år sedan
Pioneer 508XD Hjälp (3 inlägg) 16 år sedan
Pioneer 4280xd och "sidoramar" (10 inlägg) 17 år sedan
Bildinställningar för Pioneer PDP-4280XA (1 inlägg) 17 år sedan
Plasma Pioneer PDP-4280XD eller Lcd Samsung LE-46F86BD? (17 inlägg) 17 år sedan
PS3-ljud till både tv och förstärkare? (32 inlägg) 17 år sedan
Panasonic PZ85 v Pioneer 428 ? (6 inlägg) 17 år sedan
Panna PZ70 v Pio 5080XA (17 inlägg) 17 år sedan
Vad ska man välja Sony 40X3500 eller Pioneer 428XD (13 inlägg) 17 år sedan
lägre pris på Pioneer? (4 inlägg) 17 år sedan
Pioneer 428, inställningar för fotboll, hockey, sport (0 inlägg) 17 år sedan
Plasma Pioneer LX508 (FULLHD) VS LCD Sony X3500 (19 inlägg) 17 år sedan
Vad vill vi se för förbättringar i Pioneer 9G? (25 inlägg) 17 år sedan
Pioneer 428XD eller 4280XD (1 inlägg) 17 år sedan
pioneer 507 xd eller 428xd ? (15 inlägg) 17 år sedan

Postad 07 december 2007 - 16:27

Schumi
  • Schumi
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Många som verkar ha problem med sina Pioneer 8G skärmar. Man blir ju livrädd för att beställa någon. :)

Postad 07 december 2007 - 16:48

Lindhardsen
  • Lindhardsen
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0

Många som verkar ha problem med sina Pioneer 8G skärmar. Man blir ju livrädd för att beställa någon. :)

Schumi, basera nu inte bara ditt köp på de som skriver här på forummet.
Det kanske är 10-15 pers som klagar på diverse problem här på tråden, men jag gissar att Pioneer har sålt ganska många fler tv'n, än till de som är aktiva här.
Själv är jag rätt så nöjd med min 5080XD!

Postad 07 december 2007 - 22:25

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1 703 inlägg
  • 0

De flesta här i landet förstår inte vad svärta är för något :)

dom flesta märker väl inte det utan går på helheten av bilden

en annan som har haft plasma i 4 år har ju lite mer erfarenhet av vad dom presterar och vad dom brukar ha problem med.
det första jag kollar är svärtan.
taskig svärta som får hela bilden att se platt ut kan jag inte med då spelar det ingen roll hur bra resten är det ryker direkt.
sen brukar jag glo efter hur gråskalorna är och om det blir bandningar i färgövergångarna(brukar synas på plana ytor och vid dimma/regn scener i filmer

hittade inget av det problemet på Pioneeren

det enda man kan slå ner på att det var lite pixelbrus i bilden(Discovery HD kördes) men det kan ju ha varit anslutningen eller nån bildförbättrnings funktion som var påslagen.

Postad 09 december 2007 - 11:14

pelle2004
  • pelle2004
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Det stog i G9 tråden att G8 inte har full HD på den interna digitalmotagaren.
Trodde jag hade köpt en Full HD 1080p 'burk' i och med LX508D.

Stämmer det, ni som bor i ett markbundet HD område?

/Pelle :)

Postad 09 december 2007 - 17:40

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

• 1 167 inlägg
  • 0

Det stämmer bra. Ingen mottagning av HD-signal i LX digitalmottagare från det marksändna nätet. Dock hittas kanalen och man hör ljudet.
Jag har löst det med en Dilog DT-435HD. Får mycket bra signal med en inomhus digitalantenn.

Postad 09 december 2007 - 19:10

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0
Står klart och tydligt i specs till LX-508D att tunern endast har MPEG2 decoding, dvs inte MPEG4 för HDTV.

Postad 09 december 2007 - 20:02

pelle2004
  • pelle2004
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Det stämmer bra. Ingen mottagning av HD-signal i LX digitalmottagare från det marksändna nätet. Dock hittas kanalen och man hör ljudet.
Jag har löst det med en Dilog DT-435HD. Får mycket bra signal med en inomhus digitalantenn.

Jaha där ser man.
Nu är det ju inte något val med någon HD i marknätet här än så länge.
Får hålla tillgodo med den HD som Com Hem presterar....

Kanske G9 kommer med DVB-T HD samtidigt som HD i marknätet dyker upp här.

/Pelle :D

Postad 11 december 2007 - 08:13

Kjell 944
  • Kjell 944
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Har något trevligt att berätta om min nyinköpta 428XD. I två dagar så hade också jag ett "spännings/nätljud" men det har upphört helt ;)

Redigerat av Kjell 944, 11 december 2007 - 08:14.

Postad 11 december 2007 - 11:54

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Många som verkar ha problem med sina Pioneer 8G skärmar. Man blir ju livrädd för att beställa någon. :lol:

De flesta som har klagat (inkl underteckanad) hittar saker att klaga på oavsett vilken skärm de hade köpt så det är i sig inget att vara rädd för... ;)

Jag kan komma på alla möjliga små eller störregrejjer, likförbaskat har det fortfarande, såhär ett halvår efter dess release (vilket är en evighet inom platt-tv världen) inte kommit nån tv på marknaden som jag hellre vill ha. ;)

Redigerat av pacman, 11 december 2007 - 11:54.

Postad 11 december 2007 - 12:34

andjo082
  • andjo082
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Va gött det ska bli när man börjar jobba och har råd med en TV man verkligen blir nöjd med. Köpte en Panna PV70 och den är ju helt ok men svärtan är ingen höjdare. Nästa gång blir det garanterat en Pio om de fortfarande är lika grymma.

Postad 12 december 2007 - 07:53

Kjell 944
  • Kjell 944
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Fråga
Skall det följa med korthållare (till exempelvis Boxer-kort) till 428XD?
Jag hittar inget till min! Manualen visar att det skall sitta i TV:n

/Niklas

Postad 12 december 2007 - 10:06

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0

Fråga
Skall det följa med korthållare (till exempelvis Boxer-kort) till 428XD?
Jag hittar inget till min! Manualen visar att det skall sitta i TV:n

/Niklas

Nej, den ingår inte.
Köp den hos din tv handlare.

Postad 12 december 2007 - 11:24

Unregisteredf0eacfec
  • Unregisteredf0eacfec
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0

Jaha där ser man.
Nu är det ju inte något val med någon HD i marknätet här än så länge.
Får hålla tillgodo med den HD som Com Hem presterar....

Kanske G9 kommer med DVB-T HD samtidigt som HD i marknätet dyker upp här.

/Pelle :)

Har varit i kontakt med Pioneer ang en DVB-C mottagare som tydligen är under utveckling. Svaret jag fick var följande: "Mottagaren är under test och utveckling, men eftersom Pioneer är bäst på att göra skärmar är det bästa att du satsar på en extern digital mottagare eftersom dessa är mycket bättre och ger större frihet att välja mottagartyp och HDD (och uppgradera i framtiden)".

Har inte hört något alls om G9, men troligtvis kommer det en 4 kombimottagare i nästa generation likt sonys D serie.

När G9 kommer är väl då problemet att alla vill ha en HD mottagare för kabel tv eller satelit inbyggt, varpå detta kanske kommer i G10.

När vi därefter har fått HD mottagare inbyggt vill vi ha HDD också för att spela in HD material. Kanske något för G11 när ett system för digitala rättigheter har byggts in. Då är tv:n så avancerad att den troligtvis kommer att hänga sig i operativsystemet och få virus.

Det bästa av allt är att när G11 kommer med den perfekta dubbel HD upplösningen och alla digitala mottagare som finns på planeten, så sänder Tv3 och kanal5 fortfarande i SD upplösning med stereoljud och Wide bild om man har tur ;)

Själv anser jag att ett modulsystem vore det bästa, varpå man själv kunde bestämma vilken typ av mottagare man ville ha samt ge möjligheten att byta mottagartyp tex vid en flytt eller vid uppgradering (från DVB-C till DVB-T eller kanske en HD mottagare). Tror att Panasonics proffsplasmor har detta i deras senaste serie.

Postad 12 december 2007 - 21:22

A.Nilsson
  • A.Nilsson
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Har någon en "tillräckligt" fullständig konfig till en Pio PDP-428XD som drivs av PS3 för DVD/Bluray/spel via HDMI samt vanlig comhem SDTV (analog)? Tacksam för länkar och tips (t ex till AVforums.com mm). Hittade lite konfigs på AVforums, någon här som kör dessa? På sikt blir det väl en DVE-skiva som hjälp men nu hinns det inte med (barnledig med en intensiv 9-månaders kille som hänger som en klase i byxbenen när jag försöket botanisera AVforums).

Har beställt Pion och hämtar den imorgon, betalar 23k. Jag tänkte vägghänga den med Pioneers original väggfäste, någon som känner till var det säljs i Stockholm (eller rentav Solna)? Jag var först helt inne på en platt-tv som grejar FullHD men fick ge upp det. Frugan pallade inte en sådan budget för en TV. Jag har försökt intala mig att det spelar mindre roll för oss (3,5-4,0m avstånd och 42" plasma). Vad säger ni andra om det? Hoppas jag slipper ångra mig pga det. Det enda smolket i bägaren i all glädjeyra att faktiskt få hämta sin nya TV imorgon är att jag är helt borta vad gäller dess konfig. Kommer väl prova de tips jag kan hitta på nätet men har ni konkreta konfigs så tar jag ödmjukt och tacksamt emot :) . Har sökt mig blå i denna tråd men känner mig ändå ganska villrådig fortfarande.

Postad 12 december 2007 - 22:48

ssa
  • ssa
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Det funkar inte riktigt så har jag märkt. Ringde till butiken jag köpte tv:n av och berättade om mitt problem och dom sa att dom inte kan göra något eftersom Pioneer inte gjorde något. Butiken var inte heller informerade om detta så därför kunde dom inte göra något och iju med att pio inte lämnade nån garanti på detta så kunde dom inte byta tvn.

Mvh D

Min poäng är att du ska skita i det beskedet från Pioneer och bara reklamera hos butiken rakt av som om du inte hade PDP+. Så gör man ju om man inte har "lyx-garanti". Bara för att de säger att det inte finns nåt att göra så behöver man ju inte acceptera det. Dags att börja deala. Prisavdrag, utbyte, häva köpet... Man måste stå på sig, man har ju trots allt betalat fullpris för prylen, säljaren har då ett ansvar, så ställ de krav du har rätt att ställa.

Helt riktigt. Det är en dålig bortförklaring av butiken att skylla på Pioneer. Jag skickade in min 427 för "dirty screen" och Pioneer meddelade att de inte kunde åtgärda problemet. Jag gick till min butik med den informationen och fick byta min 427 mot en 428 och sedan prutade jag mellanskillnaden så långt det gick :D

Hej igen,
Jag försökte få häva köpet av min 427XD hos Nettonnet pga smutsränder/dirty screen. De ville då ta in den och titta på den själva och nu efter två veckor har jag fått tillbaka den. Läs nedanstående svar från Netonnet’s tekniska avdelning !
De verkar inte gjort någon egen bedömning av bilden utan de har helt gått på vad Pioneer Sverige sagt till dem...
Är det någon annan här som fått detta hål-i-huvudet-svar från Pioneer ?
Jag har i min felanmälan inte sagt ett ord om inbränning och jag har inte heller något sådant problem. För de kan väl inte kalla smutsränderna för inbränning/after image ??

------------------------

Mail från Netonnet :

Hej,

Jag bifogar vår tekniska avdelnings förklaring för problemet och det är samma utlåtande som Pioneer har gett till oss.

Enligt Pioneer så kan “inbränning” eller så kallad ”after image” som de kallar det själva vara normalt för modellen.
De räknar alltså detta inte som något fel.

http://www.pioneer.s...6/17/index.html

” After image kommer gradvist försvinna av sig själv när du tittar på en vanlig film eller tv-sändningar. Om du vill skynda processen, gör följande steg:

1) Ställ skärmen på en oinställd tv-kanal, så att 'myrornas krig' visas på skärmen. Ställ Contrast på 50, Brightness på +20 och färgerna på +20. ELLER så kan du ändra AV läget.
2) Avaktivera power control - ingen signal av: AVAKTIVERA. För att undvika att plasman stänger av sig.
3) Ställ bild - AV val till DYNAMISK.

Lämna bilden på i flera timmar (rekommenderat är en natt). Tidsbehovet för att bli av med en after image beror på intensiteten av after image. Den kan försvinna efter en natt eller en vecka.

Detta fenomen är förekommande på alla plasmaskärmar oavsett märke.”
--------------------------

Postad 12 december 2007 - 23:04

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0

Har någon en "tillräckligt" fullständig konfig till en Pio PDP-428XD som drivs av PS3 för DVD/Bluray/spel via HDMI samt vanlig comhem SDTV (analog)? Tacksam för länkar och tips (t ex till AVforums.com mm). Hittade lite konfigs på AVforums, någon här som kör dessa? På sikt blir det väl en DVE-skiva som hjälp men nu hinns det inte med (barnledig med en intensiv 9-månaders kille som hänger som en klase i byxbenen när jag försöket botanisera AVforums).

Har beställt Pion och hämtar den imorgon, betalar 23k. Jag tänkte vägghänga den med Pioneers original väggfäste, någon som känner till var det säljs i Stockholm (eller rentav Solna)? Jag var först helt inne på en platt-tv som grejar FullHD men fick ge upp det. Frugan pallade inte en sådan budget för en TV. Jag har försökt intala mig att det spelar mindre roll för oss (3,5-4,0m avstånd och 42" plasma). Vad säger ni andra om det? Hoppas jag slipper ångra mig pga det. Det enda smolket i bägaren i all glädjeyra att faktiskt få hämta sin nya TV imorgon är att jag är helt borta vad gäller dess konfig. Kommer väl prova de tips jag kan hitta på nätet men har ni konkreta konfigs så tar jag ödmjukt och tacksamt emot :D . Har sökt mig blå i denna tråd men känner mig ändå ganska villrådig fortfarande.

Köp "Full Bildkvalitet", det räcker gott. Dina ögon är inte "Full HD" så betala inte för pixlar som du ändå inte ser. Den skärmstorleken och det avståndet passar den tv:n utmärkt. Det skulle väl inte vara fel med en 508/5080 för biokänslans skull men det är förstås en pengafråga. Du kan ta vilken Pio som helst och mata den med en bra HD-signal så får du en fantastisk knivskarp bild.

Ang väggfäste så har jag inte riktigt förstått vitsen med ett orginal, det är klumpigare och dyrare. Det finns smidiga skenor att hänga upp tv:n på. Det blir slimmat och snyggt men ändå öppet och bra med plats för kablarna.

Postad 13 december 2007 - 09:53

A.Nilsson
  • A.Nilsson
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Köp "Full Bildkvalitet", det räcker gott. Dina ögon är inte "Full HD" så betala inte för pixlar som du ändå inte ser. Den skärmstorleken och det avståndet passar den tv:n utmärkt. Det skulle väl inte vara fel med en 508/5080 för biokänslans skull men det är förstås en pengafråga. Du kan ta vilken Pio som helst och mata den med en bra HD-signal så får du en fantastisk knivskarp bild.

Ang väggfäste så har jag inte riktigt förstått vitsen med ett orginal, det är klumpigare och dyrare. Det finns smidiga skenor att hänga upp tv:n på. Det blir slimmat och snyggt men ändå öppet och bra med plats för kablarna.

Låter bra, ungefär så jag resonerat också. Visst 50" hade nog varit snäppet bättre men för att få en 8G blev det för mkt för plånboken med 508, särskilt när vi köpte en Canon HV-20 ungefär samtidigt att filma knodden med :-).

Jag slipper nog gärna undan original-väggfästet när jag tänker efter. Såg att det ligger på sanslösa 2000kr! Vilka väggfästen kör ni? Enda kriteriet jag har är väl att fästet ska lira hyfsat med denna TV och att den inte står ur som en hylla från väggen utan ligger hyfsat emot.

Postad 13 december 2007 - 20:05

Unregistered407e9ef4
  • Unregistered407e9ef4
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Hej alla.

har velat efter TV ett långt tag nu och ville först ha D3000, den tog slut.. Panna PX70, fanns inte i butik... nu e jag inne på Pio SX4280XD (Ja, jag har sparat pengar under letandet) -

jag hittar inga tester på denna SX-burk. Är den lika bra som de andra 42" Pio som testas överallt?
Vad e skillnaden?

Jag har hittat SX4280XD för 20 papp och nu dyker D3000 för 14 med sin 10bit SPVA upp igen, jag blir tokig..

Min fråga är vad en SX-apparat är för något, e det samma maskin som 428?

Mvh Steffo

Postad 14 december 2007 - 10:08

RaveWalker
  • RaveWalker
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej

Nu har jag läst igenom hela denna tråd i hopp om att kunna avgöra om jag i dag ska beställa en PDP-508XD eller en PDB-LX508D utan att komma till klarhet. Mina förutsättningar är att jag kommer sitta ca 4,5 m ifrån tv´n, köra 50% dvd-film, 25% SD-tv från Canal Digital via parabol, 25% med film och spel från dator. Funderar även på att införskaffa ett PS3. Vissa skriver att jag på detta avstånd inte kommer se någon skillnad på 508XD mot LX508D medan andra skriver att det är ett betydligt bättre djup och färg i den dyrare. Kan det vara värt drygt 10000:- till för LX508D eller tror ni jag kommer bli fullt nöjd med 508XD och även ha råd med ett PS3 och en ny dvd på samma gång?

En fråga till: Blir det något bättre förutsättningar när man kör från PC med LX508D med tanke på upplösningen?

Tacksam för snabba bra svar. Vill beställa idag så jag har den till jul!

Postad 14 december 2007 - 10:50

Marcus B.
  • Marcus B.
  • Forumräv

• 829 inlägg
  • 0

Låter bra, ungefär så jag resonerat också. Visst 50" hade nog varit snäppet bättre men för att få en 8G blev det för mkt för plånboken med 508, särskilt när vi köpte en Canon HV-20 ungefär samtidigt att filma knodden med :-).

Jag slipper nog gärna undan original-väggfästet när jag tänker efter. Såg att det ligger på sanslösa 2000kr! Vilka väggfästen kör ni? Enda kriteriet jag har är väl att fästet ska lira hyfsat med denna TV och att den inte står ur som en hylla från väggen utan ligger hyfsat emot.

Webhallen har ett för typ 319 kronor, deras näst populäraste modell som funkar utmärkt till Pio:s 42 tummare.
En skena på väggen + distanser nedtill. Gör det lätt att komma åt kablar oxå...

Mac.

Postad 14 december 2007 - 11:15

Lindhardsen
  • Lindhardsen
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0

Kan det vara värt drygt 10000:- till för LX508D eller tror ni jag kommer bli fullt nöjd med 508XD och även ha råd med ett PS3 och en ny dvd på samma gång?

En fråga till: Blir det något bättre förutsättningar när man kör från PC med LX508D med tanke på upplösningen?

Kan inte svara dig på om det är värt den 10.000 extra för LX baserat på det bättre djupet, men jag kan säga att jag själv har en 5080XD, och är super nöjd med bildkvaliteten!
Jag kör allting via datorn, SD och HDTV, DVD (och snart Blu-Ray ;-), downlaodede filmer m.m, och jag är verkligen nöjd med vad tv'n presterar.
Om du använder datorn för något annat än att kolla film/tv, så jag absolut välje den lägre upplösningen. Jag sitter 2½-3 meter bort, och om jag surfer (eller bara fixar med inställningarna), så är 1366*768 verkligen på gränsen för vad mia ögon klarar av. Detta är dock inte ett problem om du inte "användar datorn".

En sak som dock kan vara värt extra 1000-lappar är om LX'an har bättre möjlighet att kalibrera inställningarna på bilden, än vad PDP modellerna har... för det är väldgit begränsat när du kör pc upplösningen in i tv'n!

Lycka till!
/J

Postad 14 december 2007 - 11:17

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1 668 inlägg
  • 0

Hej

Nu har jag läst igenom hela denna tråd i hopp om att kunna avgöra om jag i dag ska beställa en PDP-508XD eller en PDB-LX508D utan att komma till klarhet. Mina förutsättningar är att jag kommer sitta ca 4,5 m ifrån tv´n, köra 50% dvd-film, 25% SD-tv från Canal Digital via parabol, 25% med film och spel från dator. Funderar även på att införskaffa ett PS3. Vissa skriver att jag på detta avstånd inte kommer se någon skillnad på 508XD mot LX508D medan andra skriver att det är ett betydligt bättre djup och färg i den dyrare. Kan det vara värt drygt 10000:- till för LX508D eller tror ni jag kommer bli fullt nöjd med 508XD och även ha råd med ett PS3 och en ny dvd på samma gång?

Rent upplösningsmässigt är det inte troligt att du kommer att se någon skillnad mellan 508XD och LX508D på 4,5m. Det som då framför allt skiljer modellerna åt är att LX508D har ett annat färgfilter samt en högre kontrast 20000:1 mot 508XD som har 16000:1. Det bästa vore om du har möjlighet att ge dig ut och jämföra själv och bedömma om skillnaden är värd 10 000:-

Edit: Jag tror att du kan köra pixelmappat från datorn till LX508D. Det kan du inte göra med 508XD.

Redigerat av khalnur, 14 december 2007 - 11:21.

Postad 14 december 2007 - 12:39

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0
Man kan ju skicka 1360x768 till 508:an och få pixelmappat?

Jag vet inte hur det är med era ögon men när jag surfar på 3 meters håll från min 508 så får jag ställa ner upplösningen till 576 annars ser jag inte texten... 720 är gränsfall. Så det där med att surfa i 1920x1080 undrar jag hur många som gör.

LX verkar vara lite vassare totalt sett men det är nog inte tack vare upplösningen i sig utan för att de förfinat andra saker.

Nu till min egna fråga: Har ni colour banding på era G8? Syns ibland på min 508 när det visas en blå himmel. Det syns en hel del i Motorstorm (spel till PS3) samt IceAge 2 på bluray. Jag förstår att det kan bero på att det är animerat/datorgenererat men det syns även ibland när man tittar på vanlig tv och lite i Casino Royale på bluray i en scen där de ligger på stranden och det är en massa grön vass i förgrunden. Inte mycket men lite, tänkte höra vad ni andra har upplevt. PS3 och bluray är kopplat via HDMI, och tv-signalen via vanlig antennsladd till tv:ns inbyggda digitalbox. Jag kör med ganska låg kontrast och skärpa. Skärmen är inte kalibrerad ännu. Den råkar vara inne på service just nu pga surr så då kan det ju vara bra att passa på och be dem kolla banding och svartnivå som jag också är lite tveksam till.

Postad 14 december 2007 - 13:45

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Nu till min egna fråga: Har ni colour banding på era G8? Syns ibland på min 508 när det visas en blå himmel. Det syns en hel del i Motorstorm (spel till PS3) samt IceAge 2 på bluray.

Det är banding som härrör från källan, har inget med din Pio att göra.

Postad 15 december 2007 - 12:29

A.Nilsson
  • A.Nilsson
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Webhallen har ett för typ 319 kronor, deras näst populäraste modell som funkar utmärkt till Pio:s 42 tummare.
En skena på väggen + distanser nedtill. Gör det lätt att komma åt kablar oxå...

Mac.

Låter ju super, tack för tipset Mac. Ikväll åkte plasman upp på väggen mha Multibrackets fäste. Var inga större problem. Jag gjprde nybörjarmisstaget att inte sätta i HDMI-kontakten i teven innan jag hängde på tv:n på väggen. Visade sig vara krångligt att knö sig in med armen bakom/undertill. Nästa steg blir väl att köra en break-in dvd via PS3:an i sisådär 150h och sen börja tweaka lite. Ska lägga upp lite bilder när kabelhärvan är utredd :( . Var förvånad över att det inbyggda tv-ljudet var klart godkänt. Brukar vara betydligt sämre på många platt-tv.

Redigerat av A.Nilsson, 15 december 2007 - 22:37.

Postad 15 december 2007 - 17:40

kvalrossen
  • kvalrossen
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Hm, om RaveWalker ska köra blu-ray, borde inte det bästa vara att köpa LX:an? Kör själv med blu-ray till en plasma med upplösning 720p, visst blir det snygg bild, men inte i närheten av vad det blir på en tv som klarar hela distansen.

Postad 16 december 2007 - 01:57

RaveWalker
  • RaveWalker
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Hej

Tack för svaren men känner mig fortfarande osäker på vilken modell jag ska välja och har några följdfrågor:
1. Är LX508D sämre på SD än 508XD?
2. "Kvalrossen" menar på att det borde vara stor skillnad på kvalitén mellan 508XD och LX508D när man kör Blue-ray eller HD-DVD. Upplever ni andra det som jämfört? Kommer snart skaffa något av dom...
3. Hur gör ni som har LX508D vid vanlig datoranvändning? Kör ni 1920x1080 och fungerar det bra?
4. Har LX508D bättre möjligheter till bildkalibrering i PC-läge än 508XD?
5. Vad gäller för dessa modeller gällande pixelmappning? Har hittat olika uppgifter i forumet och vet inte vilket som är rätt.
6. Detta stod på avforums.com:
With the LX-models, Pioneer has finally come with a Plasma TV without compromises (except for the price ):
- Full HD panel resolution
- REAL 20.000:1 Contrast
- REAL 1:1 pixelmapping available at 24, 50 and 60 Hz
- Direct Colour Filter 3+
- Resistance against burn-in & retention
Vad har Hz-talen för betydelse på pixelmappningen?
Är "motståndsfunktionen" för inbränning specifikt för LX-modellerna?
7. Har tyvärr ingen möjlighet att jämföra skärmarna där jag bor utan får lita på tester och forum. Vore därför intressant och höra lite fler åsikter angående valet mellan dessa två modeller.

Postad 16 december 2007 - 11:03

Sebulba84
  • Sebulba84
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0

Hej

Tack för svaren men känner mig fortfarande osäker på vilken modell jag ska välja och har några följdfrågor:
1. Är LX508D sämre på SD än 508XD?
2. "Kvalrossen" menar på att det borde vara stor skillnad på kvalitén mellan 508XD och LX508D när man kör Blue-ray eller HD-DVD. Upplever ni andra det som jämfört? Kommer snart skaffa något av dom...
3. Hur gör ni som har LX508D vid vanlig datoranvändning? Kör ni 1920x1080 och fungerar det bra?
4. Har LX508D bättre möjligheter till bildkalibrering i PC-läge än 508XD?
5. Vad gäller för dessa modeller gällande pixelmappning? Har hittat olika uppgifter i forumet och vet inte vilket som är rätt.
6. Detta stod på avforums.com:
With the LX-models, Pioneer has finally come with a Plasma TV without compromises (except for the price ):
- Full HD panel resolution
- REAL 20.000:1 Contrast
- REAL 1:1 pixelmapping available at 24, 50 and 60 Hz
- Direct Colour Filter 3+
- Resistance against burn-in & retention
Vad har Hz-talen för betydelse på pixelmappningen?
Är "motståndsfunktionen" för inbränning specifikt för LX-modellerna?
7. Har tyvärr ingen möjlighet att jämföra skärmarna där jag bor utan får lita på tester och forum. Vore därför intressant och höra lite fler åsikter angående valet mellan dessa två modeller.

1, LX508 är bättre på SD än 508XD.
2, Det är skillnad men det är från person till person. endel ser skillnad andra inte.
ska du se alla detaljer vid fullHD ska du sitta ca 2m ifrån.
3,4,5. Ska du andvända den mycket som dator skärm passar det bättre med en LCD.

om det är värt 10k extra kan bara du avgöra. är pengar inget problem kör på LX.
om du måste pantsätta huset för att ha råd med lx'an kanske du ska fundera på ett billigare alternativ.

Personligen tycker jag om man ska ha en hd ready TV så är man inte så kräsen och kan köpa en prisvärd
panasonic ist. vill man däremot köra full HD mycket är det pio LX lr Projektor som gäller.

läs recsensionerna här så kanke du blir klockare.
http://www.hdtvtest.co.uk

Redigerat av Sebulba84, 16 december 2007 - 11:04.

Postad 17 december 2007 - 12:16

Kapten Zoom
  • Kapten Zoom
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Mycket bra frågor av RaveWalker. Exakt de som jag själv vill ha svar på, så FLER får gärna komma med svar på dessa frågor!

Postad 17 december 2007 - 15:53

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0

Hm, om RaveWalker ska köra blu-ray, borde inte det bästa vara att köpa LX:an? Kör själv med blu-ray till en plasma med upplösning 720p, visst blir det snygg bild, men inte i närheten av vad det blir på en tv som klarar hela distansen.

Vad har du för HD-ready-plasma då? Pio eller nån annan? Hur nära sitter du?

Jag respekterar det ni säger men när jag var i butik och titade på 508XD och LX508 bredvid varandra så kunde jag inte avgöra vilken som var vilken. Om man ska bedöma upplösningens betydelse för bilden så måste väl alla andra prestanda vara så lika som möjligt, dvs man kan inte jämföra en LG HD-ready mot en Pio 1080p, det var därför jag blev nyfiken på vilken tv kvalrossen jämför mot LX.

Det finns ju dåliga/halvdana 1080p-skärmar (såg en i lördags hos en kompis, inte alls billigaste skräp utan årets LCD för 20 000.) Kollade på en massa 1080p-filmsnuttar. Jag tänkte för mig själv "f-n blir inte HDTV/bluray bättre än så här?". När jag kom hem kände jag mig tvungen att dra igång en BD-rulle på min lågupplösta 508 och jäklar vad det var mycket fler detaljer. Äntligen fattade jag vad svärta och skärpa betyder för detaljer och djup och klarhet och tryck i bilden.

Så jag har svårt att tänka mig att det är som natt och dag mellan 508XD och 1080p-skärmar pga just upplösningen.

Jag tänker också på 428/4280 som sopar banan med alla 1080p-skärmar när det gäller detaljrikedom. Vi snackar alltså 1024x768 mot 1920x1080. Varsågoda och förklara det! När jag nämner det för mina kompisar som är sugna på platt-tv så blir det alldeles tyst, sen får jag börja om och försöka prata om nåt annat för jag märker att de ligger för långt efter och inte fattar vad jag menar. De drar ett rakt streck mellan bildkvalitet och upplösning precis som jag gjorde för ett halvår sen innan jag började gräva ner mig i forum. Jag försöker hålla lite låg profil, typ "jo men LCD har blivit mycket bättre, ta en tv som ni gillar bilden på, det kommer nog bli bra".

Postad 17 december 2007 - 15:56

rightnow
  • rightnow
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
En LX508 med DVI->HDMI från en dator. Ska man köra signalen i PC läge och inte kunna välja pixelmappat, eller ska man välja Video-läge och välja pixelmappat? Vad är egentligen bäst?

Postad 17 december 2007 - 20:08

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0
Ni som har problem med buzzing här kommer en undersökning, dvs 25% störande:

http://www.avsforum....amp;pollid=5659

Postad 17 december 2007 - 21:49

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0

Ni som har problem med buzzing här kommer en undersökning, dvs 25% störande:

http://www.avsforum....amp;pollid=5659

Jag vet inte vad ni håller på med men jag tillhör de där sista 2 % som slängde tillbaka tv:n. Närmare bestämt den är på Pios verkstad för närvarande. F-n i h-vete att jag tar tillbaka den. Dom kommer väl säga 1) att det inte är nåt fel att den surrar och/eller 2) att det inte går att göra nåt åt det. Vad gör man då? F-n man skulle ha köpt en Panasonic. Surr-tv för 20 000 känns bättre än surr-tv för 38 000.

Jag lär väl inte få tillbaka min G8 före jul. Fick tyvärr en G7 som låneskärm. Den är i och för sig mycket bra, precis som jag trodde, men det hade varit kul att kalibrera min egna skärm nu när det är mörkt och vi är lediga ett tag och har tid att kolla på en massa film. Samt att det hade varit bra att jämföra min G8 med en annan G8.

Vad gör man...?

Postad 18 december 2007 - 00:16

virre
  • virre
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Tänkte bara hoppa in med en snabb fråga. Har idag en PDP-427XD. Den klarar ju som känt 1080p "bara" i 24hz.
Vad jag har förstått så ska PDP-428XD klara 1080p i 24, 50 och 60. Stämmer detta?

Postad 18 december 2007 - 01:00

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Tänkte bara hoppa in med en snabb fråga. Har idag en PDP-427XD. Den klarar ju som känt 1080p "bara" i 24hz.
Vad jag har förstått så ska PDP-428XD klara 1080p i 24, 50 och 60. Stämmer detta?

Jepp, stämmer bra det.

Postad 18 december 2007 - 08:05

plasmaplytet
  • plasmaplytet
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0
Sir Duke: Tycker att du ska behålla G7:an. HAHA Närå varför fick du en G7 skärm? Min handlare sa att om något mot all förmodan skulle hända med min skärm så byts den ut under reparationen mot en exakt likadan skärm. Bluff och båg alltså? Angående upplösning och grejer så kan jag rekommendera alla att ta sig till Pause och jämföra själv. I butiken har dom hängt en LX508 och en vanlig 508:a som de matar med exakt likadana signaler.

Redigerat av plasmaplytet, 18 december 2007 - 08:14.

Postad 18 december 2007 - 08:14

A.Nilsson
  • A.Nilsson
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Verkligen tråkigt och vilken otur, Sir Duke, jag har själv inte hört något surr ännu från min PDP-428XD och tänkte precis höra efter kring det där oljudet. Jag hör inget trots att ljudet är avstängt på teven. Kanske för att fläktarna inte går särkilt mkt i vårt svala vardagsrum? Vi har det ganska luftigt också bakom teven mot väggen där den hänger. Kanske inte spelar någon roll och det surrar hela tiden för er som har problem med detta. Var problemet med out-of-the-box dvs när du fick den och den var ny eller dök det upp senare? Jag har iofs energy save 1 på har jag för mig som enda avvikelse från AVforums inställningar.

Jag har varvat break-in DVD körningar med lite test av PS3 via HDMI och även BluRay-film i 1080p/24. Hakan slog i golvet när jag såg svärtan och klippet i bilden :D.

Postad 18 december 2007 - 17:22

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0

Verkligen tråkigt och vilken otur, Sir Duke, jag har själv inte hört något surr ännu från min PDP-428XD och tänkte precis höra efter kring det där oljudet. Jag hör inget trots att ljudet är avstängt på teven. Kanske för att fläktarna inte går särkilt mkt i vårt svala vardagsrum? Vi har det ganska luftigt också bakom teven mot väggen där den hänger. Kanske inte spelar någon roll och det surrar hela tiden för er som har problem med detta. Var problemet med out-of-the-box dvs när du fick den och den var ny eller dök det upp senare? Jag har iofs energy save 1 på har jag för mig som enda avvikelse från AVforums inställningar.

Jag har varvat break-in DVD körningar med lite test av PS3 via HDMI och även BluRay-film i 1080p/24. Hakan slog i golvet när jag såg svärtan och klippet i bilden :lol:.

Surret fanns ända från början. Och det är inget fläktsurr utan nån sorts elsurr. Visst plasmor måste surra lite annars skulle det inte bli nån bild. Man det jag lutar mig mot är att 1) mitt ex surrar lika mycket vare sig skärmen är helsvart eller helvit, samt 2) jag vet att det finns knäpptysta ex som bara hörs om man går fram och lägger örat mot chassit. Alltså måste det vara nåt fel på min. Även om dom inte kommer klassa det som fel så känner jag mig vilseledd för jag frågade säljaren specifikt om surr och han visade mig sitt tysta demoex så det var vad jag förväntade mig av G8 för 38 000 kr.

Ang att jag fick hem en G7 så var det ingen blåsning utan servicechefen på Pioneer som la in mitt ärende som sa att de har ont om låneskärmar så de kunde bara utlova en 50-tummare men inte specifikt G8. Inte så imponerande men vad skulle jag säga om det, kändes viktigare att dom hämtade min tv snabbt. Nu gjorde dom iof sig inte det heller, det tog 6 dagar. Inte svarar dom på telefon i dag heller. Får fortsätta i morgon.

Postad 18 december 2007 - 18:36

Aristoteles
  • Aristoteles
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Surrar din låne G7:a?

Postad 18 december 2007 - 22:12

kvalrossen
  • kvalrossen
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Ja, just det vad jämför jag med? Hemma sitter en ...nu skall jag inte dissa Panasonic...eller jo, en sunkig pana 42" plasma, men observera att jag är litet överkänslig för undermålig bild, mer än genomsnittet. Men visst, med Blu-Ray-spelaren blir bilden givetvis roligare. Annars har jag varit o tittat o jämfört pios nya generation, LX, XD, PMS...
Och ja, jag såg skillnad på LX kontra XD, men jag har iof inte funderat över att köpa något annat än LX eftersom jag är ute efter en plasma som kan leverera bra bild och dessutom fullHD. But that's me. Over and out.

God jul o gott nytt!

Postad 18 december 2007 - 22:59

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0

Surrar din låne G7:a?

När bilden är mörk surrar den en aning och när bilden är ljus så surrar den kanske två tredjedelar så mycket som min G8. Men G7 var väl ganska ökänd för sitt surrande så när jag handlar en ny och dyr G8 så förväntar jag mig en som är tystare, inte tvärtom... Det är väl mysko att den surrar även när bilden är svart? Tycker jag iaf.

Postad 19 december 2007 - 11:36

Unregisteredef788791
  • Unregisteredef788791
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hej. Jag ska precis köpa en LX-508D men kan inte få riktigt svar på min fråga:

Är det någon här som använder en HTPC till denna skärm och kör 1920*1080? VGA inputen verkar bara klara 1360*768 och när man använder en HDMI ingång och ställer över denna till PC blir det samma restriktion.

Kan man använda HDMI ingången i 1920*1080 från sin PC och ställa in HDMI-ingången som Video?

Tacksam för svar.

Postad 19 december 2007 - 13:47

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0

Hej. Jag ska precis köpa en LX-508D men kan inte få riktigt svar på min fråga:

Är det någon här som använder en HTPC till denna skärm och kör 1920*1080? VGA inputen verkar bara klara 1360*768 och när man använder en HDMI ingång och ställer över denna till PC blir det samma restriktion.

Kan man använda HDMI ingången i 1920*1080 från sin PC och ställa in HDMI-ingången som Video?

Tacksam för svar.

jag kan iaf köra 1360x768 på min 508xd och kalla signalen video, så det borde väl inte vara något problem, jag har ett nvidia kort och de har föredömligt många olika alternativ att välja på när man skickar ut signalen...
Hoppas det blir till nån hjälp.

Postad 19 december 2007 - 14:49

virre
  • virre
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Har tänkt byta upp mig från en 427XD till en 428XD. Är det någon märvärdig skillnad på bilden mellan de här två?

Postad 19 december 2007 - 15:15

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0
Psychochef: Hur i sjuttsingen gör du för att köra 1360*768 över HDMI och få signalen till "video"? När jag
försöker exakt samma sak på min 508XD så blir det enbart en "pc-signal" enligt tv:n. Skulle väldigt gärna vilja
komma runt detta.
Sen till råga på allt när jag kör Xbox 360 i 480p så tror tv:n oxå att det är en PC-signal av någon anledning, som självklart inte går att ändra om till "video" igen. Grr!

Postad 19 december 2007 - 15:30

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Har tänkt byta upp mig från en 427XD till en 428XD. Är det någon märvärdig skillnad på bilden mellan de här två?

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad 19 december 2007 - 15:42

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0

Psychochef: Hur i sjuttsingen gör du för att köra 1360*768 över HDMI och få signalen till "video"? När jag
försöker exakt samma sak på min 508XD så blir det enbart en "pc-signal" enligt tv:n. Skulle väldigt gärna vilja
komma runt detta.
Sen till råga på allt när jag kör Xbox 360 i 480p så tror tv:n oxå att det är en PC-signal av någon anledning, som självklart inte går att ändra om till "video" igen. Grr!

Kommer dessvärre inte riktigt ihåg... htpcn har pensionerats och är inte längre inkopplad, nu kör jag med en tvix istället, men jag trixade fram o tbaka ganska mycket, bla med special upplösningar i nvidia grafikkortet och det jag till sist använde var att skicka ut en 720p signal (alltså inte välja upplösning 1280x720) ifrån tvn, då får jag alla inställningsmöjligheter i tvn samt ingen overscan.
Själva pixelmappandet för mig var helt ointressant efter som jag hade htpcn till film, spel etc.
Tycker själv det har blivit en helt galen hysteri runt pixelmappandet. Är det intressant för något annat än dataskärm/surf/textbehandling mm?

Postad 19 december 2007 - 19:11

TomJones83
  • TomJones83
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Dessa paneler verkar i stort sett oslagbara för filmvisning men hur bra är de på att återge sport? Fråga till er 50-tums lx/xd ägare som ser mycket fotboll, hur är bilden på canal+ sport/sport hd?

Några problem med panoreringar? artefakter? jaggies? brus?

Bättre, sämre, likvärdigt jämfört med en CRT?

Tacksam för svar!

Postad 19 december 2007 - 19:58

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2 031 inlägg
  • 0

Postad bild

Men, kan inte folk sluta länka till de där bilderna? NEJ, de är inte individuellt kalibrerade, som vissa påstår - de är inställda LIKADANT på kontrast och ljusstyrka, självklart blir resultatet sådär. Det står ju i klartext på ovanstående bild!

Postad 19 december 2007 - 20:05

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0
Hur vet du att de inte är individuellt kalibrerade???

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.