Officiell Tråd - Pioneer 8G Plasma
5159 svar till detta ämne
Postad 06 januari 2008 - 05:53
Unregistered7d403411
-
Unregistered7d403411
-
Användare
-
-
235 inlägg
Då var min underbara 508XD uppe och snurrar!
Nu kommer mitt huvudbry - vilken tvleverantör ska jag välja? Har inte haft någon tv innan denna i min nuvarande lägenhet så jag har inget befintligt.
Huset har comhem men tv'n min har DVB-T vilket begränsar mig till Boxer om jag nu ska använda den..
Så min fråga är om någon har erfarenhet av vad som är bäst?
Behöver jag en antenn för Boxer? Är det dålig mottagning (har för mig att jag läst detta någonstans)?
Rent spontant skulle jag vilja välja comhem - av någon konstig anledning känns det tryggare (utan att för den delen ha någon erfarenhet av detta..). Sen är det klart att ytterligare en box med sladdar är jobbigt..
Tacksam för svar
/A
Utan att på något sätt försöka promota den eller den andra men Com Hem erbjuder väl iaf några kanaler i HD-upplösning? (jag är inte säker på detta heller men jag tror det) Det gör inte Boxer över DVB-T ännu!
Postad 06 januari 2008 - 10:14
stevenD
-
stevenD
-
Lärjunge
-
-
271 inlägg
Nu kommer mitt huvudbry - vilken tvleverantör ska jag välja? Har inte haft någon tv innan denna i min nuvarande lägenhet så jag har inget befintligt.
Huset har comhem men tv'n min har DVB-T vilket begränsar mig till Boxer om jag nu ska använda den..
Behöver jag en antenn för Boxer? Är det dålig mottagning (har för mig att jag läst detta någonstans)?
Rent spontant skulle jag vilja välja comhem - av någon konstig anledning känns det tryggare (utan att för den delen ha någon erfarenhet av detta..). Sen är det klart att ytterligare en box med sladdar är jobbigt..
Tacksam för svar
/A
Hur bra mottagning du har med den inbyggda boxen vet du inte förrän du har testat eftersom alla har olika mottagingsförhållanden, men det har visat sig att vid vissa tillfällen när andra boxar har perfekt mottagning så är det störningar på pion. Om du väljer att inte köra med den inbyggda boxen, se till att välja en box med HDMI eller åtminstone komponent, för att få bästa förutsättningar för bra bild. När det gäller ComHem så är det bara deras HD-box som gäller i så fall.
Postad 06 januari 2008 - 11:41
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Ska till USA i ett par månader under våren; ser att man kan köpa en PDP-5080HD där för ca $2100 vilket är ca 13500:- 10% sales tax tillkommer ju, men den bör gå att få tillbaka när man åker hem.
http://www.pioneerel...80HD.Kuro?tab=B
Ehh, det är ju halva priset...vilka eventuella problem kan jag få med den om jag köper den här och tar tillbaka den till Sverige sen?
Frakten är ju ett givet problem, men det kan lösa sig. Jag tänker mer på hur den funkar här? Hur funkar den med PAL-signal t.ex.? (jag har en Sony RDR-HXD870 som jag kan köra digitaltv på, så den behöver ju endast ta emot PAL-signal) Hur är det med ström, tar den 230V också?
Skulle inte ta i PDP-5080HD ens med tång. Den (vill jag minnas) saknar valet för Colorspace 2 vilket gör att en av G8:ans största fördelar, den mkt fina färgåtergivningen, åker rakt ut i papperkorgen....
Postad 06 januari 2008 - 11:52
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Skulle inte ta i PDP-5080HD ens med tång. Den (vill jag minnas) saknar valet för Colorspace 2 vilket gör att en av G8:ans största fördelar, den mkt fina färgåtergivningen, åker rakt ut i papperkorgen....
Hear, hear!
Postad 06 januari 2008 - 12:05
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Kanske ska tillägga att EU 4280/5080 har colorspace 2...
Postad 06 januari 2008 - 12:27
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3 866 inlägg
Jag har en Pioneer 506XDE som är fantastisk bild på, men denna tv är lite känslig för inbränningar.
Finns inbrännings problemet kvar på 8G Pioneer plasma?
Ja eftersom det fortfarande sitter fosfor i panelen. Men problemet är nog en bråkdel av vad det var på G6. Tipset är att köra med lägre kontrast de första veckorna, FILM-läge och orbiter på. Sen använder du tv:n som vanligt.
Postad 06 januari 2008 - 12:33
37LP1
-
37LP1
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
hej undrar över skillnaden mellan 4280 och sx4280 som MM säljer? Är det bara aluminiumlisten i underkant?
Postad 06 januari 2008 - 15:20
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1 039 inlägg
Jag har en Pioneer 506XDE som är fantastisk bild på, men denna tv är lite känslig för inbränningar.
Finns inbrännings problemet kvar på 8G Pioneer plasma? Ja eftersom det fortfarande sitter fosfor i panelen. Men problemet är nog en bråkdel av vad det var på G6.
Tipset är att köra med lägre kontrast de första veckorna, FILM-läge och orbiter på. Sen använder du tv:n som vanligt.
Så du tror att efter inkörningen, så kan man använda G8 panelerna som skärm för tex. dataspel från en HTPC? Är det någon som använder sin G8 till något mer än just tv tittande?
Postad 06 januari 2008 - 15:28
rob08
-
rob08
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Så du tror att efter inkörningen, så kan man använda G8 panelerna som skärm för tex. dataspel från en HTPC?
Är det någon som använder sin G8 till något mer än just tv tittande?
Jag kör ps3 spel med den rätt rejält, har inte sett några tecken alls på inbränningar
Postad 06 januari 2008 - 15:54
kebabmannen
-
kebabmannen
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Ok, det är ju inte goda nyheter.
Postad 06 januari 2008 - 17:59
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3 866 inlägg
Finns inbrännings problemet kvar på 8G Pioneer plasma? Ja eftersom det fortfarande sitter fosfor i panelen. Men problemet är nog en bråkdel av vad det var på G6.
Tipset är att köra med lägre kontrast de första veckorna, FILM-läge och orbiter på. Sen använder du tv:n som vanligt.
Så du tror att efter inkörningen, så kan man använda G8 panelerna som skärm för tex. dataspel från en HTPC?
Är det någon som använder sin G8 till något mer än just tv tittande?
Pioneer säger ju att plasma är ämnat för rörliga bilder. Men det är klart att du kan spela på den, var och varannan plasmaägare kör ju även tv-spel och/eller HTPC. Permanenta inbränningar är nog mycket svårt att få om man har kört in skärmen ordentligt. Det som inte direkt är att rekommendera är att sitta och titta på Windows-skrivbordet timmavis. Men vanliga spel borde ju funka, särskilt om du varierar vad du tittar på dvs både spelar och tittar på tv och film. Jag började köra PS3-spel efter 300 timmar och har inga som helst problem. Det finns ju en inbyggd "skärmtvätt" också om man har spelat länge i sträck och vill lugna sina nerver. Jag kom på att jag hade en G7 på prov förut som jag råkade glömma en och samma text-tv-sida på i 45 min, ganska klantigt men det var lite rörigt hemma. Det är ju mördande kontrast i text-tv-bilder, och helt statisk bild också, förmodligen det värsta man kan utsätta en fosforpanel för. Då blev det svaga restbilder kvar men efter 5 min vanlig tv så var det totalt bortblåst. Då var det ändå ett ex som antagligen var ganska "misshandlat" eftersom det var en lånetv. Den hade väl stått i Dynamisk och haft max kontrast från timme 1 och haft många menyer uppe osv osv, alltså inte blivit inkörd alls. Nu är jag tjatig men är man det minsta intresserad av film och tv så byter man ju inte ner sig till LCD bara pga inbränningsrisken, den kompromissen med bildkvaliteten är helt orimlig. Bättre då att skaffa en 20-24" LCD att köra Windows på plus en plasma att njuta av film och tv på.
Postad 06 januari 2008 - 18:29
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1 039 inlägg
Jag håller egentligen med dig om att den bild Pioneer plasma visar är helt fantastisk och visst borde man inte
byta ner sig, möjligen ersätta min G6:a mot en G8:a, om det nu blir så pass mycket bättre bild.
Uppskalningen funkar ju så pass bra på dessa TV, så ibland tänker jag att det kanske är lite overkill med 1080p plasma från Pioneer. Den är ju desutom lite dyr, förvisso nästan samma pengar som jag betalade för min G6:a.
Undrar om det finns någon LCD i 50" som skulle kunna vara i närheten av Pioneer. (ot)
Finns det någon 50" plasma på marknaden som skulle kunna konkurrera lite iaf. med Pioneer?
Postad 06 januari 2008 - 18:39
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Postad 06 januari 2008 - 18:44
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Pioneer visade upp två stora nyheter i samband med sin presskonferens i Las Vegas. Först och främst har man tagit fram en plasmaskärm som enligt Pioneer ger 100 procent svärta. Det går inte att göra en tv med en bild som ger svärta än så här, säger Pioneer.
Desutom har Pioneer visat upp en 50-tums plasma som bara är 9 millimeter tjock. Eller rättare sagt, 9 millimeter tunn. Dock kommer ingen av dessa skärmar att släppas till konsumenter under 2008.
Så det blir ingen 9G det här året. Då är det daga att slå till 8G för dem som väntar på 9G http://www.prylporta..._MKF571.dbp.asp
Postad 06 januari 2008 - 18:49
stevenD
-
stevenD
-
Lärjunge
-
-
271 inlägg
Pioneer visade upp två stora nyheter i samband med sin presskonferens i Las Vegas. Först och främst har man tagit fram en plasmaskärm som enligt Pioneer ger 100 procent svärta. Det går inte att göra en tv med en bild som ger svärta än så här, säger Pioneer.
Desutom har Pioneer visat upp en 50-tums plasma som bara är 9 millimeter tjock. Eller rättare sagt, 9 millimeter tunn. Dock kommer ingen av dessa skärmar att släppas till konsumenter under 2008.
Så det blir ingen 9G det här året. Då är det daga att slå till 8G för dem som väntar på 9G 
http://www.prylporta..._MKF571.dbp.asp
Blir inte det där 10G? Pioneer har väl släppt nya modeller varje år?
Postad 06 januari 2008 - 18:56
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Till och med om det blir 9G har den inget nytt komma med.
Postad 06 januari 2008 - 19:02
stevenD
-
stevenD
-
Lärjunge
-
-
271 inlägg
Jaså? Hur som helst så finns det en hel del som de borde kunna fixa i en ny modell i väntan på 2009... https://www.minhembi...howtopic=178194
Postad 07 januari 2008 - 01:08
amv1981
-
amv1981
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Tacksam för svar
/A Hur bra mottagning du har med den inbyggda boxen vet du inte förrän du har testat eftersom alla har olika mottagingsförhållanden, men det har visat sig att vid vissa tillfällen när andra boxar har perfekt mottagning så är det störningar på pion.
Om du väljer att inte köra med den inbyggda boxen, se till att välja en box med HDMI eller åtminstone komponent, för att få bästa förutsättningar för bra bild. När det gäller ComHem så är det bara deras HD-box som gäller i så fall.
Så pion har en inbyggd antenn? Kommer jag inte behöva koppla in antennkabeln när jag kör med boxer i 508'an? Förlåt för min okunnighet men jag har verkligen ingen kolla på digitaltv. /A
Postad 07 januari 2008 - 04:15
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Till och med om det blir 9G har den inget nytt komma med.
Enligt D-Nice på AVS forum finns 2/3 av de nya patenten för tekniken redan tillgänglig idag eftersom det är en vidareutvecklig av project Kuro. Det är endast 9 mm tjocklek, dvs 10 lumen/Watt, som inte är redo ännu. Vi får väl se vad som kommer under året
Redigerat av Wolfy, 07 januari 2008 - 04:20.
Postad 07 januari 2008 - 07:39
37LP1
-
37LP1
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Hej, vet att jag tidgare läst om inställningar under inkörningstiden, men kan nu inte hitta dom igen. Tv:n en 4280.
TAcksam för hjälp...
Postad 07 januari 2008 - 08:20
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Till skillnad från Pio G6 så är inbränningar typ #158 på listan över saker man behöver oroa sig om på G8. Mao, köper man inte Pio för att man är rädd för inbränningar är man inte riktigt klok. Kör PS3, inte ett spår av inbränning. Inte direkt ghosting heller, hitta en testbild (ett konvergens-pattern) där jag faktiskt lyckades locka fram en dos ghostning men det kunde jag på min tjock-tv med men den överlevde 10 år ändå så inte några worries direkt... Hade ingen direkt inbränningsperiod på min tv (jo orbiter på ibörjan, fråga mig inte varför, vad nu den ska hjälpa...). Ställde in den för bra bild med DVE istället ( 37LP1, du kan ju kika här för tips). Efterhand, när fosforet "satt sig" gjorde jag dock en riktig kalibrering och upptäckte då att jag kunde hämta ut en dos mer ljus ut ur skärmen, så den blir bara bättre och bättre...  Möjligt att det händer nått om man låter en statisk bild stå på i flera timmar, ingen aning, men varför skulle man det? Slå på skärmsläckaren, sparar man på såväl elräkning som miljö oxå.
Postad 07 januari 2008 - 09:02
stevenD
-
stevenD
-
Lärjunge
-
-
271 inlägg
Tacksam för svar
/A Hur bra mottagning du har med den inbyggda boxen vet du inte förrän du har testat eftersom alla har olika mottagingsförhållanden, men det har visat sig att vid vissa tillfällen när andra boxar har perfekt mottagning så är det störningar på pion.
Om du väljer att inte köra med den inbyggda boxen, se till att välja en box med HDMI eller åtminstone komponent, för att få bästa förutsättningar för bra bild. När det gäller ComHem så är det bara deras HD-box som gäller i så fall.
Så pion har en inbyggd antenn? Kommer jag inte behöva koppla in antennkabeln när jag kör med boxer i 508'an?
Förlåt för min okunnighet men jag har verkligen ingen kolla på digitaltv.
/A
Jo en antenn behöver du koppla in när du kör boxer. Om du ska köra något annat än Boxer (DVB-T) så måste du ha en extern box.
Postad 07 januari 2008 - 10:04
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3 866 inlägg
Jag håller egentligen med dig om att den bild Pioneer plasma visar är helt fantastisk och visst borde man inte byta ner sig, möjligen ersätta min G6:a mot en G8:a, om det nu blir så pass mycket bättre bild.
Uppskalningen funkar ju så pass bra på dessa TV, så ibland tänker jag att det kanske är lite overkill med 1080p plasma från Pioneer. Den är ju desutom lite dyr, förvisso nästan samma pengar som jag betalade för min G6:a.
Undrar om det finns någon LCD i 50" som skulle kunna vara i närheten av Pioneer. (ot)
Finns det någon 50" plasma på marknaden som skulle kunna konkurrera lite iaf. med Pioneer?
LX-modellen är väl nååågot vassare på färger och kontrast också. Men att betala 12000 extra just för pixlarna skulle jag tänka både en och två gånger på, precis som du är inne på. Jag tror 50" är för litet för 1920x1080 såvida du inte bänkar dig riktigt nära. Jag hade pengarna men tyckte inte det var värt 50 papp för en tv så det blev en XD. Bättre att sätta mellanskillnaden på banken och köpa G12 1080p projektor för det om några år. Tekniken rusar ju framåt och priserna sjunker som en sten. Inte ska du behöva betala lika mycket som för din gamla G6 för en tv idag! Det viktiga imo är att inte köpa någon annan 1080p-skärm. Alltså om det inte blir LX så ta XD. Den ligger så väldigt nära LX. Jag har polare som köpt 1920x1080 LCD och den bilden ser ju ut som bajs rent ut sagt. (Ursäkta språket men jag kunde inte komma på något mer passande ord.)
Postad 07 januari 2008 - 19:54
Lindhardsen
-
Lindhardsen
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
Så pion har en inbyggd antenn? Kommer jag inte behöva koppla in antennkabeln när jag kör med boxer i 508'an?
/A
Att vara okunning är absolut inget att skämmas för! Vi har jo alla varit nybörjare (nyligen) Dock tycker jag att det är lite överraskande att du går från absolut ingenting till att köpa en av de absolut bästa (och dyraste) tv'n på marknaden. Får man fråga vart du har fått denna tv-entusiasm ifrån? De flesta börjar jo liksom med att kolla marknaden, ta reda på alla facts, och sen går de och handlar. Lycka till!
Postad 07 januari 2008 - 22:00
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Postad 07 januari 2008 - 22:05
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1 668 inlägg
Det verkar att det inte blir någon 9G under det här årest (Pratar inte om Super Kuro 9mm) 
Det behövs inte, 8G räcker bra.  Så länge menar jag.
Postad 08 januari 2008 - 06:39
Unregistered7d403411
-
Unregistered7d403411
-
Användare
-
-
235 inlägg
Det verkar att det inte blir någon 9G under det här årest (Pratar inte om Super Kuro 9mm)  Det behövs inte, 8G räcker bra. Så länge menar jag.
Om det inte kommer någon 9G i år är det bara hoppas på en rejäl prissänkning av 8G. De andra tillverkarna släpper ju nya modeller som 8G måste konkurrera med.
Postad 08 januari 2008 - 08:04
Unregistered7d403411
-
Unregistered7d403411
-
Användare
-
-
235 inlägg
Det här var en rolig länk som visar lite av nästa Kuro: http://gizmodo.com/3...v-ever-and-wins
Postad 08 januari 2008 - 09:09
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Det verkar att det inte blir någon 9G under det här årest (Pratar inte om Super Kuro 9mm)  Det behövs inte, 8G räcker bra. Så länge menar jag.
Om det inte kommer någon 9G i år är det bara hoppas på en rejäl prissänkning av 8G. De andra tillverkarna släpper ju nya modeller som 8G måste konkurrera med.
Klart det kommer nya modeller från Pio iår (vilket innebär prissänkning av G8), exakt hur denna G9 kommer se ut är väl dock oklart.
Postad 08 januari 2008 - 12:30
Unregistered46e1de31
-
Unregistered46e1de31
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Det här var en rolig länk som visar lite av nästa Kuro:
http://gizmodo.com/3...v-ever-and-wins
Verkar lovande, men har inte nuvarande Kuro-panelerna samma svärta som den konceptmodellen? Den "gamla" Kuron till vänster ser bra ljus ut. Så där ser dom ju inte ut egentligen. I alla fall inte vad jag själv har sett (äger ingen själv.. ännu).
Postad 08 januari 2008 - 12:42
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Verkar lovande, men har inte nuvarande Kuro-panelerna samma svärta som den konceptmodellen? Den "gamla" Kuron till vänster ser bra ljus ut. Så där ser dom ju inte ut egentligen. I alla fall inte vad jag själv har sett (äger ingen själv.. ännu).
De där bilderna ska tas med en traktorskopa salt. De är överexponerade och visar inte alls verkligheten. Det är dessutom en koncept-TV, vem vet vilket fuffens de har för sig med den och vilken signal de skickar in. Pioneer säger sig med den koncept-TVn kunna helt släcka plasmacellerna, dvs äkta svart = 0 ftL, dvs inget ljus öht. Det skulle vara mycket imponerande, men det återstår att se att det verkligen fungerar så oavsett scen, dvs att den ska klara av att ha helt släckta celler och närliggande celler som sänder ut ljus samtidigt, annars är det ju bara en variant av LED LCD, vilket jag inte tycker är mycket till vinst. Vi får väl se helt enkelt, en riktig produkt ligger väl åtminstonde 1 1/2 år bort
Postad 08 januari 2008 - 13:38
Unregistered7d403411
-
Unregistered7d403411
-
Användare
-
-
235 inlägg
Postad 08 januari 2008 - 14:45
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Det går givetvis inte att avgöra "verklig" svärta baserat på ett foto men detta, med båda displyerna inom en och samma bild, är ju en rätt kul om än ej särskillt exakt sätt att jämföra relativa skillnader (mellan G8 och G10 i detta fall).
Redigerat av pacman, 08 januari 2008 - 14:45.
Postad 08 januari 2008 - 14:53
Aristoteles
-
Aristoteles
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
Det fanns en del bilder i den här tråden som visade skillnader i svärtan mellan 7G och 8G och även de verkade starkt överdrivna. I verkligheten kan inte jag se någon direkt skillnad mellan dessa två generationer.
Postad 08 januari 2008 - 14:59
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Det fanns en del bilder i den här tråden som visade skillnader i svärtan mellan 7G och 8G och även de verkade starkt överdrivna. I verkligheten kan inte jag se någon direkt skillnad mellan dessa två generationer.
Med all respekt, eftersom jag ägt båda och sett båda generationer i ett helt svart rum, då är du antingen väldigt dålig på att bedömma svärta eller så har du fått G7 & G8 väldigt dåligt demade för dig  Det är en riktigt ordentlig skillnad i svärta mellan G7 och G8, något annat är helt fel att påstå.
Postad 08 januari 2008 - 15:03
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Det går givetvis inte att avgöra "verklig" svärta baserat på ett foto men detta, med båda displyerna inom en och samma bild, är ju en rätt kul om än ej särskillt exakt sätt att jämföra relativa skillnader (mellan G8 och G10 i detta fall).
Om de nu inte ställt svartnivån på G8 helt åt helsike så håller jag med dig, men man kan ändå inte annat än smålé då intrycken man hör från denna G10 i stort sett speglar precis samma intryck som kom för G8 ifjol och pressmeddelandet från Pioneers Russ Johnston också känns igen - déjà vu i mängder
Postad 08 januari 2008 - 15:23
Aristoteles
-
Aristoteles
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
Det fanns en del bilder i den här tråden som visade skillnader i svärtan mellan 7G och 8G och även de verkade starkt överdrivna. I verkligheten kan inte jag se någon direkt skillnad mellan dessa två generationer. Med all respekt, eftersom jag ägt båda och sett båda generationer i ett helt svart rum, då är du antingen väldigt dålig på att bedömma svärta eller så har du fått G7 & G8 väldigt dåligt demade för dig 
Det är en riktigt ordentlig skillnad i svärta mellan G7 och G8, något annat är helt fel att påstå.
Det är möjligt att dina ögon är bättre på att upptäcka svärta än mina…  Men en så stor skillnad som visas på en del bilder i det här forumet är det inte enligt min uppfattning mellan 7G och 8G. Jag skulle ivarjefall inte bytta ifrån en 7G till en 8G enbart för att det skulle vara lite bättre svärta.
Redigerat av Aristoteles, 08 januari 2008 - 15:23.
Postad 08 januari 2008 - 15:43
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Det fanns en del bilder i den här tråden som visade skillnader i svärtan mellan 7G och 8G och även de verkade starkt överdrivna. I verkligheten kan inte jag se någon direkt skillnad mellan dessa två generationer. Med all respekt, eftersom jag ägt båda och sett båda generationer i ett helt svart rum, då är du antingen väldigt dålig på att bedömma svärta eller så har du fått G7 & G8 väldigt dåligt demade för dig 
Det är en riktigt ordentlig skillnad i svärta mellan G7 och G8, något annat är helt fel att påstå.
Det är möjligt att dina ögon är bättre på att upptäcka svärta än mina…  Men en så stor skillnad som visas på en del bilder i det här forumet är det inte enligt min uppfattning mellan 7G och 8G. Jag skulle ivarjefall inte bytta ifrån en 7G till en 8G enbart för att det skulle vara lite bättre svärta.
Det är möjligt att dina ögon är sämre på att upptäcka svärta
Postad 08 januari 2008 - 15:59
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Det går givetvis inte att avgöra "verklig" svärta baserat på ett foto men detta, med båda displyerna inom en och samma bild, är ju en rätt kul om än ej särskillt exakt sätt att jämföra relativa skillnader (mellan G8 och G10 i detta fall). Om de nu inte ställt svartnivån på G8 helt åt helsike så håller jag med dig, men man kan ändå inte annat än smålé då intrycken man hör från denna G10 i stort sett speglar precis samma intryck som kom för G8 ifjol och pressmeddelandet från Pioneers Russ Johnston också känns igen - déjà vu i mängder 
Precis, déjà vu va ordet. Tror inte det är nått konstigt med bilderna som sådana, som du var inne på tidigare, fotar med en skärm som lyser med ~0.004 ftL och en annan som lyser med 0.000 ftL och man har tillräckligt lång exponeringstid (kombinerat med rätt ISO) så borde det väl bli något liknande de bilder vi ser här - dvs ett ok sätt att visa relativa skillnader.
Redigerat av pacman, 08 januari 2008 - 16:00.
Postad 08 januari 2008 - 16:08
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5 025 inlägg
http://www.idg.se/2.1085/1.139313
Ujujuj, det där lät ju lovande.  Frågan är bara ifall de hade igång G8-skärmarna samtidigt som de "tände" prototypen?
Postad 08 januari 2008 - 16:58
Unregistered1c5ba0d1
-
Unregistered1c5ba0d1
-
Användare
-
-
103 inlägg
Tror inte det är nått konstigt med bilderna som sådana, som du var inne på tidigare, fotar med en skärm som lyser med ~0.004 ftL och en annan som lyser med 0.000 ftL och man har tillräckligt lång exponeringstid (kombinerat med rätt ISO) så borde det väl bli något liknande de bilder vi ser här - dvs ett ok sätt att visa relativa skillnader.
Precis. Förklaras bra här: på avsOch så vitt jag har förstått det så har pioneer inte sagt någit om att deras "infinite contrast" plasma-tech inte ska komma i år. Utan bara att kombinationen 9mm-teknologin och infinite contrast-teknologin inte kommer i år. D-nice på AVS hintade iallafall att den senare skulle komma i år. Man kan alltid hoppas iallafall
Redigerat av Unregistered1c5ba0d1, 08 januari 2008 - 16:59.
Postad 08 januari 2008 - 21:16
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Precis, déjà vu va ordet.
Tror inte det är nått konstigt med bilderna som sådana, som du var inne på tidigare, fotar med en skärm som lyser med ~0.004 ftL och en annan som lyser med 0.000 ftL och man har tillräckligt lång exponeringstid (kombinerat med rätt ISO) så borde det väl bli något liknande de bilder vi ser här - dvs ett ok sätt att visa relativa skillnader.
Ja, det har du helt rätt i, iom att vi alla vet att G8 sänder ut ljus även vid 0 IRE, men det är ju också problemet när man med ett foto ska göra en jämförelse. En väldigt lång exponeringstid visar iofs att den kommande G10 verkligen inte skickar ut något ljus alls, men säger å andra sidan ganska lite om den egentliga upplevda skillnaden på plats. Nåja, vi kommer alla att bli varse om hur det ligger till så småningom. Jag hoppas bara att denna 0.000 ftL är "äkta" och behålls oavsett innehåll, då är det mäkta imponerande.
Postad 08 januari 2008 - 21:34
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1 668 inlägg
http://www.idg.se/2.1085/1.139313
Ujujuj, det där lät ju lovande.  Frågan är bara ifall de hade igång G8-skärmarna samtidigt som de "tände" prototypen? 
Jag håller med dig Arioch, det var verkligen imponerande läsning.
Postad 08 januari 2008 - 21:52
stevenD
-
stevenD
-
Lärjunge
-
-
271 inlägg
Klart det kommer nya modeller från Pio iår (vilket innebär prissänkning av G8), exakt hur denna G9 kommer se ut är väl dock oklart.
"Ytterligare en nyhet under 2008 är att breakout-boxen återkommer." "kommer att erbjuda bägge alternativen under 2008" Källa: http://www.prylporta..._MKF377.dbp.aspSå en ny modell verkar det ju komma i år.
Postad 08 januari 2008 - 22:26
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Här är ett exempel på att man med en bild kan ge lite av vilket resultat man vill: källa
Redigerat av Wolfy, 08 januari 2008 - 22:27.
Postad 08 januari 2008 - 23:54
amv1981
-
amv1981
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
/A
Att vara okunning är absolut inget att skämmas för! Vi har jo alla varit nybörjare (nyligen)
Dock tycker jag att det är lite överraskande att du går från absolut ingenting till att köpa en av de absolut bästa (och dyraste) tv'n på marknaden. Får man fråga vart du har fått denna tv-entusiasm ifrån? De flesta börjar jo liksom med att kolla marknaden, ta reda på alla facts, och sen går de och handlar. Lycka till!
För det första vill jag poängtera min okunnighet vad beträffar just digital-tv boxar:) Av någon konstig anledning har jag alltid bott i lägenheter som inte krävt digitalbox (som de flesta verkar ha handskats med i åratal). Därav min förvirring vad beträffar inbyggd digitalbox i pion och mottagningsfrågan i och med kravet på antenn (boxer). Jag är väldigt teknikintresserad i övrigt och har fölljt diverse sidor (inkl detta forum) i över ett halvår i jakt på den perfekta tv'n. Med andra ord har jag efter mycket noga övervägande bedömt att denna tv (efter jämförelser i flertalet butiker) varit helt klart överlägsen. Därutöver är jag fullt medveten om dess kalibreringsmöjligheter vilket jag eventuellt vill utnyttja i framtiden varför just XD-modellen blev mitt val till sist. Så det är inget förhastat beslut och min fråga rörde som sagt digitalboxar (vilka jag aldrig kommit i kontakt med över huvud taget). Nu har jag dock efter lite grundlig research landat hos comhem (eftersom det blir hd-box vilket gör att en extern trots allt blir ett måste). Kommer återrapportera när jag har kanalerna uppe och snurrar. Boxen blev comhems enda alternativ för HD Humax CXHD-1000C. Men kan hålla med om att det var lite överdrivet att be om ursäkt för just min okunnighet:) /A
Redigerat av amv1981, 08 januari 2008 - 23:57.
Postad 10 januari 2008 - 10:39
plasmaplytet
-
plasmaplytet
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
HAHAHA nu börjas det igen "Pioneer demonstrerade ny teknik som gör kontrastmätningar överflödiga. Prototypen i mitten och Pio G8, som i sammanhanget såg blaskig ut"..... G8 har gått från kolsvart till blaskig på mindre än ett halv år. hahaha......humor!!!
Postad 10 januari 2008 - 10:45
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
G8 har aldrig varit kolsvart, endast mörkast. Skillnad det.
Med det sagt så har vi ju förstås ingen aning om hur pass korrekt demon var.
Postad 10 januari 2008 - 11:12
plasmaplytet
-
plasmaplytet
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Pacman angående kolsvart så citerade jag bara alla recensions nissar som har kallat G8 för en kolsvart panel innan nu denna nya modellen dök upp, tycker bara allt är ironiskt hur samma människor nu kallar G8 för blaskig.
Redigerat av plasmaplytet, 10 januari 2008 - 11:13.
Postad 10 januari 2008 - 11:17
Doraso
-
Doraso
-
Forumräv
-
-
657 inlägg
Pacman angående kolsvart så citerade jag bara alla recensions nissar som har kallat G8 för en kolsvart panel innan nu denna nya modellen dök upp, tycker bara allt är ironiskt hur samma människor nu kallar G8 för blaskig
Haha så är det ju varje år. När G8 kom så skulle det vara 80% bättre svärta än G7  Alltid en smula överdrivet. Men säljknep använder ju alla Mvh D
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|