Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell Tråd - Pioneer 8G Plasma

5159 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Pioneer Kuro PDP-428XD (TV) 1 9,23 (21) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-4280XD (TV) 1 9,25 (19) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-5080XD (TV) 0 9,29 (13) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-4280XA (TV) 1 9,15 (12) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-5080XA (TV) 1 9 (6) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-508XD (TV) 1 9,6 (41) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX608D (TV) 1 9,29 (6) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX508D (TV) 1 9,69 (25) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-SX4280D (TV) 1 8,75 (7) Inga priser
33 relaterade trådar
Philips lcd eller satsa på oled? (12 inlägg) 9 år sedan
1080p/24 (575 inlägg) 11 år sedan
Begagnad Pioneer plasma (19 inlägg) 13 år sedan
Pioneer-klubben (151 inlägg) 13 år sedan
Hur ska jag göra för koppla ihop allt? PS3, HTPC... (14 inlägg) 13 år sedan
Bildinställningar för Pioneers Plasmor (210 inlägg) 14 år sedan
Pioneer 508XD med PS3 (33 inlägg) 15 år sedan
dödsångest.. hjälp (34 inlägg) 15 år sedan
Panasonic TH-50PZ70E vs Pioneer PDP-5080XD (1 inlägg) 15 år sedan
Dålig mottagning på Pioneers inbyggda DVB-T (30 inlägg) 16 år sedan
1080p-skärmar - vilka finns det? (293 inlägg) 16 år sedan
Slutgiltigt val mellan Pioneer plasma eller Lcd, detaljfrågor (120 inlägg) 16 år sedan
Pioneer PDP-4280XD (95 inlägg) 16 år sedan
Plasma el Lcd (7 inlägg) 16 år sedan
Hur mycket skulle ni ge för ett demoex? (12 inlägg) 16 år sedan
Panasonic eller Pioneer plasma? (37 inlägg) 16 år sedan
LCD 46-50" 2008 (8 inlägg) 16 år sedan
TV-nojja? Jag delar med mig av mina intryck (24 inlägg) 16 år sedan
vilken TV för 15-25k ? (22 inlägg) 16 år sedan
Pioneer 508XD Hjälp (3 inlägg) 16 år sedan
Pioneer 4280xd och "sidoramar" (10 inlägg) 17 år sedan
Bildinställningar för Pioneer PDP-4280XA (1 inlägg) 17 år sedan
Plasma Pioneer PDP-4280XD eller Lcd Samsung LE-46F86BD? (17 inlägg) 17 år sedan
PS3-ljud till både tv och förstärkare? (32 inlägg) 17 år sedan
Panasonic PZ85 v Pioneer 428 ? (6 inlägg) 17 år sedan
Panna PZ70 v Pio 5080XA (17 inlägg) 17 år sedan
Vad ska man välja Sony 40X3500 eller Pioneer 428XD (13 inlägg) 17 år sedan
lägre pris på Pioneer? (4 inlägg) 17 år sedan
Pioneer 428, inställningar för fotboll, hockey, sport (0 inlägg) 17 år sedan
Plasma Pioneer LX508 (FULLHD) VS LCD Sony X3500 (19 inlägg) 17 år sedan
Vad vill vi se för förbättringar i Pioneer 9G? (25 inlägg) 17 år sedan
Pioneer 428XD eller 4280XD (1 inlägg) 17 år sedan
pioneer 507 xd eller 428xd ? (15 inlägg) 17 år sedan

Postad 10 januari 2008 - 12:05

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Pacman angående kolsvart så citerade jag bara alla recensions nissar som har kallat G8 för en kolsvart panel innan nu denna nya modellen dök upp, tycker bara allt är ironiskt hur samma människor nu kallar G8 för blaskig.

Haha, ok, du mena så, då är jag med. :)

Haha så är det ju varje år. När G8 kom så skulle det vara 80% bättre svärta än G7 ;) Alltid en smula överdrivet. Men säljknep använder ju alla

Det var ju helt korrekt, G8 har ~80% lägre (vilket är iofs ett avigt sätt att ange skillnader i nivå) uppmätt svartnivå än G7.

Postad 10 januari 2008 - 14:45

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Pacman angående kolsvart så citerade jag bara alla recensions nissar som har kallat G8 för en kolsvart panel innan nu denna nya modellen dök upp, tycker bara allt är ironiskt hur samma människor nu kallar G8 för blaskig.

Fast de har ju rätt egentligen. I fjol jämfördes G8 med LCD och G7 vid visningarna. G8ans 0.004-0.008 ftL ser närmast svart ut i den jämförelsen. Om nu extremkontrast G9 skickar 0.000 ftL så kommer tom en 0.004-0.008 ftL display att se grå ut vid en sida-vid-sida jämförelse, även om skillnaden antagligen inte alls är så dramatisk som gjorts gällande av vissa bilder och journalister.

Nu tycker jag att även om nya Kuro klarar "the holy grail" 0.000 ftL så krävs det mer än så för att man skall bli riktigt upphetsad. Först och främst måste den klara det oavsett sceninnehåll och sen finns det övriga förbättringar jämfört med dagens Kuro som den skall fixa innan man ropar the King is dead, long live the King!! :)

PS Jag håller dock med dig att det är med en stänk av ironi som man känner déjà vu från ifjol, hehe. DS

Redigerat av Wolfy, 10 januari 2008 - 14:51.

Postad 11 januari 2008 - 18:59

Bopp
  • Bopp
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Till skillnad från Pio G6 så är inbränningar typ #158 på listan över saker man behöver oroa sig om på G8. Mao, köper man inte Pio för att man är rädd för inbränningar är man inte riktigt klok. :P

Tror nok at problemet ligger høyere opp på listen enn #158.

Her er en link til bilder av min 508XD med innbrenninger.
http://home.monet.no...y/images/508XD/

Pioneer Norge kunne ikke gjøre noe annet enn å sende meg DVD'en "After Image".

Kjøpte skjermen hos Netshop.no og de har nå, uten videre diskusjon, sendt meg en ny PDP508XD. :)

Så bra gikk det dessverre ikke for "rowe", men han har kanskje heller ikke tatt kontakt med selger...

Bopp

Redigerat av Bopp, 11 januari 2008 - 19:01.

Postad 12 januari 2008 - 21:45

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Grundregeln är väl att man alltid ska vända sig till återförsäljaren i första hand. Tur att det gick bra för dig för den där skärmen såg inte speciellt rolig ut. Trist iofs att folk ska behöva komma i kläm pga att Pioneer vägrar att ta ansvar för de måndagsex som ändå uppenbarligen slinker ut på marknaden. På G8 skärmarna är de inte ens särskillt många, så det är svårt att förstå hur de resonerar. Det finns ju tillverkare med betydligt större kvalitetsproblem som ändå byter in skärmar på löpande band utan att bråka.

Postad 13 januari 2008 - 15:05

amv1981
  • amv1981
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja ha tips på rengöring av skärmen.

Den medföljande duken är inte optimal för att få bort damkorn som sätter sig i kanterna av skärmytan, dvs i de fyra hörnen mot ramen.

Kan man exempelvis damsuga med lägre sug bara i hörnen, för att sedan använda duken för stora ytan? (använda ett borstmunstycke)

Andra tips eller funderingar är välkomna.

Enligt instruktionsboken kan man ju rengöra baksidan med hjälp av en damsugare som med lägre sug.

/A

Postad 13 januari 2008 - 20:24

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1 039 inlägg
  • 0
Någon som vet hur bilden blir på en 8G när man matar den med 720p och skillnaden om man matar en 8G full hd pioneer plasma med 1080p.

Blir det egentligen sådan stor skillnad mellan 720p och 1080p

Postad 14 januari 2008 - 10:47

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0

Någon som vet hur bilden blir på en 8G när man matar den med 720p och skillnaden om man matar en 8G full hd pioneer plasma med 1080p.

Blir det egentligen sådan stor skillnad mellan 720p och 1080p

Gå till en butik och titta.

Men G8 HD-ready kan du ju mata med 1080p-signal, inte ska du behöva nöja dig med 720p.

Jag har inte jättemycket erfarenhet men det jag sett av olika sändningar och filmsnuttar så är ju 720p och 1080p verkligen inte som natt och dag. Viktigare är att de brassar på med bitraten. En del bluray ser ju inte bättre ut än en bra DVD. Däremot är det trevligt att trycka i Pirates of the Carribean och titta på några scener på havet där bitraten ibland klockar in på lite över 40 mbit/s!

Jag är inte så tränad men jag kunde inte skilja LX från XD i butik. Även om det säkert är lite skillnader i färg och svärta så tyckte jag att XD dög bra och att LX kostade för mycket. Mellanskillnaden kan jag köpa projektor för om några år när jag flyttat till nåt större.

Det viktiga för mig var den totala bildkvaliteten, inte upplösningen. Hade jag tagit en Full HD-skärm så hade jag fått sämre bild. (Alltså om jag hade bytt ner mig till ett annat märke.) Jag anser därför att XD verkligen inte är någon kompromiss.

Postad 14 januari 2008 - 22:18

37LP1
  • 37LP1
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Har lite funderingar, har haft min 4280d nu ett tag.

När tv:n är avstängd och lampor i rummet reflekteras i skärmen så ger den ett väldigt flammigt intryck. Vad är det för " beläggning" som syns?

Upplever även att de inbyggda högtalarna inte direkt imponerar?

Ngn som känner igen sig ?

Postad 15 januari 2008 - 07:55

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2 031 inlägg
  • 0
Fick hem min 42" G8 igår, gud vilken bild! Sjukt bra! :blink:

Däremot undrar jag lite om svärtan! Om man har helt nedsläckt i rummet, och filmen blir väldigt mörk, så tappar man känslan av att svart är svart - det blir snarare mörkgrått. Det behövs något ljust som kan sättas i kontrast till det svarta för att det ska verka helt svart när man sitter i ett helt svart rum.

Så, det jag undrar är: har jag missat någon inställning, där man ytterligare kan justera det som motsvarar LCD:s backlight, eller har man inte kommit längre än så här på KURO:n? :)

Postad 15 januari 2008 - 20:12

Unregistered44286749
  • Unregistered44286749
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Igår köpte jag en 508XD, vilken bild! Det är min tredje tv, de två första var sammy´s lcd (40r87 + 46F86)
Den först va skit rent ut sagt. F86 otroligt bra men började krångla och hade sina brister.

Har nu läst igenom de flesta posterna nu men det tog tid.

Jag var lite orolig av surrandet först på min pion men efter samtal med support att ha energispar på 2 så hör jag knappt något längre.
Antar att alla provat det. På min försvann ca 70% av surrandet.
Jag trodde inte mina ögon när jag slog på xbox´et, alla tjatar att kör man konsol eller pc ska man ha Lcd men med facit i hand så är det ta mig f-a bättre på plasman än på F86´an:)

Svärtan däremot blev jag lite besviken på. Tycker inte det är så stor skillnad jämfört med F86.
När skärmen är tom så är inte bilden inte så svart jag trodde utan som i inlägget innan lite blågrådaskig men jämn och fin tack och lov.
Vid bild är svartan som kanterna ungefär men det är väl en synvilla antar jag.

Dennis

Postad 15 januari 2008 - 21:28

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0
Svart är inte svart med Kuro, den skickar ut sisådär 0.008-0.004 ftL, vilket iofs är mycket bra. Helt riktigt så är det så att G8 behöver belysning bakom TVn och då upplevs det mesta svart i scener som riktigt svart, men i ett helt nedsläckt rum eller för den delen en helt mörk scen så kommer den aldrig att bli helt svart.

De modeller som kommer senare i år är ännu bättre och den koncept TV som Pioneer visade upp på CES 2008 sades ha just 0.000 ftL, men sen återstår det att se vad som sker i praktiken.

Sen är det alltid viktigt att justera in sin TV så bra som möjligt. Inhandla DVE och följ denna guide så kommer ni ganska långt. För att ställa gråskalan perfekt eller åtminstonde ändå bättre krävs dock mätverktyg eller anlitande av en duktig kalibrerare.

Supporten gav ett riktigt dåligt svar med att föreslå strömspar 2, det förstör en hel del av bildkvalitén i mitt tycke.

Redigerat av Wolfy, 16 januari 2008 - 11:11.

Postad 16 januari 2008 - 00:23

Unregisteredafd17c98
  • Unregisteredafd17c98
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Har lite funderingar, har haft min 4280d nu ett tag.

När tv:n är avstängd och lampor i rummet reflekteras i skärmen så ger den ett väldigt flammigt intryck. Vad är det för " beläggning" som syns?

Upplever även att de inbyggda högtalarna inte direkt imponerar?

Ngn som känner igen sig ?

Man köper ju en sån här TV för att se på film med och då skall man naturligtvis ha en ljudanläggning. Det bästa hade varit att även 42-tummarna levererats utan inbyggda högtalare så man s a s tvingade folk att investera i bättre ljud.

Postad 16 januari 2008 - 02:23

wiped
  • wiped
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0
Hej.

Har haft en 508XD nu i ca 5 månader.
För ett tag sedan (kan inte rikigt minnas när) upptäckte jag att vissa delar av bilden verkade har störningar/inte vara svart/ser ut ungefär som temporära "inbränningar" skuggpartier.
Trodde det var någon sorts störning från en specifik ingång, men har nu idag testat runt och inser att störningen är där även på ingågar utan insignal etc..

Det är inte helt homogent och det ser ut lite som moln, känns lite långsökt att jag fått en inbränning som ser ut som illustrerat. Såg bilden i Bopps inlägg men som sagt det är inte loggor som syns, eller textremsor, men det kanske är en inbränning jag råkat ut för, dock så kan jag inte alls försåt hur det kunnat bli den formen som det blivit?

Är detta en inbränning och vad jag förstått så finns det risk att Pioneer inte är helt tillmötesgående ang ett byte?

Bilden illustrerar ganska bra hur det ser ut har försökt rita hur det ser ut i Paint..... Så fort det är en helt mörk/svart bild så ser man de områden som är ljusare, bilden är lite överdriven(ljusare grå än vad det är på skärmen) man ser det klart och tydligt från 4 meter...
Det finns som ni ser lite antydningar till en linje på vänstra sidan efter 4/3 gränsen verkar det..
Förresten märkte att i olika drivemode så blev de gråa partierna mörkare och ljusare..

Skall ta och ringa affären jag handlade skärmen i imorgon så får vi se vad som händer..

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  p8.JPG   196,73K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av wiped, 16 januari 2008 - 02:40.

Postad 16 januari 2008 - 07:21

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2 031 inlägg
  • 0

Svart är inte svart med Kuro, den skickar ut sisådär 0.008-0.004 ftL, vilket iofs är mycket bra. Helt riktigt så är det så att G8 behöver belysning bakom TVn och då upplevs det mesta svart i scener som riktigt svart, men i ett helt nedsläckt rum eller för den delen en helt mörk scen så kommer den aldrig att bli helt svart.

Sen är det alltid viktigt att justera in sin TV så bra som möjligt. Inhandla DVE och följ denna guide så kommer ni ganska långt. För att ställa gråskalan perfekt eller åtminstonde ändå bättre krävs dock mätverktyg eller anlitande av en duktig kalibrator.

Okej, då vet jag :)

Jag har justerat min TV, och överallt läser jag att folk använder Color Space 1. Jag kan dock inte för mitt liv förstå hur folk kan få det bra med Color Space 1 - alla färger blir överdrivna hur jag än gör, exempelvis gräs ser grön/turkost ut. Ändrar jag till Color Space 2 så blir det mycket, mycket bättre.

Vidare undrar jag vad ni har för inställning på DRE, och varför? Bilden känns ganska dimmig med DRE avstängt, tycker jag.

Postad 16 januari 2008 - 08:14

Unregistered44286749
  • Unregistered44286749
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Hej å tack för svar.

Ang. inkörningstimmarna... Hur ser jag antalet timmar tv använts?

/Dennis

Postad 16 januari 2008 - 09:15

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
nurfen>> Folk är inte kloka. :D Color Space 2 is the way to go. 1:an snedställer färgbalansen kraftigt och, som du säger, övermättar och snetintar mättade färger (grönt går mot en övermättad blåtoning och även röd drar iväg). När man växlar mellan CS 1 och 2 ska man oxå komma ihåg att man behöver justera färgintensiteten ("Color").

Faktum är att bland det bästa exemplet jag har hittat för hur fel "Colorspace 1" är är PS3-spelet Uncharted. Och då har spel, tillskillnad från film/video, INTE nån uttalad färgrymd som referens... Detta vackra spel KAN bara vara färgbalanserat på en monitor med "Color Space 2"-liknande färgrymd. Iaf inte nått liknande ettan för i det läget faller grafikernas otroliga hantverk till botten, varenda grej ser helt fel ut.

"Off" på DRE eftersom det är det enda som ger en linjär återgivning av bilden (dvs olika nivåer/ljusstyrkor i bilden förhåller sig homogent till varandra).

Med DRE påslagen kommer du i varierande grad pusha/överdriva olika nivåer i bilden (plus att skärpehanteringen verkar slå bakut) vilket i praktiken innebär att bilden TOTALT ändrar karaktär mot vad som är avsett ("fejk-bild" lixom, precis som Colorspace 1)

När man växlar mellan de Off och "On" så kommer förstås Off ge en något ljussvagare (pga avsaknaden av "push") och mindre kontrastrik (pga det linjära förhållandet mellan nivåer). Tycker du bilden är för ljussvag får man se över "ambient light" i rummet och tycker du bilden saknar kontrast så tjaa, då får du klaga på de som gjort materialet du tittar på, "bildkontrast" kan man i hög grad påverka vid skapandet av materialet. :)

Men vill man ha mkt ljus är ju förstås "On" att föredra men personligen köper jag hellre än lampa om det är det som är det primära. ;) Men var och en till sitt förstås (och jag kan se finessen i DRE om man har soljljus in i rummet tex), det är den som ska titta på tv:n som ska bestämma hur det ska se ut. :D

Postad 16 januari 2008 - 09:28

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2 031 inlägg
  • 0
Tack för ett oerhört givande svar! :)

Äntligen får jag lite klarhet!

Postad 16 januari 2008 - 10:01

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0
Pacman: Kan man inte kalibrera in colorspace 1 på något vis så att det visas på ett korrekt sätt? Läste på hdtvtest nämligen att det var "the way to go" för HD-material iaf. Nu vet inte jag om han där yrar i nattmössan men han/dom verkar ju ha väldigt bra koll på dom områdena i övrigt iallafall. Nu menar jag inte att ifrågasätta någon eller så utan jag är bara lite nyfiken. :)
Den berömda Bumtius(eller vad han heter) på Avforums använde ju oxå colorspace 1 för kalibrering av D65(iaf i hans PS3 settings där). Har för mig att det diskuterades hans settings någonstans tidigare i denna långa tråd.

Postad 16 januari 2008 - 10:20

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Slayer>> Jag kan inte se hur man på något sätt kan få CS 1 ok. Grön far åt (cyan)skogen som sagt och eftersom man även övermättar röd så kommer hudtoner sticka iväg - om man inte sneställer (blåtintar ijmfr med D65) gråskalan vilket pajjar färger med låg/ingen mättnad (nära grå/grått mao). Det blir lixom fel hur man än gör.

Mmm, hdtvtest har väldigt bra koll och jag har stort förtroende för dem. Jag håller med dem tills viss del att färgdekodningen (dvs hur färger processas, inte att förväxla med färgrymd vilket snarare är vilka färger displayen jobbar med - enkelt uttryckt) inte känns 100.00% klockren i CS2 men det ev felet är nada ijmf med de fel CS1 introducerar. Så ja, jag är som du, förvånad över hdtvtests slutsats. Det låter som de missat att återställa intensiteten mha Color...

Detta går säkerligen att verifiera objektivt genom att man mäter upp färgerna och tar fram vilket dE-värde (dvs hur långt ifrån standarden man ligger - där "total dE" på ett halvtaffligt men ändå ok sätt blir en siffra för att avgöra total färgbalans) de olika färgerna har i CS1 och CS2 - är rätt säker på att CS2 vinner en sån fajt applätt. ;)

Varför Bumtius gjorde som han gjorde vet jag inte. :)

Kan ha missat nått (händer jämt och ständigt :D ) men av vad jag vet idag så har jag noll förståelse för de som förordar CS1.

Redigerat av pacman, 16 januari 2008 - 10:22.

Postad 16 januari 2008 - 10:47

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0
Pacman: Jag får börja med att tacka för svaret.:) Jag har själv ingen större koll på kalibrering av färger(rena djungeln imo) men på min 508 så är det Colorspace 2 som gäller iaf utan minsta tvekan då jag tycker 1:an ser totalt övergödd ut. Jag går fortfarande och väntar på den riktiga ISF-kalibreringen nämligen, butiken jag handlade tv:n av har inte kunnat göra den än(har haft tv:n i 5 mån nu) och börjar tröttna på att jag inte hittar någon färginställning som jag kan vara nöjd med. CS 2 och färgtemp Low är det bästa jag kan åstadkomma själv, men tycker ändå bilden ser lite för gul ut.:D
Tycker med hdtvtest är en alldeles utomordentlig sida, men dom verkar missat lite med Pio G8 recensionerna tycker jag, tex så skrev dom även att på 508:an(tillskillnad från 4280:n) så påverkas inte peak brightness etc. av vilket Pure Cinema läge man använder, vilket är fallet i verkligheten. :D

Förresten, ingen som kan rekommendera någon duktig kalibrerare i Linköpings-trakten? ;)

Postad 16 januari 2008 - 11:04

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0

Hej.

För ett tag sedan (kan inte rikigt minnas när) upptäckte jag att vissa delar av bilden verkade har störningar/inte vara svart/ser ut ungefär som temporära "inbränningar" skuggpartier.
Trodde det var någon sorts störning från en specifik ingång, men har nu idag testat runt och inser att störningen är där även på ingågar utan insignal etc..

Det är inte helt homogent och det ser ut lite som moln, känns lite långsökt att jag fått en inbränning som ser ut som illustrerat. Såg bilden i Bopps inlägg men som sagt det är inte loggor som syns, eller textremsor, men det kanske är en inbränning jag råkat ut för, dock så kan jag inte alls försåt hur det kunnat bli den formen som det blivit?

Är detta en inbränning och vad jag förstått så finns det risk att Pioneer inte är helt tillmötesgående ang ett byte?

Bilden illustrerar ganska bra hur det ser ut har försökt rita hur det ser ut i Paint..... Så fort det är en helt mörk/svart bild så ser man de områden som är ljusare, bilden är lite överdriven(ljusare grå än vad det är på skärmen) man ser det klart och tydligt från 4 meter...
Det finns som ni ser lite antydningar till en linje på vänstra sidan efter 4/3 gränsen verkar det..
Förresten märkte att i olika drivemode så blev de gråa partierna mörkare och ljusare..

Skall ta och ringa affären jag handlade skärmen i imorgon så får vi se vad som händer..

Jag har testat två G8:or och båda har sett lite ojämna ut när man tittar i nedsläckt rum och inget visas på skärmen. Tveksam till att det skulle vara inbränningar, snarare att det inte blir helt perfekt jämnt när man tillverkar panelen. Det syns inte när det är nån bild på skärmen eller man har ströljus i rummet. Har svårt att bedöma din bild men Bopps bilder tycker jag ser ut som hos mig och det borde inte vara inbränningar eftersom sådana brukar vara ljusa om jag inte har fel? Dessutom var åtminstone mitt första exemplar mycket noga inkört så då skulle det alltså vara inbränningar från fabrik och det låter ju lite konstigt. Men bra att du kollar upp detta! Återkom gärna om det.

Postad 17 januari 2008 - 19:21

Unregistered1320
  • Unregistered1320
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0
Hej hur går det med de som haft problem med högljuda skärmar? Fått det fixat?

Jag har det problemet och satte idag på ett finare (dyrare) monster-nätfilter för att se om det kom sig av skit på nätet men nej det blev ingen skillnad..

ska man tjata om en ny skärm? Har haft en tekninker här som bytt POWER SUPPLYE men det har inte blivit bättre av det heller.

Är jävligt trött poå deras skitsnack med om rumsakustik och energispar lägen :)

Postad 17 januari 2008 - 19:28

stevenD
  • stevenD
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0
Jag kör i energisparläge 1. Tycker skillnaden är så liten så det är värt att den låter lite mindre. I de flesta scenerna kan jag inte se skillnaden när jag växlar mellan av och läge 1. Störde mig lite på att det surrade i början, men nu har jag vant mig och har inte tänkt på det på länge.

Att det surrar tror jag man måste acceptera, det blir inte bättre för att du byter till en ny.

Finns kanske plasmor som låter mindre, men om du inte vill ha surr alls så får du nog byta till LCD.

Postad 17 januari 2008 - 19:57

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2 031 inlägg
  • 0
Tror inte att det lönar sig att byta nätaggregatet - alla surrar nog lite grann. Min surrar endast pyttelite ibland, jag har inte hittat något samband alls. Några sekunder per timme, typ :)

Postad 17 januari 2008 - 20:42

Unregistered1320
  • Unregistered1320
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0

Tror inte att det lönar sig att byta nätaggregatet - alla surrar nog lite grann. Min surrar endast pyttelite ibland, jag har inte hittat något samband alls. Några sekunder per timme, typ :)

Konstigt hade en marantz plasma innan som inte gick att höra.

Jag och en polare köpte en varsin 508XD samtidigt.. -hans är tyst inte min :)

Postad 17 januari 2008 - 20:53

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2 031 inlägg
  • 0

Konstigt hade en marantz plasma innan som inte gick att höra.

Jag och en polare köpte en varsin 508XD samtidigt.. -hans är tyst inte min ;)

Ja, en av ett annat märke låter nog inte likadant :) Jag tänkte bara att eftersom det är samma teknik i alla Pioneer-apparater så är det inte så konstigt om många låter.

Menar du att din aldrig är tyst? Det låter väldigt konstigt.

Postad 17 januari 2008 - 22:55

stevenD
  • stevenD
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0

Svärtan däremot blev jag lite besviken på. Tycker inte det är så stor skillnad jämfört med F86.
När skärmen är tom så är inte bilden inte så svart jag trodde utan som i inlägget innan lite blågrådaskig men jämn och fin tack och lov.
Vid bild är svartan som kanterna ungefär men det är väl en synvilla antar jag.

Dennis

Tänk på att om man tittar på en film som t.ex. är 2,35:1 så har den svarta kanter som faktiskt kanske inte är helt svarta. De kanske bara är 99,95 % svarta, och därför visar TV:n inte det så svart som det skulle kunna vara. Själva bilden som skickas till TV:n är 1,78:1. De svarta kanterna ligger inkodade i varje bildruta. Jag har märkt detta framförallt på lite äldre filmer att de "svarta kanterna" framstår som lite mindre svarta än i vissa andra fall.

Jag har en Tvix mediaspelare och när jag spelar upp mkv-filer som är 2,35:1 så lägger spelaren på de svarta kanterna. De ingår alltså inte i bildrutan från början, och då blir det verkligen så svart som det kan bli på denna generations Pioneer.

Postad 18 januari 2008 - 11:58

Unregistered2e076a71
  • Unregistered2e076a71
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Hej.

Jag har testat två G8:or och båda har sett lite ojämna ut när man tittar i nedsläckt rum och inget visas på skärmen. Tveksam till att det skulle vara inbränningar, snarare att det inte blir helt perfekt jämnt när man tillverkar panelen. Det syns inte när det är nån bild på skärmen eller man har ströljus i rummet. Har svårt att bedöma din bild men Bopps bilder tycker jag ser ut som hos mig och det borde inte vara inbränningar eftersom sådana brukar vara ljusa om jag inte har fel? Dessutom var åtminstone mitt första exemplar mycket noga inkört så då skulle det alltså vara inbränningar från fabrik och det låter ju lite konstigt. Men bra att du kollar upp detta! Återkom gärna om det.

Har antydning til de samme ujevne partiene på skjermen min. Det er mulig å se dette også på enkelte lyse farger som dekker hele skjermen, hvit er ikke like hvit over hele skjermen.

Postad 18 januari 2008 - 21:46

Bopp
  • Bopp
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Mulig du har rett at dette ikke kan defineres som innbrenninger, men jeg kan se ujevnhetene i mørke partier på filmer når jeg sitter og ser disse i et mørkt rom.
Uansett bør ikke et så dyrt panel ha slike svakheter...., synes jeg.
:-)
Bopp

Redigerat av Bopp, 18 januari 2008 - 21:51.

Postad 18 januari 2008 - 22:50

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0

Mulig du har rett at dette ikke kan defineres som innbrenninger, men jeg kan se ujevnhetene i mørke partier på filmer når jeg sitter og ser disse i et mørkt rom.
Uansett bør ikke et så dyrt panel ha slike svakheter...., synes jeg.
:-)
Bopp

Jag är helt enig med dig, man borde kunna förvänta sig mer. Vad säger säljaren, kan han hjälpa dig?

Ibland tänker jag att vi köpte tv ett eller två år för tidigt. Men jag tyckte att det var dags nu att byta ut gamla tjock-tv:n och jag ville ha en stor skärm men inte få så mycket sämre bildkvalitet på standard-material än med gamla tv:n och jag tycker att G8 lever upp till det. Hade jag tagit något annat än G8 så hade jag tvingats kompromissa mer.

Postad 19 januari 2008 - 17:01

Bopp
  • Bopp
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Jag är helt enig med dig, man borde kunna förvänta sig mer. Vad säger säljaren, kan han hjälpa dig?

Ibland tänker jag att vi köpte tv ett eller två år för tidigt. Men jag tyckte att det var dags nu att byta ut gamla tjock-tv:n och jag ville ha en stor skärm men inte få så mycket sämre bildkvalitet på standard-material än med gamla tv:n och jag tycker att G8 lever upp till det. Hade jag tagit något annat än G8 så hade jag tvingats kompromissa mer.

Jeg fikk tilsendt en ny skjerm :-)

Redigerat av Bopp, 19 januari 2008 - 17:08.

Postad 20 januari 2008 - 08:43

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0
8G killer??????
http://www.prylporta..._MKF533.dbp.asp

Postad 20 januari 2008 - 18:03

Unregistered44286749
  • Unregistered44286749
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Hmm... i 6 dagar har jag haft 508án nu och kollade hur många timmar den vart igång.
55h, har svårt att tro den har gått 9h om dagen kanske 4-5.

Vad kan det bero på tro ni?
Kan det vara standby läge eller går dem ett visst antal timmar i fabriken?
Denke

Postad 20 januari 2008 - 18:16

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1 668 inlägg
  • 0

8G killer??????

Utan att veta dock........ men det har jag svårt att tro! ;) Jag tror att det enda hotet inom den närmaste tiden mot 8G är 9G.

Postad 20 januari 2008 - 18:23

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

• 10 303 inlägg
  • 0

Hmm... i 6 dagar har jag haft 508án nu och kollade hur många timmar den vart igång.

Denke

Timmar går även i fabriken.... Dom kanske hade glömt att reserta timmarna...
Kollade du när du fick hem tv?

Ace34

Postad 20 januari 2008 - 20:16

Unregistered87ded29e
  • Unregistered87ded29e
  • Forumräv

• 958 inlägg
  • 0
hur / vart ser jag antalet timmar tv`n vart igång
har en sx4280d

Postad 20 januari 2008 - 20:26

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0

Denke

Ace34

Bara spekulationer men vad jag har hört ryktas så kan skärmarna vara igång på natten på fabriken som inkörning. De ska ju kvalitetskolla varje ex också. Så det blir några timmar innan den säljs till kund. Men det ska ju inte stå typ 249 timmar eller liknande som nån råkade ut för (det var inte en Pioneer), då ska man fundera på om säljaren har prackat på dig ett retur-ex. OBS jag vet alltså inte om detta med fabriksinkörning gäller just Pioneer.

Postad 20 januari 2008 - 20:41

kebabmannen
  • kebabmannen
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

8G killer??????

Utan att veta dock........ men det har jag svårt att tro! ;) Jag tror att det enda hotet inom den närmaste tiden mot 8G är 9G.

Man kan ju hoppas det får Pioneer att sätta mer rimliga priser...

Postad 20 januari 2008 - 21:14

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2 031 inlägg
  • 0

8G killer??????

Man kan ju hoppas det får Pioneer att sätta mer rimliga priser...

... fast Pioneer har ju helt klart rimliga priser, med tanke på vad de presterar. Vill man betala för en budgetapparat så får man, just det, en budgetapparat. Dvs, inte en Pioneer.

Postad 20 januari 2008 - 21:25

amv1981
  • amv1981
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

hur / vart ser jag antalet timmar tv`n vart igång
har en sx4280d

Jag är också nyfiken hur man kollar detta?!

/A

Postad 20 januari 2008 - 22:01

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
Tjaba, har köpt en sx4280D och har problem med bildinställningarna.

Har testat inställningarna på

http://www.avsforum....ad.php?t=858851

samt

http://www.avforums....amp;postcount=1

mitt problem är att jag har analog kabeltv via com-hem och tittar jag på en bild med ett stort enfärgat fält tex en fotbollsplan alternativt en super-G backe (läs det gick inte så bra för Anja idag..) så är det som om det är "myrornas krig" på fotbollsplan alt. i snön.

Bäst har jag lyckats genom att använda läget "standard" o mickla runt själv men det är långt ifrån perfekt. Min gamle far har en 427XD och hans kabeltv bild tycker jag är betydligt bättre än min. Jag gick tom o köpte en "high-end" antennkabel för å se om det hjälpte o visst blev det lite mindre brus men ändock... inte ok.

Är det någon som fått detta att bli bra, dvs kan dela med sig av bildinställningar för com-hem kabel tv?

Sedan en annan fråga, ifall man bestämmer sig för att köra digitaltv, blir det då mycket bättre bild?

Postad 20 januari 2008 - 22:07

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0

Sedan en annan fråga, ifall man bestämmer sig för att köra digitaltv, blir det då mycket bättre bild?

Skulle kunna säga att det är som natt och dag ! För guds skull skaffa en digital box mannen.
Har du råd att köpa en Pio G8 så har du väl råd att skaffa en digital box eller ?? ;)

Postad 20 januari 2008 - 22:16

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Skulle kunna säga att det är som natt och dag ! För guds skull skaffa en digital box mannen.
Har du råd att köpa en Pio G8 så har du väl råd att skaffa en digital box eller ?? :)

HAHAHA, roligt svar !

Jo, jag funderar på det men man vill ju minimera antalet "burkar i tv-bänken" och tvn innehåller ju digitalbox för terrestial vilket inte funkar med com-hem. Så antingen en com-hem box alt. får man väl skaffa sig en inomhus-antenn o det är väl inte optimalt. Farsan har det och när 15-åringen kör förbi med moppen utanför fönstret blir det grymma störningar.

Tycket bara farsans analoga bild var så pass bra att jag nästan inte kunde se skillnad på digital tv o analog tv. Men det kan väl vara olika i olika byggnader?

Postad 20 januari 2008 - 22:46

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
Ett exempel på vad jag menar med "myrornas kring" eller brus i bilden, kollade in wall*E trailern via datorn->HDMI till tv:n
http://www.apple.com...isney/walle/hd/

Välj trailer 2, när pixartexten kommer fram och "lampan" hoppar på texten är de ljus vit färg över hela bilen, där "brusar" det. Det är givetvis betydligt mindre än med analog kabeltv men likväl så finns det där, på LCD skärmen på min macbook är det helt stilla lugnt.

Blir sådant bättre när skärmer än inkörd i typ 100-150h ? Förresten, vad blir bättre efter inkörning? Resistens mot inbränning?

Postad 20 januari 2008 - 23:51

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1 668 inlägg
  • 0
Har du testat med en antennförstärkare? Kostar ca 100:-, kan ju vara värt med en chansning.

Postad 21 januari 2008 - 07:31

Unregistered44286749
  • Unregistered44286749
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Ace34
[/quote]

Ace34
[/quote]

Nej, jag vet inte hur många timmar den gått när jag fick den men gissar runt 20.

Ett par andra saker...

1. Troligen bara inbillning men kan det hända något med bilden när man går in i servicemenyn?
Jag följde exakt instruktionerna nedan och givetvis pillade jag inte på något annat.
Jag tycker mig ana något blekare bild nu än innan men troligen är det bara något i huvudet pga rädsla för att öppna s.menyn;)

Press the i button (directly below 9) on the remote (just press, do not hold)
Wait 3 seconds
Press LEFT, UP, LEFT, RIGHT then POWER
If done correctly, the plasma turns on and the INFORMATION page is displayed, will change 3 times on its own quickly.
once into the menu press mute to show panel factory
press enter
Then press down and you will see the hours.
Press HOME MENU to exit

2. Jag upplever också det där bruset som beskrivs. Det kommer i vissa färger och ser ut som myrornas krig.
Är det normalt?
Det försvinner i drivemode 3 men det rekommenderas att köra i mode 1 va?

Denke

Redigerat av Unregistered44286749, 21 januari 2008 - 07:33.

Postad 21 januari 2008 - 09:58

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0

Har du råd att köpa en Pio G8 så har du väl råd att skaffa en digital box eller ?? :)

Håller med, investera i digital-tv för bövelen :P

Inte ska man blåsa upp en analog hårdkomprimerad signal i storbild på en högupplöst panel som visar varenda skavank. SÅ bra är inte ens Pioneer. Jag kör med inomhusantenn och har aktiverat tv:ns antennförstärkare (behövs alltså ingen extern sådan). Jag bor i fel ände av ett höghus där det inte är så bra mottagning tyvärr så det klipper och pixlar en del ibland, men utöver det är det jämn, stabil och fin bild. Så småningom skaffar man väl ändå en HD-box men detta duger så länge. Annars kan du ju kolla vad det finns för erbjudanden om kabel-tv hemma hos dig.

Jag måste säga det igen, självklart ska du skaffa digital-tv till din nya dyra fina tv!

Postad 21 januari 2008 - 10:26

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1 668 inlägg
  • 0
Sir Duke>> Har Pioneer inbyggd antennförstärkare?

Postad 21 januari 2008 - 10:39

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0

Sir Duke>> Har Pioneer inbyggd antennförstärkare?

Ja min 508XD har det i alla fall.

Home Menu > Inställning > DTV-inställningar > Installering > Antennkraft PÅ

Postad 21 januari 2008 - 10:55

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0
Sir Duke: "Antennkraft PÅ" innebär ju att du inte behöver ha en extern strömkälla till antennen, inte att det är en förstärkare? Däremot finns i bildinställningarna något som heter CTI(eller något åt det hållet om jag inte missminner mig) som ska "öka signalskärpan". Hur bra den är vet jag dock ej. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.