Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung A7 och A9 LCD serier

977 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung LE46A759 (TV) 1 (0) Inga priser
Samsung LE40A759 (TV) 1 (0) Inga priser
Philips 42PFL9803H (TV) 3 8,75 (3) Inga priser
Samsung LE46A956 (TV) 1 (0) Inga priser
Samsung LE52A759 (TV) 1 (0) Inga priser
Samsung LE55A956 (TV) 1 7 (1) Inga priser
Samsung LE40A866 (TV) 1 8,9 (9) Inga priser
Samsung LE46A966 (TV) 1 9 (8) Inga priser
Samsung LE55A966 (TV) 1 7,8 (4) Inga priser
Samsung LE40A766 (TV) 2 8,17 (11) Inga priser
Samsung LE46A766 (TV) 1 8,8 (9) Inga priser
Samsung LE46A866 (TV) 1 8,73 (14) Inga priser
Samsung LE52A866 (TV) 1 8,75 (7) Inga priser
Samsung LE40A796 (TV) 6 8,37 (7) Inga priser
Samsung LE46A796 (TV) 1 8,4 (19) Inga priser
Samsung LE52A766 (TV) 1 7,5 (1) Inga priser
Samsung LE52A856 (TV) 1 (0) Inga priser
Samsung LE46A756 (TV) 1 (0) Inga priser
Samsung LE40A756 (TV) 1 8,2 (4) Inga priser
Samsung LE52A756 (TV) 1 (0) Inga priser
Samsung LE40A786 (TV) 1 7 (1) Inga priser
Samsung LE46A786 (TV) 1 (0) Inga priser
43 relaterade trådar
2008 Samsung 46 A866 vs. 2009 Samsung 46 B650 ? (16 inlägg) 14 år sedan
Fråga ang: Samsung LE-46A796 (5 inlägg) 15 år sedan
experthjälp behövs! köpråd? (13 inlägg) 15 år sedan
Beslutsångest Samsung LE-46A796(LED) vs Pioneer Kuro PDP-LX5090 (217 inlägg) 15 år sedan
Philips 42PFL9803D/H (43 inlägg) 15 år sedan
Samsung A8 LCD serie (64 inlägg) 15 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090 VS Samsung LE-55A966 (34 inlägg) 15 år sedan
Samsung LE46A866 problem? (2 inlägg) 15 år sedan
Samsung LE46A796R2, surround från HDMI? (0 inlägg) 15 år sedan
Samsung klarar inte 24p korrekt (84 inlägg) 15 år sedan
Samsung A796, A866 eller A966? (18 inlägg) 15 år sedan
Bildinställningar för Samsung A866 (7 inlägg) 15 år sedan
Samsung 40A866 - Pixelmappa 1080p via dvi/hdmi? (5 inlägg) 15 år sedan
Vilken borde man välja (ca 12k) (11 inlägg) 15 år sedan
Samsung LE-55A966 vs Samsung PS-63A766 (30 inlägg) 15 år sedan
Vad skiljer Samsung LE-46A866 och LE-46A856? (2 inlägg) 15 år sedan
Dags att köpa TV! (1 inlägg) 16 år sedan
Samsung 796 och Mac Mini? (0 inlägg) 16 år sedan
Vilken 40-42 tummare ska jag köpa? (1 inlägg) 16 år sedan
Snabbrecension - Samsung LE46A796 vs Sony Bravia KDL-46W4500 (22 inlägg) 16 år sedan
Dator <-> Samsung (7 inlägg) 16 år sedan
Samsung 52 866 TV Problem (2 inlägg) 16 år sedan
Samsung LE-46A796 UTGÅENDE?+ (5 inlägg) 16 år sedan
Samsung LE-46A796R1 vs R2 (4 inlägg) 16 år sedan
Samsung LE46796 eller nya LE-46B657? (5 inlägg) 16 år sedan
Boxer HD (MPEG4) i Samsung LE-40A766 / LE-40A656 (7 inlägg) 16 år sedan
Hjälp: Philips 42PFL9603/H eller Samsung LE-40A8xx? (9 inlägg) 16 år sedan
LE-46A656 mot A7 och A8 serie (1 inlägg) 16 år sedan
Ställa in Samsung A766 (3 inlägg) 16 år sedan
Responstid på Samsung LE-40A866 (3 inlägg) 16 år sedan
KDL-52W4500 eller LE-52A866? (10 inlägg) 16 år sedan
LE-40A656, LE-40A766 eller KDL-40W4500? (49 inlägg) 16 år sedan
SAMSUNG LE-40A796 - Kalibrering (5 inlägg) 16 år sedan
Skillnad på Samsung A756 och A856? (13 inlägg) 16 år sedan
Problem med HTPC och AVR-255 (4 inlägg) 16 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090H vs. Philips 42PFL9803H (80 inlägg) 16 år sedan
Gästbok för Darkie (2 inlägg) 16 år sedan
Samsung vs Sony LCD med Com-Hem utbud (3 inlägg) 16 år sedan
Samsung LE-40A756 (44 inlägg) 16 år sedan
Skillnader i Samsungs serie A6 och A7 (0 inlägg) 16 år sedan
LCD 46" Ca 23000:- Samsung eller Sony? (7 inlägg) 16 år sedan
Samsung LE-52A766 (11 inlägg) 16 år sedan
Sony KDL40X4500 eller Samsung LE-46A786? (0 inlägg) 16 år sedan

Postad 06 november 2008 - 11:15

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Fick min 46a-796 igår testade ps3.an lite dock så hittade jag inte min hdmi kabel så enbart med "scart" sladden , absolut ingen som helst "inputlag" körde gt, saints row2. Ska fixa ny hdmi efter jobb idag och ska spela duktigt ikväll och även kolla en bluray film, får se hur det blir då :) kommenterar det lite kort fre em/kväll. Håller med om att det var hans internet som krångla/var för slö...

Nej, så var det inte. Läs igenom kommentarerna till rescensionen så ser man följande, från killen som skrev rescensionen:

"With regards to Halo 3, we played it online and off. The lag we describe is lag on the TV’s video processor; not on the internet connection. These are two very different issues which have a similar name.

Has your friend done timed tests, or does he perceive there to be no lag? Ask him to visit http://tft.vanity.dk/ and to clone his video card output over a PC monitor (preferably a CRT) and his Samsung TV. Then, start the test and take a picture of both displays in the same frame; you should see a difference in the numbers on both displays.

The VGA input is likely to reduce or even bypass the lag, yes."

Prova med HDMI och kolla om du får input lag då. Det är mycket möjligt att 786:an som hdtvtest.co.uk testade hade något fel som är inte vanliga, men den hade input lag.

Postad 06 november 2008 - 11:21

Sarnie
  • Sarnie
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Nej, så var det inte. Läs igenom kommentarerna till rescensionen så ser man följande, från killen som skrev rescensionen:

"With regards to Halo 3, we played it online and off. The lag we describe is lag on the TV’s video processor; not on the internet connection. These are two very different issues which have a similar name.

Has your friend done timed tests, or does he perceive there to be no lag? Ask him to visit http://tft.vanity.dk/ and to clone his video card output over a PC monitor (preferably a CRT) and his Samsung TV. Then, start the test and take a picture of both displays in the same frame; you should see a difference in the numbers on both displays.

The VGA input is likely to reduce or even bypass the lag, yes."

Prova med HDMI och kolla om du får input lag då. Det är mycket möjligt att 786:an som hdtvtest.co.uk testade hade något fel som är inte vanliga, men den hade input lag.

OK Will do..så mkt text att jag missa detta , sorry . Ska testa ikväll och återkomma imorgon.

Postad 06 november 2008 - 11:23

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

OK Will do..så mkt text att jag missa detta , sorry . Ska testa ikväll och återkomma imorgon.

Kanon - tack!!! Skulle vara underbart om det är bara enskilda 796:or som har problemet - jag vill också köpa då! Eller - egentligen är jag mer orolig över combing problemet än input lag, eftersom jag kommer använder tv:n till 99% som TV.

Postad 06 november 2008 - 11:31

Specias
  • Specias
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Kanon - tack!!! Skulle vara underbart om det är bara enskilda 796:or som har problemet - jag vill också köpa då! Eller - egentligen är jag mer orolig över combing problemet än input lag, eftersom jag kommer använder tv:n till 99% som TV.

Till att börja med, Combing problemet (om man skulle drabbas av det) så ska det inte vara några problem om man sitter på ett normalt avstånd från TV:n.

Och har jag fattat en grej fel?..Killen på forumet som testat TV:n sa ju att han hade fått ett par mindre fina kommentarer riktade mot honom då han spelat. Tyder inte allt detta på att han kört online? Rätta mig gärna om jag har fel... Är inte så jättefamiljär med Halo.

Postad 06 november 2008 - 12:04

Brise
  • Brise
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Ja, visst borde det vara så som det fungerar.. men jag får inte till det!! Varken med Boxer eller COMHEM.
Jag kan lägga till kanaler i min favorit lista men jag kan inte sortera kanalerna i den ordningen jag vill dem, ex så kanske jag skulle vilja ha tv4 mellan svt1 och svt2, dumt exempel men det visar mitt problem.

Vid de analoga kanalerna så kan man utan problem sortera hur de ska ligga men inte med någon digitalkanal. Valet sortera finns inte när jag markera en digital kanal.

Jag anser inte att en funktion som medger att jag kan välja i vilken ordning som jag vill ha mina kanaler är något som endast ska återfinnas i en "avancerad Digital-box", det går ju att göra i min gamla "COMHEM-box" och den är inte värst avancerad.. Tydligen går min och SAMSUNGs åsikt isär.

Är det någon som faktiskt har sorterat sina digitala kanaler och lagt dem i en egen ordning?
Om i så fallet, hur har ni gjort?

På min R87'a är man tvungen att manuellt numrera om favoriterna för att få dem i den ordning som man vill ha. Och eftersom det inte går att ange något nummer som redan är upptaget blir man tvungen att först ändra om alla nummer till 101, 102, 103 osv för att sedan sortera in dem i rätt ordning med korrekta nummer.

Jag skulle gissa att man fortfarande måste göra på samma sätt!

Postad 06 november 2008 - 15:05

Unregistered08b29e1e
  • Unregistered08b29e1e
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

På min R87'a är man tvungen att manuellt numrera om favoriterna för att få dem i den ordning som man vill ha. Och eftersom det inte går att ange något nummer som redan är upptaget blir man tvungen att först ändra om alla nummer till 101, 102, 103 osv för att sedan sortera in dem i rätt ordning med korrekta nummer.

Jag skulle gissa att man fortfarande måste göra på samma sätt!

Tack för din omtanke. Men det funkar inte då jag inte kan numrera om kanalerna i favoritlistan, valet att numrera om finns inte vilket det istället gör när jag har valt en analog kanal.

Redigerat av Unregistered08b29e1e, 06 november 2008 - 18:58.

Postad 06 november 2008 - 20:25

osvanberg
  • osvanberg
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Är det någon annans LE40A766 som startar om ibland vid växling till någon av källorna: InfoWise, Content Library eller Product Guide?

Bilden blir först svart som den ska innan bytet av källan genomförs, men där står TV:n sen och tuggar ett tag (man ser att den försöker komma vidare då bakgrundsbelysningen jobbar då och då). Sedan bootar TV:n om! Därefter fungerar det som det ska ett tag. Sen uppkommer problemet igen och TV:n bootar då om enligt samma mönster. Det händer alltså vid byte till någon av ovan tre funktioner. Först trodde vi att det hade o göra med nätverkstjänsten och kanske kopplat till min router eller dylikt. Men problemet började sedan alltså även visa sig för ”content library” och ”produkt-guiden” (som båda inte har något med nätverket att göra utan spelar upp befintligt bildinnehåll som ligger på TV:n vid leverans). Felet är alltså högst intermittent och uppkommer olika intensivt. Igår hände det inte alls när jag testade funktionerna. Idag när jag testat att zappa runt bland tjänsterna en del och det hände då 2 gånger. I förrgår tror jag det var 4 gånger.

Nån som har nåt likande?

Postad 06 november 2008 - 21:28

lljooo
  • lljooo
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Är det någon annans LE40A766 som startar om ibland vid växling till någon av källorna: InfoWise, Content Library eller Product Guide?

Bilden blir först svart som den ska innan bytet av källan genomförs, men där står TV:n sen och tuggar ett tag (man ser att den försöker komma vidare då bakgrundsbelysningen jobbar då och då). Sedan bootar TV:n om! Därefter fungerar det som det ska ett tag. Sen uppkommer problemet igen och TV:n bootar då om enligt samma mönster. Det händer alltså vid byte till någon av ovan tre funktioner. Först trodde vi att det hade o göra med nätverkstjänsten och kanske kopplat till min router eller dylikt. Men problemet började sedan alltså även visa sig för ”content library” och ”produkt-guiden” (som båda inte har något med nätverket att göra utan spelar upp befintligt bildinnehåll som ligger på TV:n vid leverans). Felet är alltså högst intermittent och uppkommer olika intensivt. Igår hände det inte alls när jag testade funktionerna. Idag när jag testat att zappa runt bland tjänsterna en del och det hände då 2 gånger. I förrgår tror jag det var 4 gånger.

Nån som har nåt likande?

Sök i den här tråden avsforum; sök efter IR - tror att det här är vad dom referar till som ir-problemet. Det är tydligen vanligare på 8-modellen, men alltså öven i vissa fall på 7-modellen. Vore intressant att veta hur många som har upplevt det här på just 7-modellen...

Postad 06 november 2008 - 21:51

Unregistereddb68e602
  • Unregistereddb68e602
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

Nån som har nåt likande?

Jag har en 40a756 och har inte märkt något av detta problemet!
Men har dock inte använt funktionerna så mkt. WLink har jag dock använt mkt och där har jag inte märkt något fel. Jag ska testa detta och se om jag kan framkalla liknande fel på mitt exemplar, förhoppningsvis inte dock!

P.S Jag har även sådan här teve till övers om någon är intresserad :( (http://www.blocket.se/vi/18955486.htm) D.S

Postad 06 november 2008 - 22:06

FyrkantigaÖgon
  • FyrkantigaÖgon
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Test av 55A956:

http://www.hdtvtest....20081106134.htm

Postad 07 november 2008 - 02:09

Hesam
  • Hesam
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

Test av 55A956:

http://www.hdtvtest....20081106134.htm

Besviken man blir... :/

Postad 07 november 2008 - 02:50

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2 842 inlägg
  • 0
Blev "Highly recommended" iaf.

Pros
[Smart LED] allows for exemplary blacks (and even true 0 cd/m2 blacks when the screen is blank)
Improved LED backlighting algorithm (less flaring and virtually no black level fluctuation).
Comprehensive array of picture adjustment controls available in user menu (including white balance and a basic colour management system)
Automatically and correctly processes common film cadences (3:2 over 480i and 1080i; 2:2 over 576i)
[100Hz Motion Plus] reduces motion blurring
“Just Scan” allows for exceptional detail from 1:1 pixel mapping
Generous connectivity with 4 HDMI 1.3 input, USB port, LAN, etc. (but lacks headphone jack; see Cons)
Handles 1080p/60 video signal correctly without telecine judder
Settings can be saved independently per input
Pre-attached pedestal stand facilitates quick setup (but does not swivel; see Cons)

Cons
Average standard-def upscaling
Input lag of 30 to 60ms may affect sensitive gamers
Limited off-axis viewing angle
Glossy “Ultra Clear Panel” reflects ambient light and causes glare
Intermittent dropped frames when displaying 1080p/24 video signals*
High-pitched whine during standby*
No headphone out jack
Pedestal stand does not swivel
Slightly sluggish on-screen menu, EPG and channel navigation

Postad 07 november 2008 - 08:27

Nyvaken
  • Nyvaken
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Nån som har fixat inställningar till Samsung 52A766 ?
Frågar eftersom en polare fixat den och han undrar om de finns bättre inställningar eller om dom befintliga duger.
Har inte sett teven i fråga sjäklv.

Postad 07 november 2008 - 08:43

Unregistered5480a0bb
  • Unregistered5480a0bb
  • Forumräv

• 886 inlägg
  • 0

Besviken man blir... :/

Vari ligger besvikelsen? Den fick ju trots allt "Highly recomended". Förstår givetvis att man helst vill att den tv man är intresserad av ska vara bäst på alla punkter men jag tror nog att denna tv står sig väl i jämförelse med andra LED, särskilt med priset inräknat.

MvH

Postad 07 november 2008 - 10:39

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Från kommentarer på rescensionen på 9-serien:

"The American version, the A950, is blessed with LED Motion Plus technology which functions as a scanning LED backlight, hence the higher motion resolution.

The European version has the technology too, but unfortunately is disabled by default in the service menu. Without expressed written permission from Samsung, I did not enter the service menu of our review sample to engage it, and so the highest motion resolution I recorded was 650."

Mao om man går in i service menyn så kan man höjer motion resolution avsevärt - interessant! Frågan är - kan man göra likadant med 786:an?

Postad 07 november 2008 - 10:44

osvanberg
  • osvanberg
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Hej, tack för tipet.

IR-problematiken verkar skilja sig en del från det jag upplever. Det är inte mycket att fjärren slutar fungera som är problmet för mig, utan att TV:n istället "hänger sig en stund" och sen startar om själv.

Sök i den här tråden avsforum; sök efter IR - tror att det här är vad dom referar till som ir-problemet. Det är tydligen vanligare på 8-modellen, men alltså öven i vissa fall på 7-modellen. Vore intressant att veta hur många som har upplevt det här på just 7-modellen...

Postad 07 november 2008 - 12:08

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Till att börja med, Combing problemet (om man skulle drabbas av det) så ska det inte vara några problem om man sitter på ett normalt avstånd från TV:n.

Och har jag fattat en grej fel?..Killen på forumet som testat TV:n sa ju att han hade fått ett par mindre fina kommentarer riktade mot honom då han spelat. Tyder inte allt detta på att han kört online? Rätta mig gärna om jag har fel... Är inte så jättefamiljär med Halo.

Om man sitter tillräckligt långt bort från tv:n så spelar det nästan inget roll alls vilket tv man har. Orsaken till att jag sitter här på forumet är för att hitta ett tv utan påtagliga bildproblem.

Om man läser i kommentarerna till rescensionen, så beskriver han i detalj hur han mäter input lag till millsekundnivå (se mitt inlägg från igår).

Postad 07 november 2008 - 13:42

ellerström
  • ellerström
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Från hdtvtest.co.uk:

Summary
Armed with a superior LED backlighting system (which results in less flaring and virtually no black level fluctuation), [100Hz Motion Plus] MCFI technology (which reduces motion blur), and a colour management system however rudimentary, the Samsung LE55A956 is a definite improvement over its predecessor the F96. A relatively high input lag and so-so SD upscaling are slight dampeners, but this doesn’t stop the Samsung LE55A956 from putting in a high-definition performance that – among LCD TVs – comes closest to giving the Pioneer Kuro plasmas a run for their money.

Speciellt den sista meningen gillar jag! Jag tycker nämligen väldigt bra om Pioneers Kuro serie, men jag tittar väldigt mycket på tv i dagsljus (sport mestadels) och tycker således om LCD panelernas ljusstyrka.
Att få en så pass ljusstark skärm ihop som har svärta i klass med Kuron, det är perfekt för mig!

Att den sedan har ett utseende som påminner om Kuron gör ju inte saken sämre!

För mig står nu valet mellan en Kuro och en Samsung med LED! Får väl ta och försöka se de båda bredvid varandra någon dag. Var vet jag inte (MM kanske)...

Postad 07 november 2008 - 14:10

lljooo
  • lljooo
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Hej, tack för tipet.

IR-problematiken verkar skilja sig en del från det jag upplever. Det är inte mycket att fjärren slutar fungera som är problmet för mig, utan att TV:n istället "hänger sig en stund" och sen startar om själv.

Som jag uppfattade det så var det väl inte fjärren som slutade fungera för dom, utan att tv-n slutade svara på fjärrens signaler, och att det skedde just för att tv-n hängde sig... Men jag läste inte så vansinnigt noga då det framför allt verkade gälla 8-modellen. Men, som sagt, ifall någon har upplevt att tv-n ibland inte svarar på fjärren så vore det intressant att veta...

Postad 07 november 2008 - 23:06

sith_lord_99
  • sith_lord_99
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Fick idag hem senaste numret av tidningen hemmabio nr11.
Slår upp sidan70. Där testar dem Samsungs LE-55A966.
Allt verkar bra tills man läser om 1080p/24. Problem med tydligt judder.

Då blir jag fundersam om alla samsungs LED tv har problem med judder i 1080p/24...?
har någon av er som köpt samsung led problem med judder?...

tackar för svar.

Postad 08 november 2008 - 02:30

Hesam
  • Hesam
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

Blev "Highly recommended" iaf.

Vari ligger besvikelsen? Den fick ju trots allt "Highly recomended". Förstår givetvis att man helst vill att den tv man är intresserad av ska vara bäst på alla punkter men jag tror nog att denna tv står sig väl i jämförelse med andra LED, särskilt med priset inräknat.
MvH

Ah, tänkte mer på detta (tänkte spela en massa på min framtida TV, så detta är prioriterat):

"Input lag of 30 to 60ms may affect sensitive gamers".

Obeservation: Detta kan kanske fixas genom att öka motion res. (enligt inlägg ovan)?

Annars verkar det vara en toppen TV :)

Redigerat av Hesam, 08 november 2008 - 02:31.

Postad 08 november 2008 - 11:32

Specias
  • Specias
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Ah, tänkte mer på detta (tänkte spela en massa på min framtida TV, så detta är prioriterat):

Obeservation: Detta kan kanske fixas genom att öka motion res. (enligt inlägg ovan)?

Annars verkar det vara en toppen TV ;)

Själv så har jag bestämt mig för att köra med 46" A766 istället. Känns helt enkelt som ett säkrare kort. LED tänker jag ge ett par år för att mogna.

Enda som återstår nu är den eeeeeviga längtan tills TV:n kommer!! :)

//Trevlig helg!, Johnny.

Postad 08 november 2008 - 12:39

Thomas i Örebro
  • Thomas i Örebro
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Hejsan.
Jag är ny här, iaf som reg. användare.
Jag har beställt en LE-55A966 som jag troligen får i veckan som kommer. Har sovrat marknaden ganska mycket vad som är bra osv och bestämde mig för 55" led. Har söner som spelar ganska mycket Ps3 och jag ville ha en bra TV-bild. Kom fram till att det var en bra kompromiss och ett ytterligare plus för ledtekniken är den låga elförbrukningen kontra storlek jämfört med vanlig lcd och plasma. Håller med om att Pioneer 9g på många områden är vassast, men priset kontra storlek är lite väl mycket kanske....
Försäljaren i butiken försökte först , genom att spela upp en Pioneerdemobluray på 966:an, att få in mig på en Pio9g. Efter en lång stunds visande och bläddrande i de olika demosnuttarna stod han som en fågelholk(första gången som han synade 966:an noga) och sa: "-Det var som fan! Det har inte funnits någon Tv förutom Pioneer som klarat den här demon så HÄR bra, det här är RIKTIGT bra!!!" Och det var då "bara" 46:an han demostrerade för mig, 55:an hade inte kommit in än.
Jag skriver mer sen när jag hängt upp spektaklet och kalibrerat + synat. :lol:

Mvh Thomas

Postad 08 november 2008 - 13:03

Hesam
  • Hesam
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

Själv så har jag bestämt mig för att köra med 46" A766 istället. Känns helt enkelt som ett säkrare kort. LED tänker jag ge ett par år för att mogna.

Enda som återstår nu är den eeeeeviga längtan tills TV:n kommer!! :lol:

//Trevlig helg!, Johnny.

Jag har spånat på samma tanke som du, flera gånger om. Nu är jag mycket osäker på A9:an i alla fall, då jag hade tänkt spela på den mycket.

Hejsan.
Jag är ny här, iaf som reg. användare.
Jag har beställt en LE-55A966 som jag troligen får i veckan som kommer. Har sovrat marknaden ganska mycket vad som är bra osv och bestämde mig för 55" led. Har söner som spelar ganska mycket Ps3 och jag ville ha en bra TV-bild. Kom fram till att det var en bra kompromiss och ett ytterligare plus för ledtekniken är den låga elförbrukningen kontra storlek jämfört med vanlig lcd och plasma. Håller med om att Pioneer 9g på många områden är vassast, men priset kontra storlek är lite väl mycket kanske....
Försäljaren i butiken försökte först , genom att spela upp en Pioneerdemobluray på 966:an, att få in mig på en Pio9g. Efter en lång stunds visande och bläddrande i de olika demosnuttarna stod han som en fågelholk(första gången som han synade 966:an noga) och sa: "-Det var som fan! Det har inte funnits någon Tv förutom Pioneer som klarat den här demon så HÄR bra, det här är RIKTIGT bra!!!" Och det var då "bara" 46:an han demostrerade för mig, 55:an hade inte kommit in än.
Jag skriver mer sen när jag hängt upp spektaklet och kalibrerat + synat. ;)

Mvh Thomas

Spännande, väntar med spänning på ditt omdöme.

Postad 08 november 2008 - 13:10

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Spännande, väntar med spänning på ditt omdöme.

Jag med! Jättesvårt att välja mellan 46A766, 46A796, 46A966, och 50" Kuro 9G.

Postad 08 november 2008 - 14:01

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Öö pion? :lol:

Postad 08 november 2008 - 14:28

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1 866 inlägg
  • 0

Jag med! Jättesvårt att välja mellan 46A766, 46A796, 46A966, och 50" Kuro 9G.

Mycket enkelt val skulle jag snarare vilja säga.

Hade du sett dessa jämte varandra hos en seriös handlare så hade du inte tvekat länge. Det är helt olika klasser. Har du pengar till pion så är det självklart den du ska köpa.

Redigerat av belzebubb, 08 november 2008 - 14:32.

Postad 08 november 2008 - 16:18

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Mycket enkelt val skulle jag snarare vilja säga.

Hade du sett dessa jämte varandra hos en seriös handlare så hade du inte tvekat länge. Det är helt olika klasser. Har du pengar till pion så är det självklart den du ska köpa.

Pio 9G har sina problem - "buzz", hög elanvändning, mindre ljusstark vitt än LCD, ingen automatiskt film/tv detection (man måste välja "drive mode" manuellt), mm. Personligen så tycker jag att Pio 9G ser rätt tråkigt ut, även om jag föredrar den i jämförelse med Samsungs röd och blå ramar, så är A9:an snyggast. Och sist men inte minst priset, förstås. Jag vet inte hur många håller med om att Pio 9G ligger i en helt annan klass än Samsung A9. Även om jag håller med att Pio 9G har en bättre bild, så säger t ex hdtvtest att A9:an kommer nära.

Postad 08 november 2008 - 22:36

Anteee
  • Anteee
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
En fråga.....jag satt och kollade på I am legend (BD) ikväll....har sett den tidigare på min förra LE40M86....jag störde mig återigen på svärtan i den filmen. Ta tex scenen när hunden springer in i byggnaden....det blir så sjukt grådaskig bild där inne trots att det bör vara svart....hade samma problem med M86:an....visst är detta enkelt att fixa genom att dra ner brightness från 45 till 37-38 nånstans och då blir det svarta riktigt svart.....men övriga filmer visar ju inte grådaskig svärta med brightness 45 på tvn....är det I Am Legend som har kass nivå på svärtan eller är det helt enkelt för högt att ha brightness på 45? Kanske skall vara runt 38? Nån som har koll...?

Postad 09 november 2008 - 10:23

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Vilken TV kollade du filmen på? Jag kan inte svara i frågan förutom att säga att I Am Legend fick ordentlig kritik för dålig CGI, och jag märkte själv att ganska mycket av CGI visade konstiga gråtoner på min HD projektor (som ger helt fantastiskt svart). Så jag vet inte om den är bästa film att använder som referens.

Postad 09 november 2008 - 11:45

Anteee
  • Anteee
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Vilken TV kollade du filmen på? Jag kan inte svara i frågan förutom att säga att I Am Legend fick ordentlig kritik för dålig CGI, och jag märkte själv att ganska mycket av CGI visade konstiga gråtoner på min HD projektor (som ger helt fantastiskt svart). Så jag vet inte om den är bästa film att använder som referens.

Oj glömde visst säga det hehe. Jag såg den på Samsung LE-46A796....backlight 2...smart led on....ingen energy saving.

Svärtan är dålig överlag i den filmen tycker jag....när han går in i byggnaden efter hunden är allt sjukt grådaskigt...när det borde vara ett svart rum med bara hans lampa på vapnet som lyser upp. Det blir mkt svart och bra om jag drar ner brightness till 38 istället för 45....men i de flesta övriga filmer ger brightness 45 bra svärta....så man kan ju fundera på om 45 är för högt eller om i am legend har kass svärta..

Postad 09 november 2008 - 22:31

Sarnie
  • Sarnie
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Har haft min 46A796 några dagar nu och är allmänt nöjd. Till Hyslopc som undrade om combing problemet så har jag inte märkt av det alls faktiskt, sitter ca 3,5 - 4 m från tv:n. Med spel via ps3 an så har jag inte märkt av någon inputlag, har kört GTA 4, TEKKEN online, saints row 2 och fallout 3. Även bluray via ps3an funkar bra. Färgerna på tv.n är fantastiska och svärtan är det bästa jag sett. Plus oxå för enkla menyer och en bra fjärrkontroll. Det som är lite rost med tv.n är att när du kopplar in datorn via dvi/hdmi kabeln så märker man av inputlaggen rätt ordentligt men om man "döper om"
ingången till pc blir det lite bättre men de som tänkt spela på datorn med tvn som skärm ... glöm det!
En god vän ska föra över några 1080p och några 720 filmer på datorn så jag får återkomma om kvarvarande inputlag stör filmtittandet. Överlag är jag nöjd men hade ekonomin varit bättre så hade jag tagit en Kuro.
En sak till till er som funderar på om en 46 tums tv är för stor ... absolut INTE , jag hade fått tung ångest om jag köpt 40 tums tv.n istället.

Redigerat av Sarnie, 09 november 2008 - 22:32.

Postad 10 november 2008 - 16:12

Specias
  • Specias
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
""men de som tänkt spela på datorn med tvn som skärm ... glöm det!
En god vän ska föra över några 1080p och några 720 filmer på datorn så jag får återkomma om kvarvarande inputlag stör filmtittandet. Överlag är jag nöjd men hade ekonomin varit bättre så hade jag tagit en Kuro.
En sak till till er som funderar på om en 46 tums tv är för stor ... absolut INTE , jag hade fått tung ångest om jag köpt 40 tums tv.n istället.""

Känns skönt att jag nu i efterhand valde 46" A766 då! :) Med tanke på att jag ska ha TV:n kopplad till datorn och använda den som spelskärm. Tänker ge LED ett par år att mogna, och då kommer förmodligen Input-laggen ha sänkts.

Bara ett par dagar kvar tills jag får min TV.

//Johnny.

Redigerat av Specias, 10 november 2008 - 16:13.

Postad 11 november 2008 - 11:26

CD-r
  • CD-r
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

""men de som tänkt spela på datorn med tvn som skärm ... glöm det!
En sak till till er som funderar på om en 46 tums tv är för stor ... absolut INTE , jag hade fått tung ångest om jag köpt 40 tums tv.n istället.""

Känns skönt att jag nu i efterhand valde 46" A766 då! :) Med tanke på att jag ska ha TV:n kopplad till datorn och använda den som spelskärm. Tänker ge LED ett par år att mogna, och då kommer förmodligen Input-laggen ha sänkts.

Bara ett par dagar kvar tills jag får min TV.

//Johnny.

jag spelar alla möjliga spel på min a796 och det funkar bra tycker jag.

Tillhör inte kategorin som sitter i timtal och skriker som ett troll när dom får in ett "Perfect headshot"

Hur kan man få inputlagg på en film? är det när sekundvisaren på räkneverket går 30ms före?

Jag har testat att ställa om tv:ns led motion i service menyn så motion resolution blir 1000 som i staterna,
istället för 300-600 som är inställt för europa, och nog blev det bättre flyt i bilden :)

Postad 11 november 2008 - 14:13

Unregistered1d60d079
  • Unregistered1d60d079
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

jag spelar alla möjliga spel på min a796 och det funkar bra tycker jag.

Tillhör inte kategorin som sitter i timtal och skriker som ett troll när dom får in ett "Perfect headshot"

Hur kan man få inputlagg på en film? är det när sekundvisaren på räkneverket går 30ms före?

Jag har testat att ställa om tv:ns led motion i service menyn så motion resolution blir 1000 som i staterna,
istället för 300-600 som är inställt för europa, och nog blev det bättre flyt i bilden :)

Hmm...låter mkt intressant att gå in och ändra det i service menyn! Hur gjorde du det? Får en a966 i dagarna och det borde fungera på samma sätt med den som med a796.

Postad 11 november 2008 - 15:22

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Finns det någon här som har kört denna test på deras tv?

Postad 11 november 2008 - 15:32

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Om man googlar "Samsung A7 A9" så kommer den här tråden upp först :).

Läste följande på http://www.hdtvtest....4.htm#comments:

I can confirm that unfortunately, the frame rate issue is NOT sample related. I found it very annoying on my set and had to return it because of this. 60p playback in my eyes is less fluid than effective 24p…

Havign tested the both the A956 (twice) and the A786 (twice), I can tell that the backlighting job is much better on the A956, less agressive and overall produces better white balance.
...
Regarding Motion Resolution, I was able to activate this in the service menu. I did nto have the appropriate test pattern to test motion resolution. Subjectively you could argue it does improve motion resolution slightly (pendulum test). But the difference between 650 and 1080 is barely noticeable on actual video material.

One drawback of the Samsung implementation is that white luminance gets reduced significantly (140 cd/m²), so I would only recommend in a dimly lit environment.

Another disadvantage on the European models is some occasional flickering, especially when using the TV as a monitor (black/white content with a lot of lines means the tv can get stuck in a flickering position). This is probably why this is deactivated on the European models.

The frame drop issue on this TV is a real shame and I don’t understand the “highly recommended”. Many users in the German forum have reported this issue and some like me have sent back their set as a result.

Postad 11 november 2008 - 16:58

lljooo
  • lljooo
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Ni som har fått tv-n senaste veckorna, det vore intressant att höra vilken build date och firmware version ni har på dom?

//Johan

Postad 11 november 2008 - 17:27

CD-r
  • CD-r
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Hmm...låter mkt intressant att gå in och ändra det i service menyn! Hur gjorde du det? Får en a966 i dagarna och det borde fungera på samma sätt med den som med a796.

Körde även kallibrering via service menyn, tyckte bilden vart några snäpp bättre!

In order to eliminate the model factor, I have calibrated my A956 in the service menu directly.

If you want to set up your A786 so that it outputs a perfectly calibrated picture, you may use the following settings:

Service Menu
White Balance (WB)
Sub Brightness 128
R Offset 127
G Offset 128
B Offset 121
Sub Contrast 128
R Gain 146
G Gain 128
B Gain 152

WB Movie (Movie WB)
- If you have the new menu structure, go to "Advanced" then enter 0000+enter and enter the WB Movie menu, then turn on WB Movie and make the changes below in the overview.
- If you have the old menu structure, go to WB Movie directly, turn WB Movie on. You can then make the changes below either under White Balance oder unter WB Movie.

Warm 2_R_Gain: 165
Warm 2_B_Gain: 42
Warm 2_R_Offset: 126
Warm2_B_Offset: 127

Standard Menu
Backlighting: 10
Brightness: 44 (43-45 is fine, since black levels fluctuate depending on the actual content)
Kontrast: 92 (89 bis 97 is fine)
Gamma: 0
Color: 60
Color Space (corresponds to contrast of 92):

R 50/0/6
G 35/50/20
B 0/12/55
Y 52/48/22
C 31/49/45
M 52/12/48

Magenta will shift slightly when you increase or decrease the contrast. The other colors are quite resistant to changes in contrast and brightness.

Note: this approach should ignores any differences in model and software version and ensure white balance calibration regardless. Because we cannot exclude other structural differences in the software version, the values may still be bit off by a small margin. We can't know for sure before testing.

Before making those changes, please write down your current settings, though. Reversing changes manually for those items is an easy thing to do.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

For those of you who want to activate motion plus, this can be done in the service menu by changing the scanning value to 1:

LD ligger under "Advanced" jag fick ställa mig på "Advanced" trycka 0000 och sedan enter i snabb följd!

LD
IES_TH 100
IES_COeff 243
Patt_Sel 0
LVDS_RX_FMT 1
LVDS_RX_BIT 1
LVDS_TX_FMT 1
LVDS_TX_BIT_ 1
LD_SW 1
LED_Level 32
SF_OM 1
SF_Option 1
TF1_ON 1
TF2_On 0
ThTF2_Ratio 4
ThTF1_Ratio 4
ABL_ON 0
R_ABL_LEVEL 230
LIMIT_COE 255
L3DD_ON 1
L3DD_Ratio 7
L3DD_LD2_OLD3 1
L3DD_Satu_Level 6
SC_Demo_0
Scanning_0 <--------------------- ändra till 1
8Bit or 10Bit 1
LD_Demo 0
LD_Board_Test Off

Backlight Scanning improves motion resolution at the expense of slight flickering on some sequences.

Postad 11 november 2008 - 20:12

viggo
  • viggo
  • Lärjunge

• 360 inlägg
  • 0
Hur ska man tolka allt whine i denna tråd, det här input-lag ni pratar om hela tiden, är det speciellt just för Samsungs tv med LED eller finns det på andra LCD också? Är det ni som är jättepetiga eller får man alltså osynkat ljud på en TV för 20.000kr?

Postad 11 november 2008 - 23:53

Unregistered13206d48
  • Unregistered13206d48
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Vad menas med input lag?
Det skriv ju att det är så i spel
Jag spelar inte spel utan kollar endast på film via datorn
kommer jag att se detta input lag?

Postad 12 november 2008 - 01:42

thomasr83
  • thomasr83
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Hur ska man tolka allt whine i denna tråd, det här input-lag ni pratar om hela tiden, är det speciellt just för Samsungs tv med LED eller finns det på andra LCD också? Är det ni som är jättepetiga eller får man alltså osynkat ljud på en TV för 20.000kr?

Vad menas med input lag?
Det skriv ju att det är så i spel
Jag spelar inte spel utan kollar endast på film via datorn
kommer jag att se detta input lag?

Input lag (eller output lag som är ett mer korrekt namn) är när bilden tar tid på sig från det att den kommer in i kontakten på TVn tills den faktiskt visas på skärmen. Spelar man så tar det lite tid från att man trycker på hopp-knappen tills att man ser att gubben hoppar.
Samma problem kan uppstå om man kör ljudet genom andra högtalare än TVns egna då ljudet kommer direkt och bilden blir något fördröjd, då blir det osynkat. Kör man ljudet i TVns högtalare så fördröjs ljudet lika mycket som bilden och det blir inte osynkat.

Innan jag köpte min TV så trodde jag att all input lag var så pass liten även på dom sämre modellerna att det enbart var märkbart i snabba spel, men jag får klart osynkat ljud när jag kollar på digitaltv med ljudet på externa högtalare. Använder jag TVns högtalare så märks ingen osynk alls. Jag har hunnit testa för lite än för att vara helt säker på att det är input lag det handlar om, men det känns högst troligt.

För att svara kort på frågorna så, nej, man behöver inte vara jättekänslig för att märka att det är osynkat. Ibland ser det ut som en dåligt dubbad film när jag kollar på TV. Och ja, det är tyvärr vanligt med dom här problemen trots att man köper en dyr TV.

TVn jag har är en Samsung A766.

Postad 12 november 2008 - 07:51

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Jag har hunnit testa för lite än för att vara helt säker på att det är input lag det handlar om, men det känns högst troligt.

Om ljudet kommer före bilden så är det input lag.

Postad 12 november 2008 - 11:59

cYBeraX
  • cYBeraX
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Hej
Jag har en nyligen inköpt Samsung LE-46A796, och jag tycker att bilden
"laggar" på i stort sett alla källor jag matar den med?
Popcorn hour 720/1080, vanligt tv tittande med boxerkort direkt i tv:n
och en vanlig samsung dvd.

Något man kan göra nåt åt?
Jag har provat att stänga av all bildförbättring jag hittar, men ser ingen skillnad.
jag har tidigare haft en sony 40 och i sovrummet kör jag en samsung 27" och
där har jag inte sett detta? beror det på att tvn är så mkt större att man lättare
ser sånt här eller nåt man får räkna med när man väljer LED?

Postad 12 november 2008 - 12:17

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Hej
"laggar" på i stort sett alla källor jag matar den med? er LED?

Kör du ljudet genom tv:ns högtalare, eller genom en receiver och externa högtalare? Kommer ljudet före bilden?

Postad 12 november 2008 - 12:36

thomasr83
  • thomasr83
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Testa Spel-läget på TVn som du får fram genom att trycka flera gånger på e-mode på fjärrkontrollen.

Postad 12 november 2008 - 13:15

Unregistered13206d48
  • Unregistered13206d48
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Ok så även om man ska köra ut film ifrån datorn och ljud från dator till förstärkan så kommer jag att se detta input lag?

Input lag (eller output lag som är ett mer korrekt namn) är när bilden tar tid på sig från det att den kommer in i kontakten på TVn tills den faktiskt visas på skärmen. Spelar man så tar det lite tid från att man trycker på hopp-knappen tills att man ser att gubben hoppar.
Samma problem kan uppstå om man kör ljudet genom andra högtalare än TVns egna då ljudet kommer direkt och bilden blir något fördröjd, då blir det osynkat. Kör man ljudet i TVns högtalare så fördröjs ljudet lika mycket som bilden och det blir inte osynkat.

Innan jag köpte min TV så trodde jag att all input lag var så pass liten även på dom sämre modellerna att det enbart var märkbart i snabba spel, men jag får klart osynkat ljud när jag kollar på digitaltv med ljudet på externa högtalare. Använder jag TVns högtalare så märks ingen osynk alls. Jag har hunnit testa för lite än för att vara helt säker på att det är input lag det handlar om, men det känns högst troligt.

För att svara kort på frågorna så, nej, man behöver inte vara jättekänslig för att märka att det är osynkat. Ibland ser det ut som en dåligt dubbad film när jag kollar på TV. Och ja, det är tyvärr vanligt med dom här problemen trots att man köper en dyr TV.

TVn jag har är en Samsung A766.

Postad 12 november 2008 - 13:21

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Ok så även om man ska köra ut film ifrån datorn och ljud från dator till förstärkan så kommer jag att se detta input lag?

Ja, speciellt då. Om du kör ljudet genom tv:ns högtalare ska det problemet inte finnas. Om datorn har en delay-funktion, eller om du kör genom en receiver som har en delay funktion, kan du använder den för att åtgärda problemet.

Postad 12 november 2008 - 13:24

cYBeraX
  • cYBeraX
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Kör du ljudet genom tv:ns högtalare, eller genom en receiver och externa högtalare? Kommer ljudet före bilden?

Jag kör via tevens högtalare, det är bilden som laggar, inte ljudet ?

Postad 12 november 2008 - 14:07

osvanberg
  • osvanberg
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Skumt fenomen på min LE40A766.

Är det fler som kan få fram denna bildförvrängning?!?!

På bilden kan man se ca 3st sakta rullande horisontella linjer som "vandrar" uppefrån och ner. De är ca 0,5cm tjocka och har ett avstånd på ca 10-20cm dem emellan. Detta fenomen syns OM man drar upp ljuset onormalt högt och granskar bilden mot exemeplvis en helt svart bakgrund. (det syns ibland oxå under mer normala förhållande vid visning av exemeplvis dimma -såg det i Bioshock till XB360.) Jag har testar på flera ingångar (Scart 1 och HDMI 1 och 3, samt med olika hdmikablar.) Det gör ingen skillnad.

Kan någon med samma/liknande TV testa och se om det "ska vara så här", eller om mitt exemplar är defekt?!!? TACK !!

Ett enkelt sätt att testa är att välja en ingång som inte är påslagen, ex SCART 1 om den är tom (HDMI går ju inte att välja när källan är av så där kan man istället testa mot ett mörkt kort, eller bild, eller svart yta). Dra upp ljusinställningen till mellan 65-90. Testa olika. Stirra NOGA på bilden och bedöm om den är HELT STILL eller om det går att urskilja vissa "vandrande horizontella linjer".

Vad säger ni?!

Enklast är att skaffa en reciver med audio delay funktion. Det har jag gjort, problemet åtgärdat :)
TV:n har en audio delay på ca 40-70ms. (enligt reciverns korrigering)

/Ola

Hej
"laggar" på i stort sett alla källor jag matar den med?
Popcorn hour 720/1080, vanligt tv tittande med boxerkort direkt i tv:n
och en vanlig samsung dvd.

Jag har provat att stänga av all bildförbättring jag hittar, men ser ingen skillnad.
jag har tidigare haft en sony 40 och i sovrummet kör jag en samsung 27" och
där har jag inte sett detta? beror det på att tvn är så mkt större att man lättare
ser sånt här eller nåt man får räkna med när man väljer LED?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.