Officiell Tråd - Pioneer 8G Plasma
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 11 februari 2008 - 21:59
Postad 11 februari 2008 - 22:06
allså jag fick inte med en instrukskionsbok så jag vet inte alls hur jag ska få upp tv
Bifogad fil(er)
Postad 12 februari 2008 - 00:55
Min son sitter ofta flera timmar i sträck (på helger ibland 5-6 h) med 360:n på vår 508xd. Vi har aldrig fått någon spökbild efter något av spelen.hur många spelar xbox 360 med sin 508xd flera timmar i streck? utan problem dvs
Postad 12 februari 2008 - 13:04
en dum fråga vet nån hur man får upp en 50 tumare på vägen.Eller vet nån hemsida som visar hur man får upp den på vägen.
Man köper ett vägg fäste. Monterar upp och hänger dit tvn, obs, va två pers..
Fast det gäller att fästet sitter ordentligt i väggen. Jag har dubbel gips på min vägg. Fästet sitter med 8 mollyskruv. Ska mycket till innan det rasar.
Har du vanlig enkelgips så är det nog inge dum idé att dra några skruv i reglarna.
Är det betong så är det bara att fästa med ett gäng gipsplugg.
Det finns dock en sak som jag tycker du skall kontrollera. Det finns försäkringsbolag som inte ersätter något om TV'n skulle ramla ner av någon anledning. Kolla upp vilka krav just ditt f-bolag har.
Postad 12 februari 2008 - 22:29
Hur får jag till att panoreringarna på t ex fotbollsmatcher inte blir suddiga? Kanonbild när kameran är stilla men jag vill gärna få ordning på panoreringarna oxå. När jag kör en bättre källa som dvd så upplever jag att den klarar film-panoreringar betydligt bättre men det är väl för att denna källa är betydligt bättre men ändå att det iblen kan uppfattas suddigt....
Kanske detta oxå var ett problem på "tjock-tvn" men att jag inte tänkte på det....????
Postad 12 februari 2008 - 22:40
Jag har en fråga ang. Pioneer 428...
Hur får jag till att panoreringarna på t ex fotbollsmatcher inte blir suddiga? Kanonbild när kameran är stilla men jag vill gärna få ordning på panoreringarna oxå. När jag kör en bättre källa som dvd så upplever jag att den klarar film-panoreringar betydligt bättre men det är väl för att denna källa är betydligt bättre men ändå att det iblen kan uppfattas suddigt....
Kanske detta oxå var ett problem på "tjock-tvn" men att jag inte tänkte på det....????
Tror det snarare beror på sändningen, är det typ tv3/kanal5 kommer det att se s-k-i-t ut vilken tv du än sitter med. På min gamla crt såg det typ ut som på en dassig LCD med eftersläpningar ibland när man såg fotboll på dessa kanaler.
När jag har en bra in-signal så ser jag dock inga panoreringsproblem på min sx4280d...
Postad 13 februari 2008 - 08:46
Vad kör du för Drivemode? (och all brusreducering har du avstängt gissar/hoppas jag)
För material som är inspelat i 50 Hz vilket "vanliga tv-program" (ej sånt som härrör från progressiva inspelningar, som tex film) som regel är det Drivemode 2 som gäller.
Värt att påpeka är dock att Drivemode 2 är det läge som ger sämst kontrastomfång/svärta plus en dos mer dithering("bildbrus") varför man för optimal bild endast ska köra detta då man tittar på "vanliga tv-program", 50Hz material. Jag kör det iprincip jämt för "tv" iofs, dels för att jag är lat och dels för att buzzingen är en no-issue då.

Iövrigt så är det som goblin säger ofta materialet oxå en bov i det hela.
Med det sagt så skulle jag inte ta gift på att Pion är exakt lika bra i denna gren som en gammal god 50 Hz CRT tex.

Postad 13 februari 2008 - 16:24
Efter mycket funderande har jag nu lagt min beställning på en Pioneer PDP-LX508D. Levereras hem till mig imorgon. Går i väntans tider.
Någon mer som har den? Vore kul att höra vad ni tycker om den.
med vänlig hälsning
PeugeotNisse
Postad 13 februari 2008 - 16:48
http://www.avsforum....ad.php?t=949003
önskar jag gjort det innan jag köpte tv:n, då hade jag nog väntat med mitt köp
Postad 13 februari 2008 - 17:02
Jag hade också lite högre förväntningar. Det jag inte fattar är varför vissa exemplar är dödstysta medan andra surrar på som tusan. Pio säger att surret är normalt men borde inte alla exempar surra då?????Skulle råda alla som beställer en pio 8G att läsa
önskar jag gjort det innan jag köpte tv:n, då hade jag nog väntat med mitt köp
Man får väl trösta sig med att hur tysta andra märken/modeller än är så har de fulare bild. Alternativet vore alltså att vänta ett år tills G9 kommer. Eller vänja sig vid ljudet på G8. Det är vad jag håller på med nu.
Postad 13 februari 2008 - 17:08
Efter mycket funderande har jag nu lagt min beställning på en Pioneer PDP-LX508D. Levereras hem till mig imorgon. Går i väntans tider.
Jag har också en PDP-LX508D, och är fantastiskt nöjd med den. Underbar skärm.
Jag har några bilder på den i mitt galleri om ni vill kolla.
Postad 14 februari 2008 - 16:22

Vilka inställningar bör jag kontrollera när jag skall köra Blue-ray skivor via PS3:a till min 428XD, visst får jag bra bild men det känns inte som HD-bild ?
Postad 15 februari 2008 - 10:25

Återkommer med omdömen och fina bilder!
WIHI!
Postad 15 februari 2008 - 10:37
Koppla via HDMI och ställ in i PS3:ans menyer att den ska skicka ut 1080p. Sen är det nåt med "RGB full range" och "YrCbPr" eller vad det nu heter men det kommer jag inte ihåg just nu.
![]()
Vilka inställningar bör jag kontrollera när jag skall köra Blue-ray skivor via PS3:a till min 428XD, visst får jag bra bild men det känns inte som HD-bild ?
Om du har kopplat kabeln till HDMI1 på tv:n så måste du ställa dig i Input1 och aktivera HDMI-porten för att få nån bild.
Sen beror det väl mycket på vad du har för bildinställningar i tv:n också.
Och, det höll jag faktiskt på att glömma, så beror det en himla massa på vad det är för kvalitet på själva bluray-materialet också! Du kanske har flera skivor att pröva med?
Postad 15 februari 2008 - 11:34

Postad 15 februari 2008 - 12:33
Sant det där med att panelen är HD-ready men samtidigt är ju tv:n känd för att hantera och visa 1080p-material väldigt bra. Jaja, det är väl bara att switcha mellan olika upplösningar och testa vad man tycker ser bäst ut.Nu är ju PDP-428XD "bara" en HD-ready TV med 1024*768 i upplösning så du ska nog pröva att ställa din PS3 i 720P och 1080i med. HDMI ger helt klart bäst överföring i alla fall så det är ett bra steg i rätt riktning.
Postad 15 februari 2008 - 14:23
Koppla via HDMI och ställ in i PS3:ans menyer att den ska skicka ut 1080p. Sen är det nåt med "RGB full range" och "YrCbPr" eller vad det nu heter men det kommer jag inte ihåg just nu.
![]()
Om du har kopplat kabeln till HDMI1 på tv:n så måste du ställa dig i Input1 och aktivera HDMI-porten för att få nån bild.
Och, det höll jag faktiskt på att glömma, så beror det en himla massa på vad det är för kvalitet på själva bluray-materialet också! Du kanske har flera skivor att pröva med?
Kör HDMI och bild är det men det känns inte som att det är i HD-format om det nu skall "ge 5ggr bättre bild" som det sägs...

Har bla Planet Earth som film.
Tack för tips, fler med kommentarer ?
Postad 15 februari 2008 - 15:31
Postad 15 februari 2008 - 16:05
Har du ställt in TV:n på Drive mode 3, samt stängt av alla former av brusreducering, etc.? Drive mode 3 visar 1080p/24-material i 72 Hz vilket är tänkt att ge en judderfri bild.
Yes, och allt annat är av.
Redigerat av Jeppe_, 15 februari 2008 - 16:18.
Postad 15 februari 2008 - 16:16
Purecinema är ju inte så utförligt beskrivet, men om jag förstått det rätt så ifall man använder "Standard" så sätter den automatiskt rätt frekvens? "genom att
automatiskt detektera om den
inspelade informationen vid
visning av dvd-skivor eller
högupplösta bilder (t.ex. filmer) är
inspelad med 24 bilder per sekund"
Eller?
Och vad innebär Smooth? 100 Hz rakt av?
Sen varför finns advanced om man har automatisk inställning i standard?
// Förvirrad...
Postad 15 februari 2008 - 18:32
Standard är för 2:2 detektion, dvs film från PAL DVD-källa, 25 fps. Bilden visas i 75 Hz (3 x 25) tillsammans med alternaivet Drive Mode 1.
Advance är för 3:2 detektion, dvs film från NTSC DVD-källa, 23.976 fps. Bilden visas i 71.928 Hz (3 x 24.976) tillsammans med alternativet Drive Mode 3. Kan också användas för att "återställa" 1080p24 källa från en 1080i60 signal.
Off är för videoinnehåll, t ex vid vanlig TV. Drive Mode 2 => 100 Hz.
Smooth har jag inte kollat upp så noga, men det har väl att göra med interpolering av mellanbilder, vilket jag tycker suger

Tyvärr funkar det inte automatiskt utan man måste hålla lite koll på vad man matar för signal, men det märks hyfsat bra när det blir mismatch.
Vill man ha någorlunda automatik så är det väl 480i/576i, Drive Mode 2, PureCinema Off för SD och 1080i, Drive Mode 3 och PureCinema Advance som gäller.
Redigerat av Wolfy, 15 februari 2008 - 18:38.
Postad 16 februari 2008 - 11:26
Alltså det där snacket om "5 gånger bättre bild" är ju bara reklamknep. Visst stämmer det att 1920x1080 bildpunkter (=HD-ready 1080p) är ca 5 gånger mer än 720x576 (standard-tv) MEN, MEN, MEN det finns ju verkligen ingen, ingen, ingen stark koppling mellan pixelantal och total upplevd bildkvalitet. Det finns ju 42 tums Full-HD-skärmar för 7000 spänn och så finns det Pioneer 428 HD-ready och ni vet ju själva vilken som ger bäst, skarpast, detaljrikast bild. Många plattisar är ju förvuxna datorskärmar som är optimerade för att visa stillbilder. Men snackar vi film och tv så är det rörliga bilder och då spelar det inte lika stor roll för den upplevda bildkvaliteten hur många pixlar det är, särskilt inte om tillverkaren har tagit genvägar när det gäller andra prestanda, och så är nästan alltid fallet.Koppla via HDMI och ställ in i PS3:ans menyer att den ska skicka ut 1080p. Sen är det nåt med "RGB full range" och "YrCbPr" eller vad det nu heter men det kommer jag inte ihåg just nu.
![]()
Kör HDMI och bild är det men det känns inte som att det är i HD-format om det nu skall "ge 5ggr bättre bild" som det sägs...ja, tror jag har valt "automatiskt" på frågan med det där RG och YrCbPr, skall prova ikväll.
Har bla Planet Earth som film.
Tack för tips, fler med kommentarer ?
Köp Full Bildkvalitet, inte Full HD.
Postad 17 februari 2008 - 22:21
Har inte heller fattat hur man fixar till det såkallade juddret? Har förstått att man ska köra något program som ja ej minns namnet på och i det ställa in olika profiler för filmtittande respektive datoranvändande, en polare nämde något om 59,92hz osv. Misstänker att det är rätt omfattande procedurer, men den som vill hjälpa till med något är välkommen!
tack på förhand
Postad 18 februari 2008 - 08:38
Kalibrering gör nytta för allt material. Det ger en lugnare, naturligare bild som är skonsammare för ögonen och panelen. Att spendera flera tusen på proffs-ISF-kalibrering vet jag inte om jag skulle göra om jag bara tittade på tv-serier. Men en DVE-DVD kostar ju bara 150 spänn från axelmusic.com och det är det ju värt om du ändå köpt en så dyr skärm.Har en 508XD som jag kör som datordisplay via HDMI från min laptop. Då jag använder den som datordisplay men samtidigt för att även kolla film och tv-serier via datorn så undrar jag hur man skiftar bildprofiler samt om det finns en bra guide hur man ska kalibrera den? DVE och liknande verkar ju vara overkill om man ej kör bluray o liknande?
Har inte heller fattat hur man fixar till det såkallade juddret? Har förstått att man ska köra något program som ja ej minns namnet på och i det ställa in olika profiler för filmtittande respektive datoranvändande, en polare nämde något om 59,92hz osv. Misstänker att det är rätt omfattande procedurer, men den som vill hjälpa till med något är välkommen!
tack på förhand
Det där med bildprofiler har jag inte koll på men jag har hört att det är mycket begränsade inställningsmöjligheter i PC-läget. Man kan i stället tala om för tv:n att det är en vanlig videosignal som kommer in så får man vips mer att knappa med.
Juddret ja... Antar att grafikkortet behöver skicka 24 Hz. Eller skicka 60 Hz som skärmen sen får de-interlacea. Men den gör kanske inte det när den tar emot i PC-läget? Hoppas du får bättre svar från nån annan!
Postad 18 februari 2008 - 11:24
mvh
Redigerat av Unregistered4099a69a, 18 februari 2008 - 11:29.
Postad 18 februari 2008 - 11:46

Dvs det finns inga direktknappar på fjärren, vad jag vet. Vilket förstås är idiotiskt, för min del hade de gärna fått tagit bort hälften av de som finns om jag hade fått det... Inte minst med tanke på att Pio MÅSTE [för att maxprestera] ställas om beroende på vilket material man tittar på.
Postad 18 februari 2008 - 14:55
Postad 19 februari 2008 - 22:33
1. Skalar tvn automatiskt upp signaler från vanlig digitalbox sd till högre upplösning? Tvn ska ju vara bra på proccesing?
2. Ska man göra några speciella inställningar vid ps3 spelande?
3. Varför har ljusa bilder på ex DVD lite bild brus eller "noise" (myrornas krig). Är det något fel på tvn eller?
Annars så blir det ju fin bild via bd även när man kör dvd. Är kräsen så helt nöjd är jag inte än men det finns ju en del inställningsmöjligheter osv men det är ju skönt att slippa judder och motion blur iallafall. Har bara använt tvn 25 timmarän kanske ska tilläggas..
Postad 20 februari 2008 - 02:38
PDP LX608D beställdes och betalades idag! Kommer innan nästa helg och bilder utlovas
Återkommer med omdömen och fina bilder!
WIHI!
Om en annan också hade råd att spendera 75K på en teve ...

Postad 20 februari 2008 - 08:41
Ja det finns "underliggande" skillnader, FILM är ljussvagare och har en annan gammahantering bland annat. Och med framförallt "Färgtemp:Manual" är skillnaden natt och dag. Finns säkert fler skillnader, har dem inte i huvet.Jag har meckat runt i FILM-läget och fått till en rätt bra bild för Digital-TV och för DVD-recorder (då den till allra största delen används för inspelningar från Pio's digitalmottagare) men jag skulle nog vilja ha något olika inställningar mellan dessa och testade därför ANVÄNDARE. Men trots att jag ställde in allting samma som i FILM-läget fick jag inte exakt samma bild. Är det så att det finns någon "underliggande" skillnad mellan dessa lägen eller har jag bara missat något ? Har 428XD.

STANDARD och ANVÄNDARE är dock samma, såvitt jag kan se.
1. Jo tv:n skalar upp. Tur det för annars hade sd varit en putteliten bild i mitten av skärmen.Här kommer lite frågor. Skulle bli glad om någon kan förklara för en nybörjare. 4280xd
1. Skalar tvn automatiskt upp signaler från vanlig digitalbox sd till högre upplösning? Tvn ska ju vara bra på proccesing?
3. Varför har ljusa bilder på ex DVD lite bild brus eller "noise" (myrornas krig). Är det något fel på tvn eller?
Annars så blir det ju fin bild via bd även när man kör dvd. Är kräsen så helt nöjd är jag inte än men det finns ju en del inställningsmöjligheter osv men det är ju skönt att slippa judder och motion blur iallafall. Har bara använt tvn 25 timmarän kanske ska tilläggas..

2. För spel, som förövrigt verkar variera nivåmässigt varför det kanske inte finns EN optimal inställning, skulle man iofs kunna kosta på sig att prova "RGB Full Range" (med "RGB 0-255" inställt i Pion), finns ev en minimal teoretisk förbättring där (inte orkat bry mig själv).
Men jag kör alltid med det som är mest korrekt för BD/DVD-film, dvs RGB:Limited, YCbCr och Superwhite:On, funkar helt ok till "allt" tycker jag. DVD ska alltid köras med PS3:s uppsklare på btw (de med 1080-modeller tycker jag absolut ska prova "Double", för XGA-modeller rekommenderar jag "Full", då man här får för mkt overscan med "Double), dess 576p bild är crap, tyvärr (nej det beror inte på att PS3 skulle skala bättre än Pion eller nått sånt).
3. Kan vara brus i materialet, kan vara att den inställning du har som gör bilden onödigt brusig och/eller så är det du ser den dos av "pixelbrus" (dithering noise) som jag tror framförallt XGA G8:orna faktiskt har. Ett typiskt problem för alla digitala displayer (dvs plasma eller dlp mao).
Nån som på BD-film, iaf med PS3, provat att stänga av 1080p och 1080p24 outputen och kört 1080i output istället samt "Pure Cinema:Advanced" och Drivemode 3 föresten? Comments?

Redigerat av pacman, 22 februari 2008 - 06:57.
Postad 20 februari 2008 - 09:16
Postad 20 februari 2008 - 19:52
Postad 20 februari 2008 - 20:01
Postad 20 februari 2008 - 20:36
Kan nån hjälpa mig varje gång jag startar tv så kommer det upp, antenkablen har kortslutis kontrolera kablen och anslut sedan nätströmmen på nytt.vad ska jag göra för att få väk det
Det låter som du har "strömförsörjningen" till en aktiv antenn påslagen. Prova att slå av den i inställningarna....
Postad 21 februari 2008 - 15:05
Ja det finns "underliggande" skillnader, FILM är ljussvagare och har en annan gammahantering bland annat. Och med framförallt "Färgtemp:Manual" är skillnaden natt och dag. Finns säkert fler skillnader, har dem inte i huvet.Jag har meckat runt i FILM-läget och fått till en rätt bra bild för Digital-TV och för DVD-recorder (då den till allra största delen används för inspelningar från Pio's digitalmottagare) men jag skulle nog vilja ha något olika inställningar mellan dessa och testade därför ANVÄNDARE. Men trots att jag ställde in allting samma som i FILM-läget fick jag inte exakt samma bild. Är det så att det finns någon "underliggande" skillnad mellan dessa lägen eller har jag bara missat något ? Har 428XD.
Men nej man kan inte ha samma inställning på de två.
STANDARD och ANVÄNDARE är dock samma, såvitt jag kan se.1. Jo tv:n skalar upp. Tur det för annars hade sd varit en putteliten bild i mitten av skärmen.Här kommer lite frågor. Skulle bli glad om någon kan förklara för en nybörjare. 4280xd
Annars så blir det ju fin bild via bd även när man kör dvd. Är kräsen så helt nöjd är jag inte än men det finns ju en del inställningsmöjligheter osv men det är ju skönt att slippa judder och motion blur iallafall. Har bara använt tvn 25 timmarän kanske ska tilläggas..![]()
2. För spel, som förövrigt verkar variera nivåmässigt varför det kanske inte finns EN optimal inställning, skulle man iofs kunna kosta på sig att prova "RGB Full Range" (med "RGB 0-255" inställt i Pion), finns ev en minimal teoretisk förbättring där (inte orkat bry mig själv).
Men jag kör alltid med det som är mest korrekt för BD/DVD-film, dvs RGB:Limited, YCbCr och Superwhite:On, funkar helt ok till "allt" tycker jag. DVD ska alltid köras med PS3:s uppsklare på btw (de med 1080-modeller tycker jag absolut ska prova "Double", för XGA-modeller rekommenderar jag "Full", då man här får för mkt overscan med "Double), dess 576p bild är crap, tyvärr (nej det beror inte på att PS3 skulle skala bättre än Pion eller nått sånt). Pion i Drivemode 1 för DVD/spel och Drivemode 3 för BD.
3. Kan vara brus i materialet, kan vara att den inställning du har som gör bilden onödigt brusig och/eller så är det du ser den dos av "pixelbrus" (dithering noise) som jag tror framförallt XGA G8:orna faktiskt har. Ett typiskt problem för alla digitala displayer (dvs plasma eller dlp mao).
Nån som på BD-film, iaf med PS3, provat att stänga av 1080p och 1080p24 outputen och kört 1080i output istället samt "Pure Cinema:Advanced" och Drivemode 3 föresten? Comments?Jag har bara gjort det snabbt och jag vet inte om det skapa nån "fejk-skärpa" (eller skapar andra problem) men vid en snabbtitt såg det skarpare ut än 1080p24... Väntar på BD DVE för att verkligen se "whats going on".
Tack för svaren PACMAN det jag menade med uppskalning är om tvn processar bilden till en högre upplösning dvs 720p när man ser på vanlig digital tv i 576i. Pixelbruset och flimret man ser på tex en fotbollsplans vita linjer tycker jag är lite störande men det tar ju en tid att lära sig alla inställningar. Jag får fram mängder av olika kvaliteer och skärpa vid olika inställningar. Ska pröva att trixa lite med ps3an också med det som du nämner om 1080i output!
Postad 21 februari 2008 - 15:51
Postad 21 februari 2008 - 19:09
Nu när din nya pärla "LX-608" kommit måste du bara lägga upp en jämförande bild på hur mycket bättre nya 8-generationen är på att hantera rumsreflektioner.
Postad 22 februari 2008 - 07:05
Är inte med på vad du menar. Tv:n skalar om allt (oavsett om det är 576, 720 eller 1080 eller vad det nu är) till panelens upplösning (om bilden täcker hela skärmytan), dvs 1024*768p i 42-tummarens fall. Mkt mer än så kan eller ska den inte göra.Tack för svaren PACMAN det jag menade med uppskalning är om tvn processar bilden till en högre upplösning dvs 720p när man ser på vanlig digital tv i 576i.
Flimmret på en fotbollsplans vita linjer uppkommer pga att sändningen är interlace. Detta kan förvisso omvandlas till progressivt med olika bra resultat men i grunden är det SDTVs tillkortakommande som är boven.Pixelbruset och flimret man ser på tex en fotbollsplans vita linjer tycker jag är lite störande men det tar ju en tid att lära sig alla inställningar.
För digital-tv tillkommer förstås de fulaste felet av dem alla, komprimerings artefakter. Samma där, väldigt begränsat vad tv:n kan göra åt det.
Ja Pion är en djungel, visst är det underbart.Jag får fram mängder av olika kvaliteer och skärpa vid olika inställningar. Ska pröva att trixa lite med ps3an också med det som du nämner om 1080i output!

Postad 22 februari 2008 - 09:28
Tack för svaret pacman! Problemet var att jag inte fick till, som jag tyckte, en lika bra bild i ANVÄNDARE som i FILM. Men det skall väl gå. Ljusstyrkan är ju uppenbar förstås men vilka andra parametrar skall jag ändra på jämförelse ? Antagligen inte helt lätt att ge ett rakt svar på.Ja det finns "underliggande" skillnader, FILM är ljussvagare och har en annan gammahantering bland annat. Och med framförallt "Färgtemp:Manual" är skillnaden natt och dag. Finns säkert fler skillnader, har dem inte i huvet.Jag har meckat runt i FILM-läget och fått till en rätt bra bild för Digital-TV och för DVD-recorder (då den till allra största delen används för inspelningar från Pio's digitalmottagare) men jag skulle nog vilja ha något olika inställningar mellan dessa och testade därför ANVÄNDARE. Men trots att jag ställde in allting samma som i FILM-läget fick jag inte exakt samma bild. Är det så att det finns någon "underliggande" skillnad mellan dessa lägen eller har jag bara missat något ? Har 428XD.
Men nej man kan inte ha samma inställning på de två.
STANDARD och ANVÄNDARE är dock samma, såvitt jag kan se.
Postad 22 februari 2008 - 09:40
Postad 22 februari 2008 - 09:59
Nån som vet nåt...?

Postad 22 februari 2008 - 13:35
Ljudfadern: såg i ditt galleri din gamla Pioneer PDP-506XDE. Noterade att reflektionerna från rummet är ganska påtaglig.
Nu när din nya pärla "LX-608" kommit måste du bara lägga upp en jämförande bild på hur mycket bättre nya 8-generationen är på att hantera rumsreflektioner.
Fick upp monstret på väggen igår och har ännu bara en bild i galleriet. Det tog lite över två timmar att få upp väggfästet som bara det väger 12kg. Skärmen väger sedan 55kg ytterligare. 6st riktigt arga franskskruvar med plugg rakt in i en tegelvägg kändes bra, och efter att ha satt fast väggfästet hängde jag och tjejen i varsinn sida och fästet rörde sig inte en millimeter.
Första intryck är att skärmen har en absurdt bra och djup svärta, men att skärmen verkligen behöver ställas in ordentligt innan den kan visa vad den kan. Att se Lost från DVD var inte en fantastisk upplevelse då det är väldigt "tajta" ansiktsbilder och det blir lite väl stort därifrån jag sitter. Happy Feet på BD från PS3 i 1080p24 var däremot en fantastisk upplevelse.
Återkommer med mer intryck under helgen.
Redigerat av Unregisteredef788791, 22 februari 2008 - 13:48.
Postad 22 februari 2008 - 19:20
Är det nån som har nåt tips på nån rengöringssmörja man kan använda på skärmen? Lillpojken på 20 månader är i klätterfasen och har i dag lämnat en del fingeravtryck på tv:n... Den där torra polertrasan som hänger med tar ju inte bort sånt. Man bara gnuggar tills den där hinnan på skärmen försvinner och det är väl inte meningen. Vatten får man väl inte använda. Men nån kompis kompis sa att det finns nån särskild spray eller vad det var som man kan ta.
Nån som vet nåt...?
Jag vet att Elgiganten har nå spray liknande rengöringsmedel för tv-apparaternas skärmar.
jag tror dom flest stora elektronik kedjorna säljer det. siba, onoff etc.
Dock vet jag inte hur bra det är.
Redigerat av Sebulba84, 22 februari 2008 - 19:21.
Postad 22 februari 2008 - 20:49
Sen så hör jag surret från nätagget på 3 meters håll, även medlåg volym, är detta vanligt?
Kanske skulle kolla med supporten om dessa 2 fenomen.
Postad 22 februari 2008 - 21:39
På min 4280xd så strular TV4, pixlar sig, fryser och ljudet svajar imellanåt, men bara på 4'an, någon med liknande?
Båda StevenD och jag har haft liknande problem. Mitt problem "löstes" genom att jag nu kör tvsignalen genom min HTPC, som tydligen har mycket bättre mottagare än tv'n.
Steven kanske kom på mer permanent lösning för Er som inte vill ha en extra box.
Om du kontakter supporten, så kan jag bar önska lycka till. Han jag fick prata med, var till lika mycket hjälp som ###### blomkruka eller något sådant

Postad 22 februari 2008 - 23:18
På min 4280xd så strular TV4, pixlar sig, fryser och ljudet svajar imellanåt, men bara på 4'an, någon med liknande?
Sen så hör jag surret från nätagget på 3 meters håll, även medlåg volym, är detta vanligt?
Kanske skulle kolla med supporten om dessa 2 fenomen.
Welcome to the world of pioneer pain....
Strulet med tv mottagaren har jag ingen lösning på, skulle gärna veta hur man kommer runt det, låg WAF... frun klagar..
Ang. surr, så är det många-många pio ägare som har samma problem, vet inte vart jag ska börja ens (flera typer av surr), du får läsa tråden.
Jag har lyckats minimera surret genom energy save mode 2 samt drive mode 2, (lägst effekt samt 100Hz). Ifall jag har energy save mode 1 eller off går det bara att ha drive mode 2 annars låter det seriöst som Jim Carry i Dum Dummare när han säger "Do you wanna hear the most annoying sound in the world", fast lite lägre, helt outhärdligt.
Det som är lite tråkigt är ju att man läst av andra användare att energy save mode 2 gör kalibreringsmöjligheterna betydligt sämre (har ASAP tänkt gräva mig ner i det träsket), men jag står inte ut med surret i de andra energy save modsen.
Hade hem en snubbe från Pio support o klagade på ljudet i förrgår, han sa att ALLA PIO 8G låter som min, jojo, och jag fick vända mig till butiken där jag köpte tv:n om jag ansåg att de inte levde upp till förväntningarna. Hmm, har man väl brutit förpackningen hos mediamarkt så är det kört, de vill inte ta igen den. Så nu försöker jag stå ut med ljudet och funderar på att sätta nått plåthölje baki tvn med ljuddämpande matta, hmm, ventilationsproblem ala grande... hmm, får fundera på det.
Postad 23 februari 2008 - 02:08
Jag vet att Elgiganten har nå spray liknande rengöringsmedel för tv-apparaternas skärmar.
jag tror dom flest stora elektronik kedjorna säljer det. siba, onoff etc.
Dock vet jag inte hur bra det är.
Den som finns på Siba är skitbra på ren svenska

Postad 23 februari 2008 - 12:06
Kan ferritkärnan ha en på värkan på tv så att den kanske surar mer med den på.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar