Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell Tråd - Pioneer 8G Plasma

5159 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Pioneer Kuro PDP-428XD (TV) 1 9,23 (21) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-4280XD (TV) 1 9,25 (19) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-5080XD (TV) 0 9,29 (13) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-4280XA (TV) 1 9,15 (12) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-5080XA (TV) 1 9 (6) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-508XD (TV) 1 9,6 (41) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX608D (TV) 1 9,29 (6) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX508D (TV) 1 9,69 (25) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-SX4280D (TV) 1 8,75 (7) Inga priser
33 relaterade trådar
Philips lcd eller satsa på oled? (12 inlägg) 9 år sedan
1080p/24 (575 inlägg) 11 år sedan
Begagnad Pioneer plasma (19 inlägg) 13 år sedan
Pioneer-klubben (151 inlägg) 13 år sedan
Hur ska jag göra för koppla ihop allt? PS3, HTPC... (14 inlägg) 13 år sedan
Bildinställningar för Pioneers Plasmor (210 inlägg) 14 år sedan
Pioneer 508XD med PS3 (33 inlägg) 15 år sedan
dödsångest.. hjälp (34 inlägg) 15 år sedan
Panasonic TH-50PZ70E vs Pioneer PDP-5080XD (1 inlägg) 15 år sedan
Dålig mottagning på Pioneers inbyggda DVB-T (30 inlägg) 16 år sedan
1080p-skärmar - vilka finns det? (293 inlägg) 16 år sedan
Slutgiltigt val mellan Pioneer plasma eller Lcd, detaljfrågor (120 inlägg) 16 år sedan
Pioneer PDP-4280XD (95 inlägg) 16 år sedan
Plasma el Lcd (7 inlägg) 16 år sedan
Hur mycket skulle ni ge för ett demoex? (12 inlägg) 16 år sedan
Panasonic eller Pioneer plasma? (37 inlägg) 16 år sedan
LCD 46-50" 2008 (8 inlägg) 16 år sedan
TV-nojja? Jag delar med mig av mina intryck (24 inlägg) 16 år sedan
vilken TV för 15-25k ? (22 inlägg) 16 år sedan
Pioneer 508XD Hjälp (3 inlägg) 16 år sedan
Pioneer 4280xd och "sidoramar" (10 inlägg) 17 år sedan
Bildinställningar för Pioneer PDP-4280XA (1 inlägg) 17 år sedan
Plasma Pioneer PDP-4280XD eller Lcd Samsung LE-46F86BD? (17 inlägg) 17 år sedan
PS3-ljud till både tv och förstärkare? (32 inlägg) 17 år sedan
Panasonic PZ85 v Pioneer 428 ? (6 inlägg) 17 år sedan
Panna PZ70 v Pio 5080XA (17 inlägg) 17 år sedan
Vad ska man välja Sony 40X3500 eller Pioneer 428XD (13 inlägg) 17 år sedan
lägre pris på Pioneer? (4 inlägg) 17 år sedan
Pioneer 428, inställningar för fotboll, hockey, sport (0 inlägg) 17 år sedan
Plasma Pioneer LX508 (FULLHD) VS LCD Sony X3500 (19 inlägg) 17 år sedan
Vad vill vi se för förbättringar i Pioneer 9G? (25 inlägg) 17 år sedan
Pioneer 428XD eller 4280XD (1 inlägg) 17 år sedan
pioneer 507 xd eller 428xd ? (15 inlägg) 17 år sedan

Postad 15 april 2008 - 15:38

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0

Alltså jag ställer mig lite frågande till det här med att full-hd inte gör någon skillnad på ett normalt tittavstånd. Åtminstone när det gäller spel.
Har fått hem en 4280xa och är riktigt nöjd med Blu-Ray och tv. Så det är inga problem där. Dock så ser en del PS3-spel lite pixliga ut. Gran Turismo 5 Prologue tex. Visst bilden är ok men det är inte så att jag trillar av stolen av bildkvalitén och här tror jag faktiskt att en full hd i 42 tum skulle presentera en bättre bild. Även på ett tittavstånd runt 3m.
Finns det någon annan ägare här av 8G som har kört GT5 och som håller med? Eller är det bara jag som är extremt kräsen? Det ska tilläggas att jag har sett en del klagomål över jagging och taskig anti-aliasing i GT5 så det kanske inte blir bättre?

Är också lite nyfiken på vad ni kör för inställningar när ni lirar spel. Har sett att en del använder AV-forumets D65-settings men för mig känns den inställningen på tok för mörk och matt när jag lirar. Det måste väl finnas bättre?
Tipsa gärna!

Det är inte säkert du skulle trilla av stolen bara för att du körde spel på en full-HD-skärm. Det kan ha med själva spelet att göra. Du skriver att du tror att bilden skulle bli bättre men det återstår att testa i verkligheten.

Men jag har också gjort iakttagelsen att datorgenererad bild är svårare att få jämn i kanterna, bilden är ju liksom inte äkta. T ex i GT5P. Jag tycker inte det spelet är något mirakel grafikmässigt sett så jag menar att det är inte bara Pion:s fel. När man i stället spelar t ex Ratchet & Clank så ser det ju nästan ut som animerad bluray-film dvs helt jämna konturer som om det vore fotograferat. Så det hänger nog mycket på själva spelet som sagt.

Jag kör med ISF-dag både när jag tittar på tv, film och spelar spel.

Postad 15 april 2008 - 16:14

Jonas H
  • Jonas H
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Någon som har måtten på Pioneer 4280XA i kartong? Får emballaget plats i en "vanlig" kombi? Ni som köpte 4280XA från Soundvision, hade ni några problem eller är det en reko företag?

Tack på förhand.

Mvh

Postad 15 april 2008 - 17:38

Lindhardsen
  • Lindhardsen
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0
Jag har inte de exakte måtten (orkar inte gå på vinden för att mäta kartongen), men nej, den går inte in i en vanlig kombi. I alla fall inte i tex. en V70. Själv körde jag hem min på ett släp.

Och ja, jag kan värmt rekommendera SoundVision, killarna vet vad dom pratar om, och håller vad de lovar! Så har det i alla fall varit de gångar jag har handlat där.

Postad 15 april 2008 - 17:40

Trille
  • Trille
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Jag har köpt min PDP-4280xa på SoundVision när den kostade 14990:- men får den om ca. 1-2veckor, men änsålänge är jag nöjd med kunskap och bemötande i butiken !

Postad 15 april 2008 - 19:06

Jonas H
  • Jonas H
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Ok, men beställer man hem TV'n så kan man ändå räkna med att dem sköter frakten på ett bra sätt? Vissa företag bryr sig inte om vad de fraktar och är lite "oförsiktiga" med produkten. Jag bor i GBG, skall upp till sthlm nästa vecka men går den inte in i en kombi så får man väl beställa frakt på den.

Köper TV'n från soundvision i sthlm.

Postad 15 april 2008 - 19:31

guranist
  • guranist
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Jag hade oxå tänkt köpa LG6000. Men om du lyckas få Pioneer till dt nu billiga priset, som fortfarande ligger kvar.
(Misstänkte oxå att det var marknadsföringstrick, positivt för mig).
Det är inget snack Pio skall du ha. Det är definitvt inte overkill, då Pioneer behandlar lågupplösta signaler (tv, dvd) snor bra! Så det är bara att åka, kan man säga.

Är det så?? Sitter som flera andra och läser hit å dit på detta forum om modeller och deras brister och styrka.
Att Pio ska behandla lågupplösta signaler "snorbra" tycker jag låter mycket glädjande då jag tycker att i dagsläget är det det som är det viktiga vid ett TV köp (Tittar mycket på sport) . Sitter nu med Tele2vision digital och tjock-tv och undrar hur bilden kommer att se ut när man väl införskaffar sig sin första platt-tv. Vet inte vilken kvalitet Tele2vision har på sina digitalsändningar? Funderar också på om man vågar skaffa hela 50" då eventuell taskig kvalitet på digitalsändningen blir än mer uppenbart på en 50". Sitter ca 3,5 m från tv`n

Postad 15 april 2008 - 19:45

guranist
  • guranist
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Angående buzzing var det ett klart orosmoln för min del då jag är känslig för dylikt men jag hör absolut ingenting sådant. När tv'n varit på i 4-5h i sträck hör jag fläktarna mkt, mkt svagt när jag dragit ned volymen kraftigt och det i övrigt är tyst i lägenheten. Inget problem för mig alltså :)

Undrar hur fläktljudet blir när damm har fått gjort sitt efter ett tag?

Postad 15 april 2008 - 20:50

discoduck88
  • discoduck88
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
@Jonas H: Jag köpte också min 4280xa från soundvision. De är goa gubbar det! Så du behöver inte oroa dig :)

@PacMAn: Jo gui ser ju fint ut. Och andra PS3 spel med. Antar att det är GT5s fel då.

Redigerat av discoduck88, 15 april 2008 - 20:53.

Postad 15 april 2008 - 21:07

discoduck88
  • discoduck88
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Det är inte säkert du skulle trilla av stolen bara för att du körde spel på en full-HD-skärm. Det kan ha med själva spelet att göra. Du skriver att du tror att bilden skulle bli bättre men det återstår att testa i verkligheten.

Men jag har också gjort iakttagelsen att datorgenererad bild är svårare att få jämn i kanterna, bilden är ju liksom inte äkta. T ex i GT5P. Jag tycker inte det spelet är något mirakel grafikmässigt sett så jag menar att det är inte bara Pion:s fel. När man i stället spelar t ex Ratchet & Clank så ser det ju nästan ut som animerad bluray-film dvs helt jämna konturer som om det vore fotograferat. Så det hänger nog mycket på själva spelet som sagt.

Jag kör med ISF-dag både när jag tittar på tv, film och spelar spel.

Japp det stämmer nog att det hänger på spelet! Tekken 5's grafik tex ser ruggigt bra ut på pion :)

Postad 16 april 2008 - 08:54

Jonas H
  • Jonas H
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Vilken kabel hade ni valt från digital-tv boxern > 4280XA? RGB scart eller HDMI? Och HD-DVD box > 4280XA?

Förlåt för offtopic.

Redigerat av Jonas H, 16 april 2008 - 08:58.

Postad 16 april 2008 - 08:56

Marcus B.
  • Marcus B.
  • Forumräv

• 829 inlägg
  • 0

Är det så?? Sitter som flera andra och läser hit å dit på detta forum om modeller och deras brister och styrka.
Att Pio ska behandla lågupplösta signaler "snorbra" tycker jag låter mycket glädjande då jag tycker att i dagsläget är det det som är det viktiga vid ett TV köp (Tittar mycket på sport) . Sitter nu med Tele2vision digital och tjock-tv och undrar hur bilden kommer att se ut när man väl införskaffar sig sin första platt-tv. Vet inte vilken kvalitet Tele2vision har på sina digitalsändningar? Funderar också på om man vågar skaffa hela 50" då eventuell taskig kvalitet på digitalsändningen blir än mer uppenbart på en 50". Sitter ca 3,5 m från tv`n

Det riktiga problemet för din del är hur bra signal du får från din leverantör, det är det som avgör 42 eller 50 för dig, inte tv:n i sig självt. Men det finns säkert en drös av gossar här med 50 tummare som kan uttala sig om avstånd , 50 tum, sport i kombination. Jag har precis köpt 42 men inte fått levererad än. Mina erfarenheter baserar sig på min vän MaxPayne här på forumet som har en sedan de släpptes.
Som parantes måste jag säga att jag blir tokig när jag besöker folk som har ip-tv, där bilden fryser sig i en sekund.
Då spelar det ingen roll hur bra bild du har i övrigt, om du missar målsekvensen för att du hade fryst bild.

/M.

Postad 16 april 2008 - 09:10

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0

Vilken kabel hade ni valt från digital-tv boxern > 4280XA? RGB scart eller HDMI? Och HD-DVD box > 4280XA?

Förlåt för offtopic.

HDMI-lätt. Då slipper du en D/A och en A/D omvandling utan signalen skickas digitalt hela vägen.

// Max Reference Audio

Postad 16 april 2008 - 09:09

Lindhardsen
  • Lindhardsen
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0
Nu har jag dåligt koll på hur signalen från Tele2s kabeltv är i förhållande till tex. Boxer, men jag kan säga att jag är SUPER nöjd med hur min 5080xd hanterar signalen och bildbehandlingen från båda Boxer och Canal Digital (parabol).
Bilden på vanlig sunkig SDTV blir verkligen skitbra (i förhållande till mina förväntningar).

jag har som sagt en 50", och sitter på ungefär samma avstånd som ni - alltså 3-3½ meter.

Jag hade dock ett helt specifikt problem med mottagningen på TV4 via den inbyggda tunern. Lösningen för min del var att köra emd extern box (htpc).

Postad 16 april 2008 - 11:44

JosR
  • JosR
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Finns det någon som kör Xbox 360 till sin 4280XD?

Jag kan inte köra den i 1080p utan bara i 1080i?

Jag har precis köpt den och ser att det går att göra en del i inställningarna så jag kan ha missat nåt.

Jag använder komponent ingången.

Redigerat av JosR, 16 april 2008 - 12:06.

Postad 16 april 2008 - 13:35

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0

Finns det någon som kör Xbox 360 till sin 4280XD?

Jag kan inte köra den i 1080p utan bara i 1080i?

Jag har precis köpt den och ser att det går att göra en del i inställningarna så jag kan ha missat nåt.

Jag använder komponent ingången.

har förvisso ingen xbox, men mig veterligen så kan man inte skicka 1080p via komponent alls...

Postad 16 april 2008 - 17:13

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

har förvisso ingen xbox, men mig veterligen så kan man inte skicka 1080p via komponent alls...

Har heller ingen Xbox360 men har för mig att den bara skickar 1080p via VGA tillbehöret..

Postad 16 april 2008 - 18:03

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Pioneer's plasma tar inte emot 1080p via komponent, bara via HDMI...

Postad 16 april 2008 - 18:50

Unregisteredf0eacfec
  • Unregisteredf0eacfec
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0

Kan bara tala för egen sak, men mitt val av Pioneer som tv tillverkare var just deras överlägsna bildbehandling av SDTV. Var först inne på en 428 modell, men kom hem med en LX508 och har inte ångrat en minut.

Och nej, 50 tum är inte för stort :)

Sitter också 3,5 m från plasman och trodde först att 50" skulle bli allt för stort. Idag funderar man på om inte 60" vore lagom :)

Postad 16 april 2008 - 23:14

waxman
  • waxman
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
jag ångrar jag inte väntade några veckor o högg till när rocks hade sin utförsäljning på 50" pioneer här i sundsvall :P

42 tum i all äro, men nog ångrar man sig nog alltid lite o vill ha 50.

Redigerat av waxman, 16 april 2008 - 23:14.

Postad 16 april 2008 - 23:23

Almighty187
  • Almighty187
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Jag blir inte klok på alla inställningar hos 4280, finns ingen vettig förklaring i manuellen heller. Har ni nån tips på hur man ska ställa in de så kallade "pro inställningar". Finns det nån förklaring nånstans på vad alla de där inställningarna gör, jag märker inga större skillnader. Bilden är ju grymt bra utan att behöva pilla så mkt men det skulle vara angeläget att kunna finjustera med pro inställningar. Lite hjälp tack.

Postad 17 april 2008 - 09:54

Marcus B.
  • Marcus B.
  • Forumräv

• 829 inlägg
  • 0
http://www.component...?showtopic=8566

Du kan kika lite här.
Det finns i Wolfys första inlägg även en länk till tidigare info i annan tråd.

Postad 17 april 2008 - 11:05

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0

Jag blir inte klok på alla inställningar hos 4280, finns ingen vettig förklaring i manuellen heller. Har ni nån tips på hur man ska ställa in de så kallade "pro inställningar". Finns det nån förklaring nånstans på vad alla de där inställningarna gör, jag märker inga större skillnader. Bilden är ju grymt bra utan att behöva pilla så mkt men det skulle vara angeläget att kunna finjustera med pro inställningar. Lite hjälp tack.

Det finns en klistrad tråd i detta forum som handlar om Pio-inställningar.

Postad 17 april 2008 - 11:54

discoduck88
  • discoduck88
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Det finns en klistrad tråd i detta forum som handlar om Pio-inställningar.

Inte för att man blir klokare av den men ändå :P.

Postad 17 april 2008 - 12:29

Reckie
  • Reckie
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Noterade att de har sänkt priset i England, en del säljer ut 50" för motsvarande 20.000kr, livet är inte rättvist. :P

De har väl dock 110 volt så det funkar nog inte att köpa en där och plocka hem eller har den ett nätagg som klarar 110-240v?

Redigerat av Reckie, 17 april 2008 - 12:43.

Postad 17 april 2008 - 15:28

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Från mina erfarenheter av inställningarna och mätningar av vad de gör med bilden skulle jag rekommendera följande vad gäller Pro-justeringinställningarna i Pioneer G8 (OBS! Jag försöker endast ge en summering, det är inte en komplett information utan man får i vissa fall helt enklet testa själv och se vad man föredrar):

• PureCinema:
    • Filmläge (kan enklast beskrivas som, "hur ska skärmen omvandla interlace till progressiv, såväl SD som HD" - mao borde valet inte ha någon betydelse om du matar en progressiv, eller till 1080i uppskalad, signal till TVn):
      • Av -> Stänger av all form av filmbaserad deinterlaceing. Man tappar upplösning i rörliga delar på material som från början (dvs då det "filmades") är progressivt (är materialet interlace från början tappar man alltid upplösning i rörelser, det ligger i materialets natur). Fördelen med detta läge är att man inte riskerar att drabbas av fula deinterlacefel, sk combing (taggiga linjer, "kammar").
      • Standard -> Möjliggör filmbaserad deinterlaceing (inverse telecine med 3:2 eller 2:2 detection). Då detektionen är korrekt utförd uppnår man full upplösning även i rörligt filmmaterial. Detekteringen är dock inte felfri så ibland tappar man upplösning ändå eller än värre, combing uppstår. Blir det för mkt fel, använd "Av" istället (se dock Textoptimering nedan). Observera att skärpehanteringen ändras något i jmf med Av (Standard är "skarpare").
      • Mjuk -> Interpolerade mellanbilder för att ge en mjukare känsla i rörelser. Ofta leder det dock till en visuell försämring, t ex pixelartefakter eller hackiga rörelser när interpoleringen misslyckas => undvik.
      • Avancerat -> För återställande av filmens 24 fps, dvs för NTSC DVD och BluRay/HD-DVD film.
    • Textoptimering -> I läge "På" är denna tänkt att ta bort combing-artefakter som ibland uppstår i textningen om Filmläge är satt till Standard. Dvs om du stör dig på combing men den enbart är i textningen välj denna istället för Filmläge: Av. Påverkar inte mätresultat efter kalibrering.
  • Intelligentläge -> Dynamisk ändring av brightness, mm, beroende av rummets ljusnivå. Förkastligt, lämna i läge Av.
  • Bilddetalj:
    • DRE-bild (Betonar (överdriver) konstrasten i bilden så att skillnaden mellan ljust och mörkt blir mer distinkt):
      • Av -> Bästa alternativ.
      • Hög -> Använd inte.
      • Mellan -> Använd inte.
      • Låg -> Påverkar inte mätresultat efter kalibrering, kan ändå påverka bildkvalitén negativt.
    • Svart nivå (Betonar det mörka i bilden så att skillnaden mellan ljust och mörkt blir mer distinkt):
      • På -> Påverkar inte mätresultat efter kalibrering, kan ändå påverka bildkvalitén negativt.
    • ACL (Utför korrigeringar så att kontrasten optimeras för bilder):
      • På -> Använd inte.
  • Förbättringsläge (En sorts skärpekontroll):
    • 1 -> Använd inte. Ger ful edge enhancement.
    • 2 -> Bästa alternativ.
    • 3 -> Använd inte. Ger en suddigare bild.
  • Gamma -> Hur displayen svarar på en insignal med att skicka olika intensitet över hela gråskalan från svart till vitt. Tricket med gamma är att få en bild som vare sig över- eller undertrycker enskilda delar av gråskalan (en S-formad kruva är ett typexempel på det) samtidigt som man uppnår en god balans mellan djup/kontrast (vilket ger en lite mörkare bild) och god detaljering av lågdagrar (vilket ger en lite ljusare bild), så se upp så inte lågdagrar beckar igen. I ett mörkare rum kan man sikta på det förstnämda (typiskt Gamma 1) och i ett ljusare rum kan det vara en fördel att sikta på det sistnämda (typiskt Gamma 3). Välj Gamma-läge INNAN du sätter Brightness och Contrast:
    • Pioneer G8 (xx8x):
      • A/V-läge Användare (User): Gamma 2 ger en S-formad gammakruva. Välj Gamma 1 för mörkare rum (Natt) - dock inte helt mörklagt som redan nämnts, det är inte att rekommendera för TV, välj Gamma 3 för ljusare rum (Dag).
      • A/V-läge Film (Movie): Välj Gamma 1, 2 eller 3 beroende på ditt rums belysning enligt resonemanget ovan.
    • Pioneer G8 (LXxx8) & Pioneer G9:
      • A/V-läge Användare (User) ger S-formad gammakurva för samtliga inställningar, se t ex detta inlägg. Detta medför tyvärr att A/V-läget Användare (User) på dessa modeller är mindre användbart.
      • A/V-läget Film (Movie) är att föredra. Välj Gamma 1, 2 eller 3 på samma sätt som för Pioneer G8 (xx8x) | Film (Movie) ovan.
  • Färgdetalj:
    • Färgtemperatur (justerar färgtemperaturen för vitbalansen i bilden, dvs färgskift hos stegen i gråskalan där standard är neutralt grå över hela skalan):
      • Hög
      • Mellanhög
      • Mellan
      • Mellanlåg -> Näst bästa alternativ för att vara i närheten av en färgtemperatur på 6500 K, dvs närmast standard. För kall färgtemperatur.
      • Låg -> Bästa alternativ för att vara i närheten av en färgtemperatur på 6500 K, dvs närmast standard. Något för varm färgtemperatur.
      • Manuell -> För att kunna ställa färgtemperaturen så nära standard som möjligt. Kräver mätverktyg och mjukvara samt pluggande för att förstå teorin bakom.
    • CTI -> Ska förbättra övergångarna mellan olika färger. Påverkar inte mätresultat efter kalibrering, kan ändå påverka bildkvalitén negativt.
    • Färgkontroll -> Kräver mätverktyg och mjukvara samt pluggande för att förstå teorin bakom. Dessutom är denna funktion mycket krånglig att använda på Pioneer G8. Som tur är ligger G8 nära standard out-of-the-box, lämnas helst orörd.
    • Färgutrymme (definierar hur en 2D-figur, sk gamut, spänns ut i ett sk CIE-diagram, dvs alla möjliga kombinationer av färgerna RGB (primärer) & CYM (sekundärer - kommer från RGB)):
      • 1 -> Använd inte. Ger övermättade färger.
      • 2 -> Bästa alternativ.
  • Noisereducering (olika brusreduceringar, lämnas helt till individen att välja när och hur dessa ska aktiveras. Med bra kvalité på källmaterialet lämnas alla i läge Av, dvs i 99.99999% av fallen.):
    • 3DNR
    • Fält NR
    • Block NR
    • Moskit NR
    • Övrigt:
  • Aktiveringsläge (Drive Mode) - återfinns under Huvudmenyn | Alternativ (Option) på sida 2/2:
    Aktiveringsläge är endast aktivt för PAL-signal, dvs 50 Hz baserat källmaterial. Funktionen gör att panelen använder olika uppdateringsfrekvens beroende på inställning. För NTSC-signal, dvs 60 Hz baserat källmaterial, samt HD: 1080p@24/60 Hz, 720p@24/60 Hz spelar inställningen för Aktiveringsläge ingen roll.
    • Aktiveringläge 2 (100 Hz) är ett MÅSTE för vanliga tv-sändningar (50 Hz material). Kan användas som set-and-forget för allt PAL-material om man inte vill hålla på att ställa om manuellt, men läge 1 är mer optimalt, ur bildkvalitétshänseende, för PAL DVD film.
    • Aktiveringläge 1 (75 Hz) ger mindre dithering (pixelbrus) och djupare svärta än Aktiveringläge 2 (men något ljussvagare). Jag tycker det är något "spretigare" färgmässigt (kan bero på att olika drive modes kräver lite olika gråskale-kalibreringar) plus att buzzingen ökar.
    • Aktiveringläge 3 - oklart vilken uppgift läge 3 egentligen fyller. Bara att testa och se om du föredrar inställningen för t ex BluRay.
Lycka till :P

Edit: Kopierade in förtydliganden av pacman.
Edit 2: Ändrade informationen för Aktiveringsläge (Drive Mode).
Edit 3: Ändrade informationen för val av Gamma för olika A/V-lägen.

Redigerat av Wolfy, 28 augusti 2008 - 08:56.

Postad 17 april 2008 - 18:14

Unregistered44286749
  • Unregistered44286749
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Jag har märkt en sak att när jag kör dator och maximera ett fönster blir bilden mörkare. Man ser det tydligt när man gör ett litet fönster och drar i det så det blir större, så blir det mörkare successivt. Är det någon inställning eller är det så på plasma?
Pio 508xd, dvi-hdmi
Dennis

Redigerat av Unregistered44286749, 17 april 2008 - 18:15.

Postad 17 april 2008 - 19:22

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0
Plasma är konstruerad att göra på det sättet så det är helt normalt pga att plasman använder mer ström ju fler pixlar som går för fullt.

Redigerat av Wolfy, 17 april 2008 - 19:23.

Postad 17 april 2008 - 23:21

Almighty187
  • Almighty187
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Tack för hjälpen angående pro inställningar wolfy. Ska testa lite.

Postad 18 april 2008 - 07:03

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Bra lista Wolfy, skulle vilja förtydliga lite.

• Filmläge (kan enklast beskrivas som, "hur ska skärmen omvandla interlace till progressiv, såväl SD som HD" - mao valet har ingen betydelse om du matar en progressiv, eller till 1080i uppskalad, signal till tv:n ):
  • Av -> Stänger av all form av filmbaserad deinterlaceing. Man tappar upplösning i rörliga delar på material som från början (dvs då det "filmades") är progressivt (är materialet interlace från början tappar man alltid upplösning i rörelser, det ligger i materialets natur). Fördelen med detta läge är att man inte riskerar att drabbas av fula deinterlacefel, sk combing (taggiga linjer, "kammar").
  • Standard -> Möjliggör filmbaserad deinterlaceing (inverse telecine med 3:2 eller 2:2 detection). Då detektionen är korrekt utförd uppnår man full upplösning även i rörligt filmmaterial. Detekteringen är dock inte felfri så ibland tappar man upplösning ändå eller än värre, combing uppstår. Blir det för mkt fel, använd "Av" istället (se dock Textoptimering nedan). Observera att skärpehanteringen ändras något i jmf med Av (Standard är "skarpare")
  • Textoptimering -> I "På"-läge är denna tänkt att ta bort combing-artefakter som ibland uppstår i textningen om Filmläge är satt till Standard. Dvs om du stör dig på combing men den enbart är i textningen välj denna istället för Filmläge:Av
  • Gamma -> Jag skulle vilja säga, välj baserat på material och ditt rums belysning. Högkvalitets-material i ett ljuskontrollerat (för den skull ej nattsvart) så prova absolut Gamma 1. Iövrigt Gamma 3. Gamma 1 ger en mer kontrastrik bild än Gamma 3 och kontrast vill vi ju ha, se upp så lågdagrar inte beckar igen för mkt bara (välj Gamma-läge INNAN du sätter Brightness och Contrast)

Utöver de reglage Wolfy nämner så kan man återigen flagga för Aktiveringsläge/Drive mode.
Drive Mode 2 (100 Hz) är ett MÅSTE för vanliga tv-sändningar (50 Hz material).
Drive mode 1 erbjuder mindre dithering (pixelbrus) och djupare svärta än DM2 (men något ljussvagare? Wolfy?). Men jag tycker det är något "spretigare" färgmässigt (kan bero på att olika drive modes kräver lite olika gråskale-kalibreringar) plus att buzzingen ökar.
Drive mode 3 för att visa 24 Hz material på rätt sätt, den djupa svärtan och buzzingen får man på köpet.

En av Pions styrka är de stora justeringsmöjligheterna. En av Pions nackdelar är definitivt att det krävs olika inställningar beroende på materialet man tittar på - om man vill få optimal bildkvalité. Nån automatik finns inte vilket i praktiken kräver en rejäl uppsättning minnen. Jag hade kunnat leva med om det fanns direktknappar på fjärren till olika minnen men som det är nu orkar jag inte...iaf inte för tv-tittande.

Konkurrenterna gör det iofs ofta lätt för dig - mindre inställningsmöjligheter och du kan aldrig få bilden optimal istället. Nej jag vill inte byta. :(

Redigerat av pacman, 18 april 2008 - 07:09.

Postad 18 april 2008 - 07:13

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0
Till föregående talare: Va, kommer TV-apparater från Pioneer inte ihåg bildinställningarna för varje ingång? Det gör ju min PX70 som jag har nu! Eller menar du (som jag hoppas) att du hade velat ha möjligheten till flera olika kalibreringar t.ex. för olika sorters TV-sändningar på samma ingång?

EDIT:

Nu har jag en fråga till: I tråden för de kommande 9G-apparaterna står följande önskemål för nästa generation:
TV:n ska sända ljudet som kommer in på HDMI-ingångarna vidare ut på S/PDIF-utången, så att man kan använda TV:n som HDMI-växlare. Om man använder receivern som växlare förlorar man möjligheten att ha olika bildinställningar för olika källor.

Betyder det att om jag ansluter min Pio till datorn via HDMI (där datorn kan skicka även ljud över HDMI) så kan jag inte få ut det ljudet på något annat sätt än att köpa Pioneers egna TV-högtalare?

Redigerat av Unregistered735fb370, 18 april 2008 - 07:30.

Postad 18 april 2008 - 07:44

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Jo man har ett User-minne per ingång plus 3-4 globala minnen (plus ISF Night & Day för varje ingång, om dessa minnen har kalibrerats) men vad jag menade är att det var jobbigt att växla mellan dem då man måste in i en meny. Iofs, det är mest i samband med tv-tittande det är störigt.

Redigerat av pacman, 18 april 2008 - 07:44.

Postad 18 april 2008 - 08:43

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Bra lista Wolfy, skulle vilja förtydliga lite.

Kanon! Tack för förtydligandet pacman, la in dem i listan. Som du vet så håller jag helt med dig vad gäller minnena - både vad gäller antalet användarminnen per ingång och hur man kommer åt dessa minnen.

Postad 18 april 2008 - 10:18

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
"mao valet har ingen betydelse om du matar en progressiv, eller till 1080i uppskalad, signal till TVn"

Som sagt, jag var lite snabb där..."borde inte ha nån betydelse" kanske hade varit bättre. Nått skummo är det. :)

Postad 18 april 2008 - 12:10

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0
Hehe, redigerad.

Det är mycket svårt att kunna erbjuda en komplett guide till vilken inställning som gör exakt vad då det är näst intill omöjligt att få information om precis vad koden i TVn gör. Vissa inställningar är dock mer eller mindre självklara efter att man lekt med dem en tid.

Vad gäller 1080i så är det en märklig en. Den signalen måste väl rimligtvis erhållas från en progressiv dito, dvs t ex från en DVD skulle det bli 480i -> 480p -> 1080p -> 1080i. Min känsla är att 1080i är samma signal som progressiv ut från en uppspelare, i alla fall vad gäller uppskalning från DVD. Är jag ute och cyklar?

Postad 18 april 2008 - 17:00

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0
Tack för svaren, nu har jag en ny fråga. När jag satt och läste i den här tråden hittade jag några kommentarer om att 8G-plasmorna inte skulle kunna ta emot multiplar av 24Hz på rätt sätt från en HTPC. Jag hoppas innerligt att detta inte stämmer eller att grafikkortsutvecklingen har gått framåt sedan dess, kan någon bekräfta det här?

Jag vill förresten gärna upprepa min fråga sedan tidigare: om jag ansluter min Pio till datorn via HDMI (där datorn kan skicka även ljud över HDMI), kan jag då inte få ut ljudet på något annat sätt än att köpa Pioneers egna TV-högtalare?

Redigerat av Unregistered735fb370, 18 april 2008 - 17:00.

Postad 18 april 2008 - 19:44

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1 039 inlägg
  • 0
Något nytt om 9G?

Postad 18 april 2008 - 19:52

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1 039 inlägg
  • 0

Köp något billigt, en LG 42" och vänta in dom nya från Pioneer.
Häng den billiga skärmen i sovrummet eller sälj den för tack ska du ha på blocket i sommar.

Idag har jag köpt en tillfällig TV tills jag har bestämt mig vad jag skall ha. Det är en riktigt djungel vad man skall välja. Visst en 9G TV är lockande, men jag kommer att bygga mig en HTPC för att ha till spel och som dataskärm.

Jag kommer förstås även att ha den till vanligt SD tittande som TV och DVD.

Spontant så känns det som en LCD är det bästa för mina ändamål, men jag vill ju ha en plasma igen. Min gamla 506XDE var mycket känslig fär inbränningar och detta vill jag inte vara nervös för igen.

Min nya temprärar TV blev en 46" Sharp full HD (LC-46XD1E). Jag betalade bara 8850:- för den (demoex)

Postad 18 april 2008 - 20:50

Unregistered8376ac40
  • Unregistered8376ac40
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Jag är ny ägare av en pioneer 508xd.
Spelade gt5 i ca 4 timmar utan uppehåll. Inga inbränings tendeser över huvud taget.

Postad 18 april 2008 - 20:59

Unregistered49258b8a
  • Unregistered49258b8a
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Tack för svaren, nu har jag en ny fråga. När jag satt och läste i den här tråden hittade jag några kommentarer om att 8G-plasmorna inte skulle kunna ta emot multiplar av 24Hz på rätt sätt från en HTPC. Jag hoppas innerligt att detta inte stämmer eller att grafikkortsutvecklingen har gått framåt sedan dess, kan någon bekräfta det här?

Jag vill förresten gärna upprepa min fråga sedan tidigare: om jag ansluter min Pio till datorn via HDMI (där datorn kan skicka även ljud över HDMI), kan jag då inte få ut ljudet på något annat sätt än att köpa Pioneers egna TV-högtalare?

47,952Hz funkar bra på min LX608

Postad 18 april 2008 - 21:13

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0
Okej, hur gör du för att mata ut 47,952Hz? Powerstrip eller löser det sig direkt genom några grafikkortsinställningar? Kan någon uttala sig om hur det funkar med 5080?

Postad 18 april 2008 - 22:16

Lindhardsen
  • Lindhardsen
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0

Jag får väl svara samma sak igen... Nej :D Sorry

Postad 18 april 2008 - 23:13

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0
Okej, men det spelar ingen roll, jag kan justera volymen med MCE-fjärren till HTPC:n. Värre skulle det vara om det finns problem med att visa 24p från HTPC. Nog måste det väl finnas någon Pio-ägare här som kör med HTPC och tittar på material i 23.976fps (bluray-rippar mm)?

Redigerat av Unregistered735fb370, 18 april 2008 - 23:15.

Postad 19 april 2008 - 09:28

Lindhardsen
  • Lindhardsen
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0
Jag kör HTPC, och har använt den tillsammans med Pion i 6 månader nu.. .Funkar hur bra som helst!

Dock har jag aldrig riktigt försökt att få till 24p, men är mycket nöjd med bildkvaliten ändå. Kör en del BD och HDDVD. Det får väl komma någon gång snart, nu när allt annat funkar bra (har tagit 5 månader!).

Om du sätter igång med det, så tar jag gärna emot dina erfarenheter, men vi får nog ta den debatten i någon annan tråd. Det här är jo till för att prata Pio G8 :D

Angående ljudet, så rekommenderar jag att du kör ut ljudet via en optisk SPDIF direkt till recievern.

/J

Redigerat av Lindhardsen, 19 april 2008 - 09:30.

Postad 19 april 2008 - 12:32

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0
Jo det tangerar väl offtopic, samtidigt betyder det mycket för mitt köpbeslut hur pass enkelt det är att mata ut custom-upplösningar mm. till TV:n utan problem, så därför måste jag ställa frågorna i den här tråden. Vad jag undrar är hur pass medgörlig Pioneer G8 (och i synnerhet 5080) är när det kommer till HTPC :D Eller jag kanske borde skapa en ny HTPC/Pioneer-tråd?

Hursomhelst, det jag har tyckt mig förstå hittills är följande:
1. För att få perfekt 24p-playback måste TV:n ställas in på PureCinema/avancerat/aktiveringsläge 3 (och kanske något mer?)
2. För att få tillgång till avancerade inställningar måste TV:n uppfatta insignalen som Video, inte som PC
3. Det finns upplösningar som Pion tolkar som Video-input, frågan är bara: Finns det sådana inställningar som går att kombinera med 24Hz (eller någon multipel)?

Det var ju också någon som sade tidigare i tråden att han körde ut 47 komma någonting från HTPC, skulle vara intressant att höra hur? Eller har jag redan fått svar på det och är senil (mycket möjligt)?

Tack för tipset om ljudet förresten, då kan jag kanske köra optiskt från HTPC:n och någon annan sorts kablar från TV:n så räcker kontakterna till.

Redigerat av Unregistered735fb370, 19 april 2008 - 12:36.

Postad 19 april 2008 - 15:41

stevenD
  • stevenD
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0
Stöder 5080XD 36Bit färg och 24Hz på alla HDMI-ingångarna?

Postad 19 april 2008 - 15:43

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Något nytt om 9G?

2008-04-24 :D

Postad 19 april 2008 - 15:59

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0
Är det officiellt datum för g9?

Postad 19 april 2008 - 16:04

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0
Här i Europa ja.

Postad 19 april 2008 - 16:06

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1 039 inlägg
  • 0

Här i Europa ja.

Coolt, undrar vart man kan läsa om detta den 24-april

Postad 19 april 2008 - 16:22

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Coolt, undrar vart man kan läsa om detta den 24-april

Läs den i 9G tråden.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.