Officiell Tråd - Pioneer 8G Plasma
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 19 april 2008 - 16:38
Postad 19 april 2008 - 16:56

Postad 19 april 2008 - 19:42
Förlåt om det är lite offtopic.
Postad 19 april 2008 - 23:03
Själv skulle jag inte kunna tänka mig att vara utan sub även om jag har hyfsade fronthögtalare. Jag tror att du ångrar dig om du väljer bort subwoofern.Leverar 4280XA bra ljud? Jag har ett hemmabiosystem http://www.netlogic....gori.asp?KID=40 Technica X10-DR som är hyffsat gammalt och reciver är inbakad med subwoofern. Jag vill inte ha den stora klumpen längre. SÅ det jag funderar på är att skita i systemet och förlita mig på ljudet som G8 kan leverera eller helt enkelt köpa en reciever och inte ha en subwoofer(bas)?! Är det helt värdelöst att inte ha en subwoofer eller kan man leva utan den? Gör den så himla mkt?
Förlåt om det är lite offtopic.
Redigerat av khalnur, 19 april 2008 - 23:04.
Postad 20 april 2008 - 10:04
Jag tycker Pio-högtalarna är mycket bra för att vara inbyggda högtalare, de ger brett och fylligt ljud med bra bas, men de kan ju inte ersätta surroundsystemet eller subwoofern. Kollar man mycket film så behövs alltså separata grejer. Tycker jag.Själv skulle jag inte kunna tänka mig att vara utan sub även om jag har hyfsade fronthögtalare. Jag tror att du ångrar dig om du väljer bort subwoofern.
Postad 20 april 2008 - 10:21
Jag tycker Pio-högtalarna är mycket bra för att vara inbyggda högtalare, de ger brett och fylligt ljud med bra bas, men de kan ju inte ersätta surroundsystemet eller subwoofern. Kollar man mycket film så behövs alltså separata grejer. Tycker jag.
Tycker du att man klarar sig med surroundsytem utan subwoofer? Eller gör subwoofern mkt? Har nämligen en stor klump till subwoofern där förstärkare sitter i woofern. Så mina alternativ är att köpa helt nytt system vilket jag inte känner för kanske eller köpa en reciever och kasta ut subwoofern eller sist men inte min köra utan system och lita på att G8's högtalare är bra nog.
Postad 20 april 2008 - 13:02
Den gör det på ingång 3 och 4 iaf så jag ser inte varför den inte skulle göra det på 1:an och 2:an.Stöder 5080XD 36Bit färg och 24Hz på alla HDMI-ingångarna?

Postad 22 april 2008 - 08:10
Postad 22 april 2008 - 21:50
Postad 22 april 2008 - 22:47
Postad 23 april 2008 - 06:17
Jag skulle aldrig våga transportera den liggande. Glaspanelen är tung och spänningar i den kan uppstå då bilen passerar ojämnheter på vägen.
I och med att han sa och pressa lite på att den va ok att den skulle ligga ner så frakta jag den i 30 mil liggandes

Vad kan de få för bieffekter? Hur märker jag om ngt hänt?
Hette förra åretes 4280xd samma som i år? (de som tillverkades i september 2007) är relativt nya för att vara y butik nu?
Postad 23 april 2008 - 06:23
Redigerat av Fredrik HL, 23 april 2008 - 06:24.
Postad 23 april 2008 - 10:58
Hörde på radion idag påväg till jobbet att Soundvision skulle sälja Pioneer plasma nu i veckan för 11.990:- . Tror det var Fre och Lör.
Enligt deras hemsida så säljer de ut demoapparater och samtiliga Pioneer som listas är av generation 7.
Postad 23 april 2008 - 11:03
Plasma-TV 42” Pioneer PDP4280XA
Redigerat av Unregistered735fb370, 23 april 2008 - 11:04.
Postad 23 april 2008 - 11:37
Postad 23 april 2008 - 11:43
Pratade med Soundvision, PDP4280XA kommer kosta 15990, medan G7 modellerna går för 12.000.
Aha ingen rabatt på 428XA:n mer än på möjligtvis demoexen..Undrade just vad priset på den modellen skulle vara.
Tack för infot!
Postad 23 april 2008 - 12:17
Postad 23 april 2008 - 13:56
Ska jag låta tvn eller ps3n skala upp dvd?
Har inte hunnit testa än, satt bara o funderade på kontoret

Vad tycker ni fungerar bäst?
Postad 23 april 2008 - 15:47
Tror det var Pacman som lärde mig att det är PS3:an som ska skala upp. Lite paradoxalt eftersom Pion är så förbaskat bra på skalning. Men just när det gäller DVD så lirar inte PS3 och Pio perfekt ihop tydligen och det blir bättre om PS3:an skalar.det finns säkert en åsikt om det här i tråden redan men: Jag har 4280xd och införskaffade igår en ps3.
Ska jag låta tvn eller ps3n skala upp dvd?
Har inte hunnit testa än, satt bara o funderade på kontoret
Vad tycker ni fungerar bäst?
Postad 23 april 2008 - 16:03
Postad 23 april 2008 - 16:22
Grejjen är att det är nått "fel" på PS3:an, kör man oskalat ut så droppar färgupplösningen i botten. Därför får man bättre bild med 1080p, trots den "dubbelskalning" som blir.Tror det var Pacman som lärde mig att det är PS3:an som ska skala upp. Lite paradoxalt eftersom Pion är så förbaskat bra på skalning. Men just när det gäller DVD så lirar inte PS3 och Pio perfekt ihop tydligen och det blir bättre om PS3:an skalar.
Skulle inte PS3:an ha detta fel skulle jag nog köra oskalat till Pion.
Postad 23 april 2008 - 19:50
Är grymt sugen på denna plasma men är orolig för reflexerna från rummet i övrigt.
Postad 23 april 2008 - 21:44
Den gör det på ingång 3 och 4 iaf så jag ser inte varför den inte skulle göra det på 1:an och 2:an.
Går det på något sätt se vad TV:n får för Hz på insignalen?
Postad 23 april 2008 - 21:53
Kolla detta inlägget:Går det på något sätt se vad TV:n får för Hz på insignalen?
https://www.minhembi...s...t&p=1826222
Postad 23 april 2008 - 22:09
1. Spelas alltid vanlig SD tv upp i 576i? (skala upp?)
2. Vilka inställningar burkar ni ha i Film-läge > pro-isntällningar? Ändrar ni ens dem?
3. Ändras Hz automatiskt beroende på källa eller kan man ställa in den på t ex 100hz hela tiden?
4. Om TV'n tillverkades i sep 07, klassas den som "ny" eller hyffsat gammal?
Mvh
Postad 24 april 2008 - 00:40
En bra post som jag säkert kommer få användning av nån gång. Men den sa ju inget om vad det är för aktuell signal som TVn får in.Kolla detta inlägget:
https://www.minhembi...s...t&p=1826222
Postad 24 april 2008 - 08:31
Nej, tyvärr kan du inte se displayens aktuella uppdateringsfrekvens. Hade varit önskvärt att Pioneer lagt till den info:n i den lilla info-rutan tillsammans med aktuell upplösning hos insignalen.En bra post som jag säkert kommer få användning av nån gång. Men den sa ju inget om vad det är för aktuell signal som TVn får in.
Redigerat av Wolfy, 24 april 2008 - 08:31.
Postad 24 april 2008 - 09:21
Skärmen är ju inte spegelblank. Det är ju nånting mittemellan matt och blank.Ni som har denna TV, reflekteras det mycket av rummet i den spegelblanka skärmen. Har en Mindre LCD nu med matt yta på och som inte reflekterar något.
Är grymt sugen på denna plasma men är orolig för reflexerna från rummet i övrigt.
Men visst om du har stora fönster mitt emot tv:n och tittar mitt på dagen så blir det ju reflexer. Jag har bara fönster på sidan och om det behövs flippar jag för persiennerna. Det vill man ändå göra på sommarhalvåret för det blir så varmt inne annars.
Ska man byta ner sig till sämre bildkvalitet bara för att kunna titta i fullt dagsljus? Personligen svarade jag "nej" på den frågan. Jag prioriterar film- och tv-tittande på kvällstid. Dagtid spelar jag tv-spel och slökollar på lite nyheter och då kan man ju antingen brassa på med ljusstyrkan eller som sagt dra för persiennerna.
Var sitter fönstrena i förhållande till tv:n hemma hos dig?
Postad 24 april 2008 - 09:19
Beställde den (4080XD) från soundvision under "kampanjen", jag får säga att
butiken är väldigt proffsig och kundinriktad, blev uppringd efter min beställning
och kunde i efterhand komplettera med saker jag glömt under beställningen tex väggfäste.
De inställningar som postats har varit min utgångspunkt för justering med DVE.
Jag inser nu att det aldrig kommer bli optimalt att själv ställa in den då det finns
för många inställningar för att ha grepp på alla i ett sammanhang, ändra en sen påverkas flera andra i sin tur.
Vissa inställningar är svåra att direkt se skillnad på.
Dock tycker jag att det har varit enkelt att få en bild jag är mycket nöjd med.
Men jag kommer nog försöka få till en dag/natt inställning då rummets ljus spelar en mycket större roll än jag
insåg från början.
Ghostning/inbränningar har jag inte hittat alls, jag dock inte provocerat skärmen då jag kör den i energisparläge 2 (dock inte snålat på kontrasten utan kör på den pluge map gav mig)
DVD ser nästan ut som HD material jämfört med andra skärmar jag har tittat på, sådana fina färger tex på planet earth att man inte direkt saknar pixlarna upp till full HD.
Skulle dock behöva lite tips om det finns andra som också kör XBMC på gamla XBOXen.
Kopplat med komponent och matar ut NTSC med uppskalning ställt till 720p.
Finns det direkt någon inställning kopplat till NTSC, då jag antar att de flesta kör PAL så gäller inte vissa rekomenderade inställningar för mig?
Postad 24 april 2008 - 11:12
Var står mitt serienummer för TV'n?

Redigerat av Jonas H, 24 april 2008 - 11:12.
Postad 24 april 2008 - 12:26
Redigerat av belzebubb, 24 april 2008 - 14:05.
Postad 24 april 2008 - 12:36
Postad 24 april 2008 - 14:08
Redigerat av belzebubb, 24 april 2008 - 14:10.
Postad 24 april 2008 - 14:34
Postad 24 april 2008 - 14:43
Runt 24-25000:- vill jag minnas att jag såg 507XD för i vissa butiker i juli ifjol, dvs samtidigt som jag köpte min 508XD.Hur var det med G7? Vad kostade dessa i slutetappen innan butikerna tog bort dom ur sortimentet? Nu kanske det inte är riktigt så intressant med tanke på att priserna på platt-tv har gått ner kratigt sedan dess men en liten fingervisning kanske det kan ge.
Postad 24 april 2008 - 16:01
Vad ger "energisparläge" för skillnad?
Som jag har uppfattat det så minskar man strömmen till skärmen och också den maximala kontrasten
man kan få. Detta då det vita inte länge blir lika ljust.
Fördelar ska vara att ev. buzzing minskar och kanske även att man kan få djupare svärta?
Postad 24 april 2008 - 16:58
Tycker det svarta mellanrummet mellan pixlarna syns mer samt att bilden blir mer "stabil" med läge Av.Vad ger "energisparläge" för skillnad?
Postad 24 april 2008 - 17:39
Skärmen är ju inte spegelblank. Det är ju nånting mittemellan matt och blank.
Men visst om du har stora fönster mitt emot tv:n och tittar mitt på dagen så blir det ju reflexer. Jag har bara fönster på sidan och om det behövs flippar jag för persiennerna. Det vill man ändå göra på sommarhalvåret för det blir så varmt inne annars.
Ska man byta ner sig till sämre bildkvalitet bara för att kunna titta i fullt dagsljus? Personligen svarade jag "nej" på den frågan. Jag prioriterar film- och tv-tittande på kvällstid. Dagtid spelar jag tv-spel och slökollar på lite nyheter och då kan man ju antingen brassa på med ljusstyrkan eller som sagt dra för persiennerna.
Var sitter fönstrena i förhållande till tv:n hemma hos dig?
Om TV,n vore en spegel skulle jag se hela fönsterpartiet och tyvärr så finns det inte persienner i min lägenhet.
Jo visst är bra bild viktigast,men man vill ju ha allt om det går.
Får väl ta och tjata på hyresvärden.
Postad 24 april 2008 - 21:50
dvs samtidigt som jag köpte min 508XD.
Vad kostade 508XD när den kom ut?

Postad 25 april 2008 - 06:40
Angående strömsparläge, jag hade glömt att jag slängt på läge 1. Undrade lite över varför det inte var lika mycket djup i bilden längre.

Det gör rätt stor skilllnad, men man kan ju låta den ligga där när man bara slökollar, eller kör barnprogram eller liknande.
Postad 26 april 2008 - 18:20

Har fått ett pris på 19.500 för en spritt ny 5080XD ,hur står den sej med andra burkar idag?
Total noob på plasma och lcd utom dataskärmar....
Postad 26 april 2008 - 18:33
Den enda 50" display som i ljuskontrollerade rum (dvs sansat med ströljus, men för den ej "nattsvart") är bättre är LX508 för 50 papp...u do the rest of the math.Tjena grabbar (å kanske nån tjej)
Har fått ett pris på 19.500 för en spritt ny 5080XD ,hur står den sej med andra burkar idag?

(köp mao)
Postad 26 april 2008 - 18:41
Tjena grabbar (å kanske nån tjej)
Jäkligt bra TV till jäkligt bra pris. Köp nu!
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar