Officiell Tråd - Pioneer 8G Plasma
5159 svar till detta ämne
Postad 07 maj 2008 - 07:41
Unregisteredbcdf29f3
-
Unregisteredbcdf29f3
-
Beroende
-
-
1 255 inlägg
Hehe...
Nja... om jag köper 50-tummaren så vill jag nog behålla den
Tittade lite på skillnaden mellan 508XD och 5080XD och jag tycker att 6000:- för en usb-port och lite (mer) lull-lull är något för mycket.
När jag var inne och snackade med butiken hade de inte exakt datum för lanseringen av G9. Någon gång i sommar trodde de.
Tydligen är det någon "releaseträff" eller liknande snart för butikschefer/personal där de får mer exakt info om G9 och vilka datum som gäller.
Men det var samma sak för mig när jag köpte min receiver (denon 2807).
Drygt en månad efter inköpet fanns 2808:an i butik.
Skall man hela tiden vänta på "nästa modell" som "bara är 2 månader bort", så får man aldrig några nya grejer hemma
Postad 07 maj 2008 - 10:10
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3 866 inlägg
Tittade lite på skillnaden mellan 508XD och 5080XD och jag tycker att 6000:- för en usb-port och lite (mer) lull-lull är något för mycket.
Att det överhuvudtaget finns en konsumentskärm i 50 tums storlek för bara 29 000 som går att kalibrera till referensnivå är inte bara lull-lull, det är ju en dröm för den som är hembioälskare! Men vad som är prisvärt avgörs väl av vilken budget man har samt hur biten man är. Klart man kan bli nöjd med en 5080 också. Och att det skiljer 6000 beror väl på att 5080 har sänkts mer än 508.
Redigerat av Unregistered7c808eec, 07 maj 2008 - 10:12.
Postad 07 maj 2008 - 20:10
Unregisteredbcdf29f3
-
Unregisteredbcdf29f3
-
Beroende
-
-
1 255 inlägg
Kanske lite mer än lull-lull  , men det känns inte som en nödvändig funktion för mig.
Om jag förstått det hela rätt behöver man anlita ett proffs för att få till det hela på ett korrekt sätt.
Budgeten är inte ett störrre problem, men jag vill ha det bästa jag kan få i förhållande till pengarna och hur "biten" jag är.
I ärlighetens namn är jag inte hemmabiofreak, men älskar bra ljud och bra bild i alla lägen (TV, DVD, BD, Sport, film, musik.dator, tv-spel).
Grejerna behöver inte vara bäst på något, bara mycket bra på allt
Postad 07 maj 2008 - 23:17
Marcus B.
-
Marcus B.
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
Måste bara säga att jag är så grymt nöjd med min lilla 4280XA.
Jag bara applåderar av glädje över att jag inte snålade och köpte billigare tv.
Men vilken djungel av inställningsmöjligheter. Var rätt uppgiven en kväll, innan jag fick hjälp av min vän Maxpayne, som har likadan. Det börjar äntligen arta sig.
Tack alla ni som skrivit i denna tråd som jag maniskt följt sedan den startade.
Men vill oxå rikta ett varmt tack till Wolfy och Pacman , som i olika forum bidragit med kunskap som tagit många månader att samla på sig.
I övrigt vill jag tacka min tålmodiga sambo som undrat när den nya tv:n kommer...Det tog mig 4 år....
Nu har jag hyllat klart
Nu blir det en drink för att fira och sedan djup sömn.
Morsning
Postad 08 maj 2008 - 07:47
Trille
-
Trille
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Måste bara säga att jag är så grymt nöjd med min lilla 4280XA. Jag bara applåderar av glädje över att jag inte snålade och köpte billigare tv.
Tjena Marcus, jag tar gärna del av dina inställningar eftersom jag själv har lite problem att hitta rätt. Föresten har vi träffats en gång, jag var killen före dig i kön på Soundvision !
Redigerat av Trille, 08 maj 2008 - 07:48.
Postad 08 maj 2008 - 08:39
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Tack för dina generösa ord, Marcus B, det gör mig glad att läsa. Stort grattis till din nya TV, det finns inget bättre än att känna sig nöjd efter ett inköp.
Jag har under mina undersökningar lärt mig ganska väl om G8:ans svagheter, men dess styrkor är fortfarande lika njutbara att åskåda när man sätter sig ner framför en film, videokonsert, vanlgt TV-tittande. Det känns t o m så att även om jag är mycket, mycket nyfiken på den kommade G9 så är G8 så pass bra att det enda riktiga alternativet efter denna är en TV som klarar absolut svärta, dvs 0.00000... ftL, dvs förhoppningsvis G10
Postad 08 maj 2008 - 08:44
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Så lite så Marcus, det är ju det forum är till för, dela med sig av nerderi som andra har nytta av.
Postad 08 maj 2008 - 08:49
discoduck88
-
discoduck88
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Måste bara säga att jag är så grymt nöjd med min lilla 4280XA. Jag bara applåderar av glädje över att jag inte snålade och köpte billigare tv.
Men vilken djungel av inställningsmöjligheter. Var rätt uppgiven en kväll, innan jag fick hjälp av min vän Maxpayne, som har likadan. Det börjar äntligen arta sig. Tack alla ni som skrivit i denna tråd som jag maniskt följt sedan den startade. Men vill oxå rikta ett varmt tack till Wolfy och Pacman , som i olika forum bidragit med kunskap som tagit många månader att samla på sig.
I övrigt vill jag tacka min tålmodiga sambo som undrat när den nya tv:n kommer...Det tog mig 4 år....
Nu har jag hyllat klart
Nu blir det en drink för att fira och sedan djup sömn.
Morsning
Kan bara instämma i det fina tacktalet till Wolfy & Pacman  . Är också lite nyfiken på dina inställningar. Kör i dagsläget med lite kopierade settings från avsforum. Har beställt en DVE-skiva och ska väl så småningom hitta det som passar bäst för mitt rum & gear men det är alltid kul att se hur andra kör.
Postad 08 maj 2008 - 10:17
Unregistered3ff26ed4
-
Unregistered3ff26ed4
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
Jo att det finns sådana kunniga personer här på forumet är verkligen guld värt.
Jag har haft min Pio 508XD sen i Augusti och här i Linköping där jag bor så finns
det mig veterligen ingen som man kan anlita för att få Pion ISF-kalibrerad så
man har ju varit utlämnad åt sigsjälv för detta och det är ju här forumet kommer
in i bilden(bokstavligen..höhö). Innan augusti så visste jag knappt hur ordet kalibrering
stavades ens och även fast man bara kan göra dom mest grundläggande inställningarna själv
så är det ju till stor hjälp att ha några som kan detta riktigt bra(som ovan nämnda) att
ta hjälp av om det krånglar sig, även om det så bara är att läsa bland "gamla"(i denna tråd tex)
inlägg där man kan hitta svar. It´s all good!
Postad 08 maj 2008 - 13:29
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1 668 inlägg
Jag vill också instämma i hyllningskören! Tack Pacman och Wolfy, era inlägg har hjälpt mig mycket och är alltid intressanta och läsvärda.
Postad 08 maj 2008 - 14:28
Marcus B.
-
Marcus B.
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
Trille och discoduck.
Kul Trille, världen är mindre än man tror i Hifi nerderiet.
Kan säga att jag har endast gjort grundlägganden inställningar än så länge.
Har inte börjat pilla med färger än. Där behöver jag hjälp av min vän MaxPayne.
Vidare så är tyvärr mina 2 dvd spelare komponent, så HDMI står inför dörren, så det behöver ju inte bli rätt för det...
Jag kan inte alla inställningar i huvudet, men nästan allting är avslaget.
Förrutom detta finns ju gammaläge, som är lite beroende av vilken typ av ljus ni har i rummet vill jag säga.
Förbättringsläge, vilken grad av detta vill man ha
Drivemode- kolla in tabellen som ni hittar via:
...se mitt tidigare inlägg sedan någon/några veckor tillbaka inlägg 4221
Detta borde kunna hjälpa er långt.
Finns ju även tråden med Pioneer inställningar här på forumet. Även där finns tabellen med drivemodes för källorna.
Börja med de enkla sakerna så har du en grund.
Använd film läget i första hand eller i andra hand användarläget.
Det finns ju även i det andra forumet, se inlägg 4221, en liten användarguide till DVE, som är billig i inköp, och med hjälp av den guiden som jag refererar till ovan, kan man komma långt.
/Kör hårt
Mackan
Redigerat av Marcus B., 08 maj 2008 - 14:30.
Postad 09 maj 2008 - 10:20
Unregistered3ff26ed4
-
Unregistered3ff26ed4
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
Igår satt jag en sväng med BD-DVE igen, har ställt in Movie-läget med den redan och tänkte göra ett seriöst försök på User-läget nu. Problemet är att trots att jag ställt in båda lägena med DVE:n(som bra jag kan) så skiljer dom sig åt ganska så markant. Movie-läget känns mörkare och suddigare på något sätt medans User-läget känns skarpare och med mera tryck i, men samtidigt så tycker jag att djupet i bilden på något diffust sätt känns större i Movie-läget. Är det jag som gör något galet eller måste man in bland dom avancerade färginställingarna för att få iordning på det hela? Om man kalibrerar både Movie- och User-läget på ett korrekt sätt så borde dom väl iaf inte skilja sig åt..eller är det någon inbyggd skillnad så att dom gör dom det ändå? Tips mottages med glädje!
Postad 09 maj 2008 - 12:10
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Japp, det är skillnad mellan AV-lägena, annars vore det ingen direkt mening med att ha dessa olika fasta minnen. Grejen med User minnet är som du säkert vet att det kan justeras individuellt för varje ingång, medan övriga är globala minnen (förutom vissa speciella inställningar, t ex Aktiveringsläge (Drive Mode).
Med det sagt så är det svårt att säga så mycket mer då du inte redovisat vilka inställningar du gjort. User och Movie har olika bildförbättrare aktiverade och med olika inställningar så det gör skillnaden mellan dem än större.
Postad 09 maj 2008 - 12:41
Unregistered3ff26ed4
-
Unregistered3ff26ed4
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
Okej, jag är med på vad du menar Wolfy. Tänkte bara att om man ställer in både Movie- och User-läget
perfekt mot samma standard så borde väl skillnaderna mellan lägena suddas ut..mer eller mindre?
Eller jag kanske är ute och cyklar där..
Ang. inställningarna så är alla sk finesser som DRE och brusreduceringar avstängda. Båda är med gamma 1, Enchancer mode 2 och färgtemp low, Drive mode 3 och Pure Cinema Advance. Kontrast och sådant skiljer sig
ju såklart..
Vet att många föredrar just Userläget framför Movie, men det kanske krävs sin man för att kunna ställa in
allting bra där..
Postad 09 maj 2008 - 20:33
Stereotypen
-
Stereotypen
-
Forumräv
-
-
589 inlägg
Nån som fått sin nätdel utbytt p g a buzzing, eller vägrar Pioneer ta detta som en garatisak, har haft min 4280xd sen februari och börjar nu tröttna. Kollada tillverkningsdatumet, sept 2007.
Gammal TV, kanske har nätdelarna utvecklats.
Postad 09 maj 2008 - 21:20
guranist
-
guranist
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Då har jag fått hem och kopplat in min 4280XA och utan att kalibrerat nått är jag hur nöjd som helst!!! Var lite nervös över hur Tele2visions digitala sändningar skulle se ut på plasman men den oron var obefogad
valde mellan LG PG6000, Panna PZ85 och denna och jag valde rätt!
Postad 09 maj 2008 - 21:24
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3 866 inlägg
Efter en del tjat fick jag dem att byta ut mitt nätagg. Tyvärr så hjälpte det inte dock...
När jag orkar ska jag testa att koppla till jordad el, hörde nåt rykte om att det kan göra skillnad.
Postad 09 maj 2008 - 22:45
Unregisteredcab460d8
-
Unregisteredcab460d8
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Efter en del tjat fick jag dem att byta ut mitt nätagg. Tyvärr så hjälpte det inte dock...
När jag orkar ska jag testa att koppla till jordad el, hörde nåt rykte om att det kan göra skillnad.
Kör du med Powersave Off, eller stör din även i P Save Mode 2?
Postad 09 maj 2008 - 23:47
Almighty187
-
Almighty187
-
Lärjunge
-
-
258 inlägg
Kul att höra att du blev nöjd - även om jag visste det redan, inte minst med Jakob bakom rattarna. 
Kör man "Film" och bara DVE-hackat sin Pio så får man förvisso mycket bättre bild än out-of-the-box men man har en rejäl bit kvar innan man sett vad Pio går för - vilket innebär att man maximalt utnyttjar sina 20,30 eller tom 50 tusen man lagt ut. Så klart som korvspad att det är prisvärt med kalibrering. 
Sure, buzzingen minskar i läge 2 men så även bildkvalitén (dithering noise) så det läget är inget alternativ (valfritt förstås - men jag skulle inte rekommendera det)
Jag har inte märkt nån bildförsämring genom att välja läge 2. Jag vet inte vad "dithering noise" är ens. Märker du nån försämring eller är det bara nåt du läst nånstans om?
Postad 10 maj 2008 - 16:39
Unregistered70e43676
-
Unregistered70e43676
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
hej
Så var jag äntligen ägare till en 5080xd. Mycket nöjd med allt, nästan...
Jag har nämligen samma problem som jag läst att andra haft när det gäller texten i övre högra hörnet. Den borde bara dyka upp vid kanalbyte, men gör det alltför ofta. För min del handlar det framförallt om SVT2 där texten i hörnet inte bara finns vid kanalbyte, utan ofta ofta ofta. Det är mycket störande och jag undrar om någon funnit en lösning på problemet?
/Rob
Postad 10 maj 2008 - 16:57
Stereotypen
-
Stereotypen
-
Forumräv
-
-
589 inlägg
hej Så var jag äntligen ägare till en 5080xd. Mycket nöjd med allt, nästan... Jag har nämligen samma problem som jag läst att andra haft när det gäller texten i övre högra hörnet. Den borde bara dyka upp vid kanalbyte, men gör det alltför ofta. För min del handlar det framförallt om SVT2 där texten i hörnet inte bara finns vid kanalbyte, utan ofta ofta ofta. Det är mycket störande och jag undrar om någon funnit en lösning på problemet? /Rob
Tror att det har med sändningen från SVT, då detta bara dök upp för mig. För på reklamkanalerna kommer den ju upp när det är dags för reklam och byte av program. Men hos SVT verkar det som de skickar ut den "signalen" med "jämna" mellanrum. Något som SVT behöver ta tag i, så det är inte TV'n.
Postad 10 maj 2008 - 18:13
Unregistered70e43676
-
Unregistered70e43676
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Tror att det har med sändningen från SVT, då detta bara dök upp för mig. För på reklamkanalerna kommer den ju upp när det är dags för reklam och byte av program. Men hos SVT verkar det som de skickar ut den "signalen" med "jämna" mellanrum. Något som SVT behöver ta tag i, så det är inte TV'n.
Och SVT kommer nog inte göra så mycket åt saken.. Eller? Finns det någon möjlighet att välja bort att visa informationen i hörnet helt och hållet? Oavsett kanal och sändning.
Postad 10 maj 2008 - 19:23
Sheriffen3
-
Sheriffen3
-
Rookie
-
8 inlägg
Testar en gång till och ser om nån kanske ser det denna gången.......
Tjena! E stolt ägare av en PDP-508XD..........men även ägare av 2st stora slemmiga Italienska mastiffer.......så kan ni nog räkna ut vad jag undrar över.....
TV:n har fått sin första omgång slem på sig och jag undrar hur man enklast och bäst kan torka av skärmen utan att den tar skada.
Vilka medel osv bör jag inte använda.
Tack på förhand för svar.
Mvh Jimmy
Postad 10 maj 2008 - 20:00
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1 668 inlägg
Testar en gång till och ser om nån kanske ser det denna gången.......
Tjena! E stolt ägare av en PDP-508XD..........men även ägare av 2st stora slemmiga Italienska mastiffer.......så kan ni nog räkna ut vad jag undrar över.....
TV:n har fått sin första omgång slem på sig och jag undrar hur man enklast och bäst kan torka av skärmen utan att den tar skada. Vilka medel osv bör jag inte använda.
Tack på förhand för svar. Mvh Jimmy
Jag har en stor Bouvier des Flandres som brukar visa sin uppskattning över en god måltid med att under högljudt frustande flåsa ut diverse aerosoler som klistrar sig på skärmen. Jag provade att avlägsna dessa med en vattenfuktad putsduk, med resultatet att en yta magnetisk för damm bildades där jag torkat. Efter kontroll med Pios support visade det sig att inget annat än torrtorkning med deras putsduk är att använda. DEt fungerar dock inte helt bra tycker jag. Så jag brukar "ånga på" lite andedräkt på rutan och torka försiktigt med Pios putsduk.
Postad 10 maj 2008 - 21:15
Yevgenyk
-
Yevgenyk
-
Rookie
-
7 inlägg
hej, jag är rätt nära att köpa en 508XD men har läst lite här om buzzing som vissa irriterar sig på. Undrar om det är väldigt många som stör sig på detta, om det är samma på alla apparater eller bara på vissa?
Buzzar Pioneer mer än andra plasma ?
Postad 11 maj 2008 - 09:18
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Jag har inte märkt nån bildförsämring genom att välja läge 2. Jag vet inte vad "dithering noise" är ens. Märker du nån försämring eller är det bara nåt du läst nånstans om?  näe hade jag bara läst om det hade jag sagt det...har för vana att försöka göra det iaf. "Dithering noise" kan väl enklast förklaras som "pixelbrus" och skillnaden är synbar i de flesta typer av scener, helst i jämnfärgade områden. Förutom det vill jag påstå att det är ett rätt stort dropp i intensiteten av färgerna vilket gör att läge 2 bilden ser väldigt tråkig ut i jämförelse med en blid som saknar "liv" och kontrast. Men ja, mkt tystare blir det ju...
Postad 11 maj 2008 - 09:44
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
hej, jag är rätt nära att köpa en 508XD men har läst lite här om buzzing som vissa irriterar sig på. Undrar om det är väldigt många som stör sig på detta, om det är samma på alla apparater eller bara på vissa? Buzzar Pioneer mer än andra plasma ?
En undersökning som jag har läst visar att det finns ca 25% risk att du störs av buzzing. Så bäst skulle vara så att köpa tv:n från en som du kan lämna tillbaks om du störs av buzzing. Pio kommer inte göra något åt den. http://www.avsforum....amp;pollid=5659
Redigerat av Enator, 11 maj 2008 - 09:49.
Postad 11 maj 2008 - 09:57
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Kanske lite mer än lull-lull , men det känns inte som en nödvändig funktion för mig.
Om jag förstått det hela rätt behöver man anlita ett proffs för att få till det hela på ett korrekt sätt.
Budgeten är inte ett störrre problem, men jag vill ha det bästa jag kan få i förhållande till pengarna och hur "biten" jag är. I ärlighetens namn är jag inte hemmabiofreak, men älskar bra ljud och bra bild i alla lägen (TV, DVD, BD, Sport, film, musik.dator, tv-spel). Grejerna behöver inte vara bäst på något, bara mycket bra på allt 
Sanningen är att "det bästa jag kan få i förhållande till pengarna" innebär att "anlita ett proffs för att få till det hela på ett korrekt sätt". Det finns få saker, förutom kvalitén på källmaterialet, som påverkar bilden man ser så mkt som hur apparaten är inställd. Det gäller än mer en så pass komplex apparat som Pio G8. Men det förusätter helst att du har en duktig kalibrerare i närheten av där du bor. Vilket tyvärr inte alla har... Även 5080 kan ställas in mkt bra, skillnaden mot 508 är att den senare ger än mer kontroll plus fler minnen att jobba mot. Hur bra man kan få en Pio är förstås beroende av hur duktigt inrattad den är. I sämsta fall köper man sig en Pio och kör den i nått av ursprungslägena, bortkastade pengar. Vad jag hoppas är det vanligaste är att man iaf går in i Film-läget och fixar till bilden så gott man kan (Film-läget av den anledningen att det är det enklaste läget att fixa till). Men med en tipptopp kalibrering kan man bättra på bilden ett rejält snäpp till vilket med råge motsvarar den ca 10%-iga ökning av inköpspriset en professionell kalibrering innebär. Value for money alltså, åtminstone imho. Med det sagt så tycker jag Pio borde justera priserna på G8 om de har tänkt att ha dem parallellt med G9 framöver... Igår satt jag en sväng med BD-DVE igen, har ställt in Movie-läget med den redan och tänkte göra ett seriöst försök på User-läget nu. Problemet är att trots att jag ställt in båda lägena med DVE:n(som bra jag kan) så skiljer dom sig åt ganska så markant. Movie-läget känns mörkare och suddigare på något sätt medans User-läget känns skarpare och med mera tryck i, men samtidigt så tycker jag att djupet i bilden på något diffust sätt känns större i Movie-läget. Är det jag som gör något galet eller måste man in bland dom avancerade färginställingarna för att få iordning på det hela? Om man kalibrerar både Movie- och User-läget på ett korrekt sätt så borde dom väl iaf inte skilja sig åt..eller är det någon inbyggd skillnad så att dom gör dom det ändå? Tips mottages med glädje! Okej, jag är med på vad du menar Wolfy. Tänkte bara att om man ställer in både Movie- och User-läget perfekt mot samma standard så borde väl skillnaderna mellan lägena suddas ut..mer eller mindre? Eller jag kanske är ute och cyklar där.. 
Ang. inställningarna så är alla sk finesser som DRE och brusreduceringar avstängda. Båda är med gamma 1, Enchancer mode 2 och färgtemp low, Drive mode 3 och Pure Cinema Advance. Kontrast och sådant skiljer sig ju såklart..
Vet att många föredrar just Userläget framför Movie, men det kanske krävs sin man för att kunna ställa in allting bra där..
Bilddjup kan väl sägas avgöras av främst 3 saker, displayens kontrastförmåga, skärpan samt gammahantering. Kontrastförmågan vill jag påstå är bättre i User, detta beroende på högre ljusstyrka (man kan och bör förvisso dra upp "contrast" mer i Movie-läget för att uppnå en högre vitnivå men det finns ändå mer att ta av i User på nått sätt, vad jag har upptäckt hittils iaf). Skärpa ja, håller med dig, skärpehantering i displayen verkar annorlunda i de två lägena och utan att 100%-igt undersökt Movie-läget så vill jag påstå att User är skarpare oavsett vad man gör i Movie. Gammahantering. Det går att få User och Movie att uppvisa en tämligen likartad gamma-karaktärstik (gammakurva alltså). Men jag håller med dig även här, från början tyckte jag Movie hade en gamma som gav mer djup i bilden ändå. Tror jag nämde det tidigare i tråden, Movie gav mer "film" än "bild" på nån flummigt subjektivt sätt...inga stora skillnader men "nått" var det. Efterhand (det är ju sånt här som är kul med komplexa apparater, man upptäcker saker efterhand) har jag dock ändrat mig, tillsammans med kontrastförmågan och skärpan vill jag påstå att User ger mer djup. Men det krävs, precis som du säger (sa jag att ditt inlägg var klockrent?  ), mkt pill för att nå dit. Dessutom kan man ju fintrimma User-gamman än mer i ISF CCC menyerna. Bland annat minska en av de större bristerna i G8 imho, dippen i (undantrycket av) lågdagrar. Så går man riktigt långt går det ju att spöa "Movie" rätt duktigt om man säger så. Så njae, man ställer förstås in de båda mot samma standarder men beroende på vissa "fysiska" skillnader i de båda lägena som kommer man inte få exakt samma bild. Däremot ganska likvärdig (med fördel User, enl mig) och förstås 100 ggr likvärdig än vad de är default (där båda är bedrövliga). Jag har inte micklat i CCC-menyerna på min skärm (skulle ha gjort det vid det här laget, men olyckliga omständigheter kom emellena) så jag har inte sett min skärms fulla potential, trots att jag haft den sen i september. Vilket känns rätt bra, en uppgradering väntar i framtiden alltså...det är ju inte så att man lider nu direkt Wolfy har pillat med CCC dock så han kan säkerligen fylla i (och han kanske mkt väl har andra åsikter än jag - vilket är heeelt ok  ). Wolfy och jag yrar lite om detta här btw. Näe, ut i solen och sluta nerda nu...
Redigerat av pacman, 11 maj 2008 - 09:59.
Postad 11 maj 2008 - 10:24
Unregisteredaa73c0e8
-
Unregisteredaa73c0e8
-
Forumräv
-
-
911 inlägg
En undersökning som jag har läst visar att det finns ca 25% risk att du störs av buzzing. http://www.avsforum....amp;pollid=5659
Så det finns 25% chans att bli blåst utav Pioneer ! Mvh
Postad 11 maj 2008 - 10:30
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Så det finns 25% chans att bli blåst utav Pioneer ! Mvh
Jag kan inte säga att man blir blåst eftersom finns ingen lösning för buzzing som kommer från själva panelen. Man måste bytta ut den till en ny och då gäller att du skall kunna lämna tillbaka den. Prata med din återförsäljare innan du köper din tv så du kan lämna tillbaks den. Edit: Vad är jag ute efter är att du som en konsument har ett ansvar oxå att alltid se att ha garantier och du hanlar öppet köp eftersom du betallar 18 000- 75 000 för din inköp
Redigerat av Enator, 11 maj 2008 - 10:43.
Postad 11 maj 2008 - 12:54
Unregisteredaa73c0e8
-
Unregisteredaa73c0e8
-
Forumräv
-
-
911 inlägg
Jag kan inte säga att man blir blåst eftersom finns ingen lösning för buzzing som kommer från själva panelen. Man måste bytta ut den till en ny och då gäller att du skall kunna lämna tillbaka den. Prata med din återförsäljare innan du köper din tv så du kan lämna tillbaks den.
Edit: Vad är jag ute efter är att du som en konsument har ett ansvar oxå att alltid se att ha garantier och du hanlar öppet köp eftersom du betallar 18 000- 75 000 för din inköp 
Grundproblemet är att Pioneer vet om problemet men vill ej ta tillbaka dessa buzzande apparater. Alltså är det 25% chans att man blir blåst utav Pioneer som vet om problemet men istället för att Pioneer tar sitt ansvar så skall man leta efter butiker som är snälla att ta tillbaka apparaten... Mvh
Postad 11 maj 2008 - 13:00
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Så kan man säga oxå men tänk på att buzzing är nämnt i själva manualen men den är redan försent när man börjar läsa manualen.
Postad 11 maj 2008 - 13:13
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1 866 inlägg
hej, jag är rätt nära att köpa en 508XD men har läst lite här om buzzing som vissa irriterar sig på. Undrar om det är väldigt många som stör sig på detta, om det är samma på alla apparater eller bara på vissa? Buzzar Pioneer mer än andra plasma ?
Kanske inte så bra att köpa en 508XD för drygt 28-29.000:- nu när G9 ligger precis bakom hörnet och har ett riktpris på 30.000:-
Postad 11 maj 2008 - 13:16
Unregisteredaa73c0e8
-
Unregisteredaa73c0e8
-
Forumräv
-
-
911 inlägg
Så kan man säga oxå men tänk på att buzzing är nämnt i själva manualen men den är redan försent när man börjar läsa manualen.
Så vilken butik tar tillbaka en buzzande apparater om Pioneer nämner det i manualen? Mvh
Postad 11 maj 2008 - 13:18
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1 866 inlägg
Så vilken butik tar tillbaka en buzzande apparater om Pioneer nämner det i manualen?
Mvh
Butiker som har öppet köp på platt-tv. Elgiganten tex. Dock så kan du ju kanske försöka att göra en deal med andra handlare om att du får lämna tillbaka tv:n om den buzzar.
Redigerat av belzebubb, 11 maj 2008 - 13:19.
Postad 11 maj 2008 - 13:20
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Så vilken butik tar tillbaka en buzzande apparater om Pioneer nämner det i manualen?
Mvh
Det är ingen butik som gör det pga buzzing. Endast du kan göra är att köpa öppet köp då har ca 2 veckor på dig see om den har buzzing eller inte. Då behöver du inte vad är orsaken du lämnar den tillbacks. Fråga olika butiker vilka gör den El-giganten osv. Men du kan frång din närmaste butik oxå om dem har öppet köp eller ej. Butiker som har öppet köp på platt-tv. Elgiganten tex. Dock så kan du ju kanske försöka att göra en deal med andra handlare om att du får lämna tillbaka tv:n om den buzzar.
eeehhh
Postad 11 maj 2008 - 13:50
Unregisteredaa73c0e8
-
Unregisteredaa73c0e8
-
Forumräv
-
-
911 inlägg
Tycker det är extremt dåligt utav Pioneer !!! De vet om ett problem med störande ljud men de tar inte tillbaka produkten via garantin och ger kunden en ny tv som förhoppningsvis inte ger ifrån sig ett störande ljud!
Dåligt Dåligt Dåligt Pioneer !!!
Mvh
Postad 11 maj 2008 - 13:57
Unregisteredaa73c0e8
-
Unregisteredaa73c0e8
-
Forumräv
-
-
911 inlägg
Butiker som har öppet köp på platt-tv. Elgiganten tex. Dock så kan du ju kanske försöka att göra en deal med andra handlare om att du får lämna tillbaka tv:n om den buzzar.
Det är ingen butik som gör det pga buzzing. Endast du kan göra är att köpa öppet köp då har ca 2 veckor på dig see om den har buzzing eller inte. Då behöver du inte vad är orsaken du lämnar den tillbacks. Fråga olika butiker vilka gör den El-giganten osv. Men du kan frång din närmaste butik oxå om dem har öppet köp eller ej.
Taget från Elgigantens hemsida. " 3. Ångerrätt och öppet köp Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Detta förutsatt att produkten är i oförändrat skick, dvs oanvänd och ej förstörd eller skadad. Du får inte använda varan men naturligtvis försiktigt undersöka den." Så hur skall man kunna veta om tv buzzar om derars villkor är att man inte får använda varan!? Mvh
Postad 11 maj 2008 - 14:02
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
ehhhe när det gäller tv får du titta på den oxå tror jag
Postad 11 maj 2008 - 14:04
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1 866 inlägg
Taget från Elgigantens hemsida. "3. Ångerrätt och öppet köp Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Detta förutsatt att produkten är i oförändrat skick, dvs oanvänd och ej förstörd eller skadad. Du får inte använda varan men naturligtvis försiktigt undersöka den."
Så hur skall man kunna veta om tv buzzar om derars villkor är att man inte får använda varan!?
Mvh
Det där är ju bara ett utdrag ur konsumentköpslagen om ångerrätt, och det är saker som alla internetbutiker ska informera om. Alla Elgigantens varuhus har öppet köp i 30 dagar vilket betyder att du har full rätt att lämna tillbaka din tv inom 30 dagar om du inte känner dig nöjd. Detta är ju ett av elgigantens främsta försäljningargument eftersom det ger stor trygghet för kunden. Lite problem medför det ju såklart, te.x under stora sportevengemang som VM då många brukar köpa en stor och dyr tv och sedan lämna tillbaka den när VM är slut
Redigerat av belzebubb, 11 maj 2008 - 14:10.
Postad 11 maj 2008 - 14:07
Unregistered735fb370
-
Unregistered735fb370
-
Lärjunge
-
-
380 inlägg
Det där stämmer inte, jag hade en tvist med ClickOK om en skärm jag fick hem som hade problem. jag returnerade den enligt distansavtalslagen, "no questions asked" som det ska vara. De försökte då krångla och hävda att returen inte var giltig eftersom jag hade öppnat emballaget. Jag kontaktade då en konsumentvägledare i min stad och diskuterade distansavtalslagen med denne. I princip får man enligt den lagen inte bara öppna emballaget utan också göra vad som krävs för att konstatera att varan är i fullgott skick. Det innebär att man får koppla in en skärm (eller TV) och kontrollera den, så länge den behålls i "väsentligen oförändrat skick. Jag skickade ett långt mail till ClickOK där jag läste lagen för dem i detalj, efter en månads tystnad trillade mina pengar in på kontot igen
Postad 11 maj 2008 - 14:11
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Lite problem medför det ju såklart, te.x under stora sportevengemang som VM då många brukar köpa en stor och dyr tv och sedan lämna tillbaka den när VM är slut 
Det skal jag prova oxå
Postad 11 maj 2008 - 15:44
Sheriffen3
-
Sheriffen3
-
Rookie
-
8 inlägg
Jag har en stor Bouvier des Flandres som brukar visa sin uppskattning över en god måltid med att under högljudt frustande flåsa ut diverse aerosoler som klistrar sig på skärmen. Jag provade att avlägsna dessa med en vattenfuktad putsduk, med resultatet att en yta magnetisk för damm bildades där jag torkat.
Efter kontroll med Pios support visade det sig att inget annat än torrtorkning med deras putsduk är att använda. DEt fungerar dock inte helt bra tycker jag. Så jag brukar "ånga på" lite andedräkt på rutan och torka försiktigt med Pios putsduk.
Tack för delad info!!! Jag ska genast prova att ånga upp skärmen lite med min "oborstade tänder" andedräkt och se om den tåler det.... ha, ha!!! Tack än en gång!!!!!!!!
Postad 11 maj 2008 - 16:07
Avicii
-
Avicii
-
Beroende
-
-
1 167 inlägg
Och SVT kommer nog inte göra så mycket åt saken.. Eller? Finns det någon möjlighet att välja bort att visa informationen i hörnet helt och hållet?
Jag har också fått tillbaka detta, men bara när jag ser SVT2 via digitalmottagaren i plasman. Väljer jag att visa SVT2 via HD-boxen eller DVD-recorderns digitalmottagare, så har jag inte detta "fenomen".
Postad 11 maj 2008 - 16:46
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3 866 inlägg
Kör du med Powersave Off, eller stör din även i P Save Mode 2?
Jag körde Energispar 1 förut, tills jag fick skärmen kalibrerad, då satte vi den på OFF. Detta för att få ut bästa möjliga bildkvalitet, vilket är prio 1 Alltså lite störande är ljudet men det varierar lite, samt man stör sig olika mycket vid olika tillfällen.
Postad 11 maj 2008 - 17:29
Unregisteredf42c246a
-
Unregisteredf42c246a
-
Användare
-
-
128 inlägg
Snart EM så det börjar suga efter en ny TV.
Postad 11 maj 2008 - 17:33
Stereotypen
-
Stereotypen
-
Forumräv
-
-
589 inlägg
Snart EM så det börjar suga efter en ny TV.
Var på Media Markt i Jönköping idag, de har börjat sälja ut fjolårets Pio till bra pris.
Postad 11 maj 2008 - 20:14
Unregisteredcab460d8
-
Unregisteredcab460d8
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Jag körde Energispar 1 förut, tills jag fick skärmen kalibrerad, då satte vi den på OFF. Detta för att få ut bästa möjliga bildkvalitet, vilket är prio 1 Alltså lite störande är ljudet men det varierar lite, samt man stör sig olika mycket vid olika tillfällen.
Vad exakt är det som blir sämre med bilden i Mode 2 jämfört med Off? Om ljusstyrkan räcker i Mode 2, är det bara mer "Dithering Noice" och syns det från normalt soffavstånd?
Postad 11 maj 2008 - 20:41
Unregistered70e43676
-
Unregistered70e43676
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Jag har också fått tillbaka detta, men bara när jag ser SVT2 via digitalmottagaren i plasman. Väljer jag att visa SVT2 via HD-boxen eller DVD-recorderns digitalmottagare, så har jag inte detta "fenomen".
Poängen med att ha inbyggd box är ju att slippa gå via nå´n annan apparat.. Jag slipper också den återkommande SVT 2 markören i hörnet på det viset, men det måste finnas nå´t sätt att bli av med den även via TV-boxen. Själv har jag funderat på två alternativ. Det ena bygger på att problemet ligger i att boxen byter sändare och att det är därför markören dyker upp titt som tätt. Om det är orsaken undrar jag om det går att låsa kanalen till en sändare. Min andra eventuella lösning vore att ta bort markören helt, dvs även vid kanalbyte. Är någon av mina lösningar möjlig?
Postad 11 maj 2008 - 21:51
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1 866 inlägg
Var på Media Markt i Jönköping idag, de har börjat sälja ut fjolårets Pio till bra pris.
Du kanske vill dela med dig av priser?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|