* Officiell Tråd - Panasonic PT-AE4000 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 08 juni 2010 - 19:32
Postad 08 juni 2010 - 20:42
Varför kostar den så mycket här? Kostar 16000 i USA. Finns säkert ännu billigare om man letar.
http://www.visualape...p;KW=PT-AE4000U
Lägg på svensk moms och tull så får du ett ganska snarlikt pris...
Postad 09 juni 2010 - 12:26
Mja. Att ta tex 1999 dollar (som den kostar på den sidan) och översätta rakt av till 20000:- brukar vara ett ganska fungerande mått med elektronik när det gäller USA och Sverige. Inget snack om att det är ett överpris på denna projektor i Sverige.Lägg på svensk moms och tull så får du ett ganska snarlikt pris...
Postad 09 juni 2010 - 15:00
Mja. Att ta tex 1999 dollar (som den kostar på den sidan) och översätta rakt av till 20000:- brukar vara ett ganska fungerande mått med elektronik när det gäller USA och Sverige. Inget snack om att det är ett överpris på denna projektor i Sverige.
Jag fick hem min projektor från USA nyligen och när jag beställt både projektor och extra lampa från USA,
takfäste i sverige samt HDMI kabel, moms samt tull avgift så har jag fortfarande tjänat några tusen i jämförelse att beställa projjan i Sverige

Kopplade upp min Mac Mini över en dålig 15 m HDMI kabel men bilden hoppade enbart igång i 24 hz läget..
misstänker att kabeln är så lång och i samband med dålig kvalite så man tappar signalen som den gör mot tv:n ibland.
Köpte ny Argon High-End HDMI kabel som förhoppningsvis ska bli bättre då projekorns ska klara 50, 60 samt 120 hertz enligt specarna.
Ska hem och se om det blir bättre bild på nuvarande tapeten!
Redigerat av Unregistered76acd88e, 10 juni 2010 - 07:02.
Postad 10 juni 2010 - 00:05
Det jag gjort det senaste är att rensa linsen ren från damm med tryckluft. Skulle detta kunna fått damm att leta sig in i linsen eller så och att det är det som orsakar det? :S
*edit*
Ser nu efter närmare titt att det även är en ljusare mindre ring precis nedanför den större. Den är mer åt det blåa hållet
Redigerat av Unregistered8aa5872c, 10 juni 2010 - 00:18.
Postad 10 juni 2010 - 00:40

Vad får man räkna med för en service av projektorn tror ni?
Postad 10 juni 2010 - 07:39
Jag fick hem min projektor från USA nyligen och när jag beställt både projektor och extra lampa från USA,
takfäste i sverige samt HDMI kabel, moms samt tull avgift så har jag fortfarande tjänat några tusen i jämförelse att beställa projjan i Sverige
Kopplade upp min Mac Mini över en dålig 15 m HDMI kabel men bilden hoppade enbart igång i 24 hz läget..
misstänker att kabeln är så lång och i samband med dålig kvalite så man tappar signalen som den gör mot tv:n ibland.
Köpte ny Argon High-End HDMI kabel som förhoppningsvis ska bli bättre då projekorns ska klara 50, 60 samt 120 hertz enligt specarna.
Ska hem och se om det blir bättre bild på nuvarande tapeten!
Fungerar mycket bättre nu med signalen!
Dock så vill jag få ut 21:9 som verkar vara ett mysterium..
Har en Mac mini som jag kör Displayport->DVI->HDMI Dock verkar Dislayporten klara av "max 1080p"
och DVI i Dual Link klara av 2560*1600 vilket är 21:9 så ska testa att adaptera mini DVI->DVI-I(Duallink) Dual Link-> HDMI 1.3 Det borde fungera. Värt ett försök iaf

Annars verkar det bara vara typ Philips Bluray spelare som tar 21:9.. Samsung har också en kommande spelare fast är 3D
http://www.dustinhom...5010372457.aspx
BDP7500SL/12
Mvh Power_Nisse
Postad 10 juni 2010 - 09:58
Fy fan vad surt. Efter vad jag läst har jag alltså fått damm på någon panel eller rent av två då eftersom jag har två olikfärgade cirklar. Antar att jag råkade blåsa in luft i öppningen fram när jag blåste rent linsen och således "sköv" dammet som samlats där in i projektorn vilket orsakade detta. Helt sinnessjukt att man ska göra något värre när man ska "rätta" till ett fel som inte fanns från början. Eftersom jag inte hade några problem med bilden innan jag blåste rent linsen alltså
Om den är ny bör du få det på garantin, om du mörkar dina spray övningar ;-)
Postad 10 juni 2010 - 10:04
Fungerar mycket bättre nu med signalen!
Dock så vill jag få ut 21:9 som verkar vara ett mysterium..
Har en Mac mini som jag kör Displayport->DVI->HDMI Dock verkar Dislayporten klara av "max 1080p"
och DVI i Dual Link klara av 2560*1600 vilket är 21:9 så ska testa att adaptera mini DVI->DVI-I(Duallink) Dual Link-> HDMI 1.3 Det borde fungera. Värt ett försök iaf
Annars verkar det bara vara typ Philips Bluray spelare som tar 21:9.. Samsung har också en kommande spelare fast är 3D
http://www.dustinhom...5010372457.aspx
BDP7500SL/12
Mvh Power_Nisse
Du måste nog läsa på lite, 21:9 klara alla blu-ray spelare.
Läs mer här http://sv.wikipedia....iki/Cinemascope
Tänk också på att all 21:9 eller 2,35:1 som den det heter ger svart kant över/under bild, så bilden måste zomas ut på din AE4000.
Redigerat av ljudnisse, 10 juni 2010 - 11:14.
Postad 10 juni 2010 - 11:55
Om den är ny bör du få det på garantin, om du mörkar dina spray övningar ;-)
Även fast jag köpt den i USA?
Postad 10 juni 2010 - 18:09
USA köp = Dyr köp, därför bör man alltid handla svenskt.
Postad 10 juni 2010 - 20:47
Fläkten bakom insugsfiltret är antagliggen ur balans.
Annars går den tyst som bara den.
Eftersom jag var snabb med mitt reklamerande var jag erbuden gratis byte av fläkt inkl. frakt.
Allt kan hända under transport valde jag dock att ha den hemma.
En ny fläkt är beställd så jag byter den själv.
Mycket bra service där

Redigerat av Unregistered2530e964, 10 juni 2010 - 20:48.
Postad 11 juni 2010 - 08:00
Min har varit på tre resor för just samma problem, två fläktar samt ett fläkt fäste bytt, så jag hoppas verkligen att det löser sig för dig.
Postad 11 juni 2010 - 09:33
Det står en del om damm och ae4000 i import tråden. Finns även en länk hur man kan göra rent själv, vet dock inte om någon provat det på en ae4000.Fy fan vad surt. Efter vad jag läst har jag alltså fått damm på någon panel eller rent av två då eftersom jag har två olikfärgade cirklar. Antar att jag råkade blåsa in luft i öppningen fram när jag blåste rent linsen och således "sköv" dammet som samlats där in i projektorn vilket orsakade detta. Helt sinnessjukt att man ska göra något värre när man ska "rätta" till ett fel som inte fanns från början. Eftersom jag inte hade några problem med bilden innan jag blåste rent linsen alltså
Själv har jag nu också tyvärr råkat ut för damm på en av panelerna efter mindre än 200h. Som tur är sitter den långt ner där jag ändå maskar av när det är en 2.35:1 film, men är det en 16:9 film och helt svart, ja då går det ju inte att undgå att se ringen

Postad 11 juni 2010 - 13:09
Det står en del om damm och ae4000 i import tråden. Finns även en länk hur man kan göra rent själv, vet dock inte om någon provat det på en ae4000.
Själv har jag nu också tyvärr råkat ut för damm på en av panelerna efter mindre än 200h. Som tur är sitter den långt ner där jag ändå maskar av när det är en 2.35:1 film, men är det en 16:9 film och helt svart, ja då går det ju inte att undgå att se ringenBeställde projjen innan jag visste att damm på panelerna var ett problem och hade hoppats att det inte var något vanligt problem, men så var det ju tyvärr inte.
Kan kanske "trösta" dig med att även jag fick "tennisbollar" på min ganska tidigt (efter ca 40h-60h). Dock så har dom försvunnet på samma okända sätt som dom kom dit.
Dock så kan man se hur mycket damm det verkligen finns på panelerna genom att om jag minns rätt ändra fokusen rätt så rejält åt ena hållet. Då kan man räkna damkornen och det är ingen rolig räkning !
Postad 11 juni 2010 - 13:20
Det står en del om damm och ae4000 i import tråden. Finns även en länk hur man kan göra rent själv, vet dock inte om någon provat det på en ae4000.
Själv har jag nu också tyvärr råkat ut för damm på en av panelerna efter mindre än 200h. Som tur är sitter den långt ner där jag ändå maskar av när det är en 2.35:1 film, men är det en 16:9 film och helt svart, ja då går det ju inte att undgå att se ringenBeställde projjen innan jag visste att damm på panelerna var ett problem och hade hoppats att det inte var något vanligt problem, men så var det ju tyvärr inte.
Tack så mycket! Jag följde nyss hans guide med skillnaden att jag körde med tryckluft och blobsen verkar borta. Tog inte mer än 10 min och mitt största problem var att jag inte kunde få tillbaka två av skruvarna för de satt så konstigt

Känns halvlöjligt att skicka runt projektorer för ett så enkelt löst problem som det nu visade sig vara

Postad 11 juni 2010 - 13:37
Vad jag hört sitter det 5 st olika fläktar i AE4000, hoppas du får hem rätt typ av fläkta och att det är just den som ger oljud.
Min har varit på tre resor för just samma problem, två fläktar samt ett fläkt fäste bytt, så jag hoppas verkligen att det löser sig för dig.
Japp.
Har fått sprängskiss på projektorn och beställt rätt fläkt.
Postad 12 juni 2010 - 09:08
Japp.
Har fått sprängskiss på projektorn och beställt rätt fläkt.
Har du lust att dela med dig av sprängskissen?
Om du nu har den som en fil förstås.
Postad 12 juni 2010 - 09:54
Kan någon hjälpa mig att tänka ut om jag gör något fel, eller om det helt enkelt inte går...
Jag har en PT-AE4000U (alltså USA-modellen) och den saknar scart in, trots att tidigare modeller av Panasonic-projektorerna faktiskt som enda tillverkare hade det. På min tidigare Mitsubishi-projektor hade jag dragit digitalboxerns scartutgång till VGA-ingången med hjälp av följande Scart-VGA-kabel.
När jag nu tänkte att manualen skriver att projektorn kan ta Y/Pb/Pr eller R/G/B på Computer in, så borde samma setup fungera här. Dock får jag bara en blå skärm när jag väljer Computer in-ingången. Jag har kontrollerat att digitalboxen matar ut rätt genom att ansluta den till en annan TV, och den är ställd på menyvalet "Composite + RGB" vilket borde mata ut rätt.
Blir det något England-USA på storbild för mig ikväll???
Postad 13 juni 2010 - 20:53
Kanon att det var så enkelt och fungeradeTack så mycket! Jag följde nyss hans guide med skillnaden att jag körde med tryckluft och blobsen verkar borta. Tog inte mer än 10 min och mitt största problem var att jag inte kunde få tillbaka två av skruvarna för de satt så konstigt
Känns halvlöjligt att skicka runt projektorer för ett så enkelt löst problem som det nu visade sig vara

Postad 22 juli 2010 - 16:15
Tack så mycket! Jag följde nyss hans guide med skillnaden att jag körde med tryckluft och blobsen verkar borta. Tog inte mer än 10 min och mitt största problem var att jag inte kunde få tillbaka två av skruvarna för de satt så konstigt
Nyfikna frågor då jag dras med samma problem =). Vad hade du för tryckluft? man vill ju vara säker på att han inte skickar med nån oljedimma ut som sörjar ner panelerna..
skönt och höra iallafall att det inte är en omöjlig procedur och slippa skicka runt guldklipen! =)
//wicked_1
Postad 25 juli 2010 - 17:06
Jag har inget damm på mina paneler (ännu), men det kommer väl

Skulle vilja veta om man behöver plocka ner projektorn från taket för att kunna rengöra den?
Dvs räcker det att man kommer åt att skruva på ovansidan, så den kan sitta kvar i taket?
Lite jobbigt att behöva plocka ner projektorn och justera in läget igen, lär i mitt fall ta betydligt mer än dom 10 minuterna det tar att få bort dammet...
Postad 29 juli 2010 - 16:12
Fakta: Panasonic AE-4000 & LG BD390.
Får något som ser ut som synk problem vid när jag kör DVD samt You Tube player, projektorn indikerar 1080/50i.
Bilden flimrar och är gryning.
Felet uppstod efter ett para veckor, när spelaren var ny fanns inte felet.
Om jag kör Blu-Ray är det inga problem.
Testa att med factory reset samt FW down grade, samt alla inställningar.
Hjälp !!!!
Postad 30 juli 2010 - 00:01
Postad 30 juli 2010 - 09:21
Auto, spelaren skickar ut max upplösning t.ex. vid BD 1080/24p, men 1080/50i vid DVD = problem.
Sen går det att välja spec. upplöning som 1080i osv men alla ger problem med DVD.
Fråga, tar 1080/50i mer bandbredd än 1080/24p ?
I så fall kan det ju vara min HDMI kabel som är problemet, trots att det är en dyr Audioquest kabel.
Edit: kollade och min kabel ska tydligen klara 10Gbps så det kan inte var den, HDMI specen för 1.3 säger 10,2Gbps.
Redigerat av ljudnisse, 30 juli 2010 - 10:01.
Postad 31 juli 2010 - 22:02
Har du någon TV eller datorskärm som du kan koppla direkt till spelaren med en kort hdmi för att utesluta den biten iaf. Annars är nog en reklamation av spelaren på sin plats.
Postad 03 augusti 2010 - 16:59
Men ska testa vidare......
Postad 03 augusti 2010 - 21:08
Nej, ge mig fiber eller möjligen coax för längre dragningar, alla dagar. Nu är det ju på väg olika typer av fiberinterface för PC'n inom de närmaste åren, att använda något av de medierna som lager-1 för hdmi vore inte helt dumt faktiskt om man når rätt hastighet.
Postad 05 augusti 2010 - 09:03
Har nu fått besked att jag kommer att få ut en helt ny AE4000 efter 3 st. misslyckade reparations försök.
Stort tack till HBB som skött detta mycket bra trots att Panasonic SE har varit ovilliga att lösa problemet.
HBB är klart bäst när det gäller kompetens,smidigehet vid köp samt kund support.
Postad 05 augusti 2010 - 10:53
För er som följt mitt fläkt oljuds problem och kanske undrar hur det gått.
Har nu fått besked att jag kommer att få ut en helt ny AE4000 efter 3 st. misslyckade reparations försök.
Stort tack till HBB som skött detta mycket bra trots att Panasonic SE har varit ovilliga att lösa problemet.
HBB är klart bäst när det gäller kompetens,smidigehet vid köp samt kund support.
Skönt att höra, mitt köp kommer ske via HBB också.
/karra
Postad 08 augusti 2010 - 13:03
Postad 08 augusti 2010 - 21:00
Hej hej alla! Jag är en stolt ägare av en AE4000 men har nu ett tillfälligt behov av att få in extra pengar och kommer därför att sälja min:( Min fråga är... vad tycker ni är rimligt att sälja den för? ..... 10000? 15000? kanske finns någon här/vet någon som vill köpa?
Beror väl på hur många timmar den gått, funkar allt, är den svenskköpt, kvitto?
Vart bor du?
/karra
Postad 08 augusti 2010 - 22:38
Beror väl på hur många timmar den gått, funkar allt, är den svenskköpt, kvitto?
Vart bor du?
/karra
Den har gått 346 timmar, allt fungerar, dock inge kvitto, köpt på e-bay från USA. Jag bor i stockholm. Vad tror ni man skulle kunna sälja en sådan för?
Postad 08 augusti 2010 - 22:41

Testa lägg ut en annons där köparna får ge bud. Eller så sätter du ett pris och hoppas någon betalar.
Jag hade köpt den om den bara var köpt på en "riktig" affär (enligt Panasonics mått).
Postad 14 augusti 2010 - 10:28
Skäms att säga men jag sitter med Pansonics första 16:9 proj PT AE 100

Men blir lite skeptisk när jag läser om panel problem och fläkt ljud....
Är de verkligen så stort problem?
Min gamla har bara tuffat och gått....läste att man kan göra rent filtret!!!! jag gjorde det idag på min....shit vad damm

hemmabiobutiken tar 22 000.- ska jag köpa eller vänta till nya moellen???
Postad 14 augusti 2010 - 12:49
Jag behöver råd om ny köp....
Skäms att säga men jag sitter med Pansonics första 16:9 proj PT AE 100Ja jag borde verkligen uppdatera nu:)
Min gamla har bara tuffat och gått....läste att man kan göra rent filtret!!!! jag gjorde det idag på min....shit vad dammJag har helt missat att den har ett filter!!!
Du kan få köpa min, har aldrig haft något problem med den. Priset nu ligger på 15666:-
http://www.tradera.c...70202_116567773
OBS! har inget kvitto bara ( är en USA imoprt)
Postad 14 augusti 2010 - 13:49
Du kan få köpa min, har aldrig haft något problem med den. Priset nu ligger på 15666:-
http://www.tradera.c...70202_116567773
OBS! har inget kvitto bara ( är en USA imoprt)
Men varför har du inte skrivit det i annonsen?? Den modellen borde alltså heta 4000U. Hoppas den som ska köpa får veta det och kan ångra sig, för personligen tycker jag priset är på tok för högt för en import utan garantier...
Du har ju lagt ut annonsen efter denna vetskapen ang priset. "Svårt att säga, tyvärr rör ju varken Panasonic eller någon återförsäljare den om du inte har köpt den via en auktoriserad återförsäljare".
DU ansvarar för att beskrivningen är korrekt så du vet!
Uppdatera informationen och lägg ut den igen, tycker det känns som lurendrejeri!
/karra
Postad 14 augusti 2010 - 16:26
Jag behöver råd om ny köp....
Skäms att säga men jag sitter med Pansonics första 16:9 proj PT AE 100Ja jag borde verkligen uppdatera nu:)
Min gamla har bara tuffat och gått....läste att man kan göra rent filtret!!!! jag gjorde det idag på min....shit vad dammJag har helt missat att den har ett filter!!!
Köp om du gillar modellen, fläkt ljuds problemet tror jag jag är ensam om i världen, iaf vad jag kollat på nätet.
Om du trots allt får en med panel fel så fixar panna det.
Handla från HBB så kan du känna dig trygg, men den för 22k är nog en demo maskin.
Ny modell kommer troligen i Oktober, men priset lär nog ligga runt 27-28.
Postad 14 augusti 2010 - 17:35
Köp om du gillar modellen, fläkt ljuds problemet tror jag jag är ensam om i världen, iaf vad jag kollat på nätet.
Om du trots allt får en med panel fel så fixar panna det.
Handla från HBB så kan du känna dig trygg, men den för 22k är nog en demo maskin.
Ny modell kommer troligen i Oktober, men priset lär nog ligga runt 27-28.
Jag handlar redan från HBButiken mkt bra butik:), blev lite skeptisk bara ang fläkt ljuden och de andra felen. Men ska åka ner och se på den i sthlm.
Den kostar nu 21 690:- enligt prisjakt på hbb men på Hbb egen sida står det 23.690:- ....kanske går å förhandla??
Men det är en bra projj AE 4000 eller finns det nån annan i samma prisklass som är bättre?
Prisjakts ranking ligger pannan på nr7 och Sony VPL-HW15 på nr1 och de har samma pris!!!!
Postad 15 augusti 2010 - 09:40
Många skulle säkert säga att HW15 är en bättre proj men ganska stor/tung, men den är helt klart mycket tystar.
HBB har båda för demo så det är bara att välja :-)
Om du kollar så står det demoex:
Demoexemplar
Riktigt snabba leveranser
3 års Garanti och gratis frakt
Butiker i Gbg och Stockholm
(928 omdömen) 21 690:- 21 690:- Till Hembiobutiken
Redigerat av ljudnisse, 15 augusti 2010 - 09:43.
Postad 29 augusti 2010 - 14:14
Postad 29 augusti 2010 - 17:51
Nej aldrig! Irisen är absolut helt ljudlös på mitt ex.
Vet inte om jag ska skratt eller gråta, men på mitt nya ex låter irisen som en klonkande HDD.
Behöver nog en Valium kur om jag ska orka dra det en gång till i service snurran :-(
Hur stora är oddsen att få två ex som är pajj !!!
Postad 30 augusti 2010 - 22:00

Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregistered2530e964, 30 augusti 2010 - 22:02.
Postad 02 september 2010 - 20:05
Jag kan höra irisen vid uppstart efter att bilden kommer på från tex digitalboxen. Då hörs det ett servomotorljud. Därefter märker jag inte av ngt ljud, möjligtvis beroende på att det utsända ljudet överröstar irisens ljud.lEn fråga till alla AE4000 ägare, kan ni höra när irisen jobbar på era ex, alltså när bilden växlar mellan ljus och mörk bild ?
Postad 02 september 2010 - 20:09
Jag blir nästan bekymrad. Det är ju knappt några delar i projektorn! Undrar vad tillverkningskostnaden är med tanke på ursprungspriset i Sverige på ca 30000 SEK...sprängskiss.......
Redigerat av Unregistered65415b8d, 02 september 2010 - 20:09.
Postad 10 oktober 2010 - 21:49
Postad 11 oktober 2010 - 17:08
Undrar om jag kommer att tappa mkt i ljusstyrka om jag flyttar bak min AE4000 ?
Kör med en gain 1.0 duk Low mode i ett ljust v-rum och projektor sitter idag takmonterad på 3.20m från duk, men jag vill nu flytta bak den till en hylla på väggen på ca 5m.
Dels för att den låter mer uppÅner monterad i taket samt att jag vill få den inom duk ytan för att köra 2.35:1.
Någon som kör på 5m som kan uttala sig om "upplevd" ljusstyrka.
Hittade detta från en review av AE4000
The Effect of Low lamp (eco) mode on brightness:
Low lamp power ("Normal" lamp mode), for Cinema 1: 271 lumens
High lamp power ("High" lamp mode) for Cinema 1: 411 lumens
That works out to a drop of 34% of brightness when running the lamp in Low lamp mode. That same percentage difference should be unchanged, regardless of preset mode.
To you give an idea of how placement and lamp settings can drastically affect your room, consider these two extremes:
Using the uncalibrated Color 1 mode numbers, let's say you mount at the closest distance (ceiling mount, or placing on a tabe), and have the lamp on full power. That would have the PT-AE4000 produce a maximum of "best mode" lumens of 495 lumens. By comparison, if you shelf mount in the rear of your room, with the lens at full telphoto, and lamp power set to eco-mode. That yields an undazzling 182 total lumens.
Considering all that together, between placement and lamp settings the projector goes from 496 to 182 - a drop of 63%.
Another way of looking at it would be longest throw (tele) combined with full lamp power = 283 lumens , vs. shortest throw in low (eco) mode: 326 lumens.
When you consider all of this you realize that in many/most room setups, ceiling mounting (closer to the screen) will give you a significant increase in lumens compared to the typical rear shelf mount which usually has you near the telephoto range of the zoom lens on all of these typical LCD projectors, most of which offer 2:1 zoom lens range.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar