Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic PT-AE4000 import/gruppköp

708 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 november 2009 - 20:06

Kraantz
  • Kraantz
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0
Satte upp duken i dag. Imponerande bild. Har dock inte justerat in bilden annat än skärpan och satt den i Cinema 1 läge. Är för lat för att hålla på att göra mer "avancerade" inställningar...

Postad 19 november 2009 - 20:10

Kraantz
  • Kraantz
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0

Är det kanske så att detta är en AE4000U?

/Johna

Det var det jag också tänkte. De skriver ju inte vilken modell det är, kan vara AE4000 E eller AE4000U, så jag gissar att de importerar projektorerna själv (om det nu inte är ett bluff företag alltså)

Postad 19 november 2009 - 20:24

Svärta
  • Svärta
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0
Är det företaget som har samma sortiment som Hemmabiocenter (bokstavligt talat).

Det känns inte särskilt seriöst (länk)

Postad 20 november 2009 - 15:09

Jokkmeister
  • Jokkmeister
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Blir lätt en beställning från USA! Ca 17.500 med moms, tull och frakt.

De är inge problem med PAL/NTSC om man beställer från USA va?
Visst klarar dom 220V? Bara att byta ut amerikanska kabeln va?

Nån som vet om VisualApex är bra?

Mvh Anders

och det är OM du får betala moms. Enligt mina erfarenheter händer det sällan till aldrig om man använder sig av budfirmor som UPS och DHL.

Postad 20 november 2009 - 15:21

Jokkmeister
  • Jokkmeister
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Det var det jag också tänkte. De skriver ju inte vilken modell det är, kan vara AE4000 E eller AE4000U, så jag gissar att de importerar projektorerna själv (om det nu inte är ett bluff företag alltså)

Vad är skillnaden mellan AE4000 och AE4000U? Är det inte bara en annan modellbeteckning för USA handeln? Det torde väl vara exakt samma komponenter?

Postad 20 november 2009 - 15:34

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1 076 inlägg
  • 0

Vad är skillnaden mellan AE4000 och AE4000U? Är det inte bara en annan modellbeteckning för USA handeln? Det torde väl vara exakt samma komponenter?

U-modellen är som du säger den amerikanska modellen, största skillnaden är väl att den inte är CE-märkt och inte kommer med en europeisk stickpropp...och sen är den väl också drygt 10 000:- billigare :D

Postad 20 november 2009 - 16:05

Kraantz
  • Kraantz
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0

U-modellen är som du säger den amerikanska modellen, största skillnaden är väl att den inte är CE-märkt och inte kommer med en europeisk stickpropp...och sen är den väl också drygt 10 000:- billigare :D

Exakt. En amerikan betalar ca 14000 kr för en Panasonic PT-AE4000U mendan vi svenskar får betala ca 29000 kr för en Panasonic PT-AE4000E. Så om detta företag importerar och säljer 4000U projektorer är det inte så konstigt att de kan hålle ett pris på 25000 kr och ändå tjäna en del på affären...

Postad 20 november 2009 - 18:14

Unregistered93acb259
  • Unregistered93acb259
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Sen är det den lilla saken att om en 4000U brinner upp och bränner ner hela din bostad gäller förmodligen inte hemförsäkringen, men om du eldar upp med en 4000E så gäller den pga den lilla CE-märkningen. Jag har inte kollat upp om de ändrat konstruktionen för att klara CE, men jag har svårt att tro att de skulle ha olika benämningar på projarna beroende på vilken sladd de skickar med. Logistik kostar pengar. Jag skulle tro att de tvingats göra ännu högre nivå på sin elsäkerhet och att den bara finns i E-modellen.

Sen är det en helt annan fråga om det räcker med amerikansk elsäkerhet, men om hemförsäkringen inte gäller är inte jag beredd att chansa med en produkt som alstrar så mycket värme.

Redigerat av Unregistered93acb259, 20 november 2009 - 18:15.

Postad 20 november 2009 - 18:31

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1 429 inlägg
  • 0

Sen är det den lilla saken att om en 4000U brinner upp och bränner ner hela din bostad gäller förmodligen inte hemförsäkringen, men om du eldar upp med en 4000E så gäller den pga den lilla CE-märkningen. Jag har inte kollat upp om de ändrat konstruktionen för att klara CE, men jag har svårt att tro att de skulle ha olika benämningar på projarna beroende på vilken sladd de skickar med. Logistik kostar pengar. Jag skulle tro att de tvingats göra ännu högre nivå på sin elsäkerhet och att den bara finns i E-modellen.

Sen är det en helt annan fråga om det räcker med amerikansk elsäkerhet, men om hemförsäkringen inte gäller är inte jag beredd att chansa med en produkt som alstrar så mycket värme.

jag tror de e precis samma projje.

Man får väl kasta en blick då och då på projektorn när man använder den, å se så den inte står i lågor! :D

Postad 20 november 2009 - 18:54

Lomen
  • Lomen
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Exakt samma Projje= Exakt samma komponenter. Enda skilnaden är att Europeiska Panasonic får betala några kronor för att ha fått modellen godkänd och klistra på ett klistermärke.
UPPMANAR TILL BOJKOTT AV PANASONIC!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! och deras SJUKA PRISPÅSLAG.

jag tror de e precis samma projje.

Man får väl kasta en blick då och då på projektorn när man använder den, å se så den inte står i lågor! :D

Vid en eventuell brand så kommer även CE märkningen att brinna upp :)

Postad 20 november 2009 - 18:56

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1 429 inlägg
  • 0

Vid en eventuell brand så kommer även CE märkningen att brinna upp :)

hehe jo, lär ju inte kunna gå att bevisa att det var en amerikansk projje UTAN CE-märkning.

rätt, kommer ALDRIG köpa AE4000E till det priset den säljs för idag! så ###### sjukt! Köper jag en projje i Sverige blir det nog en Sony! Men det lutar nu åt en AE4000U :D

Postad 20 november 2009 - 19:03

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

• 409 inlägg
  • 0

Tror får man göra i kyrkan! Det är precis samma projektor som i USA, det enda som skiljer är att den är CE-märkt och det innebär inte att projen automatiskt har högre elsäkerhet eller något annat hokus pokus.
Det enda det innebär är att den uppfyller vissa krav på säkerhet, hälsa och miljö.

Jag blir mörkrädd om du på fullaste allvar tror på det du skrivit. Eller är det någon återförsäljare här i Sverige som lurat i dig det där?! Skulle inte förvåna mig, låter som säljsnack från någon valfri IQ-fiskmås. :D

Postad 20 november 2009 - 20:26

Unregistered93acb259
  • Unregistered93acb259
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Tror får man göra i kyrkan! Det är precis samma projektor som i USA, det enda som skiljer är att den är CE-märkt och det innebär inte att projen automatiskt har högre elsäkerhet eller något annat hokus pokus.
Det enda det innebär är att den uppfyller vissa krav på säkerhet, hälsa och miljö.

Jag blir mörkrädd om du på fullaste allvar tror på det du skrivit. Eller är det någon återförsäljare här i Sverige som lurat i dig det där?! Skulle inte förvåna mig, låter som säljsnack från någon valfri IQ-fiskmås. :)

Tro får man göra överallt för min del. :D Jag skrev att jag tror eftersom jag inte hade fakta - ett sätt att markera att jag spekulerar, sant. Men eftersom så många av er VET att det är samma projektor med samma komponenter skulle det vara spännande att se era referenser! Sen påverkar det tyvärr inte mitt köp eftersom den redan står hemma, inköpt från Sverige till ett bra pris för att vara Sverige. (Och nej, jag känner mig inte lurad. Jag fick fundera ett bra tag men tyckte inte skillnaden var värt det i slutänden.)
Puss och kram på er, kompisar!

Postad 20 november 2009 - 20:45

skaris
  • skaris
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Jag TROR också att det är exakt samma proj som säljs i hela världen. Det är till och med svenska menyer (och alla andra språk med) i min AE4000U som anlände idag.
Köpte från ProjectorSuperStore (medans det gick) för $1999 + $195 i frakt = 15 346,37sek (med den dagens växlingskurs) sen ville UPS ha 3892:- för moms och avgifter, vilket betyder 0% tullavgift även för mig.
Totalpris 19238,37:- :D

Postad 20 november 2009 - 23:15

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1 076 inlägg
  • 0
Tvivlar starkt på att det finns några skillnader överhuvudtaget mellan 4000E och 4000U när det gäller elektroniken, det enda CE-märkningen innebär är ju att den är testad och uppfyller dom så vitt jag förstår ganska låga kraven som ställs för detta. Sen måste man ju också ta med i beräkningen att USA är skadeståndskravens och stämningarnas förlovade land och fråga sig själv om Panasonic skulle våga släppa ut en produkt med elsäkerhetsbrister på marknaden? :D

Postad 21 november 2009 - 00:30

Unregisterede99abc9e
  • Unregisterede99abc9e
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Det är samma projektor 4000u och 4000e

U = usa och den biten där borta
E =Europa

Har svårt att tänka mig att det finns två olika fabriker som till verkar nästan samma prolle klart det är samma

Postad 21 november 2009 - 06:21

Unregistered68eeb4be
  • Unregistered68eeb4be
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Har så gott som bestämt mig för att inte köpa 4000, lutar åt en Epson tw3500 ist.....ca 12K billigare(sverige priser)
tror ni jag gör bort mig där?

Hittade en film som visar hur viktig duken är http://www.screeninn...ons.com/videos/ lite skoj.

Postad 21 november 2009 - 11:50

Unregistereddae7cbc8
  • Unregistereddae7cbc8
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0

Har så gott som bestämt mig för att inte köpa 4000, lutar åt en Epson tw3500 ist.....ca 12K billigare(sverige priser)

Hittade en film som visar hur viktig duken är http://www.screeninn...ons.com/videos/ lite skoj.

Intressant film!!
Måste definitvt ha en bra duk om man ska ha lite upplyst i rummet-.

Postad 21 november 2009 - 11:58

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1 076 inlägg
  • 0

Svårt att säga, det enda testet jag har hittat som jämför båda är det här: http://www.projector...ootout_2009.htm där TW3500 heter 8100 :)

Postad 21 november 2009 - 12:14

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
Enligt det testat så verkar ju TW3500 vara en klockren projektor! Att den sedan verkar vara korrekt prissatt här hemma gör ju inte saken sämre direkt!

Postad 21 november 2009 - 12:58

Unregistered6e2456b8
  • Unregistered6e2456b8
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
Epson har 3 års lampgaranti värt c:a 3000 kr

Postad 21 november 2009 - 13:48

Unregistered6e2456b8
  • Unregistered6e2456b8
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
dumma du mikeman :)
Var ska jag gräva fram $3099 för en 110" Black Diamond II HD .8 ????

Postad 21 november 2009 - 16:50

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

• 409 inlägg
  • 0

När det verkar komma till kritan verkar den där garantin inte vara värd så mycket.
Har du otur så verkar det som att du i värsta fall endast får 3mån & 500h garanti...

Se tråd om detta: https://www.minhembi...howtopic=247413

Postad 21 november 2009 - 17:04

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

• 1 141 inlägg
  • 0

Intressant om man som jag har en vardagsrumsbio.

Redigerat av Unregisterede6970ea2, 21 november 2009 - 17:04.

Postad 22 november 2009 - 04:00

Unregistered68eeb4be
  • Unregistered68eeb4be
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
edit

Redigerat av Unregistered68eeb4be, 22 november 2009 - 04:04.

Postad 23 november 2009 - 11:31

JohanGbg
  • JohanGbg
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0
"Your item left the United States from ISC CHICAGO IL (USPS) at 8:56 AM on November 18, 2009. Information, if available, is updated periodically throughout the day. Please check again later.

Sedan dess har trackingstatusen inte uppdaterats, otroligt segt att vänta faktiskt :(

/Johan

Postad 24 november 2009 - 13:46

K-Man
  • K-Man
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Aldrig handlat av dem förut, beställde en ae3000 idag, får se när den dyker upp. Har ju möjlighet att beställa med postförskott och när jag prata med dem verkar de va seriösa.

Hur gick det med leveransen? Är de "på riktigt" eller är det för bra för att vara sant. De har ju fortfarande det överlägset bästa priset i Sverige på denna projektor! Vore trevligt med lite omdömen innan man räknar ut dem som bondfångare.

Postad 24 november 2009 - 14:24

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1 349 inlägg
  • 0

De har ju fortfarande det överlägset bästa priset i Sverige på denna projektor!

Precis.
Låter det för bra för att vara sant så är det oftast det.

I bästa fall handlar det om gråimport av Amerikansk projektor och då kan du själv importera billigare.
I värsta fall får du inget alls men blir av med dina pengar.

Postad 24 november 2009 - 15:10

xviz
  • xviz
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Hur gick det med leveransen? Är de "på riktigt" eller är det för bra för att vara sant. De har ju fortfarande det överlägset bästa priset i Sverige på denna projektor! Vore trevligt med lite omdömen innan man räknar ut dem som bondfångare.

Beställde på postförskott så riskerar inget. Maila o frågade och fick snabbt svar att den håller på o packas ner (va demo ex). Återkommer när jag fått hem den.

Postad 24 november 2009 - 16:13

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Jo det stod ju klart och tydligt att det var ett använt demoex och då är priset inte sååååå fantastiskt längre. Det ska nog gå bra xviz. Hoppas jag. ;)

Postad 25 november 2009 - 00:55

K-Man
  • K-Man
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

I bästa fall handlar det om gråimport av Amerikansk projektor och då kan du själv importera billigare.
I värsta fall får du inget alls men blir av med dina pengar.

Har du något som helst belägg för detta eller gillar du bara att spekulera/gnälla? :-) Vi kan väl avvakta och se vad det faktiskt rör sig om. Är det ett seriöst företag som säljer nya produkter (gällande AE4000 står det inget om demo) så gäller väl konsumentköplagen som för alla andra och då har man ju samma skydd som i vilken annan butik som helst.
Jag tycker det är positivt med butiker som kör med aggresiv prissättning och allternativa importvägar om storföretag som Panasonic väljer att behandla konsumenter/regioner illa. Samtidigt ska man ju vara vaksam när priser sticker ut och det är vi ju här. Men om vi har ett svenskt och seriöst företag som själva importerar och säljer denna projektor till ett bra pris så vinner vi ju alla på det och trådar som denna har kanske spelat in :-)

Inga skåningar i denna tråd som kan hälsa på dom? ;-)

Postad 25 november 2009 - 01:42

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2 850 inlägg
  • 0

I sin marknadsföring, ja. I praktiken fungerar det inte som konsumenten trodde.
https://www.minhembi...s...;p=2651680

Edit: Såg att "fjant" redan kommenterat det. Bra att det kommer fram. Illa Epson.

Redigerat av Falcy, 25 november 2009 - 01:43.

Postad 25 november 2009 - 02:12

Unregisterede99abc9e
  • Unregisterede99abc9e
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Varför sägaer alla gråimport av projektor för låter som att det är halvolagligt det vi håller på med...
Ne säg bara som det är helt vanlig enkel IMPORT

Postad 25 november 2009 - 04:57

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1 200 inlägg
  • 0
http://en.wikipedia....iki/Grey_market

A.k.a. du handlar utanför de av tillverkaren upprättade distributionskanalerna och givna villkor. Därav många gånger avsaknaden av garanti utanför de tilltänka områdena. Kan skilja i diverse olika saker, garanti, reklamationsrätt, CE-märkningen som, oavsett att hårdvaran är densamme, kan påverka försäkrningvillkor i din hemförsäkrning, etc, etc. Sen visst, det finns tillverkare som applicerar world-wide warranty, eller som där tredje part erbjuder garanti genom egna verkstäder, etc.

Postad 26 november 2009 - 10:42

K-Man
  • K-Man
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Kan nu få tag i denna för under 25k på http://www.tradlost....HD-p-16796.html

rätt bra deal med kabeln.

Jag har nu varit i mailkontakt med dem och kan konfirmera att de importerar dessa själva från USA och kan på så sätt hålla ett mycket lägra pris. De ger 1 års garanti och uppstår problem så skickar man projektorn till dom direkt för reparation. Så för alla som inte vill betala Panasonics hutlösa svenska priser men saknar staken att privatimportera finns nu en gyllene medelväg :-) Jag gillar initiativet! Hoppas detta sätter lite fart på Panasonic också...

Postad 26 november 2009 - 11:17

50plus
  • 50plus
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0
Dom har kanske köpt dom av "though" på Ebay. :lol:

Postad 26 november 2009 - 18:58

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2 129 inlägg
  • 0

Jag har nu varit i mailkontakt med dem och kan konfirmera att de importerar dessa själva från USA och kan på så sätt hålla ett mycket lägra pris. De ger 1 års garanti och uppstår problem så skickar man projektorn till dom direkt för reparation. Så för alla som inte vill betala Panasonics hutlösa svenska priser men saknar staken att privatimportera finns nu en gyllene medelväg :-) Jag gillar initiativet! Hoppas detta sätter lite fart på Panasonic också...

Det är ju jätte bra att du skriver det här så att Panasonic SE kan täppa till det här hålet också, smarto :lol:

Postad 26 november 2009 - 20:39

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

• 409 inlägg
  • 0

Jag skulle passa mig jävligt noga för ett företag som har avregistrerad F-Skatt!!!
Och så ringer det varningsklockor hos mig när de inte skriver ut sitt org.nr på hemsidan.
Det minsta man kan begära är att de skriver ut bolagsnamnet samt organisationsnumret om de nu vill framstå som seriösa.

SE UPP för såna här bondfångare!

Postad 26 november 2009 - 22:56

K-Man
  • K-Man
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Det är ju jätte bra att du skriver det här så att Panasonic SE kan täppa till det här hålet också, smarto :D

Haha, va fan ska vi snacka om i en tråd som heter "import/gruppköp" om vi inte får nämna konkreta sätt hur man kan få tag på en importerad projektor? Ta av dig foliehatten och tillför nåt konkret istället! Så länge inte Panasonic har mandat att införa en global lag mot transport av hemelektronik över gränserna så kan vi nog gott diskutera vidare. Panasonic vill ju inget annat att dessa prisskillnader och importväger tystas ned så det bästa vi kan göra är väl att sprida dem så gott vi kan :-)
Sedan vet jag absolut ingenting om just detta företag så jag tänker varken rekommendera eller smutskasta dom. Vill man göra ett säkert köp och är rädd för att ta risker så är nog inte det här rätt tråd. Jag tror det kommer att bli mycket svårt att åtminstone genom privatimport göra ett lika tryggt inköp som din lokala hemelektronikkedja kan erbjuda.

Postad 26 november 2009 - 23:29

xviz
  • xviz
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Fått hem min AE3000U från tradlost nu iaf. Funkar perfekt. Bara beställa på postförskott om ni inte vill ligga ute med pengarna, varit seriösa när jag snackat med dem och alltid svar på en halvtimme via mail.

Redigerat av xviz, 26 november 2009 - 23:29.

Postad 27 november 2009 - 08:40

macarthur
  • macarthur
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Det är ju jätte bra att du skriver det här så att Panasonic SE kan täppa till det här hålet också, smarto :D

Man behöver nog inte vara en smarto för att förstå att genaralagenten för Panasonics projektorer i skandinavien känner till lika väl som vi hur och vart man kan få tag på dessa.... Det är ju inte nån NASA hemlighet vi snackar om? :(

Om man sen är ett "smart" att köpa från just detta bolag, det kan diskuteras.... Jag har min egen bestämda åsikt i den frågan iallafall... ett stort lycka till när det börjar strula, om inte företaget finns kvar när projjen börjar strula (OM den gör det vill säga..) vart vänder man sig då? Ebay kanske? ha ha

Nej, faan, dom stålarna som blir mellanskillnad från en "riktig fysisk butik" med många år i branchen, orgnr och en bra personlig service är guld värt, oavsett om man köper i USA eller Sverige enligt mig..

Postad 27 november 2009 - 08:54

Zhentro
  • Zhentro
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Jag pratade med en återförsäljare igår som frågat en Panasonic säljare om den stora prisskillnaden mellan USA och Europa och svaret var att priset till en region, typ USA eller Europa, baseras på försäljningsvolymen och och då är Europa en väldigt liten marknad i jämförelse med USA. I USA säljs det tydligen mer projjar i prisklassen 100-200 000:- än det säljs projjar i 20-30 000:- klassen i Europa vilken då alltså medför att återförsäljare i USA får köpa in projjar för ett betydligt mindre pris än här i Europa.

Egen reflektion:
Med detta tänk kommer volymen aldrig att öka i Europa men Panasonic kanske inte tycker att Europa är en marknad värd att satsa på. Om de satt ae4000 till ett pris på 20-22 000:- i Europa hade de förmodligen ökat volymerna rejält och förmodligen tjänat mer pengar också. Jag tror de inte förstått att vi konsumenter idag har stor koll iom suveräna forum som detta. Bara att hoppas att Panasonic ändrar sig, iaf till nästa år, men har tyvärr svårt att tro det om de nu tycker att de säljer så lite projjar i Europa så att denna region inte är värd att satsa på. Dock är det ju som sagt inte konstigt att förstå varför de säljer så lite med deras sjuka prissättning. De enda som blir glada av detta är ju konkurrenterna som nu får sälja betydligt mer projjar än de fått om ae4000 hade haft rätt pris även här.

EDIT: Stavfel

Redigerat av Zhentro, 27 november 2009 - 08:59.

Postad 27 november 2009 - 10:10

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • Lärjunge

• 427 inlägg
  • 0

Jag pratade med en återförsäljare igår som frågat en Panasonic säljare om den stora prisskillnaden mellan USA och Europa och svaret var att priset till en region, typ USA eller Europa, baseras på försäljningsvolymen och och då är Europa en väldigt liten marknad i jämförelse med USA. I USA säljs det tydligen mer projjar i prisklassen 100-200 000:- än det säljs projjar i 20-30 000:- klassen i Europa vilken då alltså medför att återförsäljare i USA får köpa in projjar för ett betydligt mindre pris än här i Europa.

Egen reflektion:
Med detta tänk kommer volymen aldrig att öka i Europa men Panasonic kanske inte tycker att Europa är en marknad värd att satsa på. Om de satt ae4000 till ett pris på 20-22 000:- i Europa hade de förmodligen ökat volymerna rejält och förmodligen tjänat mer pengar också. Jag tror de inte förstått att vi konsumenter idag har stor koll iom suveräna forum som detta. Bara att hoppas att Panasonic ändrar sig, iaf till nästa år, men har tyvärr svårt att tro det om de nu tycker att de säljer så lite projjar i Europa så att denna region inte är värd att satsa på. Dock är det ju som sagt inte konstigt att förstå varför de säljer så lite med deras sjuka prissättning. De enda som blir glada av detta är ju konkurrenterna som nu får sälja betydligt mer projjar än de fått om ae4000 hade haft rätt pris även här.

Ja det svaret låter ju helt uppåt väggarna. Ur ett ekonomiskt perspektiv är det ett helt orimligt resonemang och föranleder mig att tro att mupparna på Panasonic måste ha fått sina examina i corn flakespaket om det är sant. När jag tror att orsaken är prisdumpning för att kapa åt sig marknadsandelar i segmentet, vilket kan vara helt rätt i ett svårt konjunkturläge för den som har ekonomisk uthållighet. Tyvärr finns nog inget företag som har så pass stor uthållighet att det kan göra en prisdumpning på två så stora marknader samtidigt och då väljer de att prioritera USA.

Det är vad jag tror.

Postad 27 november 2009 - 10:17

K-Man
  • K-Man
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Egen reflektion:

Alla såna argument (som i Panasonic i det här fallet kommer med) faller ju platt i och med att inga andra företag använder samma prissättning. Och Panasonic hade ju inte så skev prissättning så sent som förra året. Personligen tror jag Panasonic gjort ett strategiskt drag på den amerikanska marknaden och kapat priset radikalt på årets modell för att även slå mot budgetprojektorerna. Men för att inte satsa allt på ett kort har de behållit prissättningen på den europeiska marknaden. Det finns alltså ingen faktiskt anledning till att den ska kosta mer i Europa, de har helt enkelt bara valt att nischa produkten olika på de olika marknaderna.
Jag tror Sony gjorde lite av det omvända förra året. Då kostade HW10 mer i USA och var nischad som en high-end-produkt, medan den var en mellan-klass-produkt i Europa. Skillnaden var dock inte lika stor och i slutet av året var skillnaden utraderad med rabatter och erbjudanden.
Att europa är en mindre och mer splittrad (fler språk/lagstiftningar/regler) marknad med högre skattesatser tror jag alla är medvetna om och accepterar idag. Därför anses det helt ok med ett påslag på ca 40-50%. Men när påslaget är 110% så blir folk upprörda och det är ju det vi pratar om i det här fallet.

Postad 27 november 2009 - 10:20

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1 349 inlägg
  • 0
En sak att komma ihåg är att den lågt prissatta AE-4000 kommer leda till att andra tillverkare antagligen kommer behöva justera sina priser för att inte tappa marknadsandelar. Dessa andra tillverkare har ju inte samma högre pris i Europa så när dom justerar sina priser så borde det göras globalt.

Frågan är om dom gör det redan denna generationen eller om prisjusteringarna kommer på nästa års modeller.

Postad 27 november 2009 - 10:56

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

• 459 inlägg
  • 0
Sicket skitsnack av panna!!! Dåligt.
finns ju flertalet produkter som kostar lika mycket här. och om det skiljer är det ju INTE dessa skillnader...
Bara att inse att 4000 är överprisad här. de säljer ju inte med förlust i USA.

Postad 27 november 2009 - 12:39

Unregistereddae7cbc8
  • Unregistereddae7cbc8
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0
Om det finns ett svenskt företag som parallellimporterar PT-AE4000 från USA så begår dem lagbrott. Det är inte tillåtet enligt lagen att prallellimportera från länder utanför EU. Dock är det helt tillåtet att som privatperson att parallellimportera från USA. Den dom som slog fast det här med parallellimport var silhouette-domen.

/Andreas

Redigerat av Unregistereddae7cbc8, 27 november 2009 - 13:10.

Postad 27 november 2009 - 12:42

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

• 459 inlägg
  • 0

Om det finns ett svenskt företag som parallellimporterar PT-AE4000 från USA så begår dem lagbrott. Det är inte tillåtet enligt lagen att pralellimportera från länder utanför EU. Dock är det helt tillåtet att som privatperson att paralellimportera från USA. Den dom som slog fast det här med parallellimport var silhouette-domen.

/Andreas

Man kan nog inte kalla dom företag iof då de inte verkar betala skatt :D
Undvik som pesten mao.

Postad 27 november 2009 - 12:56

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

• 1 364 inlägg
  • 0

Om det finns ett svenskt företag som parallellimporterar PT-AE4000 från USA så begår dem lagbrott. Det är inte tillåtet enligt lagen att pralellimportera från länder utanför EU. Dock är det helt tillåtet att som privatperson att paralellimportera från USA. Den dom som slog fast det här med parallellimport var silhouette-domen.

/Andreas

Varför e det olagligt ?
Så länge man skattar & tullar så kan det väl inte vara olagligt . Finns massor med företag som importerar produkter från hela världen .

Redigerat av Unregistered421f5d40, 27 november 2009 - 12:57.

Postad 27 november 2009 - 13:03

Unregistereddae7cbc8
  • Unregistereddae7cbc8
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0

Varför e det olagligt ?
Så länge man skattar & tullar så kan det väl inte vara olagligt . Finns massor med företag som importerar produkter från hela världen .

Jag sa inte att importera var olagligt. Jag sa att parallellimportera är olagligt. Läs Silhouette-domen om du inte förstår

/Andreas

Redigerat av Unregistereddae7cbc8, 27 november 2009 - 13:10.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.