Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Epson EH-TW3200 *

2454 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Epson EH-TW3200 (Projektorer) 6 8,61 (112) Inga priser
28 relaterade trådar
Överföra bilden trådlöst från Tv-spel och dator till projektorn? (7 inlägg) 6 år sedan
Försäkrings ärende Byta Epson 3200 mot Epson 6700. (2 inlägg) 7 år sedan
Epson tw 3200 begagnad eller en ny Epson tw 6100? (43 inlägg) 8 år sedan
Benq W1300 eller Epson EH-TW3200 (2 inlägg) 10 år sedan
Projektor vs TV till vardagsrum (123 inlägg) 10 år sedan
Benq w1070 vs. Epson EH-TW3200 (56 inlägg) 11 år sedan
Är hög kontrast bortkastat i ljust vardagrum? (15 inlägg) 11 år sedan
Epson TW3200, kan man koppla in ljud på nåt sätt? (9 inlägg) 11 år sedan
Visning av projektor - Örebro, Karlstad & Västerås (6 inlägg) 11 år sedan
Epson EH-TW3200 VS Epson EH-TW3600? (9 inlägg) 11 år sedan
3D glasögon alternativ till Epson tw5900/tw6000 (52 inlägg) 11 år sedan
Skärm eller duk/proj, Hjälp. (2 inlägg) 11 år sedan
Vilka projektorer i 10.000 kronorsklassen skall jag börja kolla på? (8 inlägg) 12 år sedan
TW-3200 kommer att ersättas! (26 inlägg) 12 år sedan
Hjälp vid köp av första projektorn (54 inlägg) 12 år sedan
Sony VW 50 vs EPSON Tw3200 (0 inlägg) 13 år sedan
Röd prick i bilden på Epson EH-TW3200 (28 inlägg) 13 år sedan
Sanyo PLV-Z800 VS Epson EH-TW3200 (11 inlägg) 13 år sedan
Epson EH-TW3200 vs. Mitsubishi HC3200 bra och dåligt? (19 inlägg) 13 år sedan
Dam i nöd ! (14 inlägg) 13 år sedan
Projektorköp (1 inlägg) 13 år sedan
Tips på projektor ~10k (19 inlägg) 14 år sedan
TW3600 vs TW3200 (14 inlägg) 14 år sedan
Inget blacker-than-black (18 inlägg) 14 år sedan
Val av 1080-projektor (21 inlägg) 14 år sedan
Epson tw-2900 vs tw3200 (3 inlägg) 14 år sedan
Epson EH-TW3200, EH-TW3600 eller Panasonic AE 4000 (45 inlägg) 14 år sedan
Köpråd (4 inlägg) 14 år sedan

Postad 12 december 2010 - 19:13

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0

Jag har köpt en Epson 3200 är överlag nöjd men jag tycker den låter en del. När man ser en film låter det lite "skrapande" ljud typ som en hårddisk som jobbar. Inbillar att det låter mer när man ser en högupplöst film, 1080p. Någon annan som noterat detta ljud eller är det fel på min projektor?

Skrapandet är nog förmodligen irisen som jobbar och i så fall helt normalt. Vad har du ställt in den på?

Jag själv har en 3600 och tycker att den knappt hörs längre (har gått drygt 40 timmar). I början störde jag mig på fläkten men ljudet har avtagit med tiden.

Postad 12 december 2010 - 19:20

Dafve
  • Dafve
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0

Jag har köpt en Epson 3200 är överlag nöjd men jag tycker den låter en del. När man ser en film låter det lite "skrapande" ljud typ som en hårddisk som jobbar. Inbillar att det låter mer när man ser en högupplöst film, 1080p. Någon annan som noterat detta ljud eller är det fel på min projektor?

Det är irisen som jobbar helt klart. I början lade jag inte märke till ljudet men jag har stört mig på det vid några tillfällen nu på sistone. I helt tysta scener med bara dialog kan man höra ett knakande eller skrapande som du säger. Verkar vara litet relaterat till om irisen är ställd på normal eller snabb. I det snabbare läget verkar den flaxa mer fram och tillbaka.

Postad 12 december 2010 - 19:54

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

Det är irisen som jobbar helt klart. I början lade jag inte märke till ljudet men jag har stört mig på det vid några tillfällen nu på sistone. I helt tysta scener med bara dialog kan man höra ett knakande eller skrapande som du säger. Verkar vara litet relaterat till om irisen är ställd på normal eller snabb. I det snabbare läget verkar den flaxa mer fram och tillbaka.

Jag har satt min iris till "snabb" och hör den också bitvis, när det är riktigt tyst i dialoger (utan bakgrundsljud eller musik osv). Däremot hörs den ju inte såvida inte ljuset skiftar just i den scenen man tittar på (för alla som inte har listat ut vad irisen gör).

Min fundering är däremot om man nu har den satt till snabb - är irisen en del i projektorn som skulle kunna slitas snabbt om man har den satt till snabb och den får jobba, så projektorns "livslängd" eller i alla fall den delen av den förkortas avsevärt? I så fall funderar jag på att sätta den till normal igen. Jag har inte lyckats hitta någon statistik på just om den delen vanlig vid reparationer eller motsvarande. Är det någon som vet eller har koll?

Postad 12 december 2010 - 19:56

friddeman
  • friddeman
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
e det någon fara att ställa den på ett bord med höjd med soffan eller måste man ha den i taket?

Postad 12 december 2010 - 20:05

Dafve
  • Dafve
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0

e det någon fara att ställa den på ett bord med höjd med soffan eller måste man ha den i taket?

Ja en projektor gillar inte att man häller cola i den :)

Nej det är nog ingen fara, men det kanske är jobbigt att ha det så i längden.

Postad 12 december 2010 - 20:35

moue
  • moue
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
goddag.
har kört ca 40 timmar på min nu och är jäkligt nöjd förutom en grej.
ibland i vissa ljus så ser jag en rund liten prick nere i högra hörnet, kan det vara damm innanför lins och går det att göra något åt det?

Postad 12 december 2010 - 21:05

luffysan
  • luffysan
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

goddag.
ibland i vissa ljus så ser jag en rund liten prick nere i högra hörnet, kan det vara damm innanför lins och går det att göra något åt det?

låter som en död pixel?

Postad 12 december 2010 - 21:42

friddeman
  • friddeman
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Ja en projektor gillar inte att man häller cola i den :)

Nej det är nog ingen fara, men det kanske är jobbigt att ha det så i längden.

Tänkte bygga in den i väggen eftersom jag inte får upp såpass stor bild som jag vill om jag skulle hänga den i snedtaket..

Postad 13 december 2010 - 09:26

Bjebb
  • Bjebb
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Min bror köpte precis samma projektor som jag gjorde och dessutom den där 15 meters HDMI-kabeln från Deltaco. Han provade den bl.a. mellan PS3 och TV och projje och förstärkare och det var myrornas krig. Således inget bra. Någon dag senare beställde han också Suprakabeln som jag också har nu. Jag skulle nog säga att det är värt de pengarna att slippa returnera och jiddra. Dessutom så får du "garanterad" kvalitet.

Jag köpte min kabel på BRC.se. De var snabba (en dag fick jag vänta) och jag kommer helt klart köpa a dem igen om jag behöver något i kabelväg:
https://www.prisjakt...kt.php?p=310731

Fick han ingen bild alls med Deltaco kabeln eller? Vad menar du med myrornas krig?

Postad 13 december 2010 - 12:43

Dafve
  • Dafve
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0

Tänkte bygga in den i väggen eftersom jag inte får upp såpass stor bild som jag vill om jag skulle hänga den i snedtaket..

Jag kollade snabbt i manualen men såg inte vilket avstånd från vägg mm som rekommenderades. Se bara till att ventilationen är i inbyggnaden är OK. Lyckligtvis är utblåset fram vilket borde underlätta en del.

goddag.

Kan vara ett litet dammkorn på nån av panelerna?

Postad 13 december 2010 - 13:25

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

Fick han ingen bild alls med Deltaco kabeln eller? Vad menar du med myrornas krig?

Grymt grymt dålig bild. Kornigt, pixligt etc.

Postad 13 december 2010 - 13:29

Bjebb
  • Bjebb
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Grymt grymt dålig bild. Kornigt, pixligt etc.

Okej tråkigt. Jag kanske fick ett bättre exemplar för jag har då inge problem.

Postad 13 december 2010 - 13:50

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0
Hur fungerar uppskalning från SD-DVD till TW3200? Jag tror både min Sony BD-player och min Denon-receiver skalar upp till 1080p men är det något jag ska ställa in i TW3200 också?

Postad 13 december 2010 - 14:44

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

Okej tråkigt. Jag kanske fick ett bättre exemplar för jag har då inge problem.

Jag vill också minnas att han undersökte det där ett tag och tidigare fanns det kablar som faktiskt inte klarade just 1080p i den längden (över 10 m). Därefter tror jag att de har korrigerat det men jag vet inte när detta gjordes, om han kanske fick ett måndagsexemplar eller vad det kan ha berott på.

Däremot är jag övertygad om att risken att det inte fungerar, minskar ju mer pengar man väljer att lägga på kabeln. Mer att läsa om just skillnaden mellan Supras kablar och billigare varianter går att läsa bland annat här (deras egen produktspec i och för sig, gissar jag):
http://www.brc.se/hd...-hdmi-hdmi-15m/

Nog om kablarna nu... :)

Postad 14 december 2010 - 19:29

Tegheim
  • Tegheim
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0
Vet inte om det funkar att länka såhär, men här är början på mitt nya takfäste...

https://www.minhembio.com/Tegheim

Postad 14 december 2010 - 23:11

Tegheim
  • Tegheim
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0
Börjar likna ett litet fäste :)

https://www.minhembi...c_id=369588.jpg

Postad 15 december 2010 - 15:59

Jentag
  • Jentag
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Nu har duken kommit (Euroscreen Diplomat Grey light). Väldigt lätt att sätta upp och projektorn var inga som helst problem att ställa in. Bilden är fruktansvärt fin i 1080P. Jag kör inte bluray utan streamar allt från en HTPC. Avatar i fullHD var en fröjd för ögat. Satte sedan på en vanlig DVD också det genom stream och det var faktiskt bra det med. Även om det inte var i närheten av Avatar. TV bilden på SD kanalerna är däremot rätt dåliga. Jag kör Dreambox (comhem) kopplat till AV receivern så man vinner nog en del på att skaffa en HDMI box även där.

Den gråa duken hjälper väl till en del i svärtan för den är riktigt bra tycker jag.

Postad 15 december 2010 - 17:01

Tegheim
  • Tegheim
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0
Alla delarna...

https://www.minhembi...c_id=369675.jpg

Postad 15 december 2010 - 19:18

Unregisteredc2bbbf7b
  • Unregisteredc2bbbf7b
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Har en liten fundering, har suttit och läst igenom tråden här och http://www.component...h...12747&st=30 och läste vad colamannen skrev om att 32an var organisk, men att en där skriver att på deras hemsida skriver att den är oorganisk, vet någon vad det är som definitivt gäller?

Postad 15 december 2010 - 19:54

Dafve
  • Dafve
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0

Har en liten fundering, har suttit och läst igenom tråden här och http://www.component...h...12747&st=30 och läste vad colamannen skrev om att 32an var organisk, men att en där skriver att på deras hemsida skriver att den är oorganisk, vet någon vad det är som definitivt gäller?

Enligt specifikationerna på hemsidan står det fortfarande C2fine D7. Om Colamannen vet nåt mer om detta så får vi hoppas han svarar. Så än så länge antar jag att det är oorganiska :ph34r:

Redigerat av Dafve, 15 december 2010 - 19:55.

Postad 15 december 2010 - 21:08

Peter-
  • Peter-
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Postar det här inne också.
Vilket takfäste är bäst för pengarna? Inte flera tusen får det ju kosta men jag vill ha ett riktigt stabilt ett och som är lättmonterat. En fråga till.. jag har vita väggar, vitt tak och kommer att ha drygt 3m från projektor och tittavstånd fram till duken och jag tänkte mig på en Euroscreen Frame V Light React-duk (högkontrastduk) men jag undrar då om en TW3200 eller TW3600 vore det bästa för mig? Är bägge oorganiska? Bra att ha en oorganisk vad jag har hört då det ska slitas mindre på projektorn. Och vilken dukstorlek ska man köra på? Blir en 99"-duk för stort med drygt 3m från projektor och tittavstånd fram till duken?

Postad 16 december 2010 - 10:44

Unregistered0b130625
  • Unregistered0b130625
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0

Postar det här inne också.
Vilket takfäste är bäst för pengarna? Inte flera tusen får det ju kosta men jag vill ha ett riktigt stabilt ett och som är lättmonterat. En fråga till.. jag har vita väggar, vitt tak och kommer att ha drygt 3m från projektor och tittavstånd fram till duken och jag tänkte mig på en Euroscreen Frame V Light React-duk (högkontrastduk) men jag undrar då om en TW3200 eller TW3600 vore det bästa för mig? Är bägge oorganiska? Bra att ha en oorganisk vad jag har hört då det ska slitas mindre på projektorn. Och vilken dukstorlek ska man köra på? Blir en 99"-duk för stort med drygt 3m från projektor och tittavstånd fram till duken?

99" blir alldeles för stort på avståndet 3 m. Jag projicerar just nu på en vit vägg och kan justera storleken på bilden med zoom-funktionen. 100" gör att man kan se pixlar (i och för sig bara om man tittar efter det) och konstant måste röra på huvudet för att se allt som händer i filmen.

Jag misstänker också att det kan bli problem med att köra React på detta avstånd. Vinkeln på ljuset som träffar dukens vänster- och högersida kan vara för stor, och därmed ge en mörkare bild mot kanterna än i mitten.

Postad 16 december 2010 - 17:28

Simon säger
  • Simon säger
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jag planerar själv att ha en 108 " duk ( roxcore) , Där även mitt tittaravstånd hamnar på ca 3.2 m,
Har klippt ut en stor bit byggplast i samma mått som duken och hängt upp där duken planeras hänga senare,

Givetvis är det väl natt och dag jämfört med en bild i "rörelse" men jag tyckte då absolut inte det kändes för stort,
Annars får man väl träna på periferiseendet :)

Är det fler som valt stor duk kombinerat med kort avstånd som vill berätta hur dem egentligen upplever det?

(Är kanske mer "duk" än Epson 3200, Om man ska hålla sig till tråden)

Redigerat av Simon säger, 16 december 2010 - 18:06.

Postad 16 december 2010 - 17:39

Tegheim
  • Tegheim
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0
Mina 104" på 4,5m känns helt okej. Hade inte gjort ont med 108" :-)

Postad 16 december 2010 - 17:51

Unregisteredc2bbbf7b
  • Unregisteredc2bbbf7b
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Jag har 90" på 3,5 m ibörjan tyckte jag det var lagomt på det avståndet, men med tiden så hade man nog kunnat trycka dit lite större.

Postad 16 december 2010 - 18:03

Simon säger
  • Simon säger
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Låter bra än så länge :)

Tänkte att jag skulle vänta tills juldagen med att beställa en Epson 3200, eftersom den faktiskt har legat nere på 8990 ett litet tag så hade det varit lite tråkigt att köpa en nu, och efter en vecka sjunker den igen i Mellandagsrean.

Extremt svårt att hålla sig bara B)

Postad 16 december 2010 - 18:48

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0

99" blir alldeles för stort på avståndet 3 m. Jag projicerar just nu på en vit vägg och kan justera storleken på bilden med zoom-funktionen. 100" gör att man kan se pixlar (i och för sig bara om man tittar efter det) och konstant måste röra på huvudet för att se allt som händer i filmen.

Hur stor bild man trivs med är såklart en smaksak, men för en person med normala ögon så måste jag tillstå att det här helt enkelt inte är sant!

Jag har över 100" på samma avstånd och man får ha väldigt mycket vilja om man ska se några pixlar, men framförallt så behöver man absolut inte vrida på huvudet för att ta in hela bilden! Kan också tillägga att 99" på 3 meter äravstånd på ca 1.5 gånger bildbredden vilket fortfarande är en bit under THX rekommenderade avstånd för HD på 1.37 gånger bildbredden...

Men det du ska göra Peter, är såklart inte att gå på vad vi säger, utan köpa projektorn och skjuta mot väggen/ett vitt lakan under ett antal filmer för att se vilken storlek du trvis med!

Postad 16 december 2010 - 21:40

Peter-
  • Peter-
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
:) Okej, tack för svaren, man blir aldrig klok på sånt här B) tror det blir en TW3600 och en Euroscreen Frame V Light React-duk plus ett bra takfäste.

Postad 16 december 2010 - 21:46

Unregisteredc2bbbf7b
  • Unregisteredc2bbbf7b
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
det blir alltid dyrare än det man tänkt sig Peter ! :)

Postad 16 december 2010 - 23:22

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2 455 inlägg
  • 0
Vet ni om det är något ytterligare bättre på G i denna prisklass, eller står sig fortfarande 3200 riktigt bra i prisklassen?

Postad 16 december 2010 - 23:36

Peter-
  • Peter-
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

det blir alltid dyrare än det man tänkt sig Peter ! :)

hehe japp, det är tydligt B)

Postad 17 december 2010 - 11:22

Obskyr
  • Obskyr
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Om det är CA-fel så brukar de vara som värst mot hörnen men går knappt att se i mitten av bilden dvs det som gått genom centrum av linsen.
Är bilderna tagna i de övre högra hörnet på duken?
Har du hört något från Epson om din fråga du skickade in?

Här ser du hur min konvergens ser ut på TW3200. Har mailat till Epson också.

Postad 18 december 2010 - 12:25

Simon säger
  • Simon säger
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jag läste att man kunde utnyttja lensshift rätt mycket utan att behöva utstå någon kvalitets förlust,

Har någon testat och märkt någon skillnad då ni använder lensshift jämfört med utan?
på epsons egna Calc så fans väl inte justering i sidled?, "inte var jag hittade i alla fall"
men på produkt beskrivningen står det ju 47 %/47% i sidled och det känns mycket,

Hade varit intressant att se hur lång bort från centrum gentemot avståndet till duken man kan gå utan att det börjar bli mupp

Postad 18 december 2010 - 13:31

killkinn
  • killkinn
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Hur är bilden när man tittar på HD-kanaler med 3200

Postad 19 december 2010 - 10:20

Tegheim
  • Tegheim
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0
Skruvade upp mina egna fästen.
Postad bild

Sen va det bara att skjuta dit projektorn, hur lätt som helst! Över förväntan :D
Postad bild

Min HTC Desire är bra, men kameran sugen verkligen...
Postad bild

Offtopic, köpte lite ljud i helgen oxå :D
Postad bild

Postad 19 december 2010 - 11:19

Tegheim
  • Tegheim
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0
Två frågor:
1: Jag har fått bilden lite vriden eller hur man ska säga. Den lutar lite lite åt sidan. Kanske 1-2cm på hela höjden. Är det bara att rikta om projektorn eller finns det någon digital funktion för detta? Har inte hittat något i menyerna, men sen är det första projektorn jag bläddrar i menyer på oxå...

2: Jag skulle hemskt gärna vilja ha en längre, alternativt en mycket kortare nätkabel till projektorn. Det kan väl inte ha någon som helst betydelse om man köper en annan än den som följer med?

Postad 19 december 2010 - 11:40

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
1. Rikta om. Som tur är har de tagit bort den bildförstörande digitala variant av det, keystone, som fanns innan.

2. Nope. Spelar ingen roll.

Postad 19 december 2010 - 11:46

Dafve
  • Dafve
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Snygg och ren uppsättning av projektorn!

Du måste sätta projektorn absolut vinkelrätt mot duken och den måste hänga vågrätt. Skulle tro det är problemet. Testa med vattenpass! Skulle det vara så jävligt att taket inte är rakt får du kanske köra med någon slags insats.

Jag kan inte tänka mig att det är nåt problem att använda en annan kabel. Projektorn drar ju inte ens 300W vid full belastning och de flesta billigare strömkablar verkar klara 10A vilket blir över 2000W.

Postad 19 december 2010 - 15:08

Tegheim
  • Tegheim
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

1. Rikta om. Som tur är har de tagit bort den bildförstörande digitala variant av det, keystone, som fanns innan.

2. Nope. Spelar ingen roll.

Snygg och ren uppsättning av projektorn!

Du måste sätta projektorn absolut vinkelrätt mot duken och den måste hänga vågrätt. Skulle tro det är problemet. Testa med vattenpass! Skulle det vara så jävligt att taket inte är rakt får du kanske köra med någon slags insats.

Jag kan inte tänka mig att det är nåt problem att använda en annan kabel. Projektorn drar ju inte ens 300W vid full belastning och de flesta billigare strömkablar verkar klara 10A vilket blir över 2000W.

Tackar! Är nöjd med uppsättningen faktiskt. Den blir väldigt diskret där uppe.
Får helt enkelt sätta lite spacers på skenorna. Inga större bekymmer.

Trodde egentligen inte att nätkabeln kunde spela någon roll, men kändes dyrt att chansa :D

Postad 20 december 2010 - 17:13

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0
jag fick den klassad som DOA av Epson. Hämtade ut en ny men den har gult på höger sida av bilden. Måste väl byta den också. Trist.

Om det är CA-fel så brukar de vara som värst mot hörnen men går knappt att se i mitten av bilden dvs det som gått genom centrum av linsen.
Är bilderna tagna i de övre högra hörnet på duken?
Har du hört något från Epson om din fråga du skickade in?

Postad 20 december 2010 - 17:36

Dafve
  • Dafve
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0

Jag läste att man kunde utnyttja lensshift rätt mycket utan att behöva utstå någon kvalitets förlust,

Har någon testat och märkt någon skillnad då ni använder lensshift jämfört med utan?
på epsons egna Calc så fans väl inte justering i sidled?, "inte var jag hittade i alla fall"
men på produkt beskrivningen står det ju 47 %/47% i sidled och det känns mycket,

Hade varit intressant att se hur lång bort från centrum gentemot avståndet till duken man kan gå utan att det börjar bli mupp

Att man inte får en kvalitetsförlust är en sanning med modifikation. Lens shift är dock mycket bättre än att använda keystone som faktiskt innebär en reducering av den faktiska upplösningen.

All optik brukar bli sämre ut i kanterna och kör man på med mycket lens shift så borde man använda optikens ytterkanter i större utsträckning. Detta brukar framhäva problem som kromisk aberration, dvs att ljus av olika våglängder bryts olika. Likså borde man få problem om man använder ändlägena på projektorns zoom, dvs maximal tele / vidvinkel. All optik brukar vara bäst någonstans i mitten av brännviddsspannet. På billigare optik brukar problemen vara riktigt uppenbara och ska vi gissa att optiken i tw3200'an inte håller högsta klass? :)

Så i teorin är det bäst att inte använda lens shift och sätta projektorn på ett avstånd som gör att man inte använder ett ändläge. Dessutom ska man undvika att skjuta för mycket tele då bländartalet på linsen ökar, dvs ljusinsläppet minskar och man tappar ljusstyrka. Detta kan dock vara en fördel då man vill få minskad ljusstyrka.

Edit. Angående vidvinkel / tele så verkar detta inte vara speciellt relaterat till kromisk aberration. Däremot är optikens upplösningsförmåga ofta sämre vilket innebär sämre skärpa.

Redigerat av Dafve, 20 december 2010 - 18:09.

Postad 20 december 2010 - 18:24

Dafve
  • Dafve
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Angående lens shift läste jag även på ett annat forum (kan dock inte komma på var :) ) så skrev någon om någonting som kallades för "red haze" eller red corners. Teorin var att hyllmonterar man projektorn och måste använda vertikalt lens shift så får man röda hörn. Takmonterar man däremot projektorn måste man då även använda vertikalt lens shift (fast åt andra hållet) och får då grönaktiga hörn. Någon hade testat en uppsättning av Epson-3lcdprojektorer och sett att samtliga hade lidit av detta problem.

Själv kör jag takmonterat och ser antydan till gröna hörn mot vit bakgrund.

Postad 20 december 2010 - 21:48

Simon säger
  • Simon säger
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Tack Dafve!
Det var mycket nyttig information!

Då får man helt enkelt prova sig fram, men i största möjliga mån ge fasen i att utnyttja lens shift, Kan sluta med ett jag får bygga en isolerad låda med kondesskydd i "kattvinden" för att sedan göra ett hål i väggen som sedan döljs med ett "täcklock" vid utflytt ;D Snedtak är en styggelse!

Men jag kommer införskaffa en Epson 3200 om det så var i en husvagnsom jag bodde!

Som jag har räknat på ritning kommer i nuläget dukens högersida vara 80 cm närmare än vänstersidan gentemot projektorn, och det är en 108" duk på 3.5 m avstånd,, Det klarar den säkert men bäst att ha en plan B i ärmen!

Postad 20 december 2010 - 22:52

Tegheim
  • Tegheim
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Tack Dafve!
Det var mycket nyttig information!

Då får man helt enkelt prova sig fram, men i största möjliga mån ge fasen i att utnyttja lens shift, Kan sluta med ett jag får bygga en isolerad låda med kondesskydd i "kattvinden" för att sedan göra ett hål i väggen som sedan döljs med ett "täcklock" vid utflytt ;D Snedtak är en styggelse!

Men jag kommer införskaffa en Epson 3200 om det så var i en husvagnsom jag bodde!

Som jag har räknat på ritning kommer i nuläget dukens högersida vara 80 cm närmare än vänstersidan gentemot projektorn, och det är en 108" duk på 3.5 m avstånd,, Det klarar den säkert men bäst att ha en plan B i ärmen!

Menar du att väggen är sned oxå? Eller på vilket sätt kan du få 80cm skillnad?

Postad 21 december 2010 - 17:46

Simon säger
  • Simon säger
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Det var lite konstigt skrivet av mig

Nej väggen är rak men taket är snett bakom soffan, vilket gör att projektorn göms bäst om den är i hörnet på en hylla över soffan,
"man vill ju inte ha den precis över huvudet då den hamnar såpass lågt"

Det riktiga som jag skulle sagt i mitt tidigare inlägg var egentligen att projektorns lins hamnar ca 170cm från dukens centrum,
på 350 cm avstånd, tror detta ska vara ca 20 grader. och den ska ju" klara" 47 % vad nu det blir översatt i grader?

Det jag gjorde i mitt tidigare inlägg var att efter jag ritat ut ljusbanan så mätte jag skillnaden på avståndet drån dukens vänster och högersida till själva projektorn och kom fram till att det var ungefär 80 cm skillnad med ovanstående mått,, ( krånglar bara till det) ;D

Postad 21 december 2010 - 20:26

Tegheim
  • Tegheim
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0
Liiite offtopic:
Snubblade in i någons galleri genom denna tråden (tror jag) där personen i fråga hade snedtak på bägge sidorna om duken, några gamla skinnsoffor, elektroniken inbyggd under snedtaket på hyllor osv. Om någon känner igen detta så vill jag gärna hitta tillbaka till det galleriet igen. Har sökt 100 gånger nu ;)

Postad 22 december 2010 - 21:47

Unregistered76725b1e
  • Unregistered76725b1e
  • Lärjunge

• 472 inlägg
  • 0
Hur stor bild kan man få upp om man har ett avstånd på 2 m samt 3 m? När man kollar specifikationerna på epsons hemsida står det endast att man kan ha 100" på 2,86 - 6 någonting meter....

Postad 22 december 2010 - 23:11

Simon säger
  • Simon säger
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Svar till JaTack

Om du går in på epson.se / drivrutiner och program"- så kan du ladda hem en kalkylator där du kan välja epson eh-tw3200 för att sedan justera in dina avstånd och få besked på det mesta.

Det jag fick fram med inställningarna på 2 meters projektoravstånd var 68 tum som max

Postad 22 december 2010 - 23:59

Unregistered76725b1e
  • Unregistered76725b1e
  • Lärjunge

• 472 inlägg
  • 0
Någon som har några erfarenheter av Netonnet i sådana här sammanhang? Hur är dom att ha och göra med ifall det skulle bli problem med projektorn? Man blir ju onekligen lite rädd när det ändå är så pass många som verkar ha lite små fel på sina. Går det att lämna tillbaka den och få en ny utan en massa tjafs? Man vill ju inte heller skicka en ny projektor på reparation det första man gör...

Postad 23 december 2010 - 00:37

Unregistered6a63e4a0
  • Unregistered6a63e4a0
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
Hej jag undrar om någon vet ifall det är pixelgaranti på denna projje?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.