Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell Tråd - Pioneer 8G Plasma

5159 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Pioneer Kuro PDP-428XD (TV) 1 9,23 (21) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-4280XD (TV) 1 9,25 (19) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-5080XD (TV) 0 9,29 (13) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-4280XA (TV) 1 9,15 (12) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-5080XA (TV) 1 9 (6) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-508XD (TV) 1 9,6 (41) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX608D (TV) 1 9,29 (6) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX508D (TV) 1 9,69 (25) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-SX4280D (TV) 1 8,75 (7) Inga priser
33 relaterade trådar
Philips lcd eller satsa på oled? (12 inlägg) 9 år sedan
1080p/24 (575 inlägg) 11 år sedan
Begagnad Pioneer plasma (19 inlägg) 13 år sedan
Pioneer-klubben (151 inlägg) 13 år sedan
Hur ska jag göra för koppla ihop allt? PS3, HTPC... (14 inlägg) 13 år sedan
Bildinställningar för Pioneers Plasmor (210 inlägg) 14 år sedan
Pioneer 508XD med PS3 (33 inlägg) 15 år sedan
dödsångest.. hjälp (34 inlägg) 15 år sedan
Panasonic TH-50PZ70E vs Pioneer PDP-5080XD (1 inlägg) 15 år sedan
Dålig mottagning på Pioneers inbyggda DVB-T (30 inlägg) 16 år sedan
1080p-skärmar - vilka finns det? (293 inlägg) 16 år sedan
Slutgiltigt val mellan Pioneer plasma eller Lcd, detaljfrågor (120 inlägg) 16 år sedan
Pioneer PDP-4280XD (95 inlägg) 16 år sedan
Plasma el Lcd (7 inlägg) 16 år sedan
Hur mycket skulle ni ge för ett demoex? (12 inlägg) 16 år sedan
Panasonic eller Pioneer plasma? (37 inlägg) 16 år sedan
LCD 46-50" 2008 (8 inlägg) 16 år sedan
TV-nojja? Jag delar med mig av mina intryck (24 inlägg) 16 år sedan
vilken TV för 15-25k ? (22 inlägg) 16 år sedan
Pioneer 508XD Hjälp (3 inlägg) 16 år sedan
Pioneer 4280xd och "sidoramar" (10 inlägg) 17 år sedan
Bildinställningar för Pioneer PDP-4280XA (1 inlägg) 17 år sedan
Plasma Pioneer PDP-4280XD eller Lcd Samsung LE-46F86BD? (17 inlägg) 17 år sedan
PS3-ljud till både tv och förstärkare? (32 inlägg) 17 år sedan
Panasonic PZ85 v Pioneer 428 ? (6 inlägg) 17 år sedan
Panna PZ70 v Pio 5080XA (17 inlägg) 17 år sedan
Vad ska man välja Sony 40X3500 eller Pioneer 428XD (13 inlägg) 17 år sedan
lägre pris på Pioneer? (4 inlägg) 17 år sedan
Pioneer 428, inställningar för fotboll, hockey, sport (0 inlägg) 17 år sedan
Plasma Pioneer LX508 (FULLHD) VS LCD Sony X3500 (19 inlägg) 17 år sedan
Vad vill vi se för förbättringar i Pioneer 9G? (25 inlägg) 17 år sedan
Pioneer 428XD eller 4280XD (1 inlägg) 17 år sedan
pioneer 507 xd eller 428xd ? (15 inlägg) 17 år sedan

Postad 20 juni 2008 - 11:57

Sammet
  • Sammet
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Jag har precis fått hem en av de sista LX508:orna och vill bara tillägga att min är tyst från alla avstånd överstigande 30 cm. Vi sitter 2-3 meter från TV:n och kylens ( ny, tyst, dyr ) kompressor 12 meter bort låter mycket högre än om man stoppar huvet en halvmeter framför skärmen. Var lite orolig för buzzingen innan köp men jag blev glatt överraskad att det inte var mer än såhär.
5090 är säkert bättre för dem med tränade ögon men samtidigt har jag svårt att tänka mig att en bild ska kunna bli mer än marginellt bättre. Den löper rundor kring den gamla Sony crt:n på precis allt och även projektorn får se sig slagen på stuns i bilden. Movietime blir det på storbild men vissa filmer gör sig t.o.m bättre på 50 tum nu. Kontrasten har jag dragit ner till 22 i filmläget, högre än så gör ont i ögonen.
En annan grej jag märkt är att de olika strömlägena har närapå 0 effekt på bilden och absolut ingen påverkan på buzzingen !! Kanhända beror detta på att jag har så låg kontrast ?

Alltså, ingen fråga än sålänge, bara ett lugnande ord för de som väntar på sin burk. Den kan vara i princip tyst och jag är så himla nöjd att jag inte gick på en Panna istället, det var farligt nära.....

Postad 20 juni 2008 - 12:00

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0
Min är inte "tyst" på 3m avstånd men då jag haft en plasma innan (samsung) som knäppte och lät lite så är det inget jag störs av. Lade örat mot motsvarande 60 tummare på en affär och hörde inte alls samma buzzing men alla apparater e ju olika.

Postad 21 juni 2008 - 12:24

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Efter 800 sidor på avforums.com (uk modeller av G8 så samma som våra) så verkar de kommit fram till följande:

Drive Mode has a function only for 50Hz input signals, no matter what the PureCinema setting. It is inactive for all other signals.

Det stämmer bra eftersom de Amerikanska modellerna helt saknar denna inställning, men det betyder fortfarande inte att det i slutändan lika fullt har viss betydelse även för 60Hz eftersom de olika inställningarna av Drive Mode i alla verkar påverka mer än enbart uppdateringsfrekvensen på TV:n. Jag skriver "verkar" för att jag bara testat detta till viss del och inte mätt upp alla möjliga kombinationer av inställningar och insignal för att verkligen veta.

De som ligger bakom dessa slutsatser är ju några som lagt ner en hel del tid på att komma fram till det som de kommit fram till så jag ser ingen direkt anledning till att misstro deras slutsatser, men jag har fortfarande vissa reservationer till vissa specifika slutsatser som de skriver om, t ex att Drive Mode 3 aldrig skulle vara användbar och att den skulle vara 2:2 Telecine B (repetering av varje 24:e bild). Vore den det skulle PureCinema: Standard, Drive Mode 3 klara 2:2 Telecine B testet på HQV Benchmark DVD:n, vilket den inte gör.

Detta är bland annat undersökt av folk som har ISF certifikat. Hur ställer ni er till detta?

Tilläggas bör är att ett certifikat, vilket som helst, inte betyder mer än att någon avklarat en kurs eller utbildning för att erhålla certifikatet. Det betyder såklart att den certifierade har en grundkunskap, men utöver det beror personens faktiska kompetens på erfarenhet, övrig kunskap och hur pass mycket tid den personen lägger ner på att underhålla sin kunskap. All kunskap är en färskvara. :)

Se post #10077 på http://www.avforums........15&page=672 för tabeller över vad de kommit fram till efter månaders av testade. Vill man ha ett "set and forget" läge så är deras rekommendation drivemode 2 på allt och antingen off eller advanced på Pure cinema beroende på källa. Detta låter lite konstigt i mina ögon då drivemode 2 är ju 100hz funktionen men enligt dem så kickar det bara in på signaler me 50hz (bättre vanlig tv bild tex), på allt annat kopplas den ur.

Drive Mode 2 är definitivt det enda tänkbara alternativet som set-and-forget, eftersom allt annat än DM2 ofta ger ett betydligt sämre resultat när man ser på en PAL TV-signal, det är i alla fall min erfarenhet.

Manualen säger uttryckligen:

Switching the vertical drive mode:
  • This setting can be made for each input separately.
  • This setting cannot be made when 480i, 480p, 1080i@60 Hz, 720p@60 Hz, 1080p@24 Hz or 1080p@60 Hz signals are input.
  • The Drive Mode does not operate when "On" is selected in "Game Control Pref".
Observera att alla 60 Hz och 1080p@24 Hz är listade ovan. Jag har alltid "misstänkt" Drive Mode för 60 Hz och speciellt 1080p@24 Hz, men då jag inte har en signalgenerator där man kan ha full kontroll över signalen man skickar så är det svårt att faktiskt kontrollera och utöver det skulle man behöva något för att mäta panelens uppdateringsfrekvens för att veta med 100% säkerhet.

Tyvärr så kan man visst välja Drive Mode med dessa insignaler (även om den inte aktiveras). Det är mjukvarubuggar (kallar det bug då den inte gör vad som anges i manualen) som dessa som irriterar mig med Pioneers EU-modeller och varför jag ibland kallar dem snikvarianter. Självklart skulle Pioneer sett till att Drive Mode antingen inaktiverades när man matar TV:n med signalerna enligt ovan eller än bättre utveckalt mjukvaran att klara av att på ett korrekt sätt automatiskt detektera insignal och välja Drive Mode även för 50 Hz signaler och sedan skippat Drive Mode inställningen ö h t då den leder till en onödig gissningslek och osäkerhet för deras kunder.

Det blir inte enklare när man läser var som står i TV:ns meny:

Drive Mode: Switches image display frequency:
  • 1: Standard mode. Balanced settings for various programme types.
  • 2: Features enhanced readability for horizontally scrolling text (as in news programmes).
  • 3: Suitable for cinemas. Combines deep black with smoother motion.
Dessa "förklaringar" är mest bara förvirrande och jag tycker det är rent av dåligt av Pioneer att inte inkludera en kompetent mjukvara som fixar att känna av insignalens bildfrekvens och sedan använda korrekt uppdateringsfrekvens på TV:n.

Postad 22 juni 2008 - 20:57

Unregisteredafc9d8ed
  • Unregisteredafc9d8ed
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Har också fått hem en av de sista LX 508:orna min är också knäpptyst längre än 30 cm från skärmen...underbar TV :)
Har däremot råkat ut för ett annat problem, kör ljudet via min gamla hederliga VSA-E08, men upplever osynk mellan bild och tal på vissa kanaler, källan är HD-box från canal digital.
Någon mer som upplevt detta?

Redigerat av Unregisteredafc9d8ed, 22 juni 2008 - 21:02.

Postad 22 juni 2008 - 22:26

jeppoo
  • jeppoo
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Med risk för att uppfattas som lat (har ej orkat plöja igenom hela tråden på 152 sidor), så undrar jag om någon kan rekommendera bra bildinställningar för en LX508:a.

Håller just nu på att köra in den, men snart är inkörningen färdig, och då vill man ju ha de bästa inställningarna, så dela gärna med er=)

Postad 22 juni 2008 - 22:44

alexc
  • alexc
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Med risk för att uppfattas som lat (har ej orkat plöja igenom hela tråden på 152 sidor), så undrar jag om någon kan rekommendera bra bildinställningar för en LX508:a.

Håller just nu på att köra in den, men snart är inkörningen färdig, och då vill man ju ha de bästa inställningarna, så dela gärna med er=)

Kolla in denna tråd:

https://www.minhembi...howtopic=115690

Postad 22 juni 2008 - 23:04

Sammet
  • Sammet
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Ett problem jag ser med att ställa in den på bara ett sätt är att kvaliten på tv-kanalerna varierar så förbaskat. De bästa kanalerna på SD går att få till OK med alla filter av men på de sämsta skonas i alla fall mina ögon av mellanläget på dem. Det beror säkert på att jag sitter nära bilden för backar jag till 4-5 meter blir det bättre med filter av. Ställer man bort den lite för röda ansiktstonen på en kanal så blir de plötsligt likbleka i en annan. Omöjligt att hitta en enda inställning som ger perfekt bild på allt, liksom... samma borde gälla om en fackman kalibrerar den mot en viss källa. Ok, det blir säkert jättebra på just det materialet men sen slår man på TV5 och då ser allting keff ut igen. Jag tror man ändå sitter där och ändrar i menyerna och det är väl ett I-landsproblem egentligen för det tar bara några sekunder när man väl vant sig vid var allt finns. Har bara kollat på ett par BD-filmer än så länge och på det materialet var det ju bara löjligt bra ... skrämmande skärpa och helt fantastiska färger på alla sätt. Ska det kalibreras ska det nog vara på den utgång man kör det bästa på för att få mesta möjliga ögongodis. På SDTV får man dras med skruttbild säkert länge till.

Postad 22 juni 2008 - 23:11

jeppoo
  • jeppoo
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Kolla in denna tråd:

https://www.minhembi...howtopic=115690

Har läst igenom tråden, men hittade väldigt få inställningar för lx508.

Har haft TVn cirka en dag, och är jättenöjd med bilden, men hör en del buzzing, speciellt vid mörka bilder. Finns det något man kan göra åt det, eller är det något som blir mildare med tiden? Läste någonstans att det kan hjälpa att köpa ett s.k nätavstörningsfilter.

Postad 23 juni 2008 - 09:51

Maths
  • Maths
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Har läst igenom tråden, men hittade väldigt få inställningar för lx508.

Har haft TVn cirka en dag, och är jättenöjd med bilden, men hör en del buzzing, speciellt vid mörka bilder. Finns det något man kan göra åt det, eller är det något som blir mildare med tiden? Läste någonstans att det kan hjälpa att köpa ett s.k nätavstörningsfilter.

Har du "buzzing" speciellt vid mörkare bilder!?? Det är vid ljusare bilder som det "buzz" som förekommer ökar, dvs då mer eneergi krävs för att tända upp fosforn. Eller är det när du har en mörk bild med väldigt ljusa partier i kanske?

/Mats

Postad 23 juni 2008 - 11:05

jeppoo
  • jeppoo
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Har du "buzzing" speciellt vid mörkare bilder!?? Det är vid ljusare bilder som det "buzz" som förekommer ökar, dvs då mer eneergi krävs för att tända upp fosforn. Eller är det när du har en mörk bild med väldigt ljusa partier i kanske?

/Mats

Det låter egentligen mer eller mindre hela tiden. Det är min första plasma-TV så kan inte avgöra om buzzandet är ovanligt högt eller inte, men mig stör det i alla fall. Det hörs då man sitter rakt framför TVn. Flyttar jag mig i sidled lägger man inte märke till det.
Bör man få sin panel utbytt, eller är detta normalt? Buzzandet blir ngt mindre då jag byter till energisparläge 2. Finns det något annat man kan göra för att minska buzzandet, hjälper det t.ex. att köpa ett nätavstörningsfilter som detta?

Postad 23 juni 2008 - 11:15

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1 866 inlägg
  • 0
Har du plasman kopplat till ett jordat uttag?

Postad 23 juni 2008 - 11:24

jeppoo
  • jeppoo
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Har du plasman kopplat till ett jordat uttag?

Jag har prövat med både jordat och ojordat, men märker ingen skillnad.

Jag har även prövat i att stänga av själva skärmen helt och hållet i strömkontroll-inställningarna, men jag hör fortfarande samma ljud. Då bör det väl inte ha något att göra med själva skärmen? Kan det vara så att elledningarna i huset har en liten störning?

Redigerat av jeppoo, 23 juni 2008 - 12:50.

Postad 23 juni 2008 - 14:45

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0
Den där riktningskänsliga buzzingen kommer ifrån panelen självt och har inget med jordat/ojordat uttag eller störningar i nätspänningen generellt att göra. Det är ju omöjligt att avgöra hur hög volymen är hos just dig, men om du inte kan leva med det pga att du är extra känslig för ljudet eller pga att din TV inte är OK så måste du självklart kontakta stället du köpte den ifrån eller Pioneer Service/Infocare. Finns ju ingen vits med att inte vara nöjd med sitt inköp.

Jag hör det också ibland när jag sitter precis mitt framför TV:n, men inte så att det stör annat än om jag är i ett lättirriterat tillstånd och om det är väldigt låg volym i filmen, programmet, eller generellt lågt på volymkontrollen (< ~10).

Har du provat att byta Drive Mode (Aktiveringsläge), finns på sid 2/2 under Options (Alternativ) i menyerna? Kan göra skillnad, men beroende på material så är man hänvisad till att använda en specifik inställning, t ex DM2 för TV-signal.

Postad 23 juni 2008 - 20:46

jeppoo
  • jeppoo
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Den där riktningskänsliga buzzingen kommer ifrån panelen självt och har inget med jordat/ojordat uttag eller störningar i nätspänningen generellt att göra. Det är ju omöjligt att avgöra hur hög volymen är hos just dig, men om du inte kan leva med det pga att du är extra känslig för ljudet eller pga att din TV inte är OK så måste du självklart kontakta stället du köpte den ifrån eller Pioneer Service/Infocare. Finns ju ingen vits med att inte vara nöjd med sitt inköp.

Jag hör det också ibland när jag sitter precis mitt framför TV:n, men inte så att det stör annat än om jag är i ett lättirriterat tillstånd och om det är väldigt låg volym i filmen, programmet, eller generellt lågt på volymkontrollen (< ~10).

Har du provat att byta Drive Mode (Aktiveringsläge), finns på sid 2/2 under Options (Alternativ) i menyerna? Kan göra skillnad, men beroende på material så är man hänvisad till att använda en specifik inställning, t ex DM2 för TV-signal.

Jag har under kvällen velat fram och tillbaka om jag kan stå ut med ljudet eller inte. Jag kan höra ljudet tydligt då volymkontrollen är ställd på 15 och mindre, trots konstant bakgrundsmusik/tal. Vid scener där det är tyst under korta perioder är det givetvis värre.
Ljudet uppträder dock enbart om jag sitter rakt framför TVn. Detta är även min första plasma, så ja har ingen erfarenhet av hur det "ska" låta från en plasma-TV.

Finns det en chans att detta är ett "måndagsexemplar", för såhär mycket oljud skall väl ändå inte en TV för 25.000 kr ha?
Har någon erfarenhet av hur Pioneer brukar bemöta dessa klagomål, och finns det en chans att de byter ut TVn?

Redigerat av jeppoo, 23 juni 2008 - 21:01.

Postad 23 juni 2008 - 22:33

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0
De låter allmänt ganska mycket men de flesta plasmor har ljudet mer eller mindre. Pioneer friskriver sig mot just detta fel i sina instruktionsböcker och garantibevis så svårt och tro att de skulle ta emot dem med öppna armar. Själv sitter jag på en sprittny LX508 som också låter men efter att ha tittat på filmer o tv i några dagar så vet jag att jag kommer kunna hantera det och lär inte finnas så många utbytesexemplar kvar i sverige heller då modellen är utgången. Har dock haft en plasma innan i över 2 år som kanske mjuka upp min hörsel :blink: Och en 1080p panel som LX har ju mer celler så chansen för mer ljud är ju övervägande.

Svårt dock att veta vad som är "normalt" buzz för pioneer när man inte har en granne med samma tv.

Redigerat av wesslan, 23 juni 2008 - 22:34.

Postad 23 juni 2008 - 23:02

Unregisteredaf787032
  • Unregisteredaf787032
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Har också fått hem en lx50 med "hög" buzzing, hade en LG RZ-42PY10 tidigare och den lät inte hälften så mycket!!! Störde mig aldrig på ljudet då, nu sitter man och retar sig så fort ljudet i filmen är lågt... Har inte fått hem mina högtalare ännu, så jag kan inte avgöra om buzzandet hörs om man har volymen över 17... Kör ljudet genom min surroundannläggning än så länge! Irriterande när man vet att vissa har fått helt ljudlösa tvapparater... Kan ju tillägga att jag inte heller har något jordat uttag ...

Postad 24 juni 2008 - 00:18

Sammet
  • Sammet
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hade min nya låtit störande hade jag inte tvekat en sekund att utnyttja ångerköpet på två veckor man alltid har på köp via internet. Packa ner snyggt och skicka tillbaka. Man får pengarna tillbaka eller så får man väl byta till en 5090 istället. Ångerköpet ska gälla utan något argument annat än att man helt enkelt ångrat sig. Säger man att det beror på buzzing vill de förmodligen hänvisa till PDP garantin istället och då drar det säkert förbi de två veckorna lätt ...
Jäkla tur att min är så tyst, säger jag bara ...knack, knack ..

Postad 24 juni 2008 - 20:20

alexc
  • alexc
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Nu har man typ sista ex:et PDP-LX508D. :D Jävligt bra service av soundvision, ringde och pratade med de på måndag, så kör de hem den till mig i Uppsala samma dag! Bilder på g snart :)

Galet stor skillnad på storleken från en 40 tummare, riktigt fet bild.

Tänkte slå till på ett Multibrackets M Universal Wallmount 46"-63". Finns på Webhallen http://www.webhallen...od.php?id=65270 och Netonnet http://www.netonnet.....asp?iid=102153 Någon som kör med just ett sånt fäste? Bygger bara ut 4cm, står dock i manualen om minst 10cm bakom, överdrift eller måste man verkligen ha så mycket space bakom?

Redigerat av alexc, 24 juni 2008 - 21:04.

Postad 24 juni 2008 - 21:31

jeppoo
  • jeppoo
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Nu har man typ sista ex:et PDP-LX508D. :D Jävligt bra service av soundvision, ringde och pratade med de på måndag, så kör de hem den till mig i Uppsala samma dag! Bilder på g snart :)

Galet stor skillnad på storleken från en 40 tummare, riktigt fet bild.

Tänkte slå till på ett Multibrackets M Universal Wallmount 46"-63". Finns på Webhallen http://www.webhallen...od.php?id=65270 och Netonnet http://www.netonnet.....asp?iid=102153 Någon som kör med just ett sånt fäste? Bygger bara ut 4cm, står dock i manualen om minst 10cm bakom, överdrift eller måste man verkligen ha så mycket space bakom?

Hör du något buzzande ljud då du sitter rakt framför TVn? Jag har för tillfället enorm beslutsångest, om jag skall returnera TVn (LX508D) på grund av buzzing, eller om jag ska försöka vänja mig vid ljudet.
När jag sitter rakt framför TVn och även lite snett från sidan så hör jag buzzandet tydligt. Det är möjligt att jag är extra känslig, men för mig är buzzandet störande. Tittar jag på en film, så börjar jag efter ett tag fokusera på hur mycket buzzandet låter istället för att se på filmen.

Jag har varit i kontakt med Pioneer support som i sin tur skulle se till att Teleperfomance tog kontakt med mig. Har någon erfarenhet av Teleperformance?

Eftersom LX-508 är en utgående modell så är det ju tveksamt att de har någon utbytes-panel till mig, om de ens byter ut panelen på grund av buzzing, vad är er erfarenhet?

Samtidigt så vet jag ju att LX-508 är den bästa TVn på marknaden (ev. undantaget G9) och därför vill man ju inte lämna tillbaka den. Jag är jättenöjd med bilden och är riktigt imponerad av TVn. Finns det någon annan TV på marknaden som matchar LX-508 förhållandevis bra och som inte lider av buzzing?

Vad ska jag göra?

Postad 24 juni 2008 - 21:39

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1 866 inlägg
  • 0

Finns det någon annan TV på marknaden som matchar LX-508 förhållandevis bra och som inte lider av buzzing?

Svaret på frågan är nej. Enligt mig så finns det inte ens någon tv som är i närheten.

Om jag var i ditt fall så skulle jag nog utan att tveka lämna tillbaka den. Man vill inte sitta och störa sig på sin tv som man har köpt för 25.000:-. Risken finns ju också att du med tiden blir ännu mer irriterad på den.

Nej, lämna tillbaka den och släng upp några tusenlappar till och köp en 5090. Eller byt ner dig i bildkvalitè genom att köpa någon annan skärm från annat fabrikat.

Redigerat av belzebubb, 24 juni 2008 - 21:58.

Postad 24 juni 2008 - 21:42

alexc
  • alexc
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Hör du något buzzande ljud då du sitter rakt framför TVn? Jag har för tillfället enorm beslutsångest, om jag skall returnera TVn (LX508D) på grund av buzzing, eller om jag ska försöka vänja mig vid ljudet.
När jag sitter rakt framför TVn och även lite snett från sidan så hör jag buzzandet tydligt. Det är möjligt att jag är extra känslig, men för mig är buzzandet störande. Tittar jag på en film, så börjar jag efter ett tag fokusera på hur mycket buzzandet låter istället för att se på filmen.

Jag har varit i kontakt med Pioneer support som i sin tur skulle se till att Teleperfomance tog kontakt med mig. Har någon erfarenhet av Teleperformance?

Eftersom LX-508 är en utgående modell så är det ju tveksamt att de har någon utbytes-panel till mig, om de ens byter ut panelen på grund av buzzing, vad är er erfarenhet?

Samtidigt så vet jag ju att LX-508 är den bästa TVn på marknaden (ev. undantaget G9) och därför vill man ju inte lämna tillbaka den. Jag är jättenöjd med bilden och är riktigt imponerad av TVn. Finns det någon annan TV på marknaden som matchar LX-508 förhållandevis bra och som inte lider av buzzing?

Vad ska jag göra?

Har bara kört den i ca 2 timmar och testat DVI-HDMI från datorn. Sjukt bra bild med 720/1080p-material, till och med Xvid-rullar är bra. Tänkte köra in den ett tag, kör på FILM-läget och alla bildförbättrare avstängda, så kommer bara bli bättre. :)
Förväntade mig ganska mycket buzzing, har haft en LG plasma som lät lite, och min Sony D3000 är i princip knäpptyst. Mycket positivt överraskad faktiskt. Buzzar lite men inte i närheten av min förra plasma eller att jag ska finna det störande (är relativt känslig). Överröstas lätt av framförallt min dator men också utomhusljud om jag har balkongdörren öppen. Detta från 1,5meter eller mindre. Över 3 meter hör jag inte ens den.
Jobbigt att du störs av ljudet. Du får väl prioritera. Bästa bilden med ett ljud du finner störande eller sämre bild och mindre störande/inget ljud. Lycka till!

Postad 24 juni 2008 - 21:48

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0
Om du stör dig så mycket jeppoo så skulle jag nog lämna tillbaka den och slänga upp några tusen till på en 5090 som belzebubb sa ovanför. 25 tusen e ändå mycket pengar om du vet att du kommer att störa dig på buzzet.

Redigerat av Unregistereda8d246d3, 24 juni 2008 - 21:49.

Postad 24 juni 2008 - 21:59

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0
Vanesak :D Till slut kopplar du nog bort det ska du se och är nöjd över den bästa bilden du kan få för de pengarna.

Buzzar det? yep, mycket? hyffsat, kan jag leva med det då tvn är så överlägsen allt annat idag? hell yeah! :)

G9 är för övrigt ingen säker häst heller då det ligger väl på 50% av de som fått den som hör buzzing även på den.

Redigerat av wesslan, 24 juni 2008 - 22:01.

Postad 27 juni 2008 - 07:45

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0
Är det någon med en LX508/608 som lyckats köra 1080p genom komponentingången?

Hittar inget i instruktionsboken och enligt två affärer som säljer pioneer borde det inte vara något problem. Jag lyckas dock bara köra 1080i som max med xbox360, väljer jag 1080p så blir bilden svart och går efter några sekunder tillbaks till ursprungsläget. Det kanske är bättre att köra 720p som 99% av alla 360 spel är gjorda för och låta panelen skala upp själv? Jag var dock sugen på att kunna använda dot by dot läget istället för att leva med overscan som finns på övriga bildlägen.

Postad 27 juni 2008 - 12:20

jeppoo
  • jeppoo
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Är det någon som har en Pioneer G8 som lider av riktningskänslig buzzing (d.v.s som hörs när man sitter rakt framför panelen), som kan kolla om det fortfarande hörs då man stänger av panelen bland strömsparläges-alternativen?
Om det fortfarande hörs borde ju detta innebära att felet inte sitter i själva panelen, eftersom denna är avstängd, utan istället har att göra med något annat, t.ex power supply.

Postad 27 juni 2008 - 12:50

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1 866 inlägg
  • 0

G9 är för övrigt ingen säker häst heller då det ligger väl på 50% av de som fått den som hör buzzing även på den.

Det är ett flertal i Pio G9 tråden som har fått hem sina skärmar nu. Ingen där hör buzzing så det ser lovande ut.

Postad 27 juni 2008 - 13:24

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Är det någon som har en Pioneer G8 som lider av riktningskänslig buzzing (d.v.s som hörs när man sitter rakt framför panelen), som kan kolla om det fortfarande hörs då man stänger av panelen bland strömsparläges-alternativen?
Om det fortfarande hörs borde ju detta innebära att felet inte sitter i själva panelen, eftersom denna är avstängd, utan istället har att göra med något annat, t.ex power supply.

Behöver inte kollas, det kommer från själva panelen och återfinns hos 100% av plasma TV. Normalt ska det inte vara en sådan volym att det är störande och så är också fallet på de allra flesta apparater. Varför det framträder extra mycket hos Pioneer G8 är pga konstruktionen av panelen.

För att helt eliminera buzz från plasma TV skulle krävas en omdesign av hur subpixlarna "tänds", kanske kommer i framtiden någon gång...

PS Jag skulle också vilja säga att det här med buzz är närmast suggestion, dvs många fokuserar så otroligt mycket vid detta att det nästan blir som en psykos och efter att man hört det så kan man inte släppa det, fastän det är stor chans att man aldrig reagerat om det inte påtalas för en via forum.

Mitt råd är att man helt enkelt försöker ignorera det eftersom det är något som 100% av plasma TV uppvisar. Om det är omöjligt att göra det så finns det bara ett alternativ och det är att återlämna sin TV. Man ska kräva av sin handlare att man ska kunna återlämna en vara som man inte kan leva med - så länge man returnerar inom rimligt tid förstås, annars för man stå sitt kast. DS

Redigerat av Wolfy, 27 juni 2008 - 13:30.

Postad 27 juni 2008 - 13:58

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Behöver inte kollas, det kommer från själva panelen och återfinns hos 100% av plasma TV. Normalt ska det inte vara en sådan volym att det är störande och så är också fallet på de allra flesta apparater. Varför det framträder extra mycket hos Pioneer G8 är pga konstruktionen av panelen.

För att helt eliminera buzz från plasma TV skulle krävas en omdesign av hur subpixlarna "tänds", kanske kommer i framtiden någon gång...

PS Jag skulle också vilja säga att det här med buzz är närmast suggestion, dvs många fokuserar så otroligt mycket vid detta att det nästan blir som en psykos och efter att man hört det så kan man inte släppa det, fastän det är stor chans att man aldrig reagerat om det inte påtalas för en via forum.

Mitt råd är att man helt enkelt försöker ignorera det eftersom det är något som 100% av plasma TV uppvisar. Om det är omöjligt att göra det så finns det bara ett alternativ och det är att återlämna sin TV. Man ska kräva av sin handlare att man ska kunna återlämna en vara som man inte kan leva med - så länge man returnerar inom rimligt tid förstås, annars för man stå sitt kast. DS

Men det är väl själva strömdelen som surrar va? Alltså den som brukar sitta på samma sida som strömkabeln.

För min del så löste sig surrandet genom att placera två mineralullsskivor bakom plasman. Skivorna sticker ut en bit längre än vad plasman är bred så ljudet inte kan "rymma ut". Perfekt.

Undrar om den nya plasman med noll luminans kommer att ta surrandet till en lägre nivå?

Postad 27 juni 2008 - 14:23

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Men det är väl själva strömdelen som surrar va? Alltså den som brukar sitta på samma sida som strömkabeln.

För min del så löste sig surrandet genom att placera två mineralullsskivor bakom plasman. Skivorna sticker ut en bit längre än vad plasman är bred så ljudet inte kan "rymma ut". Perfekt.

Undrar om den nya plasman med noll luminans kommer att ta surrandet till en lägre nivå?

Det finns 2 orsaker till buzzande. Dels från nätaggregatet - inte riktningskänsligt på samma sätt och går att fixa enkelt genom att byta ut agget eller i mindre allvarliga fall fixa t ex som du gjorde. Dels det som kommer från panelen självt när subpixlarna drivs - mycket riktningskänsligt och finns hos alla plasma TV. Går inte att åtgärda på något enkelt sätt och finns som sagt hos alla plasma TV, men ska normalt inte vara särskillt störande.

Antingen stör det ordentligt och då måste man byta hela TV:n eller så kan det också vara som jag beskriver ovan, att man fokuserar så in i norden på det att det förstärker även ett lågt ljud därför att man inte kan släppa fokuseringen på det.

Ja, med högre effektivitet hos kommande paneler kommer drivningen av subpixlar behöva vara mindre "aggresiv" vad gäller den bibehållande spänningen över subpixlarna och således borde också detta ljud minska vartefter.

Redigerat av Wolfy, 27 juni 2008 - 14:24.

Postad 27 juni 2008 - 14:33

jeppoo
  • jeppoo
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Det finns 2 orsaker till buzzande. Dels från nätaggregatet - inte riktningskänsligt på samma sätt och går att fixa enkelt genom att byta ut agget eller i mindre allvarliga fall fixa t ex som du gjorde. Dels det som kommer från panelen självt när subpixlarna drivs - mycket riktningskänsligt och finns hos alla plasma TV. Går inte att åtgärda på något enkelt sätt och finns som sagt hos alla plasma TV, men ska normalt inte vara särskillt störande.

Antingen stör det ordentligt och då måste man byta hela TV:n eller så kan det också vara som jag beskriver ovan, att man fokuserar så in i norden på det att det förstärker även ett lågt ljud därför att man inte kan släppa fokuseringen på det.

Ja, med högre effektivitet hos kommande paneler kommer drivningen av subpixlar behöva vara mindre "aggresiv" vad gäller den bibehållande spänningen över subpixlarna och således borde också detta ljud minska vartefter.

Men om inte själva panelen är tänd så finns det väl inga pixlar som kan buzza?

Postad 27 juni 2008 - 14:44

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Fan! Kan inte du bygga en plasma till mig. Jag är imponerad. :D

Specificationer:

programmerbar/uppgraderbar färgdekoder
brightnessskala som går att ha i två steg. 100punkt och 200punkt för noggrann svärteinställning.
noll luminans-svärta(inte att förväxla med systembolagets "absolut")
gråskalejustering på alla färgtemperaturer
70tum...äh va fan.....90tum och 10kilo tung
billig

Gör en till mig, snälla...... :(

Postad 27 juni 2008 - 19:33

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Men om inte själva panelen är tänd så finns det väl inga pixlar som kan buzza?

Grundspänningen för svartnivån ligger kvar över panelen. När man rent slår av TV:n så tar det ett litet tag sedan märker man att grundspänningen slås av. Då tystnar buzzandet och bilden blir helt svart, efter ytterliggare ett tag slår ett relä ifrån med en ljudlig knäpp. Jag önskar du hade rätt, men tyvärr så kommer detta buzzande ljud från panelen själv och finns som sagt hos alla plasma TV, inte bara G8. Pga konstruktionen av G8 panelen så framträder ljudet dock tydligare, men det gör ju även bildkvalitén. :D

...Gör en till mig, snälla...... :(

Lugn bara, pacman och jag ska bygga en TV så som den borde vara. ;)

Om bara det vore så enkelt, teori är en sak att realisera praktiken är en heeelt annan sak, hehe.

Postad 27 juni 2008 - 23:02

baatch
  • baatch
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Hejsan jag är också en av dem lyckliga som lyckades få tag på en LX508. Det är min första plasma och jag tycker inte jag hör något störande buzzing ljud från den. Det kommer väldigt lågt ljud på min, men knappt så att jag hör eller störs.
Vad jag har förstått så har Pioneern inbyggd digitalbox (dvb-t), hur gör man för att kolla på dem fria digitala kanalerna utan att behöva fixa något abbonnemang? Vad är det man måste köpa till? Jag får 0% signal när jag försöker söka efter kanaler med den inbyggda digitalboxen så den hittar inga kanaler. Som sagt jag är väldigt ny på det här med digital tv, har hittils bara kollat på analogt kabel tv.
Någon av er gurus som kan hjälpa mig :(?

Postad 28 juni 2008 - 00:50

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0
Bor du i ett comhem hus som jag så är det kört vad gäller digitala kanaler med inbyggda boxen iaf. Man får endast in de analoga kanalerna genom tunern i tvn tyvärr.

Postad 28 juni 2008 - 02:03

baatch
  • baatch
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Bor du i ett comhem hus som jag så är det kört vad gäller digitala kanaler med inbyggda boxen iaf. Man får endast in de analoga kanalerna genom tunern i tvn tyvärr.

Vadå kan man inte se på digitala kanaler genom marksänt om man bor i ett comhem hus?

Postad 28 juni 2008 - 07:16

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

• 1 167 inlägg
  • 0

Vadå kan man inte se på digitala kanaler genom marksänt om man bor i ett comhem hus?

Det spelar ingen roll vilket hus du bor i, men du måste ha en digitalantenn för att ta in kanalerna från det marksända nätet.
Fungerar hur bra som helst där jag bor. Har en 25 cm diameters antenn.
Gå till din lokale TV-handlare och fråga om du kan köpa på öppet köp. Så gjorde jag, men behövde aldrig lämna tillbaka.

Postad 28 juni 2008 - 09:26

Unregistered40651
  • Unregistered40651
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Mega-REA, Pioneer 42" för en tjuga... helt klart prisvärt!

http://www.soundvisi...rtnr=PDP-4280XA

Har för mig att om man köper denna och får en bekräftelse via e-post på köpet så har butken ingått avtal att sälja för detta pris. Förutsatt att mailet inte innehåller några "friskrivningar"

Postad 28 juni 2008 - 09:35

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0
hehhe köp köp

Postad 28 juni 2008 - 09:48

amv1981
  • amv1981
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
har lagt en beställning så vi får se vad som händer.. ^^

/A

Postad 28 juni 2008 - 09:50

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0
hehe ska bli kul att höra hur det går :(

Postad 28 juni 2008 - 14:29

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0
Räcker endast en digital antenn verkligen för comhems digitala kanaler? Var hos en handlare för några dagar sen och frågade ut dem ordentligt om möjligheten att få in analoga kanaler tillsammans med digitala och de sa att det var kört iaf för comhem hus. CA modulerna för comhem kan du inte heller använda i tvn enligt dem utan en extern box är ett måste för digitalt.

Kan någon som sitter i ett comhem hus kanske reda ut detta en gång för alla?

Postad 28 juni 2008 - 15:13

baatch
  • baatch
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Det spelar ingen roll vilket hus du bor i, men du måste ha en digitalantenn för att ta in kanalerna från det marksända nätet.
Fungerar hur bra som helst där jag bor. Har en 25 cm diameters antenn.
Gå till din lokale TV-handlare och fråga om du kan köpa på öppet köp. Så gjorde jag, men behövde aldrig lämna tillbaka.

Tack för svaret Core2, jag undrar sen ockå bara, vart på tv'n ska man koppla in antennen?
En annan fråga är om man kan ha comhem analogt samtidigt som man har fria kanalerna genom digitalaboxen, hur kopplar man?

Postad 28 juni 2008 - 17:36

Andreyan
  • Andreyan
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Tack Japan för att ni skapar sådana fantastiska skärmar som Pioneer. Köpte en 50' LX508D med 50% rabatt förra veckan. Innan dess funderade länge på att köpa en LCD från SONY 46X3500 eller 46W4000. Tack och lov att jag inte gjorde det. Pioneer, pioneer, pioneer!!!! Endast de lyckades med att designa och tillverka riktigt gryma TV:apparater. Trots att jag inte har ngn möjlighet att testa TV:n med en HD-signal och kör med vanliga marksignalerär jag riktigt nöjd!!!

Postad 28 juni 2008 - 19:23

Almighty187
  • Almighty187
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

Tack Japan för att ni skapar sådana fantastiska skärmar som Pioneer. Köpte en 50' LX508D med 50% rabatt förra veckan. Innan dess funderade länge på att köpa en LCD från SONY 46X3500 eller 46W4000. Tack och lov att jag inte gjorde det. Pioneer, pioneer, pioneer!!!! Endast de lyckades med att designa och tillverka riktigt gryma TV:apparater. Trots att jag inte har ngn möjlighet att testa TV:n med en HD-signal och kör med vanliga marksignalerär jag riktigt nöjd!!!

50% rabatt?? Hur? var? varför?
Vad fick du betala?

Postad 28 juni 2008 - 21:43

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0
Han menar väl att han fick den för 25 tusen som dom flesta andra butiker sålde ut dom för. eller?

Postad 29 juni 2008 - 08:11

Andreyan
  • Andreyan
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Han menar väl att han fick den för 25 tusen som dom flesta andra butiker sålde ut dom för. eller?

Ja, exakt. Men nu är de slutsålda. De finns kvar på ett par ställe men för 49900 SEK. Men jämför man den TV:n med en SONY X3500 som kostar nästan lika mycket (26000-28000) då är det Pioneer som slår Sony på alla punkter tycker jag.

Postad 30 juni 2008 - 08:58

dalle
  • dalle
  • Forumräv

• 537 inlägg
  • 0
Som nybliven ägare av en LX508 har jag noterat att ljudet från DVDn blir aningen osynkat med bilden. Det beror förstås på att jag kör ljudet direkt (optiskt) till stärkaren och att bildbehandlingen i skärmen tar lite tid. Har ni som haft skärmen ett tag noterat om olika inställningar kan påverka läppsynken? Om bilden inte skall behandlas så mycket borde det ta kortare tid innan den visas och då borde det synka bättre. Är det någon som sett några skillnader?

Postad 13 juli 2008 - 13:15

mickeka
  • mickeka
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Har en fråga angående att köra film från laptopen till 4280xa.
Någon som vet något bra och smidigt sätt att få detta att fungera, har en sony vaio dator https://www.prisjakt...kt.php?p=231517 och undrar om och hur man gör för att spela upp filmer i x264 formatet från dator till tv'n för att få så lite bortfall i bildkvalitet som möjligt?

Tack på förhand/ MIcke

Postad 14 juli 2008 - 20:07

Unregisteredad73dcf0
  • Unregisteredad73dcf0
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Hej.

Hur funkar det med de två ljudingångarna på G8or (optisk och RCA) om man kopplar till förstärkare. Kan man använda TVns fjärr för att reglera ljudet efter det att man ställt in lagom nivå på förstärkaren?

Mvh

Filip

Postad 14 juli 2008 - 23:02

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1 668 inlägg
  • 0
Jag vill minnas att du måste använda förstärkarens volymkontroll. TV:ns volymkontroll avser endast TV:ns högtalarutgång.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.