Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - XTZ 99.25/26/36 *

1922 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
XTZ 99.25 LCR (Surroundhögtalare) 7 9,25 (15) Inga priser
XTZ 99.25 Shielded (Centerhögtalare) 3 9,22 (17) Inga priser
XTZ 99.21 Shielded (Centerhögtalare) 1 8,4 (4) Inga priser
XTZ 99.22 (Surroundhögtalare) 1 8,67 (5) Inga priser
XTZ 99.32 II (Golvhögtalare) 1 9,14 (6) Inga priser
XTZ 99.38 (Golvhögtalare) 1 8,11 (8) Inga priser
XTZ 99.36 Pianolack (Golvhögtalare) 4 9,42 (30) Inga priser
XTZ 99.36 FLR (Golvhögtalare) 9 9,43 (27) 12 990:-
XTZ 99.38 MK2 (Golvhögtalare) 2 8,8 (4) Inga priser
XTZ 99.36 MKII (Golvhögtalare) 6 8,55 (19) Inga priser
XTZ 99.25 MK II Center (Centerhögtalare) 3 8 (3) Inga priser
XTZ 99.26 MKII Piano (Surroundhögtalare) 3 9,24 (24) Inga priser
XTZ 99.26 (Surroundhögtalare) 2 9,42 (39) Inga priser
51 relaterade trådar
Officiell tråd - XTZ 99.36/26 MKII (535 inlägg) 4 år sedan
XTZ 99.36 FLR första intryck (41 inlägg) 5 år sedan
Ska köpa stativhögtalare som ska användas som frontar. Vilka bör jag lyssna (78 inlägg) 9 år sedan
Golvhögtalare ~12 tkr (41 inlägg) 9 år sedan
bästa högtalaren under 5000:- (125 inlägg) 10 år sedan
Finns det bättre stativare för pengarna? (30 inlägg) 10 år sedan
Pioneer VSX-1021 med Dynavoice M-65 EX - Bra eller anus? (12 inlägg) 10 år sedan
XTZ 99.26 MK II VS Dynaudio Excite X12/16 (28 inlägg) 10 år sedan
XTZ 99.36 MKII vs Dynavoice Definition DF-8 (24 inlägg) 11 år sedan
Bas och dynamik mellan XTZ 99.36 och Canton Chrono 509.2 (17 inlägg) 11 år sedan
Vad är skillnaden i ljud om man går upp i pris? (1144 inlägg) 11 år sedan
Challenger M65 vs XTZ 99.26 som frontar (10 inlägg) 11 år sedan
dali zensor7, XTZ 99.36 eller Canton GLE 490? (2 inlägg) 12 år sedan
canton gle 490.2 vs xtz 99.36 (20 inlägg) 12 år sedan
XTZ 99. Vs Canton Vento 890DC (0 inlägg) 12 år sedan
Xtz 99.26 (14 inlägg) 12 år sedan
gå över till 2-kanal (24 inlägg) 12 år sedan
Xtz 99.36 förstärkare + slutsteg? (19 inlägg) 12 år sedan
XTZ 99 W10.17P + 99.26 (13 inlägg) 13 år sedan
Behålla Dali Concept 8 eller köpa XTZ 99.36 (44 inlägg) 13 år sedan
Hur driver ni XTZ 99.36? (68 inlägg) 13 år sedan
XTZ 99.36 eller gamla kulthögtalare? (9 inlägg) 13 år sedan
Efter B&W 603 S3? (108 inlägg) 13 år sedan
hjälp uppgradera basen (5 inlägg) 13 år sedan
XTZ 99.25 - oinspirerande? (43 inlägg) 13 år sedan
B&W eller XTZ köpråd (97 inlägg) 14 år sedan
Tips på Pianolackade stativare, Ca 5k (23 inlägg) 14 år sedan
Hjälp inför uppgradering av befintlig utrustning: Yamaha RX-V650 + Polk Aud (6 inlägg) 14 år sedan
XTZ 99.36 vs Hifiklubben (14 inlägg) 14 år sedan
Canton vs XTZ (12 inlägg) 14 år sedan
Inköp av vita högtalare (8 inlägg) 14 år sedan
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg) 14 år sedan
Den mest musikaliska receivern under 10.000 (5 inlägg) 14 år sedan
xtz 99.36 bästa allround högtalarna i sin prisklass? (5 inlägg) 14 år sedan
Synpunkter på 36k-anläggning tack! (4 inlägg) 15 år sedan
Hjälp mig välja högtalare. (7 inlägg) 15 år sedan
Vilken väljer ni? (1 inlägg) 15 år sedan
Angående XTZ (23 inlägg) 15 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 15 år sedan
Vad slår XTZ? (14 inlägg) 15 år sedan
XTZ 99 W8.16 VS XTZ 99 W10.16 (6 inlägg) 15 år sedan
Stativhögtalare 3000 - 7000:- (87 inlägg) 15 år sedan
2-kanal - budget 10k (9 inlägg) 15 år sedan
XTZ 99.32 till en allätare i 20kvm..? (3 inlägg) 16 år sedan
XTZ 99.25 eller B&W CM1 (4 inlägg) 16 år sedan
XTZ 99.32 eller Audio Pro BLACK DIAMOND V.2 (6 inlägg) 16 år sedan
XTZ 99.21 eller MA BR2 paket (8 inlägg) 16 år sedan
Köpa hemmabio behöver hjälp och tips till vad man ska välja! (3 inlägg) 16 år sedan
Stativhögtalare till XTZ Class A100 DII (14 inlägg) 16 år sedan
bästa förstärkare och högtalare för ca 20K ? (59 inlägg) 16 år sedan
Nya XTZ 99 (13 inlägg) 17 år sedan

#1801

Postad 23 augusti 2010 - 05:54

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

  • 934 inlägg
  • 0
Jag skruvade loss skruvarna som håller fast bashögtalaren. Det behövs insex nycklar.

Sen köpte jag typ kuddstoppnng i en textilaffär och fyllde upp bakom elementet tills det nästan sticker ut i hålet.
Sen skruvar jag dit elementet igen och vipps så var de färdigt.

Kan vara en fördel att lägga högtalaren på sidan på något mjukt.
Går bra att lägga basen vid sidan då. Om basen sitter lite hårt så kan man använda sig av ett par lite kraftigare skruvar att dra ut det.

Mvh

#1802

Postad 23 augusti 2010 - 14:30

tommyq
  • tommyq
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Har en fundering gällande högtalarkablar till 99-serien. Då jag är av uppfattningen att högtalarkabelbranschen i många fall sysslar med rent bondfångeri använder jag mig av 2x2,5-kabel från biltema för tillfället. Dock ska jag snart göra om i vardagsrummet och därmed lägga alla kablar i rör i väggen. Vinner jag något på att byta till några av Supras billigare kablar t.ex.? Eller ska jag rentav dra EKK i väggen (som f.ö. rekommenderas till Ino Audio)?

Är tacksam för alla synpunkter, men skulle även uppskatta om Fyndbörsen själva svarade i tråden. Vad anser Fyndbörsen att man ska använda för högtalarkabel, eller anser ni ens att valet spelar någon roll så länge arean är tillräcklig?

#1803

Postad 23 augusti 2010 - 14:41

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0
Är det inte så att det kan vara bra att ha 1.5mm eller lite grövre om du ska ha några meter kabel medans det i annat fall räcker med tunnare.
I övrigt är det bra att använda flexibel kabel. Jag själv kör Supra PLY 2.5mm. Den är otroligt flexibel och i mina ögon snygg. Körde EKK innan och det lät lika men var otroligt drygare att hålla på med.

#1804

Postad 23 augusti 2010 - 17:32

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

  • 934 inlägg
  • 0
Jag rekommendera att fyrfläta högtalarkablar.
Tjockleken har inget större betydelse men däremot så låter en fyrflätad kabel bättre för den tar bort störningar.

Kika på Svalanders sida.

www.svalander.se

Där får man tips och även kunskap om att fyrfläta kabel.

Visst är det roligt att göra sin kabel själv.

Om du vill så kan du använda Cat5 (4-5 kr/m) eller Cat6 kabel. Många små trådar är bättre än en grov kabel.
Man flätar med 4 kablar men räkna med att längden minskar efter flätning med ungefär 20-30%.

Mvh

#1805

Postad 23 augusti 2010 - 17:58

tommyq
  • tommyq
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0

Jag rekommendera att fyrfläta högtalarkablar.
Tjockleken har inget större betydelse men däremot så låter en fyrflätad kabel bättre för den tar bort störningar.

Kika på Svalanders sida.

www.svalander.se

Där får man tips och även kunskap om att fyrfläta kabel.

Visst är det roligt att göra sin kabel själv.

Om du vill så kan du använda Cat5 (4-5 kr/m) eller Cat6 kabel. Många små trådar är bättre än en grov kabel.
Man flätar med 4 kablar men räkna med att längden minskar efter flätning med ungefär 20-30%.

Mvh


Möjligt att du har rätt gällande fyrflätningen, däremot ställer jag mig frågande till dina åsikter gällande kabelarean. Min uppfattning är att om en förbrukare drar mycket ström behöver ledaren vara tillräckligt grov för att resistansen (eller induktansen) i denna inte ska bli för stor. En för klen ledare borde innebära värmebildning och därmed effektförlust. Eller?

#1806

Postad 23 augusti 2010 - 18:15

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

  • 934 inlägg
  • 0
Jo visst är de så.
Det får inte vara alltför klena kablar.

Själv så har jag fyrflätade 4mm2 kablar,
Men ljudet är inte någon större skillnad med typ 2,5mm2

Jag använder Silkspeak 440 flätad.
Mycket transparant återgivning.
Tycker mycket om deras digitala resp. analoga kablar.
Plockar fram detaljer och är väldigt "snabba".

mvh

#1807

Postad 24 augusti 2010 - 18:01

tommyq
  • tommyq
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0





Nu när jag har ägt mina 99.36 i drygt en månad tänkte jag försöka mig på att dela med mig av lite lyssningsintryck.
Mina kringkomponenter kan ni se ovan. All musik körs i FLAC via Squeezeboxen digitalt till Denon 2307, som agerar förförstärkare åt Rotel RB-06.

Först och främst vill jag säga att jag i det stora hela är fantastiskt nöjd med högtalarna. Till den musiken jag lyssnar mest på låter de väldigt bra, dock lämnar de en del övrigt att önska när man spelar viss annan musik.

Akustisk musik är (som nog alla redan vet) 99.36:orna väldigt bra på. Gitarrer, pianon och röster presenteras med oerhörd precision och det känns verkligen ibland som att sångaren står rakt framför mig, mittemellan högtalarna. Detta gäller även vid filmtittande, det känns verkligen som att en osynlig centerhögtalare står under tv:n. Ofattbart bra centrering av röster med andra ord.

(Ps. givetvis låter Nils Lofgren's "Acoustic Live" magiskt även på dessa högtalare, precis som den gör på datorhögtalarna, köksstereon och nästan till och med på klockradion, men jag syftar även på mer krävande akustisk musik.)

Jag har väldigt bred musiksmak men lyssnar allra mest på rock åt det progressiva hållet, så som Porcupine Tree, Riverside, Radiohead och Pink Floyd med flera. Denna typ av musik är enligt mig kanske det som högtalarna är allra bäst på, bortsett från akustiskt. Satt för en stund sedan och lyssnade på albumet "In Absentia" med Porcupine Tree och det är nästan så man får gåshud. Oerhört bra separation av instrument, samt ordentligt med "kraft" i ljudet. Samma gäller för "Damnation" av Opeth - det låter verkligen magiskt, samtidigt som man funderar på om man ska bli arg på Mikael Åkerfeldt för att han inte valde att fortsätta i samma stil som på detta album.

Jag lyssnar även en hel del på elektronisk musik, vilket högtalarna också klarar väldigt bra. Project Pitchfork och VNV Nation låter precis som jag vill att det ska låta, bara för att ta ett par exempel. Likaså Infected Mushroom, där det känns som det går att spela nästan hur högt som helst.

Mindre roligt blir det när man sätter på diverse olika hårdrocksplattor. Iron Maiden får jag t.ex. inte att låta bra alls. Det låter bara tunt och platt. Samma sak gäller med mycket 80-talshårdrock. I ren desperation har jag ibland stängt av "Pure Direct" och hissat basen och diskanten ett par snäpp. Detta har gjort att det har låtit något bättre, men fortfarande inte bra. Övre mellanbasen verkar vara som bortblåst på en del skivor och "trycket" saknas helt. Death Metal och liknande tycker jag inte heller fungerar något vidare.

Nu ska erkännas att mitt lyssningsrum förmodligen inte är optimalt, då jag har en stor öppning mot ett matsalsrum samt ytterligare en öppning mot en hall som dessutom hamnar mellan högtalarna. Ändå kvarstår faktum - det som låter bra, låter grymt bra och högtalarnas brister är inget jag inte kan leva med. Dessutom tycker till och med min sambo att mina nya vita högtalare är väldigt snygga. Ett gott betyg bara det.

Kanske är det rummets karaktär som gör att jag har i bygeln för bas +3db, samt endast plugg i nedersta hålet. Jag tycker nämligen att detta låter bäst, även om jag inte är någon basnarkoman i ordets rätta bemärkelse. Min Mirage 12" sub är numera avstängd - även vid filmtittande, snart åker nog sladden ur väggen också. :)

//Tommy

#1808

Postad 24 augusti 2010 - 18:08

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0

... text


Du har bra musiksmak läser jag.

Hur tycker du att ljudet släpper från högtalaren? Jag tycker att det var där det stora fallet kom för min del, ljudet släppte inte bra från högtalarna. Bra ljud osv, lite fattiga i lägre register.
Jag drev mina med Rotel 1582 så kraft fattades inte.
Har kört en hel del "high end" t.ex. Dynaudio Focus 220, Amphion osv drivna av diverse bland annat Rotel 1582 samt Hegel H200 och har sällan varit med om att ljudet fastnat i högtalaren på det viset som det gjorde med XTZ-s högtalare. Har även där testat annat t.ex. 99.26 med tillhörande botten med med samma resultat. I övrigt bra ljud som sagt.

#1809

Postad 24 augusti 2010 - 20:09

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

  • 1 421 inlägg
  • 0
Som fd. 99.36-ägare kan jag mångt och mycket hålla med dig. Då jag själv lyssnar mest på rock så blev det ohållbart och dom avyttrades. Har sedan dess varit nöjd med både B&W 683 och Monitor Audio RX8.

Vad jag aldrig hann testa men som kanske hade varit en ypperlig rockkombination för 99.36:orna vore att skaffa en NAD 372 (2-kanalare) dvs förra modellen, som hade avrullad diskant och en puckel i låga mellanregistret. Tror att det hade kunnat sparka liv i metal-plattorna på nämnda högtalare.

#1810

Postad 24 augusti 2010 - 22:07

tommyq
  • tommyq
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0

Du har bra musiksmak läser jag.

Hur tycker du att ljudet släpper från högtalaren? Jag tycker att det var där det stora fallet kom för min del, ljudet släppte inte bra från högtalarna. Bra ljud osv, lite fattiga i lägre register.
Jag drev mina med Rotel 1582 så kraft fattades inte.
Har kört en hel del "high end" t.ex. Dynaudio Focus 220, Amphion osv drivna av diverse bland annat Rotel 1582 samt Hegel H200 och har sällan varit med om att ljudet fastnat i högtalaren på det viset som det gjorde med XTZ-s högtalare. Har även där testat annat t.ex. 99.26 med tillhörande botten med med samma resultat. I övrigt bra ljud som sagt.


Välproducerad musik tycker jag definitivt släpper ur högtalaren, eftersom man lätt luras att tro att rösten kommer rakt framifrån. Däremot håller jag med dig gällande den musiken jag inte får att låta lika bra. Mina gamla Dali var dessutom betydligt mer förlåtande vid dåliga inspelningar. Hur som helst kommer jag behålla mina XTZ eftersom de låter otroligt bra till den musik jag oftast lyssnar på.

En grej som jag har märkt är att det känns som att XTZ vinner på att ha kortare avstånd till lyssningsplatsen än brukligt (alternativt högtalarna längre isär från varandra). Sen vet jag inte om det bara är inbillning.

#1811

Postad 24 augusti 2010 - 22:18

tommyq
  • tommyq
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0

Som fd. 99.36-ägare kan jag mångt och mycket hålla med dig. Då jag själv lyssnar mest på rock så blev det ohållbart och dom avyttrades. Har sedan dess varit nöjd med både B&W 683 och Monitor Audio RX8.

Vad jag aldrig hann testa men som kanske hade varit en ypperlig rockkombination för 99.36:orna vore att skaffa en NAD 372 (2-kanalare) dvs förra modellen, som hade avrullad diskant och en puckel i låga mellanregistret. Tror att det hade kunnat sparka liv i metal-plattorna på nämnda högtalare.


En hel del rock tycker jag ändå fungerar. Slash' senaste skiva låter t.ex. väldigt bra. Jag har även provat 3 doors down, Live m.fl. med gott resultat. Metallicas "Load" lät bra, medan flera av deras andra skivor lät betydligt sämre.

Eftersom jag använder en hemmabioreceiver som förförstärkare så får jag nog helt enkelt sätta mig någon dag och försöka ratta in ett "färgat hårdrocksläge" som är snabbt nåbart via en knapp på fjärren vid behov. :rolleyes:

#1812

Postad 24 augusti 2010 - 22:26

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0

Välproducerad musik tycker jag definitivt släpper ur högtalaren, eftersom man lätt luras att tro att rösten kommer rakt framifrån.


Röster brukar vara lätta att placera korrekt för högtalare men värre är det med elgitarrer och det var oftast här som XTZ föll i mina fall.
Som sagt, hade inte det problemet med andra högtalare.

#1813

Postad 25 augusti 2010 - 11:37

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

  • 934 inlägg
  • 0
Jag har flyttat runt högtalarna rätt mycket och hittat en lämpling placering.
Där jag har dem nu fungerar det bra med släppet. Men det är inte många centimeter det hänger på.
Jag har inte provat så mycket musik med rock och elgitarrer men ska göra det när jag får tid.

Du som har eller haft Hegel H200, hur fungerade dem med den förstärkaren?
Är lite intresserad av den förstärkaren.

Jag kör själv med Squeezebox, Pangea+ (DAC), Onkyo 602 som jag tycker rätt bra ihop.
Signalkablar från Silk, digitalt och analogt och högtalarkablar från Silkspeak som är 4-flätade.
Med detta för jag ett mycket detaljerat ljud. Som 99.36 klarar galant.

#1814

Postad 25 augusti 2010 - 21:05

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0
Hegel H200 låter bra till det mesta då den är rätt neutral. Hur det låter hänger på högtalarna och rummet.

#1815

Postad 26 augusti 2010 - 05:50

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

  • 934 inlägg
  • 0
Tycker min Onkyo låter neutralt den med.

Är bra sugen på Hegeln, den har fått väldigt bra kritik.
Tror det finns rätt mycket potensial där.
Är den duktig på att plocka fram detaljer i musiken och har den kraft och kontroll?

Vilken är din favoritförstärkare?

Redigerat av Leif B, 26 augusti 2010 - 05:51.


#1816

Postad 26 augusti 2010 - 09:09

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0
Jag plockade upp en hel del mer microdetaljer med Hegeln än billigare grejer jag hört tidigare. Om man tycker det är värt att hosta upp 25 lök för att höra minsta lilla gurgel i Dylans mick är upp till köparen. Med en mycket billigare förstärkare kanske du inte hör minsta lilla gurgel utan bar att han gurglar.
Men sen har vi effekt också. Plus att den är helt tyst när det ska vara tyst.

Jag har även testat att driva 99.36 med en Rotel RA06 som lämnar runt 70 "Rotelwatt" och det räckte inte till full kontroll på dessa högtalare.
Du kommer att få ut det bästa som högtalaren kan leverera med en Hegel H200. Du kan senare alltid byta upp dig i högtalarväg så varför inte.

#1817

Postad 26 augusti 2010 - 10:59

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

  • 934 inlägg
  • 0
Ja du har så rätt där... frågan är om det är värt 25 tusen för att höra allt.
Kanske man kan snappa upp förstärkaren när den dyker upp begagnad så man slipper första smällen så att säga.

Högtalarna är ju inte dem allra bästa kanske så det kan finnas mer att hämta med Hegel H200.
Tack för tipset.
Är Hegel H200 den bästa förstärkare du har hört?

Över lag så gillar jag 99.36.
Den har ju ett fint mellanregister och diskant.

Redigerat av Leif B, 26 augusti 2010 - 13:49.


#1818

Postad 02 september 2010 - 13:12

KungTung
  • KungTung
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Är det någon som testat XTZ:s room analyzer?

Jag har stora problem med basen på mina 99.36:or när jag lyssnar på musik.
Satte på en gammal NIN-skiva häromdagen och det skakade loss nåt fruktansvärt i rummet,
nästan olyssningsbart. Samma sak med flera andra skivor, t ex Kent - Röd.
Fantastisk detaljåtergivning men bas som tar över allt.
Är kanske rummet som är den stora boven men inget jag kan göra nåt åt...
Högtalarna står ca 25cm från väggen (bakkant), placerade i hörn med alla pluggar i.
Driver dessa med en Onkyo 606:a i "pure audio"-läget när jag lyssnar på musik.
Kanske bör jag gå över i Onkyos "audyssey"-läge och sänka de lägsta frekvenserna manuellt?
Det låter för övrigt än värre när Onkyon får korrigera ljudet med mic.

Skulle det gå att koppla in sub amp 1 och driva basarna på 99.36orna? Kostar ju en del dock.
Tror ni jag kan få nån hjälp av room analyzern?

#1819

Postad 02 september 2010 - 20:20

tommyq
  • tommyq
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0

Är det någon som testat XTZ:s room analyzer?

Jag har stora problem med basen på mina 99.36:or när jag lyssnar på musik.
Satte på en gammal NIN-skiva häromdagen och det skakade loss nåt fruktansvärt i rummet,
nästan olyssningsbart. Samma sak med flera andra skivor, t ex Kent - Röd.
Fantastisk detaljåtergivning men bas som tar över allt.
Är kanske rummet som är den stora boven men inget jag kan göra nåt åt...
Högtalarna står ca 25cm från väggen (bakkant), placerade i hörn med alla pluggar i.
Driver dessa med en Onkyo 606:a i "pure audio"-läget när jag lyssnar på musik.
Kanske bör jag gå över i Onkyos "audyssey"-läge och sänka de lägsta frekvenserna manuellt?
Det låter för övrigt än värre när Onkyon får korrigera ljudet med mic.

Skulle det gå att koppla in sub amp 1 och driva basarna på 99.36orna? Kostar ju en del dock.
Tror ni jag kan få nån hjälp av room analyzern?


Rummet verkar spela stor roll. För egen del har jag bara pluggen längst ner i, samt bygeln i för bas +3db. Ändå tar basen nästan aldrig över, på vissa skivor låter den till och med för tunn - oftast upplever jag den som lagom. Jag upplever den inte heller bumlig speciellt ofta.

Självklart går det bra att driva basarna med en Sub Amp 1. Allra helst Sub Amp DSP om du har råd. Lådorna är delade inuti, så basarna längst ner spelar i egen låda.

#1820

Postad 02 september 2010 - 21:00

Unregistered604ab614
  • Unregistered604ab614
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Är det någon som testat XTZ:s room analyzer?

Jag har stora problem med basen på mina 99.36:or när jag lyssnar på musik.
Satte på en gammal NIN-skiva häromdagen och det skakade loss nåt fruktansvärt i rummet,
nästan olyssningsbart. Samma sak med flera andra skivor, t ex Kent - Röd.
Fantastisk detaljåtergivning men bas som tar över allt.
Är kanske rummet som är den stora boven men inget jag kan göra nåt åt...
Högtalarna står ca 25cm från väggen (bakkant), placerade i hörn med alla pluggar i.
Driver dessa med en Onkyo 606:a i "pure audio"-läget när jag lyssnar på musik.
Kanske bör jag gå över i Onkyos "audyssey"-läge och sänka de lägsta frekvenserna manuellt?
Det låter för övrigt än värre när Onkyon får korrigera ljudet med mic.

Skulle det gå att koppla in sub amp 1 och driva basarna på 99.36orna? Kostar ju en del dock.
Tror ni jag kan få nån hjälp av room analyzern?


Hej!
Tror att hörn placeringen är den stora boven då hörn placering ökar basen rejält. Försök om du kan att flyta dom 50 cm från hörnet eller mer och gärna 40 cm ut från väggen.
Mvh Tor

#1821

Postad 20 september 2010 - 20:55

Sulein
  • Sulein
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Mycket bra test! Vet du hur de står sig mot ett par Dynaudio Focus 140?

#1822

Postad 09 december 2010 - 09:10

Unregisteredac4c8d1d
  • Unregisteredac4c8d1d
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej!

har intresserat mig för xtz, speciellt 99.26 och en class a100 d3. Men min uppspelningskälla är spotify premium och en
airport express eller appel tv. Har hört att högtalarna är lite känsliga mot insignal och min fråga är helt enkelt om
spotify premium 320 kb/s kopplat digital via appel tv kommer låta skit jämfört med en cd?

Mvh Olle

#1823

Postad 09 december 2010 - 12:57

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Jag har ett par XTZ 99.36 kopplat till en Onkyo 905. Som ljudkälla har jag oftast min HTPC som är kopplat optiskt till Onkyon. Jag kan inte påstå att det är någon enorm skillnad mellan CD och Spotify Premium med high bitrate. Jag har kört det så i ett par år nu och jag är jättenöjd. ;)

Ska man sedan finlyssna riktigt ordentligt så är det klart att CD kanske är att föredra. ;)

#1824

Postad 09 december 2010 - 21:42

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

  • 1 421 inlägg
  • 0

Är det någon som testat XTZ:s room analyzer?

Jag har stora problem med basen på mina 99.36:or när jag lyssnar på musik.
Satte på en gammal NIN-skiva häromdagen och det skakade loss nåt fruktansvärt i rummet,
nästan olyssningsbart. Samma sak med flera andra skivor, t ex Kent - Röd.
Fantastisk detaljåtergivning men bas som tar över allt.
Är kanske rummet som är den stora boven men inget jag kan göra nåt åt...
Högtalarna står ca 25cm från väggen (bakkant), placerade i hörn med alla pluggar i.
Driver dessa med en Onkyo 606:a i "pure audio"-läget när jag lyssnar på musik.
Kanske bör jag gå över i Onkyos "audyssey"-läge och sänka de lägsta frekvenserna manuellt?
Det låter för övrigt än värre när Onkyon får korrigera ljudet med mic.

Skulle det gå att koppla in sub amp 1 och driva basarna på 99.36orna? Kostar ju en del dock.
Tror ni jag kan få nån hjälp av room analyzern?


Min erfarenhet av 99.36 är att dom har väldigt mkt "djupbas" och väldigt lite "mellanbas". Varav "djupbasen" gjorde att högtalaren var bökig att få till placeringsmässigt. Samt att avsaknaden av "mellanbas" gjorde ljudet tunt trots att dom var väldigt baskapabla på djupet.

#1825

Postad 10 december 2010 - 07:59

AshtrayY
  • AshtrayY
  • Lärjunge

  • 373 inlägg
  • 0

Är det någon som testat XTZ:s room analyzer?

Jag har stora problem med basen på mina 99.36:or när jag lyssnar på musik.
Satte på en gammal NIN-skiva häromdagen och det skakade loss nåt fruktansvärt i rummet,
nästan olyssningsbart. Samma sak med flera andra skivor, t ex Kent - Röd.
Fantastisk detaljåtergivning men bas som tar över allt.
Är kanske rummet som är den stora boven men inget jag kan göra nåt åt...
Högtalarna står ca 25cm från väggen (bakkant), placerade i hörn med alla pluggar i.
Driver dessa med en Onkyo 606:a i "pure audio"-läget när jag lyssnar på musik.
Kanske bör jag gå över i Onkyos "audyssey"-läge och sänka de lägsta frekvenserna manuellt?
Det låter för övrigt än värre när Onkyon får korrigera ljudet med mic.

Skulle det gå att koppla in sub amp 1 och driva basarna på 99.36orna? Kostar ju en del dock.
Tror ni jag kan få nån hjälp av room analyzern?


Har du experimenterat med pluggarna? XTZ säger: "Utan baspluggar basreflexrören "snabb" baskaraktär som är särskilt lämplig för stora rum där de låga frekvenserna ofta förstärks av rummet."

Dessutom förstärker hörnplaceringen basen väsentligt. Prova att flytta ut dem i rummet en bit.

/Ash

#1826

Postad 03 januari 2011 - 23:30

andreas_n
  • andreas_n
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Har varit grymt nöjd med mina xtz men funderar på att ändra om lite här hemma i samband med nya lägenhet.

Så lagt ut annons för intressse koll: http://hifimagasinet...?annonsID=27837

#1827

Postad 30 januari 2011 - 21:09

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 861 inlägg
  • 0
Värt att testa är att polvända diskanterna, klåfingrig som jag är, och dessutom gammal högtalarbyggare, pillade jag itu mina 99.26:or och inspekterade insidan.
Som dom är låter dom absolut inte dåligt, men lite moddning är alltid kul.
Filterna består av vanliga standardkomponenter, så det håller jag på att titta på...., men bara att polvända diskanterna gav, åtminstone hos mig en rätt rejäl skillnad till det bättre.
Lite mjukare nedre diskant, timing och "släppet" upplevs också bättre.

Lär återkomma angående filtret.

#1828

Postad 14 februari 2011 - 21:51

Entraktor
  • Entraktor
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Någon som testat dessa till film med bra resultat? Hur är centern jämfört med andra ni hört?

#1829

Postad 02 mars 2011 - 12:26

derpious
  • derpious
  • Guru

  • 4 346 inlägg
  • 0
Vad tror ni om att driva ett par 99.36, som senare säkert kommer byggas ut till 5.1 i samma serie, med en Onkyo TX-SR608?
Lägger jag för lite pengar på receivern eller kan det vara lagom?

#1830

Postad 02 mars 2011 - 12:57

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0

Vad tror ni om att driva ett par 99.36, som senare säkert kommer byggas ut till 5.1 i samma serie, med en Onkyo TX-SR608?
Lägger jag för lite pengar på receivern eller kan det vara lagom?

Onkyo 608 är en väldigt kompetent reciever för pengarna. Den stora nackdelen med den tycker jag är att den inte har pre-out för att koppla på extra slutsteg framöver om man känner att man behöver/vill ha det.
T.ex. så har Emotiva väldigt prisvärda slutsteg som man lätt kan haka på en reciever med pre-out.

Mätningar jag har sett visar på att den kan gå så långt ner som till 30W per kanal med alla kanaler i drift. Nu räcker 30W betydligt längre än vad man gärna tror, men det är värt att ha i bakhuvudet.

Om du inte tror dig behöva ett slutsteg, eller kan tänka dig att byta reciever/försteg om/när den situationen uppstår är 608'an ett mycket bra val.

#1831

Postad 03 mars 2011 - 21:54

derpious
  • derpious
  • Guru

  • 4 346 inlägg
  • 0
Jag har aldrig brytt mig om att läsa på om försteg.
Tror inte jag kommer orka lägga ner energi på det, men så jag vet, kan det vara värt att köpa en billigare receiver och lägga på slutsteg?
Men tack för att du gav mig lite mer förtroende för kombinationen jag är inne på iaf.

#1832

Postad 04 mars 2011 - 08:02

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0

Jag har aldrig brytt mig om att läsa på om försteg.
Tror inte jag kommer orka lägga ner energi på det, men så jag vet, kan det vara värt att köpa en billigare receiver och lägga på slutsteg?

Ja, det kan det vara, beroende på vad du spelar och hur högt. Problemet ligger i att många tillverkare av recievers inte sätter pre-out på de billigare modellerna, så det kan vara lite klurigt att hitta en billigare som har det.

Det kommer att bli dyrare totalt sett ifall du väljer den vägen, om det är värt det eller inte är det bara du som kan avgöra. Begagnat brukar vara ett bra sätt att få väldigt mycket för pengarna.

#1833

Postad 04 mars 2011 - 08:59

derpious
  • derpious
  • Guru

  • 4 346 inlägg
  • 0
Jag har kollat mycket på begagnat men inte lyckats hitta nåt bra, bara massa folk som vill ha fantasisummor för sina gamla receivers som inte ens kan avkoda nya HD-formaten osv.

#1834

Postad 30 mars 2011 - 08:16

Unregistered54033492
  • Unregistered54033492
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Nu var det länge sedan detta skrevs i denna tråden men jag vill bara påpeka att mycket av de intrycken som nämns i denna och andra trådar om att vissa skivor låter platt eller att man får väldiga pucklar i basområdet beror inte så ofta på högtalarvalet utan på inspelningen av skivan samt hur rummet du spelar i ser ut och placering av lyssnare samt högtalare.
Jag pratar inte XTZ-specifikt här men det blev så uppenbart när någon användare sa att de lät bra till etts tort antal välproducerade skivor och sämre med tex 80-tals rock.
Många gamla 80-tals- rock skivor är mixade precis så som du skriver och är det Hifi hög trovärdighet) man vill ha skall skivorna alltså låta så genom en bra anläggning.
Det är inget fel att man föredrar att dra upp basen på dessa inspelningar men det är inte högtalarnas fel. De återger vad de blir matade med. Med det sagt så avyttrade jag själv ett par 99.36or pga att jag inte riktigt fick till det med basen som enligt mig blev för dominant. jag tyckte faktiskt det lät som bäst utan den undre basen inkopplad och köpte därför ett par 99.26or som jag är mycket nöjd med. Kompletterar man dessa med två subbar likt 10.17p (som jag gjorde) så blir det riktigt bra.

Det är möjligt att man kan få det bra basmässigt med 99.36 i rätt rum men enligt mig bör man placera ut dem en bra bit från väggen för att få till det ok. Någora 20-30cm duger inte.

#1835

Postad 30 mars 2011 - 11:01

Unregistered29812
  • Unregistered29812
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
62 sidor, puh. Följande frågor obesvarade/behöver svar för min del:

FF.a har ngn jmf dessa med dynaudio excite vilket är mitt huvudalternativ alt B&W CM5/XT2? Tycker om dynaudios varma ljud. Haft audiovector mi3 sign som iofs var mkt bra men ibl väl ljus i diskanten enl min mening. Vill ha ngt lugnare, lite varmare men med väldigt bra kvalité trots det,

99.26 matt svart
1) Ngn som har de mkt nära bak OCH sidovägg? Så måste jag ha det i mitt lilla lyssningsrum. Bra att man har möjligheten att plugga basporten.
2) ÄR matt svart finishen fin?
3) Testat med denon större recievrar? Pionner LX71..-serien?
4) Matachande front high högtalare som inte sticker ut från väggen - ngn som har ngn bra kombo?
5) Lämpliga stativ om man tycker XTZ varianten är ful? Finns det ngt i botten på 99.26 att fästa mot stativet för att göra de mer barnsäkra?
6) ngn som har 99.26 en bit nedom duk/TV (0,4 m ca) Fungerar det eller är det begräsningar med banddiskanetn även om man riktar högtalaren upp mot lyssningsposition.

Sugen på köp närmaste dagarna. Tacksam alla åsikter/synpunkter
Mvh

#1836

Postad 31 mars 2011 - 19:34

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0
Dessa stativ var snygga till XTZ

http://avforum.no/mi.../show.php/corey

#1837

Postad 01 april 2011 - 06:31

Unregistered29812
  • Unregistered29812
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Hej Corey,
Såg precis ett par sådana idag tror jag. Monitor Audio. Blev själv riktigt förtjust idem. Tack för bilderna. Känns som om jag slår till!
Mvh

#1838

Postad 17 maj 2011 - 13:58

Unregistered604ab614
  • Unregistered604ab614
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Hej!
Jag skruvade isär minna 99.36 för att titta lite hur dom ser ut och blev förvånad hur dom hade dämpat dom. Det fanns bara lite dämpull precis bakom baselementet och inget nedanför bara någon tun fiberduk. Såg i fotoalbumet som Kent Johansson har att han hade mycket mer dämpning och andra kablar. Sitter klart tunnare kablar i min vet ej om det har så stor betydelse med kablarna men jag dämpa dom rätt mycket mer och det gjorde skillnad. Fundera på om det är fler som har skruvat isär era högtalare och märkt att det är dåligt med dämpning?

Mvh Tor Andersson

#1839

Postad 17 maj 2011 - 15:19

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 861 inlägg
  • 0
Har pillat lite på mina 99.26..., tycker att dom ibland blir aningens nasala i ljudet, vilket också syns vid frekvensmätning.
Har kompletterat filtret med en impedanskorrigering till baselementet, vilket lugnat ner peaken lite.
99.36 gick bort direkt vid lyssning pga. bumlig okontrollerad bas oavsett kuddar.

#1840

Postad 18 maj 2011 - 11:15

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

  • 1 228 inlägg
  • 0

Har pillat lite på mina 99.26..., tycker att dom ibland blir aningens nasala i ljudet, vilket också syns vid frekvensmätning.
Har kompletterat filtret med en impedanskorrigering till baselementet, vilket lugnat ner peaken lite.
99.36 gick bort direkt vid lyssning pga. bumlig okontrollerad bas oavsett kuddar.

Har du lite mer detaljer, typ hur det nasala syns vid frekvensmätning och hur du gjorde impedanskorrigeringen till basaelementet?
Har du mätningar som visar före och efter?

#1841

Postad 18 maj 2011 - 15:41

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

  • 1 228 inlägg
  • 0

Jag skruvade isär minna 99.36 för att titta lite hur dom ser ut och blev förvånad hur dom hade dämpat dom. Det fanns bara lite dämpull precis bakom baselementet och inget nedanför bara någon tun fiberduk. Såg i fotoalbumet som Kent Johansson har att han hade mycket mer dämpning och andra kablar. Sitter klart tunnare kablar i min vet ej om det har så stor betydelse med kablarna men jag dämpa dom rätt mycket mer och det gjorde skillnad.


Skillnad på vilket sätt? Hur lät det innan resp efter?

#1842

Postad 19 maj 2011 - 16:55

Unregistered604ab614
  • Unregistered604ab614
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Skillnad på vilket sätt? Hur lät det innan resp efter?



Hej!
Tycker jag fick en snabbare och mer detaljerad djupbas . Sen är det ju ett plus att jag kan ha dom närmare väggen hade dom 65cm ut i rummet innan nu cirka 30cm utan att basen tar över.

Mvh Tor

#1843

Postad 01 juli 2011 - 20:20

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

  • 934 inlägg
  • 0
Tycker väldigt mycket om högtalarna.
Enastående element som förtjänar bra elektronik.

Även jag har modifierat en del.

Har bytt ut kondensatorn till diskanten. Osäker på kvaliten eller märket på den som sitter som standard.
Har ersatt den med en Intertechnik Audyn Cap Plus som säljs hos Hifi Kit.
Oj det blev en stor skillnad tyckte jag. Mer upplöst mer detaljer och mycket roligar att lyssna.
Finns kanske ändå bättre kondensatorer men jag gillar denna mycket.

Mvh

#1844

Postad 02 juli 2011 - 09:19

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 861 inlägg
  • 0
Har nu fått mina 99.26 att låta riktigt bra...
Pioneer VSX-2020 som försteg tillsammans med ShengYa rörhybrid steg.
Ska nu dissekera filterna ordentligt i dom.
Är ju byggda av ganska kassa komponenter, har bara hängt på en impedanskorrigering än så länge.
Dom har en liten puckel vid 1khz och en vid 4 khz.
Det blir dock sällan bra att eftersträva en helt rak frekvensgång..., brukar ta livet av högtalaren.
Blir gärna lite tråkigt och platt då.
Men bättre kondingar gör iallafall susen.

#1845

Postad 20 juli 2011 - 16:39

SunshineMe
  • SunshineMe
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Hej! Går i tankar om att köpa ett par nya högtalare och tycker att 99.26 verkar som ett schysst val. Dock har jag bara en Cambridge Audio A640 V2 förstärkare som levererar 2x75W i 4ohm. Klarar den av att driva högtalarna hyffsat eller behöver jag andra grejor?


edit: Var visst 120W i 4ohm 75w i 8ohm!

Mvh

Redigerat av SunshineMe, 20 juli 2011 - 18:22.


#1846

Postad 20 juli 2011 - 19:17

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0
Du ska vara medveten om att det kommer en uppdaterad variant av 99 serien MKII. Den kommer säkerligen inte bli så mycket dyrare och den låter helt otroligt bra. har ett par 99.26 MKII och det lirar så bra ;)

#1847

Postad 20 juli 2011 - 19:53

SunshineMe
  • SunshineMe
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Ahh, ja då kanske det är läge att vänta lite då. Men strömkraven, hur ligger det till?

#1848

Postad 20 juli 2011 - 23:14

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Hej! Går i tankar om att köpa ett par nya högtalare och tycker att 99.26 verkar som ett schysst val. Dock har jag bara en Cambridge Audio A640 V2 förstärkare som levererar 2x75W i 4ohm. Klarar den av att driva högtalarna hyffsat eller behöver jag andra grejor?


edit: Var visst 120W i 4ohm 75w i 8ohm!

Mvh


Lite klent. 2x100W vid 8 ohm är ett minimum tycker jag. Kör 2x150W själv numera. Först då utnyttjar man högtalarens fulla potential. Men köp på Buy And Try och testa själv!

#1849

Postad 21 juli 2011 - 06:32

SunshineMe
  • SunshineMe
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Okej! Då väntar jag nog lite och ser när de nya kommer också kör jag på buy & try sedan kan man ju se. Om de funkar okej blir man ju lite extra glad sen när man köper en ny iaf ;)

Får ta och göra en edit på detta inlägget, fick tag i ett par 99.26 med xtz stativen för 3500:- begagnat. Slog till direkt och är hur nöjd som helst, riktigt lyft i ljudet och jag tycker att min Camridge Audio 640A driver dem helt okej. Tänkte ju vänta på mk II men detta blev ju mycket billigare!

Redigerat av SunshineMe, 29 juli 2011 - 15:42.


#1850

Postad 02 november 2011 - 23:59

dannep
  • dannep
  • Lärjunge

  • 375 inlägg
  • 0
Hej, äger xtz99.26 som frontar och center. Är idag ihopkopplade med en Pioneer receiver (Vsx-lx60)
Märker att de är lite mer trögdrivna än mina tidigare högtalare och funderar på att ev. köpa en XTZ class-a 100 D3 att driva frontarna med för att lasta av receivern lite. Hur stor förbättring tror ni jag kommer att uppleva? Givetvis en svår fråga iom. att det är induviduellt och olika från övrig utrustning oxå. Kanske några här som gjort liknande uppgradering och kan dela med sig.

Tack på förhand.

//Daniel



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.