RBU, på dina bilder ser det ut som din projje har dålig konvergens på panelerna. Färgen blå ser ut att ligga fel.
* Officiell Tråd - Panasonic PT-AE4000 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 12 mars 2010 - 22:56
RBU, på dina bilder ser det ut som din projje har dålig konvergens på panelerna. Färgen blå ser ut att ligga fel.
Postad 13 mars 2010 - 11:07
Ja, jag funderar på om det egentligen inte är optiken det är fel på utan att det är lite missalignment med panelerna.
Bifogad fil(er)
Postad 13 mars 2010 - 13:50
Åter igen meny bilden är inget bra riktmärke att ställa fokus på en AE4000.
Men den blå panelen ser ut att ligga lite fel.
Finns en del snack om detta på avsforum.com men att panasonic är rätt hårda på detta med svar "within specification".
Frågan är om du störs av detta när du sitter en bit ifrån ???
Sen att avfärda AE4000 som bubbleboy76 gör här ovan tycker jag är lite märkligt då erkända siter och testare gett lovord värden över, men visst det finns säkert dåliga ex.
Postad 13 mars 2010 - 17:35
Sen att avfärda AE4000 som bubbleboy76 gör här ovan tycker jag är lite märkligt då erkända siter och testare gett lovord värden över, men visst det finns säkert dåliga ex.
Ja visst, det är bättre att läsa sig till vad folk säger på internet, än att kolla själv med egna ögon *ironi*.
2 st ISF-certifierade personer höll med om dess problematik när det gäller fokus vid demo i affär. Första var hembiobutiken i Göteborg, andra var The Rock i Lund. Ingen av dem kunde ställa in så bilden var skarp både i mitten och på sidorna. 3:e projjen hade jag hemma på prov och körde den i 40h. Den kunde jag inte få till heller, fast jag försökte länge och väl.
Det är inget som stör direkt i filmtittande, men definitivt när man kör datormenyer.
Jag skriver inte detta för att trasha på något sätt, det är helt enkelt de fakta jag tog mitt beslut på, och det kan vara bra för andra att veta. Ni som redan har en AE4000 hemma vet ju exakt vad ni har, men det kanske är känsligt ändå...
Redigerat av bubbleboy76, 13 mars 2010 - 18:07.
Postad 13 mars 2010 - 18:59
Vem har nämnt något om "folk på internet", jag syftar på siter som avsforum samt Art Feierman tester samt min egen utvärdering efter mina tidigare 4 ägda projektorer. Jag tror inte jag läst någon test där AE4000 bedöms ha sämre skärpa/optik än någon av sina konkurrenter som Epson eller Sony. För övrigt har jag inga som helst problem med skärpan på mitt ex.
Men du har kanske skarpare syn en alla oss andra

Postad 19 mars 2010 - 08:21
Postad 23 mars 2010 - 14:10
Panna UK säger ”No fault found”.
Där i mot böt dom ut en ”ballast” efter påpekande från mig om ”hög frekvent missljud från front utblås” tror att alla AE4000 har det problemet .
Mitt Problem:
När jag skiftar mella front/desk och front/ceiling ( har den takmonterad ) så går fläkt ljud upp onormalt högt, innan jag skickade in den på rep var jag i butik för att testa samma förfarande och demo exet gick inte upp i varv alls när vi skiftade mella front/desk och front/ceiling.
Bra jobbat Panasonic

Redigerat av ljudnisse, 23 mars 2010 - 14:11.
Postad 10 april 2010 - 13:23
Mitt hörs direkt vid insuget. Antar obalans i fläkten. Jag har spelat in ljudet. Kan skicka det på mail om nån vill höra.
Vill gärna att nån lyssna då man kan jämföra vad som är normalt och inte. Är det någon i västragötalandsområdet som jag kan få komma och jämföra hos?
Hur gick det med ditt fläktproblem, min är nu iväg en 2a gng, denna gng till svensk verkstad.
Postad 11 april 2010 - 14:40
Vad jag kan se så har jag inga problem med fokus heller. Ska kolla och ta lite mer bilder, mer zoomat på hörnorna när jag får nya duken. Har bara jämfört med Dynagrey med en gammal silverduk(till diaprojektor) för att ha en gemensam referens mot stewarten när jag får den. Kan ta och slänga upp en riktig jämförelse sedan där jag även tar med fokus. Gjorde jämförelsen med silverduken för att få lite hum om vad firehawken kan göra, och wow, vilken skillnad bara där. Sedan har de gamla silverdukarna i ännu högre grad samma problem som jag erfor lite med ReAct, etc, att de har en väldig tydlig textur vad gäller ljusare områden, etc. För att inte tala om att minsta veck syns och de är allt annat än HD-anpassade med stora celler, etc.
Men sen bör man komma ihåg att iaf den här silverduken är rätt gammal, allt jag hittade som kan härleda någon form av datum var en fraktsedel till Bernts foto på Solna Torg och numret 07-62-8, vilket jag inte vet om det är datumet eller inte, har för mig att man inte började skriva datum enligt ISO-standard såsom 1962-07-08 förens på sjuttiotalet. Och den är märkt Linkopia/Expert. Linkopia försvann som namn vad jag vet 1975 när det enbart blev expert. Så den är från någon gång innan jag fanns till i vilket fall. Frågan är nog när namnet expert började användas för dukarna. Googlade lite men gick bet på den.
Såg att det fanns en några år gammal tråd om just experts silverduk också... från 2005 närmare bestämt.
https://www.minhembi...showtopic=99445
Postad 13 april 2010 - 11:04
Bifogat är bilder på det inbyggda testmönstret så skarpt jag kan få det.
Hej
Min 4000 är tillverkad i november 2009.
Jag har 2 problem med min pana 4000. Jag är missnöjd med skärpan/focus pga av synbara panel/konvergensfel.
Syns tydligast runt vit text i menyn, en till flera pixelrader lyser grön (vänster sida på en bokstav) och blått (uppåt).
Detta påverkar hela bilden negativt, jag får inte till focus så att det blir skarpt.
Jag har en Barco CRT projektor där sådana fel hör till vanligheterna och kan justeras bort, men denna projje saknar
Panel aligment (Sony har det).
1. Problem vid takmontering av projektor.
Bordsplacering (kört så sedan köpet i feb) inga problem med bilden, vitt är vitt och inga panel/konvergensfärger syns, bara vitt, fin skärpa. Nu får jag problem efter takmonteringen.
Vid takmontering (med Deltaco fäste liknar HBBs fäste ganska mycket)
http://www.deltaco.s...?ItemID=ARM-405
http://www.hembiobut...p?pgrpnr=121500
Först körde jag med 3 bultar i projektorn men upptäckte att detta ger en påverkan på nåt inne i proj -->konvergensfelen uppkommer hur man än ställer in focus/zoom vinklar projektorn (vinkelfelet mot duken har ingen påverkan.)
Overkill: Nu har jag modifierat takfästet så att det utnyttjar alla 5 bulthålen i projektorn, allt sitter väldigt och tight och fint.
5 bultar gör att det blir mindre konvergensfel/svårighet att få till focus, men felet finns ändå =( inte nöjd med
skärpan på en Pana 4000.
Om jag håller proj i händerna uppe på samma höjd som takfästet då är det ok skärpa (svårt att hålla still) och inga konvergensfel.
En kompis står framme vid duken och tittar + ställer in zoom/focus så gott det går med fjärren.
Min slutsats: Plastchassiet påverkas inte av lyftkraften från takfästet när man håller upp den med enbart handkraft (mot fästet) Varken lensshift eller vinkel mot duken/höjd från taket (2 olika höjder på fästet) påverkar
konvergensfelen, då borde det inte vara ett optiskt problem. Jag tror att LCD-panelerna inte får korrekt stöd
om den inte står på ett bord.
Enligt min kompis som kör Sony HW10 har Panasonic en historia av klart fler kvalitetsproblem än Sony
Track record som han kallar det. Jag hoppas att det ska gå att lösa, det var fin skärpa på i HBB Stockholm tre meter breda? 2,35 duk. Vid demo:n stod projektorn på ett bord…..
Titta på panasonics egna svindyra takfäste ” ET-PKE1000S
Low-ceiling bracket” (+550 US$) varför designar man en rätt snygg chassielåda, och sen ett så strykfult takfäste med fingrar som griper tag i chassiet? Fästet har funnits sedan pt-ae 2000 modellen….
Jo i efterhand för att man upptäcker att chassiet är så undermåligt byggt att det behövs fingrar (nu har jag inte testat men det styrker mina teorier om att elektroniken inte får tillräckligt med stöd när den sitter i taket->vilket leder till att det är stört omöjligt att få till focus pga kass panel-konvergens eller vad ska kalla problemet)
Chassiet= plastigt och allmänt dåligt byggd enligt mig.
Deltaco:s enkla takfäste är inget deluxe! (men efter min modifering så att den använder alla 5 bultar, nu hänger projjen rakt horisontellt och vertikalt mot duken, direkt när man sätter upp den. Och den sitter tight och fint, inte mycket projjen kan röra sig i vertikalled.
Min kompis använder sitt deltaco fäste (original 3 bultar) till sin Sony HW10 utan några som helst problem med panel-konvergens…
Värt att testa om det hjälper, ändra sitt eget fäste så att det stämmer med Panas mått:
I manualen för fästet står det angivet på mm exakt var fästet ska vara placerat, manualen är inte uppdaterad utan
anger pt-ae 2000 modellen, kanske exakt samma låda storleksmässigt?
ET-PKE1000S manual finns här:
https://eww.pavc.pan.../etpke1000s.pdf
Bilder:
https://eww.pavc.pan...ae4000comp.html
2. En bugg i mjukvaran/eller problem med HDMI ingången/elektronik?
Diskuteras om det även i USA på Avsforum (en kille tråden ”timc878” har en hemma för test, tillverkad i mars 2010 och säger sig inte ha detta problem)
Dubbelskuggor (ser ut lite som konvergensfel) på de interna testmönstren när man använder HDMI.
Mitt i på sida 1 finns bilder från Johnzm, ser lika ut hos mig.
http://www.avsforum....d.php?t=1228511
Postad 13 april 2010 - 18:02
Snackas rätt mycket om detta på forum runt om, frågan är om du verkligen ser dessa om kollar mot något annat än just testbilden, det sägs också att dessa skuggor försvinner helt om man gör på VGA porten vilket betyder att det är inget fel på paneler/optik.
Postad 14 april 2010 - 13:20
Nu äntligen fattar jag varför jag aldrig tyckt panna 3000/4000 varit bra nog (skärpa mm)
Alla demos har projjen hängt i taket!!!!
Har sett den i minst 6 olika butiker
Postad 14 april 2010 - 16:16
Om detta är sant skulle nog problemet lyfts tidigare.
Postad 01 maj 2010 - 18:47
1. "Funkar" det alls att ta med på flyget? Isf, resväska eller handbaggage? Nån som gjort detta, eller liknande? Utan att projektor blir skadad alltså...
2. Hur stort är originalkartongen till denna projektor, och hur är den paketerad? Helst vill man ju inte behöva packa upp den och sabba (vanligtvis) utmärkt originalpackning?
Tacksam för svar!
Postad 01 maj 2010 - 20:54
Packeterad som det brukar när det gäller hemelektronik. Projekt i en antistatisk påse, sedan frigolit, sedan kraftig kartong.Har tänkt köpa PT-AE4000 när jag åker tilll USA i juni (om det går att ta med på flyget d.v.s), därav några frågor!
1. "Funkar" det alls att ta med på flyget? Isf, resväska eller handbaggage? Nån som gjort detta, eller liknande? Utan att projektor blir skadad alltså...
2. Hur stort är originalkartongen till denna projektor, och hur är den paketerad? Helst vill man ju inte behöva packa upp den och sabba (vanligtvis) utmärkt originalpackning?
Tacksam för svar!
Yttermåtten L/H/D på kartongen är 600x475x340 mm och enbart projektorn är ca 460x150x320 mm (inklusive lins och fötter). Vikt 7,3 enligt manulen.
Postad 01 maj 2010 - 21:27
Postad 01 maj 2010 - 21:35
Jokke: (har suttit i riktiga jokkmokkjokkes knä när jag var 3 år

Postad 03 maj 2010 - 21:11
Postad 04 maj 2010 - 00:24
Rent krasst så kan och ska du enligt reglerna åka på tull och moms oavsett om den är ny eller begagnad om du inte har en intyg om typ temporär export eller vad de nu kallar det från sverige. Aka, utrustning du behöver för arbete, reparation, osv. Import är import, och fribeloppen brukar i första hand vara för personliga affekter upp till en viss gräns. Sen om du skiter i att tulla och kommer igenom iaf så är det en annan femma såklart.Tänkt på att öppna förpakning etc. är den "ny" så kan du i teorin åka på tull avgift och moms i tullen.
Postad 04 maj 2010 - 18:46
Man har bytt div delar samt fläktar men den ger ifrån sig missljud fortfarande, nu vägrar Pana SE att byta ut den mot en ny med krav på nytt rep försök, hur mycket ska man tåla ???
Under tiden den varit på rep har dom även bränt 30h på lampan.
Vet att dom ska ha 3 försök på sig, men allt mitt besvär, montera upp och ned, arbets bortfall för att passa DHL, samt att jag varit utan projektor totalt 6 veckor.

OBS ! Detta är ingen kritik mot min butik som skött detta mycket bra.
Redigerat av ljudnisse, 04 maj 2010 - 18:53.
Postad 05 maj 2010 - 00:09
Postad 05 maj 2010 - 14:22
+1Usch vad trist ljudnisse, speciellt efter allt jobb med gruppköp och allt så var det du som fick måndagsexet... hoppas verkligen att allt löser sig i slutändan.
Postad 05 maj 2010 - 17:56
Kanske jag kan klämma pana SE på kompensation av en ny lampa.
Sen kan man ju undra hur min baby mår av att skumpa Europa runt och hanteras av div löst folk på olika bud firmor/flygplatser.
En fråga till er kan ni kolla tillverknings datum på Er, inte för att jag tror att det har någon koppling till mitt problem men kan vara kul att veta, min är från November 2009.
Postad 06 maj 2010 - 13:09
Min hämtas i morgon för ett 3e försök

Postad 10 maj 2010 - 23:39
Hör inga missljud från den men tycker skärpan är något luddig..
Har samma "fel" med konturer kring de inbyggda testbilderna som snackats om här och på AVforum..
Märker dock inget sånt med Blu-ray material. Däremot märkte jag att Detail Clarity skapar artefakter
redan från nivå 1.. Så den stängde jag av. Kan kanske vara orsaken till oskärpan :-P
Panasonic använder sig ju annars av Smooth Screen technology vilket ska göra bilden mer soft och lik
en bio bild. Så jag antar att man aldrig får den lika skarp som t.ex. Epson.
Har annars fått till inställningarna ganska bra.. Är ju ett stort steg från min gamla proj, Sanyo Z3.
Postad 11 maj 2010 - 01:20
http://en.wikipedia....Unsharp_masking
Inom foto används för att ge en illusion av skärpa när man förändrar storleken på bilden kontra betraktningsavståndet. Det som är skarpt på 30cm printat på en A3 ser inte alls skarpt ut på 1m printat på en a4. så skärpa måste alltid anpassas till mediumet bilden visas på. Visning på web kräver något helt annat än visning på papper t.ex. Sedan tillkommer storlek på printen och tilltänkt betrakningsavstånd. Man kan även välja att skärpa kanter och strunta i ytor, eller bara enligt vissa modeller såsom i högdagrar men inte i låg eller mellandagrar. Olika radius för att göra övergången mot ytan mjukar, osv. Finns alla upptänkliga varianter på filter som använder olika finurliga sätt att åstakomma ovanstående för att det ska se bra ut.
För att citera projectorcentrals recension på AE4000
"• Smooth-screen filter. Panasonic home theater projectors are famous for their Smooth Screen technology--essentially a filter that removes visible pixelation. The AE4000 has this same feature. We used to think that Smooth Screen reduced the sharpness of the image. It does not. Keep in mind when setting up a competing projector with the AE4000 in a side by side test, the "0" settings on the sharpness menus are not identical. Panasonic's models always have the sharpness setting default to zero with no artificial edge enhancement. Competing models usually default to zero also, but their so-called "0" setting often has some built in edge enhancement. On such models, the sharpness control needs to be turned off, or down to -5 or -10 depending on the model in question, to equal what Panasonic models are already defaulted to. Conversely, you can turn the sharpness setting on the AE4000 up to +5 or so to more closely approximate what 0 is on competing units. Once you balance out the edge enhancement, there is no significant difference in image sharpness between the AE4000 and other models in its price range. And if you boost the Detail Clarity Processor to +3 or +4, you get an extremely sharp picture with an abundance of detail definition."
"Focusing. If we are looking for tiny things to complain about, we could mention that it is a bit harder to focus the AE4000 than it is competing models. For one, the Smooth Screen filter pretty much erases any distinct pixel structure. On most projectors, getting the pixels as sharp as possible is the ultimate objective, but that is not possible on this unit since discrete pixels are not there. So you have to look at the graphics provided, which, for the purpose of fine focusing, is not quite as ideal."
Postad 11 maj 2010 - 09:51
Jag väljer att starta en film som jag vet har bra ursprungsskärpa och sedan ställer jag på nära håll in fokus efter några skarpa detaler i bilden. Antingen i filmens startmeny eller någon lämplig pausad bild.
Personligen har jag skärpeläget ställt till 2 eller 3 och "detail clearity" på 3 till 4 beroende på grundmaterialet.
Jag tycker skärpan på min AE4000 är hur bra som helst.
(Sedan kändes det som om IFS-kalibreringen innebar att den upplevda skärpan från soffan ökade något ytterligare. Säkert bara hjärnspöke men ändå.)
"But who am I to tell?"
Redigerat av 50plus, 11 maj 2010 - 09:52.
Postad 11 maj 2010 - 15:16
De grafiska test mönstren ska inte nyttjas för skärpe inställning, jag brukar kör med test bilden från DVE, se Inlägg #352 i denna tråd.
Jag har en egen teori att test bilden läggar sig "framför" övriga bilden och blir därför oskarp, det finns även trådar på avsforum om att fenomenet med skuggor och oskärpa inte uppstår när man har VGA-porten aktiv, har dock inte kolla det själv efter som jag inte har problem med skärpan.
Postad 11 maj 2010 - 16:34
En fråga till er kan ni kolla tillverknings datum på Er, inte för att jag tror att det har någon koppling till mitt problem men kan vara kul att veta, min är från November 2009.
Ursäkta, jag glömde din fråga tidigare men nu har jag kollat: På min står det December 2009. En annan "batch" alltså?
Redigerat av 50plus, 11 maj 2010 - 16:35.
Postad 12 maj 2010 - 23:07
Ska bara dra lite el till kontrollboxen jag köpte för att styra duken. Den kom ju bara med en fet 220v brytare upp/ner i grunden. Så det bidde en kingpin kp300 som jag tänkte köra med.
Postad 12 maj 2010 - 23:25
Det är direkt pixelursnitt från 8MP där slutresultatet är nerskalat till hälften. Ingen övrig processing.
Edit: Ljudnisse, har du hört något om hur senaste servicen gått ännu ?
Bifogad fil(er)
Redigerat av Damocles, 12 maj 2010 - 23:27.
Postad 13 maj 2010 - 03:05
Postad 13 maj 2010 - 15:32
Service ticketen säger "No faults found" !!!
Det svajande obalanserade fläkt ljudet hörs mindre men finns kvar, jag ska ge de lite tid, kanske försvinner det då min proj bara gått 130h ( varav 30h på verkstad )
Som plåster på såren har Pana UK skickat med en ny lampa, vilket inte var mer än rätt med tanke på allt strul.
Kontentan av detta är väl att Assist Verkstaden verkar var mer seriösa då dom faktiskt bytt ut fläktar, medans Pana UK bara kör sitt "within specification".
Fortsättning följer.
Redigerat av ljudnisse, 13 maj 2010 - 18:05.
Postad 18 maj 2010 - 06:08
allt fungerar när jag kopplar till min plasma
kör hdmi
så tips vad som är fel behövs
Postad 18 maj 2010 - 22:50
Fick tillbaks min proj efter bara 4 arbetsdagar, vilket måste vara rekord men....
Service ticketen säger "No faults found" !!!
Det svajande obalanserade fläkt ljudet hörs mindre men finns kvar, jag ska ge de lite tid, kanske försvinner det då min proj bara gått 130h ( varav 30h på verkstad )
Som plåster på såren har Pana UK skickat med en ny lampa, vilket inte var mer än rätt med tanke på allt strul.
Kontentan av detta är väl att Assist Verkstaden verkar var mer seriösa då dom faktiskt bytt ut fläktar, medans Pana UK bara kör sitt "within specification".
Fortsättning följer.
Assist kännar ju pengar på att byta grejor också...

Trist att det krånglar, jag hade själv ett pip ljud som försvann efter ca 3-400 h, sen hade jag även fokus fel..med fixade jag till själv....

Postad 19 maj 2010 - 08:46
Prova en annan kabel.
Assist kännar ju pengar på att byta grejor också...
Trist att det krånglar, jag hade själv ett pip ljud som försvann efter ca 3-400 h, sen hade jag även fokus fel..med fixade jag till själv....
Hur gör man för att fixa fokusfel själv?
Postad 19 maj 2010 - 17:40
jag får ingen bild på på duken när jag kör Marantz 7004 blue ray spelare till panasonic 4000 projektor när jag kör min twix så har jag bild
allt fungerar när jag kopplar till min plasma
kör hdmi
så tips vad som är fel behövs
Låter som en inställning i bluray-spelaren. Kolla menyerna så att allt är rätt inställt.
Postad 31 maj 2010 - 10:31
Hej
Min 4000 är tillverkad i november 2009.
Jag har 2 problem med min pana 4000. Jag är missnöjd med skärpan/focus pga av synbara panel/konvergensfel.
Syns tydligast runt vit text i menyn, en till flera pixelrader lyser grön (vänster sida på en bokstav) och blått (uppåt).
Detta påverkar hela bilden negativt, jag får inte till focus så att det blir skarpt.
Jag har en Barco CRT projektor där sådana fel hör till vanligheterna och kan justeras bort, men denna projje saknar
Panel aligment (Sony har det).
1. Problem vid takmontering av projektor.
Bordsplacering (kört så sedan köpet i feb) inga problem med bilden, vitt är vitt och inga panel/konvergensfärger syns, bara vitt, fin skärpa. Nu får jag problem efter takmonteringen.
Vid takmontering (med Deltaco fäste liknar HBBs fäste ganska mycket)
http://www.deltaco.s...?ItemID=ARM-405
http://www.hembiobut...p?pgrpnr=121500
Först körde jag med 3 bultar i projektorn men upptäckte att detta ger en påverkan på nåt inne i proj -->konvergensfelen uppkommer hur man än ställer in focus/zoom vinklar projektorn (vinkelfelet mot duken har ingen påverkan.)
Overkill: Nu har jag modifierat takfästet så att det utnyttjar alla 5 bulthålen i projektorn, allt sitter väldigt och tight och fint.
5 bultar gör att det blir mindre konvergensfel/svårighet att få till focus, men felet finns ändå =( inte nöjd med
skärpan på en Pana 4000.
Om jag håller proj i händerna uppe på samma höjd som takfästet då är det ok skärpa (svårt att hålla still) och inga konvergensfel.
En kompis står framme vid duken och tittar + ställer in zoom/focus så gott det går med fjärren.
Min slutsats: Plastchassiet påverkas inte av lyftkraften från takfästet när man håller upp den med enbart handkraft (mot fästet) Varken lensshift eller vinkel mot duken/höjd från taket (2 olika höjder på fästet) påverkar
konvergensfelen, då borde det inte vara ett optiskt problem. Jag tror att LCD-panelerna inte får korrekt stöd
om den inte står på ett bord.
Enligt min kompis som kör Sony HW10 har Panasonic en historia av klart fler kvalitetsproblem än Sony
Track record som han kallar det. Jag hoppas att det ska gå att lösa, det var fin skärpa på i HBB Stockholm tre meter breda? 2,35 duk. Vid demo:n stod projektorn på ett bord…..
Titta på panasonics egna svindyra takfäste ” ET-PKE1000S
Low-ceiling bracket” (+550 US$) varför designar man en rätt snygg chassielåda, och sen ett så strykfult takfäste med fingrar som griper tag i chassiet? Fästet har funnits sedan pt-ae 2000 modellen….
Jo i efterhand för att man upptäcker att chassiet är så undermåligt byggt att det behövs fingrar (nu har jag inte testat men det styrker mina teorier om att elektroniken inte får tillräckligt med stöd när den sitter i taket->vilket leder till att det är stört omöjligt att få till focus pga kass panel-konvergens eller vad ska kalla problemet)
Chassiet= plastigt och allmänt dåligt byggd enligt mig.
Deltaco:s enkla takfäste är inget deluxe! (men efter min modifering så att den använder alla 5 bultar, nu hänger projjen rakt horisontellt och vertikalt mot duken, direkt när man sätter upp den. Och den sitter tight och fint, inte mycket projjen kan röra sig i vertikalled.
Min kompis använder sitt deltaco fäste (original 3 bultar) till sin Sony HW10 utan några som helst problem med panel-konvergens…
Värt att testa om det hjälper, ändra sitt eget fäste så att det stämmer med Panas mått:
I manualen för fästet står det angivet på mm exakt var fästet ska vara placerat, manualen är inte uppdaterad utan
anger pt-ae 2000 modellen, kanske exakt samma låda storleksmässigt?
ET-PKE1000S manual finns här:
https://eww.pavc.pan.../etpke1000s.pdf
Bilder:
https://eww.pavc.pan...ae4000comp.html
2. En bugg i mjukvaran/eller problem med HDMI ingången/elektronik?
Diskuteras om det även i USA på Avsforum (en kille tråden ”timc878” har en hemma för test, tillverkad i mars 2010 och säger sig inte ha detta problem)
Dubbelskuggor (ser ut lite som konvergensfel) på de interna testmönstren när man använder HDMI.
http://www.avsforum....d.php?t=1228511
Lösning på mitt stora Panasonic pt-ae4000e problem med optik/konvergens:
Lämnades in till Assist (tog över 2 v innan Assist ens tittade på projjen, butikens amn var att Assist hade klantat till det därför tog det extra tid. Butiken är väldigt mån om sina kunder, jättebra support och snabba svar på email alltid) Assist hittade inga fel, inom specikationen, jag har inte fått ett tydligt svar på frågan OM de har testat den i taket (felet visar sig bara när projektorn är takmonterad, ) bara att de har testat noggrant och efter mina instruktioner. På ett bord placerad inom duken (10 cm innanför) ser bilden från projektorn skarp ut och konvergensen är inget stort problem. Nånting händer när den kommer upp i taket, min gissning är att elektroniken/optiken inte sitter som det ska i chassiet vid takmontering, att det rör på och orsakar oskärpan/sämre konvergens? Kanske är vertical lens shift boven. Hemma hos mig var projektorn monterad 15-20cm utanför duken, ingen extrem montering.
Efter över 4v kom den tillbaka från Assist utan åtgärd.
Jag bytte till en Sony HW15, den ger perfekt bild på samma plats som Pana 4000 misslyckades.
Postad 02 juni 2010 - 13:52
Jag har beställt en Panasonic PT-AE4000 från USA som kommer anlända inom snar framtid.
Är lite allergisk mot duk så ska måla eller spraya upp en yta på väggen som sedan skall projekteras upp på.
Har sneglat på två produkter som föredrar två olika spår:
1. http://www.diytheatr...n_selection.htm
White Platinum - No Contrast screen. The gain of 1.30
2. http://www.gooscreen.com/ (http://www.goosystems.com/goo.php antar att subdued är bäst att välja på)
High Contrast Pair 50 (1000mL) - SKU# 6371
Leverantör 1 påpekar efter att jag kontaktar dom att en vit bakgrund är bäst och leverantör 2 en gråare nyans.
Personligen gillar jag grå mer, troligtivs lyfter det fram kontrasten mer dock kanske den vita presterar bättre i total mörker.
Desstå ljusare den projekterade ytan är så presteras bilden bättre i mörkare rum och tvärtom verkar det som, rätta mig om jag har fel?
Vad har ni för erfarenhet angående liknande material?
Jag kommer skifta mellan 21:9 och 16:9 så troligtvis blir det till att måla hela väggen så man får den enhetligt

Tips och ideerer är varm välkommna!
Mvh Power_Nisse
Postad 02 juni 2010 - 14:42
Måla med Black Widow mix, bättre återgivning till 1/10del av priser.
Tack för tipset

Hittade 3 sajter som hade bra information, ska läsa dom efter jobbet

http://www.bigscreen...cfm?which=11039
http://www.hometheat...stigations.html
http://www.hometheat...lack-widow.html
Redigerat av Unregistered76acd88e, 02 juni 2010 - 14:47.
Postad 02 juni 2010 - 15:17
Tack för tipset
Hittade 3 sajter som hade bra information, ska läsa dom efter jobbet
finns även lite info i
https://www.minhembi...showtopic=49296
https://www.minhembi...s...189330&st=0
Lång läsning framför dig
Postad 07 juni 2010 - 00:51
Redigerat av Unregistered8aa5872c, 07 juni 2010 - 00:56.
Postad 07 juni 2010 - 10:55
Postad 07 juni 2010 - 14:04

Tack!
Postad 08 juni 2010 - 07:17
Det sitter ett filter på AE4000 som ska damsugas var 100h, ett tips är att läsa manualen :-)
Manual? Vad är det?

Postad 08 juni 2010 - 07:28
Jisses hur har jag missat detta. Kanske inte ska sitta o läsa manualen i biomörkret nästa gång
Tack!
Jag har tagit som vana att när jag damsuger "bio"rummet så tar jag alltid filtret på en gång. Det är ju bara klick dra ut damma av, in med det igen. Då behöver man aldrig fundera på hur lång tid det gått mm. och det är mindre riska att skit kommer in i projjen.
Postad 08 juni 2010 - 16:55
Det finns ju flera projtillverkare där man får en varning att det är dags att rengöra filtret.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar