Jag tänkte göra en lite jämförelse på de tekniska speicifkationerna gällande 3D info (som saknas på prisjakt-infon) eller info som jag tycker kan vara intressant att ha med.
Data plockas från tillverkarens manualer och produktspecar.
Jag skall försöka uppdatera första posten allt eftersom mer data kommer in och kanske lägga till Epsons motsvarighet.
Lets go

Supported 3D video signals (Skillnader i rött)
Panasonic PT-AT5000
3D input signals over HDMI when "3D input format" is set to AUTO:
* Frame packing: 1080 24p
* Frame packing: 720 50p / 60p
* Side by Side: 1080 24p / 50p(when set manually) / 50i / 60p / 60i
* Side by Side: 720 50p / 60p (when set manually)
* Top and Bottom: 1080 24p
* Top and Bottom: 720 50p/60p
JVC-X30
Enhanced 3D Input supported though HDMI:
* Frame Sequential: 1080 24p/50i/60i
* Frame Sequential: 720 50p/60p
* Side by Side: 1080 24p/50p/50i/60p/60i
* Side by Side: 720 50p/60p
* Top and Bottom: 1080 24p
* Top and Bottom: 720 50p/60p
Övrigt
Panasonic PT-AT5000
* 2000 lumens
* 2D to 3D image conversion is possible, with five 3D effect modes to select from
* 480-Hz driven LCD panels with high-precision overdrive technology
* Frame creation in 2D and 3D
* Detail clarity processor 3 for 2D and 3D
* 3D viewing monitor for parallax adjustment
* 3D picture balance with waveform monitor
* 3D Glasses: optional (TY-EW3D3L, TY-EW3D3M, TY-EW3D3S. Compatible with previous models TY-EW3D2L, TY-EW3D2M, TY-EW3D2S, TY-EW3D10)
* 3D Emitter: Built IN (ET-TRM110 - optional extender for distance 6m - 10m)
* 3 * HDMI connector. supports Deep Color, x.v.Color(in Rec. 709 picture mode), CEC (Operation may not be possible with some connected equipment or settings) ,HDCP compliant, supports HDAVI Control Version 5
JVC-X30
* 1,300 lumens
* 2D to 3D Converter in real time
* 100% "Frame Addressing" 3D mode provides brighter image reproduction in 3D
* 4th Generation Wire Grid Optical Engine construction minimizes light leakage
* Mode Screen Adjustment
* 120Hz Clear Motion Drive
* 20dB ultra low noise design (normal lamp mode)
* Direct access to 3D modes from remote control
* No special screen needed for 3D playback
* 3D Glasses: optional (PK-AG2B, Compatible with previous PK-AG1B glasses)
* 3D Emitter: optional (PK-EM1)
* 2 * 3D enabled HDMI v1.4a input with Deep Color and CEC
Setup
Panasonic PT-AT5000
* Lens shift (V ±100%, H: ±26%)
* 2X Zoom (1.35–2.70 throw ratio)
* Lens memory with automatic shifting in 2D (Rumour: Can be used in 3D, but must be set in 2D)
* Motorized Focus & Zoom
TODO
JVC-X30
* Lens Shift (V: 80%, H: 34%)
* 2X Zoom (1.4-2.8 throw ratio)
* 3 Position Lens Memory in 2D & 3D
* Motorized Focus, Zoom & Lens Shift
TODO
UPDATE 2011-12-06
Iaktagelser
Sony HW-30 (kalibrerad i 2d, 3d vet jag ej)
Det lilla jag har sett i 3D var att det var en relativt lugn bild.
Djupet var väldigt bra och detaljerna kom fram tydligt på ett väldigt trevligt sätt.
Kontrasten var bra men inte någon riktig killer.
I scener med mycket rörelse hängde 3-D bilden med bra i 120HZ läget.
JVC-X30 (okalibrerad i 2d & 3d)
Har kikat lite på 3D dock helt okalibrerat och bara grovt inställt.
I 3D så upplevde jag att bilden blev väldigt "stirrig" i snabba scener.
Emellanåt upplevde jag dubbelkonturer eller om det var halvbilder, då framförallt i snabba scener. Det var något som störde mig men det är svårt att sätta fingret på det.
Där var väldigt bra djup i bilden troligen tack vare den djupa svärtan kombinerat med en förvänatsvärt ljusstark bild.
3D djupet var okcså bra men inte riktigt på samma nivå som sonyn om mitt bildminne inte missminner mig.
Hade jag valt projektor utifrån 3D hade mitt val efter denna korta test vid två elt skilda tillfällen fallit på Sonyn men då jag behöver linsminnet så funkar inte det.
Dessutom hade jag nog behövt göra en side by side för att vara säker på att det inte är bildminnet som sviker mig.
Då denna tråd inte handlar om 3D tänker jag inte väga in 2D hur gärna jag än vill

Om framtida mjukvaruupdateringar på JVCn kan få ett bättre lugn även om den bara arbetar med 120Hz vet jag inte, men man kan ju tycka att det borde vara möjligt att få samma lugn även i JVC'n.
Jag har inte kikat på Panasonicen ännu så antar att jag får ta en check mot den också.
Jag är dock rädd att intresset kommer falla på att 2D bilden inte lever upp till ovan två pga annat panelteknik (jag har nästan dömt ut den i förväg pga det jag har läst vilket är lite sorgligt på ett sätt).
Blir det så kommer valet bli väldigt svårt och det får kanske bero ett tag tills det kommer ut lite mer "riktiga tester" på nätet som kanske kan guida hur man kan förbättra 3D-bilden och eventuella uppdateringar släppts. Väldigt synd att Epson inte har linsminne i sin TW9000 för det hade varit en väligt intressant kombo med det mastodonta ljusflödet.
2200 Ansilumen hade troligen gjort sig bättre på en 2,90 bred 2.35:1 duk i ett vitt vardagsrum än den otroliga svärta som SXRD o LCOS skapar. Särskilt i kombination med en högkontrastduk som tex Firehawk eller React.
Nog bubblat för denna gången. Oavsett så är 3D på projektor en fantastisk upplevelse och alla som inte har sett det och funderar på projektor bör definitivt kika på det även om man prioriterar 2D.
Jag hade bara sett det på bio och TV tidigare (Panasonic LG o Samsung där Panna var min favorit).
- Bio imponerade mycket med sin storlekt.
- TV imponerade mycket med djupet och den upplevda skärpan.
- Projektorn var nästan som att ta det bästa från båda världar enligt mig.
Ok lugnet på bio får man inte på varken TV (ok LG kommer nära men de har bara halva upplösningen) eller på projektor (pga glas med slutarteknik) men i övrigt tycker jag 3D upplevelsen på projektor är bättre än både på TV och bio. Särskilt när man kommer så nära eller har så stor skärm att man blir omsluten av bilden. Man sugs verkligen in i filmen på ett väldigt trevligt sätt.
Det kan vara mitt bildminne som sviker men jag tycker kontrasten på projektorerna var bättre än på bio på ovan två.
Redigerat av bigbadboogie, 06 december 2011 - 20:23.